Dat orienteren begrijp ik wel, maar hoe kom je er als scholier achter dat je consultant wilt worden terwijl er ook een hoop andere studies zijn met redelijke baankansen? Misschien denk ik teveel vanuit mijn eigen perspectief, maar als 17-jarige lagen mijn interesses toch bij andere zaken dan consultancy.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 11:12 schreef UCLPhysics het volgende:
[..]
Dat heet je oriënteren op de arbeidsmarkt. Volgens mij is dit een geschikte carrière als je analytisch sterk bent en daarnaast sociaal vaardig. Het is een uitdaging en hard werken maar dat schrikt mij persoonlijk niet af. Toch moet ik zeggen dat sitting_elfling nou niet een heel rooskleurig vooruitzicht geeft als ervaringsdeskundige, en ik me inmiddels ook af vraag wat de toegevoegde waarde is als consultant ('gebakken lucht produceren' zoals hij/zij het zelf zegt).
Ik zoek denk ik nog even verder voor een baankeus, gelukkig heb ik nog een paar jaar.
Tjha, als je aan een willekeurige vwo-6 klas vraagt wat zij later willen worden zullen de meeste een antwoord geven als 'rijk' of 'consultant'. Veel specifieker dan dat wordt het niet. Beetje advies geven trekt iedereen wel. Ik geloof dat de meerderheid van de BE&E studenten ook consultant als droombaan hebben.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 11:18 schreef oxylus11 het volgende:
[..]
Dat orienteren begrijp ik wel, maar hoe kom je er als scholier achter dat je consultant wilt worden terwijl er ook een hoop andere studies zijn met redelijke baankansen? Misschien denk ik teveel vanuit mijn eigen perspectief, maar als 17-jarige lagen mijn interesses toch bij andere zaken dan consultancy.
Er is geen studie die je opleidt tot 'consultant'. Het is een carrière die je kiest en waar je in kan rollen met veel verschillende achtergronden. Ik zit nu in het tweede jaar van m'n Physics BSc en ben al een beetje aan het oriënteren naar een baan, ik neem aan dat de meeste studenten dat wel doen. Consultancy is één van de vele opties en sitting_elfling geeft een duidelijke indruk van het werk via dit forum (wat ik in ieder geval zeer op prijs stel), al is deze niet echt heel positief.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 11:18 schreef oxylus11 het volgende:
[..]
Dat orienteren begrijp ik wel, maar hoe kom je er als scholier achter dat je consultant wilt worden terwijl er ook een hoop andere studies zijn met redelijke baankansen? Misschien denk ik teveel vanuit mijn eigen perspectief, maar als 17-jarige lagen mijn interesses toch bij andere zaken dan consultancy.
Grapjas. Als je een beetje handig bent kan dat best.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 09:40 schreef Pandarus het volgende:
Dat soort bedrijven zoeken echt geen mensen specifiek met de eigenschap dat ze tegen de CEO in durven gaan, wat een onzin. Bijna geen enkel bedrijf zit te wachten op een slimme, eigenwijze zuurpiet die zijn of haar eigen pad kiest.
En als je een te goede indruk maakt heb je kans dat je ook niet aangenomen gaat worden. Bijna niemand durft iemand aan te nemen waarvan je zelf denkt dat die over een paar jaar de functie heeft die jij ambieert. Jullie doen allemaal nog alsof een bedrijf werkt zoals in een introductietekst kapitalisme. Een bedrijf handelt niet rationel. Vaak is het een grote chaos, waar constant afdelingen met totaal tegenovergestelde belangen zijn. Zeker bij een groter bedrijf.
En ja, als consultant is het je werk om te achterhalen welk advies het bedrijf graag wil hebben, en omdat advies dan te geven. Schijnbaar hadden die lui dat nog niet door en deden ze hun werk integer en kritisch. Tja, dat is niet de bedoeling.
Je moet als consultant ook snappen wanneer een bedrijf besluit om je in te huren, en daar dan op inhaken.
Daarom denk ik ook dat Spanky werkloos is. Of eeuwig falend student zoals Ryon die extreem bitter is over al die studies waar hij mislukt is. Het lag duidelijk niet aan hem.
Tijdens de presentatie werd er gemeld dat grofweg 50 van de graduates per jaar, de helft ongeveer afvalt.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 12:07 schreef UCLPhysics het volgende:
[..]
Er is geen studie die je opleidt tot 'consultant'. Het is een carrière die je kiest en waar je in kan rollen met veel verschillende achtergronden. Ik zit nu in het tweede jaar van m'n Physics BSc en ben al een beetje aan het oriënteren naar een baan, ik neem aan dat de meeste studenten dat wel doen. Consultancy is één van de vele opties en sitting_elfling geeft een duidelijke indruk van het werk via dit forum (wat ik in ieder geval zeer op prijs stel), al is deze niet echt heel positief.
Dit dus. Je ziet met name studenten die een dubbele BSc of MSc doen. Econometrie en Financieel recht bijv.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 01:12 schreef ulq het volgende:
[..]
Hij maakt ze niet allemaal belachelijk volgens mij. Hij gaat vooral mee in de tendens van ''alleen harde betá studies stellen iets voor''.
Shit turned dark pretty quickquote:Op vrijdag 20 februari 2015 09:40 schreef Pandarus het volgende:
Daarom denk ik ook dat Spanky werkloos is. Of eeuwig falend student zoals Ryon die extreem bitter is over al die studies waar hij mislukt is. Het lag duidelijk niet aan hem.
Dat is volgens mij een beetje het punt. Je moet analytisch sterk zijn, maar sociaal misschien nog wel veel sterker. En er is geen enkele opleiding die je dat leert.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 14:56 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Tijdens de presentatie werd er gemeld dat grofweg 50 van de graduates per jaar, de helft ongeveer afvalt.
Om terug te komen op bepaalde studies, vaak genoeg zijn er slimme studenten met cum laude op econometrie (bijv), maar een slim iemand wil niet zeggen dat een person ook bestand is tegen stress en druk. Let alone dat hij 'social mee kan doen', in elk milieu. Of je nu in Doha, Gothenburg of Rome zit maakt dan niet uit.
Ga jij deze stage doen als invulling van een gapyear tussen je Bsc en Msc?quote:Op woensdag 4 maart 2015 13:41 schreef Alxander het volgende:
Grappig topic dit. Ik heb zelf een BSc Econometrie afgerond (6,5 gemiddeld) en ben in september aan de slag gegaan als intern bij een strategy consultant en daar een offer aan over gehouden voor wanneer ik mijn master heb afgerond.
Yesquote:Op woensdag 4 maart 2015 15:17 schreef Classy_as_Pug het volgende:
[..]
Ga jij deze stage doen als invulling van een gapyear tussen je Bsc en Msc?
Met je profiel zul je in NL sowieso uitgenodigd worden bij strategie consultants. Ik raad je wel aan om eens deel te nemen aan een recruitmentevenement waarin je de kantoren beter kunt leren kennen (volgens mij heeft elke stad er wel een). Of je leeftijd een voordeel of nadeel gaat zijn: ik denk eerlijk gezegd een nadeel, aangezien je als consultant met klanten werkt die veel ouder zijn. Als je ouder bent heb je over het algemeen namelijk meer gezag ('seniority') richting je klant. Daarom zijn de meeste mensen die beginnen in strategie ook 25+.quote:Op woensdag 4 maart 2015 18:20 schreef sjoerdsm het volgende:
Hi, ik ben een 3e jaars econometrist en wil ook graag in IB/strategy consultancy werken. Mijn GPA is een 8.9 tot nu toe en heb ook aardig wat (financiële) extracurriculars + een exchange naar Bocconi university. Echter, mijn middelbare school cijfers waren op zijn zachts gezegd matig, ergens rond de 7 gemiddeld, wat voornamelijk kwam door gebrek aan uitdaging. Hoe groot zijn mijn kansen om bij een top bulge bracket bank of een McKinsey, BCG binnen te komen? En is het feit dat ik op dit moment nog maar 18 ben een voordeel of juist een nadeel?
Dankjewel voor je antwoord. Bedoel je met strategy consultants binnen NL de Amsterdam offices van de topkantoren zoals BCG, of een 'echt' Nederlandse strategy consultant? Ik zit er namelijk sterk aan te denken om volgend jaar een tussenjaar te nemen en die met IB/SC stages te vullen en dan tegelijkertijd te applyen voor een MSc op Oxbridge. Echter wil ik die stages wel op topniveau doen en ik probeer in te schatten hoe reëel mijn kansen zijn om uitgenodigd te worden voor interviews.quote:Op woensdag 4 maart 2015 21:35 schreef Alxander het volgende:
[..]
Met je profiel zul je in NL sowieso uitgenodigd worden bij strategie consultants. Ik raad je wel aan om eens deel te nemen aan een recruitmentevenement waarin je de kantoren beter kunt leren kennen (volgens mij heeft elke stad er wel een). Of je leeftijd een voordeel of nadeel gaat zijn: ik denk eerlijk gezegd een nadeel, aangezien je als consultant met klanten werkt die veel ouder zijn. Als je ouder bent heb je over het algemeen namelijk meer gezag ('seniority') richting je klant. Daarom zijn de meeste mensen die beginnen in strategie ook 25+.
Over kansen om binnen te komen kun je vrijwel niets zeggen, ik heb bij mijn werk talloze mensen afgewezen zien worden met GMAT 780, of drie bachelors cum laude. In een gesprek zal duidelijk moeten worden of er een wederzijdse klik is en men het vertrouwt om jou voor een klant neer te zetten. Bovendien gaat het om meer dan vier gesprekken, en met één onvoldoende is het gelijk afgelopen...
Jup, topkantoren als McKinsey, Bain, BCG, Strategy&, Roland Berger, AT Kearney, Oliver Wyman, OC&C etc. in Nederland. Ik heb ook een tussenjaar genomen tussen mijn BSc en MSc en dat is achteraf een heel goede keuze gebleken. Houd er bij allebei rekening mee dat je vroeg bent met aanmelden. Strategy consultants hebben maar beperkt plekken (bij de meeste maar 1 intern per keer) en investment banks hebben ontzettend vroege deadlines.quote:Op woensdag 4 maart 2015 23:03 schreef sjoerdsm het volgende:
[..]
Dankjewel voor je antwoord. Bedoel je met strategy consultants binnen NL de Amsterdam offices van de topkantoren zoals BCG, of een 'echt' Nederlandse strategy consultant? Ik zit er namelijk sterk aan te denken om volgend jaar een tussenjaar te nemen en die met IB/SC stages te vullen en dan tegelijkertijd te applyen voor een MSc op Oxbridge. Echter wil ik die stages wel op topniveau doen en ik probeer in te schatten hoe reëel mijn kansen zijn om uitgenodigd te worden voor interviews.
Beterquote:Op donderdag 5 maart 2015 07:58 schreef Alxander het volgende:
[..]
Jup, topkantoren als McKinsey, Bain, BCG, Strategy&, Roland Berger, AT Kearney, Oliver Wyman, OC&C etc. in Nederland. Ik heb ook een tussenjaar genomen tussen mijn BSc en MSc en dat is achteraf een heel goede keuze gebleken. Houd er bij allebei rekening mee dat je vroeg bent met aanmelden. Strategy consultants hebben maar beperkt plekken (bij de meeste maar 1 intern per keer) en investment banks hebben ontzettend vroege deadlines.
In algemene zin zijn Mckinsey, Bain en BCG wel de top van de topquote:
En wat is prestige volgens jou?quote:Op donderdag 5 maart 2015 11:43 schreef Zonar109 het volgende:
[..]
In algemene zin zijn Mckinsey, Bain en BCG wel de top van de top
De rest van die firms zijn wel een treedje lager qua prestige.
Maar ze zijn allen alsnog beter (100x) dan bijvoorbeeld een Accenture
MBB hebben in het wereldje nou eenmaal de naam van meest prestigieuze kantoren. Plus dat ze elkaar als grootste concurrenten zien. De rest is toch een beetje tweede (of derde) garnituur.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |