Heeft toch iets met verfrissing zoeken te maken bij de quebrada's is mijn gevoel. Door iemand op gewezen bijv.of een van de genoemde scenario's. Wat ik niet begrijp - maar moet de bron zoeken - is dat er blijkbaar 2 dagen achtereen op de computer naar de pianista is gezocht.Bij twee dagen, acht ik de kans weer groter dat ze wisten dat ze moesten keren bij de Mirador.quote:Op maandag 16 februari 2015 20:29 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik vind dat punt op de Mirador waar ze de foto's gemaakt hebben het geen top, meer een uitkijkpost/uitrustplek. Ik vind het lastig te geloven dat de 2 oceanen daar mooi te zien zijn. Al helemaal als ze voor de zaterdag al een excusie hadden staan met dit uitzicht in het vooruitzicht. Waarom dan doorlopen? Toch denken dat ze in een rondje liepen?
Misschien in paniek geraakt en gehoopt dat ze toch ergens zouden komen waar mensen woonden?quote:Op maandag 16 februari 2015 20:33 schreef agter het volgende:
[..]
Ja, dat blijf ik me ook maar afvragen.
Waarom zijn ze doorgelopen? Wat dachten ze te vinden/te zien?
Is het logisch om door te lopen?
1. Ja, dat is een mogelijke verklaring. Maar er zijn ook nog tal van andere scenario's denkbaar. Bijvoorbeeld: ze hebben wel een bericht achtergelaten, maar dat is verloren gegaan of nog niet gevonden.quote:Op maandag 16 februari 2015 17:14 schreef dimmak het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitleg!
1. Is het mogelijk dat ze door hallucinaties (kan genoeg oorzaken hebben in de jungle) niet meer helder konden denken?
2. Door wilde dieren.
3. Omdat het een derde wereld land is?
Dat is dan wat er bij mij op komt. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de criminaliteit daar laag is, dus ik had een misdrijf eigenlijk al lang uitgesloten..
Deze video laat zien dat Sigrid bij Spanish by the river werkt en aangezien dit al op 8 april is opgenomen is het haast niet voor te stellen dat ze met de dag in de war was.quote:Jackie misschien heb je hier wat aan. Sandra K. zegt hier;
100% zeker weten dat K&L dinsdag middag hier nog zijn gezien bij deze taalschool in Boquete.
Ze staat voor een gebouwtje en deur staat open naar receptie?
Waar lijkt het op? Spanish by the River of Habla Ya?
[ afbeelding ]
http://www.rtlxl.nl/#!/rt(...)3e-9bb4-503eb9b3a2d8
Vervolgens zegt Ingrid:
Het laatste moment is echt 13.10 uur geweest dat een lerares K&L heeft gezien en dat een medewerkster die in het kantoor zat hun weg hebben zien lopen.
quote:Ben jij dan ook een ex-bankrover?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jackie: Peter bemoeit zich er nu ook mee en zegt dat als je doorweekt bent heel snel verzwakt"
ZuchtHet gaat erom dat Martijn denktquote:Jouw grote held!
Heeft ie daar ongelijk in dan? Opeens tropische regens op je hete lichaam, onbeschermd? Waar ga je schuilen op zo'n moment?
1- Dat ze anderhalf uur na de laatste foto al 112 belden.
klopt niet is 2.45 uur. Nogal een verschil
2- Dat het ongelooflijk zwaar is achter de mirador
Niet op 1 april
3- Dat het ruim 4 uur terug lopen is vanaf de laatste foto
Klopt niet is minder dan 3 uur en dus geen reden om om 14.00 uur door te lopen omdat je bang bent om niet voor het donker terug te zijn
4- Dat het op 2 april ging regenen en dat ze dan wel verkleumd zouden zijn
Klopt niet was pas op 4 april (ik dacht 5 trouwens)
Als je deze belangrijke info niet weet dan kun je op basis van die info geen conclusies trekken.
Hoe sneu ik het ook voor hem vind.
El Matador:Ik op Engelse les jij op Nederlandsequote:- Vrijwel elke Nederlander kent beter Engels dan de gemiddelde Panamees![]()
Als iemand zoiets tegen mij zegt, doe ik aangifte.quote:Op maandag 16 februari 2015 17:50 schreef jackie12 het volgende:
Nou meneer, deze Groningse ex-bankrover die dit typt vanaf zijn kroegzolderkamer lust jochies zoals jij rauw.
![]()
![]()
Kul. Volgens mij is dat ook de hele discussie hier.quote:Op maandag 16 februari 2015 20:37 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Nee, je kunt het niet omdraaien. "Geloven" is juist de term waarmee wordt aangegeven dat je blijft vasthouden aan een bepaalde opvatting, zonder dat je die opvatting kunt staven met argumenten.
De ongelovigen (en agnosten) gaan niet uit van een misdrijf omdat er niets is dat daar op wijst. Wij sluiten een misdrijf ook niet uit, maar zolang er geen aanwijzingen worden gevonden die in die richting wijzen, is een misdrijf buitengewoon onwaarschijnlijk.
Misschien dachten ze nog door te moeten lopen:quote:Op maandag 16 februari 2015 20:33 schreef agter het volgende:
[..]
Ja, dat blijf ik me ook maar afvragen.
Waarom zijn ze doorgelopen? Wat dachten ze te vinden/te zien?
Is het logisch om door te lopen?
Ik kan mij niet voorstellen dat ze dachten nog niet op de top te zijn.quote:Op maandag 16 februari 2015 21:23 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Misschien dachten ze nog door te moeten lopen:
1 ze waren snel boven, sneller als normaal, naar wat ik hier begrijp, dus naar hun begrippen nog niet bij de top (ook al stonden ze daar al)
2 ze verwachten wat meer van een prachtig uitzicht, en dachten er nog niet te zijn, dus dat dat geweldige uitzicht nog zou komen.
Ja. Eens.quote:Op maandag 16 februari 2015 21:35 schreef gynaika het volgende:
[..]
Ik kan mij niet voorstellen dat ze dachten nog niet op de top te zijn.
De foto’s op de Mirador laten toch duidelijk zien dat zij verheugd waren die top bereikt te hebben?
1. Als K&L de Pianista-trip samen hebben gedaan dan denk ik dat zij inderdaad gedacht hebben te moeten doorlopen denkend een rondje te moeten maken om weer in Boquete te komen.quote:Op maandag 16 februari 2015 21:37 schreef agter het volgende:
[..]
Ja. Eens.
Dachten ze dan toch dat het een rondwandeling was? Of wilden ze gewoon nog een stukje verder kijken?
Altijd goed om de zaken weer eens helemaal terug te volgen.quote:Op maandag 16 februari 2015 16:05 schreef jackie12 het volgende:
Ik laat me leiden door de ouders en Edwin en als ik zie dat zij exact dezelfde route liepen dan klopt dit kaartje voor geen meter:
http://i.imgur.com/jPupQgW.jpg
De groene lijn: bedacht door Baru.
De roze lijn: bedacht door El Matador
De zwarte lijn: Feitelijke lijn waar zowel Edwin als de ouders liepen. "het pad" zogezegd waar je bij hut 13 terecht komt.
Als ik dan kijk waar die zwarte lijn naar toe loopt dan is dat van het gevonden spijkerbroekje AF ipv er naar toe.
Ook al zou er bij het oversteken van de rivier (Changuinola 12 op dit kaartje) ze in het water zijn gedonderd, het broekje kan dan niet bij de spitsing opeens stroomopwaarts naar de 2e kabelbrug drijven.
Matteo goed gevonden de hutjes. Zocht me een ongeluk op de BING kaart maar vond ze niet.
Toen de rugzak gevonden werd en daarna de spullen en resten werd er door iemand die het gebied kent gezegd dat je daar alleen kunt komen als je het gebied kent.
Ik denk dat ook.
Hmmm, je brengt me op een idee.quote:Op maandag 16 februari 2015 21:10 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Als iemand zoiets tegen mij zegt, doe ik aangifte.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De nieuwe plek is daarmee speculatief, maar als je daar bent zou ik het zeker controleren.quote:Op maandag 16 februari 2015 16:27 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Even in een plaatje gezet.
[..]
Ik denk niet dat Huis 13 (van Serracin), dat jij uitgelicht hebt op BING, de twee huisjes op de paddock op de foto is:
• de paddock op de foto is klein; in de achtergrond van de foto begint de bebossing weer
• het hoogteverschil dat duidelijk zichtbaar is op de video van de jongens is aanzienlijk over een korte afstand. Dat zie je niet op Google Earth bij het huis van Serracin (13)
• de weg naar H13 is veel langer dan je verwacht van de video, omdat ze onderweg vanaf de 2e quebrada naar deze uitzichtplek dan niets zouden filmen?
M.i. liggen deze hutjes op een kleine paddock tussen de 2e quebrada en Huis 12, dat ook niet deze huisjes is omdat die paddock ook te groot, open is en niet de juiste topografie heeft, net als Huis 13, waar de paddock nog veel groter is
Het vervelende is dat die wolken nog steeds over die BING-kaart hangen.
Ik vrees dat dit kleine geonduleerde paddockje ergens daarachter verscholen ligt....
[ afbeelding ]
Het satellietbeeld van Huis 12 is dubbel zover ingezoomd als Huis 13, de paddock van Huis 13 is dus veel groter dan dat van de video van Edwin. En groter dan dat van 12.
Als ze het tweede deden, wisten ze dat bij elke stap verder, de terugreis ook langer duurt. Dan moet er een verklaring komen voor het feit dat ze dat niet deden (speculaties over wel teruggelopen en daar gekidnapt buiten beschouwing gelaten). Ik gok op niet in de gaten hebben dat ze verkeerd liepen. Wanneer wisten ze dat wel? Bij de 1e belpogingen naar 112/911? Wie het weet mag het zeggen. En wisten ze op welke manier ze fout zaten, dus dat het goed zou komen als ze terug zouden gaan? Dat is lang niet zeker. Als ze toen nog niet doorhadden er helemaal geen lus is, ligt de conclusie voor de hand dat ze ergens verkeerd gelopen waren. Maar waar dan? Wisten ze niet. Dan kan je vertrouwen in je eigen navigatie snel kelderen, en/of dat die zogenaamde eenvoud ver te zoeken is. En daarmee de weg naar de bewoonde wereld ook.quote:Op maandag 16 februari 2015 21:37 schreef agter het volgende:
[..]
Ja. Eens.
Dachten ze dan toch dat het een rondwandeling was? Of wilden ze gewoon nog een stukje verder kijken?
Nee, ik ben nergens zeker van. Het punt is:quote:Op maandag 16 februari 2015 22:21 schreef matteo_111 het volgende:
[..]
De nieuwe plek is daarmee speculatief, maar als je der bent zou ik het zeker controleren.
Ja, dat lijkt me dus te ver. Het zou passen met de eerste noodoproepen, zeker, maar voor de vraag "vergelijk met de screenshot uit Edwin's video" zie ik de overeenkomst niet. En teveel verschil.quote:Ik heb nader naar 'mijn' locatie gekeken en de collage aangevuld met de ongevere fotoplek en de helling die op de foto te zien is:
http://s8.photobucket.com(...).jpg.html?sort=3&o=0
De weg van hut 12 naar hut 13 is hemelsbreed ca. 2 km, over et pad waarschijnlijk 3 tot 3,5 d.w.z. reken op 2 uur stijgen en dalen. (veronderstellend dat er een echt pad is zoals Baru aangaf; het zwarte pad uit de kaart in de OP buigt volgens de zoekkaart van sinaproc al voor de mirador af naar het oosten. Nu is die kaart onnauwkeurig, maar we hebben geen andere info, helaas.)
Als we voor het gemak Baru nou even vergeten.quote:Op maandag 16 februari 2015 21:56 schreef matteo_111 het volgende:
[..]
Altijd goed om de zaken weer eens helemaal terug te volgen.
Eerste vraag is welk pad door de ouders en Edwin is gelopen. Wij hebben steeds gedacht dat dat het pad is van de mirador, noordwaarts naar de 1e kabelbrug. Dit met name ook vanwege duidelijke beschrijvingen van Baru van dit pad. Het is door hem gelokaliseerd op zijn BING kaart, samen met andere elementen in het terrein.
http://www.bing.com/maps/(...)DED!2151&form=LMLTCC
Als, zoals je nu stelt, de zwarte lijn het pad is dat de ouders gelopen zijn en dat de beide quebrada's kruist, klopt dat niet met alle eerdere aannames en beschrijvingen.
Tot nu toe is steeds aangenomen dat de meiden en de ouders het groene pad gelopen zijn op de kaart uit het OP. Dat is (ongeveer) de route die Baru aangaf. Geografisch klopt dit ook met de beschrijvingen en de herkenbare punten uit de AFK video. Ook de Telemetro video gaat langs de 1e, 2e en 3e kabelbrug. Die zouden dan in de buurt van 'hut 13 moeten liggen.
Eens. Als ik naar de kaart van Sinaproc kijk dan lijkt idd de steeparea wel een pad te zijn.quote:Op de mirador zijn drie paden: opgaand vanaf Boquete (el pianista), verdergaand waar de meiden zijn gelopen, en een derde pad naar een steil gebied (steep area) dat niet nader wordt omschreven. Als we de zoekpaden van sinaproc als uitgangspunt nemen is dat het pad dat westwaarts gaat parallel aan de CD, het pad waar m.i. af en toe telefooncontact mogelijk moet zijn omdat het dicht onder de CD ligt en je steeds dichter bij de zenders op de Baru komt. Dit pad gaat de tegenovergestelde richting in van het (zwarte) pad naar hut 13.
Tenzij het pad naar de 'steep area' juist het pad is dat wij steeds als het pad van KenL hebben gezien en ze in werkelijkheid richting 'hut 13' liepen. Ik denk dat niet; zou een majeur misverstand zijn.
Ik denk dat we er echt beter aan doen om ons te houden aan de feiten ook wat betreft de paden.quote:De groene lijn is geconstrueerd op basis van de aanwijzingen van Baru.
De rood/roze lijn(en) zijn mogelijke dwaalroutes, waarbij niemand weet of daar ook een pad is maar die als noodroute na verdwaling zouden kunnen zijn gekozen. Suggestie, geen feiten.
De zwarte lijn is een vermoedelijk zoekpad dat een patrouille van Sinaproc gelopen is. Een langeafstandspad, dat na de locatie van 'hut 13 ' helemaal uit het zoekgebied verdwijnt en de Rio Pata de macho kruist.
het spijkerbroekje bij de 2e kabelbrug is dan stroomopwaarts hequote:De rivieren rond hut 13 komen ook uit bij de vindplaats van het broekje, en eveneens bij de vindplaats van de rugzak en de resten. Het is allemaal één systeem dat bij de 2e kabelbrug uitkomt. (voor zover we hier van veraf hebben kunnen reconstrueren)
eensquote:Om te veronderstellen dat ze via het zwarte pad helemaal tot aan de kruising met de Pata de Macho (Changuinola 12) zijn gekomen gaat me wat ver, inderdaad. Van daaraf kom je via water niet meer bij de 2e kabelbrug zoals we die kennen. Wel bij de derde kabelbrug overigens.
De rugzak is nog enkele kilometers noordelijk van de kabelbruggen gevonden, bij de volgende samenvloeiing van rivierarmen. Daar schijnt het inderdaad echte wildernis te zijn.
quote:Op maandag 16 februari 2015 21:04 schreef jackie12 het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is verschil is dat de aanwijzingen voor verdwalen er inderdaad zijn, vooral: ze hebben het noodnummer gebeld, maar ze hebben de weg terug niet gevonden.quote:Op maandag 16 februari 2015 21:12 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Kul. Volgens mij is dat ook de hele discussie hier.
Mensen die denken aan verdwalen vinden dat daar aanwijzingen voor zijn.
Mensen die denken aan een misdrijf vinden dat daar aanwijzingen voor zijn.
Jouw (of mijn) persoonlijke mening doet dan ook niet ter zake.
Dat doet me deugd. Als het maar geen oud idee is.quote:
Dat maakt weinig uit. Als je mij wegens mijn uitingen hier gaat bedreigen, zul je dat ook doen als ik je teveel tegenspreek in je kroeg. En ik wil niet door jou gedwongen worden altijd anoniem te blijven. Verder zijn er mogelijkheden om dat bekend worden te vermijden.quote:Weet je wel dat als jij aangifte doet ik dan achter jouw echte naam en gezicht verscholen in je kraag kom?
quote:Oke daar daar gaat ie...Gut, ben je geen ex-bankrover meer? Verdacht hoor!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar nog steeds geen fornuis.
Dan is Sigrid dus de lerares en Eileen de medewerkster? Wie = wie en wie heeft wie hoe laat gezien?quote:Op maandag 16 februari 2015 21:04 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Deze video laat zien dat Sigrid bij Spanish by the river werkt en aangezien dit al op 8 april is opgenomen is het haast niet voor te stellen dat ze met de dag in de war was.
Heel duidelijk 13.10 uur wordt er gezegd. Maar dat kan niet met de cameragegevens.
Dus..?
1 - foutje, kan gebeurenquote:Het gaat erom dat Martijn denkt
1- Dat ze anderhalf uur na de laatste foto al 112 belden.
klopt niet is 2.45 uur. Nogal een verschil
2- Dat het ongelooflijk zwaar is achter de mirador
Niet op 1 april
3- Dat het ruim 4 uur terug lopen is vanaf de laatste foto
Klopt niet is minder dan 3 uur en dus geen reden om om 14.00 uur door te lopen omdat je bang bent om niet voor het donker terug te zijn
4- Dat het op 2 april ging regenen en dat ze dan wel verkleumd zouden zijn
Klopt niet was pas op 4 april (ik dacht 5 trouwens)
Als je deze belangrijke info niet weet dan kun je op basis van die info geen conclusies trekken.
Hoe sneu ik het ook voor hem vind.
Prima.quote:El Matador:
[..]
Ik op Engelse les jij op Nederlandse
Om die zin hoeft het niet, die is 100% correct.quote:Op maandag 16 februari 2015 23:09 schreef El_Matador het volgende:
[....]
[op Nederlandse les, wegens "kent" in "- Vrijwel elke Nederlander kent beter Engels dan de gemiddelde Panamees"
Prima.
Ik hoor niet bij die "we". Maar ik steun de zoektocht wel, door geen adviezen te geven van het soort hierboven. Daar steeds aan moeten denken tijdens het speuren of recreëren, lijkt me erger dan geldnood.quote:Op maandag 16 februari 2015 21:41 schreef mig72 het volgende:
Ik zou ook iemand onder jullie klant van de taalschool laten worden, en ook in datzelfde hotel logeren als L&K op die noodlottige dag.
Ik zou informatie proberen te vergaren wat de gemiddelde persoon niet kan achterhalen.
Probeer dus alle mogelijke dwaalsporen in het onderzoek uit te vissen. Begin met het verzamelen van 'leads' en loop dat spoor volledig uit totdat je het hebt kunnen uitsluiten als mogelijkheid.
We zijn hier bereid om jullie adviesmatig bij te staan, en we zullen ook jouw reis grotendeels financieren zodat jullie aan geld niet steeds hoeven te denken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |