Het is wat he? Tijdens Ottomaans bezet was dat hele gebied een moeras beetje resten maar een uitgestorven gebied.
Het Ottomaanse rijk verkeerde in financiele problemen.
Awel er kwamen al ergens in 1850 Joden (Russische) want die hadden het toch wel zwaar daar in Russia en dachten dat het beter was in Palestina.
Ze kochten land van de Ottomanen. De Ottomanen zagen hier wel iets in. De Turken vroegen gigantische hoge prijzen.
Waarschijnlijk dachten de Ottomanen dat die Joden gek waren immers wie koopt nou land dat niet te bewerken valt right? 

Deze Joden konden het hoge bedrag wel betalen vanwege oa Rothshild.
"Kassa!" Dachten de Ottomanen toen.
Maar wat gebeurde er? Die Joden bewerkten het land ondanks ze gekweld werden door van alles ( de warmte , ziektes (malaria) 
Ze legde het land droog en bewoonbaar! 

 Helaas hebben veel Joden dit met de dood moeten bekommeren maar het begin was gelegd!
En zo ontstonden er langzaam aan steden. Het was bewoonbaar grond.
Dus kwamen er andere mensen op af. Logisch . Dus Arabieren buiten Palestina gingen naar deze gebieden en gingen zich vestigen. 
Om samen mee te werken en te leven. Wij noemen de nakomelingen van deze immigranten trouwens Palestijnen 

Toen kwamen de Britten. En kregen zij gezag over het hele gebied.
En toen begonnen de problemen. 
Chaim Weizmann kreeg de Balfourdeclaratie in 1917, dit document is belangrijkste in het zionistische geschiedenis.
In deze document zegt de britse minister Balfour (namens de Majesteit) dat ze goed gezind stonden tegenover de vestiging van een nationaal tehuis voor het Joodse volk in Palestina.
En dat zij hun uiterste best zouden doen om dit te realiseren.
Tja mooi op papier maar er ontstond wel onrusten.
Er was tegenstand van Arabische kant maar ook van de Britse kant doordat ineens de Britse regering minder sympathiek werd tegenover het zionisme 

Ze trokken zich dus lekker terug.
Abrubt beperkten zij de Joodse emigratie tot 50.000 personen maximaal per jaar. ( Zie Witboek)
Wat dus eigenlijk op neer kwam dat ze de Balfourdeclaratie terugfloten.
Kort daarna mochten er maar 75.000 in 5 jaar naar Palestina emigreren.
Op die vreemde houding van de Britten werd niet bij alle zionisten hetzelfde gereageerd
Weizmann bvb was rustig maar er ontstonden ook radiacalen die echt actief verzet pleegde tegen Engeland ( bvb Ze'ev Jabotinski)
(Aanslag David hotel waar 93 onschuldige Britten om het leven kwamen) Maar ook de Arabieren konden flinke slachtingen aanrichten en dit was niet gericht tegen de Joodse immigranten maar juist de ancient Joodse geemscnappen.
Maar we zullen geen cijfers noemen voor de goede vrede.
Door die Britse maatregelen ontstond er wel dubbel gevoel. Want waar alleen Joden ineens werden beperkt om te komen immigreren lieten de Britten wel Arabische immigranten toe.. 
Ondanks dat de Britten de Joden verboden om te komen kwamen ze toch
Tussen 1937 - 1948  kwamen er zo'n 100.000 Joden
Door aanslagen van Joodse en Arabische verzetsgroepen gaf Engeland de Palestina gedoe maar aan de opvolger van het Volkenbond : de VN.
De VN besloot in november 1947 tot verdeling van het land:
Een Arabische staat en een Joodse staat.
De Arabieren zeiden : NEE 
De Joden zeiden: JA
En hierdoor kon op 14 mei 1948 de staat Israel worden uitgeroepen.
Na de oprichting van de staat Israel bleven Joden komen. De ideologie bleef bestaan.
De cijfers liegen er niet om: honderd duizenden Joden uit Rusland 
En natuurlijk de Operatie Mozes waarbij tien duizenden Ethiopische Joden naar Israel werd gebracht.
Jaarlijks immigeren ook uit andere landen duizenden Joden naar Israel en steunen miljoenen Joden over de gehele wereld het land ( financieel oa)
In NL is de NZB in 1899 opgericht. Waarbij fondsen werden gebracht om Oost Europese Joden een agrarische opleiding te geven en ze daarna naar Palestina te laten emigreren.
Overigens in die tijd vertrokken heel weinig Nederlandse Joden. Dat kwam pas na de WO2 en helemaal na de operichting van de staat in 1948
Ook niet vergeten: binnen zionitische organisaties had je verschillende richtingen: het  synthetisch zionisme ( Chaim Weizmann was hier goed voorbeeld van) die wilden meteen een oprichting van een eigen staat in Palestina.
Bij deze groep sloten vooral chalutsim aan die dus kibbutsim opzette
Een andere richting binnen zionistische beweging wilden dat de Joden zich geestelijk geroepen voelde met Palestina.
Dat ze op een geestelijke manier verwant gingen voelen met Palestina ( Martin Buber was hier oa lid van)
Zij waren erg tegen het zionistische idee maar begin 20ste eeuw sloten toch veel gelovige Joden bij de zionitische beweging en ontstond er dus een nationale religieuze beweging binnen het zionisme.
De merkaz ruchani was een groepering die was gericht op het tegengaan van secularisatie . Zij wilden dat het land Israel voor het volk Israel precies volgens de Tora zou gaan.
Orthodoxe Jodendom kan beetje verdeeld worden in chassidim en mitnagdim.
Zij verschillen niet alleen met elkaar op allerlei punten maar ook over de staat Israel.
Voor de aanhangers van de Mizrachi ( de nationaal religieuze beweging) is de staat het begin van de verlossing.
Dit komt uit het gebed dat op oa shabbat en feestdagen wordt gezegd.
De Agoedat Jisraeel ( Unie van Israel) erkent wel het bestaan van Israel als staat maar ze zien deze niet als het begin van de verlossing.
En dan uiterst splintergroeperingen zijn oa de Netura Karta ( bewakers van de stad) . Iedereen heeft wel iets van hen gehoord.
Zij zijn vooral woonachtig in Mea Shearim een wijk van Jeruzalem in de zeer streng Orthodoxe plaats Bnei Brak
Zij erkennen de staat Israel dus niet. 
Zij zien de oprichting van een seculiere staat als een zonde tegenover God.
Want zij geloven dat de Messias de Joodse staat zal oprichten en het Joodse volk verlossen. Volgens hen kan men het dus niet bespoedigen.
Nou wat is zionisme eigenlijk?! Zionisme streeft oa naar:
-De eenheid van het Joodse volk en dat het Joodse leven centraal staat in Israel
-Door alia het verzamelen van het Joodse volk en deze terug te brengen naar zijn historisch vaderland Israel ( eretz Ysrael)
- streven dat de grondbeginstelen van de staat te versterken ( dit is rechtvaardigheid, vrede) 
- het bewaren van de identiteit van het Joodse volk. Dit doet men door mensen Hebreeuws op te voeden en Joodse cultuur in stand te houden
- bescherming van Joodse rechten over ter wereld