twitter:AP twitterde op zondag 25-01-2015 om 18:10:54BREAKING: Exit poll projects radical left anti-bailout Syriza party winning election by wide margin in Greece: http://t.co/fwRNg7tGZa reageer retweet
Wat gaan hiervan de gevolgen zijn voor Europa? Stel ze pakken 35% van de 250 zetels dan hebben ze dus 97 zetels. Plus de bonus omdat ze de grootste partij zijn: 50+97=147. Net geen meerderheid.twitter:RT_com twitterde op zondag 25-01-2015 om 18:10:22BREAKING: Greek anti-austerity party #Syriza backed by 35.5% to 39.5% of vote - exit polls http://t.co/u7EHZS1JmX http://t.co/mF30uIU537 reageer retweet
quote:Exitpoll: Syriza wint ruim in Griekenland
De Griekse verkiezingen lijken te zijn gewonnen door de links-radicale partij Syriza. Een exitpoll wijst zondag op een ruime overwinning voor Syriza.
Syriza, de partij van oppositieleider Alexis Tsipras, wil opnieuw gaan onderhandelen met de Europese Unie, de grote geldschieter van Griekenland, om gunstigere betalingsvoorwaarden af te dwingen voor de verstrekte noodleningen. Volgens de conservatieven van premier Antonis Samaras streeft Syriza een droombeeld na en riskeert zij het prille herstel van de Griekse economie om zeep te helpen.
"Deze verkiezingen zijn cruciaal voor onze toekomst en die van onze kinderen", zei Samaras zondag nadat hij zijn stem had uitgebracht in een Zuid-Grieks stadje. "Vandaag beslissen we of we verdergaan met kracht, met veiligheid, met zekerheid, of dat we in een avontuur terechtkomen."
Tsipras bracht zijn stem uit in Athene. "De tijd van links is gekomen", scandeerde jeugdige partijgenoten. "We hebben vijf jaar gewacht op dit moment", zei Tsipras ontspannen tegen hem omringende journalisten. "Vandaag staat het Griekse volk voor de opdracht de resterende stap te maken naar de terugkeer van hoop, het einde van angst, en de terugkeer van democratie en waardigheid in ons land", vervolgde de oppositieleider buiten het stembureau.
De extreemrechtse partij Gouden Dageraad doet het ook goed in de peilingen en strijdt om de derde plaats.
Als later mijn kleinkinderen vragen waarom wij akkoord gingen met de EU,quote:
Met hun niet, als ze niet meer betalen.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:35 schreef eenjongen... het volgende:
Ik vraag me af of het echt zo slecht zou gaan vanaf nu.
We hebben 1 dag in de vier jaar een democratie, de rest van de tijd kunnen we slechts klagen en actievoeren.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:33 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Als later mijn kleinkinderen vragen waarom wij akkoord gingen met de EU,
maar jongen wij gingen helemaal niet akkoord.
Hoe kan dat nou, jullie hadden toch een democratie?
Het is door Nederlandse en Duitse ambtenaren in elkaar gedraaid, "Verdrag van Maastricht' notabene. Duisenberg was de spil met de invoering van de Euro. Dijsselbloem is nu een van de voorzitters van die club, wat dacht je van Kroes die er al jaren prima werk verricht?quote:Op zondag 25 januari 2015 18:33 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Mark? Jij hier?quote:Op zondag 25 januari 2015 18:53 schreef Nintex het volgende:
Syrizia is niet zo'n doomsday scenario als sommige mensen en media denken.
Het is links, dat is waar, maar de beoogde minister van financiën is bijvoorbeeld een adviseur van Valve, bekend van het Steam games-platform. http://en.wikipedia.org/wiki/Yanis_Varoufakis
Al met al zijn het geen extreme communisten o.i.d. een frisse wind door de EU en een nieuwe andere politiek hoeft niet eens verkeerd uit te pakken. Daarnaast hebben ze zonder geweld of coupe of wat dan ook de verkiezingen gewonnen. Hier heeft gewoon het Griekse volk zich democratisch uitgesproken tegen de bezuinigingspolitiek. De wereld is niet vergaan en de EU zal ook niet instorten, omdat Griekenland een andere regering krijgt.
Goed gezegd.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:53 schreef Nintex het volgende:
Syrizia is niet zo'n doomsday scenario als sommige mensen en media denken.
Het is links, dat is waar, maar de beoogde minister van financiën is bijvoorbeeld een adviseur van Valve, bekend van het Steam games-platform. http://en.wikipedia.org/wiki/Yanis_Varoufakis
Al met al zijn het geen extreme communisten o.i.d. een frisse wind door de EU en een nieuwe andere politiek hoeft niet eens verkeerd uit te pakken. Daarnaast hebben ze zonder geweld of coupe of wat dan ook de verkiezingen gewonnen. Hier heeft gewoon het Griekse volk zich democratisch uitgesproken tegen de bezuinigingspolitiek. De wereld is niet vergaan en de EU zal ook niet instorten, omdat Griekenland een andere regering krijgt.
quote:
Letten ze in het Midden Oosten en Oost Europa even goed op? Mensen laten stemmen op de koers die zij het beste vinden voor een land. In plaats van een buurland invaseren of anders denkenden onthoofden verfrissend en radicaal concept.quote:One step from conceding: Health Minister Makis Voridis: ""What I see from exit polls is Syriza has won, and we congratulate them"
Ja maar dan ook niet zeuren over onze komende verkiezingsuitslag.quote:Op zondag 25 januari 2015 19:08 schreef Nintex het volgende:
[..]
Letten ze in het Midden Oosten en Oost Europa even goed op? Mensen laten stemmen op de koers die zij het beste vinden voor een land. In plaats van een buurland invaseren of anders denkenden onthoofden verfrissend en radicaal concept.
Dat gaat Pechtold of Wilders worden aan de hand van hoe de wind waait.quote:Op zondag 25 januari 2015 19:13 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Ja maar dan ook niet zeuren over onze komende verkiezingsuitslag.
Wilders hebben wij niets aan, want niemand wil nog iets met hem.quote:Op zondag 25 januari 2015 19:16 schreef Nintex het volgende:
[..]
Dat gaat Pechtold of Wilders worden aan de hand van hoe de wind waait.
Nee, want in Den Haag kunnen ze niets en we hebben een ontzettend zwaar leven in Nederland zeker?quote:Op zondag 25 januari 2015 19:30 schreef Hyperdude het volgende:
Hoe krijgen we nu met zo weinig mogelijk schade voor NL die Grieken uit de eypo ?
Zal in Den Haag wel weer geen strategie voor klaar liggen.
Zwaar genoeg om geen geld meer richting Griekenland te lekken. Ze hebben zich destijds de EUR binnen gesjoemeld. Wat mij betreft is het nu tijd ze er zo goedkoop mogelijk weer uit te sjoemelen bij het eerste gedoe om "kortingen".quote:Op zondag 25 januari 2015 19:32 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Nee, want in Den Haag kunnen ze niets en we hebben een ontzettend zwaar leven in Nederland zeker?
Ja!quote:Op zondag 25 januari 2015 19:32 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Nee, want in Den Haag kunnen ze niets en we hebben een ontzettend zwaar leven in Nederland zeker?
Die strategie ligt in Berlijn. Nederland doet er verstandig aan om gewoon Duitsland te volgen.quote:Op zondag 25 januari 2015 19:30 schreef Hyperdude het volgende:
Hoe krijgen we nu met zo weinig mogelijk schade voor NL die Grieken uit de eypo ?
Zal in Den Haag wel weer geen strategie voor klaar liggen.
Hahaha 1-0quote:Op zondag 25 januari 2015 19:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Misschien moet je dan gewoon je werk eens afmaken in de reguliere werktijd.
Kan je dat ff vertalen in het Oudgrieks, en daar posten op Fok!.grgrquote:Op zondag 25 januari 2015 19:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Misschien moet je dan gewoon je werk eens afmaken in de reguliere werktijd.
Via extreem de extreem lage rentes op onze leningen zal die kostenpost voor ons nog behoorlijk meevallen.quote:
Dat weet ik wel zeker, maar ze moet niet vergeten wat in 1953 gebeurd is.quote:Op zondag 25 januari 2015 19:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die strategie ligt in Berlijn. Nederland doet er verstandig aan om gewoon Duitsland te volgen.
Maar ik denk dat Merkel ook niet gek is. Die heeft dit scenario waarschijnlijk al lang voorzien. .
Ik heb het niet eens onthouden, dus vergeten zal erg moeilijk worden.quote:Op zondag 25 januari 2015 19:50 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Dat weet ik wel zeker, maar ze moet niet vergeten wat in 1953 gebeurd is.
Weet niet of wij D. de volle 100% moeten volgen. Onze vroegere vrindjes in de UK hebben de dansvloer nooit betreden, en staan nu al bijna in de garderobe met de jas in de hand.quote:Op zondag 25 januari 2015 19:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die strategie ligt in Berlijn. Nederland doet er verstandig aan om gewoon Duitsland te volgen.
Maar ik denk dat Merkel ook niet gek is. Die heeft dit scenario waarschijnlijk al lang voorzien. .
Die zitten anders verder in de shit dan Nederland.quote:Op zondag 25 januari 2015 19:52 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Weet niet of wij D. de volle 100% moeten volgen. Onze vroegere vrindjes in de UK hebben de dansvloer nooit betreden, en staan nu al bijna in de garderobe met de jas in de hand.
Zet maar vast in je agenda: 7 mei as.
1953?quote:Op zondag 25 januari 2015 19:50 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Dat weet ik wel zeker, maar ze moet niet vergeten wat in 1953 gebeurd is.
Prima discussiepunt. Kan je dit specifiek en cijfermatig onderbouwen? Neem o.a. de volgende aspecten mee:quote:Op zondag 25 januari 2015 18:37 schreef Nintex het volgende:
Nederland is voor de EU en met een goede reden.
Kan je die kostenpost ook kwantificeren? Om hoeveel mogelijke euro's gaat het?quote:Op zondag 25 januari 2015 19:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Via extreem de extreem lage rentes op onze leningen zal die kostenpost voor ons nog behoorlijk meevallen.
Valt ook wel mee. Meer groei, meer banen, loonstijgingen. En je spaargeld is er een stuk zekerder.quote:Op zondag 25 januari 2015 19:53 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Die zitten anders verder in de shit dan Nederland.
-Jij- KleinKinderen, wij zijn nooit akkoord gegaan met de EUquote:Op zondag 25 januari 2015 18:33 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Dat gaat volgens mij ook gebeuren in nederland en vele andere landen in de EU.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:39 schreef HexHunter het volgende:
Wat een land. Zowel radicaal links als radicaal rechts op winst.
Dit ziet er niet gunstig uit.
Gezien wat SP en PVV in de peilingen doen?quote:Op zondag 25 januari 2015 18:39 schreef HexHunter het volgende:
Wat een land. Zowel radicaal links als radicaal rechts op winst.
Dit ziet er niet gunstig uit.
Volgens mij hebben we een euro of 18 miljard erin zittenquote:Op zondag 25 januari 2015 20:02 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Kan je die kostenpost ook kwantificeren? Om hoeveel mogelijke euro's gaat het?
Dus hoeveel euro lopen we netto risico als de Grieken weigeren (een deel) terug te betalen?quote:Op zondag 25 januari 2015 20:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we een euro of 18 miljard erin zitten
http://www.rijksoverheid.(...)le-steun-griekenland
En in 2011 al bespaarden we 7,5 miljard op onze rente. En die is alleen maar gedaald
http://www.volkskrant.nl/(...)miljard-op~a2964660/
Ik denk dat dan zo rond de 18 miljard van onze rentewinst dan weer verloren gaatquote:Op zondag 25 januari 2015 20:15 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dus hoeveel euro lopen we netto risico als de Grieken weigeren (een deel) terug te betalen?
Je wekt de suggestie dat we de 18 en 7,5 miljard mogen salderen.quote:Op zondag 25 januari 2015 20:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we een euro of 18 miljard erin zitten
http://www.rijksoverheid.(...)le-steun-griekenland
En in 2011 al bespaarden we 7,5 miljard op onze rente. En die is alleen maar gedaald
http://www.volkskrant.nl/(...)miljard-op~a2964660/
Als je 7,5 minder hoeft te betalen dan voorzien dan heb je gewoon 7,5 miljard verdient.quote:Op zondag 25 januari 2015 20:21 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Je wekt de suggestie dat we de 18 en 7,5 miljard mogen salderen.
De 7,5 was een meevaller door de dalende rente, de 18 miljard zijn we gewoon kwijt
(dat is ongeveer 3,5 jaar ICT overheids projecten)
quote:
quote:Citizen-run health clinics, food centres, kitchens and legal aid hubs have sprung up to fill the gaps left by austerity – and now look set to play a bigger role under a Syriza government
Is in de twintigste eeuw genoeg met real en nationaal socialsme geëxperimenteerd.quote:
Het punt is natuurlijk: is de 7,5 miljard door Griekenland of ondanks Griekenland?quote:Op zondag 25 januari 2015 20:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als je 7,5 minder hoeft te betalen dan voorzien dan heb je gewoon 7,5 miljard verdient.
En uit dit artikel haal ik dat Nederland in 2007 nog 4,5 % rente betaalde en dat was daar al gezakt naar 1,1%. Dat is op 400 miljard een jaarlijkse meevaller van een miljard of 14.
Natuurlijk is het verlies van 18 miljard heel jammer. Maar dan nog blijft het een goede deal.
En dat ging vaak heel goed. Daarin was Nederland een mooi voorbeeld. Maar egoïstische klootzakken hadden liever uitkeringen voor multinationals en bankiers ipv werklozen. Dus moest alles kapot.quote:Op zondag 25 januari 2015 20:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is in de twintigste eeuw genoeg met real en nationaal socialsme geëxperimenteerd.
Die laatste regel, is dat niet hetzelfde percentage als Amerika?quote:Few in Greece, even five years ago, would have imagined their recession- and austerity-ravaged country as it is now: 1.3 million people – 26% of the workforce – without a job (and most of them without benefits); wages down by 38% on 2009, pensions by 45%, GDP by a quarter; 18% of the country’s population unable to meet their food needs; 32% below the poverty line.
And just under 3.1 million people, 33% of the population, without national health insurance.
Waarom is de rente zo laag ? Het is toch echt wel een raadsel ?quote:Op zondag 25 januari 2015 20:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als je 7,5 minder hoeft te betalen dan voorzien dan heb je gewoon 7,5 miljard verdient.
En uit dit artikel haal ik dat Nederland in 2007 nog 4,5 % rente betaalde en dat was daar al gezakt naar 1,1%. Dat is op 400 miljard een jaarlijkse meevaller van een miljard of 14.
Natuurlijk is het verlies van 18 miljard heel jammer. Maar dan nog blijft het een goede deal.
Nee, die lage rente komt doordat Nederland in de huidige context een veilige belegging is en dus lage rentesquote:Op zondag 25 januari 2015 20:28 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Het punt is natuurlijk: is de 7,5 miljard door Griekenland of ondanks Griekenland?
Ik denk dat het onafhankelijk van Griekenland is.
Ja dat begrijp ik,maar dat zou ook het geval zijn als Griekenland niet bestond, of als wij niet in de EU waren. Het komt doordat we een beter beleid hebben dan andere landen.quote:Op zondag 25 januari 2015 20:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee, die lage rente komt doordat Nederland in de huidige context een veilige belegging is en dus lage rentes
http://www.nu.nl/schulden(...)-staatsleningen.html
We krijgen nu zelfs geld toegestopt als we lenen
Jij rekent wel heel simpel, in 2007 was de staatsschuld met 256 miljard euro veel lager dan nu (circa 470 miljard) en 140 miljard lager dan in 2011.quote:Op zondag 25 januari 2015 20:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daar denken de rekenaars toch echt anders overquote:Op zondag 25 januari 2015 20:35 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ja dat begrijp ik,maar dat zou ook het geval zijn als Griekenland niet bestond, of als wij niet in de EU waren. Het komt doordat we een beter beleid hebben dan andere landen.
Ja, maar de rente moeten we nu betalen. En dan scheelt 4,5 % of lager dan 0% op jaarbasis toch heel wat.quote:Op zondag 25 januari 2015 20:35 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Jij rekent wel heel simpel, in 2007 was de staatsschuld met 256 miljard euro veel lager dan nu (circa 470 miljard) en 140 miljard lager dan in 2011.
Met zo'n lange termijn zou er vast een hoge rente aan vast zittenquote:Op zondag 25 januari 2015 22:40 schreef borisz het volgende:
Er zal wel een oplossing komen van leningen verlengen t/m 3953 oid
Ach als dat ook nog onze rente laag houdt is het helemaal mooiquote:Op zondag 25 januari 2015 22:47 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Met zo'n lange termijn zou er vast een hoge rente aan vast zitten
Blij dat ik een paar maanden geleden tegen een veel gunstigere koers in de amerikaanse Playstation store een game heb gepre-ordered.quote:Op zondag 25 januari 2015 22:37 schreef Houtenbeen het volgende:
De euro gaat al flink onderuit, richting de 1.11
[ afbeelding ]
Ja, gewoon weer met negatieve rente gaan lenen.quote:Op zondag 25 januari 2015 22:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ach als dat ook nog onze rente laag houdt is het helemaal mooi
De kosten van de lening wellicht maar de kosten van het afschrijven van de lening niet.quote:Op zondag 25 januari 2015 19:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Via extreem de extreem lage rentes op onze leningen zal die kostenpost voor ons nog behoorlijk meevallen.
een ou-zooitje xDquote:Op zondag 25 januari 2015 23:05 schreef Ryan3 het volgende:
Wat gek btw dat je als grootste partij 50 zetels cadeau krijgt...
Overigens wat ik begrijp kunnen ze nog een absolute meerderheid krijgen...
Het wordt voor iedereen in Griekenland wrs een gratis ouzootje.
staat nog steeds op 149 met 70.45% resultaten binnen.quote:Op zondag 25 januari 2015 23:05 schreef Ryan3 het volgende:
Wat gek btw dat je als grootste partij 50 zetels cadeau krijgt...
Overigens wat ik begrijp kunnen ze nog een absolute meerderheid krijgen...
Het wordt voor iedereen in Griekenland wrs een gratis ouzootje.
Die Eurofascisten bedriegen de boel.quote:Op zondag 25 januari 2015 23:16 schreef meth1745 het volgende:
[..]
staat nog steeds op 149 met 70.45% resultaten binnen.
Link met "live" result (refreshen)
Welke burgers? Heb jij ook maar iets gemerkt van die hele eurocrisis?quote:Op zondag 25 januari 2015 23:02 schreef Scorpie het volgende:
Griekenland exit, leningen foetsie, burgers dieper bukken.
Wij als EU burgers, en ja.quote:Op zondag 25 januari 2015 23:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Welke burgers? Heb jij ook maar iets gemerkt van die hele eurocrisis?
Je hebt zeker geen monetaire bezittingen?quote:Op zondag 25 januari 2015 22:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ach als dat ook nog onze rente laag houdt is het helemaal mooi
Officieuze resultaten ook gezien disclaimer onderaan. Zal er om spannen, eventuele onderhandelingen moeten razendsnel he, 3 dagen om een coalitie te maken, anders is het aan de volgende..quote:Op zondag 25 januari 2015 23:16 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Vreemd. Het gros heeft niets gemerkt.quote:
Grapje tochquote:Op zondag 25 januari 2015 23:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Welke burgers? Heb jij ook maar iets gemerkt van die hele eurocrisis?
Nope.quote:
Ik weet niet waar jij woont of hoe breed je het hebt maar je lult echt uit je nek.quote:Op zondag 25 januari 2015 23:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nope.
Tenzij je denkt dat alle bezuinigingen te wijten zijn aan de eurocrisis.
En zelfs daar hebben de meeste Nederlanders niets van gemerkt.
Als je een baan had was er de afgelopen jaren weinig aan de hand.quote:Op zondag 25 januari 2015 23:43 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij woont of hoe breed je het hebt maar je lult echt uit je nek.
Volgens mij heb jij heel veel conversaties met een muur.quote:Op zondag 25 januari 2015 23:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als je een baan had was er de afgelopen jaren weinig aan de hand.
Daarbij was niet alles te wijten aan de eurocrisis.
Tellingen gaan nog steeds in het voordeel van Syriza.. ND inmiddels (net) onder de 28%, Syriza op 36,2quote:Op zondag 25 januari 2015 23:16 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Wat zou een werkende precies gemerkt moeten hebben?quote:Op zondag 25 januari 2015 23:47 schreef DeParo het volgende:
[..]
Volgens mij heb jij heel veel conversaties met een muur.
Ontslag, koopkrachtvermindering, minder sterke secundaire arbeidsvoorwaarden om maar enkele voorbeelden te noemen.quote:Op zondag 25 januari 2015 23:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat zou een werkende precies gemerkt moeten hebben?
Effecten van de eurocrisis voor mij:quote:Op zondag 25 januari 2015 23:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als je een baan had was er de afgelopen jaren weinig aan de hand.
Daarbij was niet alles te wijten aan de eurocrisis.
Maar volgens Koos heeft dat allemaal niets met de Euro crisis te maken.quote:Op zondag 25 januari 2015 23:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Effecten van de eurocrisis voor mij:
1) in 2011 60% van de waarde van mijn beleggingsportefeuille verloren (m.n. door obligaties) Rechtstreeks gevolg van de Eurocrisis
2) Huizenprijzen zijn sterk gedaald (wat mij de mogelijkheid gaf om te kopen)
3) Rente op historisch dieptepunt (wat kopen nog gunstiger maakte)
4) Stimuleringsmaatregelen (2% overdrachtsbelasting en schenkingsvrijstelling)
5) Al 6 jaar de nullijn qua salarisontwikkeling (eigenlijk zelfs een kleine min)
6) Door terugschroeven kinderopvangsubsidies raakt mijn vrouw nu tenslotte toch haar baan kwijt
7) Allerlei belastingen (assurantiebelasting, accijnzen etc) zijn ruim boven de inflatie gestegen
8) Door dalende rente hogere beurskoersen de afgelopen jaren en verlies weer ruimschootst goedgemaakt.
9) Forse bezuinigingen bij mijn werkgever, andere loopbaanmogelijkheden gekregen.
10) Pensioenstelsel gaat op de schop.
Toch heel wat ingrijpende gevolgen voor mij. Vooral financiële, maar ook persoonlijke.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |