abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150359510
*knip*
pi_150359967
Aan wie worden de f16's verkocht?
#freefrederike
  vrijdag 6 maart 2015 @ 22:49:55 #253
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_150371747
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2015 14:46 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Onder welke voorwaarden deze afspraken zijn gemaakt weet niemand.
De hele Belgische politiek en bevolking wil die dingen weg hebben en het ligt actief op de agenda als bespreekpunt. Zelfs in hun laatste defensie toekomst plan analyse lag dat punt centraal.
En ze zijn de enigen niet. Vrijwel alle Europese landen hebben die dingen inmiddels afgezworen. Alleen België, onze Germaanse buren, Italië, Turkije en wijzelf doen het nog. Van Turkije weet ik het niet, maar in de overige landen ligt het onderwerp op zijn best gevoelig, op zijn slechtst wil een land er zo snel moglijk van af. De afgelopen 25 jaar hebben verschillende NAVO partners ze al afgezworen en dat ging vrijwel altijd geruisloos.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zaterdag 7 maart 2015 @ 07:49:34 #254
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_150378618
Er is een deelaccooord vwb de cao, 0,8% erbij *O* *O*
  zaterdag 7 maart 2015 @ 10:23:42 #255
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_150380083
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  zaterdag 7 maart 2015 @ 16:02:08 #256
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_150387071
quote:
Terecht ontslag natuurlijk! Ze mogen van geluk spreken als er geen aangifte wordt gedaan.
Het lijkt me trouwens de meest lullige baan in Nederland: de stallen van de koninklijke familie bewaken. :|W
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 7 maart 2015 @ 16:08:27 #257
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_150387245
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 17:34 schreef Cobra4 het volgende:
Gezamenlijke luchtruimbewaking Benelux rond

Nederland, België en Luxemburg gaan als eerste landen ter wereld samen hun luchtruim bewaken. Het betreft de bewaking van de hele Benelux tegen civiele vliegtuigen met een terroristische dreiging (Renegade). Vandaag tekenden België, Luxemburg en Nederland het verdrag dat dit regelt. Het is de bedoeling dat de overeenkomst eind 2016 van kracht is.

Op dit moment hebben België en Nederland nog beide 2 jachtvliegtuigen paraat voor de QRA-taak (quick reaction alert). De QRA-toestellen hangen bij een alarmering binnen enkele minuten in de lucht. Het kan hierbij gaan om een onbekend militair toestel, maar ook om een ongeïdentificeerd burgertoestel. Bij een burgertoestel proberen de QRA-vliegers van dichtbij aanwijzingen te geven. Zo maken ze bijvoorbeeld met handgebaren duidelijk dat er geen radiocontact is.

Uiterste geval geweld
Als aanwijzingen niet worden opgevolgd en een terroristische dreiging waarschijnlijk is, wordt in het uiterste geval geweld gebruikt. In het Nederlandse luchtruim geeft de minister van Veiligheid en Justitie deze opdracht. In de toekomst kan hij die ook aan Belgische jachtvliegers geven. Omgekeerd kunnen de Belgische autoriteiten door het verdrag Nederlandse vliegers deze opdracht geven in het Belgische luchtruim. Binnen de NAVO is afgesproken dat dezelfde Belgische en Nederlandse toestellen ook de QRA-taak voor vijandige militaire vliegtuigen gaan uitvoeren.

Aanzienlijk voordeel
De samenwerking levert een aanzienlijk voordeel op. Omdat de luchtbewakingstaak bij toerbeurt wordt uitgevoerd, is het niet langer noodzakelijk dat er permanent 2 jachtvliegtuigen in Nederland paraat staan. Dit is des te meer van belang na de vervanging van de huidige 67 F-16’s door 37 F-35’s. Door de overeenkomst kan Nederland straks meer missies met F-35 jachtvliegtuigen uitvoeren tijdens een uitzending

Gesloten beurzen
Luxemburg beschikt niet over jachtvliegtuigen en België vervult van oudsher de militaire QRA-taak voor dit land. Doordat Luxemburg aan het verdrag meedoet, kan ook daar op een Renegade-toestel worden gereageerd. Dit komt de veiligheid van de omringende landen ten goede en vormt geen extra last van betekenis. Overigens heeft Luxemburg het gebruik van dodelijk geweld in het eigen luchtruim uitgesloten. De 3 landen werken in principe samen met gesloten beurzen.

Blushelikopters
Overigens is ook afgesproken dat Nederlandse blushelikopters van Defensie ingezet kunnen worden bij de bestrijding van grote natuurbranden in België.

Bron: http://www.defensie.nl/ac(...)ewaking-benelux-rond
Wie geeft het bevel wanneer de minister niet bereikt kan worden? Is er een keten (staatssecretaris - hoge ambtenaar) zodat altijd iemand het bevel kan geven?
#NoDAPL
pi_150391303
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 16:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wie geeft het bevel wanneer de minister niet bereikt kan worden? Is er een keten (staatssecretaris - hoge ambtenaar) zodat altijd iemand het bevel kan geven?
Ik neem aan dat daar wel over na is gedacht ;)
  zaterdag 7 maart 2015 @ 19:08:15 #259
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_150392466
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 16:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Terecht ontslag natuurlijk! Ze mogen van geluk spreken als er geen aangifte wordt gedaan.
Het lijkt me trouwens de meest lullige baan in Nederland: de stallen van de koninklijke familie bewaken. :|W
Nogal raar dat daar een commerciele snoepautomaat staat. Normaal is een snoepautomaat van de personeelsvereniging, waarbij het personeel zelf de automaat vult en er van de winst bier gekocht kan worden, of feesten in de mess kunnen worden bekostigd. Zo'n overprijsde commerciele automaat is niet echt normaal. Verder is dat schudden van de automaat vaak ook ,automaat geld blijft hangen, of er niets uit komt, omdat de spriraal niet ver genoeg draait. Dan is het gebrukelijk de automat de kantelen en danvalt er wel eens iets extra's uit. Is in feite geen diefstal. Als je het personeel zelf de sleutel van de automaat geeft en de winst voor de personeelsvereniging is, dan heb je nooit dit soort problemen,. Wie verzint er zoiets doms er een commerciele automaat neer te zetten.
  zaterdag 7 maart 2015 @ 19:09:46 #260
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_150392509
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 19:08 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Nogal raar dat daar een commerciele snoepautomaat staat. Normaal is een snoepautomaat van de personeelsvereniging, waarbij het personeel zelf de automaat vult en er van de winst bier gekocht kan worden, of feesten in de mess kunnen worden bekostigd. Zo'n overprijsde commerciele automaat is niet echt normaal. Verder is dat schudden van de automaat vaak ook ,automaat geld blijft hangen, of er niets uit komt, omdat de spriraal niet ver genoeg draait. Dan is het gebrukelijk de automat de kantelen en danvalt er wel eens iets extra's uit. Is in feite geen diefstal. Als je het personeel zelf de sleutel van de automaat geeft en de winst voor de personeelsvereniging is, dan heb je nooit dit soort problemen,. Wie verzint er zoiets doms er een commerciele automaat neer te zetten.
Paresto he... verplichte winkelnering op den kazernes/ defensie.

En mocht er een andere cateraar komen wordt het nog een tandje erger kan ik je alvast verklappen.
  zaterdag 7 maart 2015 @ 19:21:48 #261
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_150392942
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 19:09 schreef AchJa het volgende:

[..]

Paresto he... verplichte winkelnering op den kazernes/ defensie.

En mocht er een andere cateraar komen wordt het nog een tandje erger kan ik je alvast verklappen.
Verplichte winkelnering is onzin, er kan vande eigen personeelsvereniging of mess gewoon gekocht worden waar men wil. Defensie heeft hier geen controle op. De overprijsde bbq pakketten , of biervaten, waar de messes niet meer worden bediend door paresto en de soldaat weer zelf bier staat te tappen. Paresto kan in feite worden afgeschaft, soldaten kunnen het barwerk doen in ruil voor gratis bier. Dit verdien je makkelijk terug, omdat je tegen inkoopsprijs kunt inkopen ipv de dure paresto tarieven.
pi_150393044
quote:
Wie verzint er zoiets doms er een commerciele automaat neer te zetten.
Elke zichzelf respecterende MKB-er en multinational heeft één of meerdere van zulke automaten per vestiging, en die zijn echt niet allemaal van de personeelsvereniging.
  zaterdag 7 maart 2015 @ 20:01:30 #263
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_150394717
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 18:34 schreef Zuidplas het volgende:

[..]

Ik neem aan dat daar wel over na is gedacht ;)
Vast wel maar ik wil graag weten hoe het is geregeld. Ik ben nu eenmaal nieuwsgierig.
#NoDAPL
  zaterdag 7 maart 2015 @ 20:04:39 #264
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_150394886
quote:

[..]

Ik had uit het verhaal begrepen dat ze dat deden zonder dat een technisch defect de aanleiding gaf. In het geval van een technisch defect is het natuurlijk een ander verhaal, ik heb zelf ook wel eens capriolen uitgehaald om mijn spul te krijgen toen ik nog zo onverstandig was om zo'n automaat te gebruiken. Ik ben het met je eens hoor dat het logischer zou zijn dat ze zelf wat regelen dan dat een ander bedrijf hiervoor wordt ingeschakeld maar het is nu eenmaal zoals het is. Verder ben ik van mening dat er helemaal geen snoepautomaat zou moeten staan, dat past niet echt bij een gezonde levensstijl wat voor hun beroep toch wel een vereiste is. Ik ben trouwens ook een tegenstander van het feit dat scholen die automaten plaatsen, ze zouden ook iets gezonds kunnen verkopen.
#NoDAPL
  zaterdag 7 maart 2015 @ 20:04:55 #265
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_150394894
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 19:21 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Verplichte winkelnering is onzin, er kan vande eigen personeelsvereniging of mess gewoon gekocht worden waar men wil. Defensie heeft hier geen controle op.
Eigen mess? _O- _O- _O- _O-
Die is van Paresto he. En ja, je mag voor je eigen PV dingen kopen, de bestellijst staat op Intranet, derhalve betrekken van defensie/ Paresto.

En je kunt proberen om eea via de Sligro te betrekken maar dan moet je niet vreemd opkijken als je daar een keer mee tegen de lamp loopt. En ik denk dat de Kmar dan wat uit te leggen heeft wat een tandje verder gaat dan wat snoep uit een automaat trekken. :')

quote:
De overprijsde bbq pakketten , of biervaten, waar de messes niet meer worden bediend door paresto en de soldaat weer zelf bier staat te tappen. Paresto kan in feite worden afgeschaft, soldaten kunnen het barwerk doen in ruil voor gratis bier. Dit verdien je makkelijk terug, omdat je tegen inkoopsprijs kunt inkopen ipv de dure paresto tarieven.
Vroeger kon dat gewoon, maar ja.

Hell, wij zijn bezig geweest om een soort van centraal BBQ punt te organiseren bij de legering, een overkapping met een stenen BBQ. Dat hadden we bijna rond toen Paresto roet in het eten kwam strooien... "Ja, dat mag, maar het bier en vlees moeten bij ons betrokken worden..." Okee, dat was meteen einde plan en nu zit iedereen zomers weer met zijn eigen BBQ bij het gebouw... :')
  zaterdag 7 maart 2015 @ 20:08:04 #266
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_150395058
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 20:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Verder ben ik van mening dat er helemaal geen snoepautomaat zou moeten staan, dat past niet echt bij een gezonde levensstijl wat voor hun beroep toch wel een vereiste is. Ik ben trouwens ook een tegenstander van het feit dat scholen die automaten plaatsen, ze zouden ook iets gezonds kunnen verkopen.
:')

Hippie.
  zaterdag 7 maart 2015 @ 20:14:49 #267
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_150395359
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 20:08 schreef AchJa het volgende:

[..]

:')

Hippie.
Nee hoor, als je weet wat obesitas per jaar kost dan kan je niet anders dan het ermee eens zijn dat snoepautomaten niet thuis horen op scholen.
#NoDAPL
  zaterdag 7 maart 2015 @ 20:22:59 #268
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_150395735
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 20:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nee hoor, als je weet wat obesitas per jaar kost dan kan je niet anders dan het ermee eens zijn dat snoepautomaten niet thuis horen op scholen.
Jij hebt het ook over de Kmar icm het beroep. Ergo geen enkele snoepautomaat meer bij defensie dus in jouw lijn.
pi_150396117
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 19:21 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Verplichte winkelnering is onzin, er kan vande eigen personeelsvereniging of mess gewoon gekocht worden waar men wil. Defensie heeft hier geen controle op. De overprijsde bbq pakketten , of biervaten, waar de messes niet meer worden bediend door paresto en de soldaat weer zelf bier staat te tappen. Paresto kan in feite worden afgeschaft, soldaten kunnen het barwerk doen in ruil voor gratis bier. Dit verdien je makkelijk terug, omdat je tegen inkoopsprijs kunt inkopen ipv de dure paresto tarieven.
_O- :')

Reken maar dat als er een feestje op een kazerne is, zeker bij CIE grote(of meer) dat je toch echt via paresto inkopen moet doen. Zelfs een pelotons BBQ houden op een kazerne buiten paresto om is al lastig. Het enige dat nog zonder paresto gebeurd voorzover ik weet is de eigen (pel)CADI en eventuele feestjes op de legering.

En soldaten bier laten tappen tegenover gratis bier? Dus verplicht overwerken voor gratis drank? zie je t voor je, ik kom nooit in de bar, ik ga lekker naar huis elke dag. Maar dan moet ik wel weer bardiensten doen?
pi_150396190
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 20:04 schreef AchJa het volgende:

[..]

Die is van Paresto he. En ja, je mag voor je eigen PV dingen kopen, de bestellijst staat op Intranet, derhalve betrekken van defensie/ Paresto.

En je kunt proberen om eea via de Sligro te betrekken maar dan moet je niet vreemd opkijken als je daar een keer mee tegen de lamp loopt. En ik denk dat de Kmar dan wat uit te leggen heeft wat een tandje verder gaat dan wat snoep uit een automaat trekken. :')

[..]

Hell, wij zijn bezig geweest om een soort van centraal BBQ punt te organiseren bij de legering, een overkapping met een stenen BBQ. Dat hadden we bijna rond toen Paresto roet in het eten kwam strooien... "Ja, dat mag, maar het bier en vlees moeten bij ons betrokken worden..." Okee, dat was meteen einde plan en nu zit iedereen zomers weer met zijn eigen BBQ bij het gebouw... :')
Wij halen t voor onze CADI zelf bij de sligro, de PV ook net als de vorige eenheden waar ik zat. Maar verder MOET alles via paresto.

BBQ's bij de legering word op de kazernes waar ik zat/zit nooit moeilijk gedaan :)
  zaterdag 7 maart 2015 @ 20:39:54 #271
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_150396384
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 20:04 schreef AchJa het volgende:

[..]

[..]

Zoals je wel zult weten gooit paresto in 2015 veel messes dicht. Er is niemand die je belet een eigen "mess/huiskamer" te runnen, waar je je eigen inkopen doet en boekhouding voert, buiten paresto om.
  zaterdag 7 maart 2015 @ 20:45:09 #272
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_150396588
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 20:34 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Wij halen t voor onze CADI zelf bij de sligro, de PV ook net als de vorige eenheden waar ik zat. Maar verder MOET alles via paresto.
Tot op zekere hoogte kom je er ook wel mee weg en als je het binnen je eigen clubje houdt (lees: niet te groot) zal men er niet zo snel moeilijk over doen. Maar formeel ben je in overtreding.

quote:
BBQ's bij de legering word op de kazernes waar ik zat/zit nooit moeilijk gedaan :)
Ik wilde op kosten van de baas een complete overkapping met gemetselde BBQ he. :P

Zoiet dus:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_150396648
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 20:45 schreef AchJa het volgende:

[..]

Tot op zekere hoogte kom je er ook wel mee weg en als je het binnen je eigen clubje houdt (lees: niet te groot) zal men er niet zo snel moeilijk over doen. Maar formeel ben je in overtreding.

[..]

Ik wilde op kosten van de baas een complete overkapping met gemetselde BBQ he. :P

Zoiet dus:

[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nice. :D
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zaterdag 7 maart 2015 @ 20:49:08 #274
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_150396775
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 20:39 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Zoals je wel zult weten gooit paresto in 2015 veel messes dicht.
Bron? Het enige wat nu loopt is wie de volgende cateraar mag gaan worden.

quote:
Er is niemand die je belet een eigen "mess/huiskamer" te runnen, waar je je eigen inkopen doet en boekhouding voert, buiten paresto om.
Dat kan. Als je maar niks "verkoopt". ;)
  zaterdag 7 maart 2015 @ 20:50:20 #275
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_150396830
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 20:46 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Nice. :D
Vond het wel aardig om zoiets bij de legering te hebben voor algemeen gebruik.

Is bij de Amerikanen en Duitsers bv. vrij normaal. Ook op Kreta (cantonment area) staan ze bij elk legeringsgebouw.
pi_150397036
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 20:50 schreef AchJa het volgende:

[..]

Is bij de Amerikanen en Duitsers bv. vrij normaal. Ook op Kreta (cantonment area) staan ze bij elk legeringsgebouw.
:Y relaxte plekjes.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_150398599
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 20:49 schreef AchJa het volgende:

[..]

[..]

Het is idd voor ons eigen peloton. Maar tijdens oefeningen moet het dan allemaal wel weer via paresto.

En idd, bron? Het lijkt me sterk dat er vreetschuren gesloten worden eerlijk gezegd.

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 20:50 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ja zoiets zou niet verkeerd zijn. Ik heb ze op duitse kazernes idd ook gezien, ik zie ook niet in wat er mis mee is. Er is al zoveel te doen na diensttijd.... in Tharde is zelfs de sport dicht en moet je naar de knobbel/lbo. En daar is maar een kleine fitness, oftewel druk!
  zaterdag 7 maart 2015 @ 21:56:19 #278
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_150400127
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 20:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Verder ben ik van mening dat er helemaal geen snoepautomaat zou moeten staan, dat past niet echt bij een gezonde levensstijl wat voor hun beroep toch wel een vereiste is. Ik ben trouwens ook een tegenstander van het feit dat scholen die automaten plaatsen, ze zouden ook iets gezonds kunnen verkopen.
Vertel me eens, het is in het holst van de nacht en ik heb onverwachtse trek, wat moet ik doen om mijn honger te stillen als ik niet een plak ontbijtkoek uit de automaat kan trekken.
  zaterdag 7 maart 2015 @ 22:12:26 #279
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_150401108
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 21:27 schreef Bouke-p het volgende:

Ja zoiets zou niet verkeerd zijn. Ik heb ze op duitse kazernes idd ook gezien, ik zie ook niet in wat er mis mee is. Er is al zoveel te doen na diensttijd.... in Tharde is zelfs de sport dicht en moet je naar de knobbel/lbo. En daar is maar een kleine fitness, oftewel druk!
Precies.
  zaterdag 7 maart 2015 @ 22:38:57 #280
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_150402543
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 20:49 schreef AchJa het volgende:

[..]

[..]

Dat kan wel en het gebeurt ook. Ik kan me verder nauwelijks een interessante businesscase voorstellen voor een commerciele partij.
  zaterdag 7 maart 2015 @ 23:01:01 #281
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_150403493
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 22:38 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Dat kan wel en het gebeurt ook. Ik kan me verder nauwelijks een interessante businesscase voorstellen voor een commerciele partij.
Het gaat dan ook niet om de businesscase maar om het geld bij Paresto in de la te krijgen ipv het naar de supermarkt te brengen.
  zaterdag 7 maart 2015 @ 23:05:20 #282
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_150403699
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 22:38 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

DE verdient anders goed aan Defensie als ik zie hoe vaak die automaten bijgevuld worden :P
  zaterdag 7 maart 2015 @ 23:58:41 #283
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_150405741
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 23:05 schreef Erasmo het volgende:

[..]

DE verdient anders goed aan Defensie als ik zie hoe vaak die automaten bijgevuld worden :P
Klopt, maar koffie is dan ook gratis. *O*

En als dat geld gaat kosten (zoals al eens geprobeerd is) moet defensie extra amperes gaan inkopen bij de Nuon... :')
  zondag 8 maart 2015 @ 07:37:32 #284
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_150411464
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 23:58 schreef AchJa het volgende:

[..]

En als dat geld gaat kosten (zoals al eens geprobeerd is) moet defensie extra amperes gaan inkopen bij de Nuon... :')
Klopt, koffie zal wel blijven. De messes zie ik echter op termijn verdwijnen, althans de bediening. De catering ook. je ziet nu al dat door de hoge prijzen mensen steeds meer zelf brood meenemen. De avondmaaltijd kan vervangen worden door een kookgelegenheid aan te bieden op de legering. Defensie kan dan meteen de dure maaltijdvergoeding voor inwoners afschaffen. Reken er maar op dat hier tijdens de cao onderhandelingen over gesproken wordt, dit is namelijk een belemmering voor de sourcing en niet te vergeten een probleem voor de nieuwe werkkosten regeling. (Defensie moet hier enorme boetes voor betalwn)
pi_150412105
Bediening? jij zit niet in dienst neem ik aan. En kijk voor de gein eens hoe druk het toch nog bij paresto is.

Daarnaast kun je lullen wat je wil maar zodra je op een kazerne iets van een feestje/bbq met meer dan 5 man of buiten de legering wil doen heb je te maken met paresto.

Daarnaast is aan de commandanten gewoonweg opgedragen eea via paresto te doen.
  zondag 8 maart 2015 @ 09:20:41 #286
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_150412240
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 09:08 schreef Bouke-p het volgende:
Bediening? jij zit niet in dienst neem ik aan. En kijk voor de gein eens hoe druk het toch nog bij paresto is.

Daarnaast kun je lullen wat je wil maar zodra je op een kazerne iets van een feestje/bbq met meer dan 5 man of buiten de legering wil doen heb je te maken met paresto.

Daarnaast is aan de commandanten gewoonweg opgedragen eea via paresto te doen.
Nee , ik zit niet in dienst, maar ik heb wel mijn contacten daar. Ik weet hoe dingen nu vaak geregeld worden en hoe eenvoudig het is paresto buitenspel te zetten met instemming van de commandant. ben je lid van een mess?
  zondag 8 maart 2015 @ 10:05:57 #287
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_150412744
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 23:58 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat was een eenmalig proefballonnetje, ze zijn er onderhand gelukkig achter dat de drijvende kracht achter Defensie koffie is :P
pi_150413235
Ik wil wel eens cijfers zien kwa koffiegebruik!
pi_150426899
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 10:44 schreef Bouke-p het volgende:
WOB?
  zondag 8 maart 2015 @ 18:57:07 #290
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_150427156
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 10:44 schreef Bouke-p het volgende:
Doe maar niet, dat geeft types als Ouder1 en aanverwante linkse sujetten weer reden tot ellenlange klaagzangen... :')
  zondag 8 maart 2015 @ 19:17:13 #291
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_150428029
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 18:57 schreef AchJa het volgende:

[..]

Doe maar niet, dat geeft types als Ouder1 en aanverwante linkse sujetten weer reden tot ellenlange klaagzangen... :')
Sja ,die DE automaten staan toch al ingesteld oo standje slootwater, dus zoveel caffeine zul je niet binnenkrijgen.ik had in mijn diensttijd een kookplaat met bialetti en verse bonen op mijn kantoor. Toen had je ook nog een "koffierantsoen"
  zondag 8 maart 2015 @ 19:22:32 #292
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_150428250
’Pure armoede!’

Is tij voor Defensie na grote uitverkoop nog te keren?

Eerst werd noodgedwongen een miljard euro wegbezuinigd, nu onderhandelt Defensie met het ministerie van Financiën om datzelfde bedrag terug te krijgen. Militairen die de klus in een steeds dreigender wereld moeten zien te klaren, zijn sceptisch. „Wíj betaalden de prijs van opportunisme en korte termijn-denken. Is het tij nog te keren?”

Pijnlijk incident, door een officier van de Koninklijke Marine verteld aan De Telegraaf, op de brug van amfibisch transportschip Zr.Ms. Rotterdam in zinderend heet Djibouti. „Onze radar signaleerde in de Golf van Aden een skiff, waarschijnlijk vol zeerovers. Voor het totaalbeeld van de Somalische piraterij ontbeerden we onze wegbezuinigde Marine Luchtvaartdienst. Na langdurig bedelen schoot een Portugese Orion, uitgerekend een van de door Den Haag voor een grijpstuiver aan Lissabon verkochte patrouillevliegtuigen, te hulp. Pure armoede!”

Het afstoten van de op voormalig marinevliegkamp Valkenburg gestationeerde dertien Orions door toenmalig minister van Defensie Henk Kamp – „te duur en we hebben ze niet meer nodig” – was het startschot voor de grote uitverkoop van onze krijgsmacht.

Fregatten volgden, net als tweederde van de 213 F16-jachtvliegtuigen die de luchtmacht ooit bezat, honderden YPR-pantserwagens en 430 Leopard 2A6-tanks, ruggengraat van de cavalerie. Ook qua mankracht ging het in recordtempo bergafwaarts. Duizenden mannen en vrouwen kregen te horen dat ze maar beter naar een andere werkgever konden uitkijken. Want, zo concludeerde de politiek: Koude Oorlog ten einde, vijandbeeld veranderd.

Commandant der Strijdkrachten Tom Middendorp eerder tegenover deze krant: „Ooit telde Nederland meer dan 100.000 militairen. Nu krijg ik amper nog een stadion vol.”

Maar door de snel groeiende dreiging van jihadisten in het Midden-Oosten, Noord-Afrika en de Sahel én de op drift geraakte Russische beer aan Europa’s oostgrenzen lijkt de politiek langzaam wakker te worden geschud. Alarmbellen klinken, maar zijn ze luid genoeg en is het niet al te laat?

Viersterrengeneraal b.d. Dick Berlijn noemt het positief dat de discussie over Defensie-uitgaven nu de andere richting op gaat. „We hebben jarenlang onze kop in het zand gestoken. Het motto ’samenwerking met bondgenoten’ werd misbruikt om middelen af te schaffen. Een keer stopt dat. Je kunt geen beroep doen op die beschermende NAVO-paraplu als je alleen maar bezuinigt en afstoot.”

„Ons voortzettingsvermogen is ernstig aangetast”, vervolgt de voormalige Commandant der Strijdkrachten. „Missies kunnen we maar een paar maanden volhouden. Nieuwe eenheden ter aflossing zitten vervolgens zonder materieel. Want dat werd immers eerder al aan de voorgangers uitgeleend. Het ontbreekt aan reserveonderdelen, aan munitie, aan voldoende crews.”

Dick Berlijn komt met een simpele rekensom. „NAVO-lidstaten zouden twee procent van hun bruto nationaal product aan Defensie besteden, was ooit de afspraak. Kijk naar Nederland en trek wachtgelden en pensioenen van het budget af. Dan halen wij misschien 0,85 procent. Let wel, dat is de helft van wat ons land tijdens de periode van het Gebroken Geweertje spendeerde…”

Dat het Nederlandse imago averij opliep, werd pijnlijk duidelijk tijdens de Patriot-missie in Turkije. Die operatie om de NAVO-bondgenoot tegen vanuit Syrië inkomende raketten te beschermen, moest wegens gebrek aan personeel en wapensystemen worden afgebroken. Daar waar Amerikanen en Duitsers gewoon nog op de Turks-Syrische grens zijn gestationeerd.

Aan pure slagkracht ontbreekt het ook, sinds de Leopard II-tanks aan de Finnen werden verkocht. Die zetten de met 120 mm kanonnen uitgeruste pantsers dankbaar in aan hun grens met de Russische Federatie. Om de steeds agressiever acterende troepen van Poetin ontzag in te boezemen.

Ondertussen rouwen de mannen en vrouwen die ooit bij het 42e en 11e, onze beide laatste tankbataljons, dienden nog steeds om het verlies van hun geliefde ’A6’.

Parate dienst

In de Bernhardkazerne van Amersfoort leidt brigadegeneraal Nico Geerts het Opleidings- en Trainingscommando van de Koninklijke Landmacht. Alle Nederlandse rekruten worden hier klaargestoomd voor parate dienst. Een cruciale eenheid, met de onder zijn soldaten zeer geliefde Task Force Uruzgan chef en voormalig commandant Luchtmobiele Brigade aan het roer.

„Naast interventie en stabilisatie zijn legers er ook ter afschrikking”, zegt Geerts. „Slagkracht is daarbij essentieel. Met de verkoop van onze Leopards is die deels verdwenen. In het hoogste geweldsspectrum kunnen we niet alles meer. Er moesten pijnlijke keuzes worden gemaakt, zeer negatief voor alle krijgsmachtonderdelen.”

Minder geld, minder mensen, minder wapens, maar meer taken. Zoals duidelijk werd met de Mali-missie, bedoeld om oprukkend moslimextremisme in de Sahel in kaart te brengen. En met het sturen van F16’s naar een basis in de Jordaanse woestijn. De toestellen bombarderen IS in Irak.

Eerder patrouilleerden de jagers al boven de Baltische staten, waar Russische atoombommenwerpers voortdurend NAVO’s oostgrens schenden. Dan is er ook nog een contingent Nederlandse trainers in Erbil en Bagdad. Mariniers, infanteristen en commando’s stomen er Koerden en Irakezen klaar voor de strijd tegen IS.

Nico Geerts stelt dat de Nederlandse krijgsmacht haar kracht uit samenwerking moet halen. Vorig jaar leidde hij de grote oefening Noble Ledger van de NATO Response Force (NRF). Nederland, Noorwegen, Duitsland en België werkten samen in een brigade van 3500 militairen.

„Wij leverden 11 Luchtmobiel, verkenningseenheden, een bataljon pantserinfanterie, Apache-gevechtshelikopters en een Hercules-transportvliegtuig”, aldus Geerts. „Uit die NRF komt straks ook de zogenoemde flitsmacht of Very High Reaction Joint Task Force voort. Snel en overal inzetbaar. Over twee maanden houden we oefening Falcon Fighting. In Polen. Ja, óók om een signaal af te geven richting Russen.”

Want waar de Nederlandse publieke opinie tijdens de lange missie in Uruzgan telkens weer luidde: ’Wat hebben wij met dat conflict te maken, waarom sneuvelen onze jongens daar?’, gaat die stelling nu niet meer op.

Op slechts 2,5 uur vliegen van Amsterdam loeren de Russen naar Oost-Oekraïne, schiereiland de Krim werd tegen alle internationale regels in geannexeerd. Europa en de wereld keken toe.

In Kiev, hoofdstad van Oekraïne, zegt de Nederlandse zakenman Arno Klijbroek: „De wereld wil nog steeds niet zien dat Vladimir Poetin de oorlog heeft verklaard aan Oekraïne. In het oosten speelt zich een tragedie af, nog steeds.”

Die opgelaaide Koude Oorlog trof Nederland indirect ook al na het drama met vlucht MH17. Omdat de Russen het onderzoek naar de neergeschoten Boeing keer op keer frustreerden door bevriende separatisten het werk van Nederlandse experts ter plekke onmogelijk te maken. Alle verloven van de Luchtmobiele Brigade, toen nog onder leiding van Nico Geerts, werden ingetrokken.

Optie was de crashsite door infanteristen, aangevuld met commando’s, te laten beveiligen. Maar het kabinet durfde een mogelijke confrontatie met separatisten en Russen op het laatste moment niet aan. Geerts bedankte zijn manschappen op Facebook voor betrokkenheid en wilskracht.

„Tja, onze defensie-inspanningen waren afgelopen jaren bepaald niet overtuigend”, stelt directeur Rob de Wijk van het Haagse Centrum voor Strategische Studies. „Of 1 miljard euro extra genoeg is om het tij te keren? Als het een structurele verhoging betreft, elk jaar dus, wel. Eenmalig zeker niet.”

De Wijk is een graag geziene gast in het Pentagon en op Capitol Hill. De Amerikanen hebben nog maar weinig respect voor ons, hoort de hoogleraar daar. „Ooit trouw NAVO-lid, nu afgezakt.”

„Onze veiligheid is een kroonargument”, aldus De Wijk. „In de Grondwet staat dat de krijgsmacht de Nederlandse grenzen dient te beschermen, de internationale rechtsorde moet bevorderen.”

Rob de Wijk wijst op Denemarken, waar ook decennia lang werd gekort op Defensie. „Tot de regering in Kopenhagen zei: genoeg is genoeg. Nu hebben ze daar defensiebudgetten die vijf jaar onaantastbaar zijn. Daar moeten wij ook naar toe, het liefste tienjarige begrotingen. En denk toch eens aan het afschaffen van de BTW op defensieaankopen!”

Denen bekleden inmiddels internationale sleutelposities. Nederland daarentegen, zesde economie van Europa en zestiende wereldwijd, werd na de pijnlijk geëindigde missie in Uruzgan uit de G20 gegooid en is het zorgenkindje van de NAVO.

„Als bondgenoot bivakkeren we in de mondiale spelonken”, zegt Rob de Wijk. „Er is gebrek aan reserveonderdelen, aan munitie, aan transportcapaciteit. Zodra we straks 37 F35A Lightning II-straaljagers hebben in plaats van die ooit 213 F16’s tellende luchtvloot kunnen we maar één buitenlandse missie met vier jachtbommenwerpers tegelijkertijd draaien. Dan ben je niet geloofwaardig.”

Militaire experts menen dat een eventuele financiële injectie – in 2015 is het budget vooralsnog 7,3 miljard euro – ook naar nieuwe middelen en menskracht dient te gaan. Zoals onbemande vliegtuigen en hun operators. Specialisten en apparatuur voor cyber warfare, door de Russen in Oost-Oekraïne grootschalig toegepast.

„Ik zeg niet dat systemen die inmiddels zijn afgestoten ook allemaal weer terug moeten keren”, stelt Dick Berlijn. „Feit is dat bijvoorbeeld helikopters van bescherming tegen de laatste generatie schouder afgevuurde raketten moeten worden voorzien.”

Vervanging

Het kost allemaal kapitalen, veel meer dan 1 miljard euro ’extra’. Bijvoorbeeld de vervanging, op termijn, van de vier Walrus-klasse-onderzeeërs. Niche wapensysteem binnen het bondgenootschap. Want: groot genoeg om oceanen over te steken. Maar ook kleine, stille luistervinken die wekenlang doodstil voor vijandelijke kusten liggen.

De kritiek van Rob de Wijk op de aanschaf van slechts 37 JSF-jachtbommenwerpers wordt door vliegers van de Koninklijke Luchtmacht gedeeld, al mogen ze er niet openlijk over praten.

Commodore b.d. en voormalig F16-piloot Steve Netto: „Toch ben ik blij dat we voor een waardige opvolger hebben gekozen. Nu vliegen de moderne Soekhois van Poetin rondjes om onze verouderde F16’s, hun radar reikt veel verder, net als hun raketten. Dat is straks met de JSF wel eventjes anders. Bovendien hoop en verwacht ik dat we uiteindelijk meer F35’s zullen aanschaffen dan die 37 stuks.”

Ook licht aan het einde van de Koninklijke Landmacht-tunnel. „Onze laatste vijftien Leopard II-tanks, nu nog in opslag, worden in Duitsland gestationeerd”, zegt brigadegeneraal Nico Geerts. „Zodat Nederlandse militairen hun kennis van zware tankwapens niet voor altijd verliezen.”

Telegraaf
  zondag 8 maart 2015 @ 19:24:46 #293
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_150428335
Men biedt tegen elkaar op in berouw Groningers

COLUMN Nederland is dankzij het Groningse gas steenrijk, en tegelijk diepgaand pacifistisch.

Een paar weken terug sprak ik onze voormalige ambassadeur in Riga. Hoe was het met de verdediging van de Letse grens met Rusland, vroeg ik. In zijn tijd was het een afgetrapt zootje, zei hij. De Letten huurden twee Zweedse Saab Viggens, omdat ze zelf geen vliegtuigen hadden. De belangstelling bij de NAVO-partners was nul. Nu is dat anders. Nederland doet mee aan een snelle interventiemacht. Wat het voorstelt, is op afstand moeilijk te beoordelen. De vierkleurenfolders zijn in elk geval gedrukt.

Deze week werd in Moskou de vermoorde Boris Nemtsov begraven. De laatste twijfel over de kwade inborst van Poetin is wel weg. Hij is een bedreiging en het IJzeren Gordijn is terug. Het wachten is op een Churchill om het te zeggen. Maar was ik Poetin, ik zou me over het Nederlandse militantisme nog geen zorgen maken. Die gedachte bekroop me tijdens het Kamerdebat deze week over de gasbel van Slochteren en de veiligheid van de Groningers.

Om te beginnen suggereerde minister Kamp dat mogelijke tekorten als gevolg van het dichtdraaien van de gaskraan zouden kunnen worden aangevuld met Russisch gas. Vanwege onze mooie relatie met Gazprom en de gaspijp Nordstream. Er viel geen geopolitiek woord over Poetin ofschoon het staand EU-beleid is om de Gazprom-betrekkingen te verminderen. Het verbaasde me niet. Wat bij lezing van het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid meer trof: hoe krankzinnig veel geld Nederland heeft verdiend aan het Groningse gas, en hoe bedroevend weinig daarvan is gebruikt voor onze nationale veiligheid.

Veiligheid als kerntaak van de overheid, daar ging het gasdebat over. Veiligheid voor de Groningers. Er was veel verkiezingsthermiek, maar lees dat rapport nu eens precies over de zwaarste beving in Huizinge, die alle verontwaardiging in gang zette. 'Lichte, niet constructieve schade aan veel huizen. Veel mensen schrikken en lopen naar buiten.' Dat was het. Ik wil er niks aan afdoen maar er is geen dode gevallen in Groningen.

Miljarden opgepompt

Die andere veiligheid, die in verband met Poetin, heeft intussen bijna tweehonderd Nederlandse slachtoffers gekost. Geen woord daarover in dit Kamerdebat. Ander onderwerp, andere woordvoerder. Minister Kamp herinnerde wel aan de verdiensten dankzij het gas. Een heel sociaal stelsel is opgetuigd. Nog wat cijfers: in de jaren tachtig kwam bijna 20 procent van de rijksinkomsten direct uit het gas. Later werd het minder, maar in de huidige crisis weer bijna 10 procent. In 2013 werd er nog voor 15 miljard opgepompt. Het is een cadeau van Onze Lieve Heer en ik heb even geen vragen voor de economen die vinden dat er meer gestimuleerd zou moeten worden. Er werden schitterende roc's gebouwd, stations voor de hsl in Amsterdam en Rotterdam. En de Betuwelijn niet te vergeten.

Wat daarentegen heel erg niet gebeurde, was een fatsoenlijk leger op de been houden. Dat was tot voor kort misschien te verexcuseren. Nu niet meer. Begin januari hield onze hoogste generaal, Tom Middendorp, in Den Haag de Machiavelli-lezing. Hij schetste de nieuwe onveiligheid. Oorlog in het oosten, oorlog in het Midden-Oosten, terreur in het zuiden. Hij is geen ijzervreter maar ging zover als hij politiek gezien kon. 'Hoe zou u het vinden als een van uw vrienden in de kroeg regelmatig een rondje minder geeft?' Die vriend is Nederland. Wij geven 1,1 procent van het nationaal inkomen aan Defensie uit, als je de pensioenen eraf trekt precies 1 procent. Dat is ruim onder het NAVO-gemiddelde. Tweehonderd tanks zijn verkocht (twee gehouden, voor het museum). Het staat in de stukken omzwachteld, maar onze militairen zijn niet optimaal geoefend, het ontbreekt aan munitie, transport, de catering is niet in orde en er kan alleen aan één langdurige missie tegelijk worden meegedaan.

Geldzucht als motief

Nog anderhalve week voor de verkiezingen. Bij het oppompen van het gas was er jarenlang alleen oog voor de begroting, en dat trekken alle partijen zich aan. Men bood tegen elkaar op in zijn berouw tegenover de Groningers die met truien en verweerde koppen op de publieke tribune zaten. Bij de gaskwestie zijn slachtoffers, er is een motief namelijk geldzucht en er zijn multinationals bij betrokken. Goed en slecht zijn mooi verdeeld en er zijn ook nog kiezers.

Dat alleen de begroting telde, gold ook voor Defensie maar dan anders-om. Hoeveel kiezers levert mededogen met Defensie op? De Assepoester onder de departementen staat voor een twijfelachtige ethiek, waarom zou je mensen doodschieten tenslot-te. Het lijkt weggegooid geld en ook de opstelling van Kamp in het gasdebat droeg niet bij aan het idee dat we serieus moeten gaan denken aan een strategie om Poetin te bestrijden.

Het NAVO-gemiddelde

Nederland staat ondanks het gas helemaal onderaan met zijn 1 procent bbp voor Defensie. Het departement was zo vriendelijk me voor te rekenen dat Nederland om aan het NAVO-gemiddelde te komen per meteen 3 miljard zou moeten ophoesten. Na de aanslag op de MH17 werd er 100 miljoen extra in Defensie gestoken. Onze opgewekte premier sprak toen van een 'trendbreuk'. Generaal Middendorp zei in zijn lezing hoopvol dat zelfs Geert Mak vindt dat we Defensie niet verder moeten afbreken.

In werkelijkheid is het leger nog niet bijgekomen van het miljard dat dezelfde premier nauwelijks vier jaar geleden van het budget aftrok. Volgens De Telegraaf van woensdag wil minister Hennis haar miljard weer terug. Dat zou makkelijk kunnen, van het Groningse gasgeld. Maar er is in de ruime omgeving van Den Haag geen politicus die dat durft te zeggen. Dit land is steenrijk en diepgaand pacifistisch en Poetin heeft daar nog niets aan veranderd.

Volkskrant

[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 08-03-2015 19:33:08 ]
  zondag 8 maart 2015 @ 19:26:29 #294
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_150428409
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2015 19:17 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Sja ,die DE automaten staan toch al ingesteld oo standje slootwater, dus zoveel caffeine zul je niet binnenkrijgen.ik had in mijn diensttijd een kookplaat met bialetti en verse bonen op mijn kantoor. Toen had je ook nog een "koffierantsoen"
Ik had vroeger gewoon een fles Bokma in de la, die rolde tenminste niet.
pi_150441569
In de la? Niet eens koud? :o

zondag 8 maart 2015 @ 22:34:49 #296
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_150442615
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2015 22:34 schreef AchJa het volgende:

[..]

:D

Zit ik meteen weer al die suggesties eronder aan te klikken... :')
Reclame uit 1987. 28 Jaar later, ik lees Bokma en het eerste waar ik aan denk is die slogan. IJzersterk.
  zondag 8 maart 2015 @ 23:38:16 #298
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_150446239
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2015 19:17 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Ik heb tegenwoordig een staffunctie met een 10literapparaat en een halve kantoorkast aan Kanis&Gunnik ( :') ).
Automatenkoffie.. :')
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_150557216
SP wil chroom-6-verf afschaffen bij defensie

NOS
Minister Hennis van Defensie is niet bereid om het gebruik van kankerverwekkende chroom-6-verf bij defensie te verbieden, zoals de SP wil.

Een dergelijke maatregel zou onder meer betekenen dat F-16's aan de grond zouden moeten blijven, omdat die zonder de verf onvoldoende beschermd zijn tegen roest.

In de Tweede Kamer wees Hennis erop dat defensie bepaald niet de enige organisatie is in Nederland die met gevaarlijke stoffen werkt. "En ook daar gaan bedrijfsprocessen gewoon door. We hebben in Nederland arbowetgeving om er ook in dat soort gevallen voor te zorgen dat er veilig wordt gewerkt."

Bij chroom-6-verf moet personeel bijvoorbeeld beschermende kleding dragen en moet er goed worden geventileerd.

Volkel

De laatste tijd komen er echter steeds meer berichten dat die bescherming tegen de gifverf bij defensie tot voor kort niet altijd even goed was geregeld. Zo bleek vorige week dat medewerkers in een hangar op Vliegbasis Volkel in 2012 nog in chroom-6-stof werkten.

Ook andere partijen dan de SP zijn daar bezorgd over. "Ik vraag mij af of de minister hier wel voldoende controle heeft", zei PVV'er De Roon. En D66-Kamerlid Hachchi sprak van een "nonchalante omgang met dit soort dossiers bij defensie".

Toch lijkt het er niet op dat het 'moratorium' op het gebruik van chroomhoudende verf dat de SP wil, een meerderheid haalt. Coalitiepartijen VVD en PvdA zullen in elk geval tegen de motie stemmen die Van Dijk aankondigde. De gevaarlijke verf wordt nog op tien plaatsen gebruikt.

Tegemoetkoming

Tot op heden hebben zich 1600 (oud-)medewerkers van defensie gemeld die bezorgd zijn omdat zij in het verleden onveilig met chroom-6 hebben gewerkt. Meer dan 400 van hen hebben medische klachten. Sommige zieken kunnen nu al geld van defensie krijgen. Die voorlopige 'tegemoetkoming' vindt Hennis nodig omdat een RIVM-onderzoek naar de chroom-6-affaire nog jaren op zich kan laten wachten.

Bron: http://nos.nl/artikel/202(...)en-bij-defensie.html
  donderdag 12 maart 2015 @ 11:35:19 #300
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_150559805
Ach, onze minister is al bezig met het overhevelen van al haar werk aan de staatssecretaris ( oh wacht *) , die is wegbezuinigd ) zodat ze MinV&J kan worden.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')