abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147757071
Naar aanleiding van de recordboete die voetballer Marco Reus moest betalen voor het 3 jaar rijden zonder rijbewijs vroeg ik me af wat wij van inkomensafhankelijk beboeten zouden vinden. Reus ontving een boete van 540.000 euro, geheel volgens het inkomensafhankelijke systeem in Duitsland. Wat vinden wij hiervan? Zou een dergelijk systeem in Nederland ook kans maken?

Hierbij het nieuwsbericht voor de volledigheid:
quote:
Megaboete voetballer Reus voor rijden zonder rijbewijs in Aston Martin

De Duitse voetballer Marco Reus vond een boete van 540 duizend euro op zijn deurmat voor rijden zonder rijbewijs. Een bedrag waarvan de 25-jarige international met gemak een heel nieuw wagenpark had kunnen aanschaffen.

Agenten hielden Reus in maart tijdens een routinecontrole aan. Ze ontdekten dat hij in zijn Aston Martin reed zonder ooit een rij-examen te hebben afgelegd. Erg voorzichtig had de aanvaller van Borussia Dortmund ook al niet gereden: hij werd eerder vijf keer geflitst. Die boetes betaalde Reus braaf en het was niemand opgevallen dat hij niet in het bezit was van een rijbewijs.

De boete viel zo hoog uit, omdat Duitsland een inkomensafhankelijk boetesysteem hanteert. Wie astronomische bedragen verdient - het inkomen van Reus bedraagt zo'n 180 duizend euro netto per maand - betaalt dus al snel flinke boetes. De voetballer gaf zijn fout toe tegenover het Duitse magazine Bild. 'Ik ben heel dom geweest,' verklaarde hij. 'Dit gaat mij niet meer gebeuren.'
http://www.volkskrant.nl/(...)ton-martin~a3814185/
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_147757284
Ik herinner me overigens dat dergelijke inkomensafhankelijke systemen ook in Zwitserland en Finland gelden. Zijn er nog meer landen?
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
pi_147757681
Hoe gaat dat met bedrijven dan?
pi_147758055
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 21:41 schreef keste010 het volgende:
Wat vinden wij hiervan?
Wij vinden dat de overheid het überhaupt niets aangaat wat iemand verdient of aan vermogen heeft.
pi_147758603
Ja maar als je 100.000 per jaar verdient en je vrouw een gat in haar hand heeft, heb je nog geen geld over om je boete te betalen.
5 Ferrari's op videoband!
pi_147758973
Zit op zich wat in, zolang je dan maar niet krijgt dat uitkeringstrekkers nog asocialer gaan rijden omdat ze toch niet hoeven te betalen of de boetes een schijntje zijn.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_147759102
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 22:14 schreef Xaryna het volgende:
Zit op zich wat in, zolang je dan maar niet krijgt dat uitkeringstrekkers nog asocialer gaan rijden omdat ze toch niet hoeven te betalen of de boetes een schijntje zijn.
Ik herinner me dat er in Finland een systeem was van een basisbedrag + een inkomensafhankelijk deel. Het lijkt me dat die in Duitsland ook aan de orde is. Op die manier voorkom je natuurlijk dat een UWV'er enkel een ijsje minder kan betalen die maand..
pi_147767884
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 22:14 schreef Xaryna het volgende:
:)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 20 december 2014 @ 10:16:46 #9
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147768041
Ik vind het goed, maar dan wel twee kanten op. Als we mensen met meer geld hogere boetes gaan opleggen omdat ze meer geld hebben, dan gaan we ook uitkeringstrekkers hogere gevangenisstraffen opleggen omdat ze meer tijd hebben.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_147768121
Het hebben van meer geld heeft toch niet per definitie te maken met het hebben van meer tijd?
Wel een vondst, overigens.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_147768688
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 10:16 schreef Janneke141 het volgende:
Ik vind het goed, maar dan wel twee kanten op. Als we mensen met meer geld hogere boetes gaan opleggen omdat ze meer geld hebben, dan gaan we ook uitkeringstrekkers hogere gevangenisstraffen opleggen omdat ze meer tijd hebben.
_O_
pi_147768720
Ik herriner mij dat crimminalitijd vaker bij laagopgeleiden voor komt.

Dit zijn natuurlijk linkse hobbies en volg natuurlijk gebod 5 van de linkse kerk nivilleren.

Ik dacht dat er in de grondwet stond dat iedereen voor vrouwe justitia gelijk was en een blinddoek op had. Maar vrouwe justitia stemt natuurlijk PVDA of een andere partij uit de linkse grabbelton van fantastische ideeën.
Felix
  zaterdag 20 december 2014 @ 11:20:41 #13
346939 Janneke141
pi_147769066
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 11:02 schreef FelixDB het volgende:

Dit zijn natuurlijk linkse hobbies en volg natuurlijk gebod 5 van de linkse kerk nivilleren.

Ik dacht dat er in de grondwet stond dat iedereen voor vrouwe justitia gelijk was en een blinddoek op had. Maar vrouwe justitia stemt natuurlijk PVDA of een andere partij uit de linkse grabbelton van fantastische ideeën.
Je hebt niet goed opgelet, het is algemeen bekend dat alle rechters D66 stemmen.
pi_147769122
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 11:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je hebt niet goed opgelet, het is algemeen bekend dat alle rechters D66 stemmen.
Wat heeft dat met dit te maken? :') De D66 rechters doen het voorstel niet, dat TS doet.
Felix
  zaterdag 20 december 2014 @ 11:24:39 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_147769151
Waarom zou je boetes inkomensafhankelijk maken? Begaan mensen meer verkeersovertredingen naarmate ze meer verdienen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_147769169
Een boete is zinloos als die niet afschrikkend werkt. Als je 100 euro betaalt voor te hard rijden terwijl je miljonair bent dan is het gewoon een kleine prijs voor het privilege om harder te mogen rijden dan de rest.
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_147769348
Aangezien iedereen gelijk is in het strafrecht, vraagt dit een serieuse aanpassing in het strafrecht en je kan je afvragen hoe realistisch dit is.
Daarnaast als je bijvoorbeeld kijkt naar het tv programma wegmisbruikers dan moet ik de eerste persoon nog tegenkomen waarbij je denkt dat het een miljonair kan zijn, meestal zijn het van die kansloze mensen die niks beters te doen hebben.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_147769379
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 11:25 schreef MadScientist het volgende:
Een boete is zinloos als die niet afschrikkend werkt. Als je 100 euro betaalt voor te hard rijden terwijl je miljonair bent dan is het gewoon een kleine prijs voor het privilege om harder te mogen rijden dan de rest.
Straffen schrikken af, hoe hoger de pakkans is hoe minder mensen iets strafbaars doen. Hoe hoger de straf, hoe meer mensen vluchtgedrag vertonen met praktisch altijd meer schade na afloop.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_147769498
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 10:16 schreef Janneke141 het volgende:
Het gaat er om dat een straf voor iedereen gelijk moet zijn. Wat voor de één een schijntje is, is voor de ander een half maandsalaris. In die zin zit er natuurlijk wel wat in om inkomensafhankelijk te beboeten, aangezien de straf dan in ieder geval als dusdanig ervaren zal worden door elke overtreder.

Dat uitkeringstrekkers hogere gevangenisstraffen opgelegd zouden moeten krijgen zie ik niet helemaal; genieten zij dusdanig weinig vrijheid dat een algehele vrijheidsontneming pas serieus effect heeft als die langer duurt?
  zaterdag 20 december 2014 @ 11:40:40 #20
346939 Janneke141
pi_147769525
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 11:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
Daarnaast als je bijvoorbeeld kijkt naar het tv programma wegmisbruikers dan moet ik de eerste persoon nog tegenkomen waarbij je denkt dat het een miljonair kan zijn, meestal zijn het van die kansloze mensen die niks beters te doen hebben.
Maar dat kan wel eens te maken hebben met het gegeven dat iemand die zijn rijbewijs uit zijn zak haalt, de boete accepteert en de agent nog een fijne dag wenst iets minder interessant is voor de kijkcijfers dan een petje in een golf die de agent begint uit te kafferen en tegen de cameraman roept dat ie op moet kankeren. Zomaar een gokje.

Maar aangezien ze dit Finland en Duitsland al langer doen, hebben ze daar misschien wel gegevens of er meer arme of rijke mensen te hard rijden/verkeersovertredingen begaan.
  zaterdag 20 december 2014 @ 11:41:16 #21
346939 Janneke141
pi_147769542
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 11:39 schreef keste010 het volgende:

[..]

Het gaat er om dat een straf voor iedereen gelijk moet zijn. Wat voor de één een schijntje is, is voor de ander een half maandsalaris. In die zin zit er natuurlijk wel wat in om inkomensafhankelijk te beboeten, aangezien de straf dan in ieder geval als dusdanig ervaren zal worden door elke overtreder.

Dat uitkeringstrekkers hogere gevangenisstraffen opgelegd zouden moeten krijgen zie ik niet helemaal; genieten zij dusdanig weinig vrijheid dat een algehele vrijheidsontneming pas serieus effect heeft als die langer duurt?
Oh sorry, ik zal volgende keer de [sarcasm]-tags weer gebruiken, goed?

Inkomensafhankelijke boetes zijn een kutplan. We laten het gelijkheidsbeginsel los maar omdat dat ten koste gaat van asociale rijke stinkerds vinden het goed. Nee, laten we dat maar niet doen.
  zaterdag 20 december 2014 @ 11:41:41 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_147769551
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 11:25 schreef MadScientist het volgende:
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 11:39 schreef keste010 het volgende:

[..]

Toon maar aan dat mensen met veel geld meer verkeersovetredingen maken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_147769579
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 11:02 schreef FelixDB het volgende:

Juist ja.. Je weet dat nivelleringspolitiek via directe belastingen loopt en niet via indirecte belastingen? Het nivellerende effect van inkomensafhankelijk beboeten is, zeker gezien de hoeveelheid overtreders, nihil.
pi_147769596
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 december 2014 11:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

[..]

Toon maar aan dat mensen met veel geld meer verkeersovetredingen maken
Nergens gesteld. Ik zie graag waar je dat vandaan haalt.
pi_147769698
Het valt me tegen dat verdedigers van het voorstel dat TS doet er nooit eerlijk bij zeggen wat de enige werkelijke reden ervoor is: dat ze het een lekker idee vinden dan die rijkuhh wat meer moeten betalen voor precies dezelfde overtredingen dan zij zelf moeten.

Overigens dragen mensen met hoge inkomens al vele malen meer bij aan uberhaupt de politie en het hele ministerie van V&J.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')