abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149075805
Opmerkelijke opinie, misschien wel de opmerkelijkste opinie van na Charlie Hebdo, van sociaal-antropologe Annette Jansen (VU) in Trouw.

Komt erop neer dat we tegenwoordig o.m. door de globalisering in een post-seculiere samenleving zijn terecht gekomen, waarin mensen uit diverse culturen en met diverse religies met elkaar moeten samenleven. In een dergelijke post-seculiere samenleving, die volgens haar nu eenmaal een gegeven is, moeten we onszelf beperkingen opleggen. Je aanpassen aan "de ander", jezelf dus beperkingen opleggen, maw aan zelfcensuur doen, ziet zij nl. als de basis van iedere beschaving.

Waarom is het debat over vrijheid van meningsuiting in Nederland zo fel in vergelijking met bijv. UK? Dit komt door de ontzuiling. Bevrijd van de ketens van religieuze moraal en gezagsdragers, gekoppeld aan een romantisch beeld van de Franse revolutie, is het in Nederland de gewoonte geworden om alles en iedereen, zonodig met de nodige stemverheffing en beledigingen, de "waarheid" toe te voegen... De vrijheid van meningsuiting wordt gezien als een instrument tegen misstanden.

Jansen begrijpt dit, maar concludeert dat dit de spanningen tussen de verschillende culturen niet vermindert. Volgens haar hebben we de plicht om te snappen waarom Mohammedcartoons hele bevolkingsdelen diep kwetsen. Anders leidt dit tot moreel dogmatisme, waarmee we ''de ander'' niet mogen opzadelen. Een herdefinitie van het begrip "tolerantie" is op zijn plaats. Tolerantie wordt (sinds Fortuyn) gezien als het exclusieve bezit van de seculiere samenleving (dus gelijke rechten vrouwen, homo's, strikte scheiding kerk/staat etc.), terwijl volgens haar dit een fout is.

Tolerantie zou volgens haar moeten betekenen: gedogen, ruimte geven aan degenen die anders zijn en/of denken. Voor de ontzuiling wist iedere zuil waar de gevoeligheden lagen van andere zuilen en werd daar rekening mee gehouden. Nu vergeten we dat we in een samenleving leven waarin religie steeds belangrijker aan het worden is.

Oplossing volgens Jansen:
Een moraalpolitie? Nee, maar wel meer bemoeienis. Van onszelf.
Strengere wetgeving? Nee, maar wel striktere toepassing van de wet op haatzaaien.

"Want we kunnen niet hardnekkig blijven ontkennen dat we in een post-seculiere samenleving leven en dat geloof in Nederland weer een factor van betekenis is."
Aldus Annette Jansen.
(Dit is een zeer korte schetsmatige samenvatting van een artikel van de hand van Jansen uit Trouw d.d. 25-1-2015)

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)en-er-maar-aan.dhtml

Commentaar:
1) Post-seculiere samenleving is, voor zover ik kan nagaan, een term die gemunt is door de progressieve filosoof Jürgen Habermas, die zijn hele leven strijdend voor de "onttovering van de samenleving" op gegeven moment toch weer schrok van de kilte van de onttoverde samenleving. Zie hier interessant artikel daarover uit VK d.d. 22-3-2008. http://www.volkskrant.nl/(...)aatschappij~a898388/
De vraag is natuurlijk of we daadwerkelijk in een post-seculiere samenleving zitten waarin geloof weer een factor van betekenis is... getuige bijv. twee recente topics op FOK!
NWS / Atheïsten halen gelovigen in!
NWS / Nederlander: Religie brengt vooral kwaad
Je zou net zo goed kunnen argumenteren dat de seculiere samenleving eerst nu pas echt gestalte krijgt. En dat daardoor het begrip "tolerantie" steeds meer naar de betekenis toegroeit die Jansen verfoeit.
2) Het grappige is natuurlijk dat dit lijkt op een backdoor operatie van het slinkende christelijke volksdeel om toch weer wat morele suprematie te kweken bij de rest van de bevolking. En dat mbv een filosoof die op zijn zachtst gezegd in de jaren 60 en 70 stond voor alles waarvoor het christendom niet stond. Je moet het ze nageven gelovigen en extreemlinksen kunnen uiterst flexibel zijn.
3) We hebben een kleine 1 miljoen moslims in ons midden, het aantal christenen neemt zienderogen af, ietsisten zijn er genoeg, maar is dat voldoende voor een groeiend aantal seculieren om zo maar zonder slag of stoot zich aan te passen aan een werkelijkheid die blijkbaar door de seculieren niet zo wordt ervaren?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2015 16:14:54 ]
I´m back.
  maandag 26 januari 2015 @ 16:04:13 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_149075896
Hoe kom jij aan die editie van Trouw? Heet jij in het weekend Marty Mcfly?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_149075905
quote:
Strengere wetgeving? Nee, maar wel striktere toepassing van de wet op haatzaaien.
Is het maken van cartoons haatzaaien? :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_149075931
Deze column zaait ook haat, weg ermee!
pi_149075933
quote:
7s.gif Op maandag 26 januari 2015 16:04 schreef SpecialK het volgende:
Hoe kom jij aan die editie van Trouw? Heet jij in het weekend Marty Mcfly?
Nee, ik heet in het weekend PeterRdeVries en ik ga dan naar de voetbal.
I´m back.
  maandag 26 januari 2015 @ 16:08:52 #6
396386 sturmpie
for night & nature
pi_149076032
als moslims niet tegen grapjes kunnen, dan horen ze niet thuis in de "vrije samenleving".
zulke moslims kunnen in het kalifaat van IS gaan wonen of een ander 100% moslimgebied.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  maandag 26 januari 2015 @ 16:09:04 #7
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_149076037
Ah ja, uiteraard.
Mijn rechten houden op waar de gevoelens van Ali beginnen. _O_

Antropologen :')
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_149076165
Om te huilen dit.
  maandag 26 januari 2015 @ 16:13:53 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_149076183
Het is heel simpel. In Nederland mag je zeggen wat je wil.

Vind je het stom dat iemand iets zegt? Zeg iets terug of negeer het.

Op een gegeven moment word je volwassen en dan besef je je ineens dat met je voetje stampen of schoppen en slaan en eisen dat iedereen zich aan jou aanpast niet de beste manier is om met je medemens om te gaan. Sommige bevolkingsgroepen (of in ieder geval grote segmenten van sommige bevolkingsgroepen) zijn die fase blijkbaar nooit ontgroeid.

Gelukkig zijn er dus mensen zoals Annette Jansen die dat kinderachtige gedrag alle ruimte wil geven om zich nog heftiger te ontplooien. O+
pi_149076186
Ik heb de link naar het artikel er maar bijgezet...
  maandag 26 januari 2015 @ 16:14:20 #11
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_149076199
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 16:14 schreef Tem het volgende:
Dat artikel uit de verre toekomst?
  maandag 26 januari 2015 @ 16:15:06 #12
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_149076221
En wederom :

A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_149076222
quote:
7s.gif Op maandag 26 januari 2015 16:14 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dat artikel uit de verre toekomst?
Ook maar ff aangepast.
pi_149076234
Trouw mag niet.
pi_149076246
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 16:09 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ah ja, uiteraard.
Mijn rechten houden op waar de gevoelens van Ali beginnen. _O_

Antropologen :')
Ach, mevrouw wil even naam maken zodat ze een grotere kans heeft op die ene baan die er voor antropologen is.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_149076254
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 16:15 schreef Kosmoproleet het volgende:
Trouw mag niet.
Wel.... link wel, quoten niet. Hoeveel keer moet ik dat nog herhalen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2015 16:16:28 ]
pi_149076264
quote:
18s.gif Op maandag 26 januari 2015 16:16 schreef Tem het volgende:

[..]

Wel.... link wel, quoten niet. Hoeveel keer meot ik dat nog herhalen?
Ja maar hij quote toch gewoon. Subtiel, maar toch.

Straks komt er weer een emailtje van de persgroep denk ik.
pi_149076274
Wat zegt de ene antropoloog tegen de andere antropoloog die wél een baan heeft gevonden?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_149076276
quote:
8s.gif Op maandag 26 januari 2015 16:16 schreef Kosmoproleet het volgende:

[..]

Ja maar hij quote toch gewoon.
Hij heeft zelf een samenvatting gemaakt...
pi_149076319
quote:
8s.gif Op maandag 26 januari 2015 16:17 schreef Tem het volgende:

[..]

Hij wilde er zo graag met ons over praten. Nou vooruit dan maar.
pi_149076328
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 16:14 schreef Tem het volgende:
Bedankt. Wist niet of dit mogelijk was.
I´m back.
pi_149076338
quote:
8s.gif Op maandag 26 januari 2015 16:17 schreef Tem het volgende:

[..]

Ik had het niet gepikt als ik Trouw was.

Zo maar eens een mailtje sturen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_149076341
Ik heb de OP gelezen en weet niet echt wat ik moet reageren.
pi_149076351
quote:
Tolerantie zou volgens haar moeten betekenen: gedogen, ruimte geven aan degenen die anders zijn en/of denken.
Het zou inderdaad een goed idee zijn als moslims afbeeldingen van hun profeet zouden gedogen en ruimte zouden geven aan andersdenkenden.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_149076405
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 16:18 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik had het niet gepikt als ik Trouw was.

Zo maar eens een mailtje sturen.
Is goed, Meinoud Marinus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')