2per jaar?quote:Op maandag 15 december 2014 13:04 schreef Tja..1986 het volgende:
Voor op brood koop ik 2x per jaar een kuipje smeerbare roomboter van het huismerk van AH. Voor bakken gebruik ik het eigenlijk nooit.
Kerrygold is veel smeerbaarder dan andere boter, normandische rauwemelkse gekarnde boter smaakt erg mooi, maar tussen de standaard supermarkt boter zit verder weinig verschilquote:Op maandag 15 december 2014 16:21 schreef quirina het volgende:
Roomboter is roomboter.. Wat nou beste roomboter?![]()
Als je dan echt boter wil zonder risico op groeihormonen/antibiotica en diervriendelijk kies je voor biologische boter.
Ik merk geen verschil tussen Campina boter of huismerken hoor.
Ik bewaar het nu ook wel buiten de koelkast, maar dan gewoon in het plastic/papier waar het mee in de supermarkt ligt.quote:Op maandag 15 december 2014 14:30 schreef Lienekien het volgende:
Als je roomboter op je brood wilt: botervlootje gebruiken en de boter buiten de koelkast bewaren.
Wordt de boter daar anders van?quote:Op maandag 15 december 2014 22:26 schreef RickoKun het volgende:
Grasboter is de koning inderdaad!
Mensen die roomboter mishandelen met een kaasschaaf
Doe ik vaak genoeg. Als de boter hard is omdat het met uit de koelkast komt, zo een plakje op een broodje. Daar verneuk je de boter minder mee dan er met een mes een stuk uit hakken waarmee je niet eens kan smeren.quote:Op maandag 15 december 2014 22:26 schreef RickoKun het volgende:
Grasboter is de koning inderdaad!
Mensen die roomboter mishandelen met een kaasschaaf
quote:Op maandag 15 december 2014 23:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wordt de boter daar anders van?
Wat doen ze eigenlijk anders met boter in Frankrijk?quote:Op dinsdag 16 december 2014 10:25 schreef Weltschmerz het volgende:
Best lekker, maar in Frankrijk is de boter eigenlijk altijd lekkerder, niet alleen de rauwmelkse.
Andere koeien en ander gras denk ik.quote:Op dinsdag 16 december 2014 10:27 schreef Chewie het volgende:
[..]
Wat doen ze eigenlijk anders met boter in Frankrijk?
Klopt, die zeggen mioooouuuxquote:Op dinsdag 16 december 2014 11:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Andere koeien en ander gras denk ik.
quote:Op dinsdag 16 december 2014 11:43 schreef VitaminWater het volgende:
[..]
Klopt, die zeggen mioooouuux
Er zitten verschillende melkvetten in boter, met elk andere temperaturen waarop ze vloeibaar worden. Door deze van elkaar te scheiden is het mogelijk de boter zo samen te stellen met melkvetten dat hij smeerbaarder blijft op lage temperaturen of juist harder bij hogere temperaturen. Wel bewerkt dus, maar geen toevoegingen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 12:55 schreef pokkerdepok het volgende:
lekker smeerbaar komt toch door toegevoegde troep?
ah, okeequote:Op dinsdag 16 december 2014 13:06 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Er zitten verschillende melkvetten in boter, met elk andere temperaturen waarop ze vloeibaar worden. Door deze van elkaar te scheiden is het mogelijk de boter zo samen te stellen met melkvetten dat hij smeerbaarder blijft op lage temperaturen of juist harder bij hogere temperaturen. Wel bewerkt dus, maar geen toevoegingen.
Ja, ben alleen. Gooi dat kuipje vaak ook nog minstens half vol weg omdat ik hem niet meer zo fris vind. Dus ik gebruik echt amper boter.quote:Op dinsdag 16 december 2014 15:19 schreef fotostarter het volgende:
[..]
Ok. Ben je alleen? Vond het zo weinig
Jeinquote:Op dinsdag 16 december 2014 13:06 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Er zitten verschillende melkvetten in boter, met elk andere temperaturen waarop ze vloeibaar worden. Door deze van elkaar te scheiden is het mogelijk de boter zo samen te stellen met melkvetten dat hij smeerbaarder blijft op lage temperaturen of juist harder bij hogere temperaturen. Wel bewerkt dus, maar geen toevoegingen.
Ik ben ook de enige hier maar gebruik minimaal een pakje per twee weken.quote:Op dinsdag 16 december 2014 15:19 schreef fotostarter het volgende:
[..]
Ok. Ben je alleen? Vond het zo weinig
Daarom vond ik het ook zo vreemd. Hier zijn we met 3 personen, en elke week een pakje en een rol roomboterquote:Op dinsdag 16 december 2014 16:24 schreef DrNick het volgende:
[..]
Ik ben ook de enige hier maar gebruik minimaal een pakje per twee weken.
Ditquote:Op woensdag 17 december 2014 15:20 schreef fotostarter het volgende:
[..]
Daarom vond ik het ook zo vreemd. Hier zijn we met 3 personen, en elke week een pakje en een rol roomboter
Maar word boter niet slecht dan als je het in een warme omgeving laat staan? Mijn keuken zit aan de huiskamer vast. Dus altijd een vrij warme temperatuur.quote:Op maandag 15 december 2014 14:30 schreef Lienekien het volgende:
Als je roomboter op je brood wilt: botervlootje gebruiken en de boter buiten de koelkast bewaren.
Ik bewaar hem ook in de keuken welke aan de huiskamer vastzit.quote:Op woensdag 17 december 2014 19:33 schreef TimeJumper het volgende:
[..]
Maar word boter niet slecht dan als je het in een warme omgeving laat staan? Mijn keuken zit aan de huiskamer vast. Dus altijd een vrij warme temperatuur.
Nou ja, dat dus. Een paar dagen kan boter prima op kamertemperatuur. Veel langer zou ik niet doen. Dus de hoeveelheid pas je aan aan je gebruik.quote:Op woensdag 17 december 2014 21:46 schreef TimeJumper het volgende:
Oh dat red ik niet 7 a 8 dagen, dat word een stuk langer. Zoveel boter smeer ik niet
Mijn moeder gebruikt daarvoor Butella Bak en Braadquote:Op woensdag 17 december 2014 23:40 schreef Klaploper het volgende:
Door de helft snijden en de ene helft buiten de koelkast kan natuurlijk ook. Maar boter gaat er hier vrij snel doorheen.
Op brood en bijna elke dag wel bij het koken.
Een buk en braak productquote:Op woensdag 17 december 2014 23:55 schreef DrNick het volgende:
[..]
Mijn moeder gebruikt daarvoor Butella Bak en Braad
Dat las ik laatst ook op een etiket: "verrijkt met plantaardige olie".quote:Op dinsdag 16 december 2014 16:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jein
Er zijn ook smeerbare "roomboters" waar een gedeelte plantaardige olie aan is toegevoegd
Dat is toch ook gezond of niet, wel een stuk makkelijker.quote:Op donderdag 18 december 2014 10:32 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat las ik laatst ook op een etiket: "verrijkt met plantaardige olie".
Ik zou zelf voor de formulering 'verarmd met plantaardige olie' hebben gekozen. De laatste tijd lees je steeds meer dat margarine nou juist ongezond is en boter goed vanwege de bewerkingen die ze ondergaan. Olie is natuurlijk ook gewoon vet, hartstikke gezond en je gooit er een paar eierdooiers bij en slaat het tot mayonaise en het is ineens ongezond? Ik krijg een beetje het gevoel dat we in de maling genomen worden en hecht zoals zo velen dan ook vooral waarde aan de gezondheisinzichten die het best aansluiten bij mijn smaak en overtuiging en lekker vind ik het niet.quote:Op donderdag 18 december 2014 12:00 schreef TimeJumper het volgende:
[..]
Dat is toch ook gezond of niet, wel een stuk makkelijker.
Neem even de moeite je iets in de regelgeving omtrent melkveehouderij te kennen voordat je wat Wakker Dier raaskalt.quote:Op maandag 15 december 2014 16:21 schreef quirina het volgende:
Als je dan echt boter wil zonder risico op groeihormonen/antibiotica en diervriendelijk kies je voor biologische boter.
Verrijkt? Verneukt bedoelen zequote:Op donderdag 18 december 2014 10:32 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat las ik laatst ook op een etiket: "verrijkt met plantaardige olie".
Ik zal hem binnenkort een keer kijken, maar imho is de Keuringsdienst van waarde doorgaans beter in het produceren van spektakel en reuring (leuk joh, iemand van de telefonische klantenservice voor paal zetten...) dan goed onderbouwde inhoud.quote:Op maandag 22 december 2014 22:48 schreef Spanky78 het volgende:
Kijk hier even:
Leuk verhaal. Verschillen zijn minimaal, zeker in de supermarkt.
Dat zei ik ook al ergens, ik doe het alleen anders.quote:Op dinsdag 23 december 2014 10:10 schreef Rorsach het volgende:
Zelf karnen.
Gewoon een bakje slagroom in een plastic fles met brede hals/bakje doen, knikker erbij en schudden maar. Na een paar minuten heb je heerlijke boter, even drogen met een keukenpapiertje en zout naar smaak toevoegen.
datquote:Op maandag 15 december 2014 16:21 schreef quirina het volgende:
minder spatten = minder waterquote:Op dinsdag 23 december 2014 18:52 schreef Sorella het volgende:
Tegenwoordig hebben ze ook roomboter wat niet spat tijdens het bakken omdat het langer geklopt is.
het spat ook een stuk minder maar ik zet er toch een klein vraagtekentje bij of dat nu echt komt omdat het langer geklopt is.
Er is echt wel verschil te proeven tussen verschillende soorten boter. Die van de supermarkt lijken wel heel erg op elkaar, dat is waar.quote:Op dinsdag 23 december 2014 18:54 schreef fs180 het volgende:
[..]
dat
en de boter die moeilijk smeert is beter want het hoort hard te zijn
ja, dus?quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:01 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Er is echt wel verschil te proeven tussen verschillende soorten boter. Die van de supermarkt lijken wel heel erg op elkaar, dat is waar.
Jij reageert met 'dat', oftewel je bent het eens met wat je quote. Die user zegt dat boter boter is en dat het alleen om antibiotica en hormonen gaat. Dat is totale onzin.quote:
laten we elkaar niet voorhouden dat er echt daadwerkelijk verschil zit in de verschillende blokjes grasboter zegquote:Op dinsdag 23 december 2014 19:05 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Jij reageert met 'dat', oftewel je bent het eens met wat je quote. Die user zegt dat boter boter is en dat het alleen om antibiotica en hormonen gaat. Dat is totale onzin.
Ik vind het vreemd dat dit roomboter mag heten. Ik denk dat je Campina BoterGoud bakken & braden bedoeld. Deze ziet er inderdaad heel anders uit en bevat bovendien slechts 81% melkvet...quote:Op dinsdag 23 december 2014 18:52 schreef Sorella het volgende:
Tegenwoordig hebben ze ook roomboter wat niet spat tijdens het bakken omdat het langer geklopt is.
het spat ook een stuk minder maar ik zet er toch een klein vraagtekentje bij of dat nu echt komt omdat het langer geklopt is.
Het is inderdaad geen harde wetenschap, maar bevat heel wat meer waarheid dan een aantal plempsels hier.quote:Op dinsdag 23 december 2014 07:05 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ik zal hem binnenkort een keer kijken, maar imho is de Keuringsdienst van waarde doorgaans beter in het produceren van spektakel en reuring (leuk joh, iemand van de telefonische klantenservice voor paal zetten...) dan goed onderbouwde inhoud.
Kan zijn dat er een emulgator is toegevoegd als productiehulpmiddel, dat hoeft dan niet gedeclareerd te worden. Ik weet niet of dat Ivm het boterbesluit wel mag. Campina zal dat ook niet zomaar willen gok ik. Dus misschien hebben ze een andere truc uitgehaald met fracties botervet die spatten voorkomen.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:41 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik vind het vreemd dat dit roomboter mag heten. Ik denk dat je Campina BoterGoud bakken & braden bedoeld. Deze ziet er inderdaad heel anders uit en bevat bovendien slechts 81% melkvet...
Bovendien pure kapitaal vernietiging. Weet je wel niet wat een koe wel niet heeft gekost voordat ze überhaupt melk geven.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:42 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Het is inderdaad geen harde wetenschap, maar bevat heel wat meer waarheid dan een aantal plempsels hier.
De verschillen in roomboter zijn marginaal. Groeihormoon of antibiotica zit er niet in. Overigens krijgen 'biologische' dieren ook gewoon antibiotica als ze ziek zijn. Ze laten en koe niet zomaar dood gaan,dat zou pas onvriendelijk zijn.
Groeihormonen zijn in Europa gewoon verboden in de voedselketen, biologisch of niet.
Die bedoel ik en er staat ook roomboter op het pakje.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:41 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik vind het vreemd dat dit roomboter mag heten. Ik denk dat je Campina BoterGoud bakken & braden bedoeld. Deze ziet er inderdaad heel anders uit en bevat bovendien slechts 81% melkvet...
Klopt, alleen wordt er in de biologische sector stukken minder antibiotica gebruikt.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:42 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Het is inderdaad geen harde wetenschap, maar bevat heel wat meer waarheid dan een aantal plempsels hier.
De verschillen in roomboter zijn marginaal. Groeihormoon of antibiotica zit er niet in. Overigens krijgen 'biologische' dieren ook gewoon antibiotica als ze ziek zijn. Ze laten en koe niet zomaar dood gaan,dat zou pas onvriendelijk zijn.
Groeihormonen zijn in Europa gewoon verboden in de voedselketen, biologisch of niet.
Het is in ieder geval roomboter met 81% vet, ik heb het even opgezocht. Zit iets meer onverzadigd vet in dan standaardboter (5% meer). Ze hebben een patent ingediend, maar dat kan ik zo snel niet vinden. Ik ben wel benieuwd wat ze hebben gedaan. Dat harder kloppen zal meer marketingpraat dan werkelijkheid zijn, misschien is de boter beter geemulgeerd, of op een speciale manier...quote:Op dinsdag 23 december 2014 21:44 schreef Sorella het volgende:
[..]
Die bedoel ik en er staat ook roomboter op het pakje.
Het vetgehalte van roomboter ligt tussen de 80 en 90% (net opgezocht) dus dan zou het echte roomboter moeten zijn.
ik hou de verklaring van fs180 wel aan.
Maakt niet uit. De melk van koeien die onder de antibiotica zitten word gesepareerd.quote:Op dinsdag 23 december 2014 22:03 schreef drakin het volgende:
[..]
Klopt, alleen wordt er in de biologische sector stukken minder antibiotica gebruikt.
Daarnaast zijn er van al die boeren slechts 15 biologische boerenbedrijven in Nederland die helemaal geen antibiotica gebruiken.
Gezien, interessante aflevering.quote:Op dinsdag 16 december 2014 10:37 schreef VitaminWater het volgende:
Ik raad iedereen hier aan om de aflevering over roomboter te bekijken van de Keuringsdienst van waarde.
Dan kom je erachter dat de goedkoopste eigenmerk roomboter precies hetzelfde is als de duurste, omdat roomboter een beschermde productnaam is.
Dat staat in de Europese wet. Hoe goed die wet door verschillende landen wordt nageleefd is een ander punt. In Nederland, Frankrijk en Duitsland is de controle streng (wil niet zeggen dat in andere landen de controle niet streng is, maar in deze landen ken ik de situatie enigszins)quote:Op zaterdag 24 januari 2015 18:26 schreef -Mellow- het volgende:
Waarop baseren jullie dat hormonen niet zijn toegestaan in de EU? Hoe zeker weten jullie dat?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |