Is er dan nog goed nieuws te melden in deze duistere tijden, die overschaduwd worden door de gewelddadige uitspattingen van gelovigen?quote:Atheïsten halen de gelovigen in | metronieuws.nl
In Nederland gelooft een op de zes mensen (17 procent) in God en iets meer dan 25 procent is atheïst. Daarmee telt ons land voor het eerst meer ongelovigen dan gelovigen. Dat blijkt uit onderzoek naar spiritualiteit en geloof dat in opdracht van Trouw werd uitgevoerd door Ipsos en de Vrije Universiteit in Amsterdam. Bij de vorige meting in 2012 vormden gelovigen nog een krappe meerderheid.
Voor atheïsten bestaat er geen God of andere hogere macht. Volgens de onderzoekers zweeft de overgrote meerderheid (60 procent) tussen godsgeloof en ongeloof in. Ze weten niet of er überhaupt een God of hogere macht bestaat (agnosten) of denken wel dat er 'iets' van een hogere macht moet zijn (ietsist). Dat het aantal gelovigen verder is afgenomen komt onder meer omdat mensen meer zelf kunnen bepalen wie ze zijn. ''Vroeger bepaalde je dorp, je familie of je kerk wie je was.''
Ruim de helft (53 procent) van de Nederlanders denkt dat er leven na de dood is, maar over hoe dat hiernamaals eruit zou moeten zien, wordt verschillend gedacht.
A-Film Benelux is deze week gestart met een crowdfunding-campagne voor De Suprise. Wil jij een aandeel winnen in de romantische komedie van het jaar? Doe dan snel mee met onze winactie!
Bron: www.metronieuws.nl
Dit; groot deel van de wereld is nog overwegend religieus.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 16:52 schreef Jigzoz het volgende:
Mooi nieuws, maar vergeet niet dat Nederland wat dit betreft maar een van een paar eilandjes is in een wereld vol religieuze waanzin.
Dat hangt nogal van je referentiekader af. Ik zie weinig religieuze waanzin, maar ik importeer dan ook geen problemen uit het Midden-Oosten op de TV in de huiskamer.quote:
IJsland?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 16:55 schreef HPLC het volgende:
In welk land leven eigenlijk relatief de meeste atheïsten?
Vietnam geloof ik.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 16:55 schreef HPLC het volgende:
Dat zijn eigenlijk ook gewoon ietsisten. Kunnen best op één hoop.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 16:56 schreef Wespensteek het volgende:
Waarom benoemen ze de agnosten niet apart?
Lees de OPquote:Op vrijdag 16 januari 2015 16:56 schreef Wespensteek het volgende:
Waarom benoemen ze de agnosten niet apart?
quote:Op vrijdag 16 januari 2015 16:55 schreef HPLC het volgende:
quote:Sweden (details) 88%
Denmark (details) 83%
China (details) 82%
Estonia (details) 78%
Norway(details) 78%
United Kingdom (details) 76%
France (details) 74%
Hong Kong 74%
Czech Republic (details) 72%
Japan (details) 71%
Finland (details) 69%
Belgium (details) 68%
Australia (details) 67%
New Zealand (details) 67%
Netherlands (details) 65%
Cuba 64%
Luxembourg 64%
Uruguay (details) 64%
Hungary 63%
http://en.wikipedia.org/wiki/Irreligion_by_country
Dit.quote:
En dit.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 16:52 schreef Jigzoz het volgende:
Mooi nieuws, maar vergeet niet dat Nederland wat dit betreft maar een van een paar eilandjes is in een wereld vol religieuze waanzin.
Ja daar worden ze op één hoop gegooid met mensen die wel geloven dat vind ik onjuist. Agnosten geloven niet.quote:
Gelovigen doen doorgaans minder kwaad dan taalverkrachters als jij.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 17:01 schreef boik het volgende:
je bent toch gewoon een mongool als je tegenwoordig nog geloofd in een god oid
Deels met je eens, echter moet je wel een kleine overheid hebben voor defensie e.d. Ook grensbewaking lijkt me vrij nuttig. Regelneukerij, geldroverij, privacybeperking .e.d. kan natuurlijk allemaal direct overboord.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 16:49 schreef El_Matador het volgende:
Jammer dat het aandeel staatsatheisten nog zo klein blijft.
Hoog tijd om na de Kerk, ook de Staat als dwingende factor uit de levens van de mensheid te schoppen.
Nee ze worden benoemd als 'iets ertussenin'.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 17:02 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ja daar worden ze op één hoop gegooid met mensen die wel geloven dat vind ik onjuist. Agnosten geloven niet.
Atheïsten geloven dat god niet bestaat dat is ook maar een vreemde aanname want hoe weet je dat iets niet bestaat? Agnosten geloven niet dus horen niet bij mensen die een beetje geloven.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 16:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat zijn eigenlijk ook gewoon ietsisten. Kunnen best op één hoop.
Ik moest toch wel lachen om de 'beknopte' beschrijvingquote:
quote:Irreligion, which may include deism, agnosticism, ignosticism, antireligion, atheism, skepticism, spiritual but not religious, freethought, antitheism, apatheism, non-belief, pandeism, secular humanism, non-religious theism, pantheism and panentheism, varies in the different countries around the world. It has been estimated that 40–50% of non-religious people hold belief in at least one deity, or in some higher power.[2]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |