Als de sector werkelijk zo goed wist wat ze deed hadden bepaalde voorvallen wellicht afgewend kunnen worden... niet dat de overheid daar geen hand in had natuurlijk. Maar ik denk dat de invloed van de financiële sector overheidsbemoeienis meer dan rechtvaardigt.quote:Op maandag 17 november 2014 09:06 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waarom?
De problemen op de woningmarkt in NL komen in het geheel niet vanwege risicovolle hypotheken. Er is natuurlijk een kleine groep die na een gedwongen verkoop met restschuld blijft, maar dat betreft vooral de groep echtscheidingen. En natuurlijk heb je een groep die onder water staat. Maar dat is vooral een boekhoudkundige zaak en niet direct een probleem en bovenal voor het overgrote deel ontstaan door onbegrijpelijke beslissingen van de overheid waardoor de waarde van de woningen in NL zo'n dreun gekregen heeft (deels is het ook een prijscorrectie natuurlijk).
Het is hoe dan ook volstrekt onbegrijpelijk dat nu de woningmarkt in NL zich aan het herstellen lijkt de overheid WEER in gaat grijpen. Zo komt het vertrouwen nooit terug. Niet in de woningmarkt, maar ook niet in de overheid. Een vertrouwen wat sowieso verder weg lijkt dan ooit.
Controle lijkt mij prima, maar dan juist ter zake van hele andere dingen.quote:Op maandag 17 november 2014 10:09 schreef Jibberism_ het volgende:
Als de sector werkelijk zo goed wist wat ze deed hadden bepaalde voorvallen wellicht afgewend kunnen worden... niet dat de overheid daar geen hand in had natuurlijk. Maar ik denk dat de invloed van de financiële sector overheidsbemoeienis meer dan rechtvaardigt.
Maar dat is meer algemeen bedoeld.
Je werkt je kapot voor een bovenmodaal loon en dan moet je in je handjes knijpen als je een rijtjescontainer in Almere kunt kopen. Daar bevestig je wat mij betreft zijn punt mee.quote:Op maandag 17 november 2014 09:37 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik tel in Almere, wat centraal ligt en van waaruit het grootste deel van het land prima te bereiken is, 655 woningen van meer dan 100m2 voor minder dan 2 ton.
Deze maatregel zorgt al voor het verder op slot zetten van de woningmarkt. Bij een kleine rentestijging kan straks niemand meer een huis kopen door de nieuwe regels. De maatschappelijke gevolgen daarvan zijn alles behalve stabiliteit.quote:Op maandag 17 november 2014 09:49 schreef Dagonet het volgende:
En dan is er nog de ECB die niet blij is met de staat van de Nederlandse hypotheekportefeuilles en ook worden de banken afgewaardeerd door oa S&P waardoor ze minder makkelijk aan geld kunnen komen. Door bij de voordeur al te zorgen dat er geen nieuwe zorgenkindjes bijkomen probeert de overheid ervoor te zorgen dat de stabiliteit over de hele linie bewaard wordt.
Zelfde hier, maar dan op één inkomen zonder kinderen. Kan volgens https://www.obvion.nl/Hyp(...)asis-van-inkomen.htm zo'n 158.000 lenen. In 2015 min 8% op basis van de link in de OP zou dat ¤145.000 zijn. Vind ik een enorm verschilquote:Op maandag 17 november 2014 09:29 schreef Hi_flyer het volgende:
Fijn is dat. Ik wil begin 2015 een huis kopen en kom met 46k inkomen dus niet verder dan iets van 207k. Wat kan je daarvoor nog kopen? Ik heb een gezin te onderhouden; in dit tyfusland kan dat niet eens meer met een bovenmodaal inkomen! Wat moet je als je een modaal inkomen hebt? De sociale huur kom je niet in, iets kopen is volstrekt onmogelijk.
Wat een ziek land is dit geworden....
Die moet je met geweld uit hun huurhuis drijven. Dergelijke asocialen hebben geen bericht aan de 'samenleving'.quote:Op maandag 17 november 2014 00:04 schreef Peter het volgende:
[..]
Er zijn anders nog vele scheefwoners ( 35k+ inkomen) die sociaal huren. Die kunnen ook straks nog prima gaan kopen.
Je weet dat "scheefwonen" een redelijk nieuwe term is toch?quote:Op maandag 17 november 2014 10:50 schreef waht het volgende:
[..]
Die moet je met geweld uit hun huurhuis drijven. Dergelijke asocialen hebben geen bericht aan de 'samenleving'.
Het was op basis van één minuut op Funda rondkijken naar iets centraals. Daarbij valt het reuze mee, het verschil tussen de nieuwbouw in Almere en de rest van het land, daar zit echt geen verschil in. Landelijk heb je de keuze uit 37000 woningen in die categorie, keuze zat lijkt mij.quote:Op maandag 17 november 2014 10:23 schreef Rockefellow het volgende:
Je werkt je kapot voor een bovenmodaal loon en dan moet je in je handjes knijpen als je een rijtjescontainer in Almere kunt kopen. Daar bevestig je wat mij betreft zijn punt mee.
We mogen met ons minimumloontje wel 1000 euro huur per maand betalenquote:Op maandag 17 november 2014 10:26 schreef RedFever007 het volgende:
Lekker dan![]()
Ik huur momenteel (particulier) nog maar wil "binnenkort" toch maar wat gaan kopen. Beetje kut om dit soort dingen dan te lezen.
Het word je allemaal wel (zeker voor m'n gevoel) onmogelijk gemaakt in dit land om iets voor de toekomst te kopen waar ik lange tijd kan blijven en willen wonen
Voor mij qua locatie waardeloos. Ik wil in Dordrecht wonen, in de buurt van het CS. Dan is er echt niet zoveel keuze.quote:Op maandag 17 november 2014 09:37 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik tel in Almere, wat centraal ligt en van waaruit het grootste deel van het land prima te bereiken is, 655 woningen van meer dan 100m2 voor minder dan 2 ton.
Hoe meer eisen je stelt, hoe minder keuze je hebt inderdaad.quote:Op maandag 17 november 2014 11:13 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Voor mij qua locatie waardeloos. Ik wil in Dordrecht wonen, in de buurt van het CS. Dan is er echt niet zoveel keuze.
Gedeeltelijk wel mee eens maar om nu te zeggen "het is of Almere of niet zeiken" gaat mij veel te verquote:Op maandag 17 november 2014 11:18 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Hoe meer eisen je stelt, hoe minder keuze je hebt inderdaad.
Je vergeet twee zaken. Je kunt geen huis kopen voor 55k. Je moet ook verplicht aflossen.quote:Op maandag 17 november 2014 11:25 schreef Stranger het volgende:
Ik begrijp die tabellen denk ik niet zo goed.
Stel ik verdien 20K en ik wil een huis kopen, dan kan ik bij 3.25% rente een maximale hypotheek krijgen van ¤ 55.529.
In een jaar zou ik dus 1804 euro hypotheekrente betalen, wat 150 euro per maand is.
Qua woonlast is dat toch niet in verhouding met wat ik als huur moet betalen in een sociale huurwoning? Of heb ik zo'n krom beeld van de hoogte van huren en extra kosten voor huizenbezitters?
Er is meer dan rente natuurlijk, maar helemaal ongelijk heb je niet. Kopen is doorgaans veel goedkoper dan huren (in de vrije sector iig),quote:Op maandag 17 november 2014 11:25 schreef Stranger het volgende:
Ik begrijp die tabellen denk ik niet zo goed.
Stel ik verdien 20K en ik wil een huis kopen, dan kan ik bij 3.25% rente een maximale hypotheek krijgen van ¤ 55.529.
In een jaar zou ik dus 1804 euro hypotheekrente betalen, wat 150 euro per maand is.
Qua woonlast is dat toch niet in verhouding met wat ik als huur moet betalen in een sociale huurwoning? Of heb ik zo'n krom beeld van de hoogte van huren en extra kosten voor huizenbezitters?
Flatje wel. Weinig opties en niet op een mooie locatie. Maar het kan.quote:Op maandag 17 november 2014 11:28 schreef Rockefellow het volgende:
Je kunt geen huis kopen voor 55k.
Die oplossing heet particuliere huur, maar die sector wordt vakkundig door de overheid de nek omgedraaid door de bizar grote voorraad sociale huurwoningen.quote:Op maandag 17 november 2014 11:29 schreef DS4 het volgende:
Wat dat betreft vraag ik mij ook wel eens af of er wel eens echt over oplossingen wordt nagedacht. Zeker ter zake van de groep die teveel verdient voor sociale huur en te weinig om te kopen. Tussen wal en schip...
Nee je hoeft niet verplicht af te lossen, alleen als je HRA wilt toch? En daar hou ik geen rekening mee.quote:Op maandag 17 november 2014 11:28 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Je vergeet twee zaken. Je kunt geen huis kopen voor 55k. Je moet ook verplicht aflossen.
Dat je een hypotheek afsluit van 55k betekent nog niet dat dat ook de koopsom was.quote:Op maandag 17 november 2014 11:28 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Je vergeet twee zaken. Je kunt geen huis kopen voor 55k. Je moet ook verplicht aflossen.
In de vergelijking met een huis huren kun je aannemen van wel.quote:Op maandag 17 november 2014 11:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat je een hypotheek afsluit van 55k betekent nog niet dat dat ook de koopsom was.
quote:Op zondag 16 november 2014 21:30 schreef CafeRoker het volgende:
Signaal lijkt me duidelijk. Alles boven de 33k moet en zal kopen, en alles eronder moet en zal huren. Dat is tenminste wat ik er in een zin samengevat van kan maken.
Als je daartoe veroordeeld bent in NL, dan heb je met het inkomensniveau wat ik beschrijf echt een probleem.quote:Op maandag 17 november 2014 11:32 schreef Janneke141 het volgende:
Die oplossing heet particuliere huur, maar die sector wordt vakkundig door de overheid de nek omgedraaid door de bizar grote voorraad sociale huurwoningen.
Er zijn nog veel meer aspecten. Allereerst is dat de bruto rentelast en niet de netto rentelast. Daarnaast zou je bijvoorbeeld bij lineaire aflossing over een looptijd van 30 jaar pakweg 150 euro aflossing per maand betalen. Al met al dus een brutolast van 300 euro. Nog steeds niet heel veel en dan bouw je ook nog eens vermogen op.quote:Op maandag 17 november 2014 11:28 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Vet en knip van mij.quote:Op zondag 16 november 2014 20:28 schreef everzwijntje het volgende:
[..]
knip.
Helaas hier weinig van gezien in de media. Net als bij de beperking van de pensioenopbouw lijkt het mensen niet te interesseren, terwijl het toch veel mensen zal treffen. We nemen het allemaal maar zonder protest.
De huizenprijzen zijn lager, de hypotheekrente is laag, voor veel mensen met een lager inkomen een mooi moment om ook een eigen woning te kopen, dat wordt nu in veel gevallen onmogelijk gemaakt. Geen politieke partij die echt voor de gewone man opkomt.
De visie die ik inmiddels ontdek is: we vragen steeds meer van de burger, zowel in geld als zelfredzaamheid en bieden steeds minder service aan.quote:Op maandag 17 november 2014 14:11 schreef CafeRoker het volgende:
Ik denk nu hard na, maar past dit in een of andere beleidsvisie? Is er eigenlijk wel een die hout snijdt?
Ik krijg onderhand toch wat moeite om de onderliggende visie te bepalen. Uit de maatregelen valt die in ieder geval nog maar moeilijk af te leiden.
Als steeds meer mensen gebruik van bepaalde voorzieningen maken, dan kun je flink snijden in de dienstverlening per individu zonder dat de totale kosten omlaag gaan.quote:Op maandag 17 november 2014 16:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
De visie die ik inmiddels ontdek is: we vragen steeds meer van de burger, zowel in geld als zelfredzaamheid en bieden steeds minder service aan.
Waarom er dan niet in korte tijd een enorm overschot is op de rijksbegroting ontgaat mij dan ook, maar kennelijk lukt het de overheid niet om bovenstaande te koppelen aan meer inkomsten en minder uitgaven. En dat is heel zorgelijk.
Uiteraard is dat zo en dat speelt ook wel een rol, maar dat is toch ook zeker niet het hele verhaal.quote:Op maandag 17 november 2014 16:33 schreef Igen het volgende:
Als steeds meer mensen gebruik van bepaalde voorzieningen maken, dan kun je flink snijden in de dienstverlening per individu zonder dat de totale kosten omlaag gaan.
Hoe spaar je in godsnaam zo'n groot bedrag als je zoals je hieronder schrijft ¤700+ aan huur moet aftikken?quote:Op maandag 17 november 2014 16:33 schreef Ivo1985 het volgende:
Dat wordt stevig sparen als ik volgend jaar 10% minder hypotheek kan krijgen. Hoewel.. Zolang de rente daalt valt de 'schade' mee. Dat zorgt immers weer voor een hoger hypotheekbedrag.
Dit vind ik dus ook erg vreemd. De alleenstaande wordt (wederom) het slachtoffer van de partners met kinderen die inderdaad minder te besteden hebben per hoofd van het gezin terwijl ik (en jij blijkbaar) dit met gemak kunnen opbrengenquote:Blijft krom dat de normen weinig rekening houden met de persoonlijke situatie van mensen. Iemand die van zijn enkele inkomen een gezin moet onderhouden en nauwelijks/geen spaargeld heeft zal moeite hebben om de lasten van een maximale hypotheek op te brengen, terwijl een alleenstaande nog flink kan sparen.
Same here en verbaas mij hier ook enorm overquote:Daarbij is het krom dat je wel 700 euro (+ servicekosten +in sommige gevallen het huren van een verplichte parkeerplaats) aan sociale huur mag betalen, maar aan hypotheeklasten netto nog geen 500 euro mag besteden. Uitgaande van mijn eigen inkomen.
Op dit moment lukt dat sparen nog best aardig, omdat ik in sloopwoning woon die de helft kost van dat bedrag. Maar dit is een huurcontract op basis van de leegstandswet. Nog een jaar, anderhalf jaar en dan moet ik hier weg. Die 700 euro is voor de situatie waarin ik in (of elk ander) in deze regio in een reguliere sociale huurwoning terecht kom. De kleinste appartementen kosten al snel 600 euro per maand. 3-kamer appartementen of groter kosten steevast 700 euro per maand.quote:Op maandag 17 november 2014 16:41 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Hoe spaar je in godsnaam zo'n groot bedrag als je zoals je hieronder schrijft ¤700+ aan huur moet aftikken?
Hier zijn er woningen van 80k te koop hoor. Je kan er direct in en er hoeft niks aan te gebeuren.quote:Op maandag 17 november 2014 00:22 schreef LXIV het volgende:
Met een inkomen onder de 19K5 kon je toch al geen hypotheek krijgen waarmee je een huis kon kopen. Zoveel zal er niet veranderen dus.
Ik ben nu het zelfde aan het doen.quote:Op maandag 17 november 2014 16:33 schreef Ivo1985 het volgende:
Dat wordt stevig sparen als ik volgend jaar 10% minder hypotheek kan krijgen. Hoewel.. Zolang de rente daalt valt de 'schade' mee. Dat zorgt immers weer voor een hoger hypotheekbedrag.
Blijft krom dat de normen weinig rekening houden met de persoonlijke situatie van mensen. Iemand die van zijn enkele inkomen een gezin moet onderhouden en nauwelijks/geen spaargeld heeft zal moeite hebben om de lasten van een maximale hypotheek op te brengen, terwijl een alleenstaande nog flink kan sparen.
Daarbij is het krom dat je wel 700 euro (+ servicekosten +in sommige gevallen het huren van een verplichte parkeerplaats) aan sociale huur mag betalen, maar aan hypotheeklasten netto nog geen 500 euro mag besteden. Uitgaande van mijn eigen inkomen.
Afhankelijk van de regio kun je inderdaad voor 70-80k best woonruimte vinden. Zelfs in de randstad zijn in die prijsklasse appartementen te vinden en dat moet met een fulltime-minimumloon best op goed op te brengen zijn voor een alleenstaande. Maar helaas, het mag niet.quote:Op maandag 17 november 2014 17:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hier zijn er woningen van 80k te koop hoor. Je kan er direct in en er hoeft niks aan te gebeuren.
Jaquote:
Dat hebben we de afgelopen 20 jaren gezien met grove overfinanciering waarbij vervolgens de belastingbetaler garant voor kon staan.quote:Op maandag 17 november 2014 08:12 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Omdat het verstrekken van hypothecaire leningen iets is waar de overheid geen verstand van heeft. Marktpartijen kunnen zelf wel bedenken hoe hun producten aangaande hypothecaire leningen er het beste uit kunnen zien.
Omdat is gebleken dat het onhaalbaar is om een grote bank failliet te laten gaan. Nederland heeft twee grote banken gered. Dat heeft twee effecten: grote banken hebben minder aansporing om verantwoordelijkheid te nemen bij het verstrekken van hypotheken, en als het mis gaat draait de hele samenleving voor het gevolg op. Daarom is regelgeving nodig.quote:Op maandag 17 november 2014 09:35 schreef RM-rf het volgende:
Een klein vraagje... wat is de waarde van die 'maximale hypotheekgrens' die kennelijk opgelegd wordt door het ministerie van financieen?
waarom moet de Overheid reguleren wat banken wel of niet mogen uitlenen?
Het is niet bijv. het wegvallen van de HRA geweest wat de bankencrisis in Nederland heeft veroorzaakt. Dat is puur te danken aan onverstandig handelen van de banken zelf - en dus geen gevolg van te veel regelgeving.quote:Ik heb eigenlijk sterk de indruk dat in nederland juist de markt deels kapotgemaakt is door een overmaat van overheidsbemoeienis en subsidiering...
Juist doordat de nederlandse overheid veels teveel bijdraagt aan hypotheeklasten, moeten ze weer instrumenten invoeren om de uitgifte van hypotheken te controleren:
Volgens jou is het toch alleen maar boekhoudkundige schade en winst waarom is het goed itt andere producten dat zoiets basaals als woonruimte steeds duurder moet worden?quote:Op maandag 17 november 2014 09:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dus die paar duizend mensen die meestal ten gevolge van een echtscheiding (trouwen dan maar verbieden, want mogelijk maatschappelijke kosten?) tot een gedwongen verkoop komen en daarmee mogelijk een beroep moeten doen op de samenleving is in jouw beleving genoeg reden voor de overheid om in te grijpen?
En zelfs als dat zo is... zou het dan niet beter zijn om dat in ieder geval op zo'n manier te doen dat het gevolg in ieder geval niet een veelvoud van schade berokkent dan het probleem ooit kon berokkenen?
Dat de overheid de huurders tussen de 35k en 45k flink genaaid heeft is weer een ander verhaal. Maar dat scheefhuur probleem is schromelijk overdreven.quote:Op maandag 17 november 2014 09:29 schreef Hi_flyer het volgende:
Fijn is dat. Ik wil begin 2015 een huis kopen en kom met 46k inkomen dus niet verder dan iets van 207k. Wat kan je daarvoor nog kopen? Ik heb een gezin te onderhouden; in dit tyfusland kan dat niet eens meer met een bovenmodaal inkomen! Wat moet je als je een modaal inkomen hebt? De sociale huur kom je niet in, iets kopen is volstrekt onmogelijk.
Wat een ziek land is dit geworden....
Dat laatste is makkelijk uit te leggen. De kosten van een woning kopen zitten hem niet alleen in de kosten van de hypotheek.quote:Op maandag 17 november 2014 16:33 schreef Ivo1985 het volgende:
Blijft krom dat de normen weinig rekening houden met de persoonlijke situatie van mensen. Iemand die van zijn enkele inkomen een gezin moet onderhouden en nauwelijks/geen spaargeld heeft zal moeite hebben om de lasten van een maximale hypotheek op te brengen, terwijl een alleenstaande nog flink kan sparen.
Daarbij is het krom dat je wel 700 euro (+ servicekosten +in sommige gevallen het huren van een verplichte parkeerplaats) aan sociale huur mag betalen, maar aan hypotheeklasten netto nog geen 500 euro mag besteden. Uitgaande van mijn eigen inkomen.
De offerte wordt nu geschreven, hoe kunnen ze dan rekening houden met regels die nog niet geheel zijn uitgewerkt?quote:Op maandag 17 november 2014 19:54 schreef Laureline het volgende:
En als je nu een offerte aanvraagt voor een hypotheek die pas in 2015 in moet gaan? Krijg je dan nog de oude bedragen, of houden ze ivm de datum dan al rekening met die verlaagde maximumbedragen?
Het hoeft niet duurder te worden, maar de overheid moet niet de markt destabiliseren.quote:Op maandag 17 november 2014 19:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Volgens jou is het toch alleen maar boekhoudkundige schade en winst waarom is het goed itt andere producten dat zoiets basaals als woonruimte steeds duurder moet worden?
En je weet hoop ik waar die idioot lage rente het gevolg van is?quote:Veel scherper hoeft het van mij niet de risico's zijn er grotendeels uit. Deze hele verlaging is trouwens als correctie voor de zeer lage rente doorgevoerd.
De gemiddelde woningwaarde in NL ligt ver onder de 250K... Dus waar heb jij het over?quote:Op dinsdag 18 november 2014 09:30 schreef xzaz het volgende:
Wij wonen lekker scheef op dit moment, 300 euro per maand huur en lekker sparen. Fuck it. Die huizenprijzen mogen nog best wat naar beneden. 300k voor een huis waar zelfs een dakloze nog niet in wilt wonenen die makelaars met een strak gezicht mij vertellen dat het onder de 250 echt niet kan en waar ik het lef vandaan haal om het te vragen.
Weet je wat, die 250 kan je in je reedt stoppen. De mazzel.
Uhh over een woning van 295.quote:Op dinsdag 18 november 2014 09:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
De gemiddelde woningwaarde in NL ligt ver onder de 250K... Dus waar heb jij het over?
Dat is extreem veel geld voor een flatje in de achterbuurt en hier in het dorp waar ik woon zit het weer ver onder de gemiddelde WOZ waarde (laat staan de werkelijke waarde, want ze schatten hier wel bijzonder conservatief).quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |