Ben ik helemaal met je eens. Chauffeur zit fout, want die gooit 'm ongezien naar rechts. Maar als je van tevoren ziet dat je voor je een aanhangwagen hebt (rijdt langzaam) en naast je een vrachtauto (rijdt ook langzaam) dan is het toch een stuk slimmer om achter de vrachtauto in te voegen en meteen in te halen? Althans, dat zou ik doen. Maar het gros van het volk (en ook deze bestuurder, dat is duidelijk te zien op het filmpje) vindt alleen de eerste drie meter asfalt voor de auto ongelooflijk interessant.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:05 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Sorry, maar zij is al grotendeels voorbij de vrachtwagen op het moment dat de doorgetrokken streep pas ophoudt. Had ze dan al over die paar honderd meter moeten afremmen naar minder dan 80? Lijkt mij helemaal geen goede oplossing. Daarbij, vrachtwagen had haar allang kunnen zien als hij in zijn spiegels had gekeken en daarmee kunnen weten dat er een auto rechts van hem zat.
Aangezien de vrachtwagen de achterkant aantikt zat de auto in de dodehoek aan de voorkant, ik heb me zelf ook wel een de pleuris gezocht naar een auto in mijn spiegel die vrolijk in mijn dooie hoek zat.... Had de auto hem voorbij geweest had hij die auto niet geraakt aangezien deze hem voorbij was......quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:05 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Sorry, maar zij is al grotendeels voorbij de vrachtwagen op het moment dat de doorgetrokken streep pas ophoudt. Had ze dan al over die paar honderd meter moeten afremmen naar minder dan 80? Lijkt mij helemaal geen goede oplossing. Daarbij, vrachtwagen had haar allang kunnen zien als hij in zijn spiegels had gekeken en daarmee kunnen weten dat er een auto rechts van hem zat.
Volgens mij had hij gewoon die aanhangwagen een stuk sneller ingeschat en juist het idee gehad op deze manier het minst in de weg te rijden. Het hoeft niet altijd per se ikke ikke te zijn.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:03 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Je hebt wel een punt. Het is voor automobilist handiger geweest als ze een beetje ingehouden hadden. maarja, ikke eerst en de rest komt later.
De vrachtwagen en auto rijden eerst een stuk naast elkaar bij een doorgetrokken streep. DAAR had de chauffeur in zijn spiegels moeten kijken. Dan had hij de auto WEL opgemerkt.quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:33 schreef liebherr-machinist het volgende:
[..]
Aangezien de vrachtwagen de achterkant aantikt zat de auto in de dodehoek aan de voorkant, ik heb me zelf ook wel een de pleuris gezocht naar een auto in mijn spiegel die vrolijk in mijn dooie hoek zat.... Had de auto hem voorbij geweest had hij die auto niet geraakt aangezien deze hem voorbij was......
Daar zat hij dus al in de dode hoek, en een chauffeur kan niet 24 uur per dag in zijn spuegel turen hij moet ook voor zich kijken....quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:35 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
De vrachtwagen en auto rijden eerst een stuk naast elkaar bij een doorgetrokken streep. DAAR had de chauffeur in zijn spiegels moeten kijken. Dan had hij de auto WEL opgemerkt.
Daar kun je 'm zien. Aan de rechterzijde zit standaard een (verplichte) dodehoekspiegel.quote:Op dinsdag 16 december 2014 19:23 schreef Fer het volgende:
Maar voor de vrachtwagel rijders onder ons, dit is het punt waar de 20tonner reed:
https://www.google.nl/map(...)KKdUryXl6jknCX7A!2e0
De auto reed op de meest rechter strook, naast de trailer. Kan je die al zien in de spiegel, of is het te ver naar rechts, of de hoek te groot?
Ofwel, kop gebruiken en weten dat als je verderop naar rechts moet, alvast kijken of er iemand aankomt, die je dode hoek in wil verstoppen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 20:05 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Daar kun je 'm zien. Aan de rechterzijde zit standaard een (verplichte) dodehoekspiegel.
Alleen het stuk tussen rechtervoorzijde kabine en een straal van ongeveer vijf meter daar vandaan kan voor de chauffeur een blind stuk zijn.
veel kilometers maken en buiten de comfort zone werkt gewoon het beste. Gewoon drukte opzoeken en dan ervaren dat het allemaal wel meevalt. Hellingproef is ff een technisch ding wat ze vast wel onder de knie krijgt.quote:
het grote voordeel van een slipcursus/voortgezette rij opleiding is dat je leert wat de grens is van een auto voordat ie uitbreekt of gekke dingen gaat doen. Als je dat hebt ervaren zul je weer leren hoe het nou echt voelt als het 'misgaat' en dat je met een paar simpele dingen (koppeling in, gas los/gas bij, tegensturen etc) al een hele hoop kunt corrigeren.quote:
Grappig hoe een groot deel van de dashcamfilmers dus gewoon zelf te hard en te dicht op zijn voorgangers rijdt. Lekker links blijven plakken achter je voorganger als een echte aso.quote:Op dinsdag 16 december 2014 14:52 schreef Chai het volgende:
http://www.dumpert.nl/med(...)hcam_compilatie.html
Jep. Ik zie het op de snelweg op de linkerbaan zó vaak gebeurenquote:Op dinsdag 16 december 2014 21:16 schreef Justinn het volgende:
[..]
Grappig hoe een groot deel van de dashcamfilmers dus gewoon zelf te hard en te dicht op zijn voorgangers rijdt. Lekker links blijven plakken achter je voorganger als een echte aso.
Wat heeft die op 2:30 geraakt?quote:Op dinsdag 16 december 2014 14:52 schreef Chai het volgende:
http://www.dumpert.nl/med(...)hcam_compilatie.html
Waarom? Ze reden op gescheiden rijstroken. Die vrachtwagen hoefde helemaal niet naar rechts, daar koos die voor. Nogal logisch dat de autobestuurder gewoon doorrijdt, er is immers alle tijd om een plekje op de weg te zoeken en niemand hoeft daar van strook te wisselen. Waarom zou je verwachten dat iemand tegen je aan rijdt?quote:Op dinsdag 16 december 2014 17:03 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Je hebt wel een punt. Het is voor automobilist handiger geweest als ze een beetje ingehouden hadden. maarja, ikke eerst en de rest komt later.
Nee, stel dat de vrachtwagenchauffeur op de andere rijstrook was blijven rijden, dan had de auto tussen aanhanger (voor) en vrachtauto (naast) blijven zitten. Daarbij is het verschil in snelheid tussen die voertuigen niet groot. Ik weet niet hoe jullie erover denken, maar ik zou mij niet op m'n gemak voelen als ik in een situatie kom waarbij ik voledig afhankelijk ben van acties van anderen en hopen dat ze niet het verkeerde doen. En dat is de situatie waar ze zelf voor heben gekozen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 23:00 schreef twiFight het volgende:
[..]
Waarom? Ze reden op gescheiden rijstroken. Die vrachtwagen hoefde helemaal niet naar rechts, daar koos die voor. Nogal logisch dat de autobestuurder gewoon doorrijdt, er is immers alle tijd om een plekje op de weg te zoeken en niemand hoeft daar van strook te wisselen. Waarom zou je verwachten dat iemand tegen je aan rijdt?
