ja nog even en de joden liepen allemaal vrijwillig de trein in voor werk , en een beter leven ?quote:
Ach van zijn netvlies zal het nooit meer af gaan dat blijft hij ze leven lang achtervolgenquote:Op maandag 16 februari 2015 17:06 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Je weet dat Duitsers ook gedwongen werden om dit te doen he? En wie weet heeft hij nu wel PTS ofzo
Het gaat om de manier van redeneren. Als je mensen niet kunt vervolgen omdat ze toentertijd iets deden wat niet tegen de wet was, hoe wil je dan mensen veroordelen die dat toen ook niet deden?quote:Op maandag 16 februari 2015 17:04 schreef Casiotone het volgende:
[..]
Teeven werkt niet voor duitsland. Dus dit is geen goed argument om ovt hypocrisie (die er ongetwijfeld is) aan te tonen.
Niet als je bij de SS zat hoorquote:Op maandag 16 februari 2015 17:06 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Je weet dat Duitsers ook gedwongen werden om dit te doen he? En wie weet heeft hij nu wel PTS ofzo
Als men iedere foute duitser had vervolgt had men na de oorlog (vrijwel) niemand overgehouden om het land te runnenquote:Op maandag 16 februari 2015 17:09 schreef Nielsch het volgende:
Voelt het Duitse Openbaar Ministerie zich soms schuldig dat ze de afgelopen decennia amper wat hebben gedaan tegen dit soort nazi's ofzo? Nu het bijna te laat is nog eens een keer in actie komen.
Werd om een mening gevraagd.quote:Op maandag 16 februari 2015 16:04 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Oorlogsmisdaden verjaren niet:{w
Mensen als Prins Berhardquote:Op maandag 16 februari 2015 17:11 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Niet als je bij de SS zat hoor
Die vonden het allemaal maar wat prachtig om in hun mooie laarzen rond te paraderen
Daar heb je gelijk in, maar ja ik vind dat die gewoon te oud is, maar hij heeft niemand vermoord. Dat hij het heeft gezien dat gaat hem nu voor altijd volgen. Hij zal van binnen helemaal dood zijn ( is die al denk ik )quote:Op maandag 16 februari 2015 17:11 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Niet als je bij de SS zat hoor
Die vonden het allemaal maar wat prachtig om in hun mooie laarzen rond te paraderen
Je vergeet dat Bernhard alleen aspirant-lid is geweest en dat hij zich voor de Tweede Wereldoorlog al had teruggetrokken en nooit deel uitgemaakt heeft van de Holocaust.quote:
Levenslangquote:Op maandag 16 februari 2015 17:15 schreef vigen98 het volgende:
Ik ben niet tegen geen straf te geven, alleen hij is wel 93 jaar oud wat voor straf kan je hem überhaupt nog geven?
Waarschijnlijk wel, en dan mag die man in zijn handjes knijpen dat hij al die tijd vrij heeft mogen rondlopen om van het leven te genieten.quote:
zijn slachtoffers? Hij heeft geen 1 gedood volgens mijquote:Op maandag 16 februari 2015 17:21 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel, en dan mag die man in zijn handjes knijpen dat hij al die tijd vrij heeft mogen rondlopen om van het leven te genieten.
Iets wat veel van zijn slachtoffers nooit hebben kunnen doen
In ieder geval medeplichtigquote:Op maandag 16 februari 2015 17:22 schreef vigen98 het volgende:
[..]
zijn slachtoffers? Hij heeft geen 1 gedood volgens mij
Om dat vast te stellen zul je 'm eerst moeten vervolgen eh.quote:Op maandag 16 februari 2015 16:31 schreef DS4 het volgende:
Na 70 jaar vind ik dat alleen in uitzonderingsgevallen je nog zou moeten vervolgen.
Dan moet je het hebben over iemand die echt leidend was en niet een volgeling die in een lastige periode op jonge leeftijd een domme keuze heeft gemaakt.
wat dacht je van de joodse families?quote:Op maandag 16 februari 2015 16:40 schreef DonJames het volgende:
Tsja, wat heb je eraan, om die man nog te straffen? Zorgt dát er voor dat hij het nooit meer zal doen? Denken andere mensen door die straf "poeh, nou, ik was eigenlijk van plan om een paar Joden tegen hun wil op te sluiten in een kamp, maar nu ik die man naar de gevangenis zie gaan zal ik het toch maar niet doen"? Vergelding? Nu nog?
Die joodse families die nu lekker in Israël zitten?quote:Op maandag 16 februari 2015 17:27 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
wat dacht je van de joodse families?
Gewoon straffen dus.
Op zich heb je daar wel een puntje misschien maar ik zou wel eens willen weten wat voor een 'screening' potentiële SS'ers kregen voor ze toegelaten werden. Je moest je waarschijnlijk in ieder geval wel voor de idealen van die groep uitspreken voor je mee mocht doen met de zwarte laarzen parade dus ik kan er niet echt medelijden mee hebben.quote:Op maandag 16 februari 2015 17:28 schreef vigen98 het volgende:
Maar veel mensen zeggen dat je wanneer in de SS gaat dat je meteen instemt met de Nazi's. je had ook gewoon soldaten die bij de SS gingen omdat 1. ze beter bewapend werden 2. vaker het gevecht aangingen met de vijand, eenmaal in de SS is het onmogelijk uit te gaan, als je dat doet krijg je de kogel. Ik kan me voorstellen hoe deze man zich voelde want hij weigerde ook vrouwen en mannen te scheiden.
Maar inderdaad hij is medeplichtig vrijwillig of onder dwang
Op jonge leeftijd een domme keuze heeft gemaakt. Damn, als ik niet had geweten dat je advocaat was gaf je het wel weg in deze post. Bij de SS zitten is niet simpelweg een "domme keuze" als in een keer een bushokje vernielen.quote:Op maandag 16 februari 2015 16:31 schreef DS4 het volgende:
Na 70 jaar vind ik dat alleen in uitzonderingsgevallen je nog zou moeten vervolgen.
Dan moet je het hebben over iemand die echt leidend was en niet een volgeling die in een lastige periode op jonge leeftijd een domme keuze heeft gemaakt.
Tja, het was tijdens een wereldoorlog ik snap nog wel dat je onbedoeld bij de SS kan voegen om zo tegen de vijanden te vechten, ik keur het ten strengste af maar ik kan het gedeeltelijk begrijpenquote:Op maandag 16 februari 2015 17:31 schreef jogy het volgende:
[..]
Op zich heb je daar wel een puntje misschien maar ik zou wel eens willen weten wat voor een 'screening' potentiële SS'ers kregen voor ze toegelaten werden. Je moest je waarschijnlijk in ieder geval wel voor de idealen van die groep uitspreken voor je mee mocht doen met de zwarte laarzen parade dus ik kan er niet echt medelijden mee hebben.
Tot het einde der tijden. Ben je wel eens in Auswitchz geweest?quote:Op maandag 16 februari 2015 16:40 schreef DonJames het volgende:
Tsja, wat heb je eraan, om die man nog te straffen? Zorgt dát er voor dat hij het nooit meer zal doen? Denken andere mensen door die straf "poeh, nou, ik was eigenlijk van plan om een paar Joden tegen hun wil op te sluiten in een kamp, maar nu ik die man naar de gevangenis zie gaan zal ik het toch maar niet doen"? Vergelding? Nu nog?
Je kon makkelijk bij de SS toevoegen aan het einde van de oorlog, mannen te kort dus je het was veel makkelijkerquote:Op maandag 16 februari 2015 17:33 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Op jonge leeftijd een domme keuze heeft gemaakt. Damn, als ik niet had geweten dat je advocaat was gaf je het wel weg in deze post. Bij de SS zitten is niet simpelweg een "domme keuze" als in een keer een bushokje vernielen.
Jij wel?quote:Op maandag 16 februari 2015 17:34 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Tot het einde der tijden. Ben je wel eens in Auswitchz geweest?
Joden houden nu eenmaal van reinheidquote:Op maandag 16 februari 2015 17:07 schreef RAVW het volgende:
[..]
ja nog even en de joden liepen allemaal vrijwillig de trein in voor werk , en een beter leven ?
Om maar te zwijgen dat ze graag wilde douche bij aankomst omdat ze vuil waren van de lange reis
Ja hoor. Maar dan kon ie wrs naar het Oostfront....quote:Op maandag 16 februari 2015 15:55 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
alsof je om overplaatsing kon vragen in die tijd
Dan maar wat joden vergassenquote:Op maandag 16 februari 2015 17:51 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Ja hoor. Maar dan kon ie wrs naar het Oostfront....
Tja, als je dan moest kiezen....
Daar hield het leger en de ss zich ook vooral bezig met het executeren van iedere jood die ze konden vinden. Die man was dus waarschijnlijk in zijn element aan het oostfront.quote:Op maandag 16 februari 2015 17:51 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Ja hoor. Maar dan kon ie wrs naar het Oostfront....
Tja, als je dan moest kiezen....
Ik vind dat zoiets niet moet verjaren. Een goede waarschuwing voor wie in de toekomst aan zoiets meewerkt.quote:Op maandag 16 februari 2015 15:48 schreef agter het volgende:
"Een 93-jarige voormalige SS'er is in Duitsland aangeklaagd, omdat hij geholpen zou hebben bij de moord op 170.000 mensen in het concentratiekamp Auschwitz.
[..]
De verdachte heeft erkend dat hij in Auschwitz werkte, maar zegt niet betrokken te zijn geweest bij de massamoord."
En verder... http://www.nu.nl/buitenla(...)hebben-geholpen.html
Alsnog straffen, of is het een oude koe die uit de sloot gehaald wordt?
En vind je dat werken als bewaker in zo'n kamp je medeplichtig maakt?
Een straf moet dan wel volgen, je kan echter de straf aanpassen aan de leeftijd, gezondheid en wat mogelijk is. Ik vrees echter dat er bij een 93-jarige weinig mogelijk is qua straffen, normaal gesproken sta je dan met 1 been in het graf.quote:Op maandag 16 februari 2015 15:52 schreef marcb1974 het volgende:
Veroordelen is het minimum. Of er dan een straf volgt is een tweede.
Dat weet ik.quote:Op maandag 16 februari 2015 17:06 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Wat ik weet van dader-onderzoek mbt genocide, is dat de meesten er geen spijt van hebben. Ze gaan gewoon door met hun leven en kijken soms zelfs met genoegen terug op die tijd.quote:Op maandag 16 februari 2015 18:30 schreef I-care het volgende:
Wat vond deze man er zelf van eigenlijk? Hoe zag hij die hele situatie, daar ben ik dan wel benieuwd naar.
Straffen heeft natuurlijk al geen zin meer nu.. Maar misschien is het wel verstandig om hem zijn verhaal te laten doen om zicht te krijgen in de processen toentertijd.. Het hoe en waarom dus. Om van te leren als het even kan..
Dat geldt wellicht voor "reguliere" dienstplichtigen, maar niet voor de SS eenheden die in een kamp werkten. Dat was geheel op eigen initiatief.quote:Op maandag 16 februari 2015 15:50 schreef stbabylon het volgende:
Verjaard.
En dan nog was hij wacht in een totalitaire staat, ik niet dat hij kon zeggen: daar moeten jullie mee kappen! zonder zelf de kogel te krijgen.
Dit inderdaad, van de gemiddelde soldaat kun je nog zeggen dat hij geen keuze had, maar die kamp ss'ers waren juist de fanatieken.quote:Op maandag 16 februari 2015 19:39 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat geldt wellicht voor "reguliere" dienstplichtigen, maar niet voor de SS eenheden die in een kamp werkten. Dat was geheel op eigen initiatief.
Joden die onderdoken deden dat ook omdat ze schuldig waren? Ik weg totaal niet dat hij onschuldig is hoor, maar dat hij zich verborgen heeft gehouden is totaal geen argument.quote:Op maandag 16 februari 2015 18:19 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Dat weet ik.
Jij weet ook dat deze man 70 jaar lang ondergedoken geeft gezeten om weg te komen met zijn daden? Een duidelijker teken van schuldig zijn is er niet.
Onderduiken omdat ze je willen vergasen of onderduiken omdat je je berechting voor misdaden tegen de mensheid wil ontlopen is voor mij een groot verschil....quote:Op maandag 16 februari 2015 20:13 schreef Stompzinnig het volgende:
[..]
Joden die onderdoken deden dat ook omdat ze schuldig waren? Ik weg totaal niet dat hij onschuldig is hoor, maar dat hij zich verborgen heeft gehouden is totaal geen argument.
Uiteraard. Maar waarschijnlijk vond hij ook dat Joden er zelf om gevraagd hadden. Het ligt er maar net aan in wat voor omgeving je opgroeit.quote:Op maandag 16 februari 2015 20:56 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Onderduiken omdat ze je willen vergasen of onderduiken omdat je je berechting voor misdaden tegen de mensheid wil ontlopen is voor mij een groot verschil....
Heftig als dat zo is.. Weet niet of ik daar op zit te wachten eigenlijkquote:Op maandag 16 februari 2015 19:38 schreef agter het volgende:
[..]
Wat ik weet van dader-onderzoek mbt genocide, is dat de meesten er geen spijt van hebben. Ze gaan gewoon door met hun leven en kijken soms zelfs met genoegen terug op die tijd.
Als je daarin geïnteresseerd bent, kan ik je dit boek aanraden:
The Good Old Days:
http://www.goodreads.com/book/show/1070138.The_Good_Old_Days
De SS Einsätsgruppen reden achter het oprukkende front aan om meteen een begin te maken met de Endlösungquote:Op maandag 16 februari 2015 18:07 schreef Polacco het volgende:
[..]
Daar hield het leger en de ss zich ook vooral bezig met het executeren van iedere jood die ze konden vinden. Die man was dus waarschijnlijk in zijn element aan het oostfront.
En zelfs bij politiebataljon 101 deed men vrijwillig en met enthousiasme mee aan de holocaust by bullets.quote:Op maandag 16 februari 2015 21:08 schreef Casiotone het volgende:
[..]
De SS Einsätsgruppen reden achter het oprukkende front aan om meteen een begin te maken met de Endlösung
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |