abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149450443
Zou het niet verstandig en wijs zijn als de EU lidstaten een Europees leger gaan oprichten?

Het is al vanaf het begin een gevoelig punt, maar zouden de EU lidstaten en de Navo in staat zijn om een offensief tegen te houden van bijvoorbeeld Rusland. Zouden al deze aparte legereenheden wel het uiterste kunnen geven en vooral goed stuurbaar zijn nu bepaalde landen niet meer een volledig leger hebben?

Ik denk dat de tijd nu is gekomen dat we na gaan denken hoe veilig we eigenlijk zijn nu er weer een ernstige escalatie is met Rusland. Ook hebben Rusland en veel voormalige sovjet republieken de Euraziatische Unie opgericht, en het is geen geheim dat Poetin de voormalige positie van de Sovjet Unie nastreeft.

Dus moeten we vast blijven houden aan elk lidstaat een apart leger, of moeten we toekomst gericht denken en onze defensiestrategie aanpassen aan de 21ste eeuw?

Trouwens de EU heeft al een Europees leger zins 2007, de EU Battlegroup, maar die zijn verder nooit ingezet, doen enkel nog trainingsmissies.
  zaterdag 7 februari 2015 @ 17:52:11 #2
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_149450514
Ik ben voor. Vele malen efficienter dan ieder een eigen legertje.

Maar ik zou dan beginnen met een tussenweg. Een soort legert dat bestaat uit bijdragen van nationale legers en wordt gecoördineerd door een Europese defensieorganisatie.
pi_149450615
Slecht idee.
A society of sheep must in time beget a government of wolves.
- Henry de Jouvenel
pi_149450692
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 17:52 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben voor. Vele malen efficienter dan ieder een eigen legertje.

Maar ik zou dan beginnen met een tussenweg. Een soort legert dat bestaat uit bijdragen van nationale legers en wordt gecoördineerd door een Europese defensieorganisatie.
De lidstaten doen dat met de EU Battlegroup al een beetje in het klein, maar het moet natuurlijk wel een bepaald doel kunnen uitvoeren, en dus kan het niet klein blijven. En als het een volwaardig leger is, wat heb je dan nog aan die kleine aparte legereenheden?

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 17:56 schreef thom_05 het volgende:
Slecht idee.
Wil je ook vertellen waarom je het een slecht idee vind?
pi_149450747
Is al vaker voorbij gekomen, gaat niet werken.

Wie betaald wat?
Wie bepaald inzetten(anders gezegd wie krijgt de kutklussen)
welke taal?
Welk materiaal?

Kijk nu maar eens naar huidige missies, taal is altijd een probleem, elk land heeft eigen materiaal en sop's etc.

en nederland kennende moeten we voor een duppie op de eerste rang zitten.... daarnaast houden we ons nu al niet aan de navo afspraken(2%).
pi_149450815
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 18:01 schreef Odaiba het volgende:

[..]

De lidstaten doen dat met de EU Battlegroup al een beetje in het klein, maar het moet natuurlijk wel een bepaald doel kunnen uitvoeren, en dus kan het niet klein blijven. En als het een volwaardig leger is, wat heb je dan nog aan die kleine aparte legereenheden?

[..]

Wil je ook vertellen waarom je het een slecht idee vind?
Omdat Europese politiek verschilt aanzienlijk op globa niveau. Zo hebben Engelsen geen moeite mee als ze een land kapot moeten schieten van amerikanen maar andere naties hebben daar, terecht, hun bedenkingen bij en zoals alles tot nu toe, als iets centraal wordt geregeld, wordt de richting bepaald door de sterkere landen. (Lees naties onder Amerikaans invloed)
- Henry de Jouvenel
pi_149451000
1. Tegen Rusland heb je al de NAVO. Waarom dan een apart EU-leger?

2. Hoe vormt het besluitvormingsproces zich? Duitsland, Engeland, Frankrijk zitten niet altijd op een lijn. Hoe gaat de EU bijv met de Irak-oorlog in 2003 om? Troepen sturen of niet?

3. Wat als een EU-land een conflict heeft, bijv. Engeland vs Argentinie? Moeten wij dan daaraan ook meebetalen en soldaten leveren en zijn wij, de overige 27 EU-landen, dat wel bereid te doen?
pi_149451302
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 18:03 schreef Bouke-p het volgende:
Is al vaker voorbij gekomen, gaat niet werken.

Wie betaald wat?
welke taal?
Welk materiaal?

Kijk nu maar eens naar huidige missies, taal is altijd een probleem, elk land heeft eigen materiaal en sop's etc.

en nederland kennende moeten we voor een duppie op de eerste rang zitten.... daarnaast houden we ons nu al niet aan de navo afspraken(2%).
De EU lidstaten moet de noodzaak ook inzien van een Europees leger. Als die er is zitten landen heel snel op één lijn.

Wie betaald wat?
We betalen nu toch ook al miljarden aan Brussel? Gaat allemaal in een grote pot en de Europese Raad van ministers of de Europese Commissie moet dan maar bepalen of de legeronderdelen voldoende kunnen functioneren.

Komen ze ook vast wel uit. Elk land levert gewoon een groot aantal professionele militairen. Het zal misschien soms wat meer van een land vragen en soms wat minder, hangt van de missie en het doel af.

welke taal?
Militairen spreken toch al bijna decennia Engels tegen elkaar. Laten we dat dus gewoon zo houden, aangezien een groot aantal van onze Navo-bondgenoten Engels spreken of gebruiken.

Welk materiaal?
Dit zijn allemaal uitdagingen, geen echte problemen. Dus daar komen ze ook vast wel uit. Het mooiste zou natuurlijk zijn als we onze eigen Europese economie daar ook nog mee steunen.

quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 18:07 schreef thom_05 het volgende:

[..]

Omdat Europese politiek verschilt aanzienlijk op globa niveau. Zo hebben Engelsen geen moeite mee als ze een land kapot moeten schieten van amerikanen maar andere naties hebben daar, terecht, hun bedenkingen bij en zoals alles tot nu toe, als iets centraal wordt geregeld, wordt de richting bepaald door de sterkere landen. (Lees naties onder Amerikaans invloed)
Misschien is dit een heel groot struikelblok, maar misschien kan dit ook een mooi evenwichtig systeem opleveren. De wat pro-actieve landen worden wat geremd, maar misschien mogen we ook wel wat meer verwachten van de wat kritische lidstaten, die toch voornamelijk in het Oosten zitten, waar ze worden geconfronteerd met een dreigend Russisch buitenlands beleid.

quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 18:17 schreef Zienswijze het volgende:
1. Tegen Rusland heb je al de NAVO. Waarom dan een apart EU-leger?

2. Hoe vormt het besluitvormingsproces zich? Duitsland, Engeland, Frankrijk zitten niet altijd op een lijn. Hoe gaat de EU bijv met de Irak-oorlog in 2003 om? Troepen sturen of niet?

3. Wat als een EU-land een conflict heeft, bijv. Engeland vs Argentinie? Moeten wij dan daaraan ook meebetalen en soldaten leveren en zijn wij, de overige 27 EU-landen, dat wel bereid te doen?
1.
Ik ben er niet zo heel erg zeker van of de NAVO nog wel in staat is om op te treden. De Navo zal zeker onder de loep worden genomen door de recentelijke spanningen, dus misschien gaat dat nog goed komen. Toch krijg ik het idee dat een Europees leger beter kan functioneren dan een NAVO. Ookal zal het verdrag gewoon blijven bestaan met een Europees leger.

2.
Ik kan niet in de toekomst kijken, maar misschien zou het een goede ontwikkeling zijn als wij dit niet meer door individuele landen laten uitmaken. Maar misschien kan er prima een interventiemacht blijven bestaan waar zij hun zeggenschap over behouden.

3.
Lijkt me in niet echt waarschijnlijk dat dat zal gebeuren. Veel conflicten proberen ze nu al diplomatiek op te lossen.

Maar we gaan nu allemaal scenario's bedenken waarom het er niet zou kunnen komen, maar ik denk dat het er toch wel aan zit te komen over enkele decennia
pi_149451394
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 18:32 schreef Odaiba het volgende:

[..]

De EU lidstaten moet de noodzaak ook inzien van een Europees leger. Als die er is zitten landen heel snel op één lijn.

Wie betaald wat?
We betalen nu toch ook al miljarden aan Brussel? Gaat allemaal in een grote pot en de Europese Raad van ministers of de Europese Commissie moet dan maar bepalen of de legeronderdelen voldoende kunnen functioneren.

Komen ze ook vast wel uit. Elk land levert gewoon een groot aantal professionele militairen. Het zal misschien soms wat meer van een land vragen en soms wat minder, hangt van de missie en het doel af.

welke taal?
Militairen spreken toch al bijna decennia Engels tegen elkaar. Laten we dat dus gewoon zo houden, aangezien een groot aantal van onze Navo-bondgenoten Engels spreken of gebruiken.

Welk materiaal?
Dit zijn allemaal uitdagingen, geen echte problemen. Dus daar komen ze ook vast wel uit. Het mooiste zou natuurlijk zijn als we onze eigen Europese economie daar ook nog mee steunen.

[..]

Misschien is dit een heel groot struikelblok, maar misschien kan dit ook een mooi evenwichtig systeem opleveren. De wat pro-actieve landen worden wat geremd, maar misschien mogen we ook wel wat meer verwachten van de wat kritische lidstaten, die toch voornamelijk in het Oosten zitten, waar ze worden geconfronteerd met een dreigend Russisch buitenlands beleid.

[..]

1.
Ik ben er niet zo heel erg zeker van of de NAVO nog wel in staat is om op te treden. De Navo zal zeker onder de loep worden genomen door de recentelijke spanningen, dus misschien gaat dat nog goed komen. Toch krijg ik het idee dat een Europees leger beter kan functioneren dan een NAVO. Ookal zal het verdrag gewoon blijven bestaan met een Europees leger.

2.
Ik kan niet in de toekomst kijken, maar misschien zou het een goede ontwikkeling zijn als wij dit niet meer door individuele landen laten uitmaken. Maar misschien kan er prima een interventiemacht blijven bestaan waar zij hun zeggenschap over behouden.

3.
Lijkt me in niet echt waarschijnlijk dat dat zal gebeuren. Veel conflicten proberen ze nu al diplomatiek op te lossen.

Maar we gaan nu allemaal scenario's bedenken waarom het er niet zou kunnen komen, maar ik denk dat het er toch wel aan zit te komen over enkele decennia
Helaas werkt dat zo niet. Het enige wat je dan bereikt is de wat kleinere landen nog meer onder controle zet van diegenen dat de geo politiek nu ook al grotendeels bepalen.
- Henry de Jouvenel
pi_149451918
Wat zouden de feitelijke gevolgen zijn van één Europees leger, ten opzichte van het aangaan van een militair bondgenootschap als de NAVO? Volgens mij kunnen we dan hooguit een ministerie opheffen.
pi_149452551
Volgens mij heeft de Europese Unie nu enkel nog als doen één complete unie te worden met Europees bestuur, dat bepaalt Europa niet, maar de Lidstaten zelf, en die zijn nu dus al een aardig eind op weg.
pi_149452958
allemaal leuk en aardig, ja dat geld gaat in een pot en brussel bepaald en we praten toch al engels?

Als eerste, wel eens een waal/fransman/griek engels horen spreken? Ze willen t niet eens.... of wanneer een fransoos de baas is van dit leger en hij bepaald dat een engelse eenheid een idioot gevaarlijke missie moet gaan doen.... zie je t voor je?

zon europees leger is op papier erg leuk maar in de praktijk werkt het niet. Ik heb al een aantal internationale oefeningen meegemaakt en dan zie je al 1000 en 1 verschillen, laat staan op een nog grotere schaal.
pi_149454954
Er bestaat geen Europees belang, geen Europese identiteit en een Europees leger zou om die redenen helemaal uit den boze zijn.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_149455264
Gaat niet werken, de besluitvorming loopt nu al mijlenver achter om snel te kunnen acteren vanuit de NAVO of EU. Dan liever een paar landen die samenwerken om ergens relatief snel in te kunnen grijpen.
Even a broken clock is right twice a day.
pi_149457315
Dit zal waarschijnlijk pas over 100 jaar gebeuren ofzo.
Ура для россии
pi_149457331
make love, not war :*
  zaterdag 7 februari 2015 @ 22:54:14 #17
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_149459103
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 18:57 schreef Pokkelmans het volgende:
Wat zouden de feitelijke gevolgen zijn van één Europees leger, ten opzichte van het aangaan van een militair bondgenootschap als de NAVO? Volgens mij kunnen we dan hooguit een ministerie opheffen.
Het maakt het Europese leger natuurlijk een stuk daadkrachtiger. In de huidige situatie moeten eerst alle Europese leiders nog toestemmen voordat er iets op Europese schaal gebeurt. En dan zit je met dat free-ridersprobleem, waardoor uiteindelijk niemand de knoop doorhakt en er niets gebeurt.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_149460116
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 18:32 schreef Odaiba het volgende:

Nederland gaat vast de admeurs leveren om te kijken of alles wel in het budget past, daarbij is dat lekker veilig met weinig kans op gewonden en doden.

Laat een ander land de infanterie maar leveren, dat is allemaal maar gevaarlijk.
pi_149460485
Waarom dan niet gelijk een Westers leger? Of een wereldleger? Dat is nog goedkoper.

Ja, tegengestelde belangen dus. Er is geen sprake van 'we' in de Europese Unie.
pi_149460709
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 22:54 schreef Euribob het volgende:

[..]

Het maakt het Europese leger natuurlijk een stuk daadkrachtiger. In de huidige situatie moeten eerst alle Europese leiders nog toestemmen voordat er iets op Europese schaal gebeurt. En dan zit je met dat free-ridersprobleem, waardoor uiteindelijk niemand de knoop doorhakt en er niets gebeurt.
Alleen als je offensief wil handelen, lijkt mij.

Ik neem in ieder geval aan dat bij defensief handelen ook de operationele leiding bij de NAVO zal liggen.

Dat er defensief eenduidiger moet worden opgetreden was volgens mij ook al geregeld in het Verdrag van Lissabon, maar in hoeverre daar werkelijk naar één operationele leiding over alle Europese legerafdelingen werd gestreefd is mij niet zo duidelijk. Heeft iemand daar wellicht wat meer kennis over beschikbaar?
pi_149460750
quote:
6s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 20:50 schreef El_Matador het volgende:
Er bestaat geen Europees belang, geen Europese identiteit en een Europees leger zou om die redenen helemaal uit den boze zijn.
Vechten voor je idealen, vechten voor 1 Europa. :') _O-
  zaterdag 7 februari 2015 @ 23:49:31 #22
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_149460768
Gebruiken we de Duitse strategie? Je hand overspelen? Of de Franse? Gewoon wegrennen? Of de Nederlandse? Zonder wapens?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_149460827
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 23:48 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Vechten voor je idealen, vechten voor 1 Europa. :') _O-
De nieuwe religie in het geseculariseerde ooit zo voortvarende en vernieuwende werelddeel. :')

Wat is nu het grootste probleem in Europa?
Nou, een paar idioten in Straatsbrussel vinden dat er niet genoeg -geforceerde- eenheid is en ze zijn een superstaat aan het opbouwen.
Aha, nuttig, kostda?
Zo ongeveer alles moet ervoor wijken
Aha, en die beroemde wetenschappers uit voorbije eeuwen, komt er nog es een Newton, Da Vinci, Huygens of Von Humboldt vandaan?
Neuh, maar Quinsy en Sieneke krijgen wel veel aandacht. Oh en de EU heeft Vrede geschapen, dus houd die domme inhoudelijke kritiek maar voor je
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_149460989
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 23:47 schreef Pokkelmans het volgende:
Alleen als je offensief wil handelen, lijkt mij.

Ik neem in ieder geval aan dat bij defensief handelen ook de operationele leiding bij de NAVO zal liggen.
Legers worden nooit offensief gebruikt, in ieder geval zo claimen de machthebbers.
pi_149461001
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 23:57 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Legers worden nooit offensief gebruikt, in ieder geval zo claimen de machthebbers.
Alleen het verdedigen van overzeese belangen, natuurlijk :P
pi_149461129
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 23:58 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Alleen het verdedigen van overzeese belangen, natuurlijk :P
of het verdedigen tegen terroristische aanslagen / foute regimes door ze in eigen land alvast te bombarderen, hoe dan ook het wordt altijd defensief voorgedaan
pi_149461350
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 00:03 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

of het verdedigen tegen terroristische aanslagen / foute regimes door ze in eigen land alvast te bombarderen, hoe dan ook het wordt altijd defensief voorgedaan
Hoe lok je een oorlog met Rusland uit?
Nou, laten we een Europees leger gaan vormen

Denk je dat Europa minder achterlijk is dan de VS, kom je toch bedrogen uit.

pi_149461442
quote:
Er bestaat nog geen Europees belang, nog geen Europese identiteit en een Europees leger zou om die redenen helemaal uit den boze zijn na culturele-continentale indoctrinatie pas ingevoerd kunnen worden.
pi_149461463
quote:
9s.gif Op zondag 8 februari 2015 00:12 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Hoe lok je een oorlog met Rusland uit?
Nou, laten we een Europees leger gaan vormen

Denk je dat Europa minder achterlijk is dan de VS, kom je toch bedrogen uit.
misschien wordt die zogenaamde Russische dreiging wel gebruikt om het Europese leger er versneld door te drukken, er zal ongetwijfeld iets achter de huidige propaganda zitten
pi_149461510
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 00:18 schreef LelijKnap het volgende:

[Er bestaat nog geen Europees belang, nog geen Europese identiteit en een Europees leger zou om die redenen helemaal uit den boze zijn na culturele-continentale indoctrinatie pas ingevoerd kunnen worden.]

verlaat de jongste generatie kinderen al als echte Europeaan de basisschool of zijn ze nog niet zover?
pi_149461560
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 23:52 schreef El_Matador het volgende:

[..]

De nieuwe religie in het geseculariseerde ooit zo voortvarende en vernieuwende werelddeel. :')

Wat is nu het grootste probleem in Europa?
Nou, een paar idioten in Straatsbrussel vinden dat er niet genoeg -geforceerde- eenheid is en ze zijn een superstaat aan het opbouwen.
Aha, nuttig, kostda?
Zo ongeveer alles moet ervoor wijken
Aha, en die beroemde wetenschappers uit voorbije eeuwen, komt er nog es een Newton, Da Vinci, Huygens of Von Humboldt vandaan?
Neuh, maar Quinsy en Sieneke krijgen wel veel aandacht. Oh en de EU heeft Vrede geschapen, dus houd die domme inhoudelijke kritiek maar voor je

Vrede?

Mwoa, de stand van zaken en militairen die op plaatsen beveiligen is niet echt vredestijd.

Iedereen is opgefokt, bang of weet ik veel wat. :')
pi_149461564
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 00:19 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

misschien wordt die zogenaamde Russische dreiging wel gebruikt om het Europese leger er versneld door te drukken, er zal ongetwijfeld iets achter de huidige propaganda zitten
Dat zie je allang bezig toch? Oekraine en dat zielige (echt, zo triest zag het er uit) vuistje van Van Baalen toch niet vergeten?

Is allemaal de aanloop tot.

En een Europees Leger (of Europese Defensiemacht, zullen ze het euforisch eufemistisch noemen) heeft natuurlijk een strenge harde goed georganiseerde leiding nodig en zo wordt de politieke federatie een feit.

De euro was de eerste horde naar die Toren van Babel, Defensie "moeten we toch echt samen doen, jongens" de tweede.

Ik hoop niet dat een oorlog de ultieme afbouw van die Toren wordt, maar de psychopaten zijn er gek genoeg voor...

pi_149461571
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 00:03 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Hans is er ook zie ik. :')
pi_149461574
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 00:23 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Vrede?

Mwoa, de stand van zaken en militairen die op plaatsen beveiligen is niet echt vredestijd.

Iedereen is opgefokt, bang of weet ik veel wat. :')
Hoho.

Heb jij al eens een Nobelprijs gewonnen?
Houd je mond dan.

pi_149461713
quote:
15s.gif Op zondag 8 februari 2015 00:24 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat zie je allang bezig toch? Oekraine en dat zielige (echt, zo triest zag het er uit) vuistje van Van Baalen toch niet vergeten?

Is allemaal de aanloop tot.

En een Europees Leger (of Europese Defensiemacht, zullen ze het euforisch eufemistisch noemen) heeft natuurlijk een strenge harde goed georganiseerde leiding nodig en zo wordt de politieke federatie een feit.

De euro was de eerste horde naar die Toren van Babel, Defensie "moeten we toch echt samen doen, jongens" de tweede.

Ik hoop niet dat een oorlog de ultieme afbouw van die Toren wordt, maar de psychopaten zijn er gek genoeg voor...
Daarom moet je ze ook niet achterlijk noemen, ze spelen het spel juist briljant als je ziet hoeveel macht die lui in brussel binnen enkele decennia naar zich toe hebben getrokken. De vroegere lidstaten zijn niet meer dan provincies.
pi_149461725
quote:
10s.gif Op zondag 8 februari 2015 00:24 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Hoho.

Heb jij al eens een Nobelprijs gewonnen?
Houd je mond dan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_149461758
quote:
10s.gif Op zondag 8 februari 2015 00:32 schreef Smack10 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geniaal, die kende ik nog niet. _O_

pi_149462545
Europees leger, terwijl we al ruzie gaan maken over een mogelijke tol heffing in een willekeurig ander land.

De EU valt juist uit elkaar, en ja mensen dat kan gebeuren.

Dan is er ook nog niks aan de hand.
  zondag 8 februari 2015 @ 10:10:15 #39
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_149465304
quote:
Ze bestaan wel, maar voeren niet de boventoon. Zolang nationale belangen en identiteiten leidend blijven zal een Europees leger ook niet werken.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_149465465
quote:
14s.gif Op zondag 8 februari 2015 10:10 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Ze bestaan wel, maar voeren niet de boventoon. Zolang nationale belangen en identiteiten leidend blijven zal een Europees leger ook niet werken.
Een geforceerde identiteit kan en gaat nooit werken, zeker niet in zo'n taalkundig, cultureel, religieus, politiek, klimatologisch en geografisch divers gebied als Europa.

Juist de diversiteit en onderlinge concurrentie hebben het continent grootgemaakt.

Ja er was veel oorlog maar dat zijn ook de zaken die in de geschiedenisboeken komen. 95% van het leven was zwaar maar vredig, maar dat is niet zo interessant om over te schrijven. Er werd gelukkig wel veel over geschilderd.

Die psychopaten in Brussel zijn niet achterlijk in de zin van een lage intelligentie, maar achterlijk in de zin van gestoord. Het zijn heel slimme baasjes die dit kaartenhuis opbouwen en net als de VS met oorlog trachten te verantwoorden.

Ik heb het al jaren geleden tegen de "We hebben een EU nodig als tegenwicht tegen de VS"-fanatici gezegd; het wordt precies hetzelfde, niks "hoogstaander Europees".

Een beetje lekker economisch samenwerken, prima, maar had dan een gezamenlijke munteenheid als 2e eenheid ingevoerd om het internationale handelsverkeer te vergemakkelijken. Dan had je ook niet 1 begrotingsbeleid en die hele politieke mikmak eromheen hoeven hebben.

Maar de politieke baasjes roken hun kans; wij gaan daar iets moois optuigen, en als we alleen aan intekengeld en gratis lunches per dag meer verdienen dan een gemiddelde Griek per maand, dan doen we iets heel goeds voor Europa.

pi_149483455
Ja laten we nog meer macht aan de EU geven , nu een geheel eigen leger, ze kunnen ons het nu al financieel moeilijk maken met het ECB en met jou idee erbij kunnen ze ook militair dreigen vanuit Brussel tegenover lidstaten die moeilijk doen.
pi_149483612
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 00:22 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

verlaat de jongste generatie kinderen al als echte Europeaan de basisschool of zijn ze nog niet zover?
Helaas nog niet. Hoop nog een decennia of twee.
pi_149485786
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 19:57 schreef nythial het volgende:
Ja laten we nog meer macht aan de EU geven , nu een geheel eigen leger, ze kunnen ons het nu al financieel moeilijk maken met het ECB en met jou idee erbij kunnen ze ook militair dreigen vanuit Brussel tegenover lidstaten die moeilijk doen.
Een Europees Leger is ook heel handig om in "vredestijd" in te zetten tegen je eigen bevolking.

Om "anti-Europese" (Newspeak voor: Wij, Europeanen hoeven die psychopatische superstaat van jullie niet) sentimenten met militaire hand de kop in te kunnen drukken... :{

LelijKnap legt alvast een fapje bij het idee

pi_149486512
quote:
14s.gif Op zondag 8 februari 2015 20:43 schreef El_Matador het volgende:
Een Nationaal Leger is ook heel handig om in "vredestijd" in te zetten tegen je eigen bevolking.

Om "anti-nationalisten" (Newspeak voor: Wij, Europeanen hoeven dat psychopatische nationalistische fascisme van jullie niet) sentimenten met militaire hand de kop in te kunnen drukken...
pi_149486906
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 20:55 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Kijk nog even naar Joegoslavie, het Romeinse Rijk en het Byzantijnse Rijk en naar aaaaaal die andere pogingen van psychopaten in de wereldgeschiedenis die dachten door middel van geforceerde gezamenlijke identiteit de mensen onder de duim te houden.

Niets leren van de geschiedenis maar hem zo groot en fout mogelijk herhalen.

Je hebt gelijk; moraal staat jou alleen maar in de weg.

pi_149487274
quote:
8s.gif Op zondag 8 februari 2015 21:00 schreef El_Matador het volgende:
Kijk nog even naar Joegoslavie, het Romeinse Rijk en het Byzantijnse Rijk en naar aaaaaal die andere pogingen van psychopaten in de wereldgeschiedenis die dachten door middel van geforceerde gezamenlijke identiteit de mensen onder de duim te houden.

Niets leren van de geschiedenis maar hem zo groot en fout mogelijk herhalen.

Je hebt gelijk; moraal staat jou alleen maar in de weg.
Je moet het daarom ook niet forceren. Nou ja, het mag niet duidelijk zijn dat het geforceerd wordt. Culturele indoctrinatie is gewoon mogelijk zonder dat er al teveel weerstand ontstaat. Geduld is een belangrijke zaak in dezen.

Overigens is ''het onder de duim houden'' het streven helemaal niet :?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 08-02-2015 21:08:18 ]
pi_149488897
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 21:06 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Je moet het daarom ook niet forceren. Nou ja, het mag niet duidelijk zijn dat het geforceerd wordt. Culturele indoctrinatie is gewoon mogelijk zonder dat er al teveel weerstand ontstaat. Geduld is een belangrijke zaak in dezen.

Overigens is ''het onder de duim houden'' het streven helemaal niet :?
Het jouwe wellicht niet. Dat van degenen die jij hierover volgt ook misschien niet.

2 miljoen mensen in Boston werden een dag lang gegijzeld om 1 menneke met 12 kogels te pakken.

Ik wil dat niet in Europa zien, jij wel?

pi_149489050
quote:
18s.gif Op zondag 8 februari 2015 21:33 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Het jouwe wellicht niet. Dat van degenen die jij hierover volgt ook misschien niet.

2 miljoen mensen in Boston werden een dag lang gegijzeld om 1 menneke met 12 kogels te pakken.

Ik wil dat niet in Europa zien, jij wel?
Dat risico op je op nationaal niveau evengoed. Toch?

(Vooralsnog zie ik trouwens veel meer ''burgerbescherming'' voortkomen uit het Europese hof dan vanuit het binnenland ... vooral mbt tot privacy bv).

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 08-02-2015 21:38:09 ]
pi_149489657
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 21:36 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Dat risico op je op nationaal niveau evengoed. Toch?
- kleinere macht
- kleinere belangen
- voortkomend uit de nationale cultuur
- kleinere kans

Dit was ook een federale actie, daar in het "moderne vrijzinnige" noordwesten... :{

quote:
(Vooralsnog zie ik trouwens veel meer ''burgerbescherming'' voortkomen uit het Europese hof dan vanuit het binnenland ... vooral mbt tot privacy bv).
Als je dat zo ziet, lijkt me dat cherrypicking om je wensdenken in stand te houden.

Grotere, massalere organisaties die datapunten willen verbinden zullen nooit beter met privacy omgaan dan kleinere structuurtjes die de mens zo graag schijnt te willen bouwen.

Superstaat betekent alles super groot, dus ook de controle door de overheid.

Een burgemeester uit een klein Europees plattelandsdorpje, die heeft nog burgerbescherming in gedachten. Die waanzinnige psychopaten in Brussel vernietigen dat nu juist.

pi_149494363
quote:
15s.gif Op zondag 8 februari 2015 21:50 schreef El_Matador het volgende:

[..]

- kleinere macht
- kleinere belangen
- voortkomend uit de nationale cultuur
- kleinere kans

Dit was ook een federale actie, daar in het "moderne vrijzinnige" noordwesten... :{

[..]

Als je dat zo ziet, lijkt me dat cherrypicking om je wensdenken in stand te houden.

Grotere, massalere organisaties die datapunten willen verbinden zullen nooit beter met privacy omgaan dan kleinere structuurtjes die de mens zo graag schijnt te willen bouwen.

Superstaat betekent alles super groot, dus ook de controle door de overheid.

Een burgemeester uit een klein Europees plattelandsdorpje, die heeft nog burgerbescherming in gedachten. Die waanzinnige psychopaten in Brussel vernietigen dat nu juist.
Een leuk voorbeeld is natuurlijk dat alles groter moest, want schaalvoordelen en blablabla, waarna men er nu achter komt dat deze instellingen dan hun kerntaken uit het oog verliezen en de belangen van de klant/burger niet meer dienen maar vooral leidt tot fraude/corruptie.

Ik noem bijvoorbeeld de woningbouwcorporaties, onderwijsinstellingen, gezondheidszorg (in Nederland).

Nu wil men weer de persoonlijke band en moet alles toch kleinschaliger en is "maatwerk" het woord van het jaar.

Maar schijnbaar roept één iemand, die (eigen)belang heeft bij uitbreiding en zonder na te denken roept iedereen dit na. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')