TS krijgt dan geen stemrecht. Is niet eens zo'n slecht idee, wat dat betreft.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:05 schreef Zolder het volgende:
We laten dan de eerste kamer eens per vier jaar kiezen door de intellectuele bovenlaag van de bevolking. Mensen die iets beter na kunnen denken dan de rest en iets meer verstand van zaken hebben. Wanneer je erin slaagt een universitair diploma te behalen krijg je ook stemrecht bij deze verkiezingen.
Nee maar het bewijst wel dat je iets verder kan kijken dan je neus lang is en dat je ingewikkelde zaken kunt snappen. En je moet ergens de grens stellen.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:53 schreef MouzurX het volgende:
Ja want een universitair diploma bepaalt of je slim bent en of je verstand van politiek/de relevante vakgebieden hebt
Nog niet nee. Maar ik ben wel van plan mijn universitaire bul een keer te behalen.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:19 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
TS krijgt dan geen stemrecht. Is niet eens zo'n slecht idee, wat dat betreft.
Dat betwijfel ik zeer.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:58 schreef Noriega het volgende:
[..]
Nee maar het bewijst wel dat je iets verder kan kijken dan je neus lang is en dat je ingewikkelde zaken kunt snappen. En je moet ergens de grens stellen.
Als je kijkt naar de resultaten van de PVV uitgesplitst over opleidingsniveau dan zie je zo een verband.quote:
Het kan gewoon centraal geregistreerd worden wat voor diploma je hebt. Dus fraude kan gemakkelijk voorkomen worden.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:06 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik zie de internethandel in universitaire diploma's hard groeien.
Ahja, en wat als je een buitenlands universitair diploma hebt?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:10 schreef Noriega het volgende:
Het kan gewoon centraal geregistreerd worden wat voor diploma je hebt. Dus fraude kan gemakkelijk voorkomen worden.
Dan kun je het stemrecht aanvragen en kunnen ze bij de betreffende universiteit navraag doen of het diploma echt is.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:12 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ahja, en wat als je een buitenlands universitair diploma hebt?
Je zou die stelling kunnen onderbouwen door in dit topic wat verder te kijken dan je neus lang is.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:58 schreef Noriega het volgende:
[..]
Nee maar het bewijst wel dat je iets verder kan kijken dan je neus lang is en dat je ingewikkelde zaken kunt snappen. En je moet ergens de grens stellen.
Ja, lekker betrouwbaar.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:13 schreef Noriega het volgende:
Dan kun je het stemrecht aanvragen en kunnen ze bij de betreffende universiteit navraag doen of het diploma echt is.
Als je kiezersonderzoeken bekijkt dan kun je zien dat hoger opgeleiden meer op genuanceerde en toekomstgerichte partijen stemmen en minder op populistische.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je zou die stelling kunnen onderbouwen door in dit topic wat verder te kijken dan je neus lang is.
Elitisme, wel misschien was het juist wel eens een goed idee als we naar de onderlaag van de bevolking hadden geluisterd. Hadden we waarschijnlijk geen euro of doorgeslagen immigratie gehad.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:05 schreef Zolder het volgende:
We laten dan de eerste kamer eens per vier jaar kiezen door de intellectuele bovenlaag van de bevolking. Mensen die iets beter na kunnen denken dan de rest en iets meer verstand van zaken hebben. Wanneer je erin slaagt een universitair diploma te behalen krijg je ook stemrecht bij deze verkiezingen.
Dat toont slechts aan dat jouw neus niet zo lang is.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:18 schreef Noriega het volgende:
[..]
Als je kiezersonderzoeken bekijkt dan kun je zien dat hoger opgeleiden meer op genuanceerde en toekomstgerichte partijen stemmen en minder op populistische.
http://www.google.nl/url?(...)Zz_7EjdxiV9BQoEDTB5g
Moet je eerst nog wel even goed je best doen.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:59 schreef Noriega het volgende:
[..]
Nog niet nee. Maar ik ben wel van plan mijn universitaire bul een keer te behalen.
Nou nou, dit is toch wel een vrij achterlijk systeem. Waar haal jij de wijsheid vandaan dat mensen met een universitair diploma de wijsheid in pacht hebben. Alleen omdat ze goed kunnen leren.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:03 schreef Noriega het volgende:
Ik had een leuke discussie met iemand over het nut van de eerste kamer. Nu is het een soort extra parlement dat het werk van de tweede kamer nog een beetje over doet. Maar kunnen we niet beter de eerste kamer anders kiezen? De eerste kamer meer als een tegenwicht voor populisme.
In mijn systeem kan dus iedereen stemmen voor de tweede kamer. Die kunnen dingen op de agenda zetten die de intellectuelen niet aanvoelen of onbelangrijk vinden. Maar is er ook een extra parlement van "wijzen" die tegenwicht kunnen bieden aan hersenloos populisme.
En hoe komt dat denk je?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:10 schreef Noriega het volgende:
[..]
Als je kijkt naar de resultaten van de PVV uitgesplitst over opleidingsniveau dan zie je zo een verband.
Meer mbo'ers in de Senaat? Hm.. Dan kunnen ze het in plaats van abstracte saaie dingen zoals de behandeling van de implementatie richtlijn 2012/27/EU betreffende energie-efficiëntie (33.913) het eindelijk gaan hebben over de dingen die echt spelen in het land en op de werkvloer. Zoals de laatste aflevering van Utopia, de klassieker Ajax - Feyenoord en natuurlijk de terugkerende ergernis met vakantiedagen die niet allemaal achter elkaar opgenomen kunnen worden.quote:Op zondag 25 januari 2015 08:18 schreef zweefbij het volgende:
[..]
Nou nou, dit is toch wel een vrij achterlijk systeem. Waar haal jij de wijsheid vandaan dat mensen met een universitair diploma de wijsheid in pacht hebben. Alleen omdat ze goed kunnen leren.
Men kan er beter voor zorgen dat er wat meer mensen met een HBO of MBO in de kamer komen. Die zijn vaak minder wereldvreemd en weten beter wat er in het land ( werkvloer ) speelt dan die zogenaamd universitair geschoolde wereldvreemde figuren die er nu zitten.
Kansloos dit. Typisch de arrogante reactie van figuren die denken dat ze wat zijn met gebruik van dit soort termen. Misschien moet je dat bord voor je kop weghalen, dan kan je zien hoeveel wijsheid er is bij het niet universitaire volk. Die weten vaak beter wat er speelt en hoe het speelt.quote:Op zondag 25 januari 2015 09:54 schreef Ryon het volgende:
[..]
Meer mbo'ers in de Senaat? Hm.. Dan kunnen ze het in plaats van abstracte saaie dingen zoals de behandeling van de implementatie richtlijn 2012/27/EU betreffende energie-efficiëntie (33.913) het eindelijk gaan hebben over de dingen die echt spelen in het land en op de werkvloer. Zoals de laatste aflevering van Utopia, de klassieker Ajax - Feyenoord en natuurlijk de terugkerende ergernis met vakantiedagen die niet allemaal achter elkaar opgenomen kunnen worden.
Dan krijgt de Kamer eindelijk het niveau waar zij al zolang naar opzoek was.
Ik zit natuurlijk een beetje te stoken, maar waarom denk jij eigenlijk dat in de Eerste Kamer (op drie uitzonderingen na) alleen maar mensen zitten die een opleiding gevolgd hebben op wo niveau?quote:Op zondag 25 januari 2015 10:06 schreef zweefbij het volgende:
[..]
Kansloos dit. Typisch de arrogante reactie van figuren die denken dat ze wat zijn met gebruik van dit soort termen. Misschien moet je dat bord voor je kop weghalen, dan kan je zien hoeveel wijsheid er is bij het niet universitaire volk. Die weten vaak beter wat er speelt en hoe het speelt.
Dat was gewoon even een niet onderbouwde aanname.quote:Op zondag 25 januari 2015 10:16 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik zit natuurlijk een beetje te stoken, maar waarom denk jij eigenlijk dat in de Eerste Kamer (op drie uitzonderingen na) alleen maar mensen zitten die een opleiding gevolgd hebben op wo niveau?
Wat er in beide Kamers behandeld wordt is momenteel al behoorlijk ingewikkeld en voor veel Kamerleden al een treetje te hoog. Partijen moeten binnen hun gelederen de beste kandidaten zien te vinden. Is het dan verstandig om in het kader van 'een betere mix' meer zwakkere broeders in te zetten? Zijn er geen andere manieren hoe de mening van 'de gewone man' en de werkvloer vertegenwoordigd kan worden?quote:Op zondag 25 januari 2015 10:24 schreef zweefbij het volgende:
[..]
Dat was gewoon even een niet onderbouwde aanname.
Maar ik ben wel van mening dat zowel in de eerste als de tweede kamer wel wat meer HBO-ers en MBO-ers mogen komen. Dan krijg je een betere mix.
Volgens mijn VVD prominentenboekje was Henk van oorsprong een hbo'er.quote:Op zondag 25 januari 2015 11:00 schreef Klopkoek het volgende:
Rechtse Ryon, een Henk Vonhoff in de dop.
Zodat ze het land kunnen vernietigen en vooral goed aan hun eigen soort kunnen denken?quote:Op zondag 25 januari 2015 10:16 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik zit natuurlijk een beetje te stoken, maar waarom denk jij eigenlijk dat in de Eerste Kamer (op drie uitzonderingen na) alleen maar mensen zitten die een opleiding gevolgd hebben op wo niveau?
Wat een domme post.quote:Op zondag 25 januari 2015 09:54 schreef Ryon het volgende:
[..]
Meer mbo'ers in de Senaat? Hm.. Dan kunnen ze het in plaats van abstracte saaie dingen zoals de behandeling van de implementatie richtlijn 2012/27/EU betreffende energie-efficiëntie (33.913) het eindelijk gaan hebben over de dingen die echt spelen in het land en op de werkvloer. Zoals de laatste aflevering van Utopia, de klassieker Ajax - Feyenoord en natuurlijk de terugkerende ergernis met vakantiedagen die niet allemaal achter elkaar opgenomen kunnen worden.
Dan krijgt de Kamer eindelijk het niveau waar zij al zolang naar opzoek was.
Fixed. Eens dat WO'ers niet de heilige graal bezitten. Maar laten we ajb ook niet doen alsof 'het volk' de wijsheid in pacht heeft. We dienen er met zijn allen uit te komen.quote:Op zondag 25 januari 2015 10:06 schreef zweefbij het volgende:
[..]
Kansloos dit. Typisch de arrogante reactie van figuren die denken dat ze wat zijn met gebruik van dit soort termen. Misschien moet je dat bord voor je kop weghalen, dan kan je zien hoeveel wijsheid er is bij het niet universitaire volk. Die denken vaak beter te weten wat er speelt en hoe het speelt.
Ze hebben laten zien lastiger materie te kunnen doorgronden.quote:Op zondag 25 januari 2015 08:18 schreef zweefbij het volgende:
[..]
Nou nou, dit is toch wel een vrij achterlijk systeem. Waar haal jij de wijsheid vandaan dat mensen met een universitair diploma de wijsheid in pacht hebben. Alleen omdat ze goed kunnen leren.
Daarvoor is de tweede kamer. Alleen moet die in populisme geremd kunnen worden.quote:Men kan er beter voor zorgen dat er wat meer mensen met een HBO of MBO in de kamer komen. Die zijn vaak minder wereldvreemd en weten beter wat er in het land ( werkvloer ) speelt dan die zogenaamd universitair geschoolde wereldvreemde figuren die er nu zitten.
Misschien is het wel doordat de zogenaamd hogeropgeleide de wensen en eisen van de lager opgeleide keihard negeert en zich alleen maar inspant voor hun vrindjes de hoogopgeleide. En daardoor de zogenaamd lager opgeleide naar de meer populistische partij jaagt.quote:Op zondag 25 januari 2015 13:44 schreef Noriega het volgende:
[..]
Doordat hoger opgeleiden minder snel achter populisme aanrennen.
Ze kunnen beter leren. Daar houdt het wel mee op. Ik maak regelmatig mee dat een HBO-er of MBO-er de lastigere materie beter kan doorgronden dan een iemand met een universitaire opleiding.quote:Op zondag 25 januari 2015 13:43 schreef Noriega het volgende:
[..]
Ze hebben laten zien lastiger materie te kunnen doorgronden.
Ja, ongetwijfeld dat je dat regelmatig meemaakt, maar zijn dat ook de academici die het lukt om de Senaat te halen?quote:Op zondag 25 januari 2015 18:47 schreef zweefbij het volgende:
[..]
Ze kunnen beter leren. Daar houdt het wel mee op. Ik maak regelmatig mee dat een HBO-er of MBO-er de lastigere materie beter kan doorgronden dan een iemand met een universitaire opleiding.
Maar vind je het erg als ik jou nogal kortzichtig vind.
Opstapeling van cliché's en een aantoonbare fout in de redeneringswijze. De "laaggeschoolde hoogleraar" heeft geen eigen zienswijze want deze bestaat per definitie niet. Althans, ongetwijfeld dat Rene er een aantal in zijn telefoonlijst heeft staan maar dan is hij waarschijnlijk de enige.quote:Op zondag 25 januari 2015 11:19 schreef Klopkoek het volgende:
Nog maar een keer dan:
[ afbeelding ]
http://www.volkskrant.nl/(...)eeld-op-na~a3781225/
Je moet eens naar een discussie tussen een random laaggeschoolde flapdrol van Wilders' partij en een random D'66-er/VVD'er luisteren.quote:Op zondag 25 januari 2015 10:24 schreef zweefbij het volgende:
[..]
Dat was gewoon even een niet onderbouwde aanname.
Maar ik ben wel van mening dat zowel in de eerste als de tweede kamer wel wat meer HBO-ers en MBO-ers mogen komen. Dan krijg je een betere mix.
Niet mee eens, de tweede kamer moet een afspiegeling van de samenleving zijn. Overigens het plan waar TS het over hebt is bijna 100 jaar geleden afgeschaft.quote:Op zondag 25 januari 2015 23:10 schreef bamibij het volgende:
[..]
Je moet eens naar een discussie tussen een random laaggeschoolde flapdrol van Wilders' partij en een random D'66-er/VVD'er luisteren.
Daarna wil je minder PVV en meer D'66/VVD, geloof me. Ik vind het juist wel een prettig idee dat er mensen in de LANDELIJKE volksvertegenwoordiging zitten met bewezen universitair denkniveau. Veel zaken waarover ze moeten beslissen gaan Jan met de Pet gewoon te boven.
"Volkse" mensen enzo moeten het gewoon lekker bij de gemeenteraad houden en beslissen over de openingstijden van 't winkelcentrum. Voor iedereen beter.
Nou nee.quote:Op zondag 25 januari 2015 23:10 schreef bamibij het volgende:
[..]
Je moet eens naar een discussie tussen een random laaggeschoolde flapdrol van Wilders' partij en een random D'66-er/VVD'er luisteren.
Daarna wil je minder PVV en meer D'66/VVD, geloof me.
Blijkbaar zijn de verstandigste besluiten niet de meest populair en stoer klinkende besluiten. Het is lekker makkelijk beloften doen die je niet waar kan maken. Maar het kan wel Nederland schade aandoen.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:43 schreef zweefbij het volgende:
[..]
Misschien is het wel doordat de zogenaamd hogeropgeleide de wensen en eisen van de lager opgeleide keihard negeert en zich alleen maar inspant voor hun vrindjes de hoogopgeleide. En daardoor de zogenaamd lager opgeleide naar de meer populistische partij jaagt.
En jij weet zeker dat de stemgerechtigden voor die Kamer (en straks dus ook de Kamerleden die zij verkozen hebben) straks als beoordelingscriterium hebben of iets goed is voor iedereen en niet alleen maar voor hun eigen beperkte deelbelangen opkomen?quote:Op zondag 8 februari 2015 15:06 schreef Noriega het volgende:
[..]
Blijkbaar zijn de verstandigste besluiten niet de meest populair en stoer klinkende besluiten. Het is lekker makkelijk beloften doen die je niet waar kan maken. Maar het kan wel Nederland schade aandoen.
Daarom is het goed om een politiek tegenwicht te hebben van mensen die echt bewezen hebben om dingen goed te kunnen afwegen en beoordelen.
Heel misschien kan men dan wel te ver kijken is het niet?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:58 schreef Noriega het volgende:
[..]
Eens. Captains of industry weten veel meer van buitenlandse zaken en justitie dan respectievelijk diplomaten en hoogleraren rechtsgeleerdheid, om maar een voorbeeldje te noemen.quote:Op zondag 8 februari 2015 19:12 schreef IPA35 het volgende:
Vullen met 'captains of industry' en dan de Tweede Kamer afschaffen.
Verander de naam maar in 'captains of misery'. Dat is wat zij per slot van rekening hebben veroorzaakt.quote:Op zondag 8 februari 2015 19:12 schreef IPA35 het volgende:
Of naar stageplaatsen of geen opleiding, dan zie je bij de PVDA ook een verband.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:10 schreef Noriega het volgende:
[..]
Als je kijkt naar de resultaten van de PVV uitgesplitst over opleidingsniveau dan zie je zo een verband.
quote:Op zondag 8 februari 2015 19:12 schreef IPA35 het volgende:
Liggen de roots van Wilders niet bij de VVD?quote:Op zondag 25 januari 2015 23:10 schreef bamibij het volgende:
[..]
Daarna wil je minder PVV en meer D'66/VVD, geloof me. Ik vind het juist wel een prettig idee dat er mensen in de LANDELIJKE volksvertegenwoordiging zitten met bewezen universitair denkniveau. Veel zaken waarover ze moeten beslissen gaan Jan met de Pet gewoon te boven.
"Volkse" mensen enzo moeten het gewoon lekker bij de gemeenteraad houden en beslissen over de openingstijden van 't winkelcentrum. Voor iedereen beter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |