Het is inderdaad aannemelijk dat je zomaar 186.000 euro van de gemeente Amsterdam op je rekening gestort krijgt. Die Brabander heeft geen poot om op te staan. Hij kon weten dat er iets niet klopte. Sterker nog. Gezien zijn acties was hij zich daar heel erg bewust van aangezien hij binnen korte tijd zeer veel geld heeft uitgegeven. Wat er niet is kun je niet meer terughalen moet hij gedacht hebben.quote:Op zondag 4 januari 2015 13:09 schreef daNpy het volgende:
[..]
....
Dat dit een fout is kan hij niet weten.
Nadeel van het wachten op een gerechtelijke uitspraak is ook dat je ook nog eens opdraait voor de griffierechten, advocaatkosten, etcquote:Op zondag 4 januari 2015 13:15 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Nee, het is wettelijk bepaald dat je het terug moet storten, maar een rechter kan je opleggen de wet na te leven als je dat zelf vertikt.
Als jij een boete krijgt voor te hard rijden dan dien je die te betalen. Doe je dat niet dan kan de rechter je opleggen die boete te betalen. Beetje hetzelfde idee.
Jij wacht met het naleven van de wet totdat de rechter jou vertelt dat je dat moet doen. Dat doet niets af aan het feit dat je de wet zou moeten naleven voordat de rechter zich daarover uitspreekt.
Als de verschuldigde niet terugbetaalt, of het geld verduistert, begaat hij toch echt een foutquote:Op zondag 4 januari 2015 13:17 schreef daNpy het volgende:
Het verschil met je voorbeelden is telkens dat er een overeenkomst of een fout wordt (aan)gegaan door de verschuldigde. Dat is met dit geval niet zo
Ja dat is waarquote:Op zondag 4 januari 2015 13:18 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Als de verschuldigde niet terugbetaalt, of het geld verduistert, begaat hij toch echt een fout
ja joh, zomaar 2 ton krijgen uit het niets... komt bijna dagelijks voorquote:Op zondag 4 januari 2015 13:09 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nee, want dat is een overeenkomst die je zelf aan gaat.
In dit geval heeft de Brabander niet gevraagd om dat geld, hij heeft het simpelweg gekregen.
Dat dit een fout is kan hij niet weten.
Ik snap je punt hoor, maar er zijn wel meer situaties waarin iemand wettelijk tot iets verplicht wordt door de fout van een ander.quote:
Ja ik zeg ook niet dat ik hetzelfde zou doen hoorquote:Op zondag 4 januari 2015 13:20 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Ik snap je punt hoor, maar er zijn wel meer situaties waarin iemand wettelijk tot iets verplicht wordt door de fout van een ander.
Dat lijkt me ook helemaal geen probleem, zodra het maar geen enorme consequenties heeft voor diegene. Een kleine handeling zoals terugstorten mag je best van iemand verlangen, het is de simpelste en snelste oplossing.
Geld = geld.quote:
Ik wilde hier nog even op terugkomen.quote:Op zondag 4 januari 2015 13:12 schreef daNpy het volgende:
[..]
Klopt, heb het net ook even opgezocht:
http://www.wetrecht.nl/onverschuldigde-betaling/
Maar dan nog heeft de gemeente -zoals ik het begrijp- geen administratieve fout gemaakt.
Ze hebben een factuur betaald nav alle vermeldde gegevens.
quote:Op zondag 4 januari 2015 13:37 schreef densmee het volgende:
Schrijf die camper maar over op de gemeente amsterdam
Veel geld als je in de bijstand zit dusquote:Op zondag 4 januari 2015 14:09 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Een redelijke tweedehands heb je al gauw voor 25/30K ¤.
Dan houdt-ie nog > 150K ¤ over, dat is veel pinnen. Volgens mij mag je maar ca. 1.250¤ per dag pinnen.quote:Op zondag 4 januari 2015 14:12 schreef daNpy het volgende:
[..]
Veel geld als je in de bijstand zit dus
Daarom overmaken naar kennissen die het dan voor je pinnen. Zie eerder in dit topicquote:Op zondag 4 januari 2015 14:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dan houdt-ie nog > 150K ¤ over, dat is veel pinnen. Volgens mij mag je maar ca. 1.250¤ per dag pinnen.
Maar die zijn dan ook nog lang bezig, ca. 120 x pinnen, met aftrek schulden iets minder. Moet-ie veel vrienden hebben...quote:Op zondag 4 januari 2015 14:14 schreef daNpy het volgende:
[..]
Daarom overmaken naar kennissen die het dan voor je pinnen. Zie eerder in dit topic
Bij de bank zelf kun je veel meer opnemen, in persoon.quote:Op zondag 4 januari 2015 14:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dan houdt-ie nog > 150K ¤ over, dat is veel pinnen. Volgens mij mag je maar ca. 1.250¤ per dag pinnen.
Klopt idd, maar dan moet je een afspraak maken.quote:Op zondag 4 januari 2015 14:37 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Bij de bank zelf kun je veel meer opnemen, in persoon.
Wat zeggen ze dan?quote:Op zondag 4 januari 2015 14:53 schreef Robar het volgende:
Ik zie net op Facebook het nieuwsbericht van AD langskomen hierover. Ik zit even door de reacties te scrollen. Het is echt triest gesteld met ons land
In slecht geschreven Nederlands vinden ze dat hij het geld mag houden, omdat de politiek graaiers zijn en het 'eigen schuld dikke bult is'.quote:
Tot ze zelf een keer verkeerd geld overmakenquote:Op zondag 4 januari 2015 14:59 schreef Robar het volgende:
[..]
In slecht geschreven Nederlands vinden ze dat hij het geld mag houden, omdat de politiek graaiers zijn en het 'eigen schuld dikke bult is'.
Die moet bij iedere factuur ff een belletje doen of het rekeningnummer op de factuur wel klopt? Oke.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 23:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als het om dit soort bedragen gaat moet de ambtenaar dat even controleren. We hebben het hier wel over belastinggeld waar hij/zij mee rotzooit.
Zo werkt het volgens mij niet. Ik snap niet helemaal hoe het hier zit. Normaal gesproken meld je ook een naam en zou de bank toch moeten kunnen registreren dat de naam niet overeenkomt met het rekeningnummer? Misschien eens een wat betere automatische controle inbouwen die je kan omzeilen door op een extra bevestigingsknopje te klikken?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 23:14 schreef agter het volgende:
[..]
Het ging om een foutief rekeningnummer op een factuur.
Laat de rekeningverstuurder er maar voor op draaien. Lijkt me zijn probleem als hij een verkeerd rekeningnummer doorgeeft.
Hey, net stond er nog meer?quote:Op zondag 4 januari 2015 15:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zo werkt het volgens mij niet.
Het komt inderdaad nogal amateuristisch over. Ik neem aan dat het hier om een bedrijf gaat naar wie het geld wordt overgeboekt, dan heb je toch normaal gesproken zowel via e-mail als via de website van het bedrijf het rekeningnummer? Dat kan je vrij gemakkelijk controleren, zou je denken.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 23:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als het om dit soort bedragen gaat moet de ambtenaar dat even controleren. We hebben het hier wel over belastinggeld waar hij/zij mee rotzooit.
Banken controleren geen namen.quote:Op zondag 4 januari 2015 15:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zo werkt het volgens mij niet. Ik snap niet helemaal hoe het hier zit. Normaal gesproken meld je ook een naam en zou de bank toch moeten kunnen registreren dat de naam niet overeenkomt met het rekeningnummer? Misschien eens een wat betere automatische controle inbouwen die je kan omzeilen door op een extra bevestigingsknopje te klikken?
Wat zeg ik nu net?quote:
Ik wijs er dus op dat banken hier eens mee zouden moeten beginnen. Zo moeilijk is dat niet. Het is ICT-gepruts. Eenieder die handig is met programmeren heeft dit zo geïmplementeerd.quote:Op zondag 4 januari 2015 15:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Misschien eens een wat betere automatische controle inbouwen die je kan omzeilen door op een extra bevestigingsknopje te klikken?
Is in dit topic ook al laten zien dat je dat niet moet willen..quote:Op zondag 4 januari 2015 16:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat zeg ik nu net?
[..]
Ik wijs er dus op dat banken hier eens mee zouden moeten beginnen. Zo moeilijk is dat niet. Het is ICT-gepruts. Eenieder die handig is met programmeren heeft dit zo geïmplementeerd.
Onhandig, neemt teveel tijd in beslag. Namen worden anders ingetypt, etc.quote:Op zondag 4 januari 2015 16:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat zeg ik nu net?
[..]
Ik wijs er dus op dat banken hier eens mee zouden moeten beginnen. Zo moeilijk is dat niet. Het is ICT-gepruts. Eenieder die handig is met programmeren heeft dit zo geïmplementeerd.
Waarom niet?quote:Op zondag 4 januari 2015 16:05 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Is in dit topic ook al laten zien dat je dat niet moet willen..
quote:Op zondag 4 januari 2015 16:05 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Onhandig, neemt teveel tijd in beslag. Namen worden anders ingetypt, etc.
Zeker met IBAN is de kans op typfouten in rekeningnummers veel kleiner.
Ik heb geen behoefte aan mislukkende transacties omdat de naam bij de bank net wat anders gespeld is.
Wat is er niet duidelijk aan het vetgedrukte?quote:Op zondag 4 januari 2015 15:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zo werkt het volgens mij niet. Ik snap niet helemaal hoe het hier zit. Normaal gesproken meld je ook een naam en zou de bank toch moeten kunnen registreren dat de naam niet overeenkomt met het rekeningnummer? Misschien eens een wat betere automatische controle inbouwen die je kan omzeilen door op een extra bevestigingsknopje te klikken?
Zoals de ING? Lekker privacygevoeligquote:Op zondag 4 januari 2015 16:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Waarom niet?
Indien het niet correspondeert dan meldt de bankwebsite welke naam in hun database staat voor dat rekeningnummer en geef jij als klant aan of dat het geld wel of niet moet worden overgemaakt (twee knopjes) aangezien computers nu eenmaal niet kunnen nadenken. Elke bank heeft bij elk rekeningnummer een naam. Ik zie geen probleem. Een paar uurtjes aan je code werken en het is geregeld.
Die bank heeft toch al jouw naam, de persoon die geld wil overmaken heeft ook al jouw naam. Wat is het probleem? Dat iemand anders kan zien dat bij een bepaald rekeningnummer een bepaalde naam hoort? Zo ja, ook dat is prima op te lossen. Dan voer je gewoon een controlesysteem in wat geen feedback geeft. Dan moet de persoon aan wie je het geld overmaakt eventjes correct zijn naam doorgeven. Foutjes zijn dan enkel mogelijk als die persoon zelf blundert (met ctrl-c ctrl-v kan je weinig verkeerd doenquote:Op zondag 4 januari 2015 16:18 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Zoals de ING? Lekker privacygevoelig
Paar uurtjes codequote:Op zondag 4 januari 2015 16:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Waarom niet?
Indien het niet correspondeert dan meldt de bankwebsite welke naam in hun database staat voor dat rekeningnummer en geef jij als klant aan of dat het geld wel of niet moet worden overgemaakt (twee knopjes) aangezien computers nu eenmaal niet kunnen nadenken. Elke bank heeft bij elk rekeningnummer een naam. Ik zie geen probleem. Een paar uurtjes aan je code werken en het is geregeld.
Zelfs intern wordt het niet gedaan. Te omslachtig en teveel consequenties.quote:Op zondag 4 januari 2015 16:36 schreef Robar het volgende:
[..]
Paar uurtjes code
Heb jij enig idee wat een impact dat heeft op een systeem van de bank?
Overigens, als je bij bank A bankiert en je schrijft over naar een andere rekening binnen bank A, dan wordt die controle volgens mij wel gedaan in een online bankpakket. Als je het voor een overschrijving naar bank B ook wilt kan en mag dat niet. Dat kan alleen als je zelf een adresboek met daarbij rekeningnummers bijhoudt in je bankpakket.
En je weet dat van de zakelijke transacties slechts een bepaald gedeelte via een (online) bankpakket overgeboekt wordt? Het grootse volume geschiedt d.m.v. batchaanlevering via file transfer kanalen. Dan heb je dus niks aan je controle in je bankpakket.
ING doet dat volgens mij in Mijn ING wel.quote:Op zondag 4 januari 2015 16:44 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Zelfs intern wordt het niet gedaan. Te omslachtig en teveel consequenties.
Dat deden ze tot invoering van IBAN dat overbodig maakte. Daarvoor hadden ze geen checksum in hun rekeningnummers namelijkquote:Op zondag 4 januari 2015 17:01 schreef Robar het volgende:
[..]
ING doet dat volgens mij in Mijn ING wel.
Ze deden het ook op hun ING rekeningen die 11proef waren voor die tijd. Vandaar dat ik even twijfelde of ze die controle nog deden in Mijn ING. Afin. Het is overbodig en heeft behoorlijke consequenties mocht het weer ingevoerd worden.quote:Op zondag 4 januari 2015 17:03 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Dat deden ze tot invoering van IBAN dat overbodig maakte. Daarvoor hadden ze geen checksum in hun rekeningnummers namelijk
Jij vergeet dat het systeem een internationaal systeem is... dat ga je niet eventjes vanaf de grond opnieuw opbouwen. Weet jij hoeveel landen, banken en andere organisaties betrokken zijn?quote:Op zondag 4 januari 2015 17:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hoe (in)efficiënt is het huidige systeem? Ik kan me voorstellen dat er in een hele lange tijd steeds weer verder is gebouwd op oudere lage software en dat als ze nu zouden beginnen met een systeem te ontwerpen dat het veel efficiënter zou zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |