SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tijdlijn vermissing en vondst Lisanne en Kris - update 4-12-2014SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tijdlijn (kort) - bron: EenVandaag - Fotoverslag
Vondsten Lisanne en KrisSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Foto's van de wandelingSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Analyses van de foto'sSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overzicht en analyses van de telefoongegevensSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kaarten en luchtfoto'sSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Algemene foto'sSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Interviews / getuigenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ZoekactiesSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Flora, fauna, klimaat, zon en maanSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NieuwslinksSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie op video
Uitgebreide video door de ouders van KrisSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatieve posts - update 14-02-2015SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Reisverslagen, Criminaliteit en Overige Informatie (o.a. Facebookbeschrijving El Pianista)
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
In 2015 zal een aantal deelnemers van dit topic met eigen ogen het gebied betreden. Voor deze unieke FOK!expeditie is voorbereiding nodig door een aantal openstaande en belangrijke vragen te beantwoorden.
Dat kunnen we samen, net als het resultaat van 163+ topics sleuthing deze OP heeft opgeleverd.
Elke OP bevat een vraag. Als deze duidelijk beantwoord is, wordt die in de OP gezet en volgt er een nieuwe vraag over wat er met Lisanne en Kris gebeurd zou kunnen zijn en wij, vanaf de zolderkamertjes, deze al zouden kunnen beantwoorden.
Voor andere serieuze vormen van samenwerking of sponsoring, neem contact op met Domnivoor.
Vragenlijsten - update 14-02-2015SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vraag
Waar op de paddocks bevinden zich deze hutjes?
@ 4:33 video helemaal bovenaan in OP
[ Bericht 0% gewijzigd door El_Matador op 14-02-2015 21:27:00 ]The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia
Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog![]()
Het lijkt hier wel een kleuterschool af en toe.![]()
![]()
![]()
Matteo, wat je zegt vind jij. Dat mag.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 14:19 schreef matteo_111 het volgende:
[..]
Inderdaad, er zijn geen sterke feitelijke aanwijzingen voor een misdrijf. Er zijn wel problemen bij het construeren van een volledig scenario van ongeval/verdwaling. De problemen met het construeren van een misdrijfscenario zijn echter vele malen groter (althans in geloofwaardige/waarschijnlijke varianten).
Toch blijft het onbevredigend dat er geen betrouwbare reconstructie kan plaatsvinden van wat er is gebeurd.
En als ik zeg dat er geen sterke aanwijzingen zijn voor verdwalen en het rond maken van een geloofwaardig scenario voor verdwalen vele malen ongeloofwaardiger is dan een simpel misdrijfscenario dan slaan bepaalde users hier op tilt en gaan ze zelfs dingen bedenken die ik gezegd zou hebben die ik niet gezegd heb!
Hilarisch (en wat sneu)
(Hiermee bedoel ik jou overigens niet maar ben het niet eens met je stelling hierboven)![]()
Mijn kijk op de zaak:quote:Op zaterdag 14 februari 2015 18:24 schreef jackie12 het volgende:
En als ik zeg dat er geen sterke aanwijzingen zijn voor verdwalen en het rond maken van een geloofwaardig scenario voor verdwalen vele malen ongeloofwaardiger is dan een simpel misdrijfscenario
Scenario ASPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Scenario BSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Scenario CSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Scenario DSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Scenario E-I1SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Scenario E-I2SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Scenario E-I3SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Scenario E-I4SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Scenario E-I5SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Review scenario'sSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.5 meest waarschijnlijke scenario's met geschatte kans
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia
Zoals je kunt zien schat ik de kans op geen betrokkenheid van derden op 75 % en de kans op niet vermoord op 95 %. En zowel, dan door personen die ze (goed) vertrouwden, zoals andere backpackers.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 19:15 schreef jackie12 het volgende:
Mijn Engels is niet zo goed. Kan het ook in het Nederlands?
Je Engels is goed genoeg om mijn simpele Engels te begrijpen. Op WS postte je zelf mee.The only limit is your own imagination
Er zal wel eens iemand zich wat sterker uitdrukken bij wat je zegt. Als ik het doe (de rest mag het zelf zeggen), wat sporadisch zou kunnen, is dat niet om de inhoud, maar om het oeverloze herhalen van altijd weer diezelfde inhoud. Wat de keer ervoor vragen opriep en argumenten ertegen, wordt niet aangevuld of uitgelegd, alleen maar herhaald, herhaald en nog eens herhaald. In de politiek een helaas bewezen werkzame aanpak, maar voor discussies de dood in de pot. Wie overtuig je ermee? Hooguit een paar paar deelnemers, nou net die waar niet mee te discussiëren valt. Lurkers laat ik buiten beschouwing.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 18:24 schreef jackie12 het volgende:
Matteo, wat je zegt vind jij. Dat mag.
En als ik zeg dat er geen sterke aanwijzingen zijn voor verdwalen en het rond maken van een geloofwaardig scenario voor verdwalen vele malen ongeloofwaardiger is dan een simpel misdrijfscenario dan slaan bepaalde users hier op tilt![]()
Als mn Engels goed was geweest dan had ik wel vaker op WS gepost dan ...3 keer.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 19:30 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Zoals je kunt zien schat ik de kans op geen betrokkenheid van derden op 75 % en de kans op niet vermoord op 95 %. En zowel, dan door personen die ze (goed) vertrouwden, zoals andere backpackers.
Je Engels is goed genoeg om mijn simpele Engels te begrijpen. Op WS postte je zelf mee.
Bovendien zitten we hier op een Nederlands forum en is Nederlands spreken onderling wel zo logisch.
Maar goed lekker laten staan zo, ik doe er niks mee![]()
![]()
Hee Mata, je risk analysis is mooi opgezet (we kennen'm al, van WS).
Als passagier van de cover-up of crime trein heb ik deze argumenten:
• De No proof on phones (of 3rd party) bij alle contras is logisch, anders zouden we niet met een onopgeloste mysteriuze zaak zitten.
• Why would they let them keep their phones? Er is geen bewijs dat dat gebeurd is. Zoals er geen bewijs is aangetroffen in de foto's, is ook geen bewijs aangetroffen waaruit blijkt dat K&L hun mobieltjes hebben mogen behouden. (Misschien waren ze eerder overleden dan dat wij kunnen vermoeden)
• Why.....and not kidnap them? Misschien waren ze juist wel gekidnapped / vastgehouden en daarom onvindbaar.
Gecombineerd met de vondst van een schone broek, blauwe schoen en andere opvallende zaken zoals de fosfaten en de opgerolde huid, wekt argwaan bij me op.
De geheimzinnige houding van onze Betty maakt het mysterieuze plaatje compleet.
Ook de zus van Sven G en haar hike partner waren beiden omgekomen tijdens hun hike. Hun resten werden echter intact (waarschijnlijk alleen skelet/botten) teruggevonden en ze hadden hun kleren nog aan.
Stel dat, bijvoorbeeld, K&L op de terugweg van de paddock, per ongeluk het pad van de steep area zouden hebben genomen ipv het pad richting Boquete. Stel dat ze daar naar beneden zijn gegleden en daarna hebben geprobeerd alarm te slaan. Waarom werden ze daar dan niet gevonden? Hoe verklaar je, dat de broek schoon is gebleven na zo'n valpartij?
[ Bericht 0% gewijzigd door Fogel op 15-02-2015 10:54:38 (achternaam weggehaald) ]![]()
quote:Op zaterdag 14 februari 2015 18:55 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Mijn kijk op de zaak:
[ afbeelding ]
Scenario ASPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Scenario BSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Scenario CSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Scenario DSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Scenario E-I1SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Scenario E-I2SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Scenario E-I3SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Scenario E-I4SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Scenario E-I5SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Review scenario'sMooi overzichtelijk gemaakt. Op de geschatte waarschijnlijkheden zal ik niet ingaan, dat schat natuurlijk niet iedereen zo. Pro's en contra's kan ik in meegaan, op twee dingen na (voor nu):SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.5 meest waarschijnlijke scenario's met geschatte kans
[ afbeelding ]
1 Bij 3d party scenario's, met gids staat het niet laten weten wat ze gingen doen als pro. Misschien vanouds onder hikers gezien als veilig genoeg, maar dat meiden uit Nederland, voor het eerst op zichzelf aangewezen in den vreemde, geen risico zouden zien in meegaan met (zo goed als) onbekenden? Het kan, maar dan in een vlaag van zorgeloosheid. De schuldigen moeten dan bovendien geweten hebben dat niemand op de hoogte was met wie ze op stap waren, anders is het wegwerken van lichamen, en zelf geen alarm slaan, wel een heel vreemde strategie.
2 Bij de "lone psychpath" staat bij contra, dat het meer iets voor een film of boek is. Dat is het volgens mij ook, maar om redenen die je al genoemd hebt. Door de layout lijkt het of je zo'n conclusie optelt bij datgene waar die uit volgt.
Zoiets als "Ik heb al gegeten en bovendien heb ik geen honger".![]()
Gracias.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 19:55 schreef RapaNui het volgende:
• De No proof on phones (of 3rd party) bij alle contras is logisch, anders zouden we niet met een onopgeloste mysteriuze zaak zitten.
• Why would they let them keep their phones? Er is geen bewijs dat dat gebeurd is. Zoals er geen bewijs is aangetroffen in de foto's, is ook geen bewijs aangetroffen waaruit blijkt dat K&L hun mobieltjes hebben mogen behouden. (Misschien waren ze eerder overleden dan dat wij kunnen vermoeden)
• Why.....and not kidnap them? Misschien waren ze juist wel gekidnapped / vastgehouden en daarom onvindbaar.
Al jouw argumenten baseren zich dus op een "psycho killer" die valse sporen uitzet? Of die nou gids, backpacker, lokaal bendelidje, drugshandelaar of eenzame sluipmoordenaar was?- hoe schoon is schoon? Hoeveel kunnen wij afleiden uit wat vage mediaverklaringen?quote:Gecombineerd met de vondst van een schone broek, blauwe schoen en andere opvallende zaken zoals de fosfaten en de opgerolde huid, wekt argwaan bij me op.
- blauwe schoen is allerminst zeker, jij houdt dat vol?
- fosfaten komen overal in de natuur voor, zeker met tropische (vulkaan)bodems
- opgerolde huid - is heel vaag, zeker na 4,5 maand in dat klimaatMogelijk.quote:De geheimzinnige houding van onze Betty maakt het mysterieuze plaatje compleet.Iedere verdwijning is anders. Het ligt er net aan hoe "vers" (ja, sorry) ze waren toen ze door mogelijke aaseters in het uitgestrekte en onbewoonde gebied gevonden werden...quote:Ook de zus van Sven G en haar hike partner waren beiden omgekomen tijdens hun hike. Hun resten werden echter intact (waarschijnlijk alleen skelet/botten) teruggevonden en ze hadden hun kleren nog aan.Wat is het pad van de steep area? Waar ligt dat ergens op de kaart?quote:Stel dat, bijvoorbeeld, K&L op de terugweg van de paddock, per ongeluk het pad van de steep area zouden hebben genomen ipv het pad richting Boquete. Stel dat ze daar naar beneden zijn gegleden en daarna hebben geprobeerd alarm te slaan. Waarom werden ze daar dan niet gevonden? Hoe verklaar je, dat de broek schoon is gebleven na zo'n valpartij?
Goeie vraag; waarom werden ze niet gevonden als ze zo aan het begin van hun trip iets overkomen is.
A - daar waren ze niet (meer)
B - SINAPROC heeft niet dichtbij hun "route" gezocht
[ Bericht 0% gewijzigd door Fogel op 15-02-2015 10:55:02 (quote van achternaam) ]The only limit is your own imagination
Onbegrip snap ik, maar argwaan en denken aan 3e partij bij de fatale afloop niet.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 19:55 schreef RapaNui het volgende:
Gecombineerd met de vondst van een schone broek, blauwe schoen en andere opvallende zaken zoals de fosfaten en de opgerolde huid, wekt argwaan bij me op.
De geheimzinnige houding van onze Betty maakt het mysterieuze plaatje compleet.
Ook de zus van Sven G en haar hike partner waren beiden omgekomen tijdens hun hike. Hun resten werden echter intact (waarschijnlijk alleen skelet/botten) teruggevonden en ze hadden hun kleren nog aan.
Stel dat, bijvoorbeeld, K&L op de terugweg van de paddock, per ongeluk het pad van de steep area zouden hebben genomen ipv het pad richting Boquete. Stel dat ze daar naar beneden zijn gegleden en daarna hebben geprobeerd alarm te slaan. Waarom werden ze daar dan niet gevonden? Hoe verklaar je, dat de broek schoon is gebleven na zo'n valpartij?
Voorbeeld: op welke manier wijst de vondst van een schone =/= schoon gebleven short-jeans in de richting van een kidnap of ander misdrijf?
Dat de overschotten, kleding en spullen niet in dezelfde toestand zijn aangetroffen als in een genoemd ander geval is niet vreemd. Het zou juist raar zijn als iedere verdwenen persoon die omkomt even intact wordt aangetroffen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Fogel op 15-02-2015 10:55:21 (quote van achternaam) ]![]()
Niet veel. Maar "geen lichaamsvloeistoffen" wijst - als het klopt - wel in een richting. Niet dat het daardoor meer strookt met misdaad dan met iets anders (integendeel zelfs), en er zijn plausibele verklaringen voor gegeven, maar opmerkelijk is het wel.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 20:09 schreef El_Matador het volgende:
- hoe schoon is schoon? Hoeveel kunnen wij afleiden uit wat vage mediaverklaringen?Is dat op losse schroeven komen te staan? Ik dacht dat er een herkenning was, en de foto-vergelijking op WS met de eerder bruine schoen (met mogelijk doorschijnend blauw) vond ik vrij sterk. Niet 100% overtuigend, maar samen met herkenning, niet intrekken daarvan (is dat zo? hoe zullen we weten als dat wel gebeurd is), goed genoeg.quote:- blauwe schoen is allerminst zeker, jij houdt dat vol?Fosfaten in hoge(re) concentratie (hoger dan wat? gemiddeld?). Maar die hogere concentraties kunnen ook wel natuurlijk geweest zijn. Ik zou als crimineel niet de aandacht willen trekken met kunstmest, als ik de botten ook spoorloos kan verdwijnen. Opgerolde huid.. die hele vondst is van weinig details voorzien. En via 1 journaliste tot ons gekomen, die wellicht iets te veel aandacht voor Bethz. P. heeft. Mijn gok: een indiaan, die de natuur kent en ziet waar een dier mogelijk iets begraven heeft. Er is een blogger die een oud indiaans ritueel genoemd heeft met een paar overeenkomsten, maar dat komt me over als een gevalletje "zoekt en gij zult vinden". Zou gecheckt moeten worden bij nuchtere antropologen, of het anno 2015 in die contreien van toepassing kan zijn.quote:- fosfaten komen overal in de natuur voor, zeker met tropische (vulkaan)bodems
- opgerolde huid - is heel vaag, zeker na 4,5 maand in dat klimaat![]()
Nee, ik heb eerder en ook nu al aangegeven dat een cover-up ook tot de mogelijkheden behoort. Misschien zijn ze op of naast het pad gevonden (van mijn part gebeten door een van de vele giftige slangen van dat gebied) waarna een cover-up volgde om de gemoederen te bewaren oid. Het zou echt niet de eerste cover-up zijn in Panama.quote:Dat is nou precies wat Arrocha ook zei: de meiden (hun resten) werden niet gevonden op vulkanische bodem. Die zit aan de andere kant van de Cordillera, aan de Boquete kant.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 20:09 schreef El_Matador het volgende:
fosfaten komen overal in de natuur voor, zeker met tropische (vulkaan)bodemsMet intact doel ik op het feit dat bij deze twee de kleren nog aan hun lijf/botten zaten.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 20:09 schreef JustinCase het volgende:
Het zou juist raar zijn als iedere verdwenen persoon die omkomt even intact wordt aangetroffen.
Onbegrip zou ik hebben gehad, als in de eerste 10 dagen van de zoektochten, K&L terug waren gevonden, van mijn part al overleden, op of naast een pad. Argwaan heb ik doordat ze in die 10 dagen onvindbaar waren en pas twee maanden(!) later opduiken. Twee maanden blootgesteld aan weer en wind, ja van de lichamen is niet veel overgebleven, maar de broek....die is netjes en schoon.![]()
In mijn ogen maakt juist de vergelijking met die bruine bergschoen duidelijk dat die blauwe "mannelijke" schoen niet van Kris was. Heb dat ook in mijn video (OP, Informatie op video) gezet.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 20:37 schreef JustinCase het volgende:
Is dat op losse schroeven komen te staan? Ik dacht dat er een herkenning was, en de foto-vergelijking op WS met de eerder bruine schoen (met mogelijk doorschijnend blauw) vond ik vrij sterk. Niet 100% overtuigend, maar samen met herkenning, niet intrekken daarvan (is dat zo? hoe zullen we weten als dat wel gebeurd is), goed genoeg.Vind ik iets te makkelijk terzijde geschoven. Er was een uitgebreide beschrijving van hoe die huid eruitzag.quote:Opgerolde huid.. die hele vondst is van weinig details voorzien. En via 1 journaliste tot ons gekomen, die wellicht iets te veel aandacht voor Bethz. P. heeft.The only limit is your own imagination
Ik zou dat niet zo stellig roepen.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 15:16 schreef gynaika het volgende:
Hoe weet je dat er lurkers zijn afgehaakt? Die lezen alleen maar mee en posten zelf niet. Dus niet te checken.
Kwestie van, in het topic, met je muis op de TT gaan staan.
Er verschijnt dan een informatieveld met daarin het aantal views (229), het aantal reakties (12) en het aantal lurkers. (390)
Ik heb dat hier overigens al eens eerder uitgelegd.![]()
![]()
Ok, een ongeluk en dan een cover-up.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 20:40 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Nee, ik heb eerder en ook nu al aangegeven dat een cover-up ook tot de mogelijkheden behoort. Misschien zijn ze op of naast het pad gevonden (van mijn part gebeten door een van de vele giftige slangen van dat gebied) waarna een cover-up volgde om de gemoederen te bewaren oid. Het zou echt niet de eerste cover-up zijn in Panama.
Ze zijn dus gevonden? Na hoeveel dagen? En wat hebben ze die rare nacht dan gedaan? SINAPROC die nepfoto's schiet om zo de ouders op een dwaalspoor te zetten?Ik verwoordde het ook niet goed; bodems afkomstig van vulkanisch brongesteente (zoals we op de foto's zien; die keien zijn allemaal andesieten en andere gesteenten van vulkanische oorsprong.quote:Dat is nou precies wat Arrocha ook zei: de meiden (hun resten) werden niet gevonden op vulkanische bodem. Die zit aan de andere kant van de Cordillera, aan de Boquete kant.
Niet "bodems op verse vulkanen" zoals waar Arrocha op doelt.wellicht:quote:Met intact doel ik op het feit dat bij deze twee de kleren nog aan hun lijf/botten zaten.
- buiten het bereik van de rivier ("op een eilandje") gevonden
- buiten het bereik van slepende aaseters gebleven
- in de luwte van stromende regens gebleven
- ergens in vastgezeten
Kan van alles zijn. Hier doen de regens en de rivier het meeste werk. Je kent Guaviare! Dat is net zo'n nat gebied...The only limit is your own imagination
Ik ben geen geoloog, maar bevatten andesieten veel fosfaat? Het zijn toch stollingsgesteenten, dus erg hard en rijk aan siliciumdioxide?quote:Op zaterdag 14 februari 2015 20:52 schreef El_Matador het volgende:
die keien zijn allemaal andesieten en andere gesteenten van vulkanische oorsprong
Als de berichten klopten, ging het om een opvallend hoge concentratie fosfaten in/op de botten.![]()
En, wijst dat in de richting van misdaad? Zo ja hoe?quote:Op zaterdag 14 februari 2015 20:40 schreef RapaNui het volgende:
maar de broek....die is netjes en schoon.
Zelfde 1 resp. 2 vragen voor cover-up,![]()
Fosfaten kunnen zich natuurlijk makkelijk in de bodems vormen door die miljoenen jaren verwering van andesieten, inderdaad stollingsgesteenten.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 21:10 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Ik ben geen geoloog, maar bevatten andesieten veel fosfaat? Het zijn toch stollingsgesteenten, dus erg hard en rijk aan siliciumdioxide?
Als de berichten klopten, ging het om een opvallend hoge concentratie fosfaten in/op de botten.
De rijkdom aan SiO2 definieert wat voor gesteente het is, zo van een afstand noem ik het andesieten. Die siliciumdioxide zit in heul veel mineralen en groepen; kwarts (SiO2), amfibolen, pyroxenen, plagioklazen, mica's, etc.
Daar zitten ook fosforhoudende mineralen bij. Die verweren tot kleimineralen ten gevolge van klimaat en vooral tijd en fosfaten vormen zich in de bodem.
Een van de bekendste fosforhoudende mineralen komt ook voor in stollingsgesteenten van alle leeftijden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Apatite
Wat een interessante vraag is; zijn er proeven gedaan met verschillende bodems daar en zijn dezelfde "hoge" concentraties fosfaten daar ook gevonden, of zijn die botten uniek?
Als we poepende poema's kunnen uitsluiten, is er inderdaad wellicht wat verdachts mee aan de hand.
Maar zou Betsy zo'n slordig complot opzetten dan denk je?The only limit is your own imagination
Er is alleen vermeld dat er een verhoogde concentratie fosfaten op het rib van Kris is gevonden.
Het territorium markeren door een dier is niet uit te sluiten lijkt mij.
Er zijn geen bodemmonsters genomen ten tijde van de vondst.
Het plan was om dat bij de laatste zoekaktie alsnog te doen maar of dat gelukt is door het slechte weer, vraag ik me af.![]()
@ JIC: Stel, je kijkt naar een plaatje van 1 van de 3 schepen van Columbus: de Niña. Je zoomt in en..... je ziet dat de aanvoerder een horloge draagt. Dat negeer je toch niet? Hetzelfde heb ik met een broek die na 2 maanden in de jungle wordt teruggevonden en die gedragen zou zijn door iemand die is overleden in diezelfde jungle.Ik verdenk Betsy daar niet van. Ik denk dat Betsy beseft dat ze een zeer moeilijke taak heeft en moeite heeft om deze zaak op te lossen.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 21:19 schreef El_Matador het volgende:
Maar zou Betsy zo'n slordig complot opzetten dan denk je?
(Buenas noches aan beiden, hasta la proxima: ik ga nu lekker naar Gotham kijken)![]()
Wandelschoenen die als 'unisex' verkocht worden, zien er ongeveer zo uit. Sowieso zijn wandelschoenen niet erg 'vrouwelijk' en ik ken vrouwen die net zo makkelijk een herenschoen kopen. Verder, als het kleurverschil niet verklaarbaar is (blauw gekocht, zelf bruin gemaakt), dan gaan ouders toch niet bevestigen dat 'ie van Kris was? In een eerste moment, door wat dan ook niet goed kijkend, soit. Maar er zijn later vragen gesteld over de schoen meen ik, of die op DNA getest was (waar? in de Panamese media dacht ik. maar weet het niet meer). Dan zou B.P. toch wel gek zijn als ze niet zegt dat 'ie bij nader inzien toch niet van Kris was? Of iemand anders van justitie.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 20:45 schreef El_Matador het volgende:
[..]
In mijn ogen maakt juist de vergelijking met die bruine bergschoen duidelijk dat die blauwe "mannelijke" schoen niet van Kris was. Heb dat ook in mijn video (OP, Informatie op video) gezet.Ja, die beschrijving.. wel gedetailleerd, maar niet echt duidelijk vond ik. De medewerker die aan het woord was, liet wel verbazing blijken naar mijn idee, zoals daar geciteerd. Maar wanneer zou het opgerold zijn, en door wie of wat? De vinder? De klacht was nou net, dat die forensicus geen info gekregen had over de vondst: geen vinder, geen locatie. Of dat klagen terecht was weet ik niet, want misschien zijn zulke vondsten wel "as good as it gets", en is het niet wijs om deze groep vinders (lees: bosbewoners) allerlei details te vragen. Met het oog op toekomstige vondsten, die dan misschien uitblijven. De politie is niet overal "je beste kameraad", om het idee maar samen te vatten.quote:[..]
Vind ik iets te makkelijk terzijde geschoven. Er was een uitgebreide beschrijving van hoe die huid eruitzag.
Als er een boevenstreek handelwijze of vakgebied bestaat waarbij huid gewoonlijk in die toestand aangetroffen wordt, is het natuurlijk logisch om in die richting te denken. En ook als het nergens gebruikelijk is, maar lijkt op een psycho-daad in het echt of in fictie ga je zo denken. Maar van beide lijkt geen sprake.
En 'te makkelijk afgedaan' .. ik doe het niet af. Ben alleen nogal tuk op "dit was vreemd, en nu dat ook al, en dan snappen we zus niet en zo nog minder... " . Vreemde dingen optellen, waarvan niet één verdacht is, in de zin van typerend voor een (bepaald type) misdrijf, en ook geen ander kenmerk gemeen hebben. En dan toch, door het aantal, van onbegrip naar argwaan switchen.
Misschien zijn er wel gevallen onderzocht met het dubbele aantal onverklaarde details, die ook naderhand nooit verklaard zijn. Maar waarbij wel een natuurlijke doodsoorzaak gevonden is. Weet jij bij welk aantal de grens ligt?![]()
Nee, dat zijn alleen de lui met een FOK! account, die "volg topic" aangevinkt hebben. Je weet niet of ze dat bewust deden, of ze (nog) lezen, en ook niet hoeveel zonder het aan te vinken toch lezen. Lezers zonder account zitten sowieso niet in dat aantal.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 20:46 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Ik zou dat niet zo stellig roepen.
Kwestie van, in het topic, met je muis op de TT gaan staan.
Er verschijnt dan een informatieveld met daarin het aantal views (229), het aantal reakties (12) en het aantal lurkers. (390)
Ik heb dat hier overigens al eens eerder uitgelegd.![]()
![]()
Een inhoudelijke discussie
Mata: In de OP staat een link naar vragen die ook van mij zouden zijn. Die had ik gepost maar ze zijn van jou zelf. Ik vind ze eigenlijk niet eens zinvol, omdat we ze niet kunnen beantwoorden zonder aanvullende info
Ik heb zelf ook vragen. Daar kom ik nog op terug
En voor alles is er een eerste keer: ik ben het met jackie12 eens:quote:Op zaterdag 14 februari 2015 19:44 schreef jackie12 het volgende:
Bovendien zitten we hier op een Nederlands forum en is Nederlands spreken onderling wel zo logisch.Het leven is één grote fles B:)B![]()
Je zult het misschien niet geloven, maar soms zeggen onderzoekers of hun woordvoerders "verhoogd" als het hoger is dan een landelijk of zelfs mondiaal gemiddelde. Dan wordt soms later gezegd dat de waarde nog binnen de normale varatie valt, maar dat haalt de kranten niet meer. En "opvallend" is minstens één keer vertaald. Maar goed, hier was de kleur van de botten al opgevallen, en als dat klopt met wat zo'n stof doet, is er minstens één ding echt opvallend geweest.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 21:27 schreef bladwijzer het volgende:
Er is alleen vermeld dat er een verhoogde concentratie fosfaten op het rib van Kris is gevonden.
Trouwens, "op de botten"? Dat spoel je toch af als sporen-uitwisser, als je ze toch naar de rivier brengt? Nou ja, op, in, in het oppervlak, en dat in twee of drie talen..Je gaat je afvragen wat iemand bezielt (of juist niet) om dan toch dat over die fosfaten in de media te brengen. Ik heb één meest waarschijnlijke optie: ze hadden een instructie gekrekegen om vooral niets te verzwijgen, want daar komt maar gedonder van bij zo'n geval waar toch al de gekste verhalen over verteld werden.quote:Het territorium markeren door een dier is niet uit te sluiten lijkt mij.
Er zijn geen bodemmonsters genomen ten tijde van de vondst.
Het plan was om dat bij de laatste zoekaktie alsnog te doen maar of dat gelukt is door het slechte weer, vraag ik me af.
Maar misschien hoeft er niks te bezielen, en deden ze gewoon wat ze altijd doen. En zijn er altijd wel verhoogde, verlaagde of juist opvallend normale concentraties.Dat wijst in een bepaalde richting, en nogal sterk. Maar niet van een levensdelict. Eens? Of oneens?quote:Op zaterdag 14 februari 2015 21:36 schreef RapaNui het volgende:
@ JIC: Stel, je kijkt naar een plaatje van 1 van de 3 schepen van Columbus: de Niña. Je zoomt in en..... je ziet dat de aanvoerder een horloge draagt. Dat negeer je toch niet?Dat niet negeren heb ik ook. Maar kun je nou eindelijk eens zeggen of de toestand van dat spijkerbroekje in de richting van een levensdelict wijst? en hoe dan? Verder dan diefstal kom ik niet. En dat nog met veel moeite.quote:Hetzelfde heb ik met een broek die na 2 maanden in de jungle wordt teruggevonden en die gedragen zou zijn door iemand die is overleden in diezelfde jungle.
Je vergelijking was leuk, maar zo krom als wat. In de tijd van Columbus bestonden geen horloges. In de jungle (daar althans) lopen wel mensen die kleren kunnen wassen. Niemand zegd dat Kris de laatste is die het heeft aangeraakt, en als iemand een gewassen broekje neerlegt, is de laatste waaraan ik denk een moordenaar of sporen-uitwisser.
[ Bericht 3% gewijzigd door JustinCase op 14-02-2015 22:42:38 ]
Forum Opties Forumhop: Hop naar: