Voldoende water drinken, een banaan eten en vanavond op tijd naar bed.quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:42 schreef Boca_Raton het volgende:
Molurus, ik meld me hier weer voor het Vraagstuk. Alleen ik heb een probleem: ik krijg hoofdpijn van het intense nadenken. Dat is een beetje lastig. Wat moet ik daar nu mee?
En in aanvulling op de adviezen van Ser, eet noten. Smakelijk, en goed voor de hersenen.quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:42 schreef Boca_Raton het volgende:
Molurus, ik meld me hier weer voor het Vraagstuk. Alleen ik heb een probleem: ik krijg hoofdpijn van het intense nadenken. Dat is een beetje lastig. Wat moet ik daar nu mee?
Oh, gelukkig dat je het begrijpt. Ik probeer ze zo zorgvuldig mogelijk te beantwoorden en kennelijk gaat er dan van alles door mijn hoofd.quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
En in aanvulling op de adviezen van Ser, eet noten. Smakelijk, en goed voor de hersenen.
En verder... doseren. Probeer niet alles in 1 keer op te lossen, en als je er hoofdpijn van krijgt, probeer het vraagstuk te splitsen. Dat wil nog wel eens helpen.
Oh, en de serie van Michael Sandel kan ik nog steeds heel erg aanbevelen, maar ook daar: niet allemaal in 1 keer. Daar krijg je inderdaad hoofdpijn van.
Zoals gezegd... doseren, doseren, doseren. De beste inzichten komen als je even niet nadenkt.quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:55 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oh, gelukkig dat je het begrijpt. Ik probeer ze zo zorgvuldig mogelijk te beantwoorden en kennelijk gaat er dan van alles door mijn hoofd.
Als schaker kan ik je garanderen: op niveau schaken is ontzettend vermoeiend. Je kunt het gerust topsport noemen.quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:55 schreef Boca_Raton het volgende:
Daarom vind ik schaken ook ontzettend vermoeiend, terwijl het voor anderen ultieme ontspanning is.
Dit is mijn antwoord.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 22:47 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Reden: de trein zit op de weg naar rechtdóór, dus sla ik niet áf. Ik ga géén actieve keuze maken. Ik ga géén actieve keuze maken om 4 mensen om te brengen.
Dus in beide gevallen rij je rechtdoor, ik vermoed in een poging jezelf (min of meer) buiten de situatie te houden? (Of het nu 4 vs 1 of 1 vs 4 is.)quote:
Ja, ik denk dat da wel klopt ja. Ik wil geen actieve rol spelen.quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus in beide gevallen rij je rechtdoor, ik vermoed in een poging jezelf (min of meer) buiten de situatie te houden? (Of het nu 4 vs 1 of 1 vs 4 is.)
Nou die doe ik nog, momentjequote:Op woensdag 21 januari 2015 20:03 schreef Molurus het volgende:
Dan resteert natuurlijk nog het 400 vs 1 probleem, de bom. Ook daar rechtdoor?
Ook als je de kans hebt om 399 mensen te redden, verkies je toch passief te blijven in het geheel?
Zoals gezegd, neem gewoon de tijd hiervoor.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:04 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat da wel klopt ja. Ik wil geen actieve rol spelen.
Ik ga dit laten bezinken Molurus.
(Ik weet veel over mezelf, maar op het emotionele vlak. Hoe ik ergens emotioneel op reageer. Niet verstandelijk. Vandaar.)
Hier kom ik echt even niet uit.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals gezegd, neem gewoon de tijd hiervoor.Niemand heeft haast!
Ik kan mij dat helemaal voorstellen.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:09 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Hier kom ik echt even niet uit.
De hele wereld is 1 groot experiment.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:36 schreef Boca_Raton het volgende:
Oh wat leuk, ik word een onderdeel van een onderzoek
"Hoe denkt een gelovig mens? We hebben een gelovig mens enkele vraagstukken voorgelegd. Proefpersoon was snel vermoeid maar heeft toch bruikbare informatie kunnen geven. Wij concluderen dat de proefpersoon heel sterk aan de categorische kant van moraliteit lijkt te zitten."quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
De hele wereld is 1 groot experiment.
Zoiets inderdaad.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:41 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
"Hoe denkt een gelovig mens? We hebben een gelovig mens enkele vraagstukken voorgelegd. Proefpersoon was snel vermoeid maar heeft toch bruikbare informatie kunnen geven. Wij concluderen dat de proefpersoon heel sterk aan de categorische kant van moraliteit lijkt te zitten."
Met de dikke man op het spoor gooien om de 4 te redden, neigen de meeste studenten toch al meer richting categorisch*?quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:26 schreef Molurus het volgende:
Op zich ook interessant om te zien dat BR heel sterk aan de categorische kant van moraliteit lijkt te zitten.
Althans, als ik kijk naar de gemiddelde student bij Sandel zit men meer ergens tussen categorisch moreel denken en moreel denken gebaseerd op consequenties van handelen in.
Ik vraag me af of dat wellicht typisch is voor gelovigen, die sowieso al meer dan gemiddeld geloven in absolute morele waarden.
(Disclaimer: daarmee wil ik niet zeggen dat het 1 per se beter is dan het ander.)
quote:Op woensdag 21 januari 2015 23:36 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Met de dikke man op het spoor gooien om de 4 te redden, neigen de meeste studenten toch al meer richting categorisch*?
* Dacht ik. Het is alweer even geleden dat ik de serie gekeken heb.
Of studenten hebben een blinde haat voor dikke mensen.quote:Op woensdag 21 januari 2015 23:36 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Met de dikke man op het spoor gooien om de 4 te redden, neigen de meeste studenten toch al meer richting categorisch*?
* Dacht ik. Het is alweer even geleden dat ik de serie gekeken heb.
Dat is een grote paradox van het geloven: moet je je situatie accepteren (God heeft je daarin geplaatst en Hij maakt geen fouten) of mag je alles doen om je situatie te veranderen (als God dat niet gewild had, had hij je die mogelijkheden niet gegeven).quote:Op donderdag 22 januari 2015 02:57 schreef Kijkertje het volgende:
Geweldig gedachtenexperiment is het!
Voor mij leek het logisch om zoveel mogelijk mensen te redden door de trein naar dat zijspoor te sturen, maar dan moet er niet op het zijspoor iemand staan waar je zielsveel van houdt. Dan laat ik hem toch echt recht doorgaan![]()
Ik vraag me af of gelovigen fatalistischer zijn ingesteld, het is "God's wil"? Maar dan nog? God heeft jou daar op dat moment ook de mogelijkheid gegeven om een keuze te maken.
Precies andersom dus.quote:Op donderdag 22 januari 2015 08:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Of studenten hebben een blinde haat voor dikke mensen.
Nee, de studenten vinden het prima om de monteur op het zijspoor op te offeren. Maar als er geen zijspoor is, in plaats daarvan staat er een dikke man op een brug over het spoor... dan vinden ze het wel te ver gaan om die dikke man van de brug af te duwen om zo alsnog de trein te stoppen.quote:Op donderdag 22 januari 2015 08:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dikke mensen hebben een hekel aan studenten?
Wat een stommerds. Dikke mensen moet je gewoon van de brug duwen, zelfs als er geen trein aankomt.quote:Op donderdag 22 januari 2015 08:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, de studenten vinden het prima om de monteur op het zijspoor op te offeren. Maar als er geen zijspoor is, in plaats daarvan staat er een dikke man op een brug over het spoor... dan vinden ze het wel te ver gaan om die dikke man van de brug af te duwen om zo alsnog de trein te stoppen.
Resultaat is hetzelfde: 1 dode vs 4. Maar het fysiek vermoorden van de dikke man vindt men toch erger dan de trein op het zijspoor sturen.
De aard van het handelen is dus ook belangrijk, niet alleen het resultaat.
De 4 monteurs die je ermee redt zijn ook dik.quote:Op donderdag 22 januari 2015 08:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat een stommerds. Dikke mensen moet je gewoon van de brug duwen, zelfs als er geen trein aankomt.
Dan gooi je die dikke gewoon voor de volgende trein van de brug af.quote:Op donderdag 22 januari 2015 08:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
De 4 monteurs die je ermee redt zijn ook dik.
Het "niet handelen" is m.i. ook een morele keuze. Als je je daar niet van bewust bent is het een makkelijke manier om de verantwoordelijkheid te ontlopen. Helemaal als je het vervolgens goedpraat met "het is Gods wil" want je kunt niet weten of het zijn wil is. Een Duitse lerares van mij beweerde ooit dat gelovige mensen meer nadachten over hun wel/niet handelen, juist omdat ze verantwoording moeten afleggen aan God. Dat lijkt me pertinent onjuist.quote:Op donderdag 22 januari 2015 08:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is een grote paradox van het geloven: moet je je situatie accepteren (God heeft je daarin geplaatst en Hij maakt geen fouten) of mag je alles doen om je situatie te veranderen (als God dat niet gewild had, had hij je die mogelijkheden niet gegeven).
Vaak zie je dat gelovigen een van beide opties kiezen al naar gelang het hun goed uitkomt. Andere mensen moeten hun arme omstandigheden maar accepteren als straf van God, maar zijzelf doen er alles aan om zich een weg naar boven te klauwen 'met dank aan God'.
En als je weet dat 1 persoon de kennis heeft over een bom die afgaat en 100en levens gaat kosten. Maar hij geeft die info niet uit vrije wil aan je prijs.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:03 schreef Molurus het volgende:
Dan resteert natuurlijk nog het 400 vs 1 probleem, de bom. Ook daar rechtdoor?
Ook als je de kans hebt om 399 mensen te redden, verkies je toch passief te blijven in het geheel?
Definieer gelovigen.quote:Op donderdag 22 januari 2015 02:57 schreef Kijkertje het volgende:
Geweldig gedachtenexperiment is het!
Voor mij leek het logisch om zoveel mogelijk mensen te redden door de trein naar dat zijspoor te sturen, maar dan moet er niet op het zijspoor iemand staan waar je zielsveel van houdt. Dan laat ik hem toch echt recht doorgaan![]()
Ik vraag me af of gelovigen fatalistischer zijn ingesteld, het is "God's wil"? Maar dan nog? God heeft jou daar op dat moment ook de mogelijkheid gegeven om een keuze te maken.
Als je echt zeker weet dat die ene persoon informatie heeft waarmee je 100en doden kunt voorkomen lijkt het mij niet geheel vergelijkbaar met die ene persoon op het zijspoor... in die zin dat de persoon op het zijspoor geen enkele morele verantwoordelijkheid draagt.quote:Op zondag 25 januari 2015 04:36 schreef agter het volgende:
[..]
En als je weet dat 1 persoon de kennis heeft over een bom die afgaat en 100en levens gaat kosten. Maar hij geeft die info niet uit vrije wil aan je prijs.
Mag je hem dan opofferen/martelen voor het groter goed?
Wat kies je?
Zelfde soort vraag.
Gelovigen als in mensen die ervan overtuigd zijn dat God een actieve rol speelt in onze wereld.quote:Op zondag 25 januari 2015 04:38 schreef agter het volgende:
[..]
Definieer gelovigen.
Katholieken denken niet echt fatalistisch.
Dissonantie betekent letterlijk 'niet samenklinkend'. Cognitief betekent zoveel als 'in je hoofd', of 'psychologisch'. Het gaat dus over als je info krijgt die niet past ('samenklinkt') bij de ideeën die je al hebt.quote:Op maandag 26 januari 2015 13:32 schreef Szikha het volgende:
Kan iemand mij uitleggen (in gewone taal) wat cognitieve dissonantie is?
Kun je zeggen dit constant aanwezig is en bij iedereen of dat niet?quote:Op maandag 26 januari 2015 15:37 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dissonantie betekent letterlijk 'niet samenklinkend'. Cognitief betekent zoveel als 'in je hoofd', of 'psychologisch'. Het gaat dus over als je info krijgt die niet past ('samenklinkt') bij de ideeën die je al hebt.
Als je erg gehecht bent aan die ideeën, zijn er verschillende psychologische mechanismen die ervoor zorgen dat je die info kan opvatten op zo'n manier dat het je ideeën niet in gevaar brengt, ofwel volledig kan negeren. Dat gebeurt veelal onbewust.
Geldt cognitieve dissonantie alleen in religeuze opzicht? Of kun je dit ook toepassen bij andere zaken in het menselijk leven?quote:Aangezien religieuze ideeën vaak ideeën zijn waar mensen héél erg aan gehecht zijn, komt cognitieve dissonantie (en al diens gevolgen) vaak voor in discussies over dat onderwerp.
Je moet twee dingen los zien:quote:Op maandag 26 januari 2015 17:36 schreef Szikha het volgende:
[..]
Kun je zeggen dit constant aanwezig is en bij iedereen of dat niet?
[..]
Geldt cognitieve dissonantie alleen in religeuze opzicht? Of kun je dit ook toepassen bij andere zaken in het menselijk leven?
Stel. Mijn moeder komt uit Ukraine en haar ouders uit Rusland.
Dus al het nieuws dat ik hoor uit Rusland dat negatief klinkt probeer ik goed te praten.
Bvb als Putin weer eens iets zegt. Ik verdedig hem. Omdat : hij is een Rus en ik ben Russisch dus alles wat niet Russen zeggen is niet goed of "het westen zullen het wel niet snappen" gaat er dan in mijn hoofd.
Of probeer ik vele acties van Rusland goed te praten.
Is dit cognitieve dissonantie? Want stiekem weet ik wel dat bepaalde acties van Rusland onmenselijk is maar het klopt niet met mijn beeld van Rusland.
Speelt cognitieve dissonantie niet non stop in iemands leven? Bij sport, politieke overtuiging , religie ect.
Of heb ik het niet begrepen?
Ik dank u voor je uitgebreide uitleg!quote:Op maandag 26 januari 2015 18:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je moet twee dingen los zien:
- cognitieve dissonantie betekent dat jij momenteel een idee hebt, dat wordt tegengesproken door nieuwe informatie. Bijvoorbeeld: jij denkt dat Rusland supergeweldig is, maar dan komt er nieuws dat ze illegaal in Oekraïne zitten. Die twee dingen zijn an sich niet verenigbaar, waardoor een spanning ontstaat.
- de manier waarop je die dissonantie oplost. Dat kan bijvoorbeeld door de kennis in je idee in te passen: je gaat dan denken dat Rusland toch niet zo geweldig is. Maar dat is niet iets dat mensen graag doen. Als ze veel tijd, energie en middelen in een idee hebben geïnvesteerd (in jouw voorbeeld bijvoorbeeld: uren op internet Rusland zitten verdedigen, meegedaan met een pro-Russische voorlichtingsmiddag, geld gestort aan een Russische organisatie), geven ze niet graag toe dat die investering slecht was. Dus zoeken ze manieren om de info ('Rusland is illegaal in Oekraïne') zo te verwerken dat hun idee ('Rusland is supergeweldig') niet hoeft te veranderen. Eén manier om dat te doen, is door het goed te praten.
Dat eerste komt bij iedereen voortdurend voor. Iedereen heeft ideeën en het is vrijwel onmogelijk om niet tenminste af en toe een weerlegging van dat idee tegen te komen.
Het tweede komt ook bij iedereen voor, maar hoe erg en hoe vaak wisselt sterk van persoon tot persoon. Sommigen hebben er zelden last van en weten goed om te gaan met nieuwe kennis, anderen houden star vast aan hun ideeën en verwerken de nieuwe kennis niet goed.
Teeuwen vind ik anders ook niet zo scherp.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 15:10 schreef Molurus het volgende:
Ik vind hem niet altijd even goed, maar dit is wel scherp:
Nu heb ik toch al de pest aan Peter R... waarom doet iedereen alsof deze mavo-klant overal verstand van heeft? Onbegrijpelijk.
Heb ik gezien, ik begrijp wat je bedoelt en op zich heb je daar ook wel gelijk in ja.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 16:04 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Teeuwen vind ik anders ook niet zo scherp.
Heb je Zomergasten gezien met hem? Daar kwam de ware Teeuwen goed naar voren. Een beetje een naar mannetje vind ik, en zijn grappen gaan haast altijd ten koste van anderen.
Daar ben ik het dan wel weer mee eens. Die ene keer dat hij pleitte voor een DNA-opslagbank van iedere Nederlander.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 16:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Heb ik gezien, ik begrijp wat je bedoelt en op zich heb je daar ook wel gelijk in ja.
Maar als het ten koste gaat van Peter R. heb ik daar helemaal geen probleem mee. Elke keer dat die op tv verschijnt erger ik me groen en geel aan die arrogante kwal.
Hij zegt wel vaker domme dingen. Op zich vind ik dat nog niet eens zo erg... maar die gigantische misplaatste arrogantie van hem, daar word ik echt misselijk van.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 16:09 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Daar ben ik het dan wel weer mee eens. Die ene keer dat hij pleitte voor een DNA-opslagbank van iedere Nederlander.
Om het interessanter te maken voor leken. "Oh dit programma boeit me niet, maar er zitten wel BN'ers in met een mening!11"quote:Op dinsdag 27 januari 2015 16:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hij zegt wel vaker domme dingen. Op zich vind ik dat nog niet eens zo erg... maar die gigantische misplaatste arrogantie van hem, daar word ik echt misselijk van.
Ik begrijp sowieso niet helemaal waarom hij overal voor wordt uitgenodigd. Die man heeft vrijwel nooit een toegevoegde waarde voor de discussie.
Dat is dat 21e-eeuwse aids-idee dat iedere mening telt en evenwaardig is, hoe achterlijk ook.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 16:30 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Om het interessanter te maken voor leken. "Oh dit programma boeit me niet, maar er zitten wel BN'ers in met een mening!11"
Ik ken Hans Teeuwen niet. Peter R de Vries weleens gezien maar verder ook niet.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 15:10 schreef Molurus het volgende:
Ik vind hem niet altijd even goed, maar dit is wel scherp:
Nu heb ik toch al de pest aan Peter R... waarom doet iedereen alsof deze mavo-klant overal verstand van heeft? Onbegrijpelijk.
Hans Teeuwen niet? Wow.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 17:32 schreef Szikha het volgende:
[..]
Ik ken Hans Teeuwen niet. Peter R de Vries weleens gezien maar verder ook niet.
Dat hij gefrustreerd is verbaast mij eigenlijk niks. Het is zijn vakgebied dat, letterlijk, onder vuur ligt.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 17:32 schreef Szikha het volgende:
Maar dit filmpje is voor mij niets anders dan een uiting van onderbuik.
Een puber die het ergens niet mee eens is. Zo komt deze Hans Teeuwen voor mij over.
Je ziet de frustratie ervan afdruipen.
Satire is ontzettend belangrijk voor onze maatschappij. Zie ook het filmpje, daarin legt hij het belang daarvan glashelder uit.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 17:32 schreef Szikha het volgende:
Wat heb je hier als persoon ( Hans Teeuwen) nou aan? Toch helemaal niets?
Je maakt jezelf toch eerder belachelijk
Ik ben niet altijd in NL geweest. Dat is de reden dat ik onwetend benquote:Op dinsdag 27 januari 2015 17:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hans Teeuwen niet? Wow.Was ooit heel actief als cabaretier, speelde een grote rol in de nasleep van de moord op Theo van Gogh, en is tegenwoordig wat meer teruggetrokken. (En in mijn ogen gekker dan hij al was.)
Het meest bekend is hij denk ik van dit tv optreden over de vrijheid van meningsuiting:
Waarbij hij toch bij veel mensen een gevoelige snaar raakte. Kleurrijk figuur, maar knettergek.
[..]
Dat hij gefrustreerd is verbaast mij eigenlijk niks. Het is zijn vakgebied dat, letterlijk, onder vuur ligt.
[..]
Satire is ontzettend belangrijk voor onze maatschappij. Zie ook het filmpje, daarin legt hij het belang daarvan glashelder uit.
Geeft niet hoor.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 17:58 schreef Szikha het volgende:
[..]
Ik ben niet altijd in NL geweest. Dat is de reden dat ik onwetend ben
Dus veel dingen heb ik niet meegemaakt zoals oa moord Fortuyn en Van Gogh.
Omdat, zoals Teeuwen ook al aangeeft, wanneer we met zijn allen gaan vinden dat uitspraken die men wel eens als beledigend zou kunnen opvatten verboden zouden moeten worden, of in elk geval moreel niet meer toelaatbaar zijn, dan is dat ontzettend slecht voor de vrije meningsuiting en de democratie.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 17:58 schreef Szikha het volgende:
Waarom is satire zo eigenlijk belangrijk voor het westen?
Klopt, maar aan de andere kant kun je ook doorschieten in je vrijheid van meningsuiting en dan is er toch helemaal geen sprake meer van vrijheid? Of democratie?quote:Op dinsdag 27 januari 2015 18:03 schreef Molurus het volgende:
Omdat, zoals Teeuwen ook al aangeeft, wanneer we met zijn allen gaan vinden dat uitspraken die men wel eens als beledigend zou kunnen opvatten verboden zouden moeten worden, of in elk geval moreel niet meer toelaatbaar zijn, dan is dat ontzettend slecht voor de vrije meningsuiting en de democratie.
Want waar moet dan eigenlijk de grens worden gelegd, en waarom?
Doel je hier ook op die tekeningen van Hebdo?quote:Juist in satire ligt de kracht om op een andere manier naar de wereld te kijken, en zo ook mensen aan het denken te zetten ten aanzien van zaken die ze eigenlijk heel vanzelfsprekend vinden.
Ik denk juist dat het averechts werkt. Wat voor nut heeft het als iemand Jezus zit af te zeiken voor de democratie? Welke debat?quote:En die publieke stimulus om na te denken is, zo niet onmisbaar, van grote waarde voor het publieke debat en daarmee voor de democratie.
Omdat ik in een land geboren ben waar beperkte persvrijheid is. Sterker nog waar je gedood wordt als je iets verkeerds schrijft.quote:PS: overigens begrijp ik die toevoeging 'voor het westen' niet helemaal.Wat heeft dat ermee te maken?
Nee want je hebt gelijk.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 20:02 schreef robin007bond het volgende:
Brrr, vind je het erg dat ik die laatste zin best eng vind?En juist als alles kan en mag, kun je die foute ideeën veel beter met woorden bestrijden.
quote:Op dinsdag 27 januari 2015 20:55 schreef Szikha het volgende:
[..]
Nee want je hebt gelijk.
Ik liep net een blokje buiten met de hond zat erover na te denken.
Nederland (het westen) met zijn democratie en vrijheid van meningsuiting is gewoon prachtig.
Je hebt geen angst om te worden gedood voor je eigen mening of ideeen.
Dus ik neem mijn opmerking terug
Je hebt gelijk. Ik heb gisteren een debat van hem gezien uit 2004. En begrijp hem nu beter !quote:Op dinsdag 27 januari 2015 20:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is nu precies wat er zo goed is aan de westerse vrijheid: andere ideeën worden geuit, er wordt over nagedacht - in dit geval in gezelschap van een hond - en men komt dan tot andere en/of nieuwe inzichten.
Dat betekent inderdaad dat je zo af en toe dingen hoort die je eigenlijk onfatsoenlijk vindt, of die je anderszins liever niet hoort. Maar daar staat zo veel waardevols tegenover! Het is een kleine prijs voor heel veel vrijheid.
En dat is dus ook de achtergrond van de frustratie van de clown die Hans Teeuwen heet.Dat zijn niet zomaar onderbuikgevoelens. Dat is een oprechte bezorgdheid over onze democratische waarden.
Vergis je niet, elk persoon; land of samenleving is het resultaat van haar geschiedenis en dus niet het resultaat van het heden. Het democratisch gedachtengoed inclusief de vrijheid van meningsuiting is een erfenis welke wij in mijn ogen momenteel juist hard aan het verkwanselen zijn door een verharding in de samenleving welke o.a. wordt veroorzaakt door te veel regelgeving waardoor de eigen verantwoordelijkheid niet of nauwelijks nog wordt gevoeld en ervaren. Ook de vrijheid van meningsuiting vastgelegd als recht zorgt gek genoeg voor het disfunctioneren van die vrijheid voor zowel de samenleving als geheel als ook het individu zelf.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 20:55 schreef Szikha het volgende:
[..]
Nee want je hebt gelijk.
Ik liep net een blokje buiten met de hond zat erover na te denken.
Nederland (het westen) met zijn democratie en vrijheid van meningsuiting is gewoon prachtig.
Je hebt geen angst om te worden gedood voor je eigen mening of ideeen.
Dus ik neem mijn opmerking terug
Bump voor interesse.quote:Op woensdag 28 januari 2015 20:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hoe was het eigenlijk bij Dawkins en Krauss?
quote:Op woensdag 28 januari 2015 20:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hoe was het eigenlijk bij Dawkins en Krauss?
Ja, ik heb me wel vermaakt.quote:
F&L / Jehovah's getuigen #3quote:Op vrijdag 30 januari 2015 13:59 schreef Hexxenbiest het volgende:
Is het JG topic echt weg of ben ik blind?
Ah oké. Zag het niet. Misschien omdat ik met de telefoon was.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 14:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
F&L / Jehovah's getuigen #3
Was al weggezakt.
Je hebt het heel goed verwoordquote:Op woensdag 28 januari 2015 22:07 schreef Jappie het volgende:
[..]
Vergis je niet, elk persoon; land of samenleving is het resultaat van haar geschiedenis en dus niet het resultaat van het heden. Het democratisch gedachtengoed inclusief de vrijheid van meningsuiting is een erfenis welke wij in mijn ogen momenteel juist hard aan het verkwanselen zijn door een verharding in de samenleving welke o.a. wordt veroorzaakt door te veel regelgeving waardoor de eigen verantwoordelijkheid niet of nauwelijks nog wordt gevoeld en ervaren. Ook de vrijheid van meningsuiting vastgelegd als recht zorgt gek genoeg voor het disfunctioneren van die vrijheid voor zowel de samenleving als geheel als ook het individu zelf.
Het zou maar zo kunnen zijn dat de kinderen van morgen; de samenleving van morgen, besluit dat de vrijheid van meningsuiting in haar huidige vorm heeft gezorgd voor een samenleving waar men niet langer achter wil of kan staan.
Satire en beledigingen zoals gedaan door cartoonisten en cabaretiers etcetera zijn uitsluitend van nut als de onderliggende boodschap wordt opgepakt door de personen aan wie de satire gericht is. Indien dit niet het geval is is satire slechts goedkoop vermaak en bevestiging van de eigen identiteit voor dat deel van de bevolking welke de onderliggende boodschap toch al begrijpt.
Wat dat betreft snap ik Peter R wel wanneer hij stelt dat veel van wat tegenwoordig onder het mom van satire of het recht op vrijheid van meningsuiting maar de vrije ether in geslingerd wordt niet of nauwelijks het niveau van: "je moeder is een hoer" ontstijgt.
Het behoeft uiteraard geen uitleg dat iemand die zich beledigd voelt (ongeacht of dit terecht is of niet) minder toegankelijk is voor opname van nieuwe (niet eigen) gezichtspunten of gedachtengoed. In mijn ogen betekent dit dat je prima gebruik kunt maken van je recht op vrijheid van meningsuiting en tevens van het eventueel aanwezige komische talent om je punt te maken maar dat je altijd in je achterhoofd moet houden hoe dat bij iemand anders binnen kan komen en daar op voorbereid zijn met een vervolgactie in de vorm van enigerlei vorm van uitleg.
Een grap maken die door het slachtoffer niet begrepen wordt en je dan vervolgens beroepen op een eventueel recht wat je hebt om die grap te mogen maken zegt meer over jezelf dan over de eventuele tekortkoming van het slachtoffer van je spot.
Hij vergeet overigens wel de tweede helft:quote:Op vrijdag 30 januari 2015 18:25 schreef Szikha het volgende:
[..]
Je hebt het heel goed verwoord
Vooral dat laatste is precies wat ik ook zo ervaar!
Zeer verhelderend. Dank je wel
Kortom: je hoeft niet te lachen om een grap, maar daar houdt het ook mee op.quote:Een grap maken die door het slachtoffer niet begrepen wordt en je dan vervolgens beroepen op een eventueel recht wat je hebt om die grap te mogen maken zegt meer over jezelf dan over de eventuele tekortkoming van het slachtoffer van je spot.
Iemand vermoorden, pijn doen of op andere manieren de mond snoeren en je dan vervolgens beroepen op het recht dat je hebt om een grap niet te begrijpen, zegt meer over jezelf dan over de eventuele tekortkoming van het slachtoffer van je woede.
Niet echt..dat er geen enkel excuus is om geweld te rechtvaardigen lijkt mij niet ter discussie staan in het geen ik wilde duidelijk maken. Het ging me nu slechts om het ethische gedrag van de huidige generatie grappenmakers en het onterechte beroep wat in veel gevallen wordt gedaan op de vrijheid van meningsuiting.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 18:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Hij vergeet overigens wel de tweede helft:
Dus bijvoorbeeld stellen dat homoseksualiteit zondig is zou verboden moeten worden?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 00:47 schreef Jappie het volgende:
[..]
Niet echt..dat er geen enkel excuus is om geweld te rechtvaardigen lijkt mij niet ter discussie staan in het geen ik wilde duidelijk maken. Het ging me nu slechts om het ethische gedrag van de huidige generatie grappenmakers en het onterechte beroep wat in veel gevallen wordt gedaan op de vrijheid van meningsuiting.
Het 1e puntje was dit:
Er is een hele dunne scheidslijn tussen een goede grap en goedkope humor en momenteel is het gros van wat er aan humor wordt gebracht helaas van een zeer bedenkelijk niveau. Het is spijtig om dat te moeten constateren maar ik kan er echt niet meer van maken. Het ontbreekt het gros van de grappenmakers simpelweg aan het fatsoen om zich in te leven in het gevoelsleven van die personen die het mikpunt zijn van de spot. Dat zegt zoals ik al zei iets over de grappenmakers en niets over de slachtoffers van hun spot.
Het 2e puntje was dit:
Vrijheid van meningsuiting is een recht wat betrekking heeft op het idee dat ieder mens in basis moet kunnen zeggen wat hij/zij denkt zonder daarbij het gevaar te lopen hiervoor door de machthebbers te worden berecht. Dit is iets anders dan het vermeende recht om ongenuanceerd andere mensen te pas en te onpas te beledigen.
Waar ik Szikha echter met name op wilde wijzen was de misvatting dat het hedendaags misbruik van het oorspronkelijke recht en de lompe grappenmakerij ook maar enigszins hebben bijgedragen aan ons klimaat waarin wij zulke grote en mooie verworvenheden mogen ervaren. De verworvenheden komen namelijk voort uit de wens naar een vrije samenleving en een daarvoor jarenlang gevoerde strijd en niet uit lomp en onverantwoordelijk gedrag.
De essentie van vrijheid is ongedwongen
Wanneer vrijheid je dan ook daadwerkelijk aan het hart gaat dan voel je zelf direct de intrinsieke behoefte en verantwoordelijkheid om te waken voor de hoogst denkbare vorm van vrijheid voor iedereen. In alle andere gevallen is het claimen van het recht niets anders dan een goedkope manier om jouw persoonlijke vrijheid boven die van een ander te stellen.
Als sommige mensen ongenuanceerd, ongefundeerd en onkritisch iets of iemand op een voetstuk mogen plaatsen, is het essentieel dat anderen dat ook ongenuanceerd, ongefundeerd en onkritisch van het voetstuk mogen trappen. Anders krijg je een scheef debat.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 00:47 schreef Jappie het volgende:
[..]
Niet echt..dat er geen enkel excuus is om geweld te rechtvaardigen lijkt mij niet ter discussie staan in het geen ik wilde duidelijk maken. Het ging me nu slechts om het ethische gedrag van de huidige generatie grappenmakers en het onterechte beroep wat in veel gevallen wordt gedaan op de vrijheid van meningsuiting.
Het 1e puntje was dit:
Er is een hele dunne scheidslijn tussen een goede grap en goedkope humor en momenteel is het gros van wat er aan humor wordt gebracht helaas van een zeer bedenkelijk niveau. Het is spijtig om dat te moeten constateren maar ik kan er echt niet meer van maken. Het ontbreekt het gros van de grappenmakers simpelweg aan het fatsoen om zich in te leven in het gevoelsleven van die personen die het mikpunt zijn van de spot. Dat zegt zoals ik al zei iets over de grappenmakers en niets over de slachtoffers van hun spot.
Het 2e puntje was dit:
Vrijheid van meningsuiting is een recht wat betrekking heeft op het idee dat ieder mens in basis moet kunnen zeggen wat hij/zij denkt zonder daarbij het gevaar te lopen hiervoor door de machthebbers te worden berecht. Dit is iets anders dan het vermeende recht om ongenuanceerd andere mensen te pas en te onpas te beledigen.
Waar ik Szikha echter met name op wilde wijzen was de misvatting dat het hedendaags misbruik van het oorspronkelijke recht en de lompe grappenmakerij ook maar enigszins hebben bijgedragen aan ons klimaat waarin wij zulke grote en mooie verworvenheden mogen ervaren. De verworvenheden komen namelijk voort uit de wens naar een vrije samenleving en een daarvoor jarenlang gevoerde strijd en niet uit lomp en onverantwoordelijk gedrag.
De essentie van vrijheid is ongedwongen
Wanneer vrijheid je dan ook daadwerkelijk aan het hart gaat dan voel je zelf direct de intrinsieke behoefte en verantwoordelijkheid om te waken voor de hoogst denkbare vorm van vrijheid voor iedereen. In alle andere gevallen is het claimen van het recht niets anders dan een goedkope manier om jouw persoonlijke vrijheid boven die van een ander te stellen.
Aparte conclusies trek jij toch altijd uit teksten..quote:Op zaterdag 31 januari 2015 07:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus bijvoorbeeld stellen dat homoseksualiteit zondig is zou verboden moeten worden?
Mij is altijd geleerd dat je meer vliegen vangt met honing dan met azijn ook al is dat technisch gesproken niet de vorm van communicatie/debat die je idealiter zou willen voeren. Bovendien is het zelfs in een debat zaak om je eigen sterke punten te benadrukken en daar mensen voor te enthousiasmeren en dus niet proberen de strijd te winnen door het afkraken van de ander.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 07:59 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als sommige mensen ongenuanceerd, ongefundeerd en onkritisch iets of iemand op een voetstuk mogen plaatsen, is het essentieel dat anderen dat ook ongenuanceerd, ongefundeerd en onkritisch van het voetstuk mogen trappen. Anders krijg je een scheef debat.
Wat je hier doet is ongefundeerd stelling nemen en conclusies trekken die nergens op zijn gebaseerd.quote:Daarnaast, als je alleen dingen zou mogen zeggen die anderen niet beledigend vinden, dan laat je best je stembanden verwijderen. Anders gaat dat nooit lukken.
Ik trek alleen maar een concrete conclusie uit wat je zelf stelt. Waar gaat het fout dan?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 10:01 schreef Jappie het volgende:
[..]
Aparte conclusies trek jij toch altijd uit teksten..![]()
Vertel jij het me maar, ik kan geen aansluiting vinden in jouw vraag en mijn uitspraken zonder daar direct een aantal aannames in te doen over wat jij me nu eigenlijk wil vertellen. Wellicht is het handig om een en ander voor me te verduidelijken zodat ik begrijp welke gedachtesprongen jij maakt op basis van mijn uitspraken.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 10:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik trek alleen maar een concrete conclusie uit wat je zelf stelt. Waar gaat het fout dan?
Dan heb ik geen letter van je hele post begrepen.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 10:05 schreef Jappie het volgende:
[..]
Vertel jij het me maar, ik kan geen aansluiting vinden in jouw vraag en mijn uitspraken zonder daar direct een aantal aannames in te doen over wat jij me nu eigenlijk wil vertellen. Wellicht is het handig om een en ander voor me te verduidelijken zodat ik begrijp welke gedachtesprongen jij maakt op basis van mijn uitspraken.
Een debat bestaat feitelijk uit twee onderdelen: de eigen argumenten presenteren en de argumenten van de ander ontkrachten. Als de ander niet verder komt dan: "Mohammed was perfect!", dan moet je niet gaan huilen als ik kom met: "Niet, want hij was een pedo en moordenaar."quote:Op zaterdag 31 januari 2015 10:01 schreef Jappie het volgende:
[..]
Mij is altijd geleerd dat je meer vliegen vangt met honing dan met azijn ook al is dat technisch gesproken niet de vorm van communicatie/debat die je idealiter zou willen voeren. Bovendien is het zelfs in een debat zaak om je eigen sterke punten te benadrukken en daar mensen voor te enthousiasmeren en dus niet proberen de strijd te winnen door het afkraken van de ander.
Het woordje "strijd" geeft eigenlijk al direct aan wat er mis is met die methode maar tegelijkertijd geeft het ook aan dat je feitelijk zo weinig geloof hecht aan je eigen standpunten en ideologie dat je het nodig hebt om je te verlagen tot het afkraken van die ander. Ik heb het al eerder in korte versie gezegd maar je wint geen zieltjes door mensen te beledigen. Om mensen te veranderen moet je er voor zorgen dat ze open gaan staan voor wat jij te vertellen heb en mensen stellen zich in de regel niet open wanneer je ze kwetst *ongeacht* of het terecht of onterecht is dat ze zich gekwetst voelen!
a) die is mogelijk, maar dat is geen wereld waarin ik zou willen wonen.quote:[..]
Wat je hier doet is ongefundeerd stelling nemen en conclusies trekken die nergens op zijn gebaseerd.
Het lukt je zelfs om in een zin blijk te geven van 3 foute aannames.
a) Dat er geen wereld mogelijk zou zijn zonder beledigde mensen
b) Dat ik zou stellen dat je niet zou mogen beledigen
c) Dat ik geen onderscheid maak tussen de intentie waarmee iets gezegd wordt door de een en het gevoel wat een ander daarbij ervaart.
Ik was vanochtend om 6 uur al wakker. Dat is kut, want:quote:Op zaterdag 31 januari 2015 11:00 schreef Molurus het volgende:
Tijd voor een kopje koffie, het is tenslotte een slowchat.
quote:Op zaterdag 31 januari 2015 11:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Anderzijds is dat goed, want:
a. vanochtend om 8:00 al op de markt geweest om vis te kopen (tonijnsteak vanavond! Gerookte paling van de graat tussen de middag!)
Relaxed! Boekje erbij, of slapen en tv kijken?quote:Op zaterdag 31 januari 2015 11:10 schreef Jigzoz het volgende:
b. moe zijn is handig als je toch al van plan was om de hele dag op de bank te gaan liggen
Beetje internetten, documentairetje kijken, beetje snacken, dat werk.quote:Op zaterdag 31 januari 2015 11:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
[..]
Relaxed! Boekje erbij, of slapen en tv kijken?
Dat geldt toch, met uitzondering van dingen zoals UTO, voor heel Fok?quote:
Oh!quote:Op zondag 1 februari 2015 11:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat geldt toch, met uitzondering van dingen zoals UTO, voor heel Fok?
UTO zou ik zelf niet uitleggen als 'iets beters', maar dat is wellicht ook een kwestie van smaak.quote:Op zondag 1 februari 2015 11:19 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Oh!
Ik ben nog niet heel FOK! afgegaan. Kennelijk hebben de vrouwen wel beters te doen![]()
Er zijn er wel een paar hoor, Isegrim, oompaloompa, kijkertje. En we hebben nog een huisheks waar ik de naam even van kwijt ben.quote:Op zondag 1 februari 2015 11:19 schreef Hexxenbiest het volgende:
En helemaal geen vrouwen die over geloof of niet-geloof praten. Zou wel interessant zijn te horen hoe ze denken daarover.
En Grunge, maar die is alleen actief in het fok leest de bijbel topic, en zelfs daar wordt ze nu vermist.quote:Op zondag 1 februari 2015 11:30 schreef Jigzoz het volgende:
Vergeet Schrijfveer niet, mijn favoriete christen.
Die ken ik niet.quote:Op zondag 1 februari 2015 11:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
En Grunge, maar die is alleen actief in het fok leest de bijbel topic, en zelfs daar wordt ze nu vermist.
Sowieso best veel lurkers in F&L volgens mij.quote:Op zondag 1 februari 2015 11:32 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Die ken ik niet.
Volgens mij zijn er trouwens niet zo heel veel meer mannen dan vrouwen hier, maar posten ze wél verschrikkelijk veel meer.
Dat zeker. Een nieuw topic heeft eerder enkele tientallen views dan een eerste reactie.quote:Op zondag 1 februari 2015 11:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sowieso best veel lurkers in F&L volgens mij.
Erodome.quote:Op zondag 1 februari 2015 11:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
UTO zou ik zelf niet uitleggen als 'iets beters', maar dat is wellicht ook een kwestie van smaak.
[..]
Er zijn er wel een paar hoor, Isegrim, oompaloompa, kijkertje. En we hebben nog een huisheks waar ik de naam even van kwijt ben.
maar met je eens: het zou mooi zijn als er meer waren. Vrouwen zijn irrationele wezens bij uitstek, dus het moet kunnen!
Sssssst, dat zou ons geheimpje blijven, weet je nog?quote:Op zondag 1 februari 2015 12:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het zijn bijna allemaal kloontjes van Molurus.
Zit je nu tegen jezelf te praten?quote:Op zondag 1 februari 2015 12:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sssssst, dat zou ons geheimpje blijven, weet je nog?
Ja.quote:Op zondag 1 februari 2015 12:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Zit je nu tegen jezelf te praten?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |