Kan allebei. Vervangen lukt wel maar je moet het wel kunnen. Als je met slecht weer gaat forensen kan je beter niet al te kostbare spullen op je fiets hebben want alles gaat toch kapot door zout en water.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 20:12 schreef kanovinnie het volgende:
Kak. Speling op de body van m'n zondas. Na 13000 km al. Kan ik lagers vervangen of moet ik een nieuwe kopen?
quote:Op dinsdag 6 januari 2015 21:12 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
'Niet harder dan 25 km/u op fietspaden' http://nu.nl/politiek/396(...)-kmu-fietspaden.html (via @NUnl)
Helemaal mee eens. De fietspaden zijn op mooie dagen niet berekend op de hoeveelheid fietsers en de grote snelheidsverschillen. Lekker de weg op!quote:Ook zouden fietsers die sneller willen dan 30 kilometer per uur, de keuze moeten krijgen om op de weg te mogen fietsen.
Iedere fiets een nummerbord en flitspaaltjes langs het fietspad!quote:Op dinsdag 6 januari 2015 21:12 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
'Niet harder dan 25 km/u op fietspaden' http://nu.nl/politiek/396(...)-kmu-fietspaden.html (via @NUnl)
Volgens mij gaan wij er donderdag heen en dinsdag terug.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 23:01 schreef janatwork het volgende:
Hoelang om de sportful heen willen jullie in Feltre zitten? Ik wil toch wat eerder aankomen dan de 2 dagen vooraf die ik bij de Marmotte had. Dinsdag of woensdag die kant op lijkt mij mooi.
Als ik op 80 of zelfs 100 km/h wegen moet gaan fietsen houdt t voor mij wel op hoor. Het snelheidsverschil Is veel te groot en die wegen zijn niet gemaakt voor ook nog fietsers erbij. Dan gaan er doden vallen.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:55 schreef janatwork het volgende:
[..]
[..]
Helemaal mee eens. De fietspaden zijn op mooie dagen niet berekend op de hoeveelheid fietsers en de grote snelheidsverschillen. Lekker de weg op!
Dit. Zeker die rechte provinciale wegen zijn levensgevaarlijk. Daar is het al een wonder dat de bejaarden niets weten te raken en ik ben niet van plan om daar een doelwit te vormen.quote:Op woensdag 7 januari 2015 07:59 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Als ik op 80 of zelfs 100 km/h wegen moet gaan fietsen houdt t voor mij wel op hoor. Het snelheidsverschil Is veel te groot en die wegen zijn niet gemaakt voor ook nog fietsers erbij. Dan gaan er doden vallen.
Die is verplicht hoor. Wij wielrenners trekken ons daar niets van aan want onze eigen soigneeregels zijn belangrijkerquote:Op woensdag 7 januari 2015 09:19 schreef Bloem84 het volgende:
Ze kunnen beter een bel gaan verplichten
*rent weer weg
En dan bel je, dan horen die bejaarde fietsers je niet. Dan haal je in, en dan vragen ze waarom je niet belt...quote:Op woensdag 7 januari 2015 09:19 schreef Bloem84 het volgende:
Ze kunnen beter een bel gaan verplichten
*rent weer weg
Ja ren maar snel wegquote:Op woensdag 7 januari 2015 09:19 schreef Bloem84 het volgende:
Ze kunnen beter een bel gaan verplichten
*rent weer weg
Ik zie opeens al die bejaarden die hun huidige electrische fiets niet beheersen op zo'n speedelec, met 40 een zwieper naar links maken, en rechtstreeks de sloot, het maisveld of een boom omhelzenquote:Op woensdag 7 januari 2015 09:28 schreef Gripper het volgende:
[..]
B. Zolang mensen als ze een bel of "hoi" achter zich horen eerst een slinger naar links maken
Of dan bel je, krijg je een grote bek dat je rustig moet doenquote:Op woensdag 7 januari 2015 09:22 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
En dan bel je, dan horen die bejaarde fietsers je niet. Dan haal je in, en dan vragen ze waarom je niet belt...
Zelfde voor de coole figuren met oordopjes in of hoofdtelefoon op...
Maar dan natuurlijk met de fietspomp paar tikken geven.quote:Op woensdag 7 januari 2015 09:34 schreef Leonos het volgende:
[..]
Of dan bel je, krijg je een grote bek dat je rustig moet doen
Compleet mee eens. Zeker met B. (want voor optie A moet je 54 km/uur rijden en dat doe ik alleen als ik KOM's haal).quote:Op woensdag 7 januari 2015 09:28 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ja ren maar snel weg![]()
Die bel helpt ook niet want :
A. Het probleem is het snelheidsverschil, als je 30 meter van te voren belt dan ben je al na 2 seconden bij de persoon die je wilde waarschuwen.
B. Zolang mensen als ze een bel of "hoi" achter zich horen eerst een slinger naar links maken om te kijken wat dat toch in godsnaam zou kunnen zijn achter ze?? Op een fietspad?? Een andere fietser?? Wat een verrassing zeg!! , bel ik liever helemaal niet. Blijven ze tenminste (sort of) recht rijden
Moet je wel harder gaan rijden dan 40quote:Op woensdag 7 januari 2015 09:31 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Ik zie opeens al die bejaarden die hun huidige electrische fiets niet beheersen op zo'n speedelec, met 40 een zwieper naar links maken, en rechtstreeks de sloot, het maisveld of een boom omhelzen![]()
![]()
Dit ja. Als je reacties leest op buitenlandse fietssites zijn die mensen stikjaloers op onze infrastructuur.quote:Op woensdag 7 januari 2015 08:42 schreef Levitas het volgende:
Waarom zouden we in godsnaam ons relatief super veilige fietsnetwerk omgooien? Zoals het nu is, is het toch écht veel veiliger dan in 90% ofzo van de wereld. Ihet buitenland zijn vaak geen fietspaden, maar enkel fietsstrookjes op de normale weg. In Australië zelfs op de snelwegen (110 km/u) is er alleen enkel een fietsstrook van 1 meter. Dát is pas gevaarlijk.
Idd, 2 seconden is wel heel optimistisch. Blijft een fokker he, met zijn 30+...quote:Op woensdag 7 januari 2015 09:39 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Compleet mee eens. Zeker met B. (want voor optie A moet je 54 km/uur rijden en dat doe ik alleen als ik KOM's haal).
Zo vaak gehad dat mensen dan hun hoofd naar links draaien en slingeren. Als je niets zegt kan je aardig voorspellen wat er gaat gebeuren. Misschien meer aso, maar dan kan ik wel op mijn eigen tempo door blijven rijden zonder ongelukken.
Je hoeft alleen maar strava uit te lezen en je hebt een trajectcontrole waar ze zelfs op de a4 niet over durven te dromen.quote:Op woensdag 7 januari 2015 09:26 schreef poiuytr het volgende:
Valt toch totaal niet te handhaven, politie heeft het nu al druk zat, denk/ hoop niet dat er door komt.
Das waar, dus de rijks en provinciale wegen niet. De lokale wegen wel. Nu is dat ook al vaak zo.quote:Op woensdag 7 januari 2015 07:59 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Als ik op 80 of zelfs 100 km/h wegen moet gaan fietsen houdt t voor mij wel op hoor. Het snelheidsverschil Is veel te groot en die wegen zijn niet gemaakt voor ook nog fietsers erbij. Dan gaan er doden vallen.
Omdat ons "superveilige" fietsnetwerk niet berekend is op de hoeveelheid gebruikers en die gebruikers ook in toenemende mate grote snelheidsverschillen hebben.quote:Op woensdag 7 januari 2015 08:42 schreef Levitas het volgende:
Waarom zouden we in godsnaam ons relatief super veilige fietsnetwerk omgooien? Zoals het nu is, is het toch écht veel veiliger dan in 90% ofzo van de wereld. Ihet buitenland zijn vaak geen fietspaden, maar enkel fietsstrookjes op de normale weg. In Australië zelfs op de snelwegen (110 km/u) is er alleen enkel een fietsstrook van 1 meter. Dát is pas gevaarlijk.
Ik vind dat zulk debiel gedrag he?quote:Op woensdag 7 januari 2015 09:39 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Compleet mee eens. Zeker met B. (want voor optie A moet je 54 km/uur rijden en dat doe ik alleen als ik KOM's haal).
Zo vaak gehad dat mensen dan hun hoofd naar links draaien en slingeren. Als je niets zegt kan je aardig voorspellen wat er gaat gebeuren. Misschien meer aso, maar dan kan ik wel op mijn eigen tempo door blijven rijden zonder ongelukken.
Ja, als je dat met andere landen vergelijkt...quote:Op woensdag 7 januari 2015 10:03 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Dit ja. Als je reacties leest op buitenlandse fietssites zijn die mensen stikjaloers op onze infrastructuur.
Nu heb ik nergens in Europa gefietst of hardgelopen op de normale weg, maar toen ik nog geen 2 meter van 60 tot 110 km/u rijdende auto's moest hardlopen, heb ik toch redelijk vaak net niet in m'n broek gescheten en veel meer in de berm moeten springen dan ik had gewild.quote:Op woensdag 7 januari 2015 10:11 schreef janatwork het volgende:
[..]
Omdat ons "superveilige" fietsnetwerk niet berekend is op de hoeveelheid gebruikers en die gebruikers ook in toenemende mate grote snelheidsverschillen hebben.
Ik fiets veel liever in de rest van Europa, gewoon op de weg. Je bent daar veel meer een gelijkwaardige verkeersdeelnemer.
Helemaal mee eens, me veiliger gevoeld op het fietspad naast de N wegen(als ik, op dezelfde weg) in Frankrijk dan soms op fietspaden hier op mooie zondagen. En als ik me niet vergis is het gewoon een wet in Frankrijk dat je twee meter oid afstand MOET houden als auto, wanneer je een fietser inhaalt. dat helpt.quote:Op woensdag 7 januari 2015 10:57 schreef RealBizkit666 het volgende:
Lekker over de route national gefietst in Frankrijk. Geen enkele moment dat ik mij onveilig voelde. Teven daar ook op "autowegen" gereden, ook daar hield iedereen perfect rekening met je.
Maar waarschijnlijk komt dat ook doordat er in Frankrijk maar heel weinig fietspaden zijn en dat hierop de wetgevingen zijn aangepast.
2,5 zelfs.quote:Op woensdag 7 januari 2015 11:00 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, me veiliger gevoeld op het fietspad naast de N wegen(als ik, op dezelfde weg) in Frankrijk dan soms op fietspaden hier op mooie zondagen. En als ik me niet vergis is het gewoon een wet in Frankrijk dat je twee meter oid afstand MOET houden als auto, wanneer je een fietser inhaalt. dat helpt.
quote:Bij het inhalen van een fietser moet een zijdelingse afstand gelaten worden van minstens 1 meter in de bebouwde kom en van minstens 1,50 meter buiten de bebouwde kom.
En maar heel weinig fietsers. Er is geen land ter wereld waar 80 % van de bevolking regelmatig op de fiets stapt. Als je in Frankrijk ineens het percentage fietsers zoals in Nederland op de route national zet zullen we eens kijken hoe snel het gedaan is met de veiligheid en het begrip.quote:Op woensdag 7 januari 2015 10:57 schreef RealBizkit666 het volgende:
Lekker over de route national gefietst in Frankrijk. Geen enkele moment dat ik mij onveilig voelde. Teven daar ook op "autowegen" gereden, ook daar hield iedereen perfect rekening met je.
Maar waarschijnlijk komt dat ook doordat er in Frankrijk maar heel weinig fietspaden zijn en dat hierop de wetgevingen zijn aangepast.
Da's wel tof, zouden ze hier ook moeten invoeren, ik denk dat dat veel meer effect heeft op de verkeresveiligheid dan de invoering van een maximumsnelheid. Het lijkt voor veel automobilisten hier wel een sport om zo dicht mogelijk langs de fietser in te halen.quote:Op woensdag 7 januari 2015 11:18 schreef ultra_ivo het volgende:
In Frankrijk is het een paar jaar geleden fors verbeterd. Met de invoering van de wet. En dat is een wet waar forse straffen opstaan. Het te krap inhalen van een fietser is namelijk geen verkeersdelict maar een poging tot toebrengen van lichamelijk letsel. Met de straffen die daarbij horen.
In Frankrijk is de weg daar dan ook op berekend met vaak een brede schouder en veel minder druk inderdaad. In Nederland ziet de gemiddelde N-weg er zo uit.quote:Op woensdag 7 januari 2015 11:18 schreef ultra_ivo het volgende:
In Frankrijk is het een paar jaar geleden fors verbeterd. Met de invoering van de wet. En dat is een wet waar forse straffen opstaan. Het te krap inhalen van een fietser is namelijk geen verkeersdelict maar een poging tot toebrengen van lichamelijk letsel. Met de straffen die daarbij horen.
Brabant, drenthe, limburg, overijssel, daar is het ook niet allemaal superdruk toch?quote:Op woensdag 7 januari 2015 11:35 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Da's wel tof, zouden ze hier ook moeten invoeren, ik denk dat dat veel meer effect heeft op de verkeresveiligheid dan de invoering van een maximumsnelheid. Het lijkt voor veel automobilisten hier wel een sport om zo dicht mogelijk langs de fietser in te halen.
Saillant detail met de maximumsnelheid: hoe moet je weten hoe hard je fietst. Een teller is namelijk niet verplicht...
Belangrijk verschil met Frankrijik en Duitsland is ook de drukte op de wegen. Als je daar buiten de grote(re) steden bent, is het al snel erg rustig op de weg. Je kunt daar uren fietsen en maar 10-20 auto's tegenkomen. Nederland is in feite één grote stedelijke agglomeratie, met eigenlijk alleen Noord-Nederland als uitzondering waar wat het rustiger is.
Op een N-weg moet de rijstrook minimal 2,75 meter breed zijn...quote:Op woensdag 7 januari 2015 11:40 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
In Frankrijk is de weg daar dan ook op berekend met vaak een brede schouder en veel minder druk inderdaad. In Nederland ziet de gemiddelde N-weg er zo uit.
[ afbeelding ]
Met minimaal 1.5 meter is het dus onmogelijk om fietsers in te halen.
Voor mij zit het probleem dan vooral in auto's die je op de weg er naast inhalen om dan 20 meter verderop af te slaan zonder op het fietspad te kijken, waar ik dan precies rij. Zo gaat dat ook bij uitritten, ze kijken wel naar de weg waar ze op willen draaien, maar niet op het fietspad.quote:Op woensdag 7 januari 2015 11:48 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Ik snap echt niet wat er gevaarlijk is aan fietspaden![]()
Ja, er rijden debielen die niet kunnen sturen maar die rijden op de weg ook. En daar rijden ze 80. En zitten ze in een stuk metaal van 2 ton. Doe mij dan maar het fietspad hoor
Dan sla ik op het dak en dan is de boodschap wel duidelijk.quote:Op woensdag 7 januari 2015 11:55 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Voor mij zit het probleem dan vooral in auto's die je op de weg er naast inhalen om dan 20 meter verderop af te slaan zonder op het fietspad te kijken, waar ik dan precies rij. Zo gaat dat ook bij uitritten, ze kijken wel naar de weg waar ze op willen draaien, maar niet op het fietspad.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |