abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148913645
Nederlander: Religie brengt vooral kwaad

Een meerderheid van de Nederlanders vindt dat religie meer kwaad brengt dan goed. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Trouw.

63 procent van de onderzochte Nederlanders vindt dat religie meer kwaads dan goeds teweeg brengt. Van deze groep zegt 26 procent het hier ‘een beetje’ mee eens te zijn, 19 procent is het ‘eens’ en 18 procent is het er ‘helemaal mee eens’. Vooral de groep atheïsten beschouwt religie als iets kwaads (88 procent).

Het onderzoek werd uitgevoerd door politicoloog André Krouwel en godsdienstpsycholoog Joke van Saane van de Vrije Universiteit voor onderzoeksbureau Ipsos.

Opvallend is dat jongeren milder oordelen dan ouderen. Anti-religieuze gedachten leven onder de groep 18 tot 34-jarigen veel minder en de stelling dat religie meer kwaad dan goed doet wordt onderschreven door de helft van deze groep.
http://www.refdag.nl/kerk(...)ooral_kwaad_1_885285

Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 21 januari 2015 @ 17:03:14 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_148913678
Volgens mij verzinnen mensen zonder religie wel iets anders.
pi_148913716
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 17:03 schreef BasEnAad het volgende:
Ik heb vrij weinig (lees: niets) op met religie, maar ik ben het hier wel mee eens. Ik geloof niet dat een wereld zonder religie nou zo harmonieuzer is dan met.
pi_148913797
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 17:04 schreef HPLC het volgende:

[..]

Ik heb vrij weinig (lees: niets) op met religie, maar ik ben het hier wel mee eens. Ik geloof niet dat een wereld zonder religie nou zo harmonieuzer is dan met.
Het aandeel atheïsten groeit, zeker in Nederland, steeds harder. Op welke manieren hebben wij steeds meer last van de alsmaar groter groeiende groep atheïsten?
  woensdag 21 januari 2015 @ 17:07:02 #5
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_148913803
quote:

[..]

Een wereld zonder religie enz is sowieso onmogelijk.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_148913814
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 17:03 schreef BasEnAad het volgende:
ja het aanbidden van autoriteit :P
..///
pi_148913823
quote:

[..]

Ligt er aan welke religie
There is only one religion
pi_148913841
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 17:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het aandeel atheïsten groeit, zeker in Nederland, steeds harder. Op welke manieren hebben wij steeds meer last van de alsmaar groter groeiende groep atheïsten?
Dat maak jij er nu van en dat beweer ik nergens.
  woensdag 21 januari 2015 @ 17:08:35 #9
358523 IkStampOpTacos
pi_148913852
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 17:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Zoiets kan zich natuurlijk uiten in verschillende sociale problemen. Over het algemeen vragen ze mensen niet constant naar hun religie als het om problemen gaat.
-
pi_148913887
quote:

[..]
Ik geloof niet dat een wereld zonder religie nou zo harmonieuzer is dan met.
Hier reageerde ik op. Op welke wijze verstoren de atheisten de harmonie in deze wereld. Ik kan van het Christendom en de Islam genoeg voorbeelden noemen in elk geval.
pi_148913922
Atheïsten hebben geen moraal.
pi_148913933
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 17:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Hier reageerde ik op. Op welke wijze verstoren de atheisten de harmonie in deze wereld. Ik kan van het Christendom en de Islam genoeg voorbeelden noemen in elk geval.
Minder vergevingsgezind, discriminatie en het wegzetten van gelovigen als idioten.
Atheisme is ook een geloof
There is only one religion
pi_148913961
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 17:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Wordt nogal lastig aangezien atheisme geen verdere inhoud heeft dan niet geloven(ok ok, iets genuanceerder, maar ik hou het even simpel).

Maar zeggen dat mensen die niet religieus zijn niet voor problemen zorgen is ver naast de waarheid. Mao, Stalin, ik noem er maar even 2. Het laat iig duidelijk zien dat religie helemaal niet nodig is voor vergaande ellende.

Daarnaast hoor ik best veel atheisten roepen dat ze actief (gelukkig meestal ook zonder geweld) geloof uit willen roeien. Bv door zich met de opvoeding van kinderen te bemoeien, religie onder de 18 jaar verbieden, of speciaal onderwijs, zelfs als dat netjes aan de eisen voldoet verder.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_148913972
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 17:08 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Zoiets kan zich natuurlijk uiten in verschillende sociale problemen. Over het algemeen vragen ze mensen niet constant naar hun religie als het om problemen gaat.
Maar dan heb je het over persoonlijke problemen. Atheisten zijn niet meer of minder gelukkig dan gelovigen. Uiteraard hebben religies sociale functies, maar die ontbreken niet vanzelfsprekend bij atheïsten. Zij hebben genoeg andere opties om hun sociale leven zingeving te geven.
Of dat beter is of niet is uiteraard subjectief.
pi_148913990
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 17:11 schreef 16meter het volgende:
Atheïsten hebben geen moraal.
misschien toch wel 8-)

..///
pi_148914011
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 17:12 schreef erodome het volgende:

[..]

Wordt nogal lastig aangezien atheisme geen verdere inhoud heeft dan niet geloven(ok ok, iets genuanceerder, maar ik hou het even simpel).

Maar zeggen dat mensen die niet religieus zijn niet voor problemen zorgen is ver naast de waarheid. Mao, Stalin, ik noem er maar even 2. Het laat iig duidelijk zien dat religie helemaal niet nodig is voor vergaande ellende.
Maar dat zegt ook niemand. Voor ellende heb je inderdaad geen religie nodig, maar het is wel een pre in de ogen van de meeste Nederlanders
  woensdag 21 januari 2015 @ 17:16:13 #17
358523 IkStampOpTacos
pi_148914053
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 17:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Maar dan heb je het over persoonlijke problemen. Atheisten zijn niet meer of minder gelukkig dan gelovigen. Uiteraard hebben religies sociale functies, maar die ontbreken niet vanzelfsprekend bij atheïsten. Zij hebben genoeg andere opties om hun sociale leven zingeving te geven.
Of dat beter is of niet is uiteraard subjectief.
Wat wil je nou zeggen dan? Dat we beter af zijn als iedereen een atheïst is? Ook al is zoiets onmogelijk.
-
pi_148914098
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 17:16 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Wat wil je nou zeggen dan? Dat we beter af zijn als iedereen een atheïst is? Ook al is zoiets onmogelijk.
Een hoop problemen zouden er dan niet zijn nee. En ja, ik weet dat dat een utopie is.
Gelovig zijn is nu eenmaal een sterk verankerde menselijke eigenschap.
pi_148914125
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 17:14 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Maar dat zegt ook niemand. Voor ellende heb je inderdaad geen religie nodig, maar het is wel een pre in de ogen van de meeste Nederlanders
Niet echt dus blijkbaar. Dat is dus meer iets wat mensen denken dan dat het echt waar is.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_148914132
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 17:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Een hoop problemen zouden er dan niet zijn nee. En ja, ik weet dat dat een utopie is.
Gelovig zijn is nu eenmaal een sterk verankerde menselijke eigenschap.
Welke dan niet?
pi_148914178
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 17:12 schreef erodome het volgende:Maar zeggen dat mensen die niet religieus zijn niet voor problemen zorgen is ver naast de waarheid. Mao, Stalin, ik noem er maar even 2. Het laat iig duidelijk zien dat religie helemaal niet nodig is voor vergaande ellende.
maar dat soort mensen hadden toch ook een bijna goddelijke status? het grootste verschil is dat niet god, maar een mens aan de top van een autoritair hiërarchisch systeem stond. dus de top van de piramide reikte de hemel niet, maar het bleef toch een piramide :P
..///
pi_148914218
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 17:18 schreef erodome het volgende:

[..]

Welke dan niet?
Ik gok dat een kwart van alle topics die de laatste week in NWS gepost is, over religieus ontstane problematiek gaan. Je kan er vast ook wel een aantal bedenken.
pi_148914278
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 17:19 schreef wipes66 het volgende:

[..]

maar dat soort mensen hadden toch ook een bijna goddelijke status? het grootste verschil is dat niet god, maar een mens aan de top van een autoritair hiërarchisch systeem stond. dus de top van de piramide reikte de hemel niet, maar het bleef toch een piramide :P
Ze waren leider van een ideologie ja. In elke ideologie schuilt het gevaar dat het uit de klauw loopt.
pi_148914286
Kijk die gekke negers in de op. Dat ze lekker in hun billen mogen worden geprikt door satan.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_148914313
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 17:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik gok dat een kwart van alle topics die de laatste week in NWS gepost is, over religieus ontstane problematiek gaan. Je kan er vast ook wel een aantal bedenken.
Denk je werkelijk dat dat alleen om religie gaat? Is dat niet een hele stevige versimpeling van zaken?
Denk je dat die onlusten er ook geweest waren als het niet zo'n ellende was in de wereld(vooral bepaalde streken)?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')