abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149507907
First of all: lees al lang verscheidene topics in het FOK! forum, maar heb mij vandaag voor het eerst geregistreerd. Hello all! :)

Momenteel ben ik (al een half jaar) werkzaam in een advocatenkantoor op de Zuidas in Amsterdam. Ik werk weliswaar in een klein kantoor, maar wij hebben de status van een Zuidas kantoor(zoals Loyens & Loeff of De Brauw). Nu heb ik een week geleden een aanbod gekregen om in dienst te treden als advocaat-stagiaire en ik heb hier nog geen concreet besluit over kunnen nemen of ik dit aanbod ga accepteren.

In het begin heb ik erg veel moeite gehad met de overgang van het studentenleven naar het werken in een veeleisende omgeving. Ik ben echter (nog) geen advocaat-stagaire en heb dus nog geen idee hoe dat 'leven' er echt uit ziet. Ik ben namelijk toch een beetje bang dat ik teveel offers moet gaan brengen in mijn priveleven om hier aan de slag te gaan (ik heb een vriendin en hou wel van mijn vrije tijd). Het is niet dat ik alleen maar 40 uur wil werken (dat past immers niet in de advocatuur), maar ik hoor verhalen over consistent 60+ uren moeten draaien. Daarnaast heb ik nog geen goed beeld kunnen krijgen van het 'wereldje' en dat is ook maar net iets wat je moet liggen. Zo hoor ik geluiden dat je bij kleine en middelgrote kantoren enkel bij uitzondering absurde uren draait, maar hoor ik ook weer geluiden dat het bij elk kantoor in pieken en dalen komt.

Ik zou graag ervaringen willen horen van advocaat-stagiaires/advocaten die op het moment werkzaam zijn in de advocatuur of de stage hebben afgerond. Uiteraard heb ik al diverse topics gelezen, maar geen zijn nog 'up-to-date' en gezien het feit dat de arbeidsmarkt in de advocatuur de afgelopen jaren flink is veranderd, lijkt een nieuw topic mij geen slecht idee.

Alvast bedankt!
  maandag 9 februari 2015 @ 15:01:10 #3
165633 eriksd
The grand facade...
pi_149508647
Reken maar op twaalf uur per dag, dus 60 uur per week. Daar komen dan nog opleidingen bij. Verder is het afhankelijk van je sectie: sommige secties zijn meer gebonden aan vaste termijnen en dus "normalere tijden" dan bijvoorbeeld M&A. Denk hierbij aan bestuursrecht. Verder is het ook erg afhankelijk van het internationale karakter van het kantoor: wordt er veel met de USA gewerkt dan is 60/70 uur per week een redelijke inschatting. Inherent aan tijdsverschil en 's avonds doorwerken.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_149511730
Ik werk in het insolventierecht/corporate litigation. Clienten zijn gemixt nationaal en internationaal, maar ik behandel voornamelijk nationale dossiers. met 70 uur kom je op een werkdag van 09.00 tot 23.00. Dat lijkt mij toch wel erg onrealistisch voor welk kantoor dan ook. Het kan natuurlijk zo zijn dat een spoedklus dat vereist, maar dat is niet consistent weken achter elkaar lijkt me?

60 uur is 12 uur per dag en is dus van 09.00 tot 21.00 en dat lijkt mij toch ook wel enigszins belachelijk. Weinig advocaten die ik dat hier zie doen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Ben je zelf stagiair geweest? Dit lijkt mij toch meer een inschatting van een 'via-via' persoon en niet van iemand die het heeft meegemaakt (kan het uiteraard mis hebben).

Het moet toch wel 'werken om te leven' blijven en niet andersom..
pi_149513054
Ik werk weliswaar niet als advocaat maar ben in mijn branche ( expediteur overzees transport) wel bekend met dezelfde kreten als tenminste 60- urige werkweken en het werk komt nooit af. Velen schreeuwen het te pas en onpas. Vaak zijn de schreeuwers ongeorganiseerde losbollen. Het ligt nooit aan henzelf.

Tuurlijk; ik kan inderdaad 60 uur werken want transport staat nooit stil. Door mijn internationaal werkgebied waar ik met alle tijdzones in de wereld te maken heb zou je zeggen dat ik 24hr per dag met de telefoon aan mn oor zit.Niets van dat.

Maar ik heb gemerkt dat wanneer ik mijn werk weloverwogen plan, goed vooruit denk en de juiste prioriteiten stel, ik meestal zo tussen 5 en 6 naar huis ga.
  maandag 9 februari 2015 @ 17:31:44 #6
165633 eriksd
The grand facade...
pi_149513655
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 16:34 schreef jcr700 het volgende:
Ik werk in het insolventierecht/corporate litigation. Clienten zijn gemixt nationaal en internationaal, maar ik behandel voornamelijk nationale dossiers. met 70 uur kom je op een werkdag van 09.00 tot 23.00. Dat lijkt mij toch wel erg onrealistisch voor welk kantoor dan ook. Het kan natuurlijk zo zijn dat een spoedklus dat vereist, maar dat is niet consistent weken achter elkaar lijkt me?

60 uur is 12 uur per dag en is dus van 09.00 tot 21.00 en dat lijkt mij toch ook wel enigszins belachelijk. Weinig advocaten die ik dat hier zie doen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Ben je zelf stagiair geweest? Dit lijkt mij toch meer een inschatting van een 'via-via' persoon en niet van iemand die het heeft meegemaakt (kan het uiteraard mis hebben).

Het moet toch wel 'werken om te leven' blijven en niet andersom..
Er is ook nog zoiets als werken in het weekend.

Ik werk zelf op de zuid-as ja.

Dat het belachelijk zou zijn, tsja. Je verdient meteen meer dan een halve ton. Daar komt nou eenmaal wat bij kijken. Er zijn ook rustige momenten (in de zomer), maar over het algemeen zit ik wel aan de 60 uur per week. Zie het als een investering.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_149515469
Voor wat het waard is: Laat allerlei "Joh...Hans...kun je mij ff helpen met een juridisch probleem met mijn werk" vragen van vrienden e.d. schieten en ga er niet op in hoe klein ook, want je zal al je tijd nodig hebben (en rust) om een goed begin van je carrière te maken.
pi_149533690
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 17:31 schreef eriksd het volgende:

[..]

Er is ook nog zoiets als werken in het weekend.

Ik werk zelf op de zuid-as ja.

Dat het belachelijk zou zijn, tsja. Je verdient meteen meer dan een halve ton. Daar komt nou eenmaal wat bij kijken. Er zijn ook rustige momenten (in de zomer), maar over het algemeen zit ik wel aan de 60 uur per week. Zie het als een investering.
Ik denk dat jij op een anglosaksisch kantoor werkt, want zo extreem is het bij mij op kantoor echt niet. Van stagiaires die hier werken hoor ik dat er uiteraard wel is 60 uur weken tussen zitten, maar over het algemeen werk je rond de 50 uur per week. Dus, soms 40, vaak 50, soms 60. Mijn vermoeden was al dat het per kantoor sterk kan verschillen.

Dat gezegd hebbende; het gaat mij niet zo zeer om 'hoeveel uren moet ik draaien', maar meer om 'hoeveel van je privé leven dien je op te geven'. Ik hecht bijvoorbeeld, naast het maken van een fatsoenlijke carriere, veel waarde aan mijn relatie (scheidingspercentage op de zuidas is absurd veel, ik geloof zo rond de 70%) en hobbys.

quote:
2s.gif Op maandag 9 februari 2015 18:40 schreef Iwanius het volgende:
Voor wat het waard is: Laat allerlei "Joh...Hans...kun je mij ff helpen met een juridisch probleem met mijn werk" vragen van vrienden e.d. schieten en ga er niet op in hoe klein ook, want je zal al je tijd nodig hebben (en rust) om een goed begin van je carrière te maken.
Ben ik het helemaal mee eens. Kleine dingen zoals dat slokken toch veel van je (weinige) vrije tijd op.

quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 17:14 schreef lichtknopje het volgende:
Ik werk weliswaar niet als advocaat maar ben in mijn branche ( expediteur overzees transport) wel bekend met dezelfde kreten als tenminste 60- urige werkweken en het werk komt nooit af. Velen schreeuwen het te pas en onpas. Vaak zijn de schreeuwers ongeorganiseerde losbollen. Het ligt nooit aan henzelf.

Tuurlijk; ik kan inderdaad 60 uur werken want transport staat nooit stil. Door mijn internationaal werkgebied waar ik met alle tijdzones in de wereld te maken heb zou je zeggen dat ik 24hr per dag met de telefoon aan mn oor zit.Niets van dat.

Maar ik heb gemerkt dat wanneer ik mijn werk weloverwogen plan, goed vooruit denk en de juiste prioriteiten stel, ik meestal zo tussen 5 en 6 naar huis ga.
Dit is mijn gedachtegang ook. Tijdens mijn beoordeling (toen ik een contract aangeboden kreeg) kreeg ik ook te horen dat ik snel en efficiënt kan werken, dat moet toch enigszins zijn te combineren met een fatsoenlijk privé leven zonder alles te hoeven opofferen voor een carrière?. Daarnaast zijn wij niet een kantoor waar je moet blijven om het blijven, maar alleen wanneer je daadwerkelijk iets af moet hebben.
  dinsdag 10 februari 2015 @ 11:17:42 #9
165633 eriksd
The grand facade...
pi_149533936
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 11:05 schreef jcr700 het volgende:

[..]

Ik denk dat jij op een anglosaksisch kantoor werkt, want zo extreem is het bij mij op kantoor echt niet. Van stagiaires die hier werken hoor ik dat er uiteraard wel is 60 uur weken tussen zitten, maar over het algemeen werk je rond de 50 uur per week. Dus, soms 40, vaak 50, soms 60. Mijn vermoeden was al dat het per kantoor sterk kan verschillen.

Dat gezegd hebbende; het gaat mij niet zo zeer om 'hoeveel uren moet ik draaien', maar meer om 'hoeveel van je privé leven dien je op te geven'. Ik hecht bijvoorbeeld, naast het maken van een fatsoenlijke carriere, veel waarde aan mijn relatie (scheidingspercentage op de zuidas is absurd veel, ik geloof zo rond de 70%) en hobbys.

Je zal je er toch bij neer moeten leggen dat de stagiairetijd van een advocaat/notaris/belastingadviseur bestaat uit veel werken en veel opleiding. Er is gewoon weinig tijd voor prive-zaken, ook in het weekend. Als je beide in de opbouwfase zit kan dat prima, maar als de een 36 uur per week bij de gemeente werkt dan gaat het uit elkaar lopen. Zoals je zelf aangeeft overleven zeer veel relaties die eerste drie jaar niet, dus als dat een grote horde voor je is moet je niet op de zuidas gaan werken.
Bis bis bis
pi_149534212
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 11:17 schreef eriksd het volgende:

[..]

Je zal je er toch bij neer moeten leggen dat de stagiairetijd van een advocaat/notaris/belastingadviseur bestaat uit veel werken en veel opleiding. Er is gewoon weinig tijd voor prive-zaken, ook in het weekend. Als je beide in de opbouwfase zit kan dat prima, maar als de een 36 uur per week bij de gemeente werkt dan gaat het uit elkaar lopen. Zoals je zelf aangeeft overleven zeer veel relaties die eerste drie jaar niet, dus als dat een grote horde voor je is moet je niet op de zuidas gaan werken.
Maar is dat inherent anders op een non-zuidas kantoor (zoals bv. Hocker of Pot Jonker bv)? Het lijkt mij gewoon 3 jaar lang buffelen en dan kijken wat je met de rest van je carriere wilt doen. Ik wil bijvoorbeeld zeker niet na mijn stage nog op de zuidas werken. Het is nu eenmaal zo dat een opleiding op de zuidas voor de rest van je carriere grote waarde heeft. In dat opzicht denk ik dat 3 jaar wel moet zijn te overbruggen, vooral als je in de buurt van kantoor woont.
pi_149534715
Waarom denk je dat het in andere regio's anders is?

Mijn vader is ook advocaat, als je telt dat hij rond 8h00 begint of vertrekt naar de rechtbank en tot 9uur 's avonds nog clienteel ontvangt (omdat ze overdag werken enzo) dan kom je idd aan 12uur per dag, maar gewoon overdag heeft ie regelmatig gewoon veel tijd ertussen en gaat ie golfen.
  dinsdag 10 februari 2015 @ 13:44:49 #12
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_149537422
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 11:31 schreef jcr700 het volgende:

[..]

Maar is dat inherent anders op een non-zuidas kantoor (zoals bv. Hocker of Pot Jonker bv)? Het lijkt mij gewoon 3 jaar lang buffelen en dan kijken wat je met de rest van je carriere wilt doen. Ik wil bijvoorbeeld zeker niet na mijn stage nog op de zuidas werken. Het is nu eenmaal zo dat een opleiding op de zuidas voor de rest van je carriere grote waarde heeft. In dat opzicht denk ik dat 3 jaar wel moet zijn te overbruggen, vooral als je in de buurt van kantoor woont.
Is het niet bespreekbaar binnen je (goede?) relatie om 3 jaar te investeren in je start op de zuidas?
Na 60 uur werken is er nog 100 uur over in de week, als je verder niet teveel eisen stelt aan vrienden, familie, sporten of hobbies het wel lukken om je eerste jaren flink te investeren en toch een relatie te onderhouden. Denk dat het scheidingspercentage ook komt door mensen die borrelen, collega's op werk en andere werkgerelateerde activiteiten te leuk vinden. Dat is een keuze.

Werk overigens niet als advocaat-stagiair. Wel zuidas.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 10 februari 2015 @ 14:34:39 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_149538815
60 uur in de week werken. Hoe productief en secuur kan dat nou zijn.

Wat is eigenlijk de achterliggende gedachten van dat werkmodel? Waarom niet wat extra mensen in dienst nemen en wat lagere salarissen geven? Lijkt me voor iedereen beter.
pi_149538937
quote:
5s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 13:44 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Is het niet bespreekbaar binnen je (goede?) relatie om 3 jaar te investeren in je start op de zuidas?
Na 60 uur werken is er nog 100 uur over in de week, als je verder niet teveel eisen stelt aan vrienden, familie, sporten of hobbies het wel lukken om je eerste jaren flink te investeren en toch een relatie te onderhouden. Denk dat het scheidingspercentage ook komt door mensen die borrelen, collega's op werk en andere werkgerelateerde activiteiten te leuk vinden. Dat is een keuze.

Werk overigens niet als advocaat-stagiair. Wel zuidas.
Uiteraard heb ik dat al uitvoerig besproken in mijn (zeer goede) relatie. Mijn vriendin (die zelf gewoon 40 uur werkt met een verkapte ploegendienst, maar verder geen binding heeft met Amsterdam) die vind het allemaal wel prima. Maar het ervaren is wel wat anders dan er enkel over praten. Mijn beeld is ook gekleurd door het feit dat veel mensen die aan de Zuidas beginnen, gillend wegrennen uit de advocatuur. Mijn lol in het recht moet niet gestolen worden.

Maar je heb gelijk, het is allemaal ook een keuze. Mijn angst is ook dat ik dit aanbod afwijs, ergens anders aan de bak ga (kleiner kantoor, minder loon, minder ervaring in de advocaten) en het daar niet veel beter is.
pi_149538938
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:34 schreef Hexagon het volgende:

Elke dag 8 uurtjes en je zit op 56.
Hou je nog 112 over voor alle andere zaken.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_149539151
quote:

Wat is eigenlijk de achterliggende gedachten van dat werkmodel? Waarom niet wat extra mensen in dienst nemen en wat lagere salarissen geven? Lijkt me voor iedereen beter.
Als advocaat-stagiair wordt je beroepsopleiding betaald door het kantoor waar je werkt. Je betaalt in principe voor je inefficiëntie in tijd en daartegenover staat een (royaal) loon. Extra mensen in dienst nemen leidt weer tot het aannemen van meer zaken en dan ben je weer terug bij af.

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:38 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Elke dag 8 uurtjes en je zit op 56.
Hou je nog 112 over voor alle andere zaken.

Was het maar zo zwart wit. Je moet nog slapen, klaarmaken voor en reizen naar werk etc etc. Ik snap je punt, maar je kan je week niet zo opsplitsen :)
  dinsdag 10 februari 2015 @ 14:47:01 #17
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_149539217
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:38 schreef jcr700 het volgende:

[..]

Uiteraard heb ik dat al uitvoerig besproken in mijn (zeer goede) relatie. Mijn vriendin (die zelf gewoon 40 uur werkt met een verkapte ploegendienst, maar verder geen binding heeft met Amsterdam) die vind het allemaal wel prima. Maar het ervaren is wel wat anders dan er enkel over praten. Mijn beeld is ook gekleurd door het feit dat veel mensen die aan de Zuidas beginnen, gillend wegrennen uit de advocatuur. Mijn lol in het recht moet niet gestolen worden.

Maar je heb gelijk, het is allemaal ook een keuze. Mijn angst is ook dat ik dit aanbod afwijs, ergens anders aan de bak ga (kleiner kantoor, minder loon, minder ervaring in de advocaten) en het daar niet veel beter is.
Het voordeel is wel dat jullie straks voldoende verdienen (dinky's) om met z'n tweeën leuk te wonen op niet al te grote afstand van de Zuidas. Het is toch een stuk prettiger om samen te wonen en op die manier in ieder geval de (meeste) nachtrust samen te delen.

Daarnaast klopt het wel wat je zegt; als je bij een kleiner kantoor aan de slag gaat, dan is het maar de vraag hoeveel vrije tijd je daar voor terug krijgt. Het is overigens niet gek wanneer je, als student, een beetje huiverig bent die enorme vrijheid op te offeren voor een carrière. Daarnaast is het ook niet goed wanneer één veeleisende omgeving je plezier uit het recht weghaalt, het ergste wat er kan gebeuren is dat je er achter komt dat deze werkomgeving niet voor jou gemaakt is, maar dat zegt niet direct iets over je toekomst in het recht.
  dinsdag 10 februari 2015 @ 14:49:12 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_149539270
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:40 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ja, ach. Jij zit toch een beetje in de overheidswereld he.
Ach wekelijks ook nog 36 uur in het IT wereldje. Maar mijn ervaring daar is dat het werk dat mensen in overuren opleveren nou bepaald niet de beste kwaliteit heeft. Daarbij is een goede werk-prive balans ook erg goed voor de prestaties op de werkvloer.

Dus waarom het een goed idee zou zijn om met structureel 33% onderbezetting te gaan werken volg ik niet.
  dinsdag 10 februari 2015 @ 14:50:47 #19
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_149539312
quote:

In veel vergelijkbare omgevingen (ik zie het bij banken/consultancy/vastgoed) is het gewoon niet prettig om teveel overdrachtsmomenten te moeten inplannen en persoon A een stuk te laten typen van 9:00 tot 17:00 die persoon B vervolgens moet verdedigen bij de klant van 17:00 - 23:00. Eigenlijk elke internationale financiële dienstverlener wordt geacht 24 uur per dag bereikbaar te zijn, vanwege de grote belangen en kennisintensieve natuur.

Een website kan je ook nog wel door een ander aan de praat laten houden, maar bij de dealmakers wordt er niet gewacht totdat persoon A terug is van zijn papadag, dat kost teveel geld.
pi_149539343
quote:
15s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:47 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Het voordeel is wel dat jullie straks voldoende verdienen (dinky's) om met z'n tweeën leuk te wonen op niet al te grote afstand van de Zuidas. Het is toch een stuk prettiger om samen te wonen en op die manier in ieder geval de (meeste) nachtrust samen te delen.

Daarnaast klopt het wel wat je zegt; als je bij een kleiner kantoor aan de slag gaat, dan is het maar de vraag hoeveel vrije tijd je daar voor terug krijgt. Het is overigens niet gek wanneer je, als student, een beetje huiverig bent die enorme vrijheid op te offeren voor een carrière. Daarnaast is het ook niet goed wanneer één veeleisende omgeving je plezier uit het recht weghaalt, het ergste wat er kan gebeuren is dat je er achter komt dat deze werkomgeving niet voor jou gemaakt is, maar dat zegt niet direct iets over je toekomst in het recht.
Klopt. Het eerste dat ik doe als ik het aanbod accepteer is verhuizen naar Amsterdam zodat ik maar max 20 min hoef te fietsen naar kantoor.

Vrijheid opofferen om een goede start te maken aan een carrière ben ik wel toe bereid, het moet echter geen schering en inslag worden. In mijn ogen lijkt het erop dat sommige op de Zuidas leven om te werken terwijl dat toch echt andersom moet zijn. Daarnaast teken je gelijk een contract voor 3 jaar en dat is toch wel een grote verplichting die je jezelf oplegt.
pi_149539360
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:44 schreef jcr700 het volgende:

Was het maar zo zwart wit. Je moet nog slapen, klaarmaken voor en reizen naar werk etc etc. Ik snap je punt, maar je kan je week niet zo opsplitsen :)
Tuurlijk wel. Je zult alleen keuzes moeten maken.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  dinsdag 10 februari 2015 @ 14:55:24 #22
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_149539453
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:51 schreef jcr700 het volgende:
Klopt. Het eerste dat ik doe als ik het aanbod accepteer is verhuizen naar Amsterdam zodat ik maar max 20 min hoef te fietsen naar kantoor.
Zuidas is prima te doen met OV, daarvoor hoef je echt niet in Amsterdam te wonen.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  dinsdag 10 februari 2015 @ 14:57:06 #23
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_149539502
quote:

[..]

Vrijheid opofferen om een goede start te maken aan een carrière ben ik wel toe bereid, het moet echter geen schering en inslag worden. In mijn ogen lijkt het erop dat sommige op de Zuidas leven om te werken terwijl dat toch echt andersom moet zijn. Daarnaast teken je gelijk een contract voor 3 jaar en dat is toch wel een grote verplichting die je jezelf oplegt.
Dat "werken om te leven, in plaats van leven om te werken" geeft me altijd een wat dubbel gevoel.
De één heeft namelijk 42 uur per week al het gevoel dat 'ie zich de tandjes werkt, terwijl de ander bij 60 uur nog het gevoel heeft tijd over te hebben in de week. Het gaat allemaal om druk- en stressbeleving. Ik ben een keer door een klant uit de VS om 03:00 wakker gebeld hoe het nu zat met x, dan kan je denken dat je nachtrust verpest is en de balans is doorgeschoten naar teveel werken, of je kan er het beste van maken. Je kent je omgeving al, dus jij weet het beste of 3 jaar bij je huidige werkgever haalbaar is of een hel gaat worden.
pi_149539733
quote:
15s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:50 schreef GSbrder het volgende:

[..]

In veel vergelijkbare omgevingen (ik zie het bij banken/consultancy/vastgoed) is het gewoon niet prettig om teveel overdrachtsmomenten te moeten inplannen en persoon A een stuk te laten typen van 9:00 tot 17:00 die persoon B vervolgens moet verdedigen bij de klant van 17:00 - 23:00. Eigenlijk elke internationale financiële dienstverlener wordt geacht 24 uur per dag bereikbaar te zijn, vanwege de grote belangen en kennisintensieve natuur.

Een website kan je ook nog wel door een ander aan de praat laten houden, maar bij de dealmakers wordt er niet gewacht totdat persoon A terug is van zijn papadag, dat kost teveel geld.
Precies dit. Je blijft een dienstverlener en als een cliënt om 23.00 iets met spoed nodig heeft, dan dien jij je als zijn advocaat daar maar aan aan te passen. Of dat een fijn leven is hangt denk ook sterk af van het feit of je intrinsiek geïnteresseerd bent in het werk. Blijkbaar ben ik dat niet omdat werk bij mij niet van de hoogte prioriteit is. Dan is het nog maar de vraag of ik niet doodongelukkig ga worden van alle offers die gebracht moeten worden.

quote:
2s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:55 schreef Mark het volgende:

[..]

Zuidas is prima te doen met OV, daarvoor hoef je echt niet in Amsterdam te wonen.
Ik woon nu in Alkmaar en ik moet elke dag met de trein naar Sloterdijk en dan de metro naar station Zuid. Ik ben dik een uur kwijt aan reizen. Dat vreet aan je, vooral als je tot 9 uur of later op kantoor zit en je moet dan nog naar huis.

Het gaat niet om de goede bereikbaarheid van de Zuidas, maar om de vrijheid die je hebt als je snel naar huis kunt fietsen.

quote:
15s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:57 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat "werken om te leven, in plaats van leven om te werken" geeft me altijd een wat dubbel gevoel.
De één heeft namelijk 42 uur per week al het gevoel dat 'ie zich de tandjes werkt, terwijl de ander bij 60 uur nog het gevoel heeft tijd over te hebben in de week. Het gaat allemaal om druk- en stressbeleving. Ik ben een keer door een klant uit de VS om 03:00 wakker gebeld hoe het nu zat met x, dan kan je denken dat je nachtrust verpest is en de balans is doorgeschoten naar teveel werken, of je kan er het beste van maken. Je kent je omgeving al, dus jij weet het beste of 3 jaar bij je huidige werkgever haalbaar is of een hel gaat worden.
Eens. Al zou ik geen vriendin hebben dan zou mijn mentaliteit denk ik ook ietwat anders zijn. Ik hoef niet thuis te zitten om enkel en alleen niet op werk te zijn. 60 uur werken vind ik wel prima, als het maar niet consistent zo is. Er zullen altijd wel dossiers zijn waarop je meer uren moet maken dan andere, dat is inherent aan de advocatuur en daar heb ik ook geen problemen mee. Maar het punt is dat ik dat nu niet (heel) goed kan inschatten omdat (naar mij is verteld tijdens mijn beoordeling) ik nog geen hele drukke periodes heb meegemaakt. Op basis van mijn ervaring tot nu toe zou ik zeggen dat 3 jaar wel te doen moet zijn, maar met de nieuwe functie komt ook meer verantwoordelijkheid, een opleiding en dus inherent andere ervaring.
  dinsdag 10 februari 2015 @ 15:19:14 #25
165633 eriksd
The grand facade...
pi_149540157
Als je nu al zo zit te wikken en wegen kan je het beter niet doen. De komende drie jaar zullen in het teken staan van werken.
Bis bis bis
pi_149540583
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 15:03 schreef jcr700 het volgende:
Ik woon nu in Alkmaar en ik moet elke dag met de trein naar Sloterdijk en dan de metro naar station Zuid. Ik ben dik een uur kwijt aan reizen. Dat vreet aan je, vooral als je tot 9 uur of later op kantoor zit en je moet dan nog naar huis.

Het gaat niet om de goede bereikbaarheid van de Zuidas, maar om de vrijheid die je hebt als je snel naar huis kunt fietsen.
Uiteraard hoef je niet met het openbaar vervoer te gaan, en waarom niet vroeger dan 9uur beginnen, ik zit nu ook meestal elke dag om 7h00 op kantoor.
pi_149541485
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 15:19 schreef eriksd het volgende:
Als je nu al zo zit te wikken en wegen kan je het beter niet doen. De komende drie jaar zullen in het teken staan van werken.
Dat is duidelijk. Ik ga er al vanuit dat het 3 jaar keihard bikkelen wordt. Dat wikken en wegen heeft ook niet zo zeer te maken met deze specifieke baan, maar meer met de offers die je moet brengen in de advocatuur in het algemeen. Een functie als overheidsjurist of bedrijfsjurist, waar de deur om 6 uur sluit en zodra de zaken juridisch interessant zijn uit handen worden gegeven, zou mij ook niet gelukkig maken. Maar moet niet opstaan-eten-werk-eten-douchen-slapen-repeat worden als levensbeeld.

Dat gezegd hebbende, ik denk dat het allemaal op zich ook wel meevalt. Als ik over het algemeen gewoon thuis kan eten en niet teveel thuis hoef te werken, dan moet 3 jaar sowieso wel te doen zijn.

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 15:33 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Uiteraard hoef je niet met het openbaar vervoer te gaan, en waarom niet vroeger dan 9uur beginnen, ik zit nu ook meestal elke dag om 7h00 op kantoor.
Ik kan wel vroeger beginnen, maar dat heeft (in het algemeen) weinig invloed op hoe laat ik naar huis kan. Als 1 taak af is wacht een volgende alweer, het werk is nooit 'op'.
pi_149541930
Je zit nu op corporate litigation, kan je daar ook drie jaar blijven? Of moet je na 1.5 jaar de rest van je periode op een transactiepraktijk zitten? Met jouw 'eisen' (thuis eten etc.) denk ik dat het makkelijker vol te houden is op een litigation praktijk (overzichtelijker, misschien wat meer zelf in te plannen) dan wanneer je op een M&A of Finance zit waar je (M.i.) meer met enorme pieken en dalen werkt.
pi_149542317
Jammer dat je toen niet de stagiare was van de tegenpartij. Haha wat 'n ratten zijn het toch...maar de kip was ze te slim af ;) Wat denken die kneusjes wel niet zeg met allemaal (on) interessante artikels op de proppen komen _O- even oplossen met duidelijke/fatsoenlijke taal met bewijs (moest ie mee lachen) hehe...ik wed dat de stagiare achteraf whatsappte naar 'n vriendin...wow die kip wat 'n baas. :7

Anyway, suc6, zo te zien wel 'n relax baantje...
pi_149542675
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:17 schreef laares het volgende:
Je zit nu op corporate litigation, kan je daar ook drie jaar blijven? Of moet je na 1.5 jaar de rest van je periode op een transactiepraktijk zitten? Met jouw 'eisen' (thuis eten etc.) denk ik dat het makkelijker vol te houden is op een litigation praktijk (overzichtelijker, misschien wat meer zelf in te plannen) dan wanneer je op een M&A of Finance zit waar je (M.i.) meer met enorme pieken en dalen werkt.
Ik werk op een klein kantoor (10 advocaten en 2 stagiaires) waarbij mijn werkzaamheden voornamelijk bestaan uit insolventierecht en corporate litigation. Wij doen geen M&A en hebben ook geen Banking&Finance sectie. Als dat wel het geval was geweest dan had ik het aanbod sowieso afgewezen.

Het is ook sterk afhankelijk met welke advocaat ik werk. Sommige plannen hun dossiers beter in en daar lift ik dan als het ware op mee. Andere zijn meer chaotisch en daardoor kan ik zelf niet goed plannen wat te doen is (kreeg op een maandag een keer te horen dat ik op vrijdag een conclusie van antwoord af moest hebben).

quote:
14s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:28 schreef killerkip69 het volgende:
Jammer dat je toen niet de stagiare was van de tegenpartij. Haha wat 'n ratten zijn het toch...maar de kip was ze te slim af ;) Wat denken die kneusjes wel niet zeg met allemaal (on) interessante artikels op de proppen komen _O- even oplossen met duidelijke/fatsoenlijke taal met bewijs (moest ie mee lachen) hehe...ik wed dat de stagiare achteraf whatsappte naar 'n vriendin...wow die kip wat 'n baas. :7

Anyway, suc6, zo te zien wel 'n relax baantje...
... wat?
pi_149542945
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:04 schreef jcr700 het volgende:
Ik kan wel vroeger beginnen, maar dat heeft (in het algemeen) weinig invloed op hoe laat ik naar huis kan. Als 1 taak af is wacht een volgende alweer, het werk is nooit 'op'.
Ik bedoelde meer dat je dan voor de ochtendspits zelf kan gaan rijden.
Als je om 9h00 met de wagen naar de Zuidas moet ben je wel ff bezig.
pi_149542955
Ik woon met twee vrienden/huisgenoten die werkzaam zijn als advocaat (een zuidas, ander een middel tot klein kantoor in Amsterdam), en een die werkzaam is als investment banker.

Laat ik beginnen om te stellen dat de investment banker beide advocaten aanzienlijk overstijgt qua werkuren. Inmiddels is hij al ruim een jaar werkzaam, maar voornamelijk in zijn eerste maanden zat hij zelfs tijdens het ajax kijken op zondag met zijn mobiel in zijn zak omdat hij gebeld kon worden om te komen (wat ook regelmatig gebeurde, en dan was het pak aan, fiets op en wegwezen, en rond een uur of 1/2 uur 's nachts weer thuis). Doordeweeks zie ik hem überhaupt niet: Rond 8 uur de deur uit, rond middernacht weer thuis, soms pas om 3 uur 's nachts.

De zuidas advocaat (transactiepraktijk) heeft eigenlijk nagenoeg hetzelfde leven, ware het niet dat hij niet op belachelijke tijdstippen thuis komt : Het wil soms zelfs nog wel eens voorkomen dat hij aan een verlaat diner aanschuift (uurtje of 9). Zijn zaterdagen zijn ook wat onrustig zo nu en dan, maar hij kan op zondag wel zorgeloos mee (en tot laat) uitgaan, omdat hij op zondag nooit werkt.

Wat betreft de niet zuidas advocaat, die heeft eigenlijk gewoon het leven van een normale 9 tot 5 baan. In het weekend is hij altijd bij zijn vriendin in Friesland, en 's avonds is hij meestal thuis( als hij geen cursus oid heeft), wordt wel wat gebeld af en toe. Komt zelfs wel eens voor dat hij 's middags thuis werkt als er een monteur hier langs moet komen oid.

Komt op mij iig. zo over dat het werken bij een klein kantoor een stuk flexibeler is, maar verder zal je het zelf beter weten dan ik, heb geen ervaring verder :)
pi_149543296
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:47 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Ik bedoelde meer dat je dan voor de ochtendspits zelf kan gaan rijden.
Als je om 9h00 met de wagen naar de Zuidas moet ben je wel ff bezig.
Ik reis met het OV :) Auto waag ik me niet eens aan. Filerijden vind ik een van de meest vervelende dingen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:47 schreef James_R het volgende:
Ik woon met twee vrienden/huisgenoten die werkzaam zijn als advocaat (een zuidas, ander een middel tot klein kantoor in Amsterdam), en een die werkzaam is als investment banker.

Laat ik beginnen om te stellen dat de investment banker beide advocaten aanzienlijk overstijgt qua werkuren. Inmiddels is hij al ruim een jaar werkzaam, maar voornamelijk in zijn eerste maanden zat hij zelfs tijdens het ajax kijken op zondag met zijn mobiel in zijn zak omdat hij gebeld kon worden om te komen (wat ook regelmatig gebeurde, en dan was het pak aan, fiets op en wegwezen, en rond een uur of 1/2 uur 's nachts weer thuis). Doordeweeks zie ik hem überhaupt niet: Rond 8 uur de deur uit, rond middernacht weer thuis, soms pas om 3 uur 's nachts.

De zuidas advocaat (transactiepraktijk) heeft eigenlijk nagenoeg hetzelfde leven, ware het niet dat hij niet op belachelijke tijdstippen thuis komt : Het wil soms zelfs nog wel eens voorkomen dat hij aan een verlaat diner aanschuift (uurtje of 9). Zijn zaterdagen zijn ook wat onrustig zo nu en dan, maar hij kan op zondag wel zorgeloos mee (en tot laat) uitgaan, omdat hij op zondag nooit werkt.

Wat betreft de niet zuidas advocaat, die heeft eigenlijk gewoon het leven van een normale 9 tot 5 baan. In het weekend is hij altijd bij zijn vriendin in Friesland, en 's avonds is hij meestal thuis( als hij geen cursus oid heeft), wordt wel wat gebeld af en toe. Komt zelfs wel eens voor dat hij 's middags thuis werkt als er een monteur hier langs moet komen oid.

Komt op mij iig. zo over dat het werken bij een klein kantoor een stuk flexibeler is, maar verder zal je het zelf beter weten dan ik, heb geen ervaring verder :)
Dit is wel heel nuttig om te weten. Het lijkt mij sowieso dat de transactiepraktijk meer vergt dan een proces- of adviespraktijk (waar ik dus werk). Op zich zijn ze bij mij ook flexibel. Als ik een priveafspraak heb dan kan ik later op kantoor komen of (een gedeelte van) een dag thuis werken. De stagiaires die hier werken die zijn meestal uiterlijk 8 uur weg, maar ook vaak wat eerder (uitzonderingsweken daargelaten natuurlijk). Een goede kijk heb ik daar helaas niet op. Bereikbaar moet ik wel ten alle tijde zijn. Het zal echter niet vaak voorkomen dat ik in het weekend moet werken.

Zijn je huisgenoten allebei advocaat-stagiaire? En ik ga ervan uit dat de Zuidas advocaat op een groot zuidas kantoor werkt? Daar zit denk ik wel een groot verschil.
pi_149544377
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:57 schreef jcr700 het volgende:

[..]

Ik reis met het OV :) Auto waag ik me niet eens aan. Filerijden vind ik een van de meest vervelende dingen.

[..]

Dit is wel heel nuttig om te weten. Het lijkt mij sowieso dat de transactiepraktijk meer vergt dan een proces- of adviespraktijk (waar ik dus werk). Op zich zijn ze bij mij ook flexibel. Als ik een priveafspraak heb dan kan ik later op kantoor komen of (een gedeelte van) een dag thuis werken. De stagiaires die hier werken die zijn meestal uiterlijk 8 uur weg, maar ook vaak wat eerder (uitzonderingsweken daargelaten natuurlijk). Een goede kijk heb ik daar helaas niet op. Bereikbaar moet ik wel ten alle tijde zijn. Het zal echter niet vaak voorkomen dat ik in het weekend moet werken.

Zijn je huisgenoten allebei advocaat-stagiaire? En ik ga ervan uit dat de Zuidas advocaat op een groot zuidas kantoor werkt? Daar zit denk ik wel een groot verschil.
De zuidas huisgenoot zit nu in zijn tweede jaar als stagiaire bij een groot kantoor inderdaad, de huisgenoot die op het kleine kantoor werkt is net medewerker geworden (voor zover ik merk niet echt veel verschil qua vrije tijd in vergelijking met zijn advocaat stagiaire jaren).

Wat me wel opvalt aan beide jongens is dat de zuidas huisgenoot echt leeft als advocaat, terwijl ik bij de huisgenoot aan het kleinere kantoor meer het idee heb dat hij een baan heeft als advocaat, en daarbuiten gewoon als persoon leeft om het zo maar te zeggen ( de een leeft om te werken (en wil ook niets liever), terwijl ik bij de ander meer het idee heb dat hij werkt om te leven. Overigens verdient eerstgenoemde ook bijna het dubbele van de tweede, dat dan weer wel natuurlijk.(toen hij nog stagiaire was)

[ Bericht 0% gewijzigd door James_R op 10-02-2015 17:44:32 ]
pi_149545451
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 17:34 schreef James_R het volgende:

[..]

De zuidas huisgenoot zit nu in zijn tweede jaar als stagiaire bij een groot kantoor inderdaad, de huisgenoot die op het kleine kantoor werkt is net medewerker geworden (voor zover ik merk niet echt veel verschil qua vrije tijd in vergelijking met zijn advocaat stagiaire jaren).

Wat me wel opvalt aan beide jongens is dat de zuidas huisgenoot echt leeft als advocaat, terwijl ik bij de huisgenoot aan het kleinere kantoor meer het idee heb dat hij een baan heeft als advocaat, en daarbuiten gewoon als persoon leeft om het zo maar te zeggen ( de een leeft om te werken (en wil ook niets liever), terwijl ik bij de ander meer het idee heb dat hij werkt om te leven. Overigens verdient eerstgenoemde ook bijna het dubbele van de tweede, dat dan weer wel natuurlijk.(toen hij nog stagiaire was)
Ik denk ook eerlijk gezegd dat een klein kantoor beter bij mij past, maar ik denk dat wel weer dat de opleiding van 3 jaar doen bij een goed kantoor goed op je cv staat en goed voor de rest van je carriere is, waar je ook beland.

Loon is voor mij niet primair, maar zeker niet secundair. Ik zit nu op het dubbele van het minimum van de orde en daar blijft netto al vrij weinig van over -_-

Bedankt voor je input! Wel echt heel nuttig om dat contrast te zien tussen klein/groot kantoor.
  dinsdag 10 februari 2015 @ 18:25:02 #36
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_149545620
Mijn vriendin is advocaat bij een klein nichekantoor en werkt dagelijks van 8 tot 6. In die tijd krijgt ze haar werkzaamheden goed af. Met enige regelmaat heeft ze 's avonds bijeenkomsten van de beroepsvereniging, borrels, lezingen etc. en in het weekend leest ze haar vakliteratuur (meestal zo'n 1,5 / 2 uur).

(Je kunt je trouwens afvragen of je op de Zuidas echt "advocaat" bent, of meer een soort bedrijfskundige met verschoningsrecht)

[ Bericht 5% gewijzigd door Jackie-Treehorn op 10-02-2015 18:39:13 ]
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
pi_149551741
quote:

[..]

Ze zeggen ook wel eens 'geen probleem maken van iets wat nog geen probleem is'. Je kunt het toch een tijd proberen en dan evalueren hoe het je bevalt?
pi_149552679
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 21:04 schreef lichtknopje het volgende:

[..]

Ze zeggen ook wel eens 'geen probleem maken van iets wat nog geen probleem is'. Je kunt het toch een tijd proberen en dan evalueren hoe het je bevalt?
Als advocaat-stagiair ben je na je rechtenopleiding kort gezegd nog 3 jaar in opleiding. Normaal gesproken doorloop je die hele stage bij één kantoor; zij betalen je opleiding, en daar zit ook je patroon (begeleider). Daarom krijgen afgestudeerden als ze eenmaal beginnen als advocaat-stagiair een contract van 3 á 3.5 jaar, waar dat in andere vakgebieden vaak een jaar is. Halverwege die periode stoppen is vrij ongebruikelijk, maar belangrijker, het is volgens mij ook behoorlijk lastig om nog een kantoor te vinden die je voor 1.5 jaar wil aannemen om je advocaat-stage af te maken.
pi_149558165
Ik werk bij een groot kantoor op de Zuidas (support staff) en er zijn wel eens weken dat stagiairs 'slechts' 40 uur weken maar daarnaast hebben ze inderdaad ook nog opleiding/borrels/activiteiten zoals cabaret of voetbal (wordt verwacht en/gewaarderd dat je ook dat soort dingen doet). Soms heb je dan ook nog weken met grote deals waardoor je meer uren maakt. Dit is dan wel de corporate/banking hoek. Bij ons kan je het eigenlijk niet echt maken altijd om zes uur naar huis te gaan. Als je dat niet wil of als dat niet bij je past dan past een kleiner kantoor/niet-Zuidas kantoor beter bij je.
Illusion is the first of all pleasures
pi_149563282
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 18:25 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Mijn vriendin is advocaat bij een klein nichekantoor en werkt dagelijks van 8 tot 6. In die tijd krijgt ze haar werkzaamheden goed af. Met enige regelmaat heeft ze 's avonds bijeenkomsten van de beroepsvereniging, borrels, lezingen etc. en in het weekend leest ze haar vakliteratuur (meestal zo'n 1,5 / 2 uur).

(Je kunt je trouwens afvragen of je op de Zuidas echt "advocaat" bent, of meer een soort bedrijfskundige met verschoningsrecht)
Is toch ook al gauw 50 uur per week (exclusief andere verplichtingen). Maar ik merk wel dat een advocaat medewerker (en geen stagaire dus) bij ons met regelmaat rond 6 naar huis is. Ik weet niet of je vriendin een stagiaire is of niet, maar ik denk dat dat wel het een en ander kan verklaren qua verschil in werktijden (en werkdruk)

Ik ben het overigens niet met je eens. Op de Zuidas vind ik dat je juist een echt "advocaat" kan noemen. Het enige 'echte' verschil is dat je grote clienten vertegenwoordigd (dus banken, internationale ondernemingen, staten etc) terwijl je bij kleine kantoren vaak meer 'direct' een bepaald persoon vertegenwoordigd (al dan niet in hoedanigheid van aandeelhouder ofzo). Daarnaast is het verschil in niveau overduidelijk merkbaar tussen een persoon die zijn stage doet bij een goed (Zuidas) kantoor en een persoon die zijn stage doet bij een klein kantoor.

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 21:04 schreef lichtknopje het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 21:33 schreef laares het volgende:

[..]

Als advocaat-stagiair ben je na je rechtenopleiding kort gezegd nog 3 jaar in opleiding. Normaal gesproken doorloop je die hele stage bij één kantoor; zij betalen je opleiding, en daar zit ook je patroon (begeleider). Daarom krijgen afgestudeerden als ze eenmaal beginnen als advocaat-stagiair een contract van 3 á 3.5 jaar, waar dat in andere vakgebieden vaak een jaar is. Halverwege die periode stoppen is vrij ongebruikelijk, maar belangrijker, het is volgens mij ook behoorlijk lastig om nog een kantoor te vinden die je voor 1.5 jaar wil aannemen om je advocaat-stage af te maken.
Precies. Je gaat gelijk een verplichting aan om (in principe) jezelf 3,5 jaar te binden aan 1 kantoor (wisselen van kantoor is heel ongebruikelijk en ook een beetje career suicide). De keuze voor een kantoor moet daarom wel enigszins gelijk de juiste zijn.

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 23:23 schreef Missfortunate het volgende:
Ik werk bij een groot kantoor op de Zuidas (support staff) en er zijn wel eens weken dat stagiairs 'slechts' 40 uur weken maar daarnaast hebben ze inderdaad ook nog opleiding/borrels/activiteiten zoals cabaret of voetbal (wordt verwacht en/gewaarderd dat je ook dat soort dingen doet). Soms heb je dan ook nog weken met grote deals waardoor je meer uren maakt. Dit is dan wel de corporate/banking hoek. Bij ons kan je het eigenlijk niet echt maken altijd om zes uur naar huis te gaan. Als je dat niet wil of als dat niet bij je past dan past een kleiner kantoor/niet-Zuidas kantoor beter bij je.
Ik vind het wel een wereld van verschil tussen 'af en toe 40 uren draaien' en andersom. Dat gezegd hebbende, ik verwacht absoluut geen werkweken van 40 uur, ik dacht zelf meer aan rond de 50 uur met uitschieters naar boven en beneden. Het moet alleen geen schering en inslag worden.
pi_149563566
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 09:32 schreef jcr700 het volgende:
Ik vind het wel een wereld van verschil tussen 'af en toe 40 uren draaien' en andersom. Dat gezegd hebbende, ik verwacht absoluut geen werkweken van 40 uur, ik dacht zelf meer aan rond de 50 uur met uitschieters naar boven en beneden. Het moet alleen geen schering en inslag worden.
Dan ga je toch op zoek naar een baan waarbij je dit aangeeft?
pi_149565907
quote:
7s.gif Op woensdag 11 februari 2015 09:49 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Het moment dat je zoiets aangeeft is tevens het moment dat je onwenselijk wordt geacht (in de advocatuur dan)
  woensdag 11 februari 2015 @ 11:41:12 #43
165633 eriksd
The grand facade...
pi_149565979
quote:
7s.gif Op woensdag 11 februari 2015 09:49 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat wordt niet gewaardeerd bij een bedrijf waar het verdienmodel is gestoeld op het verkopen van tijd en dus zoveel mogelijk uur. Daarnaast: voor jou tien anderen.
Bis bis bis
pi_149566523
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 11:38 schreef jcr700 het volgende:

[..]

Het moment dat je zoiets aangeeft is tevens het moment dat je onwenselijk wordt geacht (in de advocatuur dan)
quote:
1s.gif Op woensdag 11 februari 2015 11:41 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat wordt niet gewaardeerd bij een bedrijf waar het verdienmodel is gestoeld op het verkopen van tijd en dus zoveel mogelijk uur. Daarnaast: voor jou tien anderen.
Dus kan TS dus concluderen dat hij misschien de verkeerde opleiding heeft gekozen.
pi_149566930
quote:
7s.gif Op woensdag 11 februari 2015 12:01 schreef Scorpie het volgende:

[..]

[..]

Dus kan TS dus concluderen dat hij misschien de verkeerde opleiding heeft gekozen.
Je redeneert te kort door de bocht. Binnen de advocatuur zijn er gewoon heel veel verschillen qua werkdruk, sfeer, werktijden, werktypen etc etc. Zo zal een advocaat zijn in een dorp rustiger zijn dan een advocaat zijn in Amsterdam. Daar staat dan tegenover dat je bij kleinere kantoren een mindere opleiding krijgt en mindere arbeidsvoorwaarden. Ik vind de advocatuur an sich hartstikke leuk en wil ook het beste uit mezelf halen, maar in hoeverre daartoe (prive)offers gebracht moeten worden is de hele reden waarom ik dit topic heb geopend. Ervaringen van andere stagiaires (en mensen in soortgelijke situaties) helpen mij het 'wereldje' beter te doorgronden en zodoende een meer geïnformeerde beslissing te nemen.
  woensdag 11 februari 2015 @ 16:17:49 #46
367642 Jackie-Treehorn
pi_149573961
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 09:32 schreef jcr700 het volgende:

[..]

Is toch ook al gauw 50 uur per week (exclusief andere verplichtingen). Maar ik merk wel dat een advocaat medewerker (en geen stagaire dus) bij ons met regelmaat rond 6 naar huis is. Ik weet niet of je vriendin een stagiaire is of niet, maar ik denk dat dat wel het een en ander kan verklaren qua verschil in werktijden (en werkdruk)
6 jaar medewerker en waarschijnlijk binnenkort 't partnertraject in. Naast wat andere werkzaamheden die daarbij horen verwacht ik trouwens geen enorme uitbreiding van uren als het zover komt.

Ik zou het trouwens niemand aanraden om er allebei zo'n carrière op na te willen houden. Ik heb ook een WO-master, maar werk aanzienlijk minder en doe thuis ook gewoon meer. Leuk om keihard te knallen als je net bent afgestudeerd, maar als je half 30 bent en de kinderen komen dan is het eigenlijk niet meer te combineren met 2 carrières.

[ Bericht 15% gewijzigd door Jackie-Treehorn op 11-02-2015 16:29:14 ]
Refill?
pi_149574853
quote:
3s.gif Op woensdag 11 februari 2015 16:17 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

[..]

6 jaar medewerker en waarschijnlijk binnenkort 't partnertraject in. Naast wat andere werkzaamheden die daarbij horen verwacht ik trouwens geen enorme uitbreiding van uren als het zover komt.

Ik zou het trouwens niemand aanraden om er allebei zo'n carrière op na te willen houden. Ik heb ook een WO-master, maar werk aanzienlijk minder en doe thuis ook gewoon meer. Leuk om keihard te knallen als je net bent afgestudeerd, maar als je half 30 bent en de kinderen komen dan is het eigenlijk niet meer te combineren met 2 carrières.
Ik denk dat het zijn van een medewerker (veelal) gepaard gaat met een mindering in het aantal te werken uren. Je wordt immers efficiënter naarmate je beter in het vak wordt. Hoe waren haar werktijden en werkdruk toen ze nog stagiair was?
  woensdag 11 februari 2015 @ 17:00:04 #48
367642 Jackie-Treehorn
pi_149575315
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 16:44 schreef jcr700 het volgende:

[..]

Ik denk dat het zijn van een medewerker (veelal) gepaard gaat met een mindering in het aantal te werken uren. Je wordt immers efficiënter naarmate je beter in het vak wordt. Hoe waren haar werktijden en werkdruk toen ze nog stagiair was?
Ongeveer hetzelfde.
Refill?
pi_149576331
Ik denk persoonlijk de switch van studenten leven naar werk het moeilijkste zal zijn :)

quote:

Je moet leven voor je werk.

Genoeg mensen die het dubbele doen. (in de bancaire/financiele sector).
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_149593475
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 17:42 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik denk persoonlijk de switch van studenten leven naar werk het moeilijkste zal zijn :)

[..]

Je moet leven voor je werk.

Genoeg mensen die het dubbele doen. (in de bancaire/financiele sector).
Klopt. Maar het lijkt mij toch enigszins dat de gemiddelde afgestuurde wel een redelijk balans werk-privé wilt?
pi_149594715
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 09:18 schreef jcr700 het volgende:

[..]

Klopt. Maar het lijkt mij toch enigszins dat de gemiddelde afgestuurde wel een redelijk balans werk-privé wilt?
Absoluut, maar dergelijke bedrijven/kantoren zijn nadrukkelijk niet op zoek naar de gemiddelde afgestudeerde. Dat werkt wederzijds.
  donderdag 12 februari 2015 @ 10:24:26 #52
165633 eriksd
The grand facade...
pi_149594808
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 09:18 schreef jcr700 het volgende:

[..]

Op de zuidas zitten geen gemiddelde werkgevers op zoek naar gemiddelde studenten.

Edit: wat Valid zegt.
Bis bis bis
pi_149600013
quote:
3s.gif Op donderdag 12 februari 2015 10:20 schreef Valid het volgende:

[..]

Absoluut, maar dergelijke bedrijven/kantoren zijn nadrukkelijk niet op zoek naar de gemiddelde afgestudeerde. Dat werkt wederzijds.
Met uitzondering van Accenture, die zoeken met name de onderkant van de groep studenten in NL.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_149719574
quote:
14s.gif Op donderdag 12 februari 2015 10:24 schreef eriksd het volgende:

[..]

Op de zuidas zitten geen gemiddelde werkgevers op zoek naar gemiddelde studenten.

Edit: wat Valid zegt.
Geldig punt. Ik heb ook besloten het aanbod te accepteren. Gewoon 3 jaar knallen en daarna kijken waar het schip strand. Nu ik nog jong ben is die 3 jaar te overzien, later niet en daar kan ik spijt van krijgen als ik aanbod niet accepteer.
pi_149719887
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 09:48 schreef jcr700 het volgende:

[..]

Geldig punt. Ik heb ook besloten het aanbod te accepteren. Gewoon 3 jaar knallen en daarna kijken waar het schip strand. Nu ik nog jong ben is die 3 jaar te overzien, later niet en daar kan ik spijt van krijgen als ik aanbod niet accepteer.
Later is 3 jaar niet te overzien?
pi_149719953
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 10:07 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Later is 3 jaar niet te overzien?
Als ik nu zou kiezen om bv. bedrijfsjurist te worden en over een aantal jaar besluit ik toch de advocatuur in te willen, dan ben ik inmiddels de 30 gepasseerd. Dan zou die opleiding natuurlijk nog prima kunnen, maar dan is 3,5 jaar een heftigere investering (dan zal ik immers meer verplichtingen hebben etc)
  maandag 16 februari 2015 @ 10:11:27 #57
165633 eriksd
The grand facade...
pi_149719958
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 09:48 schreef jcr700 het volgende:

[..]

Daarom. Als het je niet bevalt heb je in ieder geval een schat aan ervaring. Welkom!
Bis bis bis
pi_149719964
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 10:11 schreef jcr700 het volgende:

[..]

Als ik nu zou kiezen om bv. bedrijfsjurist te worden en over een aantal jaar besluit ik toch de advocatuur in te willen, dan ben ik inmiddels de 30 gepasseerd. Dan zou die opleiding natuurlijk nog prima kunnen, maar dan is 3,5 jaar een heftigere investering (dan zal ik immers meer verplichtingen hebben etc)
Waarom heb je boven de 30 meer verplichtingen dan wanneer je onder de 30 bent?
  maandag 16 februari 2015 @ 10:12:36 #59
165633 eriksd
The grand facade...
pi_149719980
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 10:11 schreef jcr700 het volgende:

[..]

Bedrijfsjuristen zijn - voor zover ik weet - meer voormalig advocaten. Een overstap andersom is minder waarschijnlijk.
Bis bis bis
pi_149719998
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 10:11 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Waarom heb je boven de 30 meer verplichtingen dan wanneer je onder de 30 bent?
Ik ben van plan voor mijn 30ste te trouwen en kinderen krijgen is ook niet al te ver weg voor mij. Daarnaast is het zo dat als ik een aantal jaar als bedrijfsjurist werk, mijn loon zeker een hit zal krijgen als ik dan besluit advocaat-stagiair te worden.
pi_149720016
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 10:12 schreef eriksd het volgende:

[..]

Bedrijfsjuristen zijn - voor zover ik weet - meer voormalig advocaten. Een overstap andersom is minder waarschijnlijk.
Een bedrijfsjurist zou bv ook een functie kunnen zijn bij ARAG of DAS of een willekeurig incassobureau. Zo onwaarschijnlijk is dat niet :)
  maandag 16 februari 2015 @ 10:15:59 #62
165633 eriksd
The grand facade...
pi_149720045
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 10:14 schreef jcr700 het volgende:

[..]

Een bedrijfsjurist zou bv ook een functie kunnen zijn bij ARAG of DAS of een willekeurig incassobureau. Zo onwaarschijnlijk is dat niet :)
Dat moet je niet willen als je op de zuidas kan werken.
Bis bis bis
pi_149720086
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 10:15 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat moet je niet willen als je op de zuidas kan werken.
Ik zou de keuze zeer zeker wel begrijpen. Op de zuidas wordt nu eenmaal van je verwacht dat je een groot deel van je leven opoffert voor het werk. Als bedrijfsjurist heb je dat gewoon niet (daar staat wel een minder loon tegenover en minder spraakmakende juridische aspecten). Ik weet bv. nu eigenlijk al dat ik na mijn stage niet op de zuidas wil blijven. Ik wil niet mijn gehele leven leiden in het teken van werk, dat vind ik zonde.
pi_149721021
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 10:18 schreef jcr700 het volgende:

[..]

Ik zou de keuze zeer zeker wel begrijpen. Op de zuidas wordt nu eenmaal van je verwacht dat je een groot deel van je leven opoffert voor het werk. Als bedrijfsjurist heb je dat gewoon niet (daar staat wel een minder loon tegenover en minder spraakmakende juridische aspecten). Ik weet bv. nu eigenlijk al dat ik na mijn stage niet op de zuidas wil blijven. Ik wil niet mijn gehele leven leiden in het teken van werk, dat vind ik zonde.
Dat hangt echt van je instelling af. Ik doe ook veel 'zuidas achtig' werk. Maar de balans 'werk/leven' is prima.
pi_149721594
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 11:09 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dat hangt echt van je instelling af. Ik doe ook veel 'zuidas achtig' werk. Maar de balans 'werk/leven' is prima.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Als je al een 'shitty' instelling heb en echt niet meer dan 40 uur wilt werken, dan moet je sowieso niet op de zuidas zijn. Maar als je wel op de zuidas werkt, dan bestaan die 40-uur werkweken simpelweg niet en komt het vaker voor dat je rond de 60 zit dan rond de 50. Dit maakt de balans ''werk/leven' toch evenredig omdat je leven toch meer in het teken staat van 'leven om te werken' dan 'werken om te leven'.
pi_149722520
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 11:40 schreef jcr700 het volgende:

[..]

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Als je al een 'shitty' instelling heb en echt niet meer dan 40 uur wilt werken, dan moet je sowieso niet op de zuidas zijn. Maar als je wel op de zuidas werkt, dan bestaan die 40-uur werkweken simpelweg niet en komt het vaker voor dat je rond de 60 zit dan rond de 50. Dit maakt de balans ''werk/leven' toch evenredig omdat je leven toch meer in het teken staat van 'leven om te werken' dan 'werken om te leven'.
Het is ook maar net hoe je het op schrijft. Sommige dagen werk ik van 08.00 tot 21.00, sommige dagen trek ik alleen de computer open van 18.00 tot 22.00 (en de rest van de tijd alleen per mail).

Sommige dagen zijn drukker dan anderen.

Mits je bij zo'n kutwerkgever zit waar je continu op kantoor moet zitten heb je wel een probleem. Ik reis met name veel, en hoef nauwelijks op kantoor te zitten. Voor de rest moet het werk gewoon af (en dat kan vaak gewoon al met de laptop).
pi_149725770
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 12:23 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het is ook maar net hoe je het op schrijft. Sommige dagen werk ik van 08.00 tot 21.00, sommige dagen trek ik alleen de computer open van 18.00 tot 22.00 (en de rest van de tijd alleen per mail).

Sommige dagen zijn drukker dan anderen.

Mits je bij zo'n kutwerkgever zit waar je continu op kantoor moet zitten heb je wel een probleem. Ik reis met name veel, en hoef nauwelijks op kantoor te zitten. Voor de rest moet het werk gewoon af (en dat kan vaak gewoon al met de laptop).
Jouw baan is (zo te horen) wel echt inherent anders en moeilijk te vergelijken. Ik kan weliswaar thuis werken, maar vaak lukt dat niet en zit ik toch op kantoor (je werkt immers in teamverband)
pi_149726617
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 14:17 schreef jcr700 het volgende:

[..]

Jouw baan is (zo te horen) wel echt inherent anders en moeilijk te vergelijken. Ik kan weliswaar thuis werken, maar vaak lukt dat niet en zit ik toch op kantoor (je werkt immers in teamverband)
Ik werk ook in team verband, zelfs in verschillende teams voor verschillende projecten op het zelfde moment.

Vaak werkt bijna iedereen thuis.
pi_149789127
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 14:45 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik werk ook in team verband, zelfs in verschillende teams voor verschillende projecten op het zelfde moment.

Vaak werkt bijna iedereen thuis.
En toch lijken onze banen mij niet echt vergelijkbaar. Het lijkt erop dat jij toch over flink wat meer vrijheid beschikt. Ik kan het bijvoorbeeld echt niet maken om 'maar' 3 uurtjes op een dag te werken, dan krijg ik mijn werk nooit af.

Maar goed. Vandaag contract ondertekent en nu 3 jaar knallen. Hopelijk snel verhuizen en dan valt het hopelijk ook allemaal wel mee.
pi_149810638
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 15:19 schreef eriksd het volgende:
Eerste wat bij mij op kwam.

Leg je er gewoon bij neer dat je offers zult moeten brengen, vooral de eerste drie jaar. Bovendien hangt het sterk af van je eigen stressbestendighrid en vermogen om om te gaan met dergelijke uren en offers.

Met de werkweken van 50/60 uur ben je er nog niet, want dat zijn je reguliere werkuren. Daar komen dan nog opleidingsuren bij (Nova, met een beetje pech LFS en met veel pech nog een aparte beroepsopleiding (belastingadviseurs)). Dan nog eens aparte lezingen, sociale verplichtingen en ga zo maar door.

[ Bericht 17% gewijzigd door Maharbal op 18-02-2015 22:27:25 ]
pi_149826964
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2015 22:19 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Eerste wat bij mij op kwam.

Leg je er gewoon bij neer dat je offers zult moeten brengen, vooral de eerste drie jaar. Bovendien hangt het sterk af van je eigen stressbestendighrid en vermogen om om te gaan met dergelijke uren en offers.

Met de werkweken van 50/60 uur ben je er nog niet, want dat zijn je reguliere werkuren. Daar komen dan nog opleidingsuren bij (Nova, met een beetje pech LFS en met veel pech nog een aparte beroepsopleiding (belastingadviseurs)). Dan nog eens aparte lezingen, sociale verplichtingen en ga zo maar door.
Zoals ik al meermaals heb gezegd; het brengen van offers heb ik geen probleem mee. Ik weet ook wel dat het (zeker de eerste 3 jaar) vol voor je carriere gaan is. Maar ik hoorde verhalen van mensen die bij (anglosaksische) kantoren zitten en die echt minimaal 50 a 55 uur maken (en dat zijn uitzonderingen ook nog). Dat gaat mij te ver.

Kantoor waar ik nu zit is echter stukken relaxter. Het is hard werken, maar wel binnen perken. Ik werk in een 'normale' week pakweg 45 uur en in een drukke week tussen de 50 en 55. Het zal wel een dobber worden met de nova opleiding (geen LFS), maar stagiaires bij ons worden niet behandeld als werkpaarden.

Al met al; 3 jaar knallen op dit kantoor is goed te doen (ik zou bv. bij een Stibbe geen contract accepteren)
pi_149855433
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 14:42 schreef jcr700 het volgende:

[..]

Zoals ik al meermaals heb gezegd; het brengen van offers heb ik geen probleem mee. Ik weet ook wel dat het (zeker de eerste 3 jaar) vol voor je carriere gaan is. Maar ik hoorde verhalen van mensen die bij (anglosaksische) kantoren zitten en die echt minimaal 50 a 55 uur maken (en dat zijn uitzonderingen ook nog). Dat gaat mij te ver.

Kantoor waar ik nu zit is echter stukken relaxter. Het is hard werken, maar wel binnen perken. Ik werk in een 'normale' week pakweg 45 uur en in een drukke week tussen de 50 en 55. Het zal wel een dobber worden met de nova opleiding (geen LFS), maar stagiaires bij ons worden niet behandeld als werkpaarden.

Al met al; 3 jaar knallen op dit kantoor is goed te doen (ik zou bv. bij een Stibbe geen contract accepteren)
Je spuit nu algemeenheden op basis van horen zeggen. Totdat je het zelf hebt ervaren, kun je moeilijk zeggen of je bij een Stibbe zou willen werken denk je niet?

Maar verder weinig te klagen toch? Gewoon lekker knallen.

En succes de komende tijd en hopelijk kom je ook netjes uit op die 45 uur, aangezien je dat met je paar dagen ervaring nog moeilijk kunt inschatten toch ;). De ervaring leert dat het zelden bij 45 uur blijft, en dit geldt eigenlijk ook voor kleinere kantoren. Je bent altijd on call. Uiteraard hangt dat ook af van je eigen instelling en vermogen om op een gegeven moment gewoon nee te zeggen.
pi_149855560
Ik snap de twijfel van TS eigenlijk best wel. Lijkt me ook goed om daar over na te denken en over van gedachten te wisselen. Relevante vragen om een goede beslissing te kunnen maken.
pi_149855594
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 13:28 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Je spuit nu algemeenheden op basis van horen zeggen. Totdat je het zelf hebt ervaren, kun je moeilijk zeggen of je bij een Stibbe zou willen werken denk je niet?

En succes de komende tijd en hopelijk kom je ook netjes uit op die 45 uur, aangezien je dat met je paar dagen ervaring nog moeilijk kunt inschatten toch ;). De ervaring leert dat het zelden bij 45 uur blijft, en dit geldt eigenlijk ook voor kleinere kantoren. Je bent altijd on call. Uiteraard hangt dat ook af van je eigen instelling en vermogen om op een gegeven moment gewoon nee te zeggen.

Als jij zegt dat het bij "andere - ook kleinere - kantoren net zo werkt" is toch ook een algemeenheid op basis van 'horen zeggen', of ben ik nou gek?
pi_149858643
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 13:28 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Nou, het is niet dat ik het van vreemden hoor. Ik hoor het van van vrienden (en zie dat ook).

Maar dat is precies wat ik ook dacht. De druk zal waarschijnlijk meer expliciet zijn waar ik nu werk (en de zuidas advocatuur in het algemeen) maar er zijn denk weinig kantoren (waar je ook leuke zaken doet) waar je een 'normale' baan heb.

quote:
14s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 13:33 schreef Valid het volgende:
Ik snap de twijfel van TS eigenlijk best wel. Lijkt me ook goed om daar over na te denken en over van gedachten te wisselen. Relevante vragen om een goede beslissing te kunnen maken.
Ik weet in ieder geval van mezelf dat ik me rot heb gegoogled naar lotgenoten. Je hoort namelijk zoveel (positieve en negatieve) verhalen, dat een keuze maken voor twijfelaars lastig wordt.

quote:
10s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 13:34 schreef Valid het volgende:

[..]

Als jij zegt dat het bij "andere - ook kleinere - kantoren net zo werkt" is toch ook een algemeenheid op basis van 'horen zeggen', of ben ik nou gek?
Ik noem het pas van horen zeggen als het gaat om 'een vriendin van mijn zus haar vriend'. Als jij het direct van een eigen vriend of kennis hoort, dan hecht ik er al meer waarde aan. (Net zoals degene die postte in dit topic dat hij 2 huisgenoten had die beide advocaat waren)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')