abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148439762

quote:
Wat weten we over de aanslag op Charlie Hebdo? Een overzicht

Op de burelen van het Franse satirische blad Charlie Hebdo is rond half twaalf een schietpartij losgebarsten. In elk geval hoofdredacteur Stéphane ‘Charb’ Charbonnier en de controversiële cartoonist Cabu kwamen daarbij om het leven. De daders, bewapend met Kalasjnikovs, zijn nog niet gepakt. Wat weten we nu?
Het parket van Parijs spreekt van zeker twaalf doden. Volgens persbureau Reuters zijn ten minste tien mensen gewond, van wie vijf ernstig.

De Franse politie is op zoek naar drie daders, schrijft persdienst ANP. Eerder werd gesproken van twee, maar volgens minister Cazeneuve van Binnenlandse Zaken zijn het er drie.

De daders, gemaskerd, zwart gekleed en bewapend met Kalasjnikovs, zouden tegen ooggetuigen hebben gezegd: “Zeg maar tegen de media dat we van Al-Qaeda Jemen zijn”, meldt 20 Minutes. Volgens de politie riepen ze verder: “Wij wreken de profeet”.

Volgens The Guardian zijn drie aanvallers in een ontsnappingswagen gesprongen, een vierde man zat achter het stuur. Hun auto, een zwarte Citroën, is teruggevonden in het centrum van Parijs. De daders zouden richting het noordoosten van Parijs zijn gevlucht.

De Franse krant Le Parisien spreekt van een goed voorbereide aanslag. De daders vielen binnen tijdens een redactievergadering, waardoor veel redacteuren en tekenaars van Charlie Hebdo (hier een kort profiel) in één ruimte waren. Ook zouden ze slachtoffers bij hun voornaam hebben genoemd.

Volgens Le Monde zijn in het plaatje rechts beelden van de vluchtende daders.

Charlie Hebdo zou de laatste weken zijn beveiligd wegens nieuwe bedreigingen. Eerder kreeg de redactie bedreigingen nadat het blad controversiële columns en spotprenten over de profeet Mohammed publiceerde.

Cartooniste Corinne ‘Coco’ Rey van Charlie Hebdo zou de schutters onder bedreiging hebben binnengelaten. Volgens Rey spraken de daders perfect Frans en zeiden ze dat ze “van Al-Qaeda” waren. De schietpartij zou vijf minuten hebben geduurd.

In de laatste (wrange) cartoon van hoofdredacteur Charb stond de tekst: “Nog steeds geen aanslagen in Frankrijk.” “Wacht eens! We hebben nog tot het eind van januari om onze beste wensen over te brengen.

In de Charlie Hebdo van vandaag, de laatste uitgave, stond een artikel over de Franse schrijver Michel Houellebecq. In zijn boek Soumission beschrijft hij het jaar 2022 onder een eerste islamitische president. De laatste tweet van het blad ging over IS-leider al-Baghdadi.
quote:
Charlie Hebdo, satirisch blad met heel wat vijanden

De aanslag op het redactiekantoor van het Franse satirische weekblad Charlie Hebdo in Parijs, waarbij vandaag doden vielen, staat niet op zichzelf. Het provocerende blad wordt al lang achtervolgd door processen en bedreigingen. Wat voor blad is Charlie Hebdo?

Het Franse satirische weekblad Charlie Hebdo publiceerde in 2012, midden in de golf van protest tegen de anti-islam film Innocence of Muslims, spotprenten van de profeet Mohammed. 'De beelden zullen degenen choqueren die gechoqueerd willen worden', liet hoofdredacteur Charb weten.

Op de cover van de editie van 19 september 2012 staat een moslim in een rolstoel afgebeeld die wordt voortgeduwd door een orthodoxe jood, met de titel Intouchables 2, verwijzend naar de film Intouchables, de Franse inzending voor de Oscars dat jaar.

Franse humor
Het blad staat in een lange Franse traditie. De wortels daarvan liggen bij maandblad Hara-Kiri, in 1960 opgericht door François Cavanna. Hara-Kiri kende God noch gebod, en liet zich ook aan politiek niets gelegen liggen. Na een lange reeks processen en verschijningsverboden legde het blad in 1985 het loodje. Intussen had Charlie Hebdo zich al warmgelopen. Het nam de rol van satirische voorpost moeiteloos over.

Franse humor valt uiteen in twee uitersten. Je hebt de zeer zorgvuldig uitgewerkte grap die is gebaseerd op gewone types die uit de rails lopen; filmmakers Jacques Tati en Louis de Funès beheersten de finesses daarvan. Dany Boon - van de film Bienvenue chez les ch'tis- is hun verre nazaat. Haaks daarop staat een inktzwarte variant, waarvoor niets heilig is. Dat is zeg maar de lijn Céline, Houellebecq en Hara-Kiri. Bij de presentatie van een boek over Hara-Kiri werd het een jaar geleden nog eens uitgelegd. 'Kun je lachen om een kind dat sterft', vroeg de een. 'Ja, maar het gaat beter als het er meer zijn', was het antwoord.

Humor buiten alle perken dus. Die lijn wordt in Charlie Hebdo voortgezet, even scherp, nietsontziend en bruut soms als in Hara-Kiri. Net als Hara-Kiri moet het blad zien rond te komen zonder advertenties - adverteerders denken dat je idioot bent, had Cavanna gedicteerd. Charlie Hebdo verkeert met zijn oplage van ongeveer 50 duizend exemplaren financieel dan ook doorgaans in de gevarenzone.

Blad van tekenaars
Maar er zijn ook verschillen. Anders dan Hara-Kiri, dat veel fotografie en collages bevatte, is Charlie Hebdo een blad van tekenaars. Zij maken er de dienst uit. Dat begint al met de naam: Charlie is een verwijzing naar Charlie Brown, het Amerikaanse stripfiguurtje dat wordt bewonderd door oprichters Wolinski en Cabu (Hebdo staat trouwens voor hebdomodaire - weekblad).

En Charlie Hebdo is een politiek blad. Het kiest positie op de linkerzijde, bestrijdt kerncentrales lang voordat het woord ecologie gemunt is en heeft een deskundige in de gelederen die extreem rechts met argusogen volgt. 'Maar we zijn vrijdenkers', vult Coma aan. 'Als links ons op de zenuwen werkt, tikken we ze net zo hard op de vingers.'

Met die dwarse stellingname maakt het blad heel wat vijanden. Al in 1993 wordt een editie met koning Boudewijn op de omslag in België verboden, het nummer van 19 september 2001 mag de Verenigde Staten niet in. Veruit de grootste klap komt op 8 februari 2006, als Charlie Hebdo de Deense Mohammed-cartoons afdrukt, en er zelf nog een paar aan toevoegt.

Processen
Een regen van processen daalt op de redactie neer, hoofdredacteur Philippe Val krijgt intensieve beveiliging. Het eind van het liedje is dat Charlie Hebdo door de rechter wordt vrijgesproken. 'Dan zie je wat onze rol is', zei destijds tekenaar en redactiechef Riss (de tekenaars van Charlie Hebdo hebben allemaal een geuzennaam). 'De andere Franse media durfden het niet aan de cartoons af te drukken. Ze hebben van onze houding iets opgestoken. Dit keer is de solidariteit daardoor groter.'

Blijft de vraag waarom een blad dat al zo lang achtervolgd wordt door processen en bedreigingen geen beveiliging in de arm neemt als het een Sharia Hebdo uitbrengt. 'Daar raak je de kern van Charlie Hebdo', zegt Coma. 'Als redactie deelden we de euforie rond de Arabische opstanden en waren we diep teleurgesteld door het vervolg. Toen zei iemand - ik weet niet eens meer wie - we maken een Sharia Hebdo. Nooit hebben we gedacht dat dit de reactie kon zijn.'

Molotovcocktail
De beveiliging van het kantoor van Charlie Hebdo is inmiddels opgevoerd. Vorig jaar moest de redactie van het blad op zoek naar een andere werkplek, nadat in november een molotovcocktail naar binnen werd gegooid. De redactielokalen brandden uit, computers en archieven gingen verloren. Dat allemaal omdat het weekblad een nummer aankondigde met Mohammed als gasthoofdredacteur en zich voor de gelegenheid omdoopte tot Sharia Hebdo.

'Wij gaan door waar anderen halt houden', zei tekenaar en redactiechef Riss. 'Als een soort verkenners zoeken we de grenzen op. Dat wij dat doen, maakt voor de andere media het speelveld groter; het voorkomt dat ze te voorzichtig worden. We tekenen niet alleen om te amuseren, maar ook om die vrijheid te bevechten.'

'We weten nu weer precies waarom we het blad maken', zei Riss, die er sinds de oprichting in 1992 werkt. Hij is opgeleid als jurist. Het opzoeken van de grenzen van de vrijheid van meningsuiting was voor hem een belangrijke reden om hier te gaan werken. 'We willen de mechanismen blootleggen die mensen dom kunnen houden. Dat kan religie zijn, maar ook media, politiek en economie. En daarbij nemen we inderdaad risico's.'
Linkjes
Liveblog NRC
Liveblog NOS
Liveblog Volkskrant
Wat is Charlie Hebdo?
Beelden van beschietingen (Klik niet als je maag gevoelig is)
Fotoreeks De Morgen
Fotoreeks NRC
(Extra) uitzendingen NOS gemist?

Voor de complotbespeurders is er een topic in BNW
BNW / de aanslag op Charlie Hebdo
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_148439796
quote:
7s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:29 schreef remlof het volgende:

[..]

Zonder de pvv zou Nederland veiliger zijn, durf ik te beweren.
Jij leeft wel echt op het randje hé? Zomaar een ongevaarlijke opmerking, die je recht in het gezicht van de meest militante pvv'er zou kunnen maken zonder kleerscheuren, op een anoniem forum zetten.
pi_148439808
Nico nu bij DWDD.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:37:27 #4
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_148439817
Financial Times van het padje af:

Ten percent faster with a sturdier frame
  Redactie Sport woensdag 7 januari 2015 @ 19:37:55 #5
274204 crew  Mexicanobakker
pi_148439840
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:37 schreef superniger het volgende:
Nico nu bij DWDD.
Leuk, maar niet hier.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:37:55 #6
430880 mig72
De Professional
pi_148439841
Dood aan alle criminelen!
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:38:13 #7
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_148439857
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:38:28 #8
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_148439870
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:37 schreef mig72 het volgende:
Dood aan alle criminelen!
Wat is een crimineel?
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_148439897
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:37 schreef Glazenmaker het volgende:
Zonder de pvv zou Nederland veiliger zijn, durf ik te beweren.
Zonder moslims zou Nederland veiliger zijn, durf ik te beweren.
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:39:17 #10
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_148439913
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:37 schreef TC03 het volgende:

[ afbeelding ]
Ophef over artikel Financial Times
Laat dat even indalen: de @FT noemt Charlie Hebdo "stupid" omdat het moslims provoceert

— Bosch van Rosenthal (@eelcobvr) January 7, 2015
FT is even van t padje geraakt #JeSuisCharliepic.twitter.com/jO7x3vXfUj

— Marcel Canoy (@marcelcanoy) January 7, 2015

:P (postte ik in het vorige topic)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:39:24 #11
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_148439919
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:34 schreef TC03 het volgende:
Dit argument zou ik kunnen geloven, ware het niet dat PVV enkel in Nederland actief is en moslims wereldwijd gekke dingen doen...
Dat gebeurt niet alleen in Nederland, ik gaf slechts een voorbeeld. En moslims hebben lange baarden, daar sta je vrij snel op, dat klopt. Maar het is een bewezen techniek dat het herhalen van 'waarheden' leidt tot geloof ervan en als dat balletje eenmaal rolt ...
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_148439937
quote:

[ afbeelding ]
Niets mis met die mening.
Allah Al Watan Al Malik
pi_148439943
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:38 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Zonder mannen tussen 15 en 25 zou Nederland veiliger zijn, durf ik te beweren.
Dit, dus.
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:39:51 #14
430880 mig72
De Professional
pi_148439946
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:38 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]

Wat is een crimineel?
Het zijn die lieden die samenleving verpesten en jouw en mijn gevoel van openbare veiligheid wegnemen waardoor we niet meer met gemak onze levens kunnen leiden.
pi_148439952
quote:

[ afbeelding ]
Lol, wat een verraders, compleet ongeloofwaardig vanaf nu. Al helemaal omdat ze de vrijheid van meningsuiting niet snappen en daar ook nog eens als logisch gevolg een moordpartij aan verbinden.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:40:12 #16
53267 TC03
pi_148439961
quote:
2s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:39 schreef elcastel het volgende:

[..]

Dat gebeurt niet alleen in Nederland, ik gaf slechts een voorbeeld. En moslims hebben lange baarden, daar sta je vrij snel op, dat klopt. Maar het is een bewezen techniek dat het herhalen van 'waarheden' leidt tot geloof ervan en als dat balletje eenmaal rolt ...
Dus je moet niet wijzen en alles maar laten gebeuren...?
pi_148439972
quote:
14s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:39 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Zonder mannen tussen 15 en 25 zou Nederland veiliger zijn, durf ik te beweren.
Zonder mensen zou Nederland veiliger zijn durf ik te beweren :')
pi_148439975
http://www.volkskrant.nl/(...)-frankrijk~a3812377/

[ Bericht 87% gewijzigd door Mylene op 07-01-2015 19:47:09 (copyright artikel, alleen linken) ]
pi_148439982
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:40 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ook een goeie.
Dit, dus.
pi_148439994
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:40 schreef TC03 het volgende:

[..]

Dus je moet wel wijzen en blijven wijzen en daarin lekker doorschieten? Zoals al decennialang gebeurd?

[ Bericht % gewijzigd door timmmmm op 07-01-2015 19:41:53 ]
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:40:50 #21
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_148439996
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:38 schreef LelijKnap het volgende:
Jij bent er zoeen die gelooft ( :') ) dat de wereld vredelievend is zonder geloof ?
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:40:59 #22
435923 Bittere_Ernst.
Ik ben verbitterd!
pi_148440002
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:37 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Leuk, maar niet hier.
Vrijheid.
Maar diep van binnen lach ik.
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:41:08 #23
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_148440010
quote:

[ afbeelding ]
Zo vreemd vin ik dat artikeltje niet.

Natuurlijk mag dat nooit een excuus zijn om mensen te vermoorden, maar bij iedere groep die je stelselmatig loopt af te zeiken en te vernederen op de meest grove manieren, zal er ongewtijfeld ooit een reactie komen vanuit op zijn minst enkelen uit die groep. Of dat nou over moslims, de aanhang van ADO, of PVV'ers gaat...
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:41:17 #24
53267 TC03
pi_148440018
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:39 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Niets mis met die mening.
Jawel.
pi_148440021
quote:
14s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:40 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Ook een goeie.
Niveau hier is echt om te huilen. Nederland zou beter af zijn zonder moslims ?
  Redactie Sport woensdag 7 januari 2015 @ 19:41:28 #26
pi_148440028
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:40 schreef Bittere_Ernst. het volgende:

[..]

Vrijheid.
Een forum is geen democratie.
pi_148440048
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:40 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Niet voor honden hoor :N
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:41:56 #28
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_148440061
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:40 schreef TC03 het volgende:
Dat zeg ik niet. Al wil ik best onderscheid maken tussen naar iemand wijzen en iemand een vinger in zijn oog duwen.
pi_148440066
quote:
5s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:40 schreef elcastel het volgende:
Jij bent er zoeen die gelooft ( ) dat de wereld vredelievend is zonder geloof ?
Nee?
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:42:11 #30
53267 TC03
pi_148440068
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:40 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dus je moet wel wijzen en blijven wijzen en daarin lekker doorschieten? Zoals al decennialang gebeurd?
Je moet altijd de nuance zoeken. Maar ik denk niet dat de PVV een probleem verergerd heeft.
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:42:21 #31
435923 Bittere_Ernst.
Ik ben verbitterd!
pi_148440073
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:41 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Een forum is geen democratie.
Als ze bij DWDD dingen over dit onderwerp zeggen mag dat toch best gezegd worden. Moeten opmerkingen van politici dan ook in het betreffende subforum geplaatst worden?
Maar diep van binnen lach ik.
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:42:29 #32
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_148440079
Probeer mensen eens met meningen aan te pakken ipv persoonlijke aanvallen
Laffe huichelaar
pi_148440080
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:41 schreef TC03 het volgende:

[..]

Jawel.
Neuh, hooguit de timing is bar slecht. Maar zeggen dat de cartoons smakeloos zijn - daar is verder in het geheel niets mis mee.
Allah Al Watan Al Malik
pi_148440102
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:40 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Juist omdat mensen doorschieten moeten we de islam en de mensen die zoiets achterlijks aanhangen belachelijk maken en afzeiken. Geloven in Allah is dommer dan in sinterklaas en van sinterklaas hoef je geen homo's te haten.
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:43:21 #35
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_148440122
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:42 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Neuh, hooguit de timing is bar slecht. Maar zeggen dat de cartoons smakeloos zijn - daar is verder in het geheel niets mis mee.
Om ze daarom op de blazen is natuurlijk weer het andere uiterste. Mensen moeten gewoon onsmakelijk mogen zijn als ze niet onwettig zijn
Laffe huichelaar
pi_148440131
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:42 schreef TC03 het volgende:

[..]

Je moet altijd de nuance zoeken. Maar ik denk niet dat de PVV een probleem verergerd heeft.
Dan ben je uitermate naïef of wil je gewoon blind zijn voor de emotie van moslims - waarschijnlijk omdat je hen als minderwaardig beschouwd. Ik kan er niets anders van denken.
Allah Al Watan Al Malik
  Redactie Sport woensdag 7 januari 2015 @ 19:43:50 #37
pi_148440153
quote:

[..]

Dat mag je vinden.

Maar is daarmee het door de kop zeven van kogels bij deze cartoonisten gerechtvaardigd?
pi_148440155
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:43 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Om ze daarom op de blazen is natuurlijk weer het andere uiterste. Mensen moeten gewoon onsmakelijk mogen zijn als ze niet onwettig zijn
Dat geeft FT ook duidelijk aan.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:43:58 #39
53267 TC03
pi_148440163
quote:

[..]

Ze oordelen ineens inhoudelijk over het blad, terwijl de inhoudelijke waarde totaal niet relevant is. Het enige wat ze daarmee doen is uitlokking suggereren.
pi_148440166
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:43 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Volgens mij beweert Mutant ook niks anders.
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:44:10 #41
430880 mig72
De Professional
pi_148440169
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:42 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Juist omdat mensen doorschieten moeten we de islam en de mensen die zoiets achterlijks aanhangen belachelijk maken en afzeiken. Geloven in Allah is dommer dan in sinterklaas en van sinterklaas hoef je geen homo's te haten.
Die kerel heeft nog steeds niet uitgelegd waarom deze moorden terecht zijn, en weigert het ook na het goedgepraat te hebben. :X
pi_148440181
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:43 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Dat mag je vinden.

Maar is daarmee het door de kop zeven van kogels bij deze cartoonisten gerechtvaardigd?
Dat schrijft FT toch ook niet. Waarom lees je alleen wat je wil lezen? Ze veroordelen keihard deze actie.
Allah Al Watan Al Malik
  Redactie Sport woensdag 7 januari 2015 @ 19:44:22 #43
pi_148440183
Ik moet overigens zelf ook absoluut niet lachen om deze "tekeningen".
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:44:52 #44
155616 Proximo
For god, king & country
pi_148440215
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:44 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat schrijft FT toch ook niet. Waarom lees je alleen wat je wil lezen? Ze veroordelen keihard deze actie.
Toch moeten we "rekening" houden met mogelijke gekwetste gevoelens.
Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
pi_148440218
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:42 schreef TC03 het volgende:

[..]

Daar denk ik anders over. Fundamentalisme ontstaat juist door mensen in een isolement te helpen en een gezamenlijke vijand verbindt mensen sterk. Door ongenuanceerde aanvallen op een religie versterk je beide fenomenen.
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:45:22 #46
53267 TC03
pi_148440245
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:43 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dan ben je uitermate naïef of wil je gewoon blind zijn voor de emotie van moslims - waarschijnlijk omdat je hen als minderwaardig beschouwd. Ik kan er niets anders van denken.
Naïef?

Wereldwijd zie je hetzelfde probleem als in Nederland, terwijl Wilders enkel in Nederland echt invloed heeft.

De problematiek is hetzelfde, met of zonder Wilders. Derhalve is Wilders niet van invloed.
pi_148440247
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:44 schreef mig72 het volgende:

[..]

Die kerel heeft nog steeds niet uitgelegd waarom deze moorden terecht zijn, en weigert het ook na het goedgepraat te hebben. :X
Vrij logisch. Zoiets is namelijk nooit uit te leggen.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_148440249
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:43 schreef TC03 het volgende:

[..]

Ze oordelen ineens inhoudelijk over het blad, terwijl de inhoudelijke waarde totaal niet relevant is. Het enige wat ze daarmee doen is uitlokking suggereren.
Waarom? Ga jij nu bepalen wat voor de ander relevant moet zijn? Omgekeerde wereld dit.
Allah Al Watan Al Malik
pi_148440256
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:42 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Ik ben heel sterk voor de vrijheid van meningsuiting. Dus als jij vindt dat de Islam een onzinnige geloofsovertuiging is, dan vind ik dat je het recht hebt om dat te uiten. Ook als dat door middel van cartoons is. Maar deze journalisten waren toch vooral heel kritisch over geloofsovertuigingen? Ze waren niet per definitie heel erg aan het afzeiken toch?
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:45:55 #50
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_148440274
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:43 schreef TC03 het volgende:

[..]

Dat maak jij ervan. Dus als je zegt waarom iemand iets doet, zeg je ineens dat ze uitgelokt zijn? Vind ik wat te kort door de bocht.
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:44 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Volgens mij beweert Mutant ook niks anders.
Dat weet ik, maar volgens mij kwam het bij een deel niet over, dus ik dacht, ik verduidelijk het even
Laffe huichelaar
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:46:28 #51
53267 TC03
pi_148440302
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:45 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Waarom? Ga jij nu bepalen wat voor de ander relevant moet zijn? Omgekeerde wereld dit.
Nee, ik bepaal het voor mezelf. Ik zie niet hoe de inhoud relevant is en zodoende vind ik het een suggestieve manier van schrijven.
pi_148440309
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:44 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik moet overigens zelf ook absoluut niet lachen om deze "tekeningen".
Het is jammer dat ik maar één jaar Frans heb gehad. :D
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:46:38 #53
160398 akveor
Ja, ik ben het...
pi_148440316
quote:
7s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:28 schreef remlof het volgende:

[..]

Mensen die moslims in het algemeen als een bedreiging zien.

Het zijn alleen de fundamentalisten die gevaarlijk zijn.
De tolerantie en de angst van de meerderheid lijkt me gevaarlijker.
Er zal altijd onkruid zijn, dat je het laat woekeren maakt dat het een probleem wordt.
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:45 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Dat maak jij ervan. Dus als je zegt waarom iemand iets doet, zeg je ineens dat ze uitgelokt zijn? Vind ik wat te kort door de bocht.

[..]

Dat weet ik, maar volgens mij kwam het bij een deel niet over, dus ik dacht, ik verduidelijk het even
Een deel van de users hier die zeggen dat Nederland veiliger is zonder moslims ? Die zijn sowieso kansloos.
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:46:54 #55
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_148440332
Uitleggen waarom men doet wat ze doet wil niet zeggen dat je zegt dat het goed is wat ze doen.
Laffe huichelaar
pi_148440335
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:45 schreef TC03 het volgende:

[..]

Naïef?

Wereldwijd zie je hetzelfde probleem als in Nederland, terwijl Wilders enkel in Nederland echt invloed heeft.

De problematiek is hetzelfde, met of zonder Wilders. Derhalve is Wilders niet van invloed.
We hebben het hier over Nederland. Niet over wereldwijd. Nog los daarvan zijn er ook wereldwijd partijen actief die een politieke agenda net als de PVV hebben. Het gaat hier niet louter om de problematiek zelf, maar de wijze waarop met de problematiek wordt omgegaan en wat voor effect dat heeft op mensen die in eerste instantie niets met deze problematiek van doen hebben, maar er bewust worden ingesleurd.
Allah Al Watan Al Malik
pi_148440344
quote:

[..]

De man noemde het populistisch om te praten over de mutilatie van 50% van de moslim kinderen.
pi_148440348
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:46 schreef Yasmin23 het volgende:
Een deel van de users hier die zeggen dat Nederland veiliger is zonder pvv-ers? Die zijn sowieso kansloos.
  Redactie Sport woensdag 7 januari 2015 @ 19:47:30 #59
pi_148440353
quote:

[..]

Een deel van de users hier die zeggen dat Nederland veiliger is zonder moslims ? Die zijn sowieso kansloos.
Het -zou- nog best waar kunnen zijn.

Maakt het niet te rechtvaardigen.
pi_148440360
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:46 schreef TC03 het volgende:

[..]

Nee, ik bepaal het voor mezelf. Ik zie niet hoe de inhoud relevant is en zodoende vind ik het een suggestieve manier van schrijven.
Dat kan, dat doet verder niets af aan hun mening. De cartoons vind ik suggestief. Ik slaap er verder geen nacht minder om.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:47:43 #61
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_148440364
In die Franse betogingen zie je nu hetzelfde vlgs de NOS, mensen die elkaar persoonlijk aanvallen.
Say what?
pi_148440367
quote:

[..]

Feitelijk hebben ze gelijk maar dat maakt de opmerking niet minder debiel :D
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:47:50 #63
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_148440369
Het volledige stuk van FT:

The gunmen in Paris attacked more than a Muslim-baiting magazine. The next question is what impact the murders will have on politics, writes Tony Barber (Financial Times).

SPOILER: klik
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_148440376
De wereld zou een stuk veiliger zijn zonder mensen.
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:48:05 #65
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_148440382
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:47 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Klopt. Je kan niet een hele bevolkingsgroep als 'onveilig' bestempelen. Of het nu moslims zijn of PVV-stemmers
Laffe huichelaar
pi_148440385
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:47 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Het -zou- nog best waar kunnen zijn.

Maakt het niet te rechtvaardigen.
Ach, hou toch op. Zonder geloof verzinnen mensen wel wat anders.
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:48:11 #67
53267 TC03
pi_148440390
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:45 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Tim kocht zojuist drop. Tim is een mongool.

Er zit geen enkel verband tussen deze twee zinnen, maar de suggestie wordt gewekt dat je een mongool bent omdat je drop kocht. Waarom zou ik anders kiezen om op te schrijven wat jij gekocht hebt? Daar zit een bedoeling achter.
  Redactie Sport woensdag 7 januari 2015 @ 19:48:12 #68
pi_148440391
Zometeen maar even het bulletin van 8 uur bekijken.
pi_148440403
quote:

[..]

Waarom zou je zulke mensen persoonlijk aanvallen? Het is slechts een mening.
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:48:27 #70
426473 .Exe
And Justice for All
pi_148440404
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:41 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Niveau hier is echt om te huilen. Nederland zou beter af zijn zonder moslims ?
Das logisch.
pi_148440406
quote:

[..]

Kerel, als je deze onzin blijft herhalen ben ik genoodzaakt timmmm op je af te sturen. En dat wil je niet.
Allah Al Watan Al Malik
pi_148440407
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:47 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]

Feitelijk hebben ze gelijk maar dat maakt de opmerking niet minder debiel :D
Nederland is veiliger zonder mensen. Zo simpel is het.
pi_148440423
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:45 schreef Nammie het volgende:

[..]

Ik ben heel sterk voor de vrijheid van meningsuiting. Dus als jij vindt dat de Islam een onzinnige geloofsovertuiging is, dan vind ik dat je het recht hebt om dat te uiten. Ook als dat door middel van cartoons is. Maar deze journalisten waren toch vooral heel kritisch over geloofsovertuigingen? Ze waren niet per definitie heel erg aan het afzeiken toch?
Ze stonden bekend om de schunnige grappen en grof taalgebruik.
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:48:59 #74
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_148440437
quote:
Bij een satirische aanval van het Franse weekblad Charlie Hebdo zijn geen doden of gewonden gevallen. Het incident brengt het totaal aantal slachtoffers van satirische aanvallen sinds het begin van de jaartelling op nul.
Ongeveer het enige artikel van De Speld dat geen satire is. Heel veel waarheid :{² .
2000 light years from home
pi_148440441
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:48 schreef Nammie het volgende:

[..]

Waarom zou je zulke mensen persoonlijk aanvallen? Het is slechts een mening.
Ja een hele nare mening.
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:49:06 #76
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_148440443
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:48 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Dit staat als een paal boven water.
Say what?
pi_148440446
quote:

[..]

Jep.
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:49:27 #78
53267 TC03
pi_148440457
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:47 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat kan, dat doet verder niets af aan hun mening. De cartoons vind ik suggestief. Ik slaap er verder geen nacht minder om.
Goed, met de mening dat het smakeloos is, is niks mis.

Met het stukje tekst is echter van alles mis.
  Redactie Sport woensdag 7 januari 2015 @ 19:49:29 #79
pi_148440458
quote:

[..]

Ach, hou toch op. Zonder geloof verzinnen mensen wel wat anders.
Er is ongetwijfeld een reden dat er een radicale groep moslims is die primitieve daden uitvoert jegens anderen, terwijl dit bij andere religies veel minder is.

Dat neemt niet weg dat er altijd geweld zal zijn.
pi_148440459
Ben dat moslim gebash hier echt zat.
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:49:48 #81
373277 IsaacCuenca
Alles was hetzelfde
pi_148440472
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:48 schreef .Exe het volgende:

[..]

Das logisch.
De koerden worden afgeslacht door de moslims toch whaha wat een clown ben jij
pi_148440477
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:49 schreef Yasmin23 het volgende:
www.maroc.nl een optie?
pi_148440478
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:48 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Klopt. Je kan niet een hele bevolkingsgroep als 'onveilig' bestempelen. Of het nu moslims zijn of PVV-stemmers
Het begon met de opmerking dat Nederland veiliger zou zijn zonder PVV-ers. Dat men (zij) blijft hangen bij de (reflecterende) reactie dat Nederland veiliger zou zijn zonder moslims is wel typerend.
pi_148440481
quote:
Laat je niet zo opnaaien, is het niet waard.
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:50:03 #85
160398 akveor
Ja, ik ben het...
pi_148440484
Het lijkt me niet dat moslims nu plots vinden dat de spotprenten wel kunnen.
Enfin de discussie is nu spotprenten bij DWDD in plaats van het moslimfascisme.
Waarom?
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:50:06 #87
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_148440491
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:48 schreef TC03 het volgende:

[..]

Tim kocht zojuist drop. Tim is een mongool.

Er zit geen enkel verband tussen deze twee zinnen, maar de suggestie wordt gewekt dat je een mongool bent omdat je drop kocht. Waarom zou ik anders kiezen om op te schrijven wat jij gekocht hebt? Daar zit een bedoeling achter.
Wanneer de dokter naar mijn mams gegaanwas bij de geboorte met de mededeling Tim heeft te weinig zuurstof gehad bij de geboorte, hij is een mongool zegt hij het eerste deel niet om het minder erg te maken oid, enkel om het waarom uit te leggen. Wil niet zeggen dat het ineens een goede zaak is.

Om even in je eigen vergelijking te blijvven
Laffe huichelaar
pi_148440502
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:49 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Er is ongetwijfeld een reden dat er een radicale groep moslims is die primitieve daden uitvoert jegens anderen, terwijl dit bij andere religies veel minder is.

Dat neemt niet weg dat er altijd geweld zal zijn.
Dat is een hele kleine groep, en de religie zal niet de enige oorzaak zijn van wat ze doen. Als je gaat zeggen dat Nederland veiliger is zonder moslims is dat ongelooflijk kwetsend.
pi_148440505
quote:
Ik lees het niet helemaal. Er worden pvv-ers gebasht en er worden moslims gebasht. Je leest een beetje wat je wil lezen denk ik. :)
pi_148440519
quote:
11s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:50 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

www.maroc.nl een optie?
Nee ben geen Marokkaan en geen moslim..
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:50:59 #91
104871 remlof
Europees federalist
pi_148440528
quote:
Dat kan ik me helemaal vooratellen.

Het is net Duitsland in de jaren 30 hier, maar dan met moslims ipv joden.
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:51:07 #92
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_148440533
Op Fok! bashen we iedereen, zo rollen wij. _O_
Say what?
pi_148440540
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:49 schreef TC03 het volgende:

[..]

Goed, met de mening dat het smakeloos is, is niks mis.

Met het stukje tekst is echter van alles mis.
Ik vind het een volstrekt redelijk stukje. De cartoons waren smakeloos, het was gericht op het irriteren van een groep radicalen. En dat is gewoon niet handig. Dat neemt verder niet weg dat het achterlijke randmongolen zijn die dit geflikt hebben. Vrij genuanceerd. Het enige waar je van mening over kunt verschillen is of het smakeloos is of niet.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:51:28 #94
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_148440543
quote:
15s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:50 schreef remlof het volgende:

[..]

Dat kan ik me helemaal vooratellen.

Het is net Duitsland in de jaren 30 hier, maar dan met moslims ipv joden.
Wat een onzin :') .
2000 light years from home
pi_148440552
Oh ironie:

quote:
Charlie Hebdo grew out of a weekly called Hara Kiri Hebdo founded in 1969 by a group of left-leaning journalists. The newspaper in its current form dates to 1992, when several journalists pooled their money and set up a foundation to run the publication. According to a 2008 story in Le Monde, the foundation was called “Kalashnikov Editions”—by grotesque coincidence, the name of the rifle used in the terror attack.
http://www.businessweek.c(...)orist-target#r=lr-sr
pi_148440557
quote:
10s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:50 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Hmm. Tweakers.net dan?
pi_148440558
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:51 schreef UpsideDown het volgende:
Op Fok! bashen we iedereen, zo rollen wij. _O_
Duidelijk.
  woensdag 7 januari 2015 @ 19:51:46 #98
53267 TC03
pi_148440561
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:50 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Wanneer de dokter naar mijn mams gegaanwas bij de geboorte met de mededeling Tim heeft te weinig zuurstof gehad bij de geboorte, hij is een mongool zegt hij het eerste deel niet om het minder erg te maken oid, enkel om het waarom uit te leggen. Wil niet zeggen dat het ineens een goede zaak is.

Om even in je eigen vergelijking te blijvven
In jouw voorbeeld zit er een duidelijk verband tussen beide stellingen.

In mijn voorbeeld en die van de FT zit er geen duidelijk verband tussen.

Dát is het verschil.
pi_148440562
quote:
10s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:50 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Zullen we op facebook verder gaan? :D
pi_148440565
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:50 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Waarom?
Omdat het onterecht, dom en vooral kwetsend is voor moslims die hier meelezen en zelfs mee discussiëren.Snap niet zo goed waarom mensen online de behoefte voelen om dit soort dingen te zeggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')