abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149007059
Ik had een leuke discussie met iemand over het nut van de eerste kamer. Nu is het een soort extra parlement dat het werk van de tweede kamer nog een beetje over doet. Maar kunnen we niet beter de eerste kamer anders kiezen? De eerste kamer meer als een tegenwicht voor populisme.

We laten dan de eerste kamer eens per vier jaar kiezen door de intellectuele bovenlaag van de bevolking. Mensen die iets beter na kunnen denken dan de rest en iets meer verstand van zaken hebben. Wanneer je erin slaagt een universitair diploma te behalen krijg je ook stemrecht bij deze verkiezingen.

In mijn systeem kan dus iedereen stemmen voor de tweede kamer. Die kunnen dingen op de agenda zetten die de intellectuelen niet aanvoelen of onbelangrijk vinden. Maar is er ook een extra parlement van "wijzen" die tegenwicht kunnen bieden aan hersenloos populisme.
pi_149007103
We laten dan de eerste kamer eens per vier jaar kiezen door de intellectuele bovenlaag van de bevolking. Mensen die iets beter na kunnen denken dan de rest en iets meer verstand van zaken hebben. Wanneer je erin slaagt een universitair diploma te behalen krijg je ook stemrecht bij deze verkiezingen.

:')
pi_149007458
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 13:05 schreef Zolder het volgende:

TS krijgt dan geen stemrecht. Is niet eens zo'n slecht idee, wat dat betreft.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_149007720
Harry Potter en de kamer der wijzen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_149008396
Ja want een universitair diploma bepaalt of je slim bent en of je verstand van politiek/de relevante vakgebieden hebt
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_149008555
quote:
10s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 13:53 schreef MouzurX het volgende:
Ja want een universitair diploma bepaalt of je slim bent en of je verstand van politiek/de relevante vakgebieden hebt
Nee maar het bewijst wel dat je iets verder kan kijken dan je neus lang is en dat je ingewikkelde zaken kunt snappen. En je moet ergens de grens stellen.
pi_149008569
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 13:19 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

TS krijgt dan geen stemrecht. Is niet eens zo'n slecht idee, wat dat betreft.
Nog niet nee. Maar ik ben wel van plan mijn universitaire bul een keer te behalen. :P
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 24 januari 2015 @ 14:00:51 #8
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_149008612
Kan je net zo goed stellen dat als iemand ooit een keer op de PVV/GL/CU/SGP/PvdA/... gestemd heeft niet meer mag stemmen.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_149008617
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 13:58 schreef Noriega het volgende:

[..]

Nee maar het bewijst wel dat je iets verder kan kijken dan je neus lang is en dat je ingewikkelde zaken kunt snappen. En je moet ergens de grens stellen.
Dat betwijfel ik zeer.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_149008806
Ik zie de internethandel in universitaire diploma's hard groeien.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_149008884
quote:
10s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:00 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Dat betwijfel ik zeer.
Als je kijkt naar de resultaten van de PVV uitgesplitst over opleidingsniveau dan zie je zo een verband.
pi_149008901
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:06 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik zie de internethandel in universitaire diploma's hard groeien.
Het kan gewoon centraal geregistreerd worden wat voor diploma je hebt. Dus fraude kan gemakkelijk voorkomen worden.
pi_149008934
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:10 schreef Noriega het volgende:
Het kan gewoon centraal geregistreerd worden wat voor diploma je hebt. Dus fraude kan gemakkelijk voorkomen worden.
Ahja, en wat als je een buitenlands universitair diploma hebt?
pi_149008981
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:12 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ahja, en wat als je een buitenlands universitair diploma hebt?
Dan kun je het stemrecht aanvragen en kunnen ze bij de betreffende universiteit navraag doen of het diploma echt is.
pi_149009001
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 13:58 schreef Noriega het volgende:

[..]

Je zou die stelling kunnen onderbouwen door in dit topic wat verder te kijken dan je neus lang is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_149009055
Eigenlijk gewoon een verkapte dictatuur dus?
pi_149009106
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:13 schreef Noriega het volgende:
Dan kun je het stemrecht aanvragen en kunnen ze bij de betreffende universiteit navraag doen of het diploma echt is.
Ja, lekker betrouwbaar. :')
pi_149009155
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:13 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Je zou die stelling kunnen onderbouwen door in dit topic wat verder te kijken dan je neus lang is.
Als je kiezersonderzoeken bekijkt dan kun je zien dat hoger opgeleiden meer op genuanceerde en toekomstgerichte partijen stemmen en minder op populistische.
http://www.google.nl/url?(...)Zz_7EjdxiV9BQoEDTB5g
pi_149009265
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 13:05 schreef Zolder het volgende:

Elitisme, wel misschien was het juist wel eens een goed idee als we naar de onderlaag van de bevolking hadden geluisterd. Hadden we waarschijnlijk geen euro of doorgeslagen immigratie gehad.
pi_149009283
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:18 schreef Noriega het volgende:

[..]

Als je kiezersonderzoeken bekijkt dan kun je zien dat hoger opgeleiden meer op genuanceerde en toekomstgerichte partijen stemmen en minder op populistische.
http://www.google.nl/url?(...)Zz_7EjdxiV9BQoEDTB5g
Dat toont slechts aan dat jouw neus niet zo lang is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_149009870
Als de burgers verstandige mensen in provinciale staten kiezen bestaat dat systeem eigenlijk al.
pi_149009946
Ondemocratisch, elitair en zonder toegevoegde waarde. Ik ben voor. ^O^
pi_149009968
Een meer technocratische eerste kamer zou beter zijn dan de mensen die nu daar een partij vertegenwoordigen.
  zaterdag 24 januari 2015 @ 15:28:19 #24
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_149010992
De facto is de huidige senaat al een 'Kamer der wijzen' die gekozen wordt door de politieke elite.

Zoals het voorbeeld van Koole (http://www.kieskoole.nl/) duidelijk heeft doen maken is het hebben van een grote electorale achterban geen reden om in de Senaat te komen. In de Tweede Kamer was het Koole het wellicht wel gelukt. Je moet verkozen worden door een select groepje regionale politici, die zich al dan niet met de premier laten adviseren over hun stem.

Om in de Kamer te komen moet je daarnaast een sterke maatschappelijke binding hebben. Dus in het dagelijks leven actief onderdeel zijn binnen een deel van de maatschappij die door de politieke partijen (en daarmee de maatschappij zelf) als van groot belang geacht wordt. Dus in het onderwijs, de bouw, de zorg etc.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zaterdag 24 januari 2015 @ 16:21:17 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_149012408
Dat is een goed concept voor een burgeroorlog of iets dergelijks TS
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')