Dat heeft mijn rijinstructeur never nooit nie hoeven zeggen tegen mij.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:49 schreef JenHermes het volgende:
Jij bent de baas over de auto, de auto niet de baas over jou
Klacht: Nederlands rechtssysteem om van te huilen
En dat is dus niet bewezen, is dat nou zo verschrikkelijk fucking moeilijk om te begrijpen?quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:53 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:
Tsja,al kan die bocht 'makkelijk' met 130 genomen worden. Er zijn drie mensen dood door zijn toedoen.
Reageer je altijd zo hysterisch op mensen ? Doe eens even normaal zeg.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:55 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En dat is dus niet bewezen, is dat nou zo verschrikkelijk fucking moeilijk om te begrijpen?
Sinds wanneer is 'waarschijnlijk' voldoende bewijs?
Lees het vonnis, zo moeilijk is dat niet.
De beste man heeft toch die mensen aangereden met zijn auto en is toch met zijn auto op dat fietspad terecht gekomen?quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:55 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En dat is dus niet bewezen, is dat nou zo verschrikkelijk fucking moeilijk om te begrijpen?
Sinds wanneer is 'waarschijnlijk' voldoende bewijs?
Lees het vonnis, zo moeilijk is dat niet.
Noem je dit al hysterisch?quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:58 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:
[..]
Reageer je altijd zo hysterisch op mensen ? Doe eens even normaal zeg.
Ja, dus? Wat is precies je punt?quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:58 schreef JenHermes het volgende:
[..]
De beste man heeft toch die mensen aangereden met zijn auto en is toch met zijn auto op dat fietspad terecht gekomen?
Je ziet mij nergens zeggen dat hij een moord gepleegd heeft. Alleen het lijkt mij stug dat de slachtoffers door het gras in de berm om het leven zijn gekomen...quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:00 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Noem je dit al hysterisch?
Maar al dat gejank van mensen die het hebben over moord of dat het zijn schuld is. Moord is het sowieso niet, verwijtbare schuld is niet bewezen, dan rest alleen maar artikel 5 en daar staan geen zware straffen op.
Wil je dat aangepast zien moet je bij de politiek zijn en niet bij de rechters.
Uh nee? Daar wordt juist totaal geen aandacht aan besteed bij rijlessen.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:49 schreef JenHermes het volgende:
Daarnaast wordt er voldoende aandacht besteed aan het beheersen van het voertuig en aan het voertuig onder controle houden voor als je bijvoorbeeld in de slip raakt.
Maar wat is dan je punt? Er is niemand die beweert dat de doden niet zijn gevallen omdat hij de macht over het stuur verloor en op het fietspad terecht kwam.quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:03 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:
[..]
Je ziet mij nergens zeggen dat hij een moord gepleegd heeft. Alleen het lijkt mij stug dat de slachtoffers door het gras in de berm om het leven zijn gekomen...
Nee, ze zijn overleden door zijn toedoen.quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:03 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:
[..]
Je ziet mij nergens zeggen dat hij een moord gepleegd heeft. Alleen het lijkt mij stug dat de slachtoffers door het gras in de berm om het leven zijn gekomen...
Dat de uitspraak/aanname van dat de bocht makkelijk met 130 km/u genomen had kunnen worden, vrij bijzonder is en eigenlijk bizar.quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:06 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar wat is dan je punt? Er is niemand die beweert dat de doden niet zijn gevallen omdat hij de macht over het stuur verloor en op het fietspad terecht kwam.
De vraag is alleen of hij verwijtbaar heeft gehandeld wat leidde tot het verliezen van de macht over de stuur. Dat is niet bewezen. Pas als dat bewezen is kan er gekeken worden naar het gevolg daarvan, dat er drie doden zijn gevallen is geen factor in de schuldbepaling.
Nee, want het is namelijk van belang binnen het onderzoek. Met zijn auto moet je iets van 132 rijden wil je in die bocht het risico lopen de controle te verliezen. Het onderzoek wees uit dat hij dat misschien te hard heeft gereden maar niet boven de 124 en dus niet hard genoeg om daar de controle te verliezen, snelheid was dus geen oorzaak. Geen aanname trouwens, resultaat van onderzoek ter plekke.quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:11 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:
[..]
Dat de uitspraak/aanname van dat de bocht makkelijk met 130 km/u genomen had kunnen worden, vrij bijzonder is en eigenlijk bizar.
Ja, dat is ook wat in de uitspraak staat, die staat online, kan je gewoon lezen, ik heb de uitspraak geheel gequote in het topic in NWS. Maar dat is artikel 5 en dat wordt niet zo zwaar bestraft als artikel 6, artikel 6 kon niet bewezen worden. Dus nogmaals, wat is je punt?quote:Je geeft zelf al aan dat hij zich schuldig heeft gemaakt aan een artikel 5. In mijn ogen heeft die overtreding er toe geleid dat dit ongeluk heeft kunnen gebeuren, en hierdoor die mensen om het leven zijn gekomen.
Dat is niet waar.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:49 schreef JenHermes het volgende:
Iedereen heeft gisteren kunnen lezen dat het Nederlands rechtssysteem een passende straf heeft opgelegd aan de 33 jarige Poolse man die in Roermond een twee jarig meisje en haar grootouders om het leven heeft gebracht door waarschijnlijk roekeloos rijgedrag.
- Hij is enkel veroordeeld in Roermondquote:Op zaterdag 22 november 2014 17:49 schreef JenHermes het volgende:
Iedereen die rijlessen heeft gehad, die weet wat de meest voorkomende slagzin onder de rijinstructeurs is: '' Jij bent de baas over de auto, de auto niet de baas over jou '' Daarnaast wordt er voldoende aandacht besteed aan het beheersen van het voertuig en aan het voertuig onder controle houden voor als je bijvoorbeeld in de slip raakt.
Iedereen heeft gisteren kunnen lezen dat het Nederlands rechtssysteem een passende straf heeft opgelegd aan de 33 jarige Poolse man die in Roermond Meijel een twee jarig meisje en haar grootouders om het leven heeft gebracht door waarschijnlijk roekeloos rijgedrag. 120 uur handarbeid met een enkelband en thats it. Heel Nederland reageerde gisteren verontwaardigd over deze straf waardoor de rechtbank met een verklaring naar buiten is gekomen.
Uit onderzoekt blijk namelijk dat deze Poolse man '' die ongetwijfeld de taal niet beheerst '' ergens tussen de 76 km en 124 km per uur reed daar waar de maximale snelheid van 80 km per uur van toepassing is.
Ook zou deze Pool een blanco strafblad hebben waardoor de rechtbank deze man niet genoodzaakt ziet hem een zwaardere straf op te leggen.
Als extra overtuigend statement(ahum) benadrukt de rechtbank er nadrukkelijk op dat deze man de bocht die hij nam alvorens hij op het fietspad terecht kwam, dat deze bocht makkelijk met 130 km per uur genomen had kunnen worden. Conclusie:
De man zou pas de macht over het stuur verliezen bij een snelheid hoger dan 130 km per uur en krijgt daarom maar een zeer zeer zeer milde straf. Een driedubbele moord is weegt blijkbaar minder zwaar dan een auto die met 130 km per uur door een bocht mag en kan.
Klacht: Nederlands rechtssysteem om van te huilen
quote:
Dit is mijn punt.quote:In mijn ogen heeft die overtreding er toe geleid dat dit ongeluk heeft kunnen gebeuren
Ik ben daar ook ooit veroordeeldquote:Op zaterdag 22 november 2014 18:17 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
- Hij is enkel veroordeeld in Roermond
Ik geloof dat je niet helemaal snapt hoe het werkt. Hij was niet te veroordelen voor artikel 6, aanmerkelijke verwijtbaarheid was niet bewezen. Blijft artikel 5 over, daarvoor is hij veroordeeld en dat is de 120 uur taakstraf. Wat had je dan gewild?quote:
Ja, en nu?quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:21 schreef the-eye het volgende:
Wat ook de reden/oorzaak geweest is, hij heeft op zo'n manier zijn auto bestuurd zodat hij op het fietspad kwam. Dat maakt hem schuldig aan de dood van 3 mensen.
En toch blijft dat érg vreemd, want als jij ergens te hard hebt gereden en je bent geflitst en je vraagt die meetgegevens op dan doen ze er alles aan om je die ijkgegevens maar niet te hoeven sturen maar proberen tegelijkertijd wel vol houden dát je te hard gereden hebt, wat dan dus óók niet direct onomstotelijk vast staat. Maar nu er een redelijk vermoeden ligt dat een te hoge snelheid hieraan ten grondslag ligt en men op allerlei manieren de stille getuigen kan onderzoeken wordt daar niks mee gedaan? Zeer krom!quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:22 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik geloof dat je niet helemaal snapt hoe het werkt. Hij was niet te veroordelen voor artikel 6, aanmerkelijke verwijtbaarheid was niet bewezen. Blijft artikel 5 over, daarvoor is hij veroordeeld en dat is de 120 uur taakstraf. Wat had je dan gewild?
Moet, als dit de gang van zaken is in Nederland, de wet veranderd worden. Het kan toch niet zo zijn dat iemand niet op zit te letten, een stuurfout maakt, de grip op z'n stuur verliest of weet ik veel wat dan totaal niets aangerekend hoeft te worden omdat niet precies te achterhalen watvoor domme fout hij gemaakt heeft. Niet op zitten letten of zoiets dergelijks kan natuurlijk nooit bewezen worden maar de auto is niet door de kaboutertjes op het fietspad terecht gekomen. Daar is de bestuurder de verantwoordelijke voor.quote:
Sorry, welke stille getuigen hebben ze niet onderzocht dan?quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:28 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
En toch blijft dat érg vreemd, want als jij ergens te hard hebt gereden en je bent geflitst en je vraagt die meetgegevens op dan doen ze er alles aan om je die ijkgegevens maar niet te hoeven sturen maar proberen tegelijkertijd wel vol houden dát je te hard gereden hebt, wat dan dus óók niet direct onomstotelijk vast staat. Maar nu er een redelijk vermoeden ligt dat een te hoge snelheid hieraan ten grondslag ligt en men op allerlei manieren de stille getuigen kan onderzoeken wordt daar niks mee gedaan? Zeer krom!
Maar wat als hij niets fout heeft gedaan?quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:29 schreef the-eye het volgende:
[..]
Moet, als dit de gang van zaken is in Nederland, de wet veranderd worden. Het kan toch niet zo zijn dat iemand niet op zit te letten, een stuurfout maakt, de grip op z'n stuur verliest of weet ik veel wat dan totaal niets aangerekend hoeft te worden omdat niet precies te achterhalen watvoor domme fout hij gemaakt heeft. Niet op zitten letten of zoiets dergelijks kan natuurlijk nooit bewezen worden maar de auto is niet door de kaboutertjes op het fietspad terecht gekomen. Daar is de bestuurder de verantwoordelijke voor.
Ik zie de link naar dat forensisch rapport niet 123 staan?quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:30 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Sorry, welke stille getuigen hebben ze niet onderzocht dan?
Hier heb je de uitspraak die het rapport van het forensisch instituut citeert en ook de tests die met vergelijkbare én de daadwerkelijke auto zijn uitgevoerd aanhaalt.
NWS / Vader doodgereden meisje door het lint, deel 2.
Het hele rapport staat niet online nee (dat ik weet), maar in de uitspraak wordt het wel aangehaald zoals je kan lezen.quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:36 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Ik zie de link naar dat forensisch rapport niet 123 staan?
De stille getuigen waar ik op doel zijn in ieder geval de volgende:
- remsporen ( men kan een vrij exacte meting maken daaruit)
- boordcomputer/ gegevens uit het remsysteem
- de gigantische schade die aan het voertuig ontstaan is
Staat gewoon te lezen.quote:Onderzoek alcohol/drugsgebruik en telecommunicatie
Verdachte is kort na het ongeval onderworpen aan een ademonderzoek. Volgens deze ademanalyse heeft verdachte geen alcoholhoudende drank gebruikt. Uit bloed- en urineonderzoek werd geen gebruik van verdovende middelen of medicijnen aangetoond.
Uit onderzoek van de historische verkeersgegevens van de mobiele telefoon van verdachte bleek voorts dat verdachte ten tijde van het ongeval niet heeft getelefoneerd.
De snelheid
Het Nederlands Forensisch Instituut te Den Haag heeft aan de hand van de op het fietspad afgetekende sporen onderzoek gedaan naar de snelheid waarmee verdachte zou hebben gereden. Dit onderzoek leidde tot de conclusie dat bij aanvang van de op het fietspad afgetekende sporen een kans van 99% is dat de snelheid van de BMW hoger was dan 76 km/u en een kans van 99% dat de snelheid van de BMW lager was dan 124 km/u.
Met een vervangende BMW werden rij- en remproeven op de plaats van het ongeval gehouden. De vervangende personenauto kon de bocht met een snelheid van 125 km/h doorrijden, zonder daarvoor over het rijgedeelte te hoeven/moeten rijden dat bestemd was voor het tegemoetkomend verkeer. Uit rij- en remproeven met de BMW van verdachte bleek dat deze naar behoren stuurde en remde. Er werden bij die proeven geen bijzonderheden waargenomen die invloed hadden op het ontstaan dan wel het verloop van het verkeersongeval. De hoogst gereden snelheid met de ongevals-BMW betrof bij die proeven 108 km/h.
Volgens berekeningen van de bochtsnelheid, de snelheid waarmee een voertuig een bocht kan doorrijden zonder dat dit voertuig het contact tussen band en wegdek verliest, dus in een slip raakt, bedroeg deze snelheid voor een soortgelijke BMW als die van verdachte tenminste 132 km/h.
De technische staat van de personenauto.
Uit rij- en remproeven bleek dat de BMW van verdachte naar behoren stuurde en remde.
Het voertuig verkeerde in een voldoende rijtechnische staat van onderhoud en vertoonde geen gebreken die eventueel de oorzaak van of van invloed zouden kunnen zijn geweest op het ontstaan dan wel het verloop van het ongeval. De BMW stuurde en remde goed en was tijdens de rijproeven stabiel.
...
Het rapport van het Nederlands Forensisch Instituut te Den Haag5 van 31 juli 2013 houdt –zakelijk weergegeven – onder meer het volgende in:
De sporen op het fietspad laten zien dat de auto over een afstand van ongeveer 17 meter een rotatie van 25 graden ondergaat, van bovenaf gezien met de klok mee, en dat de auto als geheel daarbij een boog naar links beschrijft. Het blijkt dat die beweging in PC-Crash kan worden gesimuleerd als de snelheid bij aanvang van de simulatie tussen 69 km/u en 133 km/u ligt. Gedurende de gesimuleerde beweging is er een afname van de snelheid van de auto. De beide volwassen slachtoffers zijn bij de botsing over een afstand van 30 à 35 meter geworpen, en de auto heeft nog een afstand van ongeveer 50 meter afgelegd. Op grond van resultaten in de literatuur van botsproeven waarbij fietsersaanrijdingen zijn gereconstrueerd, is voor een werpafstand van 30 meter een snelheid nodig van tenminste 60 km/u tot snelheden boven 100 km/u. Omdat het hier om een botsing met meerdere fietsen gaat is de ondergrens van 60 km/u vermoedelijk te laag. Anderzijds zijn botssnelheden boven 120 km/u niet reëel, omdat de auto na de botsing op een afstand van 50 meter tot stilstand kwam.
Als alleen simulaties in ogenschouw worden genomen waarin de auto op de botsplaats nog een snelheid tussen 60 km/u en 120 km/u had, dan moet de snelheid bij aanvang van de sporen tussen 76 km/u en 124 km/u zijn geweest (99 procent kansniveau).
Conclusie: Op basis van de uitgangspunten volgt voor de BMW van de op het fietspad afgetekende sporen een kans van 99% dat de snelheid hoger was dan 76 km/h en een kans van 99% dat de snelheid van de BMW lager was dan 124 km/h.
Dan zou er dus een andere oorzaak moeten zijn. Er zijn geen technische mankementen aan de wagen gevonden dus kunnen we die optie wegstrepen blijft er wederom de bestuurder over als degene die fout gehandeld heeftquote:Op zaterdag 22 november 2014 18:31 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar wat als hij niets fout heeft gedaan?
Maar niet aanmerkelijk verwijtbaar fout.quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:39 schreef the-eye het volgende:
[..]
Dan zou er dus een andere oorzaak moeten zijn. Er zijn geen technische mankementen aan de wagen gevonden dus kunnen we die optie wegstrepen blijft er wederom de bestuurder over als degene die fout gehandeld over.
quote:Bij de beoordeling van het primair tenlastegelegde is het handelen van verdachte strafrechtelijk alleen van belang, voor zover dat handelen (of nalaten) en het overlijden van de slachtoffers een gevolg zijn van ofwel roekeloos rijgedrag dan wel zeer of minimaal aanmerkelijk onoplettend, onvoorzichtig en/of onachtzaam handelen van verdachte in de zin van de Wegenverkeerswet 1994. Het komt hierbij aan op het geheel van gedragingen van verdachte, de aard en de ernst daarvan en de overige omstandigheden van het geval. Voorts is van belang hierbij dat de schuld van verdachte niet reeds mag worden afgeleid uit de ernst van de gevolgen van de verkeersovertreding.
Voor roekeloosheid moeten feiten en omstandigheden worden vastgesteld waaruit is af te leiden dat door de buitengewoon onvoorzichtige gedraging van verdachte een zeer ernstig gevaar in het leven is geroepen, alsmede dat verdachte zich daarvan bewust was, althans had moeten zijn. Hiervan is bij het onderzoek ter terechtzitting niet gebleken.
Bewijs van schuld als bedoeld in artikel 6 van de Wegenverkeerswet 1994 is voorts mogelijk indien er sprake is van zeer of aanmerkelijk onvoorzichtig, onoplettend of onachtzaam handelen. Van onvoorzichtig, onoplettend of onachtzaam handelen is sprake indien het handelen wederrechtelijk was en de gevolgen daarvan voorzienbaar waren. De gevolgen van het handelen van verdachte kunnen daarbij alleen aan hem worden toegerekend indien hij zich wederrechtelijk heeft gedragen en hij kon en behoorde te voorzien dat zijn gedrag tot dat gevolg kon leiden, dat gevolg derhalve vermeden behoorde te worden en dat hij daarom zijn gedrag achterwege had behoren te laten. Van belang is voorts dat het handelen verwijtbaar moet zijn. Bij de verwijtbaarheid dient de onvoorzichtigheid voorafgaand aan het moment dat de auto oncontroleerbaar werd te worden beoordeeld.
Verder moet tenminste sprake zijn van een aanmerkelijke mate van verwijtbare onvoorzichtigheid wil de schuld kunnen worden bewezen. Hierbij gaat het om een grove onachtzaamheid. Beoordeeld dient te worden of verdachte zich zo gevaarlijk heeft gedragen dat een reële mogelijkheid ontstond dat de slachtoffers gedood zouden worden.
Bij de vaststelling of sprake is geweest van (a) onvoorzichtig handelen dat (b) verwijtbaar en (c) aanmerkelijk is, komt het aan op het geheel van gedragingen van verdachte, de aard en ernst daarvan en de overige omstandigheden van het geval. Voor de beoordeling of het enkele te hard rijden voldoende is voor de bewezenverklaring van schuld in de zin van artikel 6 van de Wegenverkeerswet 1994, zijn factoren van belang als de aard en de concrete ernst van de verkeersovertreding en de omstandigheden waaronder die overtreding is begaan.
Met inachtneming van bovenstaand toetsingskader komt de rechtbank tot het volgende oordeel.
Uit de deskundigenonderzoeken leidt de rechtbank af dat uitgesloten kan worden dat het ongeval werd veroorzaakt door technische gebreken aan de auto dan wel de toestand van de omgeving/infrastructuur ter plaatse ten tijde van het ongeval. De auto van verdachte verkeerde in goede staat. Noch de staat van de auto noch de stand van de zon of de toestand ter plaatse van het ongeval kunnen naar het oordeel van de rechtbank invloed gehad hebben op het verliezen van de controle over de auto. Verdachtes claim dat zijn auto in de bocht plotseling naar links trok, is door deze onderzoeken niet bevestigd. De oorzaak van het ongeval dient dan ook gezocht te worden in de gedragingen van verdachte. Verdachte was voor het ongeval niet onder invloed van alcohol of verdovende middelen. Vast staat dat verdachte op enig moment is gaan slingeren en zo uiteindelijk van de weg is geraakt. Hem wordt verweten dat dit slingeren is veroorzaakt omdat hij de (flauwe) bocht in de Heldensedijk is in- of doorgereden met een hoge snelheid, althans met een te hoge snelheid voor een veilig verkeer ter plaatse. Nu de maximum snelheid ter plaatse 80 km p/u betreft, dient – om dit bestanddeel van de tenlastelegging bewezen te achten – uit de bewijsmiddelen te volgen dat de snelheid van verdachte (aanmerkelijk) hoger lag dan 80 km p/u.
Er zijn drie getuigen die, zowel bij de politie als bij de rechter-commissaris, hebben verklaard dat verdachte ter plaatse (zeer) hard heeft gereden, waarbij de getuigen deze snelheid geschat hebben tussen 100 en 120 kilometer per uur. Het is echter een feit van algemene bekendheid dat getuigen over het algemeen geen betrouwbare schatting kunnen geven van snelheid, zeker niet als het gaat over de snelheid van tegemoetkomend verkeer. Nu deze getuigen alledrie ook op dezelfde 80 kilometerweg reden met een snelheid van ongeveer 80 kilometer per uur, zij verdachte hebben waargenomen vanaf een grote afstand, zij hebben waargenomen dat verdachte slingerend over de weg en door de beukenhaag reed en zij geconfronteerd zijn met de fatale gevolgen van de aanrijding, moeten deze schattingen met de nodige voorzichtigheid worden beoordeeld. De kans dat de getuigenverklaringen met betrekking tot deze schatting van de snelheid door deze overige factoren zijn ingekleurd, is zo reëel te achten, dat hun schattingen van de snelheid waarmee verdachte reed voordat de auto begon te slingeren, alleen kunnen bijdragen aan het bewijs als daarnaast ook andere, objectief vastgestelde, bewijsmiddelen voorhanden zijn.
De mate waarin verdachte te hard heeft gereden kan door de deskundigen echter niet nauwkeurig worden vastgesteld. De rijproeven met een soortgelijke auto als die van verdachte, waaruit is gebleken dat met een snelheid van 132 kilometer per uur nog door de bocht kon worden gereden zonder dat de auto oncontroleerbaar zou worden, sluiten niet uit dat de auto van verdachte door een eventuele andere oorzaak is gaan slingeren. De door de deskundigen aangegeven marges met betrekking tot de snelheid bij aanvang van de sporen op het fietspad, te weten met een minimum snelheid van 76 kilometer per uur en een maximum snelheid van 124 kilometer per uur, zijn bijzonder ruim en leiden niet tot de onomstotelijke conclusie dat verdachte alvorens op het fietspad te belanden (veel) te hard (dus in ieder geval (aanzienlijk) harder dan de aldaar toegestane maximumsnelheid van 80 kilometer per uur) heeft gereden. Nu uit de objectieve onderzoeksresultaten niet met voldoende mate van zekerheid kan worden vastgesteld dat verdachte, voordat zijn auto begon te slingeren, te hard heeft gereden en de rechtbank het bewijs voor dit onderdeel van de tenlastelegging
– om bovengenoemde redenen – niet slechts mag ontlenen aan de (subjectieve) getuigenverklaringen, acht de rechtbank dit onderdeel van de tenlastelegging niet bewezen.
Dit betekent dat niet kan worden geoordeeld dat verdachte tenminste aanmerkelijk onoplettend, onvoorzichtig en/of onachtzaam heeft gehandeld.
Daarom komt de rechtbank niet tot een bewezenverklaring van het aan verdachte primair ten laste gelegde feit en zal de rechtbank verdachte op grond hiervan van het primair tenlastegelegde vrijspreken.
Ik zal het je nog een keer gewoon uit nuchter verstand voorleggen: Als niet de kaboutertjes er voor gezorgd hebben dat de auto op het fietspad kwam, wie heeft er dan voor gezorgd dat dit gebeurde?quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:42 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar niet aanmerkelijk verwijtbaar fout.
[..]
Juist, er is dus geen sluitend bewijs voor doodslag en alleen voor dood door schuld.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:49 schreef JenHermes het volgende:
de 33 jarige Poolse man die in Roermond een twee jarig meisje en haar grootouders om het leven heeft gebracht door waarschijnlijk roekeloos rijgedrag.
Uit onderzoekt blijk namelijk dat deze Poolse man '' die ongetwijfeld de taal niet beheerst '' ergens tussen de 76 km en 124 km per uur reed daar waar de maximale snelheid van 80 km per uur van toepassing is.
Klacht: Nederlands rechtssysteem om van te huilen
Het maakt niet uit wat je denkt, het maakt uit wat je kan bewijzen. Zijn handelen heeft ertoe geleid dat er drie mensen dood zijn, maar zijn handelen is niet aanmerkelijk verwijtbaar, er is niet bewezen dat hij bewust risico's heeft genomen die andere mensen in gevaar hebben gebracht.quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:49 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik zal het je nog een keer gewoon uit nuchter verstand voorleggen: Als niet de kaboutertjes er voor gezorgd hebben dat de auto op het fietspad kwam, wie heeft er dan voor gezorgd dat dit gebeurde?
Wat vind jij een passende straf dan?quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:49 schreef JenHermes het volgende:
Iedereen die rijlessen heeft gehad, die weet wat de meest voorkomende slagzin onder de rijinstructeurs is: '' Jij bent de baas over de auto, de auto niet de baas over jou '' Daarnaast wordt er voldoende aandacht besteed aan het beheersen van het voertuig en aan het voertuig onder controle houden voor als je bijvoorbeeld in de slip raakt.
Iedereen heeft gisteren kunnen lezen dat het Nederlands rechtssysteem een passende straf heeft opgelegd aan de 33 jarige Poolse man die in Roermond een twee jarig meisje en haar grootouders om het leven heeft gebracht door waarschijnlijk roekeloos rijgedrag. 120 uur handarbeid met een enkelband en thats it. Een driedubbele moord is weegt blijkbaar minder zwaar dan een auto die met 130 km per uur door een bocht mag en kan.
Klacht: Nederlands rechtssysteem om van te huilen
Men heeft het telkens erover dat de auto goed remde en stuurde na de proeven maar dat is wat anders dan een een noodstop uitvoeren op de snelheden waar hieraan wordt getwijfeld, daar lijkt hier althans geen sprake van te zijn en ik vraag me dan ook sterk af waarom dat niet gedaan is?quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:39 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Het hele rapport staat niet online nee (dat ik weet), maar in de uitspraak wordt het wel aangehaald zoals je kan lezen.
[..]
Staat gewoon te lezen.
Schade aan het voertuig is niet zo heel relevant volgens mij, heb je wel eens een auto gezien die met een km of 40 tegen een boom aan is gereden?
De verantwoordelijke voor elk verkeersongeluk kan toch voortaan vrij gesproken worden als de bestuurder gewoon zegt niet te weten hoe zijn auto het ongeluk veroorzaakte.quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:52 schreef WJMW het volgende:
[..]
Juist, er is dus geen sluitend bewijs voor doodslag en alleen voor dood door schuld.
De reactie van die vader is zeer begrijpelijk, maar dat de rest van ons land te stom is om te begrijpen dat we iemand niet kunnen veroordelen op basis van 'waarschijnlijk' is toch erg triest.
Er is een verschil tussen een fout maken en daardoor een ongeluk veroorzaken en dusdanig lomp rijden dat het aannemelijk is dat je een ongeluk veroorzaakt. Er is geen bewijs voor het tweede.quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:49 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik zal het je nog een keer gewoon uit nuchter verstand voorleggen: Als niet de kaboutertjes er voor gezorgd hebben dat de auto op het fietspad kwam, wie heeft er dan voor gezorgd dat dit gebeurde?
Nee hoor, als uit het bewijs blijkt dat je veel te hard reed, of bijvoorbeeld door rood vloog, of onder invloed was wordt je veroordeelt voor doodslag, omdat je bewust een risico op een ongeluk neemt.quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:56 schreef the-eye het volgende:
[..]
De verantwoordelijke voor elk verkeersongeluk kan toch voortaan vrij gesproken worden als de bestuurder gewoon zegt niet te weten hoe zijn auto het ongeluk veroorzaakte.
Niet als er bewijs is bijv. Dronken, veel te hard rijden, bellen achter stuur, geen voorrang verlenen, door rood rijden...quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:56 schreef the-eye het volgende:
[..]
De verantwoordelijke voor elk verkeersongeluk kan toch voortaan vrij gesproken worden als de bestuurder gewoon zegt niet te weten hoe zijn auto het ongeluk veroorzaakte.
Lijkt me dat, dat door onderzoek en verhoren is uit te sluiten blijven er de andere redenen die je noemt over. Redenen die allemaal de bestuurder zijn te verwijten.quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:53 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Het maakt niet uit wat je denkt, het maakt uit wat je kan bewijzen. Zijn handelen heeft ertoe geleid dat er drie mensen dood zijn, maar zijn handelen is niet aanmerkelijk verwijtbaar, er is niet bewezen dat hij bewust risico's heeft genomen die andere mensen in gevaar hebben gebracht.
Waarom hij de macht over het stuur verloor? Misschien glipte z'n hand van het stuur, misschien was hij in slaap gevallen of was hij bezig met de radio, maar dat valt allemaal niet te bewijzen. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen of wel?
Misschien had hij gewoon een black-out dankzij een lichte TIA, niemand die het weet.
Je kan niet altijd iemand ergens verantwoordelijk voor houden, soms gebeuren er gewoon noodlottige ongevallen. Shit happens.
Maar waarom ga je er van uit dat dat allemaal niet gedaan is?quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:56 schreef Garfield1985 het volgende:
Men heeft het telkens erover dat de auto goed remde en stuurde na de proeven maar dat is wat anders dan een een noodstop uitvoeren op de snelheden waar hieraan wordt getwijfeld, daar lijkt hier althans geen sprake van te zijn en ik vraag me dan ook sterk af waarom dat niet gedaan is?
Men kan dan namelijk aan de hand van het remspoor wat dan ontstaat een vergelijking maken van de exact gereden snelheid op het moment van de crash en normaal is dit ook eerder regel dan uitzondering dus waarom wordt dit nu niet uitgevoerd?!![]()
Hoe zit het met de gegevens van de boordcomputer, het remsysteem, de veiligheidsvoorzieningen ( die Airbags zijn er 100% pro uitgeklapt) die moeten toch uit te lezen zijn??
Als jij niet kan niesen terwijl je auto rijdt hoor je gewoon niet achter het stuur te zitten. Dan heb je de auto gewoon niet voldoende onder controlequote:Op zaterdag 22 november 2014 18:57 schreef WJMW het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen een fout maken en daardoor een ongeluk veroorzaken en dusdanig lomp rijden dat het aannemelijk is dat je een ongeluk veroorzaakt. Er is geen bewijs voor het tweede.
Ik ben ooit bijna tegen een boom geknald omdat ik in een bocht (reed niet te snel) moest niezen en daardoor een rokje aan het stuur gaf. Tja, niet heel handig maar als dat een kind was geweest ipv een boom dan zou het toch raar zijn als je daardoor een paar jaar de bak in moet.
Maar NIET TE BEWIJZEN, dat snap je toch wel? Je kan niet zeggen "oh, ik denk dat jij dit deed, dus off with his head!"quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:59 schreef the-eye het volgende:
Lijkt me dat, dat door onderzoek en verhoren is uit te sluiten blijven er de andere redenen die je noemt over. Redenen die allemaal de bestuurder zijn te verwijten.
Och gast doe niet zo stoer, iedereen maakt weleens een foutje in het verkeer. Ook jij. 999 vd de 1000 keer gaat het goed als je niest (of wat dan ook) maar heel soms maak je onbewust een fout. Mensen zijn geen machines.quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:03 schreef the-eye het volgende:
[..]
Als jij niet kan niesen terwijl je auto rijdt hoor je gewoon niet achter het stuur te zitten. Dan heb je de auto gewoon niet voldoende onder controle
Het uitsluiten van andere oorzaken toont aan dat is iets anders dan denken datquote:Op zaterdag 22 november 2014 19:04 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar NIET TE BEWIJZEN, dat snap je toch wel? Je kan niet zeggen "oh, ik denk dat jij dit deed, dus off with his head!"
Maar je sluit niet alles uit want je kan niet bewijzen dat hij verwijtbaar iets fouts heeft gedaan.quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:07 schreef the-eye het volgende:
[..]
Het uitsluiten van andere oorzaken toont aan dat is iets anders dan denken dat
Nu wist jij blijkbaar de auto op de weg te houden dus is je niets te verwijten maar indien dit niet het geval was geweest zou dat een brevet van onvermogen voor jou betekenen.quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:06 schreef WJMW het volgende:
[..]
Och gast doe niet zo stoer, iedereen maakt weleens een foutje in het verkeer. Ook jij.
Ik denk dat niemand er van overtuigd is dat hij nooit een ongeluk zal veroorzaken want een ongeluk zit in een klein hoekje maar ondanks dat het een klein hoekje is, is dat hoekje nog wel jouw verantwoordelijkheidquote:Op zaterdag 22 november 2014 19:11 schreef Zolder het volgende:
Al die kansloze mensen die er van overtuigd zijn dat ze zelf nooit een ongeluk zullen veroorzaken omdat ze zo bekwaam zijn, je zou het ze bijna gunnen om er een te maken (zonder slachtoffers)
Onvermogen is geen doodslag, dus je hebt zojuist aangetoond waarom de rechter die pool niet kon veroordelen voor doodslag maar alleen maar dood door schuld.quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:10 schreef the-eye het volgende:
[..]
Nu wist jij blijkbaar de auto op de weg te houden dus is je niets te verwijten maar indien dit niet het geval was geweest zou dat een brevet van onvermogen voor jou betekenen.
zie mijn reactie hierboven, ook ik kan een ongeluk veroorzakenquote:Op zaterdag 22 november 2014 19:13 schreef WJMW het volgende:
[..]
Onvermogen is geen doodslag, dus je hebt zojuist aangetoond waarom de rechter die pool niet kon veroordelen voor doodslag maar alleen maar dood door schuld.
fijn dat jij wel perfect bent. De rest van de wereld is dat niet. Jij hebt nog NOOIT een foutje gemaakt in verkeer.
Maar lang niet altijd verwijtbaar. Is een moeilijk concept voor je geloof ik? Je bent van mening dat je altijd iemand ergens verantwoordelijk voor moet kunnen houden?quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:13 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik denk dat niemand er van overtuigd is dat hij nooit een ongeluk zal veroorzaken want een ongeluk zit in een klein hoekje maar ondanks dat het een klein hoekje is, is dat hoekje nog wel jouw verantwoordelijkheid
Ja maar er is een verschil tussen ergens verantwoordelijk voor zijn en ergens verwijtbaar verantwoordelijk voor zijn. Maak je een onbewuste fout terwijl je jezelf aan de regels houdt dan ben je niet verwijtbaar. In deze zaak kom niet bewezen worden dat hij zich niet aan de regels hield.quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:13 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik denk dat niemand er van overtuigd is dat hij nooit een ongeluk zal veroorzaken want een ongeluk zit in een klein hoekje maar ondanks dat het een klein hoekje is, is dat hoekje nog wel jouw verantwoordelijkheid
Dus jij zou het rechtvaardig vinden dat je bijvoorbeeld 6 jaar de bak in moet, tussen de zware criminelen als jij door een stom foutje iemand doodrijdt? Dat kan jou immers ook overkomen (al is de kans zeer klein, heel soms gebeurt het toch).quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:13 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik denk dat niemand er van overtuigd is dat hij nooit een ongeluk zal veroorzaken want een ongeluk zit in een klein hoekje maar ondanks dat het een klein hoekje is, is dat hoekje nog wel jouw verantwoordelijkheid
Nu ga je me woorden in de mond leggen, doe dat nou niet.quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:15 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar lang niet altijd verwijtbaar. Is een moeilijk concept voor je geloof ik? Je bent van mening dat je altijd iemand ergens verantwoordelijk voor moet kunnen houden?
Dat er drie mensen dood zijn door het uit de bocht vliegen is niet relevant voor de vraag of het uit de bocht vliegen door verwijtbaar handelen komt.
Krijgen we weer hetzelfde rondje van verwijtbaarheidquote:Op zaterdag 22 november 2014 19:17 schreef the-eye het volgende:
[..]
Nu ga je me woorden in de mond leggen, doe dat nou niet.
Als bestuurder ben jij degene die verantwoordelijk is waar dat ding terecht komt
Prima, maar wat is volgens jou dan een goede straf voor mensen die wel verantwoordelijk maar niet verwijtbaar zijn?quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:17 schreef the-eye het volgende:
[..]
Nu ga je me woorden in de mond leggen, doe dat nou niet.
Als bestuurder ben jij degene die verantwoordelijk is waar dat ding terecht komt
Omdat er totaal niet over gerept wordt.quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:00 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar waarom ga je er van uit dat dat allemaal niet gedaan is?
"Ergens gezien of gelezen"quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:23 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Omdat er totaal niet over gerept wordt.
Daarnaast ving ik ergens op internet of in een video iets op dat er ook nog dingen onderzocht worden en dat de rechter bepaalde stukken naast zich neer had gelegd waar de OVJ het uiteraard niet mee eens was en beroep in ging aantekenen.
Maw.......de zaak is in feite nog niet eens rond qua bewijslast en men gaat er bij voorbaat al uit dat hem geen blaam treft is in plaats van af te wachten tot álle stukken compleet zijn en er onomstotelijk kan worden vast gesteld dat hij wel/niet schuldig is en het proces dan pas te starten!
Fijn toch dat ons rechtsysteem wel objectief is en zich niks aantrekt van al deze schreeuwende mensenquote:Op zaterdag 22 november 2014 19:26 schreef CruisinDen het volgende:
Lastig onderwerp en heel NL schreeuwt iets maar het is en blijft gewoon een ongeluk, een fout. Verkeerde tijd, verkeerde plek van beide kanten. Wat moet je zo'n man daar voor straf voor geven?
Nu, omdat we natuurlijk allemaal een stereotype dronken pooltuig inbeelden en het extra zielig is voor de familie want opa oma en klein kind, zegt iedereen dat die vent jaren de cel in moet.
Maar toen een vrouw een tasjesdief doodreed schreeuwde heel NL dat ze vrijgelaten moest worden.![]()
quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:26 schreef CruisinDen het volgende:
Lastig onderwerp en heel NL schreeuwt iets maar het is en blijft gewoon een ongeluk, een fout. Verkeerde tijd, verkeerde plek van beide kanten. Wat moet je zo'n man daar voor straf voor geven?
Nu, omdat we natuurlijk allemaal een stereotype dronken pooltuig inbeelden en het extra zielig is voor de familie want opa oma en klein kind, zegt iedereen dat die vent jaren de cel in moet.
Maar toen een vrouw een tasjesdief doodreed schreeuwde heel NL dat ze vrijgelaten moest worden.![]()
De hele situatie zou compleet anders zijn als een opa en oma 3 Polen op de fiets dood zouden rijden, en dát is mis met Nederland, niet zo zeer het rechtssysteem.
Bizar dit.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:49 schreef JenHermes het volgende:
Een driedubbele moord is weegt blijkbaar minder zwaar dan een auto die met 130 km per uur door een bocht mag en kan
Heb je uberhaubt wel iets over het onderwerp gelezen? Het is niet vast te stellen dat hij te hard heeft gereden.quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:30 schreef Zoev het volgende:
[..]
Bizar dit.
Je mag er 80. Of je nu met 100 of 130 of 150 de bocht uit knalt.
Mijn boerenverstand zegt dat als je harder als 80 rijdt daar je ten alle tijden schuldig bent.
Die rechter was toe aan weekend
Yep best veel over gelezen sinds gisteren.quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:33 schreef Zolder het volgende:
Heb je uberhaubt wel iets over het onderwerp gelezen? Het is niet vast te stellen dat hij te hard heeft gereden.
De rechter heeft vastgesteld dat het onderzoek onvoldoende is om dit vast te kunnen stellen. Het is niet slim om daar zelf over te gaan speculeren, maar ik ga ervan uit dat een rechter daar objectief in oordeelt.quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:34 schreef Zoev het volgende:
[..]
Yep best veel over gelezen sinds gisteren.
Technisch onderzoek wees uit toch dat hij te hard had gereden? Inclusief meerdere getuigen?
Nu kun je bij die getuigen eventueel een vraagteken zetten, schatting maken lukt denk ik niet.
Maar technisch onderzoek is denk ik wel een feit toch.
http://www.spitsnieuws.nl(...)-oma-peuter-doodreed
Maar dat wijst het onderzoek niet uit. 99% zekerheid harder dan 76, 99% zekerheid langzamer dan 124.quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:34 schreef Zoev het volgende:
[..]
Yep best veel over gelezen sinds gisteren.
Technisch onderzoek wees uit toch dat hij te hard had gereden? Inclusief meerdere getuigen?
Nu kun je bij die getuigen eventueel een vraagteken zetten, schatting maken lukt denk ik niet.
Maar technisch onderzoek is denk ik wel een feit toch.
http://www.spitsnieuws.nl(...)-oma-peuter-doodreed
Maar dat zou dan alleen maar kunnen in het geval er gedronken is of te hard gereden is?quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:41 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar dat wijst het onderzoek niet uit. 99% zekerheid harder dan 76, 99% zekerheid langzamer dan 124.
Daarnaast moet er bewezen worden dat hij aanmerkelijk verwijtbaar heeft gehandeld, dat staat ook uitgelegd in de uitspraak.
Dan is het wel concreet te maken ja. Voor vrachtwagenchauffeurs zou daar nog bij kunnen komen dat ze te lang achter elkaar hebben gereden, maar veel andere zaken als "te moe zijn" of "te gestresst" zijn amper concreet te maken. Tereijl ook dit je rijvaardigheid kan beknvloeden.quote:Op zaterdag 22 november 2014 20:10 schreef the-eye het volgende:
[..]
Maar dat zou dan alleen maar kunnen in het geval er gedronken is of te hard gereden is?
Of drugs, of met een merkbaar ondeugdelijke auto, of tal van andere zaken.quote:Op zaterdag 22 november 2014 20:10 schreef the-eye het volgende:
[..]
Maar dat zou dan alleen maar kunnen in het geval er gedronken is of te hard gereden is?
Ik heb nog ééns even nagedacht over wat Dagonet net zei, verbeter mij als ik het nog niet juist zie:quote:Op zaterdag 22 november 2014 20:13 schreef Zolder het volgende:
[..]
Dan is het wel concreet te maken ja. Voor vrachtwagenchauffeurs zou daar nog bij kunnen komen dat ze te lang achter elkaar hebben gereden, maar veel andere zaken als "te moe zijn" of "te gestresst" zijn amper concreet te maken. Tereijl ook dit je rijvaardigheid kan beknvloeden.
Er is inderdaad een groot verschil tussen wat kan en wat verantwoord is. Met de juiste auto kan ik ook bochten op hoge snelheid nemen, de kans is alleen erg groot dat het een keer goed mis gaat omdat ik geen professionele chauffeur ben.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:53 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:
Tsja,al kan die bocht 'makkelijk' met 130 genomen worden. Er zijn drie mensen dood door zijn toedoen.
Nee, dat klopt niet.quote:Op zaterdag 22 november 2014 20:28 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik heb nog ééns even nagedacht over wat Dagonet net zei, verbeter mij als ik het nog niet juist zie:
Als ik hier over de slingerdijken rij en ik kom in de bocht op de andere weghelft en de politie ziet het dan krijg ik een prent van bijvoorbeeld ¤100 omdat ik met mijn rijgedrag het overige verkeer in gevaar breng (geen alcohol, niet te hard) Ik krijg een prent omdat ze mij natuurlijk voor zoiets niet een jaar de cel in kunnen gooien
Zelfde situatie alleen nu rijd er een auto met 4 inzittenden en er volgt een ravage met 4 doden of zwaar gewonden. Die 4 doden of gewonden zijn niet van invloed op (relevant) hetgeen waarvoor ik gestraft wordt dus zou ik theoretisch gezien weer een prent van ¤100 moeten krijgen. Indien de rechter mij dan echter een taakstraf van 120uur geeft is dat een flinke straf
De auto is tegen hen aan gereden. De snelheid aldaar geldt niet voor niets en is niet alleen van toepassing op wat er gereden kan worden, maar vooral op de beperkingen van de gemiddelde persoon achter het stuur.quote:Op zaterdag 22 november 2014 17:55 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En dat is dus niet bewezen, is dat nou zo verschrikkelijk fucking moeilijk om te begrijpen?
Sinds wanneer is 'waarschijnlijk' voldoende bewijs?
Lees het vonnis, zo moeilijk is dat niet.
Nou laten we even in de buurt van dit ongeluk blijven. In het eerste geval zeg ik tegen de agent dat ik ook niet begrijp hoe ik aan de andere kant van de weg kwam. (misschien heb ik de auto nog niet zo lang en stuurt hij ander dan de vorige)quote:Op zaterdag 22 november 2014 20:34 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nee, dat klopt niet.
Eerst komt de schuldvraag, is het ongeval de schuld van aanmerkelijk verwijtbare handelingen van jouw kant? Zo ja, dan komt het gevolg van het ongeval om de hoek kijken.
Als jij dus aan het slingeren bent omdat je met je ogen dicht Mockingbird Hill aan het zingen was, of aan het slalommen tussen de strepen op de weg, dan is het verwijtbaar. En dan zegt de rechter "dikke vette pech met jou, tot over een langere tijd".
Verwijtbaarheid gaat wel wat verder dan alleen maar bewust handelen. Je dient te allen tijde voor een veilige situatie te zorgen op de weg, iets wat deze knakker zeker niet heeft gedaan als je let op de snelheid. Dan hoef je niet aan te tonen dat de snelheid (mede) de oorzaak is van het ongeval, de roekeloosheid is in dit geval ook al een zeer ernstig verwijtbaar punt.quote:Op zaterdag 22 november 2014 20:34 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nee, dat klopt niet.
Eerst komt de schuldvraag, is het ongeval de schuld van aanmerkelijk verwijtbare handelingen van jouw kant? Zo ja, dan komt het gevolg van het ongeval om de hoek kijken.
Als jij dus aan het slingeren bent omdat je met je ogen dicht Mockingbird Hill aan het zingen was, of aan het slalommen tussen de strepen op de weg, dan is het verwijtbaar. En dan zegt de rechter "dikke vette pech met jou, tot over een langere tijd".
Dat kan. Maar zoals je in de uitspraak kan lezen is er weinig aandacht gegeven aan het verweer van de verdachte. De rechter heeft gekeken naar de getuigen (maar die worden als in hoge mate onbetrouwbaar opzij gezet als niet erg waardevol) en naar het rapport van het NFI.quote:Op zaterdag 22 november 2014 20:37 schreef the-eye het volgende:
[..]
Nou laten we even in de buurt van dit ongeluk blijven. In het eerste geval zeg ik tegen de agent dat ik ook niet begrijp hoe ik aan de andere kant van de weg kwam. (misschien heb ik de auto nog niet zo lang en stuurt hij ander dan de vorige)
Dus net als in mijn situatie is "het waarom" onduidelijkquote:Op zaterdag 22 november 2014 20:41 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dat kan. Maar zoals je in de uitspraak kan lezen is er weinig aandacht gegeven aan het verweer van de verdachte. De rechter heeft gekeken naar de getuigen (maar die worden als in hoge mate onbetrouwbaar opzij gezet als niet erg waardevol) en naar het rapport van het NFI.
Als uit dat rapport naar voren was gekomen dat hij minstens 110 moet hebben gereden was het misschien een ander verhaal geweest, omdat je dan beter bewijsbaar kan maken dat hij aanmerkelijk verwijtbaar heeft gehandeld.
En daarom valt artikel 6 weg, en kwam er een veroordeling voor artikel 5 waarbij aanmerkelijk niet bewezen hoeft te worden.quote:Op zaterdag 22 november 2014 20:45 schreef the-eye het volgende:
[..]
Dus net als in mijn situatie is "het waarom" onduidelijk
Er is geen bewijs dat hij daadwerkelijk te hard reed.quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:30 schreef Zoev het volgende:
[..]
Bizar dit.
Je mag er 80. Of je nu met 100 of 130 of 150 de bocht uit knalt.
Mijn boerenverstand zegt dat als je harder als 80 rijdt daar je ten alle tijden schuldig bent.
Die rechter was toe aan weekend
Die hogere straf is dan de normale straf + genoegen doen aan de slachtoffers / nabestaanden, maar ook met inachtname van de omstandigheden van de verdachte en wat proportioneel is.quote:Op zaterdag 22 november 2014 20:28 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik heb nog ééns even nagedacht over wat Dagonet net zei, verbeter mij als ik het nog niet juist zie:
Als ik hier over de slingerdijken rij en ik kom in de bocht op de andere weghelft en de politie ziet het dan krijg ik een prent van bijvoorbeeld ¤100 omdat ik met mijn rijgedrag het overige verkeer in gevaar breng (geen alcohol, niet te hard) Ik krijg een prent omdat ze mij natuurlijk voor zoiets niet een jaar de cel in kunnen gooien
Zelfde situatie alleen nu rijd er een auto met 4 inzittenden en er volgt een ravage met 4 doden of zwaar gewonden. Die 4 doden of gewonden zijn niet van invloed op (relevant) hetgeen waarvoor ik gestraft wordt dus zou ik theoretisch gezien weer een prent van ¤100 moeten krijgen. Indien de rechter mij dan echter een taakstraf van 120uur geeft is dat een flinke straf
Sorry mij werd uitgelegd hoe het rechtssysteem in dit soort zaken werkt maar als ik geweten dat jij je daaraan stoorde had ik uiteraard al veel eerder m'n mond gehouden. Dus nogmaals excuses, ik hoop dat de overlast te overzien is geweest en het zal niet meer voorkomenquote:Op zaterdag 22 november 2014 21:37 schreef Joezi het volgende:
Er is niks bewezen, dus flikker eens op met speculeren.
Next case.
Doelde niet op jou, maar op al die speculaties in het algemeenquote:Op zaterdag 22 november 2014 21:45 schreef the-eye het volgende:
[..]
Sorry mij werd uitgelegd hoe het rechtssysteem in dit soort zaken werkt maar als ik geweten dat jij je daaraan stoorde had ik uiteraard al veel eerder m'n mond gehouden. Dus nogmaals excuses, ik hoop dat de overlast te overzien is geweest en het zal niet meer voorkomen
Waarom krijgt hij dan een taakstraf?quote:Op zaterdag 22 november 2014 21:37 schreef Joezi het volgende:
Er is niks bewezen, dus flikker eens op met speculeren.
Next case.
Wegens het veroorzaken van het ongeluk door geen controle meer over zijn vehicle te hebben. Bewezen is dat er geen drugs of drank in het spel was of een mobiel gebruikt werd. Niet bewezen is dat er te hard gereden is.quote:Op zaterdag 22 november 2014 22:12 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Waarom krijgt hij dan een taakstraf?
Dus er is wel degelijks iets bewezen?quote:Op zaterdag 22 november 2014 22:37 schreef Joezi het volgende:
[..]
Wegens het veroorzaken van het ongeluk door geen controle meer over zijn vehicle te hebben. Bewezen is dat er geen drugs of drank in het spel was of een mobiel gebruikt werd. Niet bewezen is dat er te hard gereden is.
Trouwens met die boordcomputers in een auto zouden ze eigenlijk moeten verplichten om snelheidsdata op te slaan, dat lijkt me niet zo moeilijk in deze barre tijden.
Jep maar geen ernstige nalatigheid is bewezen.quote:Op zaterdag 22 november 2014 22:41 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Dus er is wel degelijks iets bewezen?
Dat is wat anders als waar ik op reageerdequote:Op zaterdag 22 november 2014 22:52 schreef Joezi het volgende:
[..]
Jep maar geen ernstige nalatigheid is bewezen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |