Overigens is het niet voor het eerst dat die lui lopen te knoeien lees ik net:
quote:
Schandpaal nepveteranen onzorgvuldig
Roy Klopper
AMSTERDAM -
De digitale schandpaal voor nepveteranen kent de nodige kinderziekten, waardoor volstrekt onschuldigen worden opgeknoopt.
Ettelijke op internet als bedriegers gebrandmerkte mannen, blijken zich alles behalve als veteraan te willen voordoen.
De beheerders van sites als ’Dutch Stolen Valor’ (DSV) en ’Veteranen tegen de Koom’ hebben gisteren ijlings afbeeldingen verwijderd van door hen ten onrechte tot neppers bestempelde mannen.
Zo blijkt de in september door de DSV tot ’Pannenkoek van de Maand’ benoemde man met een rits medailles op de Arnhemse John Frostbrug, al sinds 1990 de drijvende kracht te zijn achter het naar Nederland halen van hoogbejaarde Britse en Amerikaanse WO2-veteranen.
De betrokkene, Ard van Hulst uit Winssen, is hiervoor zelfs koninklijk onderscheiden en sinds 2003 voorzitter van de Stichting Market Garden Veterans Association. „De oude veteranen vroegen mij hun vaandel te laten dragen. Louter om de eer van deze geweldige kerels hoog te houden. Dan is het heel vervelend om zo op internet te kijk te worden gezet”, aldus Van Hulst.
Schier hetzelfde overkwam luitenant-kolonel (res.) Willem Verheijen. Deze gewezen voorzitter van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reserve Officieren deed zich volgens de ’veteraneninquisitie’ van de internetfora eind juni op het Haagse Malieveld ten onrechte voor als oud-strijder.
Verheijen is onthutst: „Ik was uitgenodigd door de organisatie van Veteranendag. Daarom verscheen ik logischerwijs in uniform. Schandalig dat je dan op internet tot bedrieger wordt benoemd, zonder dat iemand me iets heeft gevraagd.”
De DSV laat in een reactie weten van mening te blijven dat de vaandel dragende Ard van Hulst te ver ging toen hij met baret en onderscheidingen op de Frostbrug stond: „Zo profileert hij zich als veteraan.”
Telegraaf