Kijk, en dat vind ik nou heel erg vreemd.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 21:27 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Weet je Molurus, ik zou het misschien heel interessant moeten vinden. Maar dat vind ik niet zo. Zie mijn toevoeging in post #69. Het doet een zwaar beroep op m'n verstand. En die behoefte heb ik totaal niet.
Ja ik begrijp wat je bedoelt.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 21:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kijk, en dat vind ik nou heel erg vreemd.
Datgene dat - zo lijkt het - het meest persoonlijke voor je is, dat je het diepste raakt... en waar je tegelijk totaal geen interesse in hebt. Het komt echt heel paradoxaal op me over.
Van de dingen die mij raken wil ik echt alles weten, in zoveel mogelijk detail.
Filosofie is lang niet zo stoffig als iedereen denkt. Ook godsdienstfilosofie niet.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 21:32 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja ik begrijp wat je bedoelt.
Misschien is het te filosofisch...
Bijvoorbeeld bijbelteksten verklaren of bediscussiëren, dat vind ik wél heel interessant. Dat is ook niet zo theoretisch. Daar kan ik me praktisch, goed dingen van voorstellen. Als iets heel erg theoretisch is, dan boeit het me eigenlijk niet.
Nu zit ik dus in het subforum Filosofie gigantische stennis te maken over hoe iemand vooral niet op mij moet reageren etc. etc. en nu ga ik uitgerekend hier vertellen dat ik filosofie niet zo heel erg interessant vind Yooo, wie mij nu een ouwe zeur vindt, die heeft gelijk!quote:Op dinsdag 20 januari 2015 21:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Filosofie is lang niet zo stoffig als iedereen denkt. Ook godsdienstfilosofie niet.
Deze is bijvoorbeeld prima te volgen, en behandelt heel veel concrete levensbeschouwelijke vraagstukken:
Godsdienstfilosofie - luisterboek - een hoorcollege over religie, tussen wonder en wetenschap
Hierin worden in vogelvlucht alle belangrijke filosofen en hun standpunten behandeld. Wel door een ras-atheïst, Herman Philipse, maar hij is ook hoogleraar wijsbegeerte, dus hij weet prima waar het over gaat.
So? Dat vind je helemaal niet belangrijk, zei je eerder. Waarom zou het dan een factor zijn waarover je kwaad wordt?quote:Op dinsdag 20 januari 2015 21:30 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Jij trekt het je dan niet aan omdat je het bewijzen kunt. Ik kan het bestaan van God niet bewijzen.
Ja, dat zit dan ook wel in de aard van het beestje he. Godsdienstfilosofie gaat eigenlijk al per definitie over zaken die niet waarneembaar zijn in de dagelijkse praktijk.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 21:44 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Molurus, ik kan véél meer uit de voeten met praktische voorbeelden uit het dagelijks leven bijvoorbeeld. Ik kom met de filosofische kant echt niet ver en daar ligt mijn belangstelling ook niet...
Molurus... heb je geen Jip en Janneke-voorbeeld. Ik kan écht niet uit de voeten met die stroom aan informatie. Echt niet. Hoe simpeler het voorbeeld, des te beter ik er mee uit de voeten kan.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 21:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, dat zit dan ook wel in de aard van het beestje he. Godsdienstfilosofie gaat eigenlijk al per definitie over zaken die niet waarneembaar zijn in de dagelijkse praktijk.
Als harde dagelijkse praktijk - dingen waar je in het dagelijks leven iets mee kan of moet - je interesse hebben dan is politieke filosofie veel interessanter:
Prachtige serie dit! En eveneens goed te volgen voor leken.
(Spoiler: het begint al direct met een praktijkvoorbeeld.)
Ser, echt, we zitten op een andere golflengte.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 21:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
So? Dat vind je helemaal niet belangrijk, zei je eerder. Waarom zou het dan een factor zijn waarover je kwaad wordt?
Het eerste is al een voorbeeld in Jip en Janneke taal, maar ik zal proberen dat nog even kort samen te vatten:quote:Op dinsdag 20 januari 2015 21:51 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Molurus... heb je geen Jip en Janneke-voorbeeld. Ik kan écht niet uit de voeten met die stroom aan informatie. Echt niet. Hoe simpeler het voorbeeld, des te beter ik er mee uit de voeten kan.
Hou het simpel en klein voor mij. Please.
Ja, dit is duidelijk voor mijquote:Op dinsdag 20 januari 2015 21:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het eerste is al een voorbeeld in Jip en Janneke taal, maar ik zal proberen dat nog even kort samen te vatten:
Stel, je rijdt op een treintoestel over een rails. Aan het einde van de rails zijn 4 monteurs bezig met de rails. Je remmen blijken niet te werken, en als de trein zo doorrijdt gaan die 4 monteurs overlijden. Neem voor het gedachtenexperiment aan dat je zeker weet dat dat is wat er zal gebeuren.
Nu heeft de rails waarover je rijdt een zijspoor. Je stuur werkt, dus je zou - als je dat wilt - kunnen besluiten om dat zijspoor te nemen. En aan het einde van dat zijspoor is 1 monteur aan het werk.
Wat zou je doen? Wat is moreel juist?
Zou je rechtdoor rijden, of zou je gebruik maken van de mogelijkheid om dat zijspoor te nemen?
Logisch. Aan de andere kant: het is ook een gedachtenexperiment natuurlijk. Je krijgt nu de kans om daarover na te denken.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 22:01 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja, dit is duidelijk voor mij
Eh.... toch een moeilijke vraag. Wat moreel juist is sta ik niet bij stil als ik in die trein zit. Ik kies dan vanuit m'n gevoel denk ik want het is een noodsituatie.
Maar er gaan dan wel 4 monteurs overlijden. Terwijl als je het zijspoor pakt er maar 1 monteur zal overlijden. Je weet dat dat de consequentie zal zijn van rechtdoor rijden, dat is gegeven.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 22:01 schreef Boca_Raton het volgende:
En die zou zijn denk ik: ik ga niet de zijrail nemen. Deze trein leidt naar het stuk vóór mij en als ik niet kan remmen dan gaat het dáár fout.
Ja, dat weet ik. Maar ik vind het dus enger om actief iemand dood te rijden (door voor dat zijspoor te kiezen) dan de trein z'n weg te laten vervolgen. Zoiets zal het zijn denk ik. Maar... moeilijk dilemma omdat je in een noodsituatie zit.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 22:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar er gaan dan wel 4 monteurs overlijden. Terwijl als je het zijspoor pakt er maar 1 monteur zal overlijden. Je weet dat dat de consequentie zal zijn van rechtdoor rijden, dat is gegeven.
Ok, niet geheel verwachte reactie - aangezien veruit de meeste mensen wel dat zijspoor zouden pakken. (En die dus de zaak benaderen vanuit de consequenties van hun handelen.)quote:Op dinsdag 20 januari 2015 22:07 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik. Maar ik vind het dus enger om actief iemand dood te rijden (door voor dat zijspoor te kiezen) dan de trein z'n weg te laten vervolgen. Zoiets zal het zijn denk ik. Maar... moeilijk dilemma omdat je in een noodsituatie zit.
3 Mensenlevens redden maar ook: actief een ánder het leven benemen. Dat komt er wel bij.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 22:09 schreef Molurus het volgende:
Aan de andere kant, je hebt hier de kans om netto 3 mensenlevens te redden.
Eh nee, tenzij er vlakbij ook mensen aan het verdrinken zijn.quote:Is dat niet vergelijkbaar met toekijken hoe iemand verdrinkt in de gracht zonder hem of haar te hulp te schieten?
True, dat is zeker een verschil.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 22:13 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
3 Mensenlevens redden maar ook: actief een ánder het leven benemen. Dat komt er wel bij.
Klopt: niet handelen is ook een beslissing. Alleen het is passief en niet actief voor de dood van iemand (of meerderen) kiezen.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 22:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
True, dat is zeker een verschil.
Aan de andere kant, is het schoon houden van je eigen handen zo belangrijk dat dat 3 mensenlevens waard is? En is het eigenlijk niet zo dat je sowieso al betrokken bent in de situatie, omdat jij de enige bent die die levens kan redden op dat moment? Niet handelen is ook een beslissing die jij neemt!
Even opnieuw me voorstellen: vóór me 400 mensen, op het zijspoor één.quote:Stel nou dat het niet gaat om 4 tegen 1, maar om 400 tegen 1, maakt dat een verschil denk je? En zo ja, zit er dan ergens een grens?
Kijk, hiermee is in elk geval het punt gemaakt: filosofie kan wel degelijk in zeer praktische zin prikkelend en interessant zijn.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 22:27 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Als je nou had gesteld: er komt een Y-splitsing aan met links 4 railwerkers en rechts één railwerker, dán was het anders geweest. Maar dat vroeg je lekker niet en dat ga je me ook niet meer vragen hoop ik
Haha, een beetje een flauwe manier om onder het beantwoorden van een lastige vraag uit te komen. Maar als het helpt: stel je maar voor dat er een bom aan boord van je trein is die groot genoeg is om 400 man om te brengen, en die met geen mogelijkheid gedeactiveerd kan worden.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 22:27 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Even opnieuw me voorstellen: vóór me 400 mensen, op het zijspoor één.
Ja, dat is wat lastig, want die trein kan niet in één keer 400 mensen doden. Dus dat kan ik me dan ook niet voor de geest halen.
Ok, interessant.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 22:40 schreef Boca_Raton het volgende:
Volgens mij kies ik steeds voor de kwetsbaarste persoon in de twee mogelijkheden. En dat is telkens degene die in de minderheid is. Dus soortgelijke antwoorden bij 8 om 4 werkers, 16 om 8 werkers, etc. Ik ben dus geneigd de kwetsbaarste te sparen. Dat is de minderheid op het zijspoor.
Ja ik moet naar bed.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 22:43 schreef Molurus het volgende:
Het is ook een lastig vraagstuk!
Wees blij dat je deze keuze niet hoeft te maken binnen een paar seconden. Maak daar gebruik van en laat het vraagstuk rustig op je inzinken. We kunnen deze ook op een later tijdstip voortzetten.
[..]
Ok, interessant.
Betekent dat dan ook dat als de groepjes zijn omgedraaid: rechtdoor 1 monteur, en op het zijspoor 4 monteurs, dat je dan wel het zijspoor pakt?
Dat lijkt me dan wel consequent.
Dat is goed nieuws: dat betekent dat je op het punt staat iets te leren!quote:Op dinsdag 20 januari 2015 22:47 schreef Boca_Raton het volgende:
M'n eerste reactie als de groepjes zijn omgedraaid: is níet het zijspoor te pakken. Dus er klopt iets niet in mijn eigen redenatie.
quote:To read these books, in this way, as an exercise in self-knowledge, carries certain risks. Risks that are both personal and political. Risks that every student of Political Philosophy has known. These risks spring from the fact that philosophy teaches us, and unsettles us, by confronting us with what we already know. There is an irony: the difficulty of this course consists in the fact that it teaches what you already know. It works by taking what we know from familiar unquestioned settings, and making it strange. Philosophy estranges us from the familiar, not by supplying new information, but by inviting and provoking a new way of seeing.
But, and here is the risk, once the familiar turns strange, it is never quite the same again. Self-knowledge is like lost innocence; however unsettling you find it, it can never be 'unthought' or 'unknown'. What makes this enterprise difficult, but also revetting, is that Moral and Political Philosophy is a story, and you don't know where the story would lead, but you do know that the story is about You.
Michael Sandel
Wie dat bepaalt is makkelijk te beantwoorden: dat ben ik namelijk.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 23:35 schreef Wegenbouwer het volgende:
En dan kan je, als je klaar bent met dit vraagstuk, nog nadenken over de vraag wat die morele juistheid behelst, of er überhaupt wel zoiets bestaat en zoja wie/wat deze bepaalt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |