Ik baseer me vooral op de reele praktijk van de positie tijdens bv de onderhandelingen tussen Europa en Rusland over de oekraine.quote:Op woensdag 11 februari 2015 11:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik denk dat je Rusland nu overschat en Europa onderschat.
Niet een kwestie van kunnen maar willen. Niemand krijgt zijn volk zo gek om te sterven op de oekrainse veldenquote:Op woensdag 11 februari 2015 15:04 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ik baseer me vooral op de reele praktijk van de positie tijdens bv de onderhandelingen tussen Europa en Rusland over de oekraine.
Vooral door te kijken of een partij werkelijk succes kan hebben door te dreigen met een militaire ingreep op de korte of middellange termijn
Er is geen enkele geloofwaardigheid te zien bij eventuele 'dreigingen dat de Europeanen zich millitair zouden inmengen... die kunnen dat domweg niet, daarvoor zou eerst een enorme omstructurereing moeten plaatsvinden.
Er zijn behoorlijk wat regionale samenwerkingen ook zie bv NL-Dui pantserbrigade. Benelux marine etc. Verder wordt daar wel degelijk op geoefend. Als het erop aankomt dan komt dat wel goed. Niettemin moet europa veel meer investeren in defensie.quote:Dat zie ik los van theoretische rekensommetjes over 'aantallen' militair materieel.. ik kijk liever naar hoe sterk een leger inzetbaar is, en dat is bij het Russische leger zeker het geval en bij de europeaen vrijwel nihil.
Zou meer een sterkte zijn. Doordat ze niet beschermd worden door de navo zijn hun legers relatief veel sterker. Verder heeft rusland ook niet het leger voor offensieve aanvallen op Europa. De Polen weten wat er de laatste keer gebeurd is en zullen er alles aan toe doen omdat tegen te gaan. Verder kwam de angst voor de sovjets vooral vanuit de aantallen.quote:De NATO zal imho ook niet voldoen als bevelsstructuur voor een europees leger, dat is eigenlijk enkel een verdedigingsmechanisme...
militair strategisch voor Europa tov Rusland is er al een enorm probleem dat Finland en Zweden hiervan geen deel uitmaken en deze belangrijke flank dus voor de NATO 'bloot' ligt.
Verder heeft de NATO vooral een verdedigende opzet, maar is in de praktijk slechts eenmaal daadwerkelijk in een gevechtssituatie toegepast (de Afghanistan-oorlog an 11 september 2001) op basis van UN-resoluties (wat dus al een eventueel offensief optreden in een conflict met rusland/china tot een onmogelijkheid maakt).
Zoals eerder gezegd kwestie van willen niet kunnen. Beide blokken hebben trouwens veel te verbeteren voordat ze zover zijn.quote:Tevens zullen de belangrijkste europese machten, nl. Frankrijk en Duitsland beide om eigen redenen niet terug willen vallen op de NATO.. Frankrijk wegens een erg lange anti-NATO traditie in buitenlands beleid en militaire inzetten (vooral gericht op Afrika en hun invloedsfeer daar).
Duitsland daarentegen eerder vanuit een anti-militaire structuur en ook een erg grote afgrenzing van de politiek en de Bundeswehr. An sich heeft de duitse militaire traditie ook een langere historie van militairen die zich buiten de direkte politiek horen te houden, de militaire elite was altijd al sterk a-politiek. Terwijl de NATO ook een zeer direkte politieke en diplomatieke structuur is, gericht op buitenlands beleid
RT-gebrabbel.quote:
http://www.politico.eu/ar(...)icy-security-policy/quote:The document does not advocate launching an EU army, as feared by euroskeptics. But it calls for a more rapid capability to deploy EU troops on the ground. “We must develop the capacity for rapid response also by tackling the procedural, financial and political obstacles which prevent the deployment of the Battlegroups, hamper force generation and reduce the effectiveness of … military operations,” the document states.
Niet meteen, maar gaat er natuurlijk ooit wel komen als het aan Brussel ligt.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 18:40 schreef Kaas- het volgende:
[..]
RT-gebrabbel.
[..]
http://www.politico.eu/ar(...)icy-security-policy/
Dat is totaal niet vanzelfsprekend. En het ligt niet aan 'Brussel'.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 18:42 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Niet meteen, maar gaat er natuurlijk ooit wel komen als het aan Brussel ligt.
Jij weet niet hoe het gaat lopen, ik weet niet hoe het gaat lopen. Zoals het nu lijkt zullen ze in Brussel niet heel veel rare dingen meer gaan doen de komende jaren.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 18:43 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Dat is totaal niet vanzelfsprekend. En het ligt niet aan 'Brussel'.
Bist du krank?quote:Op dinsdag 28 juni 2016 18:49 schreef TserrofEnoch het volgende:
Ik ben om. Per land kunnen we zo minder aan defensie besteden. Is veel effectiever.
Ook uit de NAVO stappen svp, de tijd dat we de andere NAVO-landen moeten steunen ligt wel achter ons. Turkije is een NAVO-land en kijk wat die doen.. NAVO is mislukt. Gaarne daar zo snel mogelijk uitstappen.
En hoe is de NAVO dan precies mislukt?quote:Op dinsdag 28 juni 2016 18:49 schreef TserrofEnoch het volgende:
Ik ben om. Per land kunnen we zo minder aan defensie besteden. Is veel effectiever.
Ook uit de NAVO stappen svp, de tijd dat we de andere NAVO-landen moeten steunen ligt wel achter ons. Turkije is een NAVO-land en kijk wat die doen.. NAVO is mislukt. Gaarne daar zo snel mogelijk uitstappen.
En hoe verschilt dan dan precies? NATO minus de VS is zo ongeveer de EU...quote:Op dinsdag 28 juni 2016 18:49 schreef TserrofEnoch het volgende:
quote:
quote:
quote:Op dinsdag 28 juni 2016 20:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
En hoe verschilt dan dan precies? NATO minus de VS is zo ongeveer de EU...
Naja als je het goed doet kun je je als EU burger aanmelden voor het EU leger.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 23:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nederland gaat vast de admeurs leveren om te kijken of alles wel in het budget past, daarbij is dat lekker veilig met weinig kans op gewonden en doden.
Laat een ander land de infanterie maar leveren, dat is allemaal maar gevaarlijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |