abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146721755
quote:
Maximale hypotheek 2015 tot bijna 40% omlaag
Woning voor inkomens onder ¤ 19.500 onbereikbaar

De maximale hypotheek in 2015 zal met name voor inkomens onder ¤ 19.500 dramatisch dalen. In sommige gevallen is de maximale hypotheek in 2015 bijna 40% lager dan in dezelfde situatie in 2014 afgesloten kan worden. Dat blijkt uit de eerste nieuwe berekeningen die HomeFinance uitvoerde.

Gisteren maakte het Ministerie van Financien de nieuwe woonquotes voor 2015 bekend. Ook het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD) - die de daadwerkelijke woonquotes berekent - besteedde er in een artikel aandacht aan. Het Nibud laat weten dat de systematiek voor de berekeningen is aangepast. Er wordt voortaan een grotere buffer in de berekening aangehouden voor mogelijk persoonlijk onvermijdbare uitgaven. Daarom zijn met name de woonquotes voor lagere inkomens fors naar beneden bijgesteld.
http://www.homefinance.nl(...)cent-omlaag-1610.asp

Op deze site een handig schema waarbij jij kan zien hoeveel minder hypotheek je kan krijgen.

Nadat in 2014 veel mensen al minder hypotheek konden krijgen vanwege strengere regels, wordt het in 2015 nog slechter. Een eigen huis zal voor veel mensen nu voorgoed buiten bereik blijven.

Een voorbeeld dat in het bericht werd genoemd is (van het ene extreme in het andere, met welke idioten hebben wij te maken)

'De hardste klappen vallen echter bij een inkomen onder ¤ 19.500. Omdat hier geen uitzondering gemaakt mag worden en ook bij deze groep de woonquotes fors verlaagd zijn, is hier de maximale hypotheek bij een hypotheekrente van 3,25% met 39,39% gedaald. Bij een inkomen van ¤ 19.000 en een hypotheekrente van 3,25% bedraagt de maximale hypotheek in 2015 nog ¤ 36.381. Minder dan 2 keer het inkomen. Tien jaar geleden was de maximale hypotheek hierbij nog ¤ 112.782. Zij kunnen dus nog 1/3 deel lenen van wat zij 10 jaar geleden nog konden lenen.'

Waar mensen met een lager inkomen tot nu toe met wat spaargeld of een meevaller toch nog net dat appartementje of huisje konden kopen met aanzienlijk lagere maandlasten dan bij een huurwoning (als je al kon huren door de wachtlijsten) is dat nu niet meer mogelijk. Veel starters kunnen in 2015 niet meer terecht op de woningmarkt en ook geen 'kapitaal' opbouwen in de vorm van een eigen woning.

Helaas hier weinig van gezien in de media. Net als bij de beperking van de pensioenopbouw lijkt het mensen niet te interesseren, terwijl het toch veel mensen zal treffen. We nemen het allemaal maar zonder protest.

De huizenprijzen zijn lager, de hypotheekrente is laag, voor veel mensen met een lager inkomen een mooi moment om ook een eigen woning te kopen, dat wordt nu in veel gevallen onmogelijk gemaakt. Geen politieke partij die echt voor de gewone man opkomt.
pi_146721965
Mwah met slechts 30.000 inkomen kun je een appartementje kopen van 135K zie ik in de tabel.

Dat is niet slecht hoor voor een starter.
pi_146721969
Is toch terecht?
Onder de 20.000 moet je geen hypo willen
pi_146722000
Het lijkt wel alsof de politiek bewust weer op een nieuw probleem op de woningmarkt aan aan het sturen is...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_146722045
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 20:32 schreef hoas het volgende:
Is toch terecht?
Misschien wel, maar rust op de markt is nog belangrijker op dit moment.
pi_146722088
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 20:33 schreef DS4 het volgende:
Het lijkt wel alsof de politiek bewust weer op een nieuw probleem op de woningmarkt aan aan het sturen is...
Daar lijkt het wel sterk op. Goed voor een klein berichtje in de krant, terwijl het veel mensen zal treffen. Ook vreemd dat er in 2014 al veel strengere regels zijn gekomen en dat deze nu weer veel strenger worden.
pi_146722230
quote:
Is toch terecht?
Ik vond de regels die in 2014 ingesteld waren streng genoeg. Waar mensen eerst extreem veel konden lenen, kunnen zij nu nog extreem weinig lenen.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_146722417
quote:
Is toch terecht?
Hangt af van de maandlasten.

Met mijn inkomen had ik hetzelfde huis dat ik 5 jaar geleden kocht met de huidige eisen lang niet meer kunnen financieren, en dat terwijl de netto woonlasten maar 470 Euro bedragen.

Momenteel nog 330 Euro omdat ik begin dit jaar het aflossingvrije deel heb afgelost.
pi_146722687
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 20:41 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Met mijn inkomen had ik hetzelfde huis dat ik 5 jaar geleden kocht met de huidige eisen lang niet meer kunnen financieren, en dat terwijl de netto woonlasten maar 470 Euro bedragen.

Momenteel nog 330 Euro omdat ik begin dit jaar het aflossingvrije deel heb afgelost.
Door deze erg doorgeschoten bevoogding in 2015 zijn veel mensen in de toekomst financieel slechter af. Mensen met lage(re) inkomens kunnen hier nu ook niet op anticiperen nu dit zo laat bekend is gemaakt. Zie nu nog maar eens een hypotheek rond te krijgen in 2014 als je toch graag wil kopen. Voor de gewone man zijn deze nieuwe regels beslist geen goed nieuws.
pi_146724000
Als je de max koopprijs omlaag brengt qua wat men kan betalen. Stimuleert dat hopelijk ook de bouw van goedkopere woningen.
dag
pi_146724228
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 20:37 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Ik vond de regels die in 2014 ingesteld waren streng genoeg. Waar mensen eerst extreem veel konden lenen, kunnen zij nu nog extreem weinig lenen.
Nog steeds heel veel meer dan in de omringende landen. B.v. Duitsland heeft een aardige woningmarkt daar kun je prima een hypotheek krijgen van 60% van de waarde van de woning.

Als je niet kunt sparen moet je ook niet gaan lenen.

Op de een of andere manier zijn wij Nederlanders heel gevoelig voor woorden.
- Noem het een appartement, en de flat is meteen een stuk duurder.
- Noem het financieren en het voelt niet meer als geld lenen en het hebben van een schuld.
pi_146724810
Signaal lijkt me duidelijk. Alles boven de 33k moet en zal kopen, en alles eronder moet en zal huren. Dat is tenminste wat ik er in een zin samengevat van kan maken.
pi_146724913
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 21:14 schreef Peter het volgende:
Als je de max koopprijs omlaag brengt qua wat men kan betalen. Stimuleert dat hopelijk ook de bouw van goedkopere woningen.
Vergeet de grondprijs niet, die is hier 330 euro m2
pi_146726589
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 21:32 schreef hoas het volgende:

[..]

Vergeet de grondprijs niet, die is hier 330 euro m2
Zolang gemeenten daar niet fors op afschrijven blijft het probleem bestaan..
dag
pi_146728307
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 20:33 schreef DS4 het volgende:
Of juist wil voorkomen.
Dit soort maatregelen hadden 15 jaar geleden moeten worden genomen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_146728436
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 20:34 schreef everzwijntje het volgende:

[..]

Daar lijkt het wel sterk op. Goed voor een klein berichtje in de krant, terwijl het veel mensen zal treffen. Ook vreemd dat er in 2014 al veel strengere regels zijn gekomen en dat deze nu weer veel strenger worden.
Is toch al lang bekend dat het afgebouwd wordt tot rond 100% ltv. Plus dat de regels afhankelijk zijn van de rente.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_146729703
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 20:41 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Een eigen huis kost meer dan je geld overmaken naar je bank.

Ik heb hetzelfde hoor. Het geld wat ik naar de bank breng is echt een schijntje in vergelijk als ik dit huis zou huren via de sociale woningbouw.... Dat is echt achterlijk duur.

[ Bericht 5% gewijzigd door sjorsie1982 op 16-11-2014 23:20:04 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_146729950
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 20:28 schreef everzwijntje het volgende:
De huizenprijzen zijn lager, de hypotheekrente is laag, voor veel mensen met een lager inkomen een mooi moment om ook een eigen woning te kopen, dat wordt nu in veel gevallen onmogelijk gemaakt. Geen politieke partij die echt voor de gewone man opkomt.
Zo zie je maar weer dat de koopjesjagers achter het net vangen.... _O-
Wachten tot de rente zakt en de huzienprijs werkt dus toch niet _O-
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_146730927
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 23:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Is het? Dit gaat gewoon ingeprijsd worden en dus resulteren in lagere huizenprijzen.
pi_146731259
Lijkt me een uitstekende maatregel om die enorme luchtbel op de huizenmarkt tegen te gaan.
pi_146731281
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 23:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Er zijn anders nog vele scheefwoners ( 35k+ inkomen) die sociaal huren. Die kunnen ook straks nog prima gaan kopen.
dag
  maandag 17 november 2014 @ 00:22:22 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_146731626
Met een inkomen onder de 19K5 kon je toch al geen hypotheek krijgen waarmee je een huis kon kopen. Zoveel zal er niet veranderen dus.
The End Times are wild
pi_146732101
De woningmarkt moet blijkbaar hoe dan ook echt helemaal naar de tering. Kopen mag niet en huren wordt zo duur mogelijk gemaakt.
pi_146734468
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2014 22:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

Of juist wil voorkomen.
Dit soort maatregelen hadden 15 jaar geleden moeten worden genomen.
Nee.
pi_146734497
quote:
1s.gif Op maandag 17 november 2014 00:03 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Lijkt me een uitstekende maatregel om die enorme luchtbel op de huizenmarkt tegen te gaan.
Die er in NL niet is...

Maar de overheid kan wel nog bewust de zaak verder naar de klote helpen, om de waarde nog verder af te laten nemen. Tot een nationaal failliet aan toe natuurlijk.

De domme huurders die nu juichen omdat ze denken dat ze er beter van worden komen er nog wel achter dat het ook voor hen nadelig uit zal pakken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')