Een ieder ze plek op de weg is rechts. Dus als de chauffeur de personen auto niet zijn dooiehoek in heeft zien kruipen hebben ze een probleem.quote:Op dinsdag 16 december 2014 23:00 schreef twiFight het volgende:
[..]
Waarom? Ze reden op gescheiden rijstroken. Die vrachtwagen hoefde helemaal niet naar rechts, daar koos die voor. Nogal logisch dat de autobestuurder gewoon doorrijdt, er is immers alle tijd om een plekje op de weg te zoeken en niemand hoeft daar van strook te wisselen. Waarom zou je verwachten dat iemand tegen je aan rijdt?
Ze zegt: "die vrachtwagen drukte me", dat zeg je als je rijdt, als je meerijdt zeg je: "drukte jou". Maar wel kudo's dat ze zo rustig bleven.quote:Op dinsdag 16 december 2014 14:32 schreef Chai het volgende:
Hoe komen jullie erbij dat het een zij is? Op het filmpje klinkt het alsof de vrouw de passagier is hoor.
Dat is zeer waarschijnlijk en de vrachtwagen zal dan ook de schuld krijgen. Dat neemt niet weg dat ze zelf deze situatie met een beetje inzicht hadden zien aankomen en kunnen voorkomen. Wetende van de dode hoek en de manier waarop ik naast de vrachtwagen terecht ben gekomen, had ik die vrachtwagen via m'n spiegels in de gaten gehouden en eventueel naar rechts kunnen uitwijken (als daar geen pechgeval stond...). Sowieso was het neem ik aan niet de bedoeling achter de aanhanger te blijven zitten, dus kijk je toch in je spiegels?quote:En de auto bij dat ongeluk ging niet uit zichzelf naar links, maar werd door het naar rechts gaan van de vrachtwagen naar links geduwd. De vrachtwagen zag de auto niet doordat ze blijkbaar precies in de dode hoek reden.
Een vrachtauto mag maar 80, maar met een geïjkte tachograaf zal het snelheidsverschil tussen vrachtauto en auto-met-aanhanger niet veel zijn. (Zeker als de vrachtauto nog iets sneller reed dan toegestaan is.)quote:Op woensdag 17 december 2014 08:44 schreef S95Sedan het volgende:
Die bestuurster van die auto zat gewoon niet op te letten, als je goed je spiegels in de gaten houdt en bezig bent met auto rijden dan zie je die vrachtwagen lang en breed opschuiven naar links.
Ten tweede gaat ze zelf in die dode hoek rijden en dan ben je gewoon sowieso al niet slim bezig, ze had gewoon moeten wachten. Tevens ziet ze toch dat de auto voor d'r niet hard genoeg gaat en ze dus klem komt te zitten.... (Logisch vrachtwagen en auto+aanhanger mogen beide maar 90)
Dat is ook de juiste instelling. Als je afwachtend en onzeker bent komt dat in het verkeer niet goed. Je moet juist de "laat maar komen"-instelling hebben. Dingen zien als een uitdaging is goed voor je zelfvertrouwen, en het is ook goed te merken als je in een auto zit.quote:Op dinsdag 16 december 2014 20:56 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
[..]
veel kilometers maken en buiten de comfort zone werkt gewoon het beste. Gewoon drukte opzoeken en dan ervaren dat het allemaal wel meevalt. Hellingproef is ff een technisch ding wat ze vast wel onder de knie krijgt.
Belangrijkste is (in gezonde mate) schijt hebben aan waar je rijdt en vooral durven een stapje extra te zetten en assertief te rijden.
Er was een periode dat pas-geslaagden een slipcursus cadeau kregen.quote:[..]
het grote voordeel van een slipcursus/voortgezette rij opleiding is dat je leert wat de grens is van een auto voordat ie uitbreekt of gekke dingen gaat doen. Als je dat hebt ervaren zul je weer leren hoe het nou echt voelt als het 'misgaat' en dat je met een paar simpele dingen (koppeling in, gas los/gas bij, tegensturen etc) al een hele hoop kunt corrigeren.
Als de vrachtwagen daar was blijven rijden en die auto achter de aanhanger en naast de vrachtauto was blijven zitten, dan was er geen ongeluk gebeurt! Natuurlijk wil je niet naast een vrachtwagen blijven rijden en die vrachtwagen wil je het liefst ook naar rechts hebben, maar als die vrachtwagen eerst was blijven rijden waar die reed dan hadden zowel de auto met aanhanger, de andere auto én de vrachtwagen alle tijd van de wereld gehad om voor danwel achter elkaar langs te gaan. In welke volgorde maakt dan geen drol uit, maar er was geen ongeluk gebeurt. Het is geen verplichting om binnen 3 seconden naar rechts te gaan, je moet naar rechts gaan wanneer dat kan.quote:Op dinsdag 16 december 2014 23:22 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Nee, stel dat de vrachtwagenchauffeur op de andere rijstrook was blijven rijden, dan had de auto tussen aanhanger (voor) en vrachtauto (naast) blijven zitten. Daarbij is het verschil in snelheid tussen die voertuigen niet groot.
Welkom in het verkeer, een situatie waarbij je op elk mogelijk moment afhankelijk bent van anderen. Ik snap best dat je vervelende situaties probeert te voorkomen, maar dat lukt niet altijd en ook in vervelende situaties moet je er gewoon op kunnen vertrouwen dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen, ook als een nietige sterveling onverhoopt achter een aanhanger en naast een vrachtwagen vastzit.quote:Ik weet niet hoe jullie erover denken, maar ik zou mij niet op m'n gemak voelen als ik in een situatie kom waarbij ik voledig afhankelijk ben van acties van anderen en hopen dat ze niet het verkeerde doen. En dat is de situatie waar ze zelf voor heben gekozen.
Ja hoor, ik weet niet of de vrachtwagenchauffeur nog een hartverzakking heeft gehad maar de filmers kwamen er in ieder geval goed van af.quote:Op woensdag 17 december 2014 08:28 schreef Chai het volgende:
Maar iedereen is er ongedeerd vanaf gekomen toch?
Je hoeft niet ieder moment afhankelijk te zijn van anderen. Op belangrijke momenten kan je prima zelf de regie in eigen hand houden. De automobilist kon makkelijk anticiperen dat als hij rechts bleef aanhouden, dat hij dan achter een aanhangwagen en naast een vrachtwagen terecht zou komen. Wat hield hem tegen om achter de vrachtwagen aan te sluiten?quote:Op woensdag 17 december 2014 09:53 schreef twiFight het volgende:
Welkom in het verkeer, een situatie waarbij je op elk mogelijk moment afhankelijk bent van anderen. Ik snap best dat je vervelende situaties probeert te voorkomen, maar dat lukt niet altijd en ook in vervelende situaties moet je er gewoon op kunnen vertrouwen dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen, ook als een nietige sterveling onverhoopt achter een aanhanger en naast een vrachtwagen vastzit.
Ik kan niet genoeg benadrukken dat de oorzaak duidelijk is. Ja, vrachtauto had niet naar rechts moeten gaan. Dat in de eerste plaats. Vrachtwagenchauffeur = fout. Duidelijk genoeg?quote:Op woensdag 17 december 2014 09:53 schreef twiFight het volgende:
[..]
Als de vrachtwagen daar was blijven rijden en die auto achter de aanhanger en naast de vrachtauto was blijven zitten, dan was er geen ongeluk gebeurt! Natuurlijk wil je niet naast een vrachtwagen blijven rijden en die vrachtwagen wil je het liefst ook naar rechts hebben, maar als die vrachtwagen eerst was blijven rijden waar die reed dan hadden zowel de auto met aanhanger, de andere auto én de vrachtwagen alle tijd van de wereld gehad om voor danwel achter elkaar langs te gaan. In welke volgorde maakt dan geen drol uit, maar er was geen ongeluk gebeurt. Het is geen verplichting om binnen 3 seconden naar rechts te gaan, je moet naar rechts gaan wanneer dat kan.
Maar ik heb het over de automobilist die geen briljante keuze maakt. Hoe je het ook wendt of keert, het blijft een overzichtelijke en vermijdbare situatie, vrachtauto en auto met aanhanger zag je al ruim van tevoren. Het is veel beter om daar eerder op te reageren. Of je trapt het gas in en probeert voor de aanhanger te komen, of je zakt een stukje terug en haalt de vrachtauto dan pas in. Afhankelijk zijn van het andere verkeer betekent niet dat je de goden moet verzoeken. Dit is een typisch geval van passief rijgedrag waarbij men hoopt dat het wel goed komt.quote:[..]
Welkom in het verkeer, een situatie waarbij je op elk mogelijk moment afhankelijk bent van anderen. Ik snap best dat je vervelende situaties probeert te voorkomen, maar dat lukt niet altijd en ook in vervelende situaties moet je er gewoon op kunnen vertrouwen dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen, ook als een nietige sterveling onverhoopt achter een aanhanger en naast een vrachtwagen vastzit.
Leuk stukje uit je verhaal, wanneer kan je naar rechts??quote:Op woensdag 17 december 2014 09:53 schreef twiFight het volgende:
[..]
Het is geen verplichting om binnen 3 seconden naar rechts te gaan, je moet naar rechts gaan wanneer dat kan.
[..]
Dat ben ik geheel met je eens. Het valt mij echter op dat men hier het bijna niet heeft over de hoofdverantwoordelijke (de vrachtwagen), maar wel over wat die auto allemaal had moeten doen. En zo lang de maatschappij in dit soort gevallen de aandacht vooral op de ander legt zal de veroorzakende partij niet verbeteren.quote:Op woensdag 17 december 2014 11:28 schreef liebherr-machinist het volgende:
[..]
Leuk stukje uit je verhaal, wanneer kan je naar rechts??
Als je ruimte hebt, die chauffeur heeft de auto Niet gezien dus kon hij voor zijn idee naar rechts, om ruimte te maken voor het verkeer aangezien de linkerbaan daar ook verdwijnt zie de pijlen op de weg.
Dit is gewoon een gevalletje sorry niet gezien.....
Sterker nog, dodehoekherkenning is zelfs al leverbaar op bijvoorbeeld een Opel Adamquote:Op woensdag 17 december 2014 12:07 schreef twiFight het volgende:
Het lijkt wel alsof wij de dode hoek en de doden die daardoor komen geaccepteerd hebben, terwijl dezelfde techniek wél ingezet wordt om makkelijker te kunnen parkeren in personenauto's. Een sensor verbonden met een ledje/piepje kan niet meer dan een paar tientjes kosten.
Omdat het deel dat de chauffeur fout was overduidelijk is. Wat zou daarover nog meer gezegd moeten worden?quote:Op woensdag 17 december 2014 12:07 schreef twiFight het volgende:
Het valt mij echter op dat men hier het bijna niet heeft over de hoofdverantwoordelijke (de vrachtwagen), maar wel over wat die auto allemaal had moeten doen.
Let op! Dit is de basis voor de o zo gehate voorrangsziekte. "Ik hoef niks te doen, want ik hoef geen voorrang te verlenen."quote:En zo lang de maatschappij in dit soort gevallen de aandacht vooral op de ander legt zal de veroorzakende partij niet verbeteren.
Veel innovaties in de autobranche werden al een tijd eerst toegepast in de vrachtautosector. Maar zelfs ondanks alle innovaties is het niet altijd mogelijk om een 100% zicht rondom de vrachtauto te realiseren. Maar we komen in de buurt, het is aan de chauffeur om toch beter te kijken zolang er dode hoeken zijn.quote:Ik vind het anno 2014 overigens schokkend dat niet elke vrachtwagen is uitgerust met voldoende spiegels, sensoren danwel een camera. Het lijkt wel alsof wij de dode hoek en de doden die daardoor komen geaccepteerd hebben, terwijl dezelfde techniek wél ingezet wordt om makkelijker te kunnen parkeren in personenauto's. Een sensor verbonden met een ledje/piepje kan niet meer dan een paar tientjes kosten.
Die techniek is er al maar bijna niet uitvoerbaar aangezien op se snelweg altijd wel iemand in de dodehoek zit. En zeer storingsgevoelig want als je de trailer afkoppeld dan moet je ook de stekker van de sensor weghalen....quote:Op woensdag 17 december 2014 12:54 schreef Hartigan het volgende:
Het is wel duidelijk wie hier verantwoordelijk is voor het ongeval, zo interessant is dat vraagstuk toch niet? De maatschappij is beter af wanneer dit soort ongelukken niet gebeuren. Dit soort filmpjes zie ik eerder als stof tot nadenken, een leermiddel, dan een kwestie van de schuldige aanwijzen. Het is nooit zo moeilijk de schuld bij een ander te leggen en zelf al je fouten te vergeten omdat de ander nog fouter was. Ik bekijk dit liever vanuit het oogpunt hoe we dit kunnen voorkomen. Waarom vrachtwagens dan niet standaard uitgerust zijn met technieken die waarschuwen wanneer iemand in je dode hoek rijdt, is mij ook een raadsel.
Mwah het is een keuze om geld. Die techniek is er al een kwart eeuw in personenauto's. De Range Rovers met camera's aan alle kanten. Of parkeersensoren.quote:Op woensdag 17 december 2014 13:12 schreef liebherr-machinist het volgende:
[..]
Die techniek is er al maar bijna niet uitvoerbaar aangezien op se snelweg altijd wel iemand in de dodehoek zit. En zeer storingsgevoelig want als je de trailer afkoppeld dan moet je ook de stekker van de sensor weghalen....
Als je vaak moet omkoppelen moet je ook vaak je accessoires stekker vervangen vanwege slijtage. Ik heb het hier niet over de kosten maar meer over het feit dat ik straks zo een systeem laat aanleggen op een trekker oplegger, en er storing optreedt en het systeem dus niet werkt.quote:Op woensdag 17 december 2014 19:01 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Mwah het is een keuze om geld. Die techniek is er al een kwart eeuw in personenauto's. De Range Rovers met camera's aan alle kanten. Of parkeersensoren.
Het enige verschil is dat ze aan de zijkant geplaatst moeten worden ipv aan de achterkant. Kijk naar Tesla, die heeft een goede implementatie. Wanneer je naar rechts stuurt en een botsing zou veroorzaken houdt het stuur je tegen. Je kan meer kracht zetten en hem forceren in een noodgeval maar weet dus dat je dan een botsing veroorzaakt.
De stekker van een sensor is ook een non issue. Daarnaast maakt die legger al contact met de vrachtwagen. Een kleine moeite daar data overheen te laten gaan.
Ik snap niets van je verhaal, hoog? de vrachtwagen reed links met 90? Je voorganger 75? Dan gaat die vrachtwagen er toch gewoon voorbij en niet naar rechts? En jij 360 graden (?) om? Heeft 'ie je dus geraakt?quote:Op woensdag 17 december 2014 22:26 schreef Fer het volgende:
Vandaag hetzelfde geflikt, vrachtwagen reed links van mij, hoog en 90. Zag hem te laat, omdat het hoog reed. Ik rechts en voor mij een auto die 75 ging. Probeerde weg te komen, door zo dicht mogelijk tegen de auto aan te rijden en voor de vrachtwagen te komen, maar die slak ging echt 75,
Dus die vrachtwagen boos en toeren, dus ik ook bijna 360 om.
Er kunnen echt zo idioot veel dingen dat het eigenlijk lachwekkend en tegelijk om te huilen is dat het niet gedaan is. Mensen beroepen zich dan wel op de geldkwestie, maar het is gewoon een kwestie van "als het mij maar geen geld kost". Een dode kost ~0,5 miljoen euro aan materiele schade en in totaal (materiele plus immateriele schade) ~2,6 miljoen euro in 2009 (bron). Dat is niet 100% met elkaar te vergelijken, maar het geeft wel aan over welke orde van grootte je het hebt bij een ongeluk. Dat is dus geld dat je bespaart wanneer je een ongeluk voorkomt.quote:Op woensdag 17 december 2014 22:32 schreef Fer het volgende:
Kan die sensor niet ergens op die arm van de rechterspiegel komen en dan naast de vrachtwagen turen? Grootste probleem naast de trekker, niet naast de trailer.
Ik hoef niet zo'n sensor. Met gewoon opletten kom je al een eind. Het is mij iig nog nooit overkomen dat een andere auto ongezien in m'n dode hoek kwam rijden.quote:Op woensdag 17 december 2014 23:11 schreef twiFight het volgende:
[..]
Er kunnen echt zo idioot veel dingen dat het eigenlijk lachwekkend en tegelijk om te huilen is dat het niet gedaan is. Mensen beroepen zich dan wel op de geldkwestie, maar het is gewoon een kwestie van "als het mij maar geen geld kost". Een dode kost ~0,5 miljoen euro aan materiele schade en in totaal (materiele plus immateriele schade) ~2,6 miljoen euro in 2009 (bron). Dat is niet 100% met elkaar te vergelijken, maar het geeft wel aan over welke orde van grootte je het hebt bij een ongeluk. Dat is dus geld dat je bespaart wanneer je een ongeluk voorkomt.
De sensoren kosten al geen drol en het is mooi als de waarschuwing geintegreerd zit in je dashboard, maar een oranje lampje ergens in de cockpit is al voldoende. Dan heb je het over <20 euro aan electronica in vrachtwagens van meer dan een ton. Voor het geld dat (het stil staan van) een vrachtwagen na een ongeluk kost (is bewijs dus de politie stelt dat zeker tot het onderzoek afgerond is) kun je de hele vloot van een bedrijf met gemak van die electronica voorzien.
Dat het systeem op alarm slaat is grote onzin, je hebt alleen een indicator nodig. Niemand zegt dat er een luchtalarm hoeft te gaan klinken elke keer als er iets of iemand naast je zit. Een lampje is genoeg, desnoods op de spiegel waar je toch al in moet kijken voordat je van rijstrook wisselt. Lampje uit = doe wat je altijd doet. Lampje oranje = let extra goed op, er zit mogelijk een voertuig naast u.
En een systeem niet willen gebruiken omdat er mogelijk eens storing optreedt, serieus? Geen systeem is perfect, maar dat neemt niet weg dat je hooguit (en dan reken ik belachelijk hoog) eens in de 1000 dagen (~3 jaar) storing hebt. Daarom wil je de rest van die drie jaar maar geen waarschuwing waarmee je ongelukken kan voorkomen?
Ik vind het echt zwaar teleurstellend. Van alle luxe gimmicks op auto's hebben we nu eens techniek die mensenlevens kan redden bij een probleem dat elke dag in de realiteit voorkomt en dan... niks. Alsof het niemand wat kan boeien dat er ongelukken gebeuren en doden vallen (wat niet zelden een kind is). Zelfs in een bus (denk MB Sprinter) vind ik het al zwaar vervelend hoe weinig zicht je hebt. In een vrachtwagen zou ik mijn baas smeken om zo'n sensor.
Ik heb ooit eens gehad dat ik met een exeptioneel transport driekwart rond moest op een rotonden en daarna weer achteruit een kwart terug moest om vervolgens weer dezelfde weg terug te rijden. Omdat ik anders niet de bouw op kon komen (ik was 45 m lang)quote:Op donderdag 18 december 2014 08:28 schreef daNpy het volgende:
Vanmorgen op mijn gemak op een 70 weg onderweg. De linkerbaan stond vol vanwege een rood stoplicht verderop.
Komt er plotseling een politiebus uit de stilstaande rij mijn baan op. Lekker slim
Even verder gooide hij hem er weer tussen, want hij wilde toch linksaf.
Een klein stukje verder stond het weer stil. Politiebus nummer 2 wilde ook linksaf, maar kon nergens tussen. Dus stond hij lekker de doorgaande rijweg te blokkeren
Je bent met dit soort acties sowieso een eikel, maar als je aangesteld bent om mensen te bekeuren als ze een gevaarlijke situatie creëren moet je ze zelf ook niet gaan doen natuurlijk![]()
Haha ja fucking creepy van die mensen die uitstappen en willen vechten.quote:Op donderdag 18 december 2014 16:00 schreef CapnIzzy het volgende:
Vanmorgen een flink wegeninfarct rondom Rotterdam, irritatie gebeurde op parallel weg van de A16 richting Rotterdam 2km tot de Brienenoordbrug. Was zelf al flink gefrusteerd want zat al richting de 2 uur in de auto op een stuk waar je normaal 45 minuten over doet met vrij baan.
Komt er een vrachtwagen aan, rijdt de invoegstrook helemaal af en doet hem er vrij stevig tussen zeg maar. Ik hing er dus linksachter, en moest wel uitwijken, prima boeit me vrij weinig. Echter, die vent doet tijdens het rijden z'n cabinedeurtje open en ik hoorde hem zelfs opgewonden schreeuwen door radio volume 9 heenIets over Maat, dit moet je niet doen, je kan beter remmen - wat ik dus ook wel moest doen omdat hij er zo lomp tussen duwt. Toen ie z'n vrachtwagen recht gestuurd had op de rijbaan, stopte hij zelfs en stapte uit. Ik dacht gelijk, shit ik moet vechten net zoals je in die Russian road rage videos ziet
. Hij stapte ook gelijk weer in nadat ik hem wegwuifde, wat ik niet begreep... Misschien dacht ie dat ik mijzelf verontschuldigde ofzo. In ieder geval weer en WTF-momentje erbij...
Is dat zo? Ik rij toch al aardig wat jaartjes en heb zoiets nog nooit meegemaakt.quote:Op donderdag 18 december 2014 17:11 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Hier in utrecht gebeurd het ook echt heel regelmatig. Mensen die gewoon hun auto dwars op de weg zetten en dan op de auto gaan slaan. Of mensen op scooters die nadat ze geen voorrang krijgen iemand uit hun auto trekken en slaan.
Waarschijnlijk heeft NieuweNier iets te lang GTA 5 gespeeld.quote:Op donderdag 18 december 2014 18:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik rij toch al aardig wat jaartjes en heb zoiets nog nooit meegemaakt.
Je moet hem eens vragen hoe hij aan dat litteken op zijn buik komt.quote:Op donderdag 18 december 2014 18:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik rij toch al aardig wat jaartjes en heb zoiets nog nooit meegemaakt.
Nieuwenier moet je inderdaad vooral niet heel serieus nemen. Hij houdt nogal van sterke verhalen ophangen...quote:Op donderdag 18 december 2014 18:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik rij toch al aardig wat jaartjes en heb zoiets nog nooit meegemaakt.
Het ligt denk ik ook aan waar je wanneer rijdt. De Amsterdamsestraatweg snachts is bijvoorbeeld iets waar vreemde dingen gebeuren. Of mijn marokkanenwijk.quote:Op donderdag 18 december 2014 18:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik rij toch al aardig wat jaartjes en heb zoiets nog nooit meegemaakt.
Gast, ik woon al twee jaar in overvecht noord. Nog nooit vechtende mensen gezien die elkaar uit auto's trekken hoor.quote:Op donderdag 18 december 2014 22:06 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Het ligt denk ik ook aan waar je wanneer rijdt. De Amsterdamsestraatweg snachts is bijvoorbeeld iets waar vreemde dingen gebeuren. Of mijn marokkanenwijk.
Oh please. Jij woont in utrecht toch? Dan weet je dat er bij de Amsterdamsestraatweg vreemde figuren zijn...quote:Op donderdag 18 december 2014 20:55 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Nieuwenier moet je inderdaad vooral niet heel serieus nemen. Hij houdt nogal van sterke verhalen ophangen...
Dat je het niet ziet betekent niet dat het niet gebeurd. Ik zag het alleen in de auto. Dan let je erop. Een keer of 3.quote:Op donderdag 18 december 2014 22:08 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Gast, ik woon al twee jaar in overvecht noord. Nog nooit vechtende mensen gezien die elkaar uit auto's trekken hoor.
Daarna in z'n 1 en arm overrijdenquote:Op donderdag 18 december 2014 18:51 schreef Gammareactor het volgende:
Gasten die je deur willen opentrekken is een goeie oplossing voor : Als je diegene al aan ziet komen die wil vechten zet je hem alvast ff in zijn achteruit. Zodra hij die deur opentrekt : hop vol gas naar achteren.
Door je deur klapt hij dan lekker met zijn smoelwerk op het wegdek.
Ik zal je meegeven dat de straatweg inderdaad een kutweg is (6 jaar aan gewoond) met aso mensen in het verkeer, jep.quote:Op donderdag 18 december 2014 22:08 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Oh please. Jij woont in utrecht toch? Dan weet je dat er bij de Amsterdamsestraatweg vreemde figuren zijn...
Het ligt misschien ook aan je eigen bouding. Of je bangig bent of voorrang neemt.
Of ook gewoon achteruit inparkeren?quote:Op donderdag 18 december 2014 23:21 schreef NieuweNier het volgende:
Een hele andere klacht trouwens: parkeerplekken die gewoon echt te klein zijn.
Ik heb een redelijk grote auto en parkeer mijn auto altijd vooruit in. Dat is lekker makkelijk.
Leuk. Totdat naast en achter je grote auto's staan, die wel achteruit ingeparkeerd hebben, en je het qua draaicirkel net of gewoon niet red. Rij je naar achteren dan zit je tegen een hek of auto ofzo aan ofzo voordat de voorkant van je auto achter de geparkeerde auto naast je is.
Dan krijg je idioterie als over de passagiersstoel hangen om dichterbij de spiegel te komen omdat de ruimte zo klein is dat je hem anders niet in je spiegel kan zien, bouwhekken moeten verplaatsen, 30 keer steken, uitstappen om te kijken of het nog past vanwege een helling ofzo, en telkens 3 cm heen en weer schuiven, of gewoon echt niet weg kunnen en het een paar uur later opnieuw proberen.
Het is vooral bij een idiote parkeerplaats in het centrum van Amsterdam voor mijn werk. Gewoon niet te doen. Ik parkeer daar niet meer en ga met de trein. Een collega leent een c1 ipv zijn XC70 omdat het gewoon echt niet past. Na een paar keer uren te moeten wachten leer je het af
Ik kan dat niet.quote:Op donderdag 18 december 2014 23:29 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Of ook gewoon achteruit inparkeren?
Dit dusquote:Op donderdag 18 december 2014 23:32 schreef Sounddragon het volgende:
Vooruit parkeren vind ik ook per definitie kansloos; bijna onmogelijk om dan je auto recht in een parkeervak te zetten, achteruit heb je veel minder draairuimte nodig, en achteruit een parkeervak uit steken is helemaal kut en risicovol
Wijfquote:Op donderdag 18 december 2014 23:32 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Ik kan dat niet.Ik begrijp het draaipunt niet. En het is super eng met een trekhaak zijdelings langs andere auto's te gaan.
Ik denk dat het feit dat ik me daar zorgen over maak genoeg zegt over mijn achteruit inparkeren skillsquote:Op donderdag 18 december 2014 23:34 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Wijf
Ik geef je 50¤ als je achteruit inparkerend met je trekhaak een ernaast geparkeerde auto kunt raken. Of steekt jouw trekhaak 2 meter uit ofzo?
En gewoon oefenen. Ik ben ook niet geboren met het stuur in m'n handen, dus skills die ik nog niet beheerste ging ik gewoon tot in den treure oefenen. Zo heb ik geleerd met een aanhangwagen (zowel middenas als oplegger en schamelwagen) te rijden en manoeuvreren. Zo ook met parkeren. Ik rij zelden vooruit een vak in.quote:Op donderdag 18 december 2014 23:32 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Ik kan dat niet.Ik begrijp het draaipunt niet. En het is super eng met een trekhaak zijdelings langs andere auto's te gaan.
Hoe heb jij dit gedaan op je rijexamen ?quote:Op donderdag 18 december 2014 23:32 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Ik kan dat niet.Ik begrijp het draaipunt niet. En het is super eng met een trekhaak zijdelings langs andere auto's te gaan.
Dat hoeft niet op je rijexamen. En eigenlijk in het dagelijks leven ook bijna nooit. Alleen op de stomme parkeerplaatsen op een 1 richtingsweg met een hoek erin. Dan moet je echt achteruit erin draaien.quote:Op donderdag 18 december 2014 23:48 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Hoe heb jij dit gedaan op je rijexamen ?
Het is een tijd geleden maar volgens mij zijn er 3 opdrachten. De stopopdracht, de keer opdracht en idd de file parkeer opdracht. Ze kiezen er 2 tijdens het examen.quote:
Vind je? File parkeren is gewoon naast de andere auto gaan staan, in zijn achteruit, stuurtje naar links, stuurtje naar rechts en je bent geparkeerd. Achteruit een vak in moet je echt opletten of je de goede kant op stuurt enzo.quote:Op vrijdag 19 december 2014 00:05 schreef Maegrim het volgende:
Achteruit een vak in is makkelijker dan fileparkeren...
Dat is toch niet belangrijk. Bij mij mislukte het op m'n examen maar was wel in een keer geslaagd.quote:
Geparkeerd op de linker rijstrook, daar zal het tegemoetkomend verkeer blij mee zijn.quote:Op vrijdag 19 december 2014 00:11 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Vind je? File parkeren is gewoon naast de andere auto gaan staan, in zijn achteruit, stuurtje naar links, stuurtje naar rechts en je bent geparkeerd.
Net als bij een bochtje achteruit, dan moet je ook goed opletten dat je niet naar links stuurt als je rechtsaf wilt.quote:Achteruit een vak in moet je echt opletten of je de goede kant op stuurt enzo.
Of je wel de goede kant op stuurt? Werkelijk? Ik snap dat je soms dingen niet weet, of de vaardigheden niet goed beheerst. Maar niet weten waar je auto naatoe rijdt als je achteruitrijdend je stuur omdraait?quote:Op vrijdag 19 december 2014 00:11 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Vind je? File parkeren is gewoon naast de andere auto gaan staan, in zijn achteruit, stuurtje naar links, stuurtje naar rechts en je bent geparkeerd. Achteruit een vak in moet je echt opletten of je de goede kant op stuurt enzo.
Ik begrijp wel dat ie naar links of rechts gaat. Maar er is een verschil tussen links en rechts of precies in een vak... Zowiezo ben ik iemand die op zijn spiegels vertrouwt ipv naar achteren gaat kijken en mijn hele hoofd draaien.quote:Op vrijdag 19 december 2014 05:06 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Of je wel de goede kant op stuurt? Werkelijk? Ik snap dat je soms dingen niet weet, of de vaardigheden niet goed beheerst. Maar niet weten waar je auto naatoe rijdt als je achteruitrijdend je stuur omdraait?
Zou je dan niet eens een middagje op pad gaan met je auto en een beetje gaan oefenen met achteruit rijden?
Okee, dan valt het toch wel mee, Ik dacht even dat je totaal geen idee had van achteruit sturen.quote:Op vrijdag 19 december 2014 05:58 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Ik begrijp wel dat ie naar links of rechts gaat. Maar er is een verschil tussen links en rechts of precies in een vak...
Ik had tijdje terug zo op die manier nog een mooie aanvaring met een of andere turk/marokkaan in een roestige bestelbus.quote:Op vrijdag 19 december 2014 07:28 schreef Gammareactor het volgende:
Nog erger zijn gasten die hun auto zo dicht op die van jou parkeren dat je er amper in kunt komen omdat die deur niet ver genoeg open kan.
Die krijgen van mij een paar krassen op hun deur erbij (cadeautje van mijn deur).
Heb al verschillende alarmen af laten gaan![]()
Moet je je wagen maar normaal in het vak zetten....
Maar zo wordt het je niet geleerd hier in NL, en het kan ook niet altijd..quote:Op vrijdag 19 december 2014 09:05 schreef Hartigan het volgende:
Het mooie van achteruit parkeren is juist dat je in je zijspiegels precies kunt zien hoe je auto het vak indraait. Je hoeft je hoofd niet te draaien om te parkeren (wel af en toe rondom kijken om het verkeer in de gaten te houden natuurlijk). De truc is om het vak schuin te benaderen. Dus op deze manier:
[ afbeelding ]
Met rijlessen moet je net situatie 1 doenquote:Op vrijdag 19 december 2014 09:05 schreef Hartigan het volgende:
Het mooie van achteruit parkeren is juist dat je in je zijspiegels precies kunt zien hoe je auto het vak indraait. Je hoeft je hoofd niet te draaien om te parkeren (wel af en toe rondom kijken om het verkeer in de gaten te houden natuurlijk). De truc is om het vak schuin te benaderen. Dus op deze manier:
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 19 december 2014 00:11 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Vind je? File parkeren is gewoon naast de andere auto gaan staan, in zijn achteruit, stuurtje naar links, stuurtje naar rechts en je bent geparkeerd. Achteruit een vak in moet je echt opletten of je de goede kant op stuurt enzo.
Dit menen jullie toch niet echt he?quote:Op vrijdag 19 december 2014 01:48 schreef Light het volgende:
[..]
Geparkeerd op de linker rijstrook, daar zal het tegemoetkomend verkeer blij mee zijn.
[..]
Net als bij een bochtje achteruit, dan moet je ook goed opletten dat je niet naar links stuurt als je rechtsaf wilt.
Nee, in de getekende situatie 1 is het probleem dat je iets verder naar voren en iets verder naar links moet beginnen met je bocht achteruit. Dan is het geen enkel probleem en hoef je echt niet half schuin over de weg te beginnen aan je manoevre.quote:Op vrijdag 19 december 2014 11:14 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Met rijlessen moet je net situatie 1 doen
Totdat je BE doet, dan mag je draaien over de weg zoals je wilt wanneer je gaat steken. Indraaien en dan dwars over de weg zetten? Geen probleem.quote:Op vrijdag 19 december 2014 11:14 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Met rijlessen moet je net situatie 1 doen
Ik wil niet anders. Kwestie van gewenning en je kunt meteen weg.quote:Op vrijdag 19 december 2014 09:05 schreef Hartigan het volgende:
Het mooie van achteruit parkeren is juist dat je in je zijspiegels precies kunt zien hoe je auto het vak indraait. Je hoeft je hoofd niet te draaien om te parkeren (wel af en toe rondom kijken om het verkeer in de gaten te houden natuurlijk). De truc is om het vak schuin te benaderen. Dus op deze manier:
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 19 december 2014 12:57 schreef BigSmurf het volgende:
We gaan nu toch niet doen alsof inparkeren iets is wat volgens het boekje moet? Gewoon op gevoel werkt zoveel beter, oefening baart in dat opzicht veel meer kunst dan bewuste trucjes toepassen.
Veel familiebezoek. En zelfs de doorgewinterde forens die iedere dag files bedwingt moet dan over onbekende wegen. En dan kan het wel eens spannend worden.quote:Op vrijdag 19 december 2014 23:33 schreef Fer het volgende:
Merken jullie ook, dat richting Kerst en eindejaar er weer veel volk op de weg komt, wat duidelijk niet gewend is in de doordeweekse drukte te rijden en de boel danig verstoren, of ergen rare ongelukken veroorzaken.
Zegt diegene die zelf net zo stom doet, soms moet je gewoon accepteren dat iemand of niet oplet of niet kan rijden.quote:Op vrijdag 19 december 2014 23:26 schreef tobitronics het volgende:
Sta bij een stoplicht met 2 banen voor rechtdoor. Flink wat auto's in de rij. Voorbij het kruispunt moet de linkerstrook ritsen naar de rechter. Ik sta al in de rechterbaan voorgesorteerd, een of andere propvol afgeladen zigeuner starlet staat naast me op de linkerbaan voorgesorteerd. Afin, licht op groen en we gaan rijden. Gaat die tokkie zonder pardon en lichten gewoon vol zijn auto de rechterbaan in drukken, bijna vol in mijn linkervoorflank. Heb een dot gas gegeven zodat ie wel móest stoppen bij het uiterste ritspunt. Zal m leren.
Sommige mensen die een rijbewijs hebben ->![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
+1quote:Op vrijdag 19 december 2014 23:26 schreef tobitronics het volgende:
. Heb een dot gas gegeven zodat ie wel móest stoppen bij het uiterste ritspunt. Zal m leren.
Sommige mensen die een rijbewijs hebben ->![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tip:quote:Op vrijdag 19 december 2014 01:48 schreef Light het volgende:
Net als bij een bochtje achteruit, dan moet je ook goed opletten dat je niet naar links stuurt als je rechtsaf wilt.
Ik had erbij moeten zetten dat ik sarcastisch wasquote:Op zaterdag 20 december 2014 12:08 schreef vannelle het volgende:
[..]
Tip:
Bij achteruit rijden is het hetzelfde als bij vooruit rijden.
Als je naar rechts wil dan stuur je naar rechts en als je naar links wil stuur je naar links.
Moeilijker dan dat is het niet.
Ze geven het ook wel eens de schuld aan vakantie moeheid, je ziet het zelfde gebeuren vlak voor de zomervakantie alsof iedereen toe is aan vakantie.quote:Op zaterdag 20 december 2014 00:48 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Veel familiebezoek. En zelfs de doorgewinterde forens die iedere dag files bedwingt moet dan over onbekende wegen. En dan kan het wel eens spannend worden.
Oké, dan geldt deze tip niet voor jou.quote:Op zaterdag 20 december 2014 12:21 schreef Light het volgende:
[..]
Ik had erbij moeten zetten dat ik sarcastisch was
Sinds wanneer gaan toevoegingen als 'Eco' over het milieu? Het is gewoon een middel om te bezuinigen op brandstofkosten ten koste van de veiligheid van de werknemers die erin 'mogen' rijden.quote:Op zaterdag 20 december 2014 13:07 schreef daNpy het volgende:
Slechte zaak als niet werkende milieu maatregelen de verkeersveiligheid in gevaar brengen
Eco -> Minder brandstof verbruik -> minder uitstoot -> beter voor het milieu.quote:Op zaterdag 20 december 2014 13:35 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Sinds wanneer gaan toevoegingen als 'Eco' over het milieu? Het is gewoon een middel om te bezuinigen op brandstofkosten ten koste van de veiligheid van de werknemers die erin 'mogen' rijden.
Gewoon weigeren om ermee te rijden, de Audi van de baas heeft het vast niet..
Dat snapt hij wel, hij zegt iets heel anders en hij heeft een goed punt imoquote:Op zaterdag 20 december 2014 13:40 schreef daNpy het volgende:
[..]
Eco -> Minder brandstof verbruik -> minder uitstoot -> beter voor het milieu.
True thatquote:Op zaterdag 20 december 2014 14:14 schreef Sounddragon het volgende:
Het gaat me nog niet eens puur om het feit dat het ten koste gaat van de veiligheid; ik doelde meer op het feit dat de term 'eco' veelal verkracht wordt om er geld mee te besparen.. Om effe een oud stokpaardje van stal te halen; de gemiddelde Prius rijder ineresseert het geen klote wat er met het milieu gebeurt; die willen alleen maar voor een prikkie autorijden, en daarmee trouwens het gros van de mensen die er voor kiest om in zo'n trapauto te rijden.
Verkeerde zuinigheid inderdaad. Het nieuwe rijden ook, het is sowieso niet al te best voor je motor, en de brandstofbesparingen zijn niet schokkend. In elk geval gaat op termijn alle winst op aan extra onderhoud of dat de auto eerder naar de sloop kan.quote:Op zaterdag 20 december 2014 12:55 schreef blup het volgende:
Zit er net een paar maanden in en de eerste bus is al naar de garage met een dichte EGR.
Jep. Maar dan niet doorschieten in wat in Nederland zo gewoon is! (niet belonen, maar de grotere verbruikers beboeten en het voor de rest dus zwaarder en stressvoller maken om de baas nog tevreden te houden)quote:Op zaterdag 20 december 2014 14:23 schreef Sounddragon het volgende:
Als je het nou leuk wilt doen qua rijstijl van je mensen, maak je er een wedstrijdje van wie de minste schades rijdt op jaarbasis, de minste bekeuringen, het laagste verbruik deze maand, en noem zo maar op.. paar VVV-bonnen of een weekendje centerparcs op kosten van de baas, en je verdient veel meer geld, plus je hebt mensen rondrijden die gewoon uit eigen beweging fatsoenlijke verkeersdeelnemers zijn.
Doel is hetzelfde, alleen de weg ernaartoe maakt dus heel veel verschilquote:Op zaterdag 20 december 2014 14:28 schreef gebrokenglas het volgende:
Maar het is interessant als de baas ook de lijst van besparingscijfers zou ophangen in de kantine: van het gemiddeld verbruik 'voor de eco drive' en van 'na'. En dan subtiel opmerken dat de garagekosten er ook even bijgezet moet worden voor een juist overzicht.
Die bus is natuurlijk ook het gezicht van het bedrijf: een mooie nieuwe grote schone bus met een goed logo is natuurlijk mooie reclame op de weg. En als de bestuurder ook nog eens keurig rechts blijft rijden (noodzakerlijkerwijs dus) is dat alleen maar een goed visitekaartje.
Psies.. een beetje hetzelfde idee als het opvoeden van een hond.. (hence de vergelijkngquote:Op zaterdag 20 december 2014 14:32 schreef powerflux het volgende:
[..]
Jep. Maar dan niet doorschieten in wat in Nederland zo gewoon is! (niet belonen, maar de grotere verbruikers beboeten en het voor de rest dus zwaarder en stressvoller maken om de baas nog tevreden te houden)
Dit, ik ben ook verschrikkelijk trage vrachtwagens gewend, daar anticiperen andere nog op. De 1.9D Ducato is consequent traag, mijn bus is dat puur willekeurig. Een vol beladen bus herken je ook zo, of een grote aanhanger of hij hangt 5cm boven de grond. Met mijn bus kan ik 'for no reason' plots acuut inhouden, eerst trek ik vlot op om vervolgens met een slakkengang jou af te snijden.quote:Op zaterdag 20 december 2014 14:14 schreef daNpy het volgende:
Een langzaam voertuig is in die zin niet zo'n probleem. Iemand die op wil trekken op bijv een invoegstrook en dan plotseling in gaat houden wel.
Maar effe eerlijk. Ik ken maar 2 mensen die actief het milieu beschermen. En die hebben een wajong vanwege psychische problemen.quote:Op zaterdag 20 december 2014 14:14 schreef Sounddragon het volgende:
Het gaat me nog niet eens puur om het feit dat het ten koste gaat van de veiligheid; ik doelde meer op het feit dat de term 'eco' veelal verkracht wordt om er geld mee te besparen.. Om effe een oud stokpaardje van stal te halen; de gemiddelde Prius rijder ineresseert het geen klote wat er met het milieu gebeurt; die willen alleen maar voor een prikkie autorijden, en daarmee trouwens het gros van de mensen die er voor kiest om in zo'n trapauto te rijden.
Prima auto een priusquote:Op zaterdag 20 december 2014 14:14 schreef Sounddragon het volgende:
Het gaat me nog niet eens puur om het feit dat het ten koste gaat van de veiligheid; ik doelde meer op het feit dat de term 'eco' veelal verkracht wordt om er geld mee te besparen.. Om effe een oud stokpaardje van stal te halen; de gemiddelde Prius rijder ineresseert het geen klote wat er met het milieu gebeurt; die willen alleen maar voor een prikkie autorijden, en daarmee trouwens het gros van de mensen die er voor kiest om in zo'n trapauto te rijden.
Als je het vergelijkt met de lage bijtelling auto's die volvo maakt is het vrij kansloos. Ze zijn de eerste die met hybride gekomen zijn maar zeker niet de beste.quote:
Slechte troll, zo kan je ze niet eens afstellen.quote:Op zaterdag 20 december 2014 19:05 schreef NieuweNier het volgende:
Really?Ik zit te douchen op de tweede verdieping. Ineens allemaal licht op het plafond.
Ik uit het raampje kijken: een vw golf met slechte achtermarket xenon. Lekker goed afgesteld
Vind die V40 ook wel mooi maar best prijzigquote:Op zaterdag 20 december 2014 18:26 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Als je het vergelijkt met de lage bijtelling auto's die volvo maakt is het vrij kansloos. Ze zijn de eerste die met hybride gekomen zijn maar zeker niet de beste.
Vooral de nieuwe XC90, een enorme SUV, met 400pk, die (volgens de test) 1 op 40 rijdt vind ik gewoon ontzettend baas. En de V60 is ook dynamisch een betere auto dan de prius.
Het is inderdaad wel b ter geworden ivm het eerste en tweede model. Vooral dat je eentje kan nemen met meer dan 70pk.
Waarom douche je zittend? Dat doen alleen bejaardenquote:Op zaterdag 20 december 2014 19:05 schreef NieuweNier het volgende:
Really?Ik zit te douchen op de tweede verdieping. Ineens allemaal licht op het plafond.
Ik uit het raampje kijken: een vw golf met slechte achtermarket xenon. Lekker goed afgesteld
Waarom altijd dat geflame? Daarnaast het zijn aftermarket dingen. Gewoon xenon in een normale lamp gezet. Natuurlijk kan die dan wel omhoog schijnen...quote:Op zaterdag 20 december 2014 19:17 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Slechte troll, zo kan je ze niet eens afstellen.
Waar zou dat "altijd geflame" nu vandaan komen? Heel raar, ligt natuurlijk niet aan jouquote:Op zaterdag 20 december 2014 23:04 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Waarom altijd dat geflame? Daarnaast het zijn aftermarket dingen. Gewoon xenon in een normale lamp gezet. Natuurlijk kan die dan wel omhoog schijnen...
Dat zijn diezelfde mensen die 60 rijden op een 80 weg, om vervolgens 60 te blijven rijden binnen de bebouwde kom...quote:Op zaterdag 20 december 2014 19:31 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik word helemaal waus van mensen die langzaam optrekken, gewoonweg niet opletten wat er om hen heen gebeurt en de koning van alle irritaties is bij mij mensen die een kilometer of 20 van te voren al inzetten met remmen, terwijl ze de bocht nemen nog een keer of 50 remmen en uiteindelijk de bocht zo langzaam nemen dat een invalide paard ze nog inhaalt.
OPROTTEN
quote:Op zaterdag 20 december 2014 19:05 schreef NieuweNier het volgende:
Really?Ik zit te douchen op de tweede verdieping. Ineens allemaal licht op het plafond.
Ik uit het raampje kijken: een vw golf met slechte achtermarket xenon. Lekker goed afgesteld
Dan krijg je dus zulke situaties:quote:
quote:Spin veroorzaakt auto-ongeval
ROTTERDAM - Een nietsvermoedende spin heeft maandag een ongeluk in zijn schoenen geschoven gekregen. De achtpoter dacht zich lekker te hebben genesteld in een warme auto, toen de 43-jarige bestuurster haar passagier ontdekte. Ze schrok daar zo hevig van, dat ze vergat op de weg te letten. Haar auto belandde in de berm, sloeg tweemaal over de kop en kwam aan de overzijde van de weg in de andere berm tot stilstand.
Het ongeval vond plaats in Brielle bij Rotterdam. De vrouw en haar twee kinderen (7 en 8 jaar) konden zonder verwondingen uitstappen, zo meldde de politie.
Het is onduidelijk hoe het met de spin is afgelopen.
Hier wil ik even op inhaken. In het vorige topic is verteld dat drie auto's al een file kan zijn. In dat geval doet bovenstaande mevrouw NIKS fout op het assertief aan komen rijden.quote:Op dinsdag 23 december 2014 20:39 schreef Jihawti het volgende:
Vanochtend zit ik midden in een inhaalmanoeuvre samen met nog een stuk of 3 auto's voor me, zie ik ineens een bestelauto komen aanvliegen. Kleven, plakken, duwen, rechts proberen in te halen
Knipperdeknip
Maar daar gaat ook verandering in komen. Bijtelling voor leaserijders blijft alleen laag bij volledig elektrische auto's. Dus die plug-in-leasehybrids waarvan de laadstekker toch nooit het daglicht ziet gaan gewoon weer terug in het rijtje met andere brandstofhokken.quote:Op zaterdag 20 december 2014 14:14 schreef Sounddragon het volgende:
Het gaat me nog niet eens puur om het feit dat het ten koste gaat van de veiligheid; ik doelde meer op het feit dat de term 'eco' veelal verkracht wordt om er geld mee te besparen.. Om effe een oud stokpaardje van stal te halen; de gemiddelde Prius rijder ineresseert het geen klote wat er met het milieu gebeurt; die willen alleen maar voor een prikkie autorijden, en daarmee trouwens het gros van de mensen die er voor kiest om in zo'n trapauto te rijden.
Haak maar weer af want ze doet alles fout, file of geen file. Of vindt jij het normaal wanneer jij in een file staat iemand achter je gaat zitten duwen, lichtsignalen geven, kleven en rechts (of links, whatever) proberen in te halen als dat niet kan?quote:Op dinsdag 23 december 2014 22:46 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Hier wil ik even op inhaken. In het vorige topic is verteld dat drie auto's al een file kan zijn. In dat geval doet bovenstaande mevrouw NIKS fout op het assertief aan komen rijden.
Wacht, wacht, laat me raden. Met "er zijn wat mensen" en "die users" bedoel jij heel toevallig net de persoon die daar boven net een posting had achtergelaten? Jeetje, durf gewoon een naam te noemen joh en beweer met droge ogen dat drie auto's die niet de maximale snelheid achter elkaar rijden een file is.quote:Op woensdag 24 december 2014 09:45 schreef twiFight het volgende:
Niet op ingaan joh. Er zijn wat mensen zuur omdat ze niet kunnen accepteren dat het in Nederland in bepaalde situaties is toegestaan om iemand rechts in te halen, terwijl die users ervan overtuigd waren dat dat niet mag.
Hoe heftig was die regen? Meestal is de straatverlichting een best goede indicator.quote:Op woensdag 24 december 2014 11:05 schreef BigSmurf het volgende:
Gozer achter me reed zonder verlichting net, best wel donker, in de regen, grijze auto. Dus hij parkeert op dezelfde plek als ik:
"Yo! Je rijdt zonder verlichting, je bent amper zichtbaar man zo in de regen."
"De lantaarnpalen zijn toch uit? Dan hoef ik geen verlichting te voeren"![]()
En terecht.quote:Op woensdag 24 december 2014 01:38 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Maar daar gaat ook verandering in komen. Bijtelling voor leaserijders blijft alleen laag bij volledig elektrische auto's. Dus die plug-in-leasehybrids waarvan de laadstekker toch nooit het daglicht ziet gaan gewoon weer terug in het rijtje met andere brandstofhokken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |