abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148334116
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:28 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ik vind het onderscheid ''ideologie'' en ''religie'' allerminst belangrijk. Beide leveren een setje aan normen voor een gemeenschap die de vorming van het land en het gedrag van de burgers erin bepalen.
Wilders vindt het belangrijk genoeg om van iets wat duidelijk een religie is een ideologie te maken enkel om onder het probleem van vrijheid van godsdienst af te komen.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_148334195
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:34 schreef erodome het volgende:
Maar zolang de democratie gewaarborgd wordt heeft dat sociale systeem wat een aantal religie's met zich meebrengen geen kans.
Het gehele systeem van de islam kan alleen in de vorm van een theocratie, de democratie die wij kennen ligt niet eens zo bar ver weg ervan, alleen kan er wat vaker gekozen worden en vooral (en erg fijn!) tussendoor veranderd worden.

Ik zie niet in waarom we hier bv een "islam" partij zouden moeten verbieden, ook al is het streven een theocratie. Ik denk niet dat de democratie zo zwak is dat er via die democratische weg ooit een theocratie komt.
Net zoals ik niet bang ben dat wilders alleen aan de macht komt, ook zijn denkbeelden zullen altijd moeten wijken voor andere denkbeelden, het beste wat hij kan verwachten is een heel stevig compromis.
Ik zou dat ook absoluut niet willen. Niet tot op het punt dat er een kans is dat er inderdaad een islamitische partij het beleid kan dicteren. Zie je die kans vergroten dan zijn er andere manieren om deze te verkleinen zonder de beginselen van je eigen democratie om zeep te helpen.
pi_148334249
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:38 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

De Koran staat juist boordevol met normen en gedragsregels...?
Waarvan voor elke norm of regel mensen vrij zijn om daarnaar te leven of niet. Het enige dat je over de islam kan zeggen is dat het een monotheistische religie is waarvan de leden allen in bepaalde mate hun overtuiging uit de Koran halen. Verder kan je geen algemeenheden constateren bij moslims.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
pi_148334255
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:38 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

De Koran staat juist boordevol met normen en gedragsregels...?
Ja maar dat wordt allemaal gerechtvaardigd met de wens van god en niet met argumenten. Een ideologie gaat veel verder in de zin dat er concrete vertaling naar wetgeving wordt gemaakt, leiderschap, rechtspraak en handhaving wordt georganiseerd en het wordt niet afhankelijk gemaakt van de vraag of men gelooft maar afgedwongen met concrete dwangmiddelen.
pi_148334279
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:36 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Maar wat zou je wel willen verbieden?
Vind je het goed als Nederland volgebouwd wordt met moskeeën. Moet het islamitisch onderwijs uitgebreid worden. Moeten haat-imams hier kunnen preken? Ben je voor de mogelijkheid dat islamitische vrouwen gescheiden kunnen zwemmen? Moet de Holocaust uit de geschiedenisles worden gehaald? Ben je er voor dat moslims onbeperkt kunnen trouwen met partners uit islamitische landen? Moeten we elke asielzoeker die in gevaar is opnemen in ons land, hoeveel er ook voor de deur staan?
Ik heb weinig zin om op al jouw vragen in te gaan, temeer omdat een eenduidig antwoord geven niet mogelijk is.

Ik houd het kort.

Ik wil helemaal niets verbieden, de Holocaust moeten ook in de toekomst worden onderwezen aan kinderen in ons land en we hoeven niet iedereen een verblijfsvergunning te geven.

Nu een wijze tip voor u, heer Hersendood: maak je niet constant zo druk om anderen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_148334289
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:38 schreef keste010 het volgende:
Wilders vindt het belangrijk genoeg om van iets wat duidelijk een religie is een ideologie te maken enkel om onder het probleem van vrijheid van godsdienst af te komen.
Semantiek in de politiek komt vaak voor ja. Maar die wet is wat mij betreft ook problematisch en levert een onterecht voordeel voor religieuze groeperingen tov niet-religieuze groepen.
pi_148334293
quote:

[..]

Vind je het goed als Nederland volgebouwd wordt met moskeeën.
Wat is vol ? 10 ? 20 ?
100 miljoen ?... dat is pas vol

quote:
Moet het islamitisch onderwijs uitgebreid worden.
vrijheid van onderwijs... dat geldt voor alle levensbeschouwelijke stromingen

quote:
Moeten haat-imams hier kunnen preken?
Nee... maar Wilders blijft maar doorgaan met haatzaaien.. en dat mag juridisch

quote:
Ben je voor de mogelijkheid dat islamitische vrouwen gescheiden kunnen zwemmen?
Dat moeten zij zelf weten. Echt geen punt om daar een groot gevaar in te zien
pi_148334445
Bluesdude wil een Nederland met 100 miljoen moskeeën. Okay..
pi_148334498
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:41 schreef keste010 het volgende:
Waarvan voor elke norm of regel mensen vrij zijn om daarnaar te leven of niet. Het enige dat je over de islam kan zeggen is dat het een monotheistische religie is waarvan de leden allen in bepaalde mate hun overtuiging uit de Koran halen. Verder kan je geen algemeenheden constateren bij moslims.
Wanneer iemand (oprecht) gelooft in Allah/de Koran zijn die regels in zijn beleving (en daar gaat het om) alles behalve vrijblijvend. Sterker, ze zijn van veel groter belang omdat de gevolgen van het wel of niet ervan volgen vele male groter zijn; de wetten zijn afkomstig van Hij die alles dicteert. Is dat ook geen algemeenheid? Misschien is het zelfs de meest kenmerkende factor van ''moslim''.
pi_148334525
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:41 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Semantiek in de politiek komt vaak voor ja. Maar die wet is wat mij betreft ook problematisch en levert een onterecht voordeel voor religieuze groeperingen tov niet-religieuze groepen.
Dat klopt, maar dat is weer een andere discussie. Juist voor Wilders' megalomane neigingen is een vrijheid van godsdienst essentieel als bescherming. Dat zijn aanhang vervolgens pikt dat hij daar onderuit probeert te komen door het een ideologie te noemen is pure minachting voor de grondwet.

Maar zoals wel vaker bij PVV'ers: het doel heiligt de middelen.
pi_148334677
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:41 schreef Wespensteek het volgende:
Ja maar dat wordt allemaal gerechtvaardigd met de wens van god en niet met argumenten. Een ideologie gaat veel verder in de zin dat er concrete vertaling naar wetgeving wordt gemaakt, leiderschap, rechtspraak en handhaving wordt georganiseerd en het wordt niet afhankelijk gemaakt van de vraag of men gelooft maar afgedwongen met concrete dwangmiddelen.
Sommige worden (binnen de Koran) wel beargumenteerd, sommige niet. Je haalt weer de concretisering van een ideologie aan, maar zoals ik al zei; er zijn tal van normen in de Koran die geconcretiseerd kunnen worden. Ook strafmaten (zowel in dit als het leven hierna). Het enige dat je kunt stellen dat de Koran op zich zelf minder concreet is in zijn verwoordingen.
pi_148334698
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:46 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Wanneer iemand (oprecht) gelooft in Allah/de Koran zijn die regels in zijn beleving (en daar gaat het om) alles behalve vrijblijvend. Sterker, ze zijn van veel groter belang omdat de gevolgen van het wel of niet ervan volgen vele male groter zijn; de wetten zijn afkomstig van Hij die alles dicteert. Is dat ook geen algemeenheid? Misschien is het zelfs de meest kenmerkende factor van ''moslim''.
Maar toch is hij het die bepaalt wat god van hem zou willen (religie) terwijl bij een ideologie anderen gaan voorschrijven wat die ideologie, namens god of de machthebbers, van hem wil of hij het eens is of niet.
pi_148334786
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:23 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik vind wat hier in het filmpje gezegd wordt extreem. De spreker vind het normaal....
Vrijwel iedereen daar ziet het als normaal. Jij en ik zien het misschien als extreem, maar zoals je ziet hebben zij daar zelf (uiteraard) een heel andere mening over. Het is onmogelijk om hier concrete uitspraken over te doen wat betreft moslims in het algemeen simpelweg omdat het niet iets is waar men eerlijk over kán doen.

quote:
Wat ik mij dan afvraag, is het niet verschrikkelijk lastig om met deze instelling in een westers land te leven. Alles waar deze mensen uit het filmpje tegen zijn krijgen ze dagelijks te zien.
Natuurlijk, en dat is ook een reden van frictie nu en dan. Ze -kunnen- er ook niet eerlijk over zijn want ze weten dat dat, zoals ik al zei, sociale zelfmoord is. Verder zijn westerse landen vaak toch wel een klein beetje relaxt om te leven dus zou het onlogisch zijn om die twee zaken op te offeren omdat je een mening hebt waarvan je weet dat de kans nihil is dat zoiets op de korte termijn in Nederland het geval gaat zijn.

En dat is een beetje het ding. PVV'ers die schreeuwen dat moslims dood moeten of moslim"extremisten" die aanslagen beloven zie je al van mijlenver aankomen. Dat is niet het geval bij een, wat ik denk, tamelijk substantiële groep moslims die hun nuance puur uit eigen voordeel bewaren. Maar zoals gezegd, dat valt nooit goed te onderzoeken of in cijfers uit te drukken dus blijft dat speculatie van mijn kant.
Conscience do cost.
  zondag 4 januari 2015 @ 21:51:33 #264
37769 erodome
Zweefteef
pi_148334792
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:34 schreef LelijKnap het volgende:

In de Koran is er een bepaalde mate van acceptatie en vrijheid voor andere groeperingen. Er is absoluut geen spraken van gelijkwaardige behandeling tussen moslims en niet-moslims (en al helemaal niet tussen moslims en b.v. joden).
Wat is dan die ongelijkheid in de praktijk in die theoretische islamitische staat?

Even isis niet meegenomen in dit verhaal, maar echt de theorie, de zogenaamde ideale islamitische wereld.
Want dan is het enige waar ik op kom een ander belastingssyteem, die qua kosten niet hoger is(soms zelfs lager) dan die moslims moeten betalen en een vrijstelling van de islamitische geloofseisen en een vrijstelling om in het leger te moeten dienen(mag wel).
Verder is er geen ongelijkheid, ook bv die joden mogen gewoon de hoogste positie's bekleden(alleen echt leider niet, maar wel de belangrijkste adviseur van die leider).

Als er al een fikse ongelijkheid is dan ligt die niet bij joden in die ideale islamitische staat, die ligt bij mensen met een polytheistisch geloof. Alle abrahamistische geloven hebben een afschuwelijke hekel aan polytheisten, die worden niet geaccepteerd.
Atheisten hangt af van de lezing, die worden in de bronteksten eigenlijk niet genoemd. In de praktijk worden die vaak op de hoop van polytheisten geveegd.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_148334830
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:46 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat de Islam inderdaad over het algemeen een dwingender karakter op het individu heeft dan andere religies. Maar toch zijn er genoeg moslims (ik ken er zelf meerdere) die de Islam beleven alszijnde het halen van inspiratie uit een heilig boek, zonder dat ze zich daarbij verplicht voelen. En buiten deze mensen om, die door velen waarschijnlijk als 'uitzondering' worden getypeerd, is het aan elke moslim om de Koran op zijn of haar manier te interpreteren en te gebruiken. Dat er mensen zijn die menen de Koran als dwangmiddel te gebruiken naar anderen toe is niet Islam-eigen, maar is afhankelijk van die personen.
Nogmaals: de Islam betekent niets meer dan een monotheïstische religie, waar men in de basis vanuit de Koran handelt in zijn overgave naar God toe, maar waar iedereen de Koran op zijn of haar manier gebruikt. Verdere 'algemeenheden' zijn niet gebaseerd op de Islam, maar op hoe individuen of groeperingen die bepraktiseren.
pi_148334993
Ik ga even een kopje thee zetten.
  zondag 4 januari 2015 @ 21:58:50 #267
37769 erodome
Zweefteef
pi_148335149
quote:

[..]

Vind je het goed als Nederland volgebouwd wordt met moskeeën. Moet het islamitisch onderwijs uitgebreid worden. Moeten haat-imams hier kunnen preken? Ben je voor de mogelijkheid dat islamitische vrouwen gescheiden kunnen zwemmen? Moet de Holocaust uit de geschiedenisles worden gehaald? Ben je er voor dat moslims onbeperkt kunnen trouwen met partners uit islamitische landen? Moeten we elke asielzoeker die in gevaar is opnemen in ons land, hoeveel er ook voor de deur staan?
Als er te weinig ruimte is in moskeeen en mensen dit zelf betalen heb ik geen enkel probleem met de bouw van moskeeen.
Islamitisch onderwijs hetzelfde, alhoewel er eisen moeten blijven aan diploma's en kinderen die schoolplichtig zijn zich bezig zouden moeten houden met die stof. Wat ze er verder omheen doen is hun zaak, zolang alle stof voor de diploma's e.d. maar behandeld wordt(en dat betekend dus ook bv die kennis van evolutie).
Haat imams, zolang ze binnen de grenzen van de wet blijven, niet oproepen tot geweld e.d., ja, anders moeten ze aangepakt worden zodra ze die grens overgaan en dat aanpakken mag van mij best fiks. Van mij mag hoeveel invloed iemand heeft op mensen hierin meetellen zelfs.
Gescheiden zwemmen, dat is tussen bedrijf en klant, als zwembaden dit aan willen bieden en er is animo is dat hun zaak, niet de mijne. Zolang het maar niet verboden wordt het anders te doen.
Holocaust uit te geschiedenis is echt een onzin iets, dat is gewoon geschiedenis en dat verwijderen heeft werkelijk helemaal niets met de islam te maken, alleen maar met oerdom zijn. Dus nee, dat moeten we niet verwijderen.
Trouwen met mensen uit het land van herkomst geen enkel probleem, maar hou wel zelf je eigen broek aan. Er mogen dus best wel wat eisen aan zitten, maar op zichzelf geen enkel probleem mee.
Wbt humanitaire hulp, ik ben vooral voor hulp in de regio en richten op oplossingen waardoor er niet zo'n noodzaak meer is om te verkassen. Iedereen opnemen kan niet, wel kunnen we doen wat we kunnen, dat zijn we wel verschuldigd aan de wereld, zelfs aan onszelf.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_148335173
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:46 schreef keste010 het volgende:
Dat klopt, maar dat is weer een andere discussie. Juist voor Wilders' megalomane neigingen is een vrijheid van godsdienst essentieel als bescherming. Dat zijn aanhang vervolgens pikt dat hij daar onderuit probeert te komen door het een ideologie te noemen is pure minachting voor de grondwet.

Maar zoals wel vaker bij PVV'ers: het doel heiligt de middelen.
Hoezo is vrijheid van godsdienst essentieel als bescherming? Het is misschien meer een belemmering om het op dezelfde wijze te kunnen ''aanvallen'' als elk andere niet-religieuze overtuiging.
pi_148335335
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:51 schreef ems. het volgende:

[..]

Vrijwel iedereen daar ziet het als normaal. Jij en ik zien het misschien als extreem, maar zoals je ziet hebben zij daar zelf (uiteraard) een heel andere mening over. Het is onmogelijk om hier concrete uitspraken over te doen wat betreft moslims in het algemeen simpelweg omdat het niet iets is waar men eerlijk over kán doen.

[..]

Natuurlijk, en dat is ook een reden van frictie nu en dan. Ze -kunnen- er ook niet eerlijk over zijn want ze weten dat dat, zoals ik al zei, sociale zelfmoord is. Verder zijn westerse landen vaak toch wel een klein beetje relaxt om te leven dus zou het onlogisch zijn om die twee zaken op te offeren omdat je een mening hebt waarvan je weet dat de kans nihil is dat zoiets op de korte termijn in Nederland het geval gaat zijn.

En dat is een beetje het ding. PVV'ers die schreeuwen dat moslims dood moeten of moslim"extremisten" die aanslagen beloven zie je al van mijlenver aankomen. Dat is niet het geval bij een, wat ik denk, tamelijk substantiële groep moslims die hun nuance puur uit eigen voordeel bewaren. Maar zoals gezegd, dat valt nooit goed te onderzoeken of in cijfers uit te drukken dus blijft dat speculatie van mijn kant.
Ja dat het lastig zie ik. Toch denk ik dat de meeste moslims hier in Nederland deze dingen niet denken. En dat het met de toekomst minder zal worden.
pi_148335348
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:46 schreef keste010 het volgende:
Juist voor Wilders' megalomane neigingen is een vrijheid van godsdienst essentieel als bescherming.
Dat zie ik ook niet zo want los van de vrijheid van godsdienst heb je de vrijheid van meningsuiting en vele andere vrijheden. De vrijheid van godsdienst is in mijn ogen een vreemde extra bescherming van een mening die zelfs onbewezen is.
pi_148335388
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:49 schreef Wespensteek het volgende:
Maar toch is hij het die bepaalt wat god van hem zou willen (religie) terwijl bij een ideologie anderen gaan voorschrijven wat die ideologie, namens god of de machthebbers, van hem wil of hij het eens is of niet.
Hij bepaalt wat God van hem wil? Dat heb ik niet uit de Koran kunnen herleiden.

Een ideologie bestaat ook niet uit ''anderen''. Het is in eerste instantie, net zoals elke religie, een concept, een klontering van ideeën.

Bij beide kan het zo zijn dat er wel/niet genoeg aanhangers zijn de regels (incluis strafregels) na te leven.
  zondag 4 januari 2015 @ 22:03:36 #272
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_148335436
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 19:55 schreef keste010 het volgende:

[..]

Nee, want het politiek succes van de partijen die wij voorstaan hangt niet af van het wel of niet ontstaan van een fascistische staat.

Jij geeft net aan dat de PVV pas voldoende populair wordt op het moment dat er een aanslag gepleegd wordt. Dat betekent dat je ofwel hoopt op een aanslag om jou partij aan de macht krijgt, of accepteert dat jouw partij nooit van enige invloed zal zijn. Kies maar wat jouw voorkeur heeft.
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:25 schreef keste010 het volgende:

[..]

Je stelde nota bene zelf dat er een aanslag voor nodig is om de PVV populairder te krijgen dus hoezo stel ik jou voor een vals dilemma?
Doordat ik iets zei kan je mij geen vals dilemma voorschotelen? Nou geef je volgens mij weer een drogreden.
En over die eerste drogreden; Je gaf mij de keus: Of ik hoop dat er bomaanslagen komen (nooit gezegd of gesuggereerd) of PVV zal nooit invloed krijgen (niet mee eens). Vals dilemma dus.
quote:
Maar goed, op basis van je vorige post stel ik gelukkig wel vast dat je liever de vredige van de twee opties verkiest. Ik denk enkel dat de PVV nooit zal kunnen meeregeren als ze niet een absolute meerderheid krijgen. Er is geen partij die met ze wil samenwerken. En inderdaad, juist dat maakt de PVV weer populairder want dan kan hij weer in de slachtofferrol.
Je moet eens een onderscheid maken tussen wat je wenst en de realiteit. De realiteit is dat eerst LPF bijna meteen na oprichting in de regering zat. De PVV bestaat ook nog maar heel kort en heeft al in een gedoogconstructie meegeregeerd. Iets wat partijen als SP en Groenlinks, die al veel langer bestaan, nooit is gelukt. Vriendschappen en vijanden kunnen snel veranderen in de politiek. Er is best een redelijke kans dat al binnen een paar jaar CDA en VVD willen samenwerken met de PVV.
pi_148335571
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:03 schreef Braindead2000 het volgende:
Er is best een redelijke kans dat al binnen een paar jaar CDA en VVD willen samenwerken met de PVV.
Eh.... Nee.

Ja, tenzij de PVV ineens een normale partij met normale standpunten wordt die normaal debatteert. Ik zie dat niet binnen een paar jaar gebeuren.
  zondag 4 januari 2015 @ 22:09:45 #274
37769 erodome
Zweefteef
pi_148335797
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:51 schreef ems. het volgende:

[..]

[..]

Ach, hoeveel mensen zijn er niet voor lijfstraffen, doodstraf en andere vergaande dingen om zaken die ze niet bevallen uit de samenleving te houden of te bestraffen?
Hoeveel andere mensen zijn niet voor een bepaalde normen en waarden set waarop beoordeeld en gehandeld mag worden?

Hoeveel van die mensen zouden ook niet achter veranderingen in die richting staan als die kans zich voordoet terwijl ze zich nu "conformeren" aan hoe het nu is?
Is dit echt zo anders bij moslims dan bij al die anderen?
pi_148335942
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:51 schreef erodome het volgende:
Wat is dan die ongelijkheid in de praktijk in die theoretische islamitische staat?

Even isis niet meegenomen in dit verhaal, maar echt de theorie, de zogenaamde ideale islamitische wereld.
Want dan is het enige waar ik op kom een ander belastingssyteem, die qua kosten niet hoger is(soms zelfs lager) dan die moslims moeten betalen en een vrijstelling van de islamitische geloofseisen en een vrijstelling om in het leger te moeten dienen(mag wel).
Verder is er geen ongelijkheid, ook bv die joden mogen gewoon de hoogste positie's bekleden(alleen echt leider niet, maar wel de belangrijkste adviseur van die leider).

Als er al een fikse ongelijkheid is dan ligt die niet bij joden in die ideale islamitische staat, die ligt bij mensen met een polytheistisch geloof. Alle abrahamistische geloven hebben een afschuwelijke hekel aan polytheisten, die worden niet geaccepteerd.
Atheisten hangt af van de lezing, die worden in de bronteksten eigenlijk niet genoemd. In de praktijk worden die vaak op de hoop van polytheisten geveegd.
Mogen tot een bepaalde hoogte* is denk ik wel treffend ja. Moet toegeven dat ik inderdaad geen voorbeelden kan bedenken buiten die jij al gegeven hebt verder. Ongelijkheid is misschien eerder een (niet vastgelegd) gevolg maar niet noodzakelijk.
pi_148336202
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:52 schreef keste010 het volgende:
Ik ben het met je eens dat de Islam inderdaad over het algemeen een dwingender karakter op het individu heeft dan andere religies. Maar toch zijn er genoeg moslims (ik ken er zelf meerdere) die de Islam beleven alszijnde het halen van inspiratie uit een heilig boek, zonder dat ze zich daarbij verplicht voelen. En buiten deze mensen om, die door velen waarschijnlijk als 'uitzondering' worden getypeerd, is het aan elke moslim om de Koran op zijn of haar manier te interpreteren en te gebruiken. Dat er mensen zijn die menen de Koran als dwangmiddel te gebruiken naar anderen toe is niet Islam-eigen, maar is afhankelijk van die personen.
Nogmaals: de Islam betekent niets meer dan een monotheïstische religie, waar men in de basis vanuit de Koran handelt in zijn overgave naar God toe, maar waar iedereen de Koran op zijn of haar manier gebruikt. Verdere 'algemeenheden' zijn niet gebaseerd op de Islam, maar op hoe individuen of groeperingen die bepraktiseren.
Dat is het verschil tussen een religie en religieus persoon. Hetzelfde verschil bestaat tussen het communisme als ideologie en een (zelfbenoemde) communist. Wie leest het op de juiste wijze? Alle variaties zijn mogelijk geldig. Daarom ging ik ook niet veel verder dan te stellen dat er wél richtlijnen (normen) uit de Koran te herleiden zijn. Het kan zijn dat er moslims zijn die aan die daar geen boodschap aan hebben maar ze zijn er wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2015 22:17:04 ]
pi_148336220
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:59 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Hoezo is vrijheid van godsdienst essentieel als bescherming? Het is misschien meer een belemmering om het op dezelfde wijze te kunnen ''aanvallen'' als elk andere niet-religieuze overtuiging.
Grondwetten beschermen je tegen de willekeur van de waan van de dag. Ze zorgen ervoor dat er op de meest cruciale vlakken gelijke rechten bestaan. Ik zie overigens niet wat je bedoelt met dat religie niet aangevallen mag worden. Wilders mag toch van de Islam zeggen wat hij vindt? Hij kan echter geen maatregelen invoeren die onderscheid maken op basis van godsdienst. Gelukkig maar, anders was Nederland overgeleverd aan de willekeur van de politieke opvattingen van de dag.
  zondag 4 januari 2015 @ 22:17:46 #278
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_148336268
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:30 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Dat is omdat een kenmerk van de religie is dat men niet wil dat andere mensen worden buitengesloten, het doel is zoveel mogelijk mensen te laten geloven. In de tekst van de koran is wel ruimte voor ander gelovigen alleen in de ideologie van bepaalde moslim groeperingen is die er niet, vandaar dat je mi niet de islam mag verwarren met de ideologie van die groepen.
Het gaat altijd om hoe mensen teksten interpreteren. Sinds de bijbel en koran ontstonden zijn er al eeuwenlang verschillende interpretaties. Dus als mensen de koran op een bepaalde manier interpreteren dan is dat de islam. Wat heeft het voor nut om altijd maar te zeggen "Dat is niet de echte islam" als niemand die echte islam belijdt?
pi_148336367
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:02 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Dat zie ik ook niet zo want los van de vrijheid van godsdienst heb je de vrijheid van meningsuiting en vele andere vrijheden. De vrijheid van godsdienst is in mijn ogen een vreemde extra bescherming van een mening die zelfs onbewezen is.
Sinds wanneer moet een opvatting bewezen te worden om hem te mogen hebben of hem uit te oefenen? Wat mij betreft is het heel duidelijk: men mag over godsdienst elke mening hebben die ze willen. Ik ben dan ook blij dat het verbod op godslastering afgeschaft is. Dat iedereen zijn eigen religie moet kunnen uitoefenen en dat er geen onderscheid gemaakt wordt voor het strafrecht op basis van religie is echter iets dat daar helemaal los van staat.
pi_148336424
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:16 schreef keste010 het volgende:
Grondwetten beschermen je tegen de willekeur van de waan van de dag. Ze zorgen ervoor dat er op de meest cruciale vlakken gelijke rechten bestaan. Ik zie overigens niet wat je bedoelt met dat religie niet aangevallen mag worden. Wilders mag toch van de Islam zeggen wat hij vindt? Hij kan echter geen maatregelen invoeren die onderscheid maken op basis van godsdienst. Gelukkig maar, anders was Nederland overgeleverd aan de willekeur van de politieke opvattingen van de dag.
Je maakt grondwetten bijna heilig. Ook deze (in Nederland) zijn deze maar gevormd in een bepaalde periode met een bijbehorende tijdsgeest. Niet aan grondwetten durven te tornen (omdat ''grondwet''), dat vind ik ergerlijker.

Wat bedoel je met ''maatregelen invoeren die onderscheid maken op basis van godsdienst''?
  zondag 4 januari 2015 @ 22:21:07 #281
37769 erodome
Zweefteef
pi_148336483
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:12 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Mogen tot een bepaalde hoogte* is denk ik wel treffend ja. Moet toegeven dat ik inderdaad geen voorbeelden kan bedenken buiten die jij al gegeven hebt verder. Ongelijkheid is misschien eerder een (niet vastgelegd) gevolg maar niet noodzakelijk.
Niet tot bepaalde hoogte, er is enkel en alleen de eis van belasting, waarbij er vrijstellingen worden gegeven voor bepaalde zaken(de geloofseisen en het dienen in het leger, waarbij deze belasting wel bescherming van datzelfde leger betekend). Als het om geloofseisen en het leger gaat kan iemand er wel voor kiezen om daar wel wat mee te doen, in te dienen, het hoeft alleen niet.(geloofseisen is niet geheel en al waar, er zijn restrictie's voor iedereen in het openbaar).
Er is geen enkele verdere belemmering, er is geen enkele restrictie(anders dan voor iedereen). Mogen gaat dus hier gewoon om dezelfde kansen die men zelf moet grijpen, niet over een beperkte toegang.

Vergeet niet dat de islamitische belasting een geloofszuil is, een hele harde geloofseis die gaat over een bepaald percentage van de "inkomsten". Voor niet-moslims is dus een systeem bedacht wat geen geloofszuil is, maar wel om en nabij gelijk aan die geloofseis juist om de schijn van "ongelijkheid" te voorkomen.

Dat zie je ook wel terug in veel islamitische geschiedenis, leiders die adviseurs met een ander geloof naast zich hebben, mensen met een ander geloof op allerlei andere plaatsen in de samenleving.
Ook het bouwen van gebedshuizen e.d. kent eigenlijk geen restrictie's, de bestaande kennen zelfs bescherming, ook al zijn de huidige betreders van dat gebedshuis "verraders".

Voor mensen "van het boek", is de islam juist erg mild, mits die zich aan de openbare normen en waarden houden die voor iedereen opgaan zijn er eigenlijk geen beperkingen behalve actieve bekeringsdrang.

Als we echt alleen de islam bekijken en de moslims(praktijk) even buiten beschouwing laten gaat de "agressie" van de islam voornamelijk op voor hen die geen abrahamistisch geloof aanhangen, met daarin meer mildheid voor hen die toch in 1 god geloven dan degene die in geen god of meerdere goden geloven.
Alle abrahamistische geloven dragen eigenlijk uit dat polytheisten moeten bekeren of sterven.

[ Bericht 3% gewijzigd door erodome op 04-01-2015 22:26:11 ]
pi_148336564
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:02 schreef LelijKnap het volgende:
Een ideologie bestaat ook niet uit ''anderen''. Het is in eerste instantie, net zoals elke religie, een concept, een klontering van ideeën.

In mijn ogen vormen de ideeën van één persoon nog geen ideologie een ideologie zal concreet ingevuld moeten zijn en de opvattingen moeten bij meerdere mensen bekend zijn. Als iemand bepaalde opvattingen heeft kan dat volgens mij niet als ideologie worden gezien tenzij hij die opvattingen gaat delen met anderen.
pi_148336638
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:19 schreef keste010 het volgende:

[..]

Sinds wanneer moet een opvatting bewezen te worden om hem te mogen hebben of hem uit te oefenen? Wat mij betreft is het heel duidelijk: men mag over godsdienst elke mening hebben die ze willen. Ik ben dan ook blij dat het verbod op godslastering afgeschaft is. Dat iedereen zijn eigen religie moet kunnen uitoefenen en dat er geen onderscheid gemaakt wordt voor het strafrecht op basis van religie is echter iets dat daar helemaal los van staat.
Dat schreef ik niet alleen dat er geen extra bescherming nodig is, zeker niet voor onbewezen beweringen.
pi_148336768
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:22 schreef Wespensteek het volgende:
In mijn ogen vormen de ideeën van één persoon nog geen ideologie een ideologie zal concreet ingevuld moeten zijn en de opvattingen moeten bij meerdere mensen bekend zijn. Als iemand bepaalde opvattingen heeft kan dat volgens mij niet als ideologie worden gezien tenzij hij die opvattingen gaat delen met anderen.
Ik heb het ook niet over één persoon met een idee. Alhoewel dat wél prima kan is het inderdaad niet gangbaar. Maar verder is dit alles toch niet relevant? Ik zei slechts dat een ideologie een ideologie is ongeacht hoeveel mensen het in de praktijk brengen.
  zondag 4 januari 2015 @ 22:25:34 #285
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_148336786
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:05 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Eh.... Nee.

Ja, tenzij de PVV ineens een normale partij met normale standpunten wordt die normaal debatteert. Ik zie dat niet binnen een paar jaar gebeuren.
Het is nog maar 2,5 jaar geleden dat de PVV in een gedoogconstructie zat. Voordat ze daar in zaten deden ze nooit rare uitspraken en hadden ze nooit rare standpunten? (In jouw ogen)
Zoveel is er niet veranderd. De VVD was op zijn teentjes getrapt. Dat gaat ook wel weer over.
pi_148336857
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:03 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

[..]

Doordat ik iets zei kan je mij geen vals dilemma voorschotelen? Nou geef je volgens mij weer een drogreden.
En over die eerste drogreden; Je gaf mij de keus: Of ik hoop dat er bomaanslagen komen (nooit gezegd of gesuggereerd) of PVV zal nooit invloed krijgen (niet mee eens). Vals dilemma dus.

Lees je opmerkingen eens terug. Op mijn vraag hoe je denkt dat de PVV meer volgers kan krijgen aangezien ze geen moeite doen om via de discussie men voor zich te winnen stel jij dat we maar moeten wachten hoe het er uit ziet als er een aanslag komt. Vandaar dat ik vroeg of je dan liever de huidige situatie hebt van de PVV die buitenspel staat of de PVV die aan de macht komt mede veroorzaakt door een aanslag. Daar is niets vals aan, dat is op basis van je eigen punten.

Als je daadwerkelijk andere mogelijkheden zou noemen, dan zou dat zijn omdat jij aan zou geven hoe de PVV op andere manieren populair kan worden. Maar aangezien je tot nu toe enkel een potentiele aanslag als factor daarvoor noemde kan je mijn vraag geen vals dilemma noemen.

quote:
Je moet eens een onderscheid maken tussen wat je wenst en de realiteit. De realiteit is dat eerst LPF bijna meteen na oprichting in de regering zat. De PVV bestaat ook nog maar heel kort en heeft al in een gedoogconstructie meegeregeerd. Iets wat partijen als SP en Groenlinks, die al veel langer bestaan, nooit is gelukt. Vriendschappen en vijanden kunnen snel veranderen in de politiek. Er is best een redelijke kans dat al binnen een paar jaar CDA en VVD willen samenwerken met de PVV.
Het punt met populistische bewegingen is vaak hun gebrek aan stabiliteit. De LPF bleek een krankzinnige partij te zijn zonder Fortuyn aan het roer en functioneerde slecht als coalitiepartij. De PVV functioneerde mogelijk nog slechter. Goed, dat zijn mijn conclusies, maar in ieder geval hebben een hoop partijen al aangegeven op voorhand niet met de PVV te gaan regeren vanwege hun standpunten en bijv. Rutte heeft aangegeven vanwege gebrek aan verantwoordelijkheidbesef niet meer met de PVV in zee te willen gaan.
Ik zie de VVD eventueel nog wel van dit standpunt terug komen, maar de verschillen met andere partijen zijn eenvoudigweg te groot.

Komt trouwens nog bij dat de PVV het het best doet als zij niet hoeven te regeren. De gedoogconstructie was wat dat betreft ideaal voor hen, omdat ze zelf geen beleid hoefden te ontwerpen. Als het op regeren aankomt dan zal je namelijk merken dat een groot deel van het partijprogramma onuitvoerbaar is of niet strookt met onze grondwet. Ze zullen vele concessies moeten doen, hetgeen bij de achterban niet goed valt. Die vallen immers op Geert vanwege zijn duidelijke, grove taal. Niet vanwege de nuance.
pi_148336955
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:16 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Dat is het verschil tussen een religie en religieus persoon. Hetzelfde verschil bestaat tussen het communisme als ideologie en een (zelfbenoemde) communist. Wie leest het op de juiste wijze? Alle variaties zijn mogelijk geldig. Daarom ging ik ook niet veel verder dan te stellen dat er wél richtlijnen (normen) uit de Koran te herleiden zijn. Het kan zijn dat er moslims zijn die aan die daar geen boodschap aan hebben maar ze zijn er wel.
Precies, daar heb je gelijk. Daarom zijn er ook weinig algemeenheden over de Islam te stellen en daarom kan je zelden over de Islam in zijn geheel oordelen en kun je al helemaal geen beleid specifiek richting de Islam ontwerpen. Zie daar de grootste tekortkoming van de PVV.
pi_148336988
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:09 schreef erodome het volgende:

[..]

Ach, hoeveel mensen zijn er niet voor lijfstraffen, doodstraf en andere vergaande dingen om zaken die ze niet bevallen uit de samenleving te houden of te bestraffen?
True. Een persoonlijk doch belangrijk verschil is in mijn ogen dat die mensen tenminste een tastbare reden hebben om zoiets te willen, ongeacht of het een sterk of zwak argument is. Doodstraf "omdat god het zegt" is wat mij betreft bij voorbaat inferieur, zelfs in vergelijking met de emotionele kreten van facebook PVV'ers.
quote:
Hoeveel van die mensen zouden ook niet achter veranderingen in die richting staan als die kans zich voordoet terwijl ze zich nu "conformeren" aan hoe het nu is?
Is dit echt zo anders bij moslims dan bij al die anderen?
Op een manier. Ik ben verre van een expert maar in z'n geheel genomen ben ik van mening dat overtuigingen vanuit de spirituele hoek vaak een iets scherper randje hebben dan politieke overwegingen.

Als ik, bijvoorbeeld, homo's op straat zie zoenen denk ik even "juk" bij mezelf voordat ik besef dat ik niet moet whinen en het hele euvel vergeet. Voor een gelovig persoon van een willekeurige religie die homoseksualiteit afkeurt en veroordeeld kan ik me voorstellen dat dat minder makkelijk is, om nog maar te zwijgen over homo's die de twijfelachtige eer hebben gehad om ook nog eens opgevoed te worden met de vrolijke boodschap dat hun god ze, kernachtig samengevat, haat.
Conscience do cost.
pi_148337018
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:21 schreef erodome het volgende:
Niet tot bepaalde hoogte, er is enkel en alleen de eis van belasting, waarbij er vrijstellingen worden gegeven voor bepaalde zaken(de geloofseisen en het dienen in het leger, waarbij deze belasting wel bescherming van datzelfde leger betekend). Als het om geloofseisen en het leger gaat kan iemand er wel voor kiezen om daar wel wat mee te doen, in te dienen, het hoeft alleen niet.(geloofseisen is niet geheel en al waar, er zijn restrictie's voor iedereen in het openbaar).
Er is geen enkele verdere belemmering, er is geen enkele restrictie(anders dan voor iedereen). Mogen gaat dus hier gewoon om dezelfde kansen die men zelf moet grijpen, niet over een beperkte toegang.

Dat zie je ook wel terug in veel islamitische geschiedenis, leiders die adviseurs met een ander geloof naast zich hebben, mensen met een ander geloof op allerlei andere plaatsen in de samenleving.
Ook het bouwen van gebedshuizen e.d. kent eigenlijk geen restrictie's, de bestaande kennen zelfs bescherming, ook al zijn de huidige betreders van dat gebedshuis "verraders".

Voor mensen "van het boek", is de islam juist erg mild, mits die zich aan de openbare normen en waarden houden die voor iedereen opgaan zijn er eigenlijk geen beperkingen behalve actieve bekeringsdrang.

Als we echt alleen de islam bekijken en de moslims(praktijk) even buiten beschouwing laten gaat de "agressie" van de islam voornamelijk op voor hen die geen abrahamistisch geloof aanhangen, met daarin meer mildheid voor hen die toch in 1 god geloven dan degene die in geen god of meerdere goden geloven.
Alle abrahamistische geloven dragen eigenlijk uit dat polytheisten moeten bekeren of sterven.
^O^

Wat betreft ongelijkheid valt dan wel mee inderdaad. Ik zat toen ik het schreef meer te denken aan bepaalde vrijheden te denken die ongelovige niet meer zouden hebben, maar die onvrijheden zouden voor iedereen (zowel moslim als niet-moslim) evenveel gelden en dus is er niet echt spraken van ongelijkheid.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2015 22:30:05 ]
pi_148337130
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:20 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Je maakt grondwetten bijna heilig. Ook deze (in Nederland) zijn deze maar gevormd in een bepaalde periode met een bijbehorende tijdsgeest. Niet aan grondwetten durven te tornen (omdat ''grondwet''), dat vind ik ergerlijker.

Wat bedoel je met ''maatregelen invoeren die onderscheid maken op basis van godsdienst''?
Ik stel niet dat grondwetten niet gewijzigd mogen worden. Ik stel enkel waarvoor ze dienen en waarom ze een stevigere bescherming bieden dan gewone wetten in het tegengaan van de willekeur en grilligheid van politieke actoren.

Maatregelen op basis van godsdienst zijn in dit topic uitvoerig genoemd: het verbieden van islamitisch onderwijs, verbod op bouw van moskeeën, verbieden religieuze politieke partijen.
pi_148337167
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:23 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Dat schreef ik niet alleen dat er geen extra bescherming nodig is, zeker niet voor onbewezen beweringen.
Welke bescherming vind jij onnodig dan? We mogen toch over godsdiensten zeggen wat we willen?
pi_148337327
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:25 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Het is nog maar 2,5 jaar geleden dat de PVV in een gedoogconstructie zat. Voordat ze daar in zaten deden ze nooit rare uitspraken en hadden ze nooit rare standpunten? (In jouw ogen)
Zoveel is er niet veranderd. De VVD was op zijn teentjes getrapt. Dat gaat ook wel weer over.
En ondertussen stelt Rutte geen vertrouwen te hebben in een samenwerking met PVV en heeft het CDA de PVV ook op voorhand uitgesloten. De enige mogelijke vriend van de PVV zou dus de VVD met een nieuwe lijsttrekker zin. En zelfs die combinatie zie ik niet zo snel een meerderheid halen.
pi_148337428
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:28 schreef keste010 het volgende:
Precies, daar heb je gelijk. Daarom zijn er ook weinig algemeenheden over de Islam te stellen en daarom kan je zelden over de Islam in zijn geheel oordelen en kun je al helemaal geen beleid specifiek richting de Islam ontwerpen. Zie daar de grootste tekortkoming van de PVV.
Klopt ja :Y . Maar het is evengoed een redenering die tot (politieke) verlamming kan leiden. Als we in zo een complexe wereld als de deze niet meer kunnen generaliseren (omdat we strikt ''logisch'' willen zijn) en er is daadwerkelijk een probleem (voortkomend uit een fenomeen zoals de ''islam'' - die we niet mogen/kunnen definiëren terwijl er een x aantal gedeelde/gemeenschappelijke aspecten in schuilen) zou het nog best problematisch kunnen zijn.
pi_148337639
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:36 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Klopt ja :Y . Maar het is evengoed een redenering die tot (politieke) verlamming kan leiden. Als we in zo een complexe wereld als de deze niet meer kunnen generaliseren (omdat we strikt ''logisch'' willen zijn) en er is daadwerkelijk een probleem (voortkomend uit een fenomeen zoals de ''islam'' - die we niet mogen/kunnen definiëren terwijl er een x aantal gedeelde/gemeenschappelijke aspecten in schuilen) zou het nog best problematisch kunnen zijn.
Daar ben ik dan ook niet tegen. Je moet het beestje best bij de naam kunnen noemen. Er zijn dan ook partijen die veel specifieker beleid ontwikkelen dat op groepen (bijv. marrokanen) gericht is. Het gevaarlijke is dan ook niet om de groep te benoemen, maar om ze als groep te behandelen. Door hen continu in dat stigma te bevestigen ontneem je elke prikkel van het individu om zich uit die groep los te rukken. Maar Wilders wil ook helemaal niet dat er moslims zijn die weer 'op het rechte pad' komen. Hij is afhankelijk van het beeld dat de Islam een onontkoombare greep op individuen heeft en het zou dan ook nadelig voor hem zijn als zijn achterban zou merken dat er binnen hun geloof de vrijheid is om je te vormen zoals je zelf wilt.
  zondag 4 januari 2015 @ 22:49:39 #295
37769 erodome
Zweefteef
pi_148338299
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:28 schreef ems. het volgende:

[..]

True. Een persoonlijk doch belangrijk verschil is in mijn ogen dat die mensen tenminste een tastbare reden hebben om zoiets te willen, ongeacht of het een sterk of zwak argument is. Doodstraf "omdat god het zegt" is wat mij betreft bij voorbaat inferieur, zelfs in vergelijking met de emotionele kreten van facebook PVV'ers.
Maar meestal blijft het niet bij "omdat god het wil", over het algemeen hebben mensen daar allerlei argumenten bij gehaald waardoor ze het kunnen verklaren. Dat ik die argumenten vaak tenenkrommend slecht vind maakt niet zoveel uit, dat vind ik van zoveel argumenten, ook zonder dat het een religieuze ondergrond heeft.
Het is toch vaak zo dat dat "omdat god het wil" meer als bevestiging wordt gebruikt dan als enige reden.

quote:
Op een manier. Ik ben verre van een expert maar in z'n geheel genomen ben ik van mening dat overtuigingen vanuit de spirituele hoek vaak een iets scherper randje hebben dan politieke overwegingen.

Als ik, bijvoorbeeld, homo's op straat zie zoenen denk ik even "juk" bij mezelf voordat ik besef dat ik niet moet whinen en het hele euvel vergeet. Voor een gelovig persoon van een willekeurige religie die homoseksualiteit afkeurt en veroordeeld kan ik me voorstellen dat dat minder makkelijk is, om nog maar te zwijgen over homo's die de twijfelachtige eer hebben gehad om ook nog eens opgevoed te worden met de vrolijke boodschap dat hun god ze, kernachtig samengevat, haat.
Heb niet het idee dat daar een scherper randje aan zit, aan sommige mensen zit gewoon een scherp randje, die gaan gewoon ver in hun wereldbeeld.
Ik ken aardig wat gelovigen die die juk niet eens hebben(niet anders dan bij hetero's iig), die dat gewoon een zaak tussen die mensen en de schepper vinden, daarin zitten enorme verschillen in. Denk dat de gemiddelde gelovige die wel gewoon normaal in de maatschappij staat er niet anders over denkt dan jij doet.
Daarnaast ben ik ook mensen tegen gekomen die helemaal niet gelovig zijn en bij wie ik blij zou zijn als het bij die juk bleef. Homofobie is niet iets exclusiefs voor religieuzen, helaas, was het maar zo makkelijk.

Voor mij zou het niet uitmaken of iemand me haat vanuit "geloof" of vanuit "zichzelf", het is eigenlijk gewoon hetzelfde, het gevolg is al helemaal hetzelfde.
pi_148338378
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:17 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Het gaat altijd om hoe mensen teksten interpreteren. Sinds de bijbel en koran ontstonden zijn er al eeuwenlang verschillende interpretaties. Dus als mensen de koran op een bepaalde manier interpreteren dan is dat de islam. Wat heeft het voor nut om altijd maar te zeggen "Dat is niet de echte islam" als niemand die echte islam belijdt?
Wat boeit het of mensen in God of aliens of wat dan ook geloven. Ja er zijn erbij die radicaliseren maar dat is een relatief klein percentage 'van'. Voor criminaliteit en mafia praktijken is atheistische jeugd net zo gevoelig.

Iets anders.. hooliganisme onder voetbalsupporters. Als dat moslims geweest waren was de derde wereldoorlog al tig keer uitgebroken. Kijk maar ff de andere kant op nu :)

We hebben nu dit probleem in de kleine percentages van de kleine percentages maar we hebben daar tegenover een grotere groep eensgezinde PVV stemmers die bereid zijn tot vernielingen en geweld en dat ze dat kunnen bewijzen hooligans wel.. Iemand mag onder harde kernen wel ff enqueteren. Het zou me verbazen als de uitslag anders valt dan de PVV op één. Harde aanname wellicht maar zit er waarschijnlijk niet zo ver naast.

Ga jij er ook lekker op los slaan als je de mogelijkheid hebt daarvoor?
pi_148338565
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:49 schreef erodome het volgende:

[..]

Maar meestal blijft het niet bij "omdat god het wil", over het algemeen hebben mensen daar allerlei argumenten bij gehaald waardoor ze het kunnen verklaren. Dat ik die argumenten vaak tenenkrommend slecht vind maakt niet zoveel uit, dat vind ik van zoveel argumenten, ook zonder dat het een religieuze ondergrond heeft.
Het is toch vaak zo dat dat "omdat god het wil" meer als bevestiging wordt gebruikt dan als enige reden.

:Y Ik heb overigens iemand als Rouvoet of Slob nog nooit in de kamer zien zeggen dat ze ergens voor of tegen zijn omdat ze dat door god ingegeven is.
  zondag 4 januari 2015 @ 22:55:20 #298
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_148338638
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:26 schreef keste010 het volgende:

[..]

Lees je opmerkingen eens terug. Op mijn vraag hoe je denkt dat de PVV meer volgers kan krijgen aangezien ze geen moeite doen om via de discussie men voor zich te winnen stel jij dat we maar moeten wachten hoe het er uit ziet als er een aanslag komt. Vandaar dat ik vroeg of je dan liever de huidige situatie hebt van de PVV die buitenspel staat of de PVV die aan de macht komt mede veroorzaakt door een aanslag. Daar is niets vals aan, dat is op basis van je eigen punten.

Als je daadwerkelijk andere mogelijkheden zou noemen, dan zou dat zijn omdat jij aan zou geven hoe de PVV op andere manieren populair kan worden. Maar aangezien je tot nu toe enkel een potentiele aanslag als factor daarvoor noemde kan je mijn vraag geen vals dilemma noemen.
A. Ik vrees dat er aanslagen komen.
B. Ik hoop dat de PVV gaat regeren.
Dit betekent niet dat ik hoop dat er aanslagen komen zodat de PVV kan regeren. Dit was keuze 1 van jouw dilemma.

Keuze 2 van jouw dilemma was:
"of accepteert dat jouw partij nooit van enige invloed zal zijn."
A. Ik vind dat de PVV al invloed heeft, ook als ze in de oppositie zitten.
B. Ik verwacht dat ze binnen enkele jaren al weer een acceptabele coalitiepartner zijn.

Ten eerste vind ik dat jij tot vreemde conclusies (die 2 keuzes) komt naar aanleiding van wat ik zei.
Ten tweede wijs ik beide keuzes af.
Ten derde waren er volgens jouw maar twee mogelijkheden waaruit ik kon kiezen terwijl ik nog wel een paar anderen kan verzinnen.
pi_148338760
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:55 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

A. Ik vrees dat er aanslagen komen.
B. Ik hoop dat de PVV gaat regeren.
Dit betekent niet dat ik hoop dat er aanslagen komen zodat de PVV kan regeren. Dit was keuze 1 van jouw dilemma.

Keuze 2 van jouw dilemma was:
"of accepteert dat jouw partij nooit van enige invloed zal zijn."
A. Ik vind dat de PVV al invloed heeft, ook als ze in de oppositie zitten.
B. Ik verwacht dat ze binnen enkele jaren al weer een acceptabele coalitiepartner zijn.

Ten eerste vind ik dat jij tot vreemde conclusies (die 2 keuzes) komt naar aanleiding van wat ik zei.
Ten tweede wijs ik beide keuzes af.
Ten derde waren er volgens jouw maar twee mogelijkheden waaruit ik kon kiezen terwijl ik nog wel een paar anderen kan verzinnen.
Kom dan eens met die extra mogelijkheden waarop de PVV in populariteit kan groeien. Enkel dan is het een vals dilemma.
pi_148339980
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:02 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Het principe vrijheid van godsdienst is een zwaar bevochten recht . Dat begon al meer dan 450 jaar geleden in Nederland, dus niks vreemds element in dit land.
Er zijn zoveel meningen die onbewezen zijn, dat is ook niet relevant voor het recht op meningsuiting.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')