quote:Eerste Kamer stemt tegen vrije artsenkeuze Schippers
Een belangrijke wet van minister Schippers over de beperking van de vrije artsenkeuze is verworpen door de Eerste Kamer. 33 senatoren stemden voor, 38 stemden tegen. Het is een grote tegenvaller voor de minister omdat zij denkt dat er veel geld te besparen is op de zorgkosten met deze wet.
De beperking van de vrije artsenkeuze bepaalt dat zorgverzekerden niet in alle gevallen hun eigen arts mogen kiezen. Zij moeten dan naar een behandelaar waar hun zorgverzekeraar afspraken mee heeft gemaakt.
Door deze afspraken kunnen zorgverzekeraars geld besparen en kan de zorgpremie omlaag. Er blijven wel zorgverzekeringen bestaan met vrije keus, maar die zullen duurder uitpakken.
http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/33362_wet_verbod_verticalequote:Wet verbod verticale integratie
Met dit voorstel wordt de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) aangepast om te voorkomen dat zorgverzekeraars zelf zorg verlenen of zorg laten verlenen door zorgaanbieders waarin zij zeggenschap hebben (verticale integratie).
Het samengaan van de rollen van zorgverzekeraar en zorgaanbieder past niet binnen het zorgsysteem zolang dat nog in ontwikkeling is. Om die reden moeten constructies waarin een zorgverzekeraar overwegende zeggenschap verkrijgt over de activiteiten van een zorgaanbieder en constructies waarin een zorgverzekeraar als zorgaanbieder zelf zorg aanbiedt, worden voorkomen.
quote:Eerste Kamer stemt tegen plannen inperking vrije artsenkeuze | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Een meerderheid (38 stemmen tegen, 33 voor) in de Eerste Kamer keerde zich dinsdag tegen het plan waarmee minister Edith Schippers (Volksgezondheid) de zorgverzekeraars goede zorg goedkoper wil laten inkopen.
Fractievoorzitter van de senaatsfractie van de PvdA, Marleen Barth, gaf voor de stemming aan dat een kleine minderheid van haar fractie tegen het wetsvoorstel is.
De PvdA vroeg eerder op de middag op het laatste moment nog uitleg over details uit het plan.
Barth zei dat ze die informatie nodig heeft om een correcte stemverklaring te kunnen afleggen.
De fractie heeft daarover overlegd met ministers Edith Schippers (Volksgezondheid) en Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) zijn, evenals staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid).
De wending is verrassend, want minister Schippers verzekerde zich eerder dit jaar van de steun van de coalitiepartijen D66, ChristenUnie en SGP.
Deze partijen gingen akkoord nadat op hun verzoek de bezuinigingen op de langdurige zorg voor ouderen en gehandicapten met ruim 300 miljoen euro waren verzacht.
Met de nieuwe zorgpolis wil het kabinet de kwaliteit van de zorg verbeteren. Verzekerden sluiten dan een restitutiepolis of naturapolis. Bij de restitutiepolis kan de verzekerde zelf kiezen naar welke zorgaanbieder (ziekenhuis of arts) hij gaat voor de zorg. Bij de naturapolis is de verzekerde aangewezen op de zorgverzekeraar die de zorg bij bepaalde artsen en ziekenhuizen heeft ingekocht en kan niet zelf bepalen welke arts hij kiest.
Tegenstanders van de inperking van de vrije artsenkeuze vrezen dat er teveel macht naar de grote zorgverzekeraars gaat die gaan bepalen welke ziekenhuizen en welke artsen patiënten krijgen toegewezen.
In de Senaat ontbraken dinsdag bij zowel de voor- als tegenstanders van het plan dinsdag mensen. VVD'er Frank de Grave ligt in het ziekenhuis. Marijke Vos (GroenLinks) ontbreekt vanwege privéomstandigheden.
Bron: www.nu.nl
twitter:XandervdWulp twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 16:05:21Duivesteijn, Linthorst, Ter Horst (PvdA) stemden tegen Wet beperking Vrijeartsenkeuze. reageer retweet
twitter:XandervdWulp twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 16:12:40Drie tegenstemmers in PvdA-fractie staan alledrie NIET op de vorige week verschenen kandidatenlijst voor nieuwe Eerste Kamer. #ongebonden reageer retweet
twitter:ronfresen twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 16:16:36Dit kan grote politieke gevolgen hebben. Chagrijn bij VVD en C3. Wel weer wat anders; crisis bij daglicht reageer retweet
twitter:ronfresen twitterde op dinsdag 16-12-2014 om 16:17:41Schippers gaat zo in overleg met top kabinet. Onderweg naar @MinPres Met voorstel #vrijartsenkeuze sneuvelt ook 1 mrd reageer retweet
Het probleem is denk ik dat de andere VVD ministers zich dan solidair zullen verklaren en ook vertrekken.quote:Op donderdag 18 december 2014 01:10 schreef SureD1 het volgende:
Hoe het nu gaat: drie EK leden die hun grondwettelijke taak serieus nemen doen iets waar ze grondwettelijk toe gemachtigd zijn en vervolgens heeft de partij waartoe deze senatoren behoren een probleem omdat de minister vooral geen gezichtsverlies mag lijden en dan moet die partij het maar oplossen want anders crisis... Het is van de gekke!
Als Schippers haar verlies in de EK niet wil nemen, dan stapt ze op, zoals een goed minister betaamt...
Dat klopt. Kennelijk is er een ander topic verwijderd, maar is dat niet op de juiste manier gedaan zodat de knop "Open nieuw deel" niet werkt.quote:
Dit is van alle tijden. Het is niet mogelijk om met een groep (ofwel een partij) een afspraak te maken als het niet zeker is dat de individuen binnen de partij leveren. En als dat een vraag wordt, dan verliest een partij dus als geheel het vertrouwen.quote:Op donderdag 18 december 2014 01:09 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Ze kunnen inderdaad niet leveren. Maar is dat verwijtbaar? Ze kunnen kamerleden niet opleggen wat ze stemmen. Juist die fractiediscipline maakt de politiek anno 2014 zo vermoeiend.
Soit dat is hun goed recht, en dan heb je crisis, en dan breekt de VVD, en wie breekt betaalt...en dat wil de VVD niet, en dat laat Samsom zich lekker in de schoenen schuiven...quote:Op donderdag 18 december 2014 01:15 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het probleem is denk ik dat de andere VVD ministers zich dan solidair zullen verklaren en ook vertrekken.
Die afspraken zijn niet te maken, ook al weet ik dat het wel gebeurt. Als ze dat echt zo graag willen, waarom gaan ze dan het stelsel niet veranderen? Met dit soort afspraken worden volksvertegenwoordigers en senatoren gedegradeerd tot stemvee. En daarvoor heb je geen duur betaalde politici nodig. Gewoon alleen één fractievoorzitter voor elke gekozen partij die gewogen stemrecht heeft afhankelijk van het aantal kiezers. Nooit meer gedoe met dissidentenquote:Op donderdag 18 december 2014 01:17 schreef Fossieltje het volgende:
[..]
Dit is van alle tijden. Het is niet mogelijk om met een groep (ofwel een partij) een afspraak te maken als het niet zeker is dat de individuen binnen de partij leveren. En als dat een vraag wordt, dan verliest een partij dus als geheel het vertrouwen.
Ok thanks, ik zit mobiel dus ik mis de helft van de knopjesquote:Op donderdag 18 december 2014 01:16 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat klopt. Kennelijk is er een ander topic verwijderd, maar is dat niet op de juiste manier gedaan zodat de knop "Open nieuw deel" niet werkt.
Gaf foutmelding dat er nog een ander topic open is, maar in dat topic valt er niet te posten omdat die niet zichtbaar is voor gewone gebruikers.quote:
En heel misschien vind de pvda dit nou te ver gaan, ik kan me niet voorstellen dat het voor tegen te werken is?quote:Op donderdag 18 december 2014 01:10 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Klopt, de VVD achterban vond die afspraak te ver gaan. Net zoals de PvdA op het gebied van asielzaken een punt had wat zeer slecht bij de achterban lag. Maar beide pijnpunten zijn in vroeg stadium onderkend en heronderhandeld. Nu is de situatie heel anders; minister Schippers heeft veel tijd en moeite in deze wet gestoken en dan wordt die op het laatste moment verworpen. Dat is een actie waardoor het onderling vertrouwen aangetast wordt. Had men de bezwaren in een eerder stadium kenbaar gemaakt, dan was er wel een probleem geweest maar kon er wel nog in vertrouwen onderhandeld worden.
Ik denk me, als het live zou zijn dan zouden ze geen kant meer op kunnen?quote:Op donderdag 18 december 2014 01:26 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Jammer dat er geen debat over wordt gehouden. Dan kunnen we 's nachts live de boel uit elkaar zien vallen, net zoals toen met de val van Balkenende 4. Morgenochtend maar zien hoe het verder loopt.,
Ja dikke vinger met je grondwettelijke recht. Dat hadden ze al veel eerder kunnen en moeten doen. Dit is simpelweg sabotage.quote:Op donderdag 18 december 2014 01:15 schreef SureD1 het volgende:
Hoe het nu gaat: drie EK leden die hun grondwettelijke taak serieus nemen doen iets waar ze grondwettelijk toe gemachtigd zijn en vervolgens heeft de partij waartoe deze senatoren behoren een probleem omdat de minister vooral geen gezichtsverlies mag lijden en dan moet die partij het maar oplossen want anders crisis... Het is van de gekke!
Als groepje wordt je sneller serieus genomen dan als individu. Dan lever je in aan individuele macht, maar krijg je meer macht als groepje. Als de individuen binnen een groepje zich niet meer thuis voelen in hun groepje, dan gaat het mis. Zoals nu: Schippers maakt afspraken met het groepje, neemt aan dat het groepje akkoord gaat (want het groepje heeft ook niet eerder signalen afgegeven dat er problemen zijn bij de individuen van het groepje, terwijl het wetsvoorstel er al 2 jaar ligt). Plots stemmen er toch individuen binnen het groepje tegen, Schippers erg boos want: er waren afspraken met het groepje, welke ze niet nakomen. En: (!!!) kunnen de andere afspraken met het groepje dan wel worden nagekomen? Gevolg (als men er vannacht niet uitkomt): een vertrouwensbreuk. Vrijwel alle kabinetten stranden uiteindelijk op een vertrouwensbreuk.quote:Op donderdag 18 december 2014 01:19 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Die afspraken zijn niet te maken, ook al weet ik dat het wel gebeurt. Als ze dat echt zo graag willen, waarom gaan ze dan het stelsel niet veranderen? Met dit soort afspraken worden volksvertegenwoordigers en senatoren gedegradeerd tot stemvee. En daarvoor heb je geen duur betaalde politici nodig. Gewoon alleen één fractievoorzitter voor elke gekozen partij die gewogen stemrecht heeft afhankelijk van het aantal kiezers. Nooit meer gedoe met dissidenten
In de laatste post van het vorige deel van dit topic werd het voortreffelijk door iemand gezegd: Schippers moet gewoon haar verlies nemen of aftreden. En niet gaan miepen omdat senatoren hun grondwettelijke taak serieus nemen.
Nee, het is laten zien dat de PvdA nog ergens voor staat. Ik begrijp het prima.quote:Op donderdag 18 december 2014 01:34 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ja dikke vinger met je grondwettelijke recht. Dat hadden ze al veel eerder kunnen en moeten doen. Dit is simpelweg sabotage.
De PvdA staat dus voor afspraken niet nakomen en politieke sabotage. Nou, weten we dat ook weer.quote:Op donderdag 18 december 2014 01:56 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, het is laten zien dat de PvdA nog ergens voor staat. Ik begrijp het prima.
Denk niet dat het zozeer een kwestie is van afspraken al dan niet nakomen. Denk eerder dat het een geval is van een afspraak gemaakt hebbende zonder bij je kamerleden af te stemmen of deze afspraak gemaakt had kunnen worden.quote:Op donderdag 18 december 2014 02:02 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De PvdA staat dus voor afspraken niet nakomen en politieke sabotage. Nou, weten we dat ook weer.
Er moet op een gegeven moment ook gekozen worden. Wat weegt zwaarder, individuele bezwaren of het landsbelang van het doorregeren in plaats van stagnatie door een half jaar verkiezingscircus en alles wat daarbij komt kijken.quote:Op donderdag 18 december 2014 05:59 schreef Ludacriss het volgende:
Uiteindelijk zal deze "crisis" gewoon opgelost worden. Draai, draaien en nog meer draaien zoals we dat van de PVDA gewend zijn.
De PvdA? Drie dissidenten bedoel je in dit geval.quote:Op donderdag 18 december 2014 01:56 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, het is laten zien dat de PvdA nog ergens voor staat. Ik begrijp het prima.
FYPquote:Op donderdag 18 december 2014 07:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Er moet op een gegeven moment ook gekozen worden. Wat weegt zwaarder, individuele bezwaren ego en het behoud van een goedbetaald baantje of het landsbelang van het doorregeren in plaats van stagnatie door een half jaar verkiezingscircus en alles wat daarbij komt kijken.
Je mist mijn punt. Ik begrijp wel dat dit op zijn minst knullig gegaan is, en dat dit eerder in 'het proces' had moeten worden aangegeven. Ik probeer aan te geven dat er staatsrechtelijk niks aan de hand is, maar dat er nu een crisis ontstaat uit een politieke gewoonte, ipv uit het moeten constateren dat er staatsrechtelijk iets aan de hand is, zoals normaal het geval is.quote:Op donderdag 18 december 2014 01:34 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ja dikke vinger met je grondwettelijke recht. Dat hadden ze al veel eerder kunnen en moeten doen. Dit is simpelweg sabotage.
Goed punt. Je hebt altijd kiezers die bij wijze van steunbetuiging Wilders zullen stemmen zolang hij verdachte is.quote:Op donderdag 18 december 2014 09:52 schreef Szura het volgende:
Wilders wordt vervolgd, nog een reden om het niet te laten klappen.
Dat proces kon je van mijlen ver al aan zien komen.quote:Op donderdag 18 december 2014 09:52 schreef Szura het volgende:
Wilders wordt vervolgd, nog een reden om het niet te laten klappen.
De grootte van de PVV wordt pas een probleem op het moment dat die partij 76+ zetels krijgt. Ik kan me niet voorstellen dat er een partij in de Kamer is die onder Wilders in een kabinet gaat zitten. (Over een kabinet met Wilders met een ander als grootste durf ik niet zo stellig te zijn, maar ik ben er van overtuigd dat er niemand onder Wilders gaat zitten). Mocht de PVV de grootste worden de volgende keer dan krijg je een de facto cordon sanitair...quote:Op donderdag 18 december 2014 09:53 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Goed punt. Je hebt altijd kiezers die bij wijze van steunbetuiging Wilders zullen stemmen zolang hij verdachte is.
Ik denk dat de VVD nog wel weer een keertje met de PVV wil. Alleen het CDA zal het ws niet nog eens willen proberen.quote:Op donderdag 18 december 2014 09:58 schreef SureD1 het volgende:
[..]
De grootte van de PVV wordt pas een probleem op het moment dat die partij 76+ zetels krijgt. Ik kan me niet voorstellen dat er een partij in de Kamer is die onder Wilders in een kabinet gaat zitten. (Over een kabinet met Wilders met een ander als grootste durf ik niet zo stellig te zijn, maar ik ben er van overtuigd dat er niemand onder Wilders gaat zitten). Mocht de PVV de grootste worden de volgende keer dan krijg je een de facto cordon sanitair...
Hoe meer zetels voor Geert, des te moeilijker wordt het voor andere partijen om een meerderheid te formeren.quote:Op donderdag 18 december 2014 09:58 schreef SureD1 het volgende:
[..]
De grootte van de PVV wordt pas een probleem op het moment dat die partij 76+ zetels krijgt. Ik kan me niet voorstellen dat er een partij in de Kamer is die onder Wilders in een kabinet gaat zitten. (Over een kabinet met Wilders met een ander als grootste durf ik niet zo stellig te zijn, maar ik ben er van overtuigd dat er niemand onder Wilders gaat zitten). Mocht de PVV de grootste worden de volgende keer dan krijg je een de facto cordon sanitair...
Onderschat het allure van het pluche niet. Ik zie het de VVD zo doen.quote:Op donderdag 18 december 2014 09:58 schreef SureD1 het volgende:
Niet helemaal waar, hoe meer zetels de "tegenpartijen" krijgen, zoals de PVV en de SP, hoe groter de coalitie of de constructieve oppositie moet worden. Dit zie je ook terug bij het huidige kabinet; er is voor een hoop wetsvoorstellen steun nodig bij SGP/CU/D66/GL/CDA, omdat je twee partijen hebt die vrijwel elk impopulair (maar noodzakelijk) wetsvoorstel afschieten.quote:Op donderdag 18 december 2014 09:58 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Klopt! Maar regeren past volgens mij niet in het straatje van de PVV. Wilders is niet dom en hij weet ook wel dat een hoop van de dingen die hij roept realistisch gezien niet haalbaar zijn. Als hij regeringsverantwoordelijkheid zou nemen, moet hij met de billen bloot en afzwakken. Dat wil hij niet.quote:Op donderdag 18 december 2014 10:01 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Niet helemaal waar, hoe meer zetels de "tegenpartijen" krijgen, zoals de PVV en de SP, hoe groter de coalitie of de constructieve oppositie moet worden. Dit zie je ook terug bij het huidige kabinet; er is voor een hoop wetsvoorstellen steun nodig bij SGP/CU/D66/GL/CDA, omdat je twee partijen hebt die vrijwel elk impopulair (maar noodzakelijk) wetsvoorstel afschieten.
Mwah, het heeft natuurlijk ook te maken met de betrouwbaarheid/het fatsoen van de overige partijen. Als de VVD het voor het zeggen zou hebben, dan zaten ze met CDA (en misschien D66) in het kabinet, omdat het meer "natuurlijke" bondgenoten zijn. Daar krijg je nu geen meerderheid voor, dus moet het met de PvdA. Die laatste partij moet echter geen grappen gaan uithalen, want dan is het 't electorale risico niet waard. De VVD kan meer stemmen verliezen door een linkse coalitiepartner te hebben, dat moet dan ook aanzienlijk meer opleveren in de vorm van traditionele stokpaardjes en stokken om de concurrentie op rechts mee te slaan.quote:Op donderdag 18 december 2014 10:08 schreef SureD1 het volgende:
Misschien dicht ik de VVD teveel fatsoen toe, en het is waar dat de rest dan tot elkaar veroordeeld is, krijg je Belgische toestanden, maar goed, die hebben we al. Het systeem zoals we dat hadden/hebben steunde voor een heel groot gedeelte op verzuiling, en effectief heeft het tijdperk Fortuyn pas het echte einde van die verzuiling (in ieder geval in de politiek) ingeluid. Aan de ene kant kun je zeggen dat het daardoor democratischer is geworden, anderzijds wordt het minder werkbaar... Je zou onderhand als Koning serieus aan de vorm van het zakenkabinet moeten gaan denken, als ik me niet vergis kwam dat voor WOII wel vaker voor...
Die willen dat gewoon nog altijd wel graag.quote:Op donderdag 18 december 2014 10:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat de VVD nog wel weer een keertje met de PVV wil. Alleen het CDA zal het ws niet nog eens willen proberen.
Schippers als minister Volksgezondheid en Leijten als staatssecretaris.quote:Op donderdag 18 december 2014 10:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die willen dat gewoon nog altijd wel graag.
Wellicht kan een grote SP dan ook aansluiten. Dat past allemaal wel.
Ja, het is geen slimme combinatie maar ze zullen elkaar wel kunnen vinden in een bepaald conservatisme.quote:Op donderdag 18 december 2014 10:16 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Schippers als minister Volksgezondheid en Leijten als staatssecretaris.
Dat moet een mooi spektakel opleveren.
Ach, als de VVD alleen maar Opstelten en Teeven had gehad, zou het een mooie match zijn.quote:Op donderdag 18 december 2014 10:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ja, het is geen slimme combinatie maar ze zullen elkaar wel kunnen vinden in een bepaald conservatisme.
Over het PGB?quote:Op donderdag 18 december 2014 10:17 schreef Szura het volgende:
Check laatste tweet van Omtzigt voor Kamerbrief
quote:Op donderdag 18 december 2014 09:32 schreef Hexagon het volgende:
Nog een half uurtje, ik ben benieuwd
quote:ze dronken een glas, ze deden een plas en lieten de zaak zo als zij was
Je kan per coalitie je kopstukken kiezen. Dat komt dus wel goed.quote:Op donderdag 18 december 2014 10:19 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ach, als de VVD alleen maar Opstelten en Teeven had gehad, zou het een mooie match zijn.
CDA erbij, SGP voor wat minder koopzondagen, dan is de SP ook weer blij voor de kleine ondernemer.
Het enige punt is dat het Adri Duijvesteijn waarschijnlijk een worst zal zijn.quote:Op donderdag 18 december 2014 10:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Uiteraard, dit is geen slim moment om de boel te laten klappen.
Duijvesteijn moet gewoon van zijn pensioen gaan genieten in zijn riante Haagse stadsvilla.quote:Op donderdag 18 december 2014 10:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het enige punt is dat het Adri Duijvesteijn waarschijnlijk een worst zal zijn.
Nog even zoveel mogelijk mensen dwarszitten voor zijn vertrek, als ware salonsocialist.quote:Op donderdag 18 december 2014 10:34 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Duijvesteijn moet gewoon van zijn pensioen gaan genieten in zijn riante Haagse stadsvilla.
Voor zolang hij nog te leven heeft. Die man is uitbehandeld.quote:Op donderdag 18 december 2014 10:34 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Duijvesteijn moet gewoon van zijn pensioen gaan genieten in zijn riante Haagse stadsvilla.
Ook dat lijkt me wel te organiseren.quote:Op donderdag 18 december 2014 10:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het enige punt is dat het Adri Duijvesteijn waarschijnlijk een worst zal zijn.
Hoe?quote:Op donderdag 18 december 2014 10:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ook dat lijkt me wel te organiseren.
Zo iemand verwacht natuurlijk een grand adieu op een galavoorstelling, waar zijn mooiste momenten nog even de revue passeren en de nieuwe generatie met tranen in de ogen moet vertellen wat voor briljant voorbeeld Duijvestein is geweest voor de corporatiesector en de Nederlandse politiek in zijn algemeenheid. Ivo Niehe die op bezoek komt en nog even voice-overt dat Duijvestein eigenlijk te groot is geworden voor Nederland.quote:Op donderdag 18 december 2014 10:35 schreef waht het volgende:
[..]
Nog even zoveel mogelijk mensen dwarszitten voor zijn vertrek, als ware salonsocialist.
Met wat wil je die vent onder druk zetten dan?quote:Op donderdag 18 december 2014 10:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Druk opvoeren of zijn afscheid afwachten.
Aangenaam omschreven.quote:Op donderdag 18 december 2014 10:38 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zo iemand verwacht natuurlijk een grand adieu op een galavoorstelling, waar zijn mooiste momenten nog even de revue passeren en de nieuwe generatie met tranen in de ogen moet vertellen wat voor briljant voorbeeld Duijvestein is geweest voor de corporatiesector en de Nederlandse politiek in zijn algemeenheid. Ivo Niehe die op bezoek komt en nog even voice-overt dat Duijvestein eigenlijk te groot is geworden voor Nederland.
Volgens mij ligt dat aan de persoon Schippers...ze lijkt me nogal gevoelig voor haar eigen ego, slechte eigenschap voor een minister.quote:Op donderdag 18 december 2014 10:50 schreef Joosie200 het volgende:
Wat ik zelf het meest aparte vind aan de situatie is dat Schippers niet van wijken wil weten dan wel haar verlies in de EK vertikt te accepteren. Leden van de EK hebben het volstrekte recht om zelfstandig een voorstel af te wijzen of te accepteren. Andere ministers overkwam een dergelijke situatie al eerder (nacht van Wiegel om iets van de VVD erbij te pakken) En dan ga je eisen van je coalitiepartner of zij het democratische proces even willen ondermijnen?Neem je verlies, terug naar de tekentafel en kom terug zodra je een voorstel hebt die in de EK wel op een meerderheid kan steunen. Na de PS verkiezingen rond mei nog eens indienen gaat waarschijnlijk beter werken want nieuwe EK is dan geïnstalleerd.
Sowieso snap ik niet waarom ze dat niet in eerste instantie zou doen. Zeker omdat er bij dit voorstel geen haast geboden is nu het ziet op polissen per 2016. Kortom waarom nu even voor kerstreces er doorheen jassen? Ze hadden op voorhand kunnen weten dat er een aantal afzwaaiende senatoren zoiets hadden /care ik stem tegen ongeacht wat. (/pun intended) Naïviteit van de kant van Schippers die nu de deksel op de neus kreeg hoe het kan lopen als je te eager bent om een nieuwe samenstelling van de EK af te wachten.
En aan de VVD. Die willen Schippers niet kwijt. Ze is samen met Zijlstra het 'kroonpaar' van de VVD.quote:Op donderdag 18 december 2014 10:57 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Volgens mij ligt dat aan de persoon Schippers...ze lijkt me nogal gevoelig voor haar eigen ego, slechte eigenschap voor een minister.
Daar waar je Schippers naïef noemt kun je dat ook bij de PvdA doen. Kandidatenlijst al bekendmaken, de bezwaren in de fractie op z'n beloop laten, de mogelijkheid van een derde termijn verprutsen. Veel succes met Barth als lijsttrekker volgend jaar.quote:Op donderdag 18 december 2014 10:50 schreef Joosie200 het volgende:
Wat ik zelf het meest aparte vind aan de situatie is dat Schippers niet van wijken wil weten dan wel haar verlies in de EK vertikt te accepteren. Leden van de EK hebben het volstrekte recht om zelfstandig een voorstel af te wijzen of te accepteren. Andere ministers overkwam een dergelijke situatie al eerder (nacht van Wiegel om iets van de VVD erbij te pakken) En dan ga je eisen van je coalitiepartner of zij het democratische proces even willen ondermijnen?Neem je verlies, terug naar de tekentafel en kom terug zodra je een voorstel hebt die in de EK wel op een meerderheid kan steunen. Na de PS verkiezingen rond mei nog eens indienen gaat waarschijnlijk beter werken want nieuwe EK is dan geïnstalleerd.
Sowieso snap ik niet waarom ze dat niet in eerste instantie zou doen. Zeker omdat er bij dit voorstel geen haast geboden is nu het ziet op polissen per 2016. Kortom waarom nu even voor kerstreces er doorheen jassen? Ze hadden op voorhand kunnen weten dat er een aantal afzwaaiende senatoren zoiets hadden /care ik stem tegen ongeacht wat. (/pun intended) Naïviteit van de kant van Schippers die nu de deksel op de neus kreeg hoe het kan lopen als je te eager bent om een nieuwe samenstelling van de EK af te wachten.
Zoals met veel in dit land. VVD krijgt de belastinghoofdlijnen, PvdA krijgt aftrekposten/toeslagen als compensatie. Hence VVD het principe, PvdA krijgt een bot toegeworpen om binnen boord te blijven.quote:Op donderdag 18 december 2014 10:52 schreef Szura het volgende:
V@jeroenvdommelen: Vanuit coalitie nu meer hoop/verwachting dat er een oplossing is voor #kerstcrisis. VVD krijgt principe, PvdA uitzonderingen.
Het is inderdaad naïviteit aan beide kanten. Schippers bij het VVD en Barth idd bij de PvdA zijde.quote:Op donderdag 18 december 2014 11:02 schreef Szura het volgende:
[..]
Daar waar je Schippers naïef noemt kun je dat ook bij de PvdA doen. Kandidatenlijst al bekendmaken, de bezwaren in de fractie op z'n beloop laten, de mogelijkheid van een derde termijn verprutsen. Veel succes met Barth als lijsttrekker volgend jaar.
Een aantal dingen die hier misschien voor hebben gezorgd:quote:Op donderdag 18 december 2014 10:50 schreef Joosie200 het volgende:
Ze zijn tot elkaar veroordeeld. Deze constructie was een experiment natuurlijk en het is niet gek dat de jas als eerste bij de PvdA begint te knellen, die hebben (worstelen met) principes wat dieper in hun DNA zitten.quote:Op donderdag 18 december 2014 10:52 schreef Szura het volgende:
V@jeroenvdommelen: Vanuit coalitie nu meer hoop/verwachting dat er een oplossing is voor #kerstcrisis. VVD krijgt principe, PvdA uitzonderingen.
Dat is het hem nou juist. Dat zou helemaal niet moeten.quote:Op donderdag 18 december 2014 09:39 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Het Kabinet Rutte II betrekt, noodgedwongen, de meer op afstand staande EK hierbij
Dat is al jaren gaande, omdat coalities op een steeds smallere basis tot stand komen.quote:Op donderdag 18 december 2014 11:20 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is het hem nou juist. Dat zou helemaal niet moeten.
Exactly...maar dat was de inherente zwakte in deze constructie. Er werd volop voor gewaarschuwd toen het Kabinet aantrad, maar werd met een teflon-glimlach van Rutte weggewuifd...quote:Op donderdag 18 december 2014 11:20 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is het hem nou juist. Dat zou helemaal niet moeten.
Het mooie is dat de Grondwet helemaal geen politieke partijen kent, dat systeem is zo gegroeid. Laatstelijk is het tijdens/net na WOII vast getimmerd en door de verzuiling is dat in feite tot na Paars lekker blijven werken. Fortuyn heeft dat in zijn (te)korte carrière (en hoewel ik nooit op hem gestemd zou hebben moet je hem dat toch nageven) bewerkstelligd dat dat verzuilde fundament wegviel, en daar worstelt de politiek 12 jaar later nog mee. Ik ben er van overtuigd dat daar wel weer een nieuw evenwicht uit voortvloeit, maar ik weet niet hoeveel vroegtijdige eindes van Kabinetten daar nog voor nodig zijn..quote:Op donderdag 18 december 2014 11:25 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat is al jaren gaande, omdat coalities op een steeds smallere basis tot stand komen.
Regeringspartijen met 76 partijen en een minderheid in de EK zijn tegenwoordig geen uitzondering, ten gevolge van populistische partijen.
Klinkt allemaal leuk jouw idealisme, maar zo werkt het natuurlijk niet. En die EK-lui weten dat ook wel, als je denkt dat zij dit echt uit principiële overwegingen doen ben behoorlijk naïef. Het zal allemaal wel dat het grondwettelijk mag en kan, maar dat is volledig irrelevant. Dit is pure politiek en heeft weinig met Thorbecke te maken.quote:Op donderdag 18 december 2014 11:28 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Exactly...maar dat was de inherente zwakte in deze constructie. Er werd volop voor gewaarschuwd toen het Kabinet aantrad, maar werd met een teflon-glimlach van Rutte weggewuifd...
Iets anders wat niet moet is die risico-uitbanning... Politiek bedrijven is geen bedrijf runnen...Rutte heeft het toch zo hoog op met Thorbecke? Nou laat het dan ook zo functioneren. Een minister zou te allen tijde bereid moeten zijn haar/zijn portefeuille ter beschikking te stellen. Men wil de zaak voor 4 jaar dichttimmeren als waren het de bedrijfsmatige uitvoering van een strategisch plan... Wat wil je ook al die managementcursussen geschoeid op de principes van de Harvard Business School... Daar gaat dit land nog eens kapot aan
Mooiste was zo'n R1-pipo gisteren tegen Spekman en Dijsselbloem: gaat u naar de koning? Echtquote:Op donderdag 18 december 2014 11:33 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Ik vind dat altijd zo sneu dat gesmeek om een antwoord, rennend achter ene politicus die niks kwijt wil.
Blij dat ik geen "journalist" ben.
In de TK kan je inderdaad verwachten dat er een 'natuurlijke' partijdiscipline is omdat doorgaans het kabinet daar steunt op een meerderheid. Maar om als coalitiepartijen in de TK en als kabinet dan hetzelfde te verwachten bij een EK waarbij je pas door de constructieve partijen aka C3 een meerderheid hebt, dan ben je echt naïef om dat te denken en te verlangen. De EK staat los van de TK met reden, om zelfstandig de afweging tussen accepteren of verwerpen te maken.quote:Op donderdag 18 december 2014 11:16 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Bij een coalitie verwacht je een zekere vorm van partijdiscipline, hoe onterecht ook, omdat je samen afspraken maakt als regeringspartijen en denkt dat dit zowel in de EK als TK op steun zal rekenen. Breken de linies, zeker als je al zwak staat, dan verlies je ook de steun van constructieve oppositiepartijen, die hun nek uitsteken om "jouw" wetsvoorstellen er doorheen te krijgen.
Vergeef me mijn idealismequote:Op donderdag 18 december 2014 11:36 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Klinkt allemaal leuk jouw idealisme, maar zo werkt het natuurlijk niet. En die EK-lui weten dat ook wel, als je denkt dat zij dit echt uit principiële overwegingen doen ben behoorlijk naïef. Het zal allemaal wel dat het grondwettelijk mag en kan, maar dat is volledig irrelevant. Dit is pure politiek en heeft weinig met Thorbecke te maken.
Is het naiviteit, of een noodzakelijk geacht genomen risico? Uiteindelijk staan de leden van de EK wel los van de TK, maar blijven ze verbonden aan de partijen en hebben de partijvoorzitters van de politieke partijen wel een rol in het bepalen van een gemeenschappelijke koers. Vergeet niet dat de TK-leden directe volksvertegenwoordigers zijn en de EK getrapt gekozen door de leden van de Provinciale Staten, waar de partijkleur nog altijd een grote invloed heeft.quote:Op donderdag 18 december 2014 11:39 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
In de TK kan je inderdaad verwachten dat er een 'natuurlijke' partijdiscipline is omdat doorgaans het kabinet daar steunt op een meerderheid. Maar om als coalitiepartijen in de TK en als kabinet dan hetzelfde te verwachten bij een EK waarbij je pas door de constructieve partijen aka C3 een meerderheid hebt, dan ben je echt naïef om dat te denken en te verlangen. De EK staat los van de TK met reden, om zelfstandig de afweging tussen accepteren of verwerpen te maken.
Ik vind het sowieso een enge ontwikkeling die vanzelfsprekende partijdiscipline. Als TK en EK lid ben je verkozen (direct/indirect) en word je geacht te stemmen zonder last of ruggespraak. Dat er zonder vanzelfsprekende partijdiscipline niet geregeerd kan worden is niet interessant. Zoiets gaat regelrecht in tegen de grondwet als je het toch verlangt van leden van de Staten-Generaal.
Eens, maar omdat de grondwet er niet in voorziet is het dus oké? Verder..quote:Op donderdag 18 december 2014 12:03 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Is het naiviteit, of een noodzakelijk geacht genomen risico? Uiteindelijk staan de leden van de EK wel los van de TK, maar blijven ze verbonden aan de partijen en hebben de partijvoorzitters van de politieke partijen wel een rol in het bepalen van een gemeenschappelijke koers. Vergeet niet dat de TK-leden directe volksvertegenwoordigers zijn en de EK getrapt gekozen door de leden van de Provinciale Staten, waar de partijkleur nog altijd een grote invloed heeft.
Het gaat imho niet tegen de grondwet in, want de grondwet voorziet niet, zoals eerder besproken, in een duidelijke partijindeling, -hierarchie of -discipline. De getraptheid van de gekozen senatoren maakt het in mijn ogen nog "moeilijker" voor een partijpoliticus om de stem van het volk te vertegenwoordigen, aangezien er geen directe representatie is. Een TK-lid dat uit de fractie wordt gezet, kan zich nog beroepen op zijn achterban. Bij een senator is die basis een stuk smaller, aangezien niet kan worden betoogd dat dezelfde senator ook als onafhankelijk lid in de EK zou zijn gekomen.
Dit.quote:Op donderdag 18 december 2014 11:56 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Vergeef me mijn idealismeNatuurlijk ben ik niet naïef, ik probeer alleen aan te geven waar het systeem faalt.
Natuurlijk is dit harde politiek, maar de gebruikelijke weg is dat een minister dan haar conclusies trekt, dat dat nu omgedraaid wordt is wat me ergert, anders niets
Laat dat maar aan politici over.quote:Op donderdag 18 december 2014 10:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Met wat wil je die vent onder druk zetten dan?
quote:Op donderdag 18 december 2014 12:54 schreef Dutchguy het volgende:
Ik weet niet hoe jullie dit zien maar het lijkt me dat er ook als ze er wel uitkomen de werksfeer in het kabinet zo goed als onwerkbaar lijkt. Het vertrouwen tussen beide partijen lijkt me zo goed als weg. VVD is pissed-off omdat hun minister voor schut heeft gestaan in de Eerste Kamer en de PvdA heeft laten zien geen regie te hebben.
Strompelend naar maart?
Had mij reuze boeiend geleken. Beetje niets doen, beetje koffie drinken, beetje meer niets doen, beetje wachten etc etc. Ik heb mijn roeping gemist.quote:Op donderdag 18 december 2014 11:31 schreef Szura het volgende:
Je zou maar politiek verslaggever zijn, al uren in de kou hebben moeten staan en telkens hetzelfde riedeltje moeten afdraaien terwijl de politici de ene na de andere nietszeggende quote eruitgooien.
Er staat natuurlijk in artikel 67 lid 3 Grondwet dat leden zonder last stemmen. Het voert ver maar je zou kunnen zeggen dat fractiediscipline in zijn geheel ongrondwettelijk is. Dat is weer idealistisch natuurlijk, maar het geeft wel aan dat er wat dat betreft geen bodem in het systeem zit.quote:Op donderdag 18 december 2014 12:03 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het gaat imho niet tegen de grondwet in, want de grondwet voorziet niet, zoals eerder besproken, in een duidelijke partijindeling, -hierarchie of -discipline. De getraptheid van de gekozen senatoren maakt het in mijn ogen nog "moeilijker" voor een partijpoliticus om de stem van het volk te vertegenwoordigen, aangezien er geen directe representatie is. Een TK-lid dat uit de fractie wordt gezet, kan zich nog beroepen op zijn achterban. Bij een senator is die basis een stuk smaller, aangezien niet kan worden betoogd dat dezelfde senator ook als onafhankelijk lid in de EK zou zijn gekomen.
Geen idee of je het tegen mij hebt Fir3fly maar je zal mij niet op dit soort electoraal opportunisme kunnen betrappen, ik leg elke partij langs dezelfde lat. Voor hetzelfde geld probeer jij het voeten treden van de door de Premier zo geliefde Parlementaire geschiedenis door de partij van jouw keuze goed te pratenquote:Op donderdag 18 december 2014 12:30 schreef Fir3fly het volgende:
Dat ergert je natuurlijk alleen nu het jouw gekozen partij tegenwerkt.
Volgens de letter van de Grondwet is fractiediscipline inderdaad ongrondwettelijk. Maar de gedachte achter de bepaling was nooit om fractiediscipline te verbieden. Dat kan praktisch ook niet. Het is dan ook een vrij ouderwetse en symbolische bepaling.quote:Op donderdag 18 december 2014 13:50 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Er staat natuurlijk in artikel 67 lid 3 Grondwet dat leden zonder last stemmen. Het voert ver maar je zou kunnen zeggen dat fractiediscipline in zijn geheel ongrondwettelijk is. Dat is weer idealistisch natuurlijk, maar het geeft wel aan dat er wat dat betreft geen bodem in het systeem zit.
De Grondwet schiet te kort wat dat betreft. De Britten, hoewel geen geschreven grondwet, hebben het systeem van de fractiediscipline wel beter verwerkt in hun constitutionele principes. Dat moet ook wel in een meerderheidssysteem waar de versnippering van meningen binnen de grote partijen plaatsvindt. Daar heb je speciale fractieleden, de Whips ( die vast niet voor niets zo heten) die voor de fractiediscipline zorgen.quote:Op donderdag 18 december 2014 13:58 schreef Ryon het volgende:
[..]
Volgens de letter van de Grondwet is fractiediscipline inderdaad ongrondwettelijk. Maar de gedachte achter de bepaling was nooit om fractiediscipline te verbieden. Dat kan praktisch ook niet. Het is dan ook een vrij ouderwetse en symbolische bepaling.
Wel leuk om mee te schermen in dit soort gevallen. Het zegt alleen niets.
twitter:JosHeymans twitterde op donderdag 18-12-2014 om 14:02:30BREKEND: dissidenten weigeren deal te sluiten met PvdA-top. #kerstcrisis reageer retweet
Ben benieuwd als dit waar is.twitter:JosHeymans twitterde op donderdag 18-12-2014 om 14:03:44Dissidenten weigeren deal te sluiten, melden direct betrokkenen. http://t.co/l0eGMOuLdd reageer retweet
Ik vind Duivensteijn echt een baasquote:Op donderdag 18 december 2014 14:09 schreef L3gend het volgende:
twitter:JosHeymans twitterde op donderdag 18-12-2014 om 14:02:30BREKEND: dissidenten weigeren deal te sluiten met PvdA-top. #kerstcrisis reageer retweet
Ben benieuwd als dit waar is.twitter:JosHeymans twitterde op donderdag 18-12-2014 om 14:03:44Dissidenten weigeren deal te sluiten, melden direct betrokkenen. http://t.co/l0eGMOuLdd reageer retweet
Gaat kabinet daadwerkelijk vallen
De verhalen dat het de goede kant op ging kwamen ook alleen van de VVD he...Zijlstra en Schippers... was druk zetten dus.quote:Op donderdag 18 december 2014 14:09 schreef L3gend het volgende:
Gaat kabinet daadwerkelijk vallen
Dat is lastig. Wat wij hebben willen verbieden is dat Kamerleden gehouden zouden kunnen worden aan een bepaalde stem. Dus dat SP'ers een contract tekenen dat ze verplicht zijn altijd met de grote leider mee te stemmen. Met de herziening in 1983 is dat met de wijziging van artikel 67 lid 3 ook wel gewaarborgd. Wij willen het artikel ook niet uit de Grondwet hebben.quote:Op donderdag 18 december 2014 14:04 schreef SureD1 het volgende:
[..]
De Grondwet schiet te kort wat dat betreft. De Britten, hoewel geen geschreven grondwet, hebben het systeem van de fractiediscipline wel beter verwerkt in hun constitutionele principes. Dat moet ook wel in een meerderheidssysteem waar de versnippering van meningen binnen de grote partijen plaatsvindt. Daar heb je speciale fractieleden, de Whips ( die vast niet voor niets zo heten) die voor de fractiediscipline zorgen.
Een Grondwet die recht doet aan de realiteit zou wat dat betreft gewenst zijn, maar verander die maar eens, als je al geen ordinaire zorgwet door de Staten-Generaal krijgt...
En de andere helft van de EK die tegen stemde? Zo werkt democratie nu eenmaal...You win some, you lose some..quote:Op donderdag 18 december 2014 14:12 schreef Tem het volgende:
Dan zoeken die fucking dissidenten het maar uit.
Daar is het nu te laat voor aangezien ze een zetel bezetten.quote:Op donderdag 18 december 2014 14:12 schreef Tem het volgende:
Dan zoeken die fucking dissidenten het maar uit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |