Zeker tijdens studie was het toch vrij gebruikelijk dat mensen tweedehandse zooi kregen, maar afgezien daarvan zie ik het ook om me heen steeds meer hoor, het weggeven van spul dat men vervangt en niet meer nodig heeft. het is niet zo dat het ontvangen is beperkt tot mensen die niet werken, maar eerder zoals Koos al aangeeft dat je gewoon lekker een betere variant koopt als je het geld hebt.quote:Op maandag 29 december 2014 17:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Och, ik heb in mijn leven nog nooit een gratis tv, pc of wasmachine gekregen, ook geen tweedehandse. Dat recht is toch echt voorbehouden aan mensen die niet werken.
En als ik een kadootje krijg is klagen over de kwaliteit ervan wel het laatste wat ik in mijn hoofd haal. Maar dat is misschien omdat ik nog een klein beetje fatsoen in mijn donder heb.
Minima gespot.quote:Op maandag 29 december 2014 18:44 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dan zijn ze weer ondankbaar omdat ze als minima het lef hebben zoiets te weigeren
idd toen ik voor het eerst op mijn eigen ging wonen heb ik ook zo beetje alles voor een appel en ei opgehaald bij een kringloopwinkel. Of ik kreeg oude afdankertjes van vrienden en familiequote:Op maandag 29 december 2014 19:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zeker tijdens studie was het toch vrij gebruikelijk dat mensen tweedehandse zooi kregen, maar afgezien daarvan zie ik het ook om me heen steeds meer hoor, het weggeven van spul dat men vervangt en niet meer nodig heeft. het is niet zo dat het ontvangen is beperkt tot mensen die niet werken, maar eerder zoals Koos al aangeeft dat je gewoon lekker een betere variant koopt als je het geld hebt.
Dat ja.quote:Op maandag 29 december 2014 19:09 schreef Evertjan het volgende:
[..]
idd toen ik voor het eerst op mijn eigen ging wonen heb ik ook zo beetje alles voor een appel en ei opgehaald bij een kringloopwinkel. Of ik kreeg oude afdankertjes van vrienden en familie
Vorige week nog een PC gedoneerd aan m'n pa. Nou is de man inmiddels gepensioneerd, maar als ik het een half jaar eerder had aangeboden dan had hij nog gewerkt.quote:Op maandag 29 december 2014 19:09 schreef Evertjan het volgende:
[..]
idd toen ik voor het eerst op mijn eigen ging wonen heb ik ook zo beetje alles voor een appel en ei opgehaald bij een kringloopwinkel. Of ik kreeg oude afdankertjes van vrienden en familie
M'n ouders kochten vorig jaar een nieuw bankstel. Hun oude setje verkeerde nog een prima conditie dus dat heb ik mooi overgenomen omdat het beter was dan mijn vorige bankstel.quote:Op maandag 29 december 2014 19:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zeker tijdens studie was het toch vrij gebruikelijk dat mensen tweedehandse zooi kregen, maar afgezien daarvan zie ik het ook om me heen steeds meer hoor, het weggeven van spul dat men vervangt en niet meer nodig heeft. het is niet zo dat het ontvangen is beperkt tot mensen die niet werken, maar eerder zoals Koos al aangeeft dat je gewoon lekker een betere variant koopt als je het geld hebt.
Volgens mij komen er de laatste jaren ook steeds meer 'gratis af te halen' sites.quote:Op maandag 29 december 2014 19:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
M'n ouders kochten vorig jaar een nieuw bankstel. Hun oude setje verkeerde nog een prima conditie dus dat heb ik mooi overgenomen omdat het beter was dan mijn vorige bankstel.
Met het inrichten van je woning moet je gewoon pragmatisch zijn.
Als ik nieuwe meubels nodig heb, dan koop ik die. Maar als ik prima meubels voor noppes kan krijgen, dan zeg ik daar ook geen nee tegen.
Prima initiatieven.quote:Op maandag 29 december 2014 19:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Volgens mij komen er de laatste jaren ook steeds meer 'gratis af te halen' sites.
Uiteraard, want ik ben arm.quote:
Hoorde wel van iemand die wat online had gezet doodleuk de vraag kreeg of hij het dan ook maar gelijk even wilde komen brengen naar zo ongeveer de andere kant van het land.quote:
Lekkere grapjas ben je dan.quote:Op maandag 29 december 2014 19:58 schreef Monolith het volgende:
[..]
Hoorde wel van iemand die wat online had gezet doodleuk de vraag kreeg of hij het dan ook maar gelijk even wilde komen brengen naar zo ongeveer de andere kant van het land.
Brutale mensen hebben de halve wereld zullen we maar zeggen.
Ach als je het 100x probeert is er vast wel iemand zo gek.quote:
Tokkie gespotquote:Op maandag 29 december 2014 16:30 schreef luxerobots het volgende:
Ja ik was dus ook bij de Kringloop geweest gratis televisie en leptop meegekregen is het niet eens een apple
gemeente groningen kom eens door met je niewe spullen alsof ik hier op zi tte wachte
apple laptop platte tv zo maak je mense blij het leve is al duur sat
Juist.quote:Op maandag 29 december 2014 13:39 schreef Jigzoz het volgende:
Dat komt doordat uitkeringen en dat soort zaken in Nederland 'rechten' heten en dus door veel uitkeringsvangers ook zo ervaren worden.
Typisch altijd, iemand die iets aankaart meteen uitmaken voor lid van de groep waar het over gaat. Zie je bij allochtonendiscussies ook vaak. Zegt iemand wat, komen figuren zoals jij met een 'allochtoon gespotquote:
Godverdomme wat slechtquote:Op maandag 29 december 2014 13:39 schreef Waterdrinker het volgende:
Toch jammer dat ze de zus van Maxima niet zo hebben genoemd.
Ik typ dit vanaf een PC uit 2003 die toen al low-end was (P4 2,6Ghz). Hier doe ik nog steeds alles op. Internet, downloaden, skype, video encoden, software ontwikkelen,etc etcquote:Op maandag 29 december 2014 14:14 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Aan een PC uit 2005 heb je inderdaad niet zoveel meer.
Zijn zelfs klootzakken die dingen gratis halen bij iemand en ze dan de volgende dag op marktplaats zetten voor een geldbedrag.quote:Op maandag 29 december 2014 19:58 schreef Monolith het volgende:
[..]
Hoorde wel van iemand die wat online had gezet doodleuk de vraag kreeg of hij het dan ook maar gelijk even wilde komen brengen naar zo ongeveer de andere kant van het land.
Brutale mensen hebben de halve wereld zullen we maar zeggen.
Lijkt grappig, maar zo denkt dus een deel van de bevolking. Normaliter zouden die omgekomen zijn maar nu gaan ze als de konijnen omdat je per kind ook nog eens geld krijgt. Het zal hen aan de reet roesten of die kinderen voor galg en rad opgroeien, zolang ze die bijstand maar krijgen.quote:
Idiocracy (2006) - IMDbquote:Op dinsdag 30 december 2014 09:16 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Lijkt grappig, maar zo denkt dus een deel van de bevolking. Normaliter zouden die omgekomen zijn maar nu gaan ze als de konijnen omdat je per kind ook nog eens geld krijgt. Het zal hen aan de reet roesten of die kinderen voor galg en rad opgroeien, zolang ze die bijstand maar krijgen.
Het enige wat je daar niet op kan zijn spelletjes spelen en zware grafische programma,s draaien van na 2007. De rest hoef ik niet uit te leggen.quote:Op maandag 29 december 2014 14:14 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Tja, de onderbuik roept gelijk dat het ondankbare honden zijn, maar hoe oud is dat spul precies? Aan een PC uit 2005 heb je inderdaad niet zoveel meer.
Sneu, om overal de pvv bij te halen.quote:Op dinsdag 30 december 2014 01:40 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Typisch altijd, iemand die iets aankaart meteen uitmaken voor lid van de groep waar het over gaat. Zie je bij allochtonendiscussies ook vaak. Zegt iemand wat, komen figuren zoals jij met een 'allochtoon gespot' (Maar ook bij discussies over de PVV, etc. zie je soms vergelijkbaar gedrag.)
Sneu, heel sneu zo'n manier van discussiëren.
Vooral sneu dat jij niet eens begrijpt dat ik niks slechts zeg over de PVVquote:Op dinsdag 30 december 2014 10:22 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Sneu, om overal de pvv bij te halen.
Onzin. Jouw persoonlijke ervaringen maken het nog geen feit.quote:Op dinsdag 30 december 2014 11:46 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Vooral sneu dat jij niet eens begrijpt dat ik niks slechts zeg over de PVV
Ik geef alleen aan dat er soms sneue personen zoals jij bestaan die:
- wanneer iemand in hun oren niet genoeg anti-allochtoon/moslim/Marokkaan/PVV klinkt, meteen roepen: "je bent een allochtoon/moslim/Marokkaan/PVV'er!"
Mijn persoonlijke ervaringen maken van WAT nog geen feit?quote:Op dinsdag 30 december 2014 11:47 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Onzin. Jouw persoonlijke ervaringen maken het nog geen feit.
Ik mag hopen dat je geen vage windows draaitquote:Op dinsdag 30 december 2014 08:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik typ dit vanaf een PC uit 2003 die toen al low-end was (P4 2,6Ghz). Hier doe ik nog steeds alles op. Internet, downloaden, skype, video encoden, software ontwikkelen,etc etc
XP. Draait als een tietquote:Op dinsdag 30 december 2014 12:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat je geen vage windows draait
Alleen beetje jammer van de security updates die niet meer doorkomen...quote:
Ach, in wezen is dat niet heel veel anders dan iets voor 30 euro van marktplaats halen en het dan voor 50 euro weer verpatsen. Gewoon een kwestie van handel en in wezen krijgen mensen gewoon betaald voor de moeite die ze ervoor doen.quote:Op dinsdag 30 december 2014 09:15 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Zijn zelfs klootzakken die dingen gratis halen bij iemand en ze dan de volgende dag op marktplaats zetten voor een geldbedrag.
Ja en het blijven kleine marges, en dan loop je nog te zeulen met die dingen ook, laatst ook een pc opgehaald, op zich had ik geluk, ding had afgelopen jaren niet gelopen gezien de hoeveelheid stof in de kast, waarschijnlijk had hij hem ooit van zijn werk gehad maar geen behoefte om te gebruiken, naja scheelde mij weer gedoe om een andere PC te fixen, om 1 of andere reden wil mijn vader niet helemaal overschakelen op zijn tablet of laptopquote:Op dinsdag 30 december 2014 12:28 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ach, in wezen is dat niet heel veel anders dan iets voor 30 euro van marktplaats halen en het dan voor 50 euro weer verpatsen. Gewoon een kwestie van handel en in wezen krijgen mensen gewoon betaald voor de moeite die ze ervoor doen.
Ken wel iemand die allemaal gratis spul van marktplaats haalt wat kapot is, het repareert en weer verkoopt.
Kwestie van de gezonde Nederlandse handelsgeest zullen we maar zeggen.
Beggars can't be choosers.quote:Op maandag 29 december 2014 13:44 schreef Mystikvm het volgende:
Als je het uit mag kiezen bij de kringloopwinkel snap ik wel dat je net zo goed niets kunt geven. Die komen om in de 14 inch televisies en laptops uit 1998. Dan kan wel geroepen worden dat je niet mag zeuren, maar ik zou mij met die goedkope aftandse rommel ook afgescheept voelen.
Wel als het alternatief naar de muur kijken is...quote:Op maandag 29 december 2014 13:50 schreef TC03 het volgende:
Ten tweede, wie geeft er nou een CRT TV weg anno 2014? Moet je daar echt blij mee zijn, ook al heb je geen geld?
Dat blijft in multiplayer nog wel minstens net zo vermakelijk als hedendaagse shooters.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
Lekker Duke nukem 3d op je Pentium I Windows 95 PC.
Is een computer/internet tegenwoordig niet haast nodig om te kunnen overleven in onze huidige maatschappij? Bankzaken als overboekingen kunnen tegenwoordig toch alleen nog maar online? (Of vergis ik me?)quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Beggars can't be choosers.
Het is gewoon schandalig dit gezeik (voor zover er sprake is van gezeik). Als ze het niet willen, ok. Maar zeik dan niet dat je geen computer of TV hebt.
Internet kan gewoon op een heel oude computer. Dat is niet zo ingewikkeld hoor. En ook word is helemaal niet spannend. En een oude versie daarvan doet het ook gewoon.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:18 schreef KreKkeR het volgende:
Is een computer/internet tegenwoordig niet haast nodig om te kunnen overleven in onze huidige maatschappij? Bankzaken als overboekingen kunnen tegenwoordig toch alleen nog maar online? (Of vergis ik me?)
Niet?quote:En de meeste vacatures vind je online. Nu kun je natuurlijk ook naar een bibliotheek gaan, maar volgens mij is het internetten daar ook niet gratis.
Helemaal mee eens, ik gooi mijn oude zooi zoals kleding en vuilnis bijvoorbeeld over de schutting bij de (tokkie) buren. Die hebben namelijk niks en kunnen het gebruiken als bijvoorbeeld voedsel en kleding.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Internet kan gewoon op een heel oude computer. Dat is niet zo ingewikkeld hoor. En ook word is helemaal niet spannend. En een oude versie daarvan doet het ook gewoon.
Nee, wat je nodig hebt om te overleven, dat is niet zo spannend.
[..]
Niet?
Toen ik student af was, begon ik ook gewoon met kringloop. Niet tav kleding (had ik gek genoeg al als studentquote:Op dinsdag 30 december 2014 13:22 schreef Pizzakoppo het volgende:
Helemaal mee eens, ik gooi mijn oude zooi zoals kleding en vuilnis bijvoorbeeld over de schutting bij de (tokkie) buren. Die hebben namelijk niks en kunnen het gebruiken als bijvoorbeeld voedsel en kleding.Win-win.
Ik zeg WP 5.1, doet het nog prima op je 286...quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Internet kan gewoon op een heel oude computer. Dat is niet zo ingewikkeld hoor. En ook word is helemaal niet spannend. En een oude versie daarvan doet het ook gewoon.
Kindloze flapdrol gespot.quote:Op dinsdag 30 december 2014 09:16 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Lijkt grappig, maar zo denkt dus een deel van de bevolking. Normaliter zouden die omgekomen zijn maar nu gaan ze als de konijnen omdat je per kind ook nog eens geld krijgt. Het zal hen aan de reet roesten of die kinderen voor galg en rad opgroeien, zolang ze die bijstand maar krijgen.
Weet je wat het verschil is tussen jou en mij? Ik gun mensen nieuwe, mooie spullen.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Toen ik student af was, begon ik ook gewoon met kringloop. Niet tav kleding (had ik gek genoeg al als student), maar wel veel andere zaken.
Ik zou niet weten wat er mis is met tweedehands als je het geld niet hebt voor nieuw. Heel veel bruikbare spullen worden weggegooid. Zonde.
Bij de kringloopwinkel misschien wel, aangezien ze daar denk ik selecteren op wat bruikbaar is en wat niet.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Toen ik student af was, begon ik ook gewoon met kringloop. Niet tav kleding (had ik gek genoeg al als student), maar wel veel andere zaken.
Ik zou niet weten wat er mis is met tweedehands als je het geld niet hebt voor nieuw. Heel veel bruikbare spullen worden weggegooid. Zonde.
Eens.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:27 schreef DS4 het volgende:
Heel veel bruikbare spullen worden weggegooid. Zonde.
Ik gun mensen ook nieuwe mooie spullen, maar als je inkomen er gewoon niet naar is moet je met minder doen. Het is helaas niet altijd feest en je kan niet altijd verwachten dat je alles gratis krijgt, daarnaast is er niks mis met 2e hands spul. Ik heb nu een 2e hands macbook die ik gekregen heb terwijl ik een (destijds) nieuw gekochte laptop had(laptop is nieuwer). Top ding en ik gebruik het meer dan mijn "eigen" laptop. Altijd 2ehandse telefoons omdat ze goed zat zijn. Nieuw is niks mis mee voor sommige producten maar de meeste producten zijn 2e hands gewoon nog prima bruikbaar in onze maatschappij.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:29 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Weet je wat het verschil is tussen jou en mij? Ik gun mensen nieuwe, mooie spullen.
Een ander verschil is dat ik het geld op hoest waarmee het betaald moet worden...quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:29 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Weet je wat het verschil is tussen jou en mij? Ik gun mensen nieuwe, mooie spullen.
Volgens mij liep dit via de kringloop en de kringloop neemt inderdaad geen spullen mee waar echt geen interesse meer voor is (en zelfs dat kan bruikbaar zijn...).quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:32 schreef KreKkeR het volgende:
Bij de kringloopwinkel misschien wel, aangezien ze daar denk ik selecteren op wat bruikbaar is en wat niet.
Dat neemt niet weg dat er ook genoeg mensen zijn die de meest nutteloze niet bruikbare troep weggeven. Omdat iets wordt weggegeven betekent niet per definitie dat het nuttig is.
Vond dat een van de vetste games van destijdsquote:Op dinsdag 30 december 2014 13:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat blijft in multiplayer nog wel minstens net zo vermakelijk als hedendaagse shooters.
Volgens mij speelden wij dat gewoon via UTP, hoewel ik dat niet helemaal meer zeker weet. In ieder geval via seriële kabel.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:38 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Vond dat een van de vetste games van destijds.
Alleen wel jammer dat je om dat nog in multiplayer te spelen zo'n oud coax netwerk moet hebben liggen, die game was volgens mij (nog) niet voorbereid op UTP.
Ja, een tweede hands Macbook zou ik ook willen hebben, zou ik ruilen tegen mijn huidige nieuwe laptop van Packard bell, wat is je punt? Je kunt toch geen Macbook vergelijken met een aftandse desktop.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:36 schreef Drinky het volgende:
[..]
Ik gun mensen ook nieuwe mooie spullen, maar als je inkomen er gewoon niet naar is moet je met minder doen. Het is helaas niet altijd feest en je kan niet altijd verwachten dat je alles gratis krijgt, daarnaast is er niks mis met 2e hands spul. Ik heb nu een 2e hands macbook die ik gekregen heb terwijl ik een (destijds) nieuw gekochte laptop had(laptop is nieuwer). Top ding en ik gebruik het meer dan mijn "eigen" laptop. Altijd 2ehandse telefoons omdat ze goed zat zijn. Nieuw is niks mis mee voor sommige producten maar de meeste producten zijn 2e hands gewoon nog prima bruikbaar in onze maatschappij.
Oh, daar ben ikk het wel mee eens, alles is te fixen maar mensen zijn lui.quote:Vaak worden de meeste dingen bij het minste of geringste defect al weggegooid terwijl je ze voor minder dan een tientje in de meeste gevallen kan fixen. Ik vind dit dan ook een top initiatief dat hergebruik bevordert. Dat de minima een gratis 46" smart TV met 3D wil kan me aan m'n reet roesten.
Geld is onzin, of denk jij dat geld schaars is? En inderdaad, ik gun iedereen nieuwe huizen en mooie nieuwe spullen. Vind jij dat gek?quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:36 schreef DS4 het volgende:
[..]
Een ander verschil is dat ik het geld op hoest waarmee het betaald moet worden...![]()
Maar goed, iedereen een nieuwe auto, alleen nog maar nieuwe huizen... Want jij gunt iedereen mooie nieuwe spullen.
En nu weer terug naar de realiteit van vandaag.
In de zin waarin jij het gebruikte wel. Anders had je gewoon ongelijk. Ik gun iedereen minimaal even rijk te zijn als ik ben (en voor mijn part rijker), maar ik leef liever in de realiteit en dan is het zo dat de minima ondersteuning krijgt waar nodig.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:41 schreef Pizzakoppo het volgende:
Geld is onzin, of denk jij dat geld schaars is? En inderdaad, ik gun iedereen nieuwe huizen en mooie nieuwe spullen. Vind jij dat gek?
Veel zaken zijn tegenwoordig zo klein en breekbaar, dat is echt niet meer voor iedereen zomaar te fixen zonder specifieke kennis en apparatuur voor een tientje hoor.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:40 schreef Pizzakoppo het volgende:
Oh, daar ben ikk het wel mee eens, alles is te fixen maar mensen zijn lui.
Ik gun ook de minima wel een mooie TV hoor, waarom niet?
Dat hoort er juist wél bij. Dat zou de intentie moeten zijn bij het helpen van elk medemens in elke situatie. Het maximale doen. Als het maximale een tweedehands computer blijkt dan zij het zo. Maar niet met oude kut TV's gaan strooien en doen alsof je de goedheiligman zelf bent. Dan ga je klagende mensen krijgen en terecht.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
In de zin waarin jij het gebruikte wel. Anders had je gewoon ongelijk. Ik gun iedereen minimaal even rijk te zijn als ik ben (en voor mijn part rijker), maar ik leef liever in de realiteit en dan is het zo dat de minima ondersteuning krijgt waar nodig.
En daar hoort niet bij dat alles zo mooi mogelijk is.
Ach, mijn ervaring is dat het allemaal wel meevalt. Ik ben echt geen technisch wonder maar heb mijn PS3, laptops e.d. altijd gewoon zelf gefixed. Mijn Iphone zou ik niet kunnen denk ik maar dat ligt ook aan de garantie.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:46 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Veel zaken zijn tegenwoordig zo klein en breekbaar, dat is echt niet meer voor iedereen zomaar te fixen zonder specifieke kennis en apparatuur voor een tientje hoor.
Klopt, de meeste electronica (mobo's, lcd schermen etc) is makkelijk te fiksen als je een beetje handig bent met een soldeerbout. 9 Van de 10 zijn er wat elco's naar de bliksem en die scoor je voor een paar dubbeltjes bij de Conrad en klaar.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:36 schreef Drinky het volgende:
[..]
Ik gun mensen ook nieuwe mooie spullen, maar als je inkomen er gewoon niet naar is moet je met minder doen. Het is helaas niet altijd feest en je kan niet altijd verwachten dat je alles gratis krijgt, daarnaast is er niks mis met 2e hands spul. Ik heb nu een 2e hands macbook die ik gekregen heb terwijl ik een (destijds) nieuw gekochte laptop had(laptop is nieuwer). Top ding en ik gebruik het meer dan mijn "eigen" laptop. Altijd 2ehandse telefoons omdat ze goed zat zijn. Nieuw is niks mis mee voor sommige producten maar de meeste producten zijn 2e hands gewoon nog prima bruikbaar in onze maatschappij.
Vaak worden de meeste dingen bij het minste of geringste defect al weggegooid terwijl je ze voor minder dan een tientje in de meeste gevallen kan fixen. Ik vind dit dan ook een top initiatief dat hergebruik bevordert. Dat de minima een gratis 46" smart TV met 3D wil kan me aan m'n reet roesten.
Ik denk daar wezenlijk anders over, ook al omdat ik zie dat we steeds meer moeite zullen krijgen om de minima goed te ondersteunen in een wereld die veranderd en waarbij een voorsprong in welvaart steeds sneller verloren kan gaan.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:49 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Dat hoort er juist wél bij. Dat zou de intentie moeten zijn bij het helpen van elk medemens in elke situatie. Het maximale doen. Als het maximale een tweedehands computer blijkt dan zij het zo. Maar niet met oude kut TV's gaan strooien en doen alsof je de goedheiligman zelf bent. Dan ga je klagende mensen krijgen en terecht.
Als je echt zo voor duurzaamheid bent lijkt een systeem waarbij iemand alleen om de zoveel tijd een nieuw apparaat/item mag kopen, mij eerlijkerquote:Op dinsdag 30 december 2014 13:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Daarnaast: vanuit de duurzaamheidsgedachte ben ik zelfs warm voorstander van het duurder maken van nieuw zodat tweedehands interessanter wordt (tenzij het apparaat echt veel minder energie gebruikt incl. rekening houdend met productie).
Als er al iets aan het veranderen is dan is het wel de mogelijkheid voor de minima om zich meer welvaart toe te eigenen. Het is eigenlijk allemaal heel simpel. Óf we gaan naar een situatie waarin er weer een productie-sector ontstaat die kan voorzien in de baan-behoefte en capaciteiten van de minima óf een basisinkomen.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik denk daar wezenlijk anders over, ook al omdat ik zie dat we steeds meer moeite zullen krijgen om de minima goed te ondersteunen in een wereld die veranderd en waarbij een voorsprong in welvaart steeds sneller verloren kan gaan.
Nogmaals het zijn politieke keuzes om minima wel of niet in luxe te laten leven. Het heeft werkelijk niks met het fenomeen geld te maken.quote:Als het duurzaam betaalbaar zou zijn om de minima in luxe te laten leven, prima. Maar dat is het niet.
Daarnaast: de kringloop lijkt mij bij uitstek geschikt voor de minima. Het zou wat zijn dat we de minima nieuwe spullen geven, maar de mensen met een inkomen net daarboven bij de kringloop moeten winkelen...
Een paar dubbeltjes?? Neen mijnheer dat doen wij heel anders, daar strippen wij een oud mobo voor (of een ander willekeurig apparaat) en hergebruiken die shit, goedkoper én duurzamerquote:Op dinsdag 30 december 2014 13:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Klopt, de meeste electronica (mobo's, lcd schermen etc) is makkelijk te fiksen als je een beetje handig bent met een soldeerbout. 9 Van de 10 zijn er wat elco's naar de bliksem en die scoor je voor een paar dubbeltjes bij de Conrad en klaar.
Tuurlijk is het wel te vergelijken, want behalve dat het een mac is, is ie verder wel gewoon net zo traag en kan het games nog minder goed spelen.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:40 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Ja, een tweede hands Macbook zou ik ook willen hebben, zou ik ruilen tegen mijn huidige nieuwe laptop van Packard bell, wat is je punt? Je kunt toch geen Macbook vergelijken met een aftandse desktop.
[..]
Oh, daar ben ikk het wel mee eens, alles is te fixen maar mensen zijn lui.
Ik gun ook de minima wel een mooie TV hoor, waarom niet?
idd, 9/10 hoef je alleen en elco te vervangen (bij de meeste monitoren het geval). Ja het valt dan net buiten de garantie en als je het laat fixen bij de fabrikant ben je 120+ euro verder en kan je net zo goed een nieuwe halen. Maar even uurtje priegelen en je monitor kan er weer jaren tegenaan.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Klopt, de meeste electronica (mobo's, lcd schermen etc) is makkelijk te fiksen als je een beetje handig bent met een soldeerbout. 9 Van de 10 zijn er wat elco's naar de bliksem en die scoor je voor een paar dubbeltjes bij de Conrad en klaar.
Hier ben ik het wel mee eens hoor, maar ik ken de computers een beetje die de minima ontvangen en dat zijn echt krengen.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:03 schreef Drinky het volgende:
[..]
Tuurlijk is het wel te vergelijken, want behalve dat het een mac is, is ie verder wel gewoon net zo traag en kan het games nog minder goed spelen.
De meeste onderdelen uit mijn "aftandse desktop" stammen nog uit 2009 en daar kan ik de meeste spellen op ultra of high settings spelen. Als ik zie waar mijn ouders of de gemiddelde persoon een desktop voor gebruiken is een oude aftandse meer dan zat.
Hier kunnen we helaas niet verder op ingaan, we komen dan namelijk op een gebied waarin jouw fundamentele opvattingen liggen. Daar kan alleen over verder worden gediscussieerd als je compleet open staat.quote:Wil je beter? Koop het zelf. Het is niet zo dat je iets gratis hoort te krijgen, het is geen recht ofzo om luxegoederen te hebben
Kan ook. Je moet alleen ff uitkijken of je niet de elco's treft van inferieure kwaliteit.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:59 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Een paar dubbeltjes?? Neen mijnheer dat doen wij heel anders, daar strippen wij een oud mobo voor (of een ander willekeurig apparaat) en hergebruiken die shit, goedkoper én duurzamer.
Mij niet.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:53 schreef KreKkeR het volgende:
Als je echt zo voor duurzaamheid bent lijkt een systeem waarbij iemand alleen om de zoveel tijd een nieuw apparaat/item mag kopen, mij eerlijker
Ja, onze overheid heeft geld te over...quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:55 schreef Pizzakoppo het volgende:
Nogmaals het zijn politieke keuzes om minima wel of niet in luxe te laten leven. Het heeft werkelijk niks met het fenomeen geld te maken.
Niet dan? Ik kan zo een aantal opties noemen waarin veel geld terug te halen valt. Te beginnen met de JSF uiteraard.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:23 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja, onze overheid heeft geld te over...
*zucht*quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:23 schreef Pizzakoppo het volgende:
Niet dan? Ik kan zo een aantal opties noemen waarin veel geld terug te halen valt. Te beginnen met de JSF uiteraard.
Dit is een zwaktebod maar dat weet je zelf ook. Je moet beseffen dat ik geen gelijk wilt halen maar jou van nieuwe inzichten wil voorzien.quote:
Kom op zeg.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:25 schreef Pizzakoppo het volgende:
Dit is een zwaktebod maar dat weet je zelf ook. Je moet beseffen dat ik geen gelijk wilt halen maar jou van nieuwe inzichten wil voorzien.
Nee natuurlijk niet, want dan moet ook opeens jij geloven aan het extreem duurzaam omgaan met goederenquote:
Klopt, die tijd staat me nog wel bij ja, waren veel problemen mee destijds, heb eens een moederbord onder ogen gehad waar zo'n beetje elke elco die erop zat electrolyt lekte, wat nog waziger was is dat het systeem het ook nog prima leek te doenquote:Op dinsdag 30 december 2014 14:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Kan ook. Je moet alleen ff uitkijken of je niet de elco's treft van inferieure kwaliteit.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague
Ik heb nog een gekregen "kapotte" Optiplex compleet voorzien van nieuwe elco's... Die stonden nl. bekend om dat euvel.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:28 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Klopt, die tijd staat me nog wel bij ja, waren veel problemen mee destijds, heb eens een moederbord onder ogen gehad waar zo'n beetje elke elco die erop zat electrolyt lekte, wat nog waziger was is dat het systeem het ook nog prima leek te doen.
Op de TD van het kringloop ook zat borden onder ogen gehad met dat probleem, gelukkig zijn we die periode ver voorbij.
Dat doe ik al lang. Met een energiezuinige woning, elektrische auto, enz.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:28 schreef KreKkeR het volgende:
Nee natuurlijk niet, want dan moet ook opeens jij geloven aan het extreem duurzaam omgaan met goederen
Dit is ook vaak het geval met tv's, zo heb ik voor een vriend van me een full hd tv voor noppes gekregen waarvan een elco aan het lekken was. Beetje hetzelfde verhaal als hier op FHF, uurtje prutsen en een bezoekje naar radio piet en hij was de man.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:06 schreef Drinky het volgende:
[..]
idd, 9/10 hoef je alleen en elco te vervangen (bij de meeste monitoren het geval). Ja het valt dan net buiten de garantie en als je het laat fixen bij de fabrikant ben je 120+ euro verder en kan je net zo goed een nieuwe halen. Maar even uurtje priegelen en je monitor kan er weer jaren tegenaan.
Je begrijpt mijn punt maar je houdt je van de domme, waarom?quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kom op zeg.
Geld niet uitgeven wat je eerst wellicht wel in de toekomst wilde uitgeven levert niets op. Het zorgt er alleen voor dat het tekort in diezelfde toekomst niet verder oploopt.
Zoiets snap je hoop ik zelf ook wel?
Nee, je hebt helemaal geen punt. De overheid komt al geld tekort. Nu al wordt er geld weggehaald waar je ernstige vraagtekens bij kan stellen. En jij doet net alsof er maar budget vrij gemaakt moet worden zodat je in de bijstand ook een mooie 3D tv kan krijgen in plaats van een tv met beeldbuis waar je (echt!) alle zenders net zo goed op kan zien.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:50 schreef Pizzakoppo het volgende:
Je begrijpt mijn punt maar je houdt je van de domme, waarom?
Die kringloopwinkels zijn er al, dus het kost allesbehalve meer dan naar eender welke winkel te gaan.quote:Op dinsdag 30 december 2014 16:09 schreef betyar het volgende:
En terecht het opslaan en uitdelen van die spullen kost meer dan een plat tv'tje tegenwoordig.
Ik geef er geen zak om, geef die mensen gewoon een pc'tje en tv'tje waarmee ze bij de tijd zijn kost +- 1000 euro. Eventueel met een kleine inhouding op de uitkering. Een soort fietsenplan zeg maar, mochten ze dat willen.quote:Op dinsdag 30 december 2014 16:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
Die kringloopwinkels zijn er al, dus het kost allesbehalve meer dan naar eender welke winkel te gaan.
Leg mij nog eens uit waarom deze groep wel gratis nieuwe t.v.'s en computers moet krijgen, terwijl de groep die werkt en daardoor net wat meer heeft te besteden wel tweedehands moet kopen... Dat is toch gek, beter af zijn in de bijstand tov werkenden?quote:Op dinsdag 30 december 2014 16:17 schreef betyar het volgende:
Ik geef er geen zak om, geef die mensen gewoon een pc'tje en tv'tje waarmee ze bij de tijd zijn kost +- 1000 euro. Eventueel met een kleine inhouding op de uitkering. Een soort fietsenplan zeg maar, mochten ze dat willen.
Daar kan ik antwoord of een tegenbod op geven als je even vertelt wat "net wat meer" is.quote:Op dinsdag 30 december 2014 16:22 schreef DS4 het volgende:
[..]
Leg mij nog eens uit waarom deze groep wel gratis nieuwe t.v.'s en computers moet krijgen, terwijl de groep die werkt en daardoor net wat meer heeft te besteden wel tweedehands moet kopen... Dat is toch gek, beter af zijn in de bijstand tov werkenden?
Volgens mij is gewoon werken en dus minimaal het minimumloon ophalen voldoende om niet voor deze regeling in aanmerking te komen.quote:Op dinsdag 30 december 2014 16:37 schreef betyar het volgende:
Daar kan ik antwoord of een tegenbod op geven als je even vertelt wat "net wat meer" is.
Geen antwoord op mijn vraag.quote:Op dinsdag 30 december 2014 16:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Volgens mij is gewoon werken en dus minimaal het minimumloon ophalen voldoende om niet voor deze regeling in aanmerking te komen.
Zo ga je makkelijk de discussie uit de weg natuurlijk, door pas eerst in te willen gaan op een vraag als er enkele A4-tjes aan cijfermateriaal bij wordt aangeleverd.quote:Op dinsdag 30 december 2014 16:41 schreef betyar het volgende:
Geen antwoord op mijn vraag.
Graag zie ik het verschil, inclusief toeslagen, subsidies etc. etc. voor beide groepen. Roepen met "net wat meer" heb je natuurlijk geen reet aan.
Jij komt met "net wat meer" en ik wil weten wat " net wat meer" is. Dat vraag ik aan jou want blijkbaar weet jij dat of is het " wat meer" of " veel meer"?? Ik ga de discussie niet uit de weg, ik wil een antwoord op een vraag in de discussie en aankomen metquote:Op dinsdag 30 december 2014 16:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zo ga je makkelijk de discussie uit de weg natuurlijk, door pas eerst in te willen gaan op een vraag als er enkele A4-tjes aan cijfermateriaal bij wordt aangeleverd.
Het maakt ook verder geen reet uit. Het gaat om het principe dat het vreemd is dat iemand in de bijstand deze zaken gratis krijgt en de buurman die tegen minimumloon werkt veroordeeld is tot het kopen van tweedehands computers.
Dat slaat nergens op en staat ook haaks op het overheidsbeleid dat werken moet lonen.
heb ik dus niks aan wat je vermeld niks over het verschil tussen het inkomen.quote:Op dinsdag 30 december 2014 16:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Volgens mij is gewoon werken en dus minimaal het minimumloon ophalen voldoende om niet voor deze regeling in aanmerking te komen.
Dan laat dat "net wat meer" maar weg.quote:Op dinsdag 30 december 2014 16:49 schreef betyar het volgende:
[..]
Jij komt met "net wat meer" en ik wil weten wat " net wat meer" is. Dat vraag ik aan jou want blijkbaar weet jij dat of is het " wat meer" of " veel meer"?? Ik ga de discussie niet uit de weg, ik wil een antwoord op een vraag in de discussie en aankomen met
[..]
heb ik dus niks aan wat je vermeld niks over het verschil tussen het inkomen.
Dan kom ik je ook tegemoet, iedereen die op of onder de armoedegrens leeft. Dus 60% van het mediaan inkomen mag van mij gebruik maken van zo'n regeling, al dan niet terug te betalen met een maandelijkse inhouding op de uitkering en of belastingvoordeeltje.quote:Op dinsdag 30 december 2014 16:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dan laat dat "net wat meer" maar weg.
Het is raar dat iemand in de bijstand deze zaken gratis krijgt, terwijl iemand met een fulltime baan die het minimumloon verdient wel aangewezen is op tweedehands.
Dat is nl. waar het "net wat meer" op ziet: niet het verschil in inkomen met de uitkeringsgerechtigde, maar het onderscheid tussen iemand die werkt tegen een laag inkomen en iemand die werkt met een mooi inkomen (die kan natuurlijk ook nieuwe spulletjes kopen).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |