http://www.volkskrant.nl/(...)ton-martin~a3814185/quote:Megaboete voetballer Reus voor rijden zonder rijbewijs in Aston Martin
De Duitse voetballer Marco Reus vond een boete van 540 duizend euro op zijn deurmat voor rijden zonder rijbewijs. Een bedrag waarvan de 25-jarige international met gemak een heel nieuw wagenpark had kunnen aanschaffen.
Agenten hielden Reus in maart tijdens een routinecontrole aan. Ze ontdekten dat hij in zijn Aston Martin reed zonder ooit een rij-examen te hebben afgelegd. Erg voorzichtig had de aanvaller van Borussia Dortmund ook al niet gereden: hij werd eerder vijf keer geflitst. Die boetes betaalde Reus braaf en het was niemand opgevallen dat hij niet in het bezit was van een rijbewijs.
De boete viel zo hoog uit, omdat Duitsland een inkomensafhankelijk boetesysteem hanteert. Wie astronomische bedragen verdient - het inkomen van Reus bedraagt zo'n 180 duizend euro netto per maand - betaalt dus al snel flinke boetes. De voetballer gaf zijn fout toe tegenover het Duitse magazine Bild. 'Ik ben heel dom geweest,' verklaarde hij. 'Dit gaat mij niet meer gebeuren.'
Wij vinden dat de overheid het überhaupt niets aangaat wat iemand verdient of aan vermogen heeft.quote:
Ik herinner me dat er in Finland een systeem was van een basisbedrag + een inkomensafhankelijk deel. Het lijkt me dat die in Duitsland ook aan de orde is. Op die manier voorkom je natuurlijk dat een UWV'er enkel een ijsje minder kan betalen die maand..quote:Op vrijdag 19 december 2014 22:14 schreef Xaryna het volgende:
Zit op zich wat in, zolang je dan maar niet krijgt dat uitkeringstrekkers nog asocialer gaan rijden omdat ze toch niet hoeven te betalen of de boetes een schijntje zijn.
quote:Op vrijdag 19 december 2014 22:14 schreef Xaryna het volgende:
Zit op zich wat in, zolang je dan maar niet krijgt dat uitkeringstrekkers nog asocialer gaan rijden omdat ze toch niet hoeven te betalen of de boetes een schijntje zijn.
quote:Op zaterdag 20 december 2014 10:16 schreef Janneke141 het volgende:
Ik vind het goed, maar dan wel twee kanten op. Als we mensen met meer geld hogere boetes gaan opleggen omdat ze meer geld hebben, dan gaan we ook uitkeringstrekkers hogere gevangenisstraffen opleggen omdat ze meer tijd hebben.
Je hebt niet goed opgelet, het is algemeen bekend dat alle rechters D66 stemmen.quote:Op zaterdag 20 december 2014 11:02 schreef FelixDB het volgende:
Ik herriner mij dat crimminalitijd vaker bij laagopgeleiden voor komt.
Dit zijn natuurlijk linkse hobbies en volg natuurlijk gebod 5 van de linkse kerk nivilleren.
Ik dacht dat er in de grondwet stond dat iedereen voor vrouwe justitia gelijk was en een blinddoek op had. Maar vrouwe justitia stemt natuurlijk PVDA of een andere partij uit de linkse grabbelton van fantastische ideeën.
Wat heeft dat met dit te maken?quote:Op zaterdag 20 december 2014 11:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je hebt niet goed opgelet, het is algemeen bekend dat alle rechters D66 stemmen.
Straffen schrikken af, hoe hoger de pakkans is hoe minder mensen iets strafbaars doen. Hoe hoger de straf, hoe meer mensen vluchtgedrag vertonen met praktisch altijd meer schade na afloop.quote:Op zaterdag 20 december 2014 11:25 schreef MadScientist het volgende:
Een boete is zinloos als die niet afschrikkend werkt. Als je 100 euro betaalt voor te hard rijden terwijl je miljonair bent dan is het gewoon een kleine prijs voor het privilege om harder te mogen rijden dan de rest.
Het gaat er om dat een straf voor iedereen gelijk moet zijn. Wat voor de één een schijntje is, is voor de ander een half maandsalaris. In die zin zit er natuurlijk wel wat in om inkomensafhankelijk te beboeten, aangezien de straf dan in ieder geval als dusdanig ervaren zal worden door elke overtreder.quote:Op zaterdag 20 december 2014 10:16 schreef Janneke141 het volgende:
Ik vind het goed, maar dan wel twee kanten op. Als we mensen met meer geld hogere boetes gaan opleggen omdat ze meer geld hebben, dan gaan we ook uitkeringstrekkers hogere gevangenisstraffen opleggen omdat ze meer tijd hebben.
Maar dat kan wel eens te maken hebben met het gegeven dat iemand die zijn rijbewijs uit zijn zak haalt, de boete accepteert en de agent nog een fijne dag wenst iets minder interessant is voor de kijkcijfers dan een petje in een golf die de agent begint uit te kafferen en tegen de cameraman roept dat ie op moet kankeren. Zomaar een gokje.quote:Op zaterdag 20 december 2014 11:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
Daarnaast als je bijvoorbeeld kijkt naar het tv programma wegmisbruikers dan moet ik de eerste persoon nog tegenkomen waarbij je denkt dat het een miljonair kan zijn, meestal zijn het van die kansloze mensen die niks beters te doen hebben.
Oh sorry, ik zal volgende keer de [sarcasm]-tags weer gebruiken, goed?quote:Op zaterdag 20 december 2014 11:39 schreef keste010 het volgende:
[..]
Het gaat er om dat een straf voor iedereen gelijk moet zijn. Wat voor de één een schijntje is, is voor de ander een half maandsalaris. In die zin zit er natuurlijk wel wat in om inkomensafhankelijk te beboeten, aangezien de straf dan in ieder geval als dusdanig ervaren zal worden door elke overtreder.
Dat uitkeringstrekkers hogere gevangenisstraffen opgelegd zouden moeten krijgen zie ik niet helemaal; genieten zij dusdanig weinig vrijheid dat een algehele vrijheidsontneming pas serieus effect heeft als die langer duurt?
quote:Op zaterdag 20 december 2014 11:25 schreef MadScientist het volgende:
Een boete is zinloos als die niet afschrikkend werkt. Als je 100 euro betaalt voor te hard rijden terwijl je miljonair bent dan is het gewoon een kleine prijs voor het privilege om harder te mogen rijden dan de rest.
Toon maar aan dat mensen met veel geld meer verkeersovetredingen makenquote:Op zaterdag 20 december 2014 11:39 schreef keste010 het volgende:
[..]
Het gaat er om dat een straf voor iedereen gelijk moet zijn. Wat voor de één een schijntje is, is voor de ander een half maandsalaris. In die zin zit er natuurlijk wel wat in om inkomensafhankelijk te beboeten, aangezien de straf dan in ieder geval als dusdanig ervaren zal worden door elke overtreder.
Juist ja.. Je weet dat nivelleringspolitiek via directe belastingen loopt en niet via indirecte belastingen? Het nivellerende effect van inkomensafhankelijk beboeten is, zeker gezien de hoeveelheid overtreders, nihil.quote:Op zaterdag 20 december 2014 11:02 schreef FelixDB het volgende:
Ik herriner mij dat crimminalitijd vaker bij laagopgeleiden voor komt.
Dit zijn natuurlijk linkse hobbies en volg natuurlijk gebod 5 van de linkse kerk nivilleren.
Ik dacht dat er in de grondwet stond dat iedereen voor vrouwe justitia gelijk was en een blinddoek op had. Maar vrouwe justitia stemt natuurlijk PVDA of een andere partij uit de linkse grabbelton van fantastische ideeën.
Nergens gesteld. Ik zie graag waar je dat vandaan haalt.quote:Op zaterdag 20 december 2014 11:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
[..]
Toon maar aan dat mensen met veel geld meer verkeersovetredingen maken
Graag!quote:Op zaterdag 20 december 2014 11:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Oh sorry, ik zal volgende keer de [sarcasm]-tags weer gebruiken, goed?
Inkomensafhankelijke boetes zijn een kutplan. We laten het gelijkheidsbeginsel los maar omdat dat ten koste gaat van asociale rijke stinkerds vinden het goed. Nee, laten we dat maar niet doen.
Allereerst is het niet mijn voorstel.quote:Op zaterdag 20 december 2014 11:48 schreef Kaas- het volgende:
Het valt me tegen dat verdedigers van het voorstel dat TS doet er nooit eerlijk bij zeggen wat de enige werkelijke reden ervoor is: dat ze het een lekker idee vinden dan die rijkuhh wat meer moeten betalen voor precies dezelfde overtredingen dan zij zelf moeten.
Overigens dragen mensen met hoge inkomens al vele malen meer bij aan uberhaupt de politie en het hele ministerie van V&J.
Dit is niet mijn voorstel vriend!quote:Op zaterdag 20 december 2014 11:52 schreef keste010 het volgende:
[..]
Allereerst is het niet mijn voorstel.
Dan ben ik er ook voor dat we gaan onderzoeken hoe vervelend verschillende individuen een dag in de gevangenis ervaren en daar vervolgens op afstellen hoe lang ze erin moeten zitten. Dan wordt het tenminste wel op gelijke manier ervaren.quote:Ten tweede is dergelijk sentiment irrelevant. Het argument is dat een straf op een gelijke manier ervaren moet worden;
Hier impliceer je dat iedereen die ertegen is, rechts is. Dat is een aanname. Laten we even doen alsof die aanname klopt en dan klopt je conclusie nog niet. Van die rechtsen mogen de boetes heus wel omhoog, maar dan zonder dat daarbij gediscrimineerd wordt op inkomen.quote:het hele Robin Hood-verhaal dat er achter zou schuilen is geen argument.
Omgekeerd zou je ook kunnen stellen dat juist het idee van strenger straffen rechts zou moeten aanspreken, maar dat ze dat kennelijk alleen willen als hun eigen portemonnee er niet door in gevaar komt.
quote:Dat doe ik bewust niet, want daar wordt het zo'n onzindiscussie van. Het gaat voornamelijk om de vraag of een dergelijke maatregel strafrechtelijk mogelijk is, en, zo ja, of deze effectief zou zijn.
In de definitie van nivelleren komt het woord belasting niet voor.quote:Op zaterdag 20 december 2014 11:43 schreef keste010 het volgende:
[..]
Juist ja.. Je weet dat nivelleringspolitiek via directe belastingen loopt en niet via indirecte belastingen? Het nivellerende effect van inkomensafhankelijk beboeten is, zeker gezien de hoeveelheid overtreders, nihil.
En welke variabelen zou je daar in mee willen nemen? Bij inkomen is het tenminste evident dat (in zoverre inkomensverschillen ook de draagkracht van de groepen vertegenwoordigen) de hoogte van het inkomen samenhangt met hoe licht de straf ervaren wordt. Bij mijn weten zijn daar geen andere factoren voor.quote:Op zaterdag 20 december 2014 11:57 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Dan ben ik er ook voor dat we gaan onderzoeken hoe vervelend verschillende individuen een dag in de gevangenis ervaren en daar vervolgens op afstellen hoe lang ze erin moeten zitten. Dan wordt het tenminste wel op gelijke manier ervaren.
Dat impliceer ik niet. Daarom ga ik wat ik daar geschreven heb ook niet stellen. Daarmee wordt het een onzindiscussie. Ik gaf alleen aan dat de stigmatisering alszijnde dat dit linkse nivelleringspolitiek zou zijn wat mij betreft een non-argument is.quote:Hier impliceer je dat iedereen die ertegen is, rechts is. Dat is een aanname. Laten we even doen alsof die aanname klopt en dan klopt je conclusie nog niet. Van die rechtsen mogen de boetes heus wel omhoog, maar dan zonder dat daarbij gediscrimineerd wordt op inkomen.
Ik wil sensoren op hun hersenpan plaatsen om te registreren hoe vervelend het is. Die ene gevangene die plezier heeft moet maar wat langer brommen. Voor elk verkrachtingsincident (noot: waarbij je het slachtoffer bent) krijg je een kaar korting op je straf, want dat kan natuurlijk als zeer vervelend ervaren worden.quote:Op zaterdag 20 december 2014 12:02 schreef keste010 het volgende:
[..]
En welke variabelen zou je daar in mee willen nemen? Bij inkomen is het tenminste evident dat (in zoverre inkomensverschillen ook de draagkracht van de groepen vertegenwoordigen) de hoogte van het inkomen samenhangt met hoe licht de straf ervaren wordt. Bij mijn weten zijn daar geen andere factoren voor.
Prima dat je een beetje loopt te grappen hoor, vergeef mij maar dat ik er serieus op in ga
quote:Dat impliceer ik niet. Daarom ga ik wat ik daar geschreven heb ook niet stellen. Daarmee wordt het een onzindiscussie. Ik gaf alleen aan dat de stigmatisering alszijnde dat dit linkse nivelleringspolitiek zou zijn wat mij betreft een non-argument is.
Onzin. Ken genoeg miljonairsquote:Op zaterdag 20 december 2014 11:25 schreef MadScientist het volgende:
quote:Op zaterdag 20 december 2014 12:09 schreef Kaas- het volgende:
Als je jouw plan echt goed wil uitvoeren, zal je de boetes overigens moeten laten afhangen van de huidige hoogte van het volledig liquide vermogen. Dat je meer geld verdient zegt immers niet dat je meer geld beschikbaar hebt.
quote:Bij inkomen is het tenminste evident dat (in zoverre inkomensverschillen ook de draagkracht van de groepen vertegenwoordigen) de hoogte van het inkomen samenhangt met hoe licht de straf ervaren wordt. Bij mijn weten zijn daar geen andere factoren voor.
Grappig.quote:Op zaterdag 20 december 2014 12:18 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Bij jouw weten.
Daar ging het fout.
Jij wilt iemand die 20 per uur te hard rijdt TBS met dwangverpleging geven?quote:Op zaterdag 20 december 2014 14:24 schreef Paper_Tiger het volgende:
Waarom zou een straf altijd moeten bestaan uit het afpakken van iemands geld.
Als je meent dat er geen relatie is tussen een hoog inkomen en meer verkeersovertredingen is er geen reden om boetes inkomstenafhankelijk te makenquote:Op zaterdag 20 december 2014 11:43 schreef keste010 het volgende:
[..]
Nergens gesteld. Ik zie graag waar je dat vandaan haalt.
Ik begrijp dat er tussen een geldboete en jouw straf niets anders mogelijk is?quote:Op zaterdag 20 december 2014 14:36 schreef keste010 het volgende:
[..]
Jij wilt iemand die 20 per uur te hard rijdt TBS met dwangverpleging geven?
Oh jawel hoor. Aan wat voor straf zat je te denken?quote:Op zaterdag 20 december 2014 14:39 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik begrijp dat er tussen een geldboete en jouw straf niets anders mogelijk is?
Dan heb je de verkeerde indruk.quote:Op zaterdag 20 december 2014 14:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Krijgt sterk de indruk dat TS en anderen inkomensafhankelijke boetes willen niet om de verkeersdelicten te bestraffen maar het rijk zijn willen bestraffen.
Jawel hoor. Meerdere keren benoemd in dit topic. Gewoon wat beter lezen.quote:Op zaterdag 20 december 2014 14:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je meent dat er geen relatie is tussen een hoog inkomen en meer verkeersovertredingen is er geen reden om boetes inkomstenafhankelijk te maken
Dan ben je niet de enigste die dat denkt, vermogen 10procent op lees ik in een ander topic over pensioen b. v.quote:Op zaterdag 20 december 2014 14:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Krijgt sterk de indruk dat TS en anderen inkomensafhankelijke boetes willen niet om de verkeersdelicten te bestraffen maar het rijk zijn willen bestraffen.
De eerste keer een schriftelijke waarschuwing. De volgende keer mits binnen korte tijd na die eerste keer een cursus om te leren wat de gevolgen van die gedraging zijn.quote:Op zaterdag 20 december 2014 14:45 schreef keste010 het volgende:
[..]
Oh jawel hoor. Aan wat voor straf zat je te denken?
Waarom zie je handelingsnoodzaak dit te doen dan?quote:Op zaterdag 20 december 2014 14:45 schreef keste010 het volgende:
[..]
Dan heb je de verkeerde indruk.
Zit op zich wat in, maar hoe betaal je de cursus?quote:Op zaterdag 20 december 2014 14:48 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De eerste keer een schriftelijke waarschuwing. De volgende keer mits binnen korte tijd na die eerste keer een cursus om te leren wat de gevolgen van die gedraging zijn.
Je hebt de posts van MadScientist en mij waarin we het uitleggen zelf letterlijk gequote. Beetje beter lezen.quote:Op zaterdag 20 december 2014 14:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zie je handelingsnoodzaak dit te doen dan?
In principe vind ik dit ook te verkiezen boven de belachelijke geldboetes, maar je haalt met dit systeem natuurlijk wel heel wat daadkracht weg bij de politie.quote:Op zaterdag 20 december 2014 14:48 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De eerste keer een schriftelijke waarschuwing. De volgende keer mits binnen korte tijd na die eerste keer een cursus om te leren wat de gevolgen van die gedraging zijn.
Lijkt me logisch dat die op rekening van de overtreder komen te staan. Maar goed, als de overtreder dan vervolgens niet op komt dagen is het alsnog een gewone boete, en veranderd er dus niets.quote:Op zaterdag 20 december 2014 14:54 schreef keste010 het volgende:
[..]
Zit op zich wat in, maar hoe betaal je de cursus?
Begrijp ik. Maar het ging erom dat P_T een probleem had met geld afpakken van overtreders, vandaar dat ik vraag hoe hij dit wilde uitvoeren.quote:Op zaterdag 20 december 2014 14:57 schreef Belabor het volgende:
[..]
Lijkt me logisch dat die op rekening van de overtreder komen te staan. Maar goed, als de overtreder dan vervolgens niet op komt dagen is het alsnog een gewone boete, en veranderd er dus niets.
Nee, je legt niets uit, je beweert maar wat en onderbouwt het niet.quote:Op zaterdag 20 december 2014 14:56 schreef keste010 het volgende:
[..]
Je hebt de posts van MadScientist en mij waarin we het uitleggen zelf letterlijk gequote. Beetje beter lezen.
Puntenrijbewijs is idd een veel beter ideequote:Op zaterdag 20 december 2014 15:03 schreef john2406 het volgende:
Ik zal de oplossing maar geven naar mijn mening dan he!
Punten systeem dus!
Na zoveel jaar of maanden stand op nul en weer opnieuw.
Wie zegt dat je de afschrikwekkendheid meet door de relatie inkomen - verkeersovertredingen te leggen? Die kan immers door zoveel factoren verklaard worden (bijv. door het feit dat mensen met hoger inkomen vaker onderweg zijn, vaker stress hebben, etc.).quote:Op zaterdag 20 december 2014 15:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, je legt niets uit, je beweert maar wat en onderbouwt het niet.
Er is geen verband aangetoont tussen een hoog inkomen en meer verkeersovertredingen. Je claimt dat het niet afschrikwekkend is, maar dat blijkt niet uit feiten.
Ja wat wil je hiermee zeggen, dat leed voorkomen voor die mensen of wat?quote:Op zaterdag 20 december 2014 15:26 schreef GSbrder het volgende:
Ik denk dat een "rijke" wel wat meer last heeft van het afpakken van een rijbewijs. Net zoals een vrachtwagenchauffeur. In dat opzicht is het afpakken van het rijbewijs ook een straf met verschillend leed bij verschillende doelgroepen.
Jij claimtquote:Op zaterdag 20 december 2014 15:22 schreef keste010 het volgende:
[..]
Wie zegt dat je de afschrikwekkendheid meet door de relatie inkomen - verkeersovertredingen te leggen? Die kan immers door zoveel factoren verklaard worden (bijv. door het feit dat mensen met hoger inkomen vaker onderweg zijn, vaker stress hebben, etc.).
De verklaring waarom inkomensafhankelijk straffen ervoor zorgt dat een straf meer als dusdanig ervaren wordt is duidelijk gegeven. Dat jij het er niet mee eens bent is wat anders dan dat er geen onderbouwing voor is.
Met bovenstaande dat iemand met een hoog inkomen niets merkt van een boete. Dit beweer je.quote:Op zaterdag 20 december 2014 11:39 schreef keste010 het volgende:
[..]
Allereerst neem jij hier ten onrechte aan dat ik voor het voorstel ben.quote:Op zaterdag 20 december 2014 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij claimt
[..]
Met bovenstaande dat iemand met een hoog inkomen niets merkt van een boete. Dit beweer je.
Echter, je toont niet aan dat dit een negatief effect heeft, dat er handelingsnoodzaak is voor de wetgever omdat "rijken" lachen om boetes.
Je maakt of veranderd wetten omdat er een handelingsnoodzaak is, niet omdat je gewoon iets vind.
Kortom, er is helemaal geen reden om verkeersboetes inkomstenafhankelijk te maken, want je toont niet aan dat daar een noodzaak voor is.
Toon maar aan dat mensen met een hoger inkomen meer verkeersovetredingen begaan.quote:Op zaterdag 20 december 2014 15:46 schreef keste010 het volgende:
[..]
Allereerst neem jij hier ten onrechte aan dat ik voor het voorstel ben.
Daarnaast stel je ook onterecht dat ik zeg dat iemand met een hoog inkomen niets merkt van een boete, klopt ook niet.
Ik stel enkel dat gemiddeld gezien de hoogte van inkomen samenhangt met hoe licht de straf ervaren wordt. Dit is een principe van bestraffen naar draagkracht, net zoals er al fiscaal beleid bestaat om te belasten naar draagkracht. Bovendien houden rechters in Nederland al rekening met lage inkomens, alleen wordt er voor hoge inkomens niet gecorrigeerd vanwege het gelijkheidsbeginsel (iets waar ik mij in kan vinden).
Maar dat er geen handelingsnoodzaak zou zijn is natuurlijk onzin. Jij maakt misbruik van het feit dat er na de commissie Korthals geen onderzoek meer gedaan is naar inkomensafhankelijk straffen. De preventieve werking van inkomensafhankelijk straffen op zichzelf kan al een handelingsnoodzaak genoemd worden. En zoals ik je al eerder aangeef duidt een relatie tussen inkomen en verkeersovertredingen niet op het onderliggende verklarende mechanisme. Daarvoor zijn ook andere oorzaken te noemen.
Lees een keer een reactie zorgvuldig, dan begrijp je dat dat niets oplevert.quote:Op zaterdag 20 december 2014 15:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Toon maar aan dat mensen met een hoger inkomen meer verkeersovetredingen begaan.
quote:Op zaterdag 20 december 2014 10:16 schreef Janneke141 het volgende:
Bega je zoveel overtredingen of heb je zoveel geld?quote:Op zaterdag 20 december 2014 15:55 schreef KoosVogels het volgende:
Vermogensafhankelijk straffen heeft meer mijn voorkeur.
Geen van beide.quote:Op zaterdag 20 december 2014 16:02 schreef john2406 het volgende:
[..]
Bega je zoveel overtredingen of heb je zoveel geld?
Je hebt nog steeds geen handelingsnoodzaak aangetoont.quote:Op zaterdag 20 december 2014 15:58 schreef keste010 het volgende:
[..]
Lees een keer een reactie zorgvuldig, dan begrijp je dat dat niets oplevert.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |