abonnement Unibet Coolblue
pi_150280472
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 13:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ze negeren die omdat ze denken dat de regels nergens op slaan. In die zin is het bewust. Maar het is niet zo dat ze bewust Gods waarheid negeren. Die regels zijn volgens hen niet Gods waarheid.

[..]

Omdat de JG's hun hele sociale leven zijn. Zo'n beetje alle vrije tijd die ze hebben, brengen ze door met JG's of aan hun geloof gerelateerde dingen. Niet-JG-vrienden hebben ze niet, want dat raadt de Watchtower af. Familie hebben ze afgestoten omdat die ook geen JG's zijn.

Je zult hopelijk wel begrijpen dat het niet makkelijk is om heel je sociale leven achter je te laten.

[..]

De meesten zijn helemaal niet boos op de JG's, noch proberen ze die zwart te maken. Ze willen gewoon anderen waarschuwen voor wat zij zien als de fouten in dat geloof. Kritiek komt niet altijd voort uit woede en het is ook niet hetzelfde als zwartmaken.
Volgens mij heb je aantal reacties van mij gemist dan :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-03-2015 13:23:29 ]
  woensdag 4 maart 2015 @ 13:24:26 #202
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_150280513
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 12:29 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Kom je ons van binnen kennen, hoatz? Wie weet kom je dotje weer tegen. Twee vliegen in een klap ;)
Misschien ben jij dotje wel. Ik zal eens een keer een kijkje nemen in een koninkrijkszaal.

Er staat trouwens nog een serieuze vraag (van mij) aan jou open. Over het al dan niet kunnen kiezen voor geloof.

Enne, ook ik ben absoluut niet boos op JG's. Ik zal ze ook nooit vanuit mezelf aanvallen op hun overtuiging. (zij mij wel, anders kreeg ik geen Dotjes aan de deur). Maar als ze hier op een forum hun standpunten komen uiteenzetten dan kunnen ze van repliek dienen.

En garde!
  woensdag 4 maart 2015 @ 13:25:40 #203
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_150280548
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 13:23 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Volgens mij heb je aantal reacties van mij gemist dan :)
Wat dan? Het enige dat ik zie, is dat jij mensen veroordeelt tot sociale isolatie omdat ze niet langer geloven wat jij wilt dat ze geloven. Dat vind ik erg wreed. Welke posts heb ik gemist waarin je dat nuanceert of ontkracht?
  woensdag 4 maart 2015 @ 14:27:56 #204
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_150282448
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 12:46 schreef Hexxenbiest het volgende:
Je begrijpt het niet, volgens mij. Je was een JG, je had de kennis en bewust ga je het negeren. Daar gaat het om. Bewust. Net als "mensen die horen en niet willen luisteren", "korte metten", je weet wel.
Waarom zou je dat bewust gaan doen? Is het niet zo dat twijfel geboren wordt? Daar doe je niets aan. Je kunt God vragen die twijfel weg te nemen maar als dat niet gebeurt? Moet je dan maar doorgaan en huichelen dat je wèl gelooft? Om maar niet uitgestoten te worden?

Ik vermoed dat er heel wat gelovigen, overigens niet alleen bij de JG, in dit stramien gevangen zitten.
pi_150283475
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 13:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Wat dan? Het enige dat ik zie, is dat jij mensen veroordeelt tot sociale isolatie omdat ze niet langer geloven wat jij wilt dat ze geloven. Dat vind ik erg wreed. Welke posts heb ik gemist waarin je dat nuanceert of ontkracht?
Ik veroordeel ze niet, Ser_. Ik zeg alleen dat toen ze kwamen, ze wisten wat en hoe. Niemand wordt JG zonder de kennis. Dus dat "waarschuwen" is niet nodig. Tenzij je je gegriefd voelt. Dan wil je wel op internet je grief luchten, ja.
pi_150283751
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:27 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Waarom zou je dat bewust gaan doen? Is het niet zo dat twijfel geboren wordt? Daar doe je niets aan. Je kunt God vragen die twijfel weg te nemen maar als dat niet gebeurt? Moet je dan maar doorgaan en huichelen dat je wèl gelooft? Om maar niet uitgestoten te worden?

Ik vermoed dat er heel wat gelovigen, overigens niet alleen bij de JG, in dit stramien gevangen zitten.
Ik denk dat jullie "bewust" en JG "bewust" niet hetzelfde is. Net als "oprecht".

Maar als je twijfelt, dan moet je gewoon stoppen. Ik ben het ermee eens dat je niet moet doorgaan en huichelen, want dan volgt de uitsluiting. En daar wringt dan de schoen.

Het gebeurt namelijk zelden dat iemand uit eigen beweging weggaat. En ik bedoel daarmee dat ze naar de ouderling gaan en zeggen: ik stop ermee. Adieu.

Ze gaan meestal door met huichelen totdat ze uitgesloten worden.
  woensdag 4 maart 2015 @ 15:24:05 #207
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_150284373
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:56 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Ik veroordeel ze niet, Ser_. Ik zeg alleen dat toen ze kwamen, ze wisten wat en hoe. Niemand wordt JG zonder de kennis. Dus dat "waarschuwen" is niet nodig. Tenzij je je gegriefd voelt. Dan wil je wel op internet je grief luchten, ja.
Je fout is dat je denkt dat de kennis van de Watchtower het eindpunt is. Als je dat hebt, weet je de waarheid. Punt.

Dat is niet zo. Net zoals de Watchtower voortschrijdend inzicht heeft, hebben individuele JG's dat ook. Maar als ze dat inzicht delen, worden ze uitgesloten.
pi_150284964
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 15:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Je fout is dat je denkt dat de kennis van de Watchtower het eindpunt is. Als je dat hebt, weet je de waarheid. Punt.

Dat is niet zo. Net zoals de Watchtower voortschrijdend inzicht heeft, hebben individuele JG's dat ook. Maar als ze dat inzicht delen, worden ze uitgesloten.
Je doet net alsof ze meteen uitgesloten worden als ze "maar..." zeggen. Zo simpel is dat niet. Je weet toch ook dat er in de loop van de tijd een aantal inzichten waren veranderd?

Ik geloof, maar ik ben niet doof en blind. Ik denk ook na, hoor.

Sommigen zijn te streng(uit vrije wil). Ik niet. Ik heb ook ongelovige vrienden, ik doe tot op zekere hoogte met de meeste dingen mee met ze. Ik heb niet het gevoel dat ik beperkt ben in mijn vrijheid.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 04-03-2015 15:47:15 ]
  woensdag 4 maart 2015 @ 16:26:43 #209
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_150286533
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 15:03 schreef Hexxenbiest het volgende:
Ik denk dat jullie "bewust" en JG "bewust" niet hetzelfde is. Net als "oprecht".
Wat is er anders dan?
pi_150287575
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 11:40 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Uitgesloten zeker omdat je je niet aan het geloof kan houden. Dan is JG opeens niet goed, terwijl je het eerst wel goed vond want anders was je er niet in gekomen.
Jezus gast, wat een reactie. Ik heb niks met geen een geloof het is dat mijn ouders getuigen zijn dat ik het allemaal heb mogen meemaken. Zure pruim ben je zeg
I could watch you for a lifetime, you're my favourite movie.
A thousand endings.
You mean everything to me!
pi_150287687
Dus wat willen jullie allemaal weten ? Ik ben bereid vragen te beantwoorden!
I could watch you for a lifetime, you're my favourite movie.
A thousand endings.
You mean everything to me!
  woensdag 4 maart 2015 @ 17:04:54 #212
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_150287804
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:01 schreef mawtje het volgende:
Dus wat willen jullie allemaal weten ? Ik ben bereid vragen te beantwoorden!
Wat weet je van het geloof van je ouders?
pi_150287886
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:04 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Wat weet je van het geloof van je ouders?
Best veel. Ik ben tot me 17e meegegaan naar de vergaderingen, velddienst, meerdere bijbelstudies gehad etc.
I could watch you for a lifetime, you're my favourite movie.
A thousand endings.
You mean everything to me!
  woensdag 4 maart 2015 @ 17:08:59 #214
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_150287943
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:07 schreef mawtje het volgende:

[..]

Best veel. Ik ben tot me 17e meegegaan naar de vergaderingen, velddienst, meerdere bijbelstudies gehad etc.
Je bent er uit gestapt of uitgezet? Dat eerste komt bijna niet voor volgens Hexxenbiest.
pi_150288002
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:08 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je bent er uit gestapt of uitgezet? Dat eerste komt bijna niet voor volgens Hexxenbiest.
Ik weet niet wat hexxenbiest allemaal ****, maar ik ben er gewoon uitgestapt. Je hebt een eigen keuze en die heb ik uiteindelijk na veel poespas zelf mogen nemen.
I could watch you for a lifetime, you're my favourite movie.
A thousand endings.
You mean everything to me!
  woensdag 4 maart 2015 @ 17:11:57 #216
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_150288034
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:11 schreef mawtje het volgende:

[..]

Ik weet niet wat hexxenbiest allemaal ****, maar ik ben er gewoon uitgestapt. Je hebt een eigen keuze en die heb ik uiteindelijk na veel poespas zelf mogen nemen.
Was je de enige voor zover jij weet?
pi_150288035
Je kan er pas uitgezet worden als je gedoopt bent(leven geven aan jehova) en dat heb ik niet gedaan.
I could watch you for a lifetime, you're my favourite movie.
A thousand endings.
You mean everything to me!
pi_150288097
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Was je de enige voor zover jij weet?
Nee ken er genoeg. Een nichtje van me en bijna alle kinderen van me Oma, want die was ook een getuigen. 7 kinderen behalve me moeder dan.
I could watch you for a lifetime, you're my favourite movie.
A thousand endings.
You mean everything to me!
  woensdag 4 maart 2015 @ 17:15:39 #219
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_150288158
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:13 schreef mawtje het volgende:

[..]

Nee ken er genoeg. Een nichtje van me en bijna alle kinderen van me Oma, want die was ook een getuigen. 7 kinderen behalve me moeder dan.
Maar wel uit één familie zeg maar. Ken je ook nog anderen? Want dat haalt de stelling van Hxxnb wel onderuit dan...
pi_150288242
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:15 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Maar wel uit één familie zeg maar. Ken je ook nog anderen? Want dat haalt de stelling van Hxxnb wel onderuit dan...
Jep ken nog 2 andere gezinnen uit de gemeente waar meerdere zoons zijn uitgestapt
I could watch you for a lifetime, you're my favourite movie.
A thousand endings.
You mean everything to me!
pi_150288243
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:15 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Maar wel uit één familie zeg maar. Ken je ook nog anderen? Want dat haalt de stelling van Hxxnb wel onderuit dan...
Goed lezen, hoatz. Deze meneer is GEEN JG. En bovendien zei ik zelden, niet nooit.

Kinderen van JG zijn niet automatisch JG. Ik zei ook al eerder dat er JG zijn wiens kinderen er niet bij horen. Dus ga niet fantaseren.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 04-03-2015 17:20:53 ]
  woensdag 4 maart 2015 @ 17:23:43 #222
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_150288415
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:18 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Goed lezen, hoatz. Deze meneer is GEEN JG. En bovendien zei ik zelden, niet nooit.


Ik zei ook niet nooit. Wie moet hier goed lezen?

Mawtje geeft aan "genoeg" mensen te kennen die eruit zijn gestapt. En hij geeft voorbeelden.

Wat het al of niet JG zijn ermee te maken heeft ontgaat me. Daarmee kan hij nog wel ex-JG's kennen.
quote:
Kinderen van JG zijn niet automatisch JG
Wat zijn ze dan? Als ik het goed begrijp tel je mensen die voortijdig (dus voor de doop) uitstappen niet als afvalligen?
  woensdag 4 maart 2015 @ 17:28:07 #223
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_150288568
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:18 schreef Hexxenbiest het volgende:

Er staan trouwens nog wat onbeantwoorde vragen open, waaronder één over al dan niet kunnen kiezen voor geloven.
pi_150288577
Ik vind dat eindeloze gezever over die uitsluiting inmiddels wel een beetje flauw worden. Kom op, het is een sekte, wat verwacht je? Redelijkheid? Dat is bij reguliere christenfundamentalisten al niet te vinden. Waarom verwacht je het dan wel bij JG?
  woensdag 4 maart 2015 @ 17:32:56 #225
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_150288741
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 15:41 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Je doet net alsof ze meteen uitgesloten worden als ze "maar..." zeggen. Zo simpel is dat niet. Je weet toch ook dat er in de loop van de tijd een aantal inzichten waren veranderd?

Ik geloof, maar ik ben niet doof en blind. Ik denk ook na, hoor.

Sommigen zijn te streng(uit vrije wil). Ik niet. Ik heb ook ongelovige vrienden, ik doe tot op zekere hoogte met de meeste dingen mee met ze. Ik heb niet het gevoel dat ik beperkt ben in mijn vrijheid.
Ze worden uitgesloten als ze afwijken van een leerstelling van de Watchtower en daar geen berouw voor tonen. Hoe valt dat te rijmen met het idee dat je vrij bent?

Daarnaast, om even terug te koppelen naar het begin: vind jij het terecht dat mensen van hun sociale kring beroofd worden alleen omdat ze een klein beetje afwijken van wat de leiding zegt? Is dat niet een ongelofelijk zieke manier van redeneren? Stel je voor dat Nederland dat zou doen: iedereen die het niet eens is met de regering, wordt in het gevang gegooid. Wat zou je dan zeggen?
  woensdag 4 maart 2015 @ 17:33:23 #226
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_150288756
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:28 schreef Jigzoz het volgende:
Ik vind dat eindeloze gezever over die uitsluiting inmiddels wel een beetje flauw worden. Kom op, het is een sekte, wat verwacht je? Redelijkheid? Dat is bij reguliere christenfundamentalisten al niet te vinden. Waarom verwacht je het dan wel bij JG?
nou... Ik kom uit de Christelijke Gereformeerde Kerk. Ik weet dat er vroeger een broeder (in't geloof ben je broeder en zuster) uit de kerk is gezet. Vanwege een zondige levenswandel naar ik meen. Dat was nog een heel gedoe maar wel vergelijkbaar met de JG. Hij werd eerst gewaarschuwd en vervolgens, bij uitgebleven succes, werd het formulier voor uitstoting in de kerk voorgelezen. Ook daar werd 3 maal gewaarschuwd (in 3 weken meen ik). Daarna werd hij dan uitgestoten. Dit is lang geleden en ik weet niet of het nog steeds gebeurt.
pi_150288778
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:28 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Er staan trouwens nog wat onbeantwoorde vragen open, waaronder één over al dan niet kunnen kiezen voor geloven.
Wat bedoel je? Wil het best beantwoorden.
I could watch you for a lifetime, you're my favourite movie.
A thousand endings.
You mean everything to me!
  woensdag 4 maart 2015 @ 17:34:38 #228
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_150288788
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:28 schreef Jigzoz het volgende:
Ik vind dat eindeloze gezever over die uitsluiting inmiddels wel een beetje flauw worden. Kom op, het is een sekte, wat verwacht je? Redelijkheid? Dat is bij reguliere christenfundamentalisten al niet te vinden. Waarom verwacht je het dan wel bij JG?
Het is vooral raar dat de Jehovah's het zelf niet doorhebben. Ik kan er moeilijk bij dat ze zonder blikken of blozen mensen voor dood verklaren vanwege de kleinste vergrijpen. Op een menselijk vlak moet toch iedereen doorhebben dat het vreselijk asociaal is?
  woensdag 4 maart 2015 @ 17:35:15 #229
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_150288804
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:34 schreef mawtje het volgende:

[..]

Wat bedoel je? Wil het best beantwoorden.
niet voor jou, voor HXXNB.
pi_150288833
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:33 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik kom uit de Christelijke Gereformeerde Kerk. Ik weet dat er vroeger een broeder (in't geloof ben je broeder en zuster) uit de kerk is gezet. Dat was nog een heel gedoe maar wel vergelijkbaar met de JG. Hij werd eerst gewaarschuwd en vervolgens, bij uitgebleven succes, werd het formulier voor uitstoting in de kerk voorgelezen. Ook daar werd 3 maal gewaarschuwd (in 3 weken meen ik). Daarna werd hij dan uitgestoten. Dit is lang geleden en ik weet niet of het nog steeds gebeurt.
Precies. Om over al die kronkels over hoe die moordgod van ze precies liefhebbend is nog maar te zwijgen. Religie is nu eenmaal onredelijk. Als het allemaal deugde, dan was iedereen aangesloten bij dezelfde religie en was de wereld een grote blije familie.
pi_150288884
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het is vooral raar dat de Jehovah's het zelf niet doorhebben. Ik kan er moeilijk bij dat ze zonder blikken of blozen mensen voor dood verklaren vanwege de kleinste vergrijpen. Op een menselijk vlak moet toch iedereen doorhebben dat het vreselijk asociaal is?
Als de reguliere christen al niet inziet dat de christelijke god een moordzuchtige freak is, dan hoef je van de extremere christenvarianten al helemaal geen redelijkheid te verwachten.
  woensdag 4 maart 2015 @ 17:39:13 #232
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_150288946
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:37 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Als de reguliere christen al niet inziet dat de christelijke god een moordzuchtige freak is, dan hoef je van de extremere christenvarianten al helemaal geen redelijkheid te verwachten.
Het karakter van een literair figuur is iets heel anders dan zo'n menselijke relatie. Op een literair figuur kun je alles projecteren wat je wilt. Bij de relatie kun je niet eventjes veranderen dat je iemand ontzettend veel pijn doet vanwege een kleinigheid.
pi_150289017
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het karakter van een literair figuur is iets heel anders dan zo'n menselijke relatie. Op een literair figuur kun je alles projecteren wat je wilt. Bij de relatie kun je niet eventjes veranderen dat je iemand ontzettend veel pijn doet vanwege een kleinigheid.
Als je moraliteit er een is gebaseerd op een dergelijk literair figuur als christengod, dan krijg je dat soort uitwassen nu eenmaal.
pi_150289400
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 22:14 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ok draai ik het om. Kun jij er voor kiezen om niet meer te geloven? Voor een dag of zo? Ik ga het controleren he? Of je dan echt niet gelooft...

Ik vraag niet of je het wilt, ik vraag of je kunt. Zou je hier even goed over na willen denken?
Ik denk het wel. Ik vind op een dag iets wat niet strookt en dan neem ik de keuze om niet meer te geloven. Of ik kan kiezen om dat iets " te laten stroken" en verder te geloven.

Klinkt gek, maar het is dus een keuze. En ik zeg je, hoatz, als ik iets vind bij JG waarvan ik dan denk dat god niet bestaat, zal ik weggaan om nooit meer te geloven.
pi_150289525
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ze worden uitgesloten als ze afwijken van een leerstelling van de Watchtower en daar geen berouw voor tonen. Hoe valt dat te rijmen met het idee dat je vrij bent?

Daarnaast, om even terug te koppelen naar het begin: vind jij het terecht dat mensen van hun sociale kring beroofd worden alleen omdat ze een klein beetje afwijken van wat de leiding zegt? Is dat niet een ongelofelijk zieke manier van redeneren? Stel je voor dat Nederland dat zou doen: iedereen die het niet eens is met de regering, wordt in het gevang gegooid. Wat zou je dan zeggen?
Laat maar, oke? We gaan het niet eens worden.
  woensdag 4 maart 2015 @ 18:00:12 #236
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_150289688
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:40 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Als je moraliteit er een is gebaseerd op een dergelijk literair figuur als christengod, dan krijg je dat soort uitwassen nu eenmaal.
Je kunt op God alles projecteren wat je wilt. Ze hebben die vrijheid, en ze gebruiken die om te stellen dat Hij wil dat ze mensen sociaal kapot maken. Daar kan ik met m'n hoofd niet bij...

Ik ben een mens, en als ze van mij zoiets zouden eisen, zou ik heel snel weglopen. Ik ga ervan uit dat Jehovah's ook mensen zijn, dus ik vraag me af waarom zij niet die fundamentele afkeer van zulk gedrag hebben.
  woensdag 4 maart 2015 @ 18:01:10 #237
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_150289719
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:55 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Laat maar, oke? We gaan het niet eens worden.
Ik hoef het helemaal niet eens te worden met je, ik wil je alleen begrijpen. Zoals ik al zei: ik versta niet hoe jullie mensen sociaal kapot kunnen maken. Als mens lijkt me zoiets vreselijk om te doen. Hoe lukt het jullie dan wel?
  woensdag 4 maart 2015 @ 18:03:39 #238
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_150289829
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:52 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Ik denk het wel. Ik vind op een dag iets wat niet strookt en dan neem ik de keuze om niet meer te geloven. Of ik kan kiezen om dat iets " te laten stroken" en verder te geloven.

Klinkt gek, maar het is dus een keuze. En ik zeg je, hoatz, als ik iets vind bij JG waarvan ik dan denk dat god niet bestaat, zal ik weggaan om nooit meer te geloven.
Je vindt iets dat niet strookt en dan kies je? Dit vind ik best wel vreemd klinken. :)

Stel, je gelooft niet dat ik gisteren in Groningen ben geweest (ik noem maar wat). Vervolgens laat ik jou het treinkaartje zien en een foto van mij naast de Martinitoren met een timestamp erop, zaken die duidelijk niet stroken met je geloof dat ik gisteren niet in Groningen ben geweest.

Kies je er dan voor om dat alsnog wel te geloven? Het lijkt mij dat je dat wel of niet gelooft, maar daar helemaal geen vrije keuze in hebt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_150289863
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 18:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Je kunt op God alles projecteren wat je wilt. Ze hebben die vrijheid, en ze gebruiken die om te stellen dat Hij wil dat ze mensen sociaal kapot maken. Daar kan ik met m'n hoofd niet bij...

Ik ben een mens, en als ze van mij zoiets zouden eisen, zou ik heel snel weglopen. Ik ga ervan uit dat Jehovah's ook mensen zijn, dus ik vraag me af waarom zij niet die fundamentele afkeer van zulk gedrag hebben.
Een paar duizend kilometer verderop snijden ze mensen hun hoofd eraf omdat die mensen het verkeerde geloof hebben. Of ze gooien iemand dood met stenen omdat die persoon misschien seks met iemand anders dan zijn eigen partner heeft gehad. Of ze executeren iemand omdat hij ervan verdacht wordt geen moslim meer te zijn.

Georganiseerde religie doet nu eenmaal heel nare dingen met mensen. Die uitsluiting is in Nederlands perspectief misschien ziek, maar zie de wereld, de geschiedenis en dan valt het allemaal enorm mee. Ja, de regels zijn bijzonder onsympathiek. Dat heb je met georganiseerde religie.
  woensdag 4 maart 2015 @ 18:23:36 #240
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_150290490
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 21:26 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Maar dat is het nou juist. Er kan toch niet een andere uitleg mogelijk zijn dan wat werkelijk bedoelt is? Maar je hebt gelijk, het is een kwestie van voorkeur.
Dat kun je toch nooit helemaal uitsluiten ? De Jehova's hebben je aan de deur overtuigd dat hun stroming de juiste is, maar stel dat er een andere groep die dag voor je deur had gestaan. Waarschijnlijk, als het verhaal je wel aansprak, was je met die groep de zee in gegaan.
pi_150290664
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:52 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Klinkt gek, maar het is dus een keuze. En ik zeg je, hoatz, als ik iets vind bij JG waarvan ik dan denk dat god niet bestaat, zal ik weggaan om nooit meer te geloven.
Hier heb je een punt. Ik vond overweldigende bewijzen dat bepaalde verhalen uit de bijbel nooit echt hebben kunnen plaatsvinden (wereldwijde vloed bijv. waar de JG's volledige in geloven). Toen ik verder ging zoeken vond ik nog veel meer dingen (bijv. de selectieve en misleidende manier waarop 'wereldse' bronnen worden gequote door het WT genootschap etc.) en ben zo van mijn geloof gevallen.

Maar of het echt kiezen is weet ik niet. Door de bewijzen werd ik eigenlijk gedwongen niet meer te geloven.
Alpha kenny one
pi_150291090
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 18:28 schreef falling_away het volgende:

[..]

Hier heb je een punt. Ik vond overweldigende bewijzen dat bepaalde verhalen uit de bijbel nooit echt hebben kunnen plaatsvinden (wereldwijde vloed bijv. waar de JG's volledige in geloven). Toen ik verder ging zoeken vond ik nog veel meer dingen (bijv. de selectieve en misleidende manier waarop 'wereldse' bronnen worden gequote door het WT genootschap etc.) en ben zo van mijn geloof gevallen.

Maar of het echt kiezen is weet ik niet. Door de bewijzen werd ik eigenlijk gedwongen niet meer te geloven.
Ik denk dan ook niet dat het een keuze is. Je bent ervan overtuigd of niet. Bij normale standpunten kun je het dan over argumenten hebben, maar bij geloofszaken is daar weinig sprake van. Je kunt religieuzen pas van hun geloof afpraten als ze toch al van hun geloof aan het vallen zijn.
  woensdag 4 maart 2015 @ 18:53:55 #243
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_150291529
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:52 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Ik denk het wel. Ik vind op een dag iets wat niet strookt en dan neem ik de keuze om niet meer te geloven. Of ik kan kiezen om dat iets " te laten stroken" en verder te geloven.

Klinkt gek, maar het is dus een keuze.
Nee, ik vraag niet of je gaat kiezen als er iets voorvalt. Ik vraag je of je zomaar kunt kiezen. Om eens te proberen. Voor een dag. Ik denk dat je dat niet uit jezelf zomaar kunt. Je hebt die keuze gewoon niet. Want stiekum geloof je gewoon nog wel. Diep in je hart.

Ik heb al eerder aangegeven dat mijn ongeloof niet iets is waar ik bewust voor gekozen heb. Het is een proces geweest. Ondanks dat ik, en met mij vele anderen, gebeden en geprobeerd hebben om mijn geloof te behouden. Maar om dat te behouden moest ik mijn verstand op nul zetten en dogma's accepteren waar ik niet achter kan staan. Kortom, ik liep helemaal vast in vragen en antwoorden kreeg ik niet.

Door het beeld wat ik nu, na jaren heb van het ontstaan van de bijbel en het christendom, valt alles op zijn plaats en heb ik eigenlijk geen vragen meer. Althans geen vragen war ik 's nachts wakker van lig.
quote:
En ik zeg je, hoatz, als ik iets vind bij JG waarvan ik dan denk dat god niet bestaat, zal ik weggaan om nooit meer te geloven.
Geloof je in een wereldwijde zondvloed, waarbij de gehele aarde volledig onderstond, dus een waterzuil van een kilometer of 9? Iets wat duidelijk onmogelijk is?
Als jouw antwoord is: ja, want het staat in de bijbel en bij God is alles mogelijk zijn we uitgepraat. Want dan hoef je je nergens meer over te verbazen. Dan is werkelijk alles mogelijk. Dooddoener nr 1 bij uitstek.

[ Bericht 9% gewijzigd door hoatzin op 04-03-2015 19:16:00 ]
  woensdag 4 maart 2015 @ 18:57:58 #244
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_150291676
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 18:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Je kunt op God alles projecteren wat je wilt. Ze hebben die vrijheid, en ze gebruiken die om te stellen dat Hij wil dat ze mensen sociaal kapot maken. Daar kan ik met m'n hoofd niet bij...
Staat in het NT. Maar het blijft Cherry-picking. Want JG wassen elkanders voeten niet, ofschoon Jezus zelf hiertoe oproept.

Joh. 13: Welnu, als Ik, jullie Heer en meester, jullie voeten heb gewassen, dan behoren jullie ook elkaar de voeten te wassen. [15] Ik heb jullie het voorbeeld gegeven: je moet doen zoals Ik voor jullie heb gedaan.
pi_150292545
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 11:57 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Nee! Dat is niet mijn bedoeling. Ik ben alleen teleurgesteld dat zoveel uitgeslotenen altijd JG de schuld geven. Toen ze erin kwamen wisten ze en ze waren oké ermee. Nu kunnen ze zich er niet aan houden en verwachten ze dat JG hun gedrag (die meestal niet strookt met het geloof)tolereren.

Ik ken mensen die uitgesloten zijn en die wel toegeven dat zij fout waren ipv JG de schuld te geven.
Natuurlijk hebben JG altijd gelijk, vindt de JG. :P
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_150315275
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 18:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik hoef het helemaal niet eens te worden met je, ik wil je alleen begrijpen. Zoals ik al zei: ik versta niet hoe jullie mensen sociaal kapot kunnen maken. Als mens lijkt me zoiets vreselijk om te doen. Hoe lukt het jullie dan wel?
Je wordt er niet sociaal kapot van. Als je klaar bent JG heb je gewoon een ander leven, andere vrienden. Het enige wat in je leven ontbreekt is Jehovah en zijn Getuigen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-03-2015 14:54:10 ]
  donderdag 5 maart 2015 @ 14:56:20 #247
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_150315346
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 14:53 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Je wordt er niet sociaal kapot van. Als je klaar bent JG heb je gewoon een ander leven, andere vrienden. Het enige wat in je leven ontbreekt is Jehovah en zijn Getuigen.
Zo plotsklaps heb je een helemaal nieuwe vriendencirkel? En het doet je nooit zeer dat je al die andere vrienden, mensen die al jaren kent en een heel goede band mee had, soms zelfs je bloedeigen ouders, broers of zussen, en kinderen, dat je die mensen nooit meer kunt spreken? Denk je werkelijk dat het zo makkelijk is?
pi_150315381
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 18:53 schreef hoatzin het volgende:

[..]


Geloof je in een wereldwijde zondvloed, waarbij de gehele aarde volledig onderstond, dus een waterzuil van een kilometer of 9? Iets wat duidelijk onmogelijk is?
Als jouw antwoord is: ja, want het staat in de bijbel en bij God is alles mogelijk zijn we uitgepraat. Want dan hoef je je nergens meer over te verbazen. Dan is werkelijk alles mogelijk. Dooddoener nr 1 bij uitstek.
Zo DUIDELIJK onmogelijk is het anders niet. Maar vertel.
pi_150315650
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 18:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je vindt iets dat niet strookt en dan kies je? Dit vind ik best wel vreemd klinken. :)

Stel, je gelooft niet dat ik gisteren in Groningen ben geweest (ik noem maar wat). Vervolgens laat ik jou het treinkaartje zien en een foto van mij naast de Martinitoren met een timestamp erop, zaken die duidelijk niet stroken met je geloof dat ik gisteren niet in Groningen ben geweest.

Kies je er dan voor om dat alsnog wel te geloven? Het lijkt mij dat je dat wel of niet gelooft, maar daar helemaal geen vrije keuze in hebt.
Zoveel mensen in de religie geloven diep in hun hart niet echt, en toch blijven ze bij hun religie, onderhouden de wetten en negeren het wat hun hart echt zegt. En zo denken ze dat ze geloven.
Zo hebben ze gekozen om te blijven geloven.
pi_150315741
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 18:28 schreef falling_away het volgende:

[..]

Toen ik verder ging zoeken vond ik nog veel meer dingen (bijv. de selectieve en misleidende manier waarop 'wereldse' bronnen worden gequote door het WT genootschap etc.) en ben zo van mijn geloof gevallen.

Meen je dit? Hier heb ik eerlijk gezegd nooit van gemerkt...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')