Ze staan op voor hun rechten, dat is het enige.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat rellen kun je verwachten als je een verbod overtreedt.
De politie komt lijfelijk in actie. De demonstranten wisten dat van te voren... dus ze sturen aan op lijfelijke rellen.
Ze willen Amerika in de sixties overdoen ?
Heeft dus helemaal niets met zwarte piet te maken, dat soort dingen keur ik af, hoewel ik het nuanceer door naar het tijdsbeeld te kijken, maar zwarte piet is een blank persoon, zwart van roet.quote:
Watquote:Op zaterdag 15 november 2014 21:44 schreef Loserkid het volgende:
[..]
Heeft dus helemaal niets met zwarte piet te maken, dat soort dingen keur ik af, hoewel ik het nuanceer door naar het tijdsbeeld te kijken, maar zwarte piet is een blank persoon, zwart van roet.
Het moet niet eens die angst zijn voor de politie of voor maatregelen. Het moet gewoon uit jezelf komen om die kinderen met rust te laten, of er nou een straf voor je op staat of niet.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee.... dat is een goede reden. Ga maar demonstreren een kilometer verderop, zodat kinderen niet betrokken raken bij rellen.
In dit geval van Gouda kun je op je vingers natellen dat toch een verboden plek innemen langs de route tot politie-ingrijpen leidt. ( of tot gekloot met tegenstanders) En dat is een rel. Duwen, trekken, schreeuwen, slaan, hollende mensen en de kinderen in de buurt maken dat mee.
Dat moet dus niet.
Er zijn zat mogelijkheden voor de vrijheid van meningsuiting.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:43 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ze staan op voor hun rechten, dat is het enige.
Langs die route moet het ook kunnen. Jouw mening (en de mening van al die ouders) staan daarbij niet bovenaan.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er zijn zat mogelijkheden voor de vrijheid van meningsuiting.
Maar niet vandaag langs de sintroute
Dat recht hadden ze simpelweg niet. Ook niet moreel
Zucht... die vergelijking wordt ik nou wel zo moe van. Hij slaat als een tang op een varken.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:39 schreef Baconbus het volgende:
[..]
black·face
noun \ˈblak-ˌfās\
Definition of BLACKFACE
: makeup applied to a performer playing a black person especially in a minstrel show; also : a performer wearing such makeup
First Known Use of BLACKFACE
1869
Met roetbestendige grote rode lippen.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:44 schreef Loserkid het volgende:
[..]
Heeft dus helemaal niets met zwarte piet te maken, dat soort dingen keur ik af, hoewel ik het nuanceer door naar het tijdsbeeld te kijken, maar zwarte piet is een blank persoon, zwart van roet.
Ja ze hebben het ook zo ongelofelijk kut hier, ze leven in vrijheid en veiligheid, worden bedolven onder de subsidies en mogen hun mening verkondigen. Ik zou ook gaan protesteren ja, mensonterend dit.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:43 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ze staan op voor hun rechten, dat is het enige.
Nou blijkbaar niet in vrijheid.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:48 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ja ze hebben het ook zo ongelofelijk kut hier, ze leven in vrijheid en veiligheid, worden bedolven onder de subsidies en mogen hun mening verkondigen. Ik zou ook gaan protesteren ja, mensonterend dit.
Zwarte piet draagt gewoon graag lippenstift, big deal? Is dat nu ook al verboden?quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:48 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Met roetbestendige grote rode lippen.
Zet je nostalgische gevoelens eens aan de kant en kijk nog een keer. Het is heel simpel maar je moet het wel erkennen.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:48 schreef UltraR het volgende:
[..]
Zucht... die vergelijking wordt ik nou wel zo moe van. Hij slaat als een tang op een varken.
De -enige- overeenkomst is de zwarte schmink.
-Blackface heeft geen rode lippen maar een stuk huid ongeschminkt rondom de lippen om aan te tonen dat hij een blanke huid heeft.
-Blackface heeft geen oorbellen.
-Blackface heeft heel kort kroeshaar, Zwarte Piet heeft lang kroeshaar wat zelfs meer op krulhaar lijkt.
-Blackface draagt een rokkostuum.
-Blackface is bedoeld om negers voor schut te zetten, Zwarte Piet is bedoeld om een vrolijk sprookjeskarakter uit te beelden.
Echt, die hopeloze pogingen om de Amerikaanse racistische historie op Nederland toe te passen. Zucht, zucht zucht.
Alsjeblieft...quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:49 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Nou blijkbaar niet in veiligheid.
het is een karikatuur zeg ik toch. waarom luister je nou nietquote:Op zaterdag 15 november 2014 21:49 schreef Loserkid het volgende:
[..]
Zwarte piet draagt gewoon graag lippenstift, big deal? Is dat nu ook al verboden?
Ken jij één neger met fel rode glimmende lippen?
maakte een foutje, vrijheid bedoelde ikquote:
Zo'n rel-Mocro idd, die dan loopt te schreeuwen "kut-Hollanders!! jullie zijn allemaal racistisch met jullie slaven en jullie kk zwarte piet".quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:35 schreef Pap89 het volgende:
Vooral grappig dat de mensen die Zwarte Piet racistisch vinden door de kleur, vaak hele lichte negers zijn.
Een Haagse Sjonnie/Anita met een zonnebankbruin huidje is al donkerder dan de meeste demonstranten.
Goed mijn argumenten weerlegd. Echt bravo!quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:50 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Zet je nostalgische gevoelens eens aan de kant en kijk nog een keer. Het is heel simpel maar je moet het wel erkennen.
Hoho nu scheer je alle anti's over een kam.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:51 schreef UltraR het volgende:
Ik hoop zo ontzettend dat vandaag bij veel mensen de ogen zijn geopend en nu zien wat voor uitschot die piethaters eigenlijk zijn. Helemaal geen zielige gekwetste mensen. Maar racistische haatzaaiers die je echt geen centimeter tegemoet moet komen. Geef ze een vinger en ze pakken je arm, trekken je naar zich toe en steken een mes in je rug.
Dus als de moslims hun offerfeest vieren, is het geen probleem dat men bij de ingang van de moskee met een hele groep gaan gillen dat ze dierenmmoordenaars zijn?quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:47 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Langs die route moet het ook kunnen. Jouw mening (en de mening van al die ouders) staan daarbij niet bovenaan.
Jij kijkt ook naar de nostalgische gedachten van Amerikaanse blackfaces en projecteert die op zwarte piet.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:50 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Zet je nostalgische gevoelens eens aan de kant en kijk nog een keer. Het is heel simpel maar je moet het wel erkennen.
https://www.facebook.com/steven.brunswijk.9quote:Een paar "zeurpieten" hebben geklaagd bij facebook omdat mijn naam aanstootgevend zou zijn?! Dus nu is mijn braboneger account geblokkeerd. Ik heb wel beroep aangetekend maar als ze die afwijzen dan word de pagina voorgoed verwijderd. Nou ik zeg: Linksom of rechtsom, Carré gaat toch wel stampvol!! Dus voor al mijn haters