Oneens. De meest vreselijke misdaden hebben topbaantjes opgeleverd. Wil je rechtvaardigheid dan moet je je daar voor inzetten. Niet halfbakken een nu 93 jarig voetsoldaatje aan de schandpaal nagelen zodat we ons weer kunnen bevredigen op onze eigen rechtvaardige inborst.quote:Op maandag 16 februari 2015 18:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik vind dat zoiets niet moet verjaren. Een goede waarschuwing voor wie in de toekomst aan zoiets meewerkt.
Liever een beetje dan niets?quote:Op maandag 16 februari 2015 21:37 schreef Jibberwism het volgende:
[..]
Oneens. De meest vreselijke misdaden hebben topbaantjes opgeleverd. Wil je rechtvaardigheid dan moet je je daar voor inzetten. Niet halfbakken een nu 93 jarig voetsoldaatje aan de schandpaal nagelen zodat we ons weer kunnen bevredigen op onze eigen rechtvaardige inborst.
Dat doet niets af aan het feit dat hij medeplichtig is, en gewoon gestraft hoort te worden.quote:Op maandag 16 februari 2015 21:37 schreef Jibberwism het volgende:
[..]
Oneens. De meest vreselijke misdaden hebben topbaantjes opgeleverd. Wil je rechtvaardigheid dan moet je je daar voor inzetten. Niet halfbakken een nu 93 jarig voetsoldaatje aan de schandpaal nagelen zodat we ons weer kunnen bevredigen op onze eigen rechtvaardige inborst.
Nee want het zijn altijd dezelfde die de dans ontspringen.quote:Op maandag 16 februari 2015 21:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Liever een beetje dan niets?
Que? Hij heeft er wel 93 mogen leven. Laat hem minimaal die laatste jaren even leven in spijt.quote:Op maandag 16 februari 2015 21:34 schreef Jibberwism het volgende:
Laten gaan. Anno 2015 kunnen we de gerechtigheidsact wel eens laten vallen en de man is 93.
Begrijpelijk.quote:Op maandag 16 februari 2015 22:03 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Que? Hij heeft er wel 93 mogen leven. Laat hem minimaal die laatste jaren even leven in spijt.
Nooit te laat SS'ers te berechten zolang ze nog leven.
Misschien omdat ze van hem wel bewijs hebben en van een ander niet?quote:Op maandag 16 februari 2015 22:09 schreef Jibberwism het volgende:
[..]
Begrijpelijk.
Maar waarom hij wel en anderen niet? Tis allemaal niet per toeval ofzo. Ik ben daar gewoon klaar mee, dat volstrekt geperverteerde idee van "rechtvaardigheid".
Onzin. Daar ging die lap van even hierboven mede om.quote:Op maandag 16 februari 2015 22:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Misschien omdat ze van hem wel bewijs hebben en van een ander niet?
Aan het oostfront was het toen wel ff anders hoor....quote:Op maandag 16 februari 2015 18:07 schreef Polacco het volgende:
[..]
Daar hield het leger en de ss zich ook vooral bezig met het executeren van iedere jood die ze konden vinden. Die man was dus waarschijnlijk in zijn element aan het oostfront.
schuldgevoelquote:Op maandag 16 februari 2015 15:52 schreef vigen98 het volgende:
Niet straffen, 93 jaar is te oud. Zijn schuldgevoel is al genoeg straf.
Joden zijn ten oosten van de Molotov-Ribbentrop linie massaal afgeslacht door de Duitsers. Niet door ze naar een kamp te sturen maar door ze vlak bij hun woonplaats dood te schieten in massagraven.quote:Op maandag 16 februari 2015 22:55 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Aan het oostfront was het toen wel ff anders hoor....
Joden waren door de Russen ook al weggejaagd...
Dat lijkt me toch wel, je bent dienstverlenend actief om der endlösung te faciliteren.quote:Op maandag 16 februari 2015 16:00 schreef agter het volgende:
Ook een terechte vraag: maakt het werken als bewaker in zo'n kamp je medeplichtig?
Daar wordt ie als held ontvangen hoor..quote:Op maandag 16 februari 2015 22:13 schreef Nintex het volgende:
Stuur hem met een MG42 naar IS-bezet Libie, Irak of Syrie
Dat dus. Wat betreft het wel of niet vervolgen hoor je de stem van de fanatiekelingen het hardst. Is er wel eens onderzocht hoe de zwijgende meerderheid van de slachtoffers hier tegenover staat? Ik vind hun mening doorslaggevend.quote:Op maandag 16 februari 2015 17:40 schreef stbabylon het volgende:
Hij is vanaf 10 jaar oud geindoctrineerd, hij was 16 toen de oorlog begon. Het was niet alsof het een normale jongen, in een normaal land op zijn 20ste een advertentie zag voor wacht in een vernietigingskamp, goh dat lijkt me wel wat. Je moet naar het geheel kijken. En ik kan je met zekerheid zeggen dat er genoeg jongens van een jaar of 12~14 in Nederland rondlopen die je over 8 jaar in een moslimvernietegingskamp aan het werk kunt zetten. Zolang je die 8 jaar er maar aan besteed om steeds net een stapje verder te gaan.
Met de wetenschap van nu, vanuit jouw comfortabele positie is de beslissing toch net wat anders dan deze destijds was.quote:Op maandag 16 februari 2015 17:33 schreef Richestorags het volgende:
Op jonge leeftijd een domme keuze heeft gemaakt. Damn, als ik niet had geweten dat je advocaat was gaf je het wel weg in deze post. Bij de SS zitten is niet simpelweg een "domme keuze" als in een keer een bushokje vernielen.
Een deel van de joden daar heeft het kamp overleefd door deel uit te gaan maken van "het apparaat".quote:Op maandag 16 februari 2015 17:18 schreef jogy het volgende:
Mja als je in zo'n kamp hebt gewerkt mag je van mij wel vervolgt worden, ook als je 93 bent. Daarna kan eventueel op basis van humanitaire redenen alsnog gratie gegeven worden of zo maar wat mij betreft heeft zo iemand destijds te dicht bij het vuur gezeten () om te beweren onschuldig te zijn. Ook al heb je niks direct te maken gehad met het daadwerkelijk vermoorden van al die mensen je was wel deel van het apparaat wat ervoor zorgde dat die mensen niet konden ontsnappen.
We treden inderdaad keihard op tegen IS.quote:Op maandag 16 februari 2015 18:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vind dat zoiets niet moet verjaren. Een goede waarschuwing voor wie in de toekomst aan zoiets meewerkt.
Dit.quote:Op maandag 16 februari 2015 15:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Straffen, Moord zou niet moeten verjaren, genocide al helemaal niet.
Nee inderdaad. Vrijwillig werken in een kamp waar mensen na dwangarbeid in een cel van één vierkante meter moesten staan de hele nacht met zijn zessen, dagenlang totdat ze bezweken en stierven kunnen we wel vergeven en vergeten toch?quote:Op dinsdag 17 februari 2015 10:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Met de wetenschap van nu, vanuit jouw comfortabele positie is de beslissing toch net wat anders dan deze destijds was.
Het is verwijtbaar, maar m.i. niet in die mate dat we daar nu nog iemand voor moeten vervolgen.
Jean Rostand: "Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god."quote:Op maandag 16 februari 2015 15:54 schreef Downwards het volgende:
Een taakstraf van 120 uur lijkt mij hier wel op z'n plaats.
Onzin. Inderdaad kregen deze groepen inderdaad iets betere privileges maar dat duurde drie maanden: daarna werden ze zelf vergast. Er was namelijk een constante influx van nieuwe Joodse jongemannen.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 10:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Een deel van de joden daar heeft het kamp overleefd door deel uit te gaan maken van "het apparaat".
Fout zijn kent gradaties...
Mja, in het geval van de Joodse mensen die daar zaten vind ik het nog wel een kwestie van overleven, die miste de vrijwilligheid om daar wel of niet te verblijven. Fout kent zeker zijn gradaties, ben ik het helemaal met je eens verder maar als je dus vrijwillig gaat werken in een concentratiekamp dan verdien je het ook om gestraft te worden, al ben je loodgieter geweest.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 10:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Een deel van de joden daar heeft het kamp overleefd door deel uit te gaan maken van "het apparaat".
Fout zijn kent gradaties...
Als zijn rol bekend is en hij heeft geholpen bij het ombrengen van mensen waarom niet straffen? Of hij nou 40 of 113 is . Aan het recht mag je niet ontkomen.quote:Op maandag 16 februari 2015 15:48 schreef agter het volgende:
"Een 93-jarige voormalige SS'er is in Duitsland aangeklaagd, omdat hij geholpen zou hebben bij de moord op 170.000 mensen in het concentratiekamp Auschwitz.
[..]
De verdachte heeft erkend dat hij in Auschwitz werkte, maar zegt niet betrokken te zijn geweest bij de massamoord."
En verder... http://www.nu.nl/buitenla(...)hebben-geholpen.html
Alsnog straffen, of is het een oude koe die uit de sloot gehaald wordt?
En vind je dat werken als bewaker in zo'n kamp je medeplichtig maakt?
Technisch opgeleide Joden en Joden met een bepaalde vakmanschap hielden het echt wel wat langer uit hoor. Er zijn zat Joden geweest die daardoor jarenlang de kampen overleefd hebben.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 10:19 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Onzin. Inderdaad kregen deze groepen inderdaad iets betere privileges maar dat duurde drie maanden: daarna werden ze zelf vergast. Er was namelijk een constante influx van nieuwe Joodse jongemannen.
Bovendien werden ze gedwongen te doen wat ze moesten doen zoals lijken in de oven gooien.
Ja, maar dan sta je nog steeds met de wetenschap van nu te kijken.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 10:17 schreef Richestorags het volgende:
Nee inderdaad. Vrijwillig werken in een kamp waar mensen na dwangarbeid in een cel van één vierkante meter moesten staan de hele nacht met zijn zessen, dagenlang totdat ze bezweken en stierven kunnen we wel vergeven en vergeten toch?
Waar meer dan één miljoen mensen de gaskamer zijn ingeflikkerd alsof het niets is. Ben je wel eens in Auswitchz geweest?
Dat is toch gek aangezien ik interviews heb gezien met joden die veel langer op deze manier overleefden...quote:Op dinsdag 17 februari 2015 10:19 schreef Richestorags het volgende:
Onzin. Inderdaad kregen deze groepen inderdaad iets betere privileges maar dat duurde drie maanden: daarna werden ze zelf vergast. Er was namelijk een constante influx van nieuwe Joodse jongemannen.
Die bewaker kon inderdaad ook zeggen tegen de commandant: "ik vind het hier niet zo fijn, ik neem ontslag per einde van deze maand en ik heb voldoende vakantiedagen dat ik morgen al kan vertrekken, tot ziens!".quote:Bovendien werden ze gedwongen te doen wat ze moesten doen zoals lijken in de oven gooien.
Voor hetzelfde geld is deze jongen door zijn vader aan de oren meegenomen om zich in te schrijven bij de SS en wilde hij daar ook bepaald niet zijn.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 10:20 schreef jogy het volgende:
Mja, in het geval van de Joodse mensen die daar zaten vind ik het nog wel een kwestie van overleven, die miste de vrijwilligheid om daar wel of niet te verblijven. Fout kent zeker zijn gradaties, ben ik het helemaal met je eens verder maar als je dus vrijwillig gaat werken in een concentratiekamp dan verdien je het ook om gestraft te worden, al ben je loodgieter geweest.
Hoe weet je dat zijn deelname zo enorm beperkt was? En verder is er natuurlijk een hele hoop nuance aan te brengen, dat zeker. Ik zeg ook niet dat hij in het geval van een 'beperkte deelname' de rest van zijn ouderdom in een isoleercel door moet brengen, een straf 'voor de vorm' vind ik ook al genoeg wat dat betreft.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 10:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Voor hetzelfde geld is deze jongen door zijn vader aan de oren meegenomen om zich in te schrijven bij de SS en wilde hij daar ook bepaald niet zijn.
Je hoort mij ook niet zeggen dat hij volstrekt onschuldig is, alleen is zijn deelname zo enorm beperkt dat je niet meer moet willen optreden.
Dat is een beetje appels met peren vergelijken vind ik. Dat ze IS gewoon met wortel en al uit het bestaan moeten trekken ben ik met je eens. Wat Putin betreft heb ik een beetje mijn eigen idee erover verder maar soit. Maar een oude vent vervolgen vergelijken met die twee zaken is redelijk krom. Als iemand zegt dat zijn water niet zo lekker smaakt en hij een nieuwe wil begin je hopelijk ook niet te mopperen dat er elke dag duizenden afrikanen sterven aan uitdroging en dysenterie of zo.quote:En zeker niet in een tijd als deze waarin Europa zo laf staat toe te kijken bij al wat er gebeurd. Rusland wordt geen strobreed in de weg gelegd (doet een beetje denken aan de houding destijds tegenover Hitler...), IS spreken we vooral onze afschuw over uit en ach... er wordt hier en daar een bommetje gegooid, enz. enz.
Te hypocriet voor woorden.
Maar bij deze 93 jarige man, dan gaan we weer even stoer doen! Bah.
Yep en dan richten we de maatschappij opnieuw in volgens de maatstaven van de overwinnaars.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 10:52 schreef Patrice_Consigny het volgende:
Na oorlogen worden alleen de verliezers bestraft.
Maar zij zijn ook begonnen.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 10:52 schreef Patrice_Consigny het volgende:
Na oorlogen worden alleen de verliezers bestraft.
Sterker nog: Het houd deze ellende al veel te lang is stand. Alles moet vergelding krijgen, maar nooit een daadwerkelijke oplossing om meer van hetzelfde te voorkomen. Straffen en vergelden is wat te vaak zorgt voor het in stand houden van oorzaken, omdat men niet meer in staat blijkt om te leren van fouten. Dat wordt in ieder geval bemoeilijkt.quote:Eeuwige vergelding is ook niet direct het toonbeeld van beschaving
Uit het bericht haal ik dat men in ieder geval niets meer kan bewijzen dan dat hij daar als bewaker heeft gewerkt.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 10:55 schreef jogy het volgende:
Hoe weet je dat zijn deelname zo enorm beperkt was?
En ik vind dus dat voor dit soort gevallen de uitzondering ten aanzien van verjaring niet meer dient te worden toegepast.quote:En verder is er natuurlijk een hele hoop nuance aan te brengen, dat zeker. Ik zeg ook niet dat hij in het geval van een 'beperkte deelname' de rest van zijn ouderdom in een isoleercel door moet brengen, een straf 'voor de vorm' vind ik ook al genoeg wat dat betreft.
Het is toch zogezegd een actie van "we zullen oorlogsmisdadigers tot de poorten van de hel vervolgen?".quote:Dat is een beetje appels met peren vergelijken vind ik. Dat ze IS gewoon met wortel en al uit het bestaan moeten trekken ben ik met je eens. Wat Putin betreft heb ik een beetje mijn eigen idee erover verder maar soit. Maar een oude vent vervolgen vergelijken met die twee zaken is redelijk krom.
Dit vind ik nou weer een hele slechte vergelijking...quote:Als iemand zegt dat zijn water niet zo lekker smaakt en hij een nieuwe wil begin je hopelijk ook niet te mopperen dat er elke dag duizenden afrikanen sterven aan uitdroging en dysenterie of zo.
In Duitsland hebben ze best mooie bejaardentehuizen, met rustiek getimmerde cottages, leuke zalen met gezellige stapelbedden, buitenplaats met grote hekken en wachttorens zodat de dementen niet weglopen en goede douchefaciliteiten. Is daar zo slecht nog niet.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 11:03 schreef Twiitch het volgende:
In een gevangenis is de verzorging vast beter dan in een gemiddeld bejaardentehuis wahey.
Zelfs dat behoeft enige nuance...quote:
Het is ten eerste nogal goedkoop dat je dit probeert te koppelen aan mensen die "Moslims eng vinden" zeker omdat kritiek op Moslims vaak al direct aan Islamofobie wordt gekoppeld.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 10:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja, maar dan sta je nog steeds met de wetenschap van nu te kijken.
Er zijn nu al (in onze superveilige, supercomfortabele, superrijke maatschappij) mensen hier op fok die bloedserieus het prima vinden als moslims aangevallen worden omdat ze in traditionele kledij met gezichtsbedekking over straat gaan.
Kun je nagaan waartoe dat soort figuren in staat zijn in een situatie zoals toen. Die staan dan waarschijnlijk aan de gaskraan te draaien in de volle overtuiging dat ze iets goeds doen voor de maatschappij.
De persoon waar we het nu over hebben was slechts een bewaker. Dat zou in onze maatschappij dus iemand zijn die gewoon moslims een beetje eng vindt als die weer eens leest over iemand die toevallig in de naam van de islam iets naars wil roepen ofzo.
Zijn genoeg scenario's geschreven over hoe het anders had kunnen lopen en wij nu allemaal met gestrekte arm naar Hitler stonden voor het avondmaal, terwijl we het hadden over hypothetische situaties waarin de geallieerden wonnen en blij waren dat het niet zo gelopen was.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 10:57 schreef remlof het volgende:
[..]
Yep en dan richten we de maatschappij opnieuw in volgens de maatstaven van de overwinnaars.
Ik ben wel blij dat dat de geallieerden waren na WO2 en niet de nazi's.
En daarnaast is dit één op honderdduizenden die gestraft wordt als een voorbeeld, een schandpaal, zondebok, dat is natuurlijk ook niet in evenwicht. Achteraf is het makkelijk lullen maar indoctrinatie is ongelooflijk sterk.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 11:01 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Maar zij zijn ook begonnen.
Iets genuanceerder: inderdaad, de mensen aan geallieerde kant die misdaden hebben begaan (zoals het platgooien van Duitse steden om maar zoveel mogelijk burgerslachtoffers te maken, een atoombom op Japan etc.), die gaan vrijuit / zijn vrijuit gegaan. Zeer slechte zaak.
Ja, maar je gaat dan elders genuanceerd over praten.quote:Op dinsdag 17 februari 2015 11:07 schreef JeMoeder het volgende:
Daarna zeg ik toch ook dat ik genuanceerder ga praten
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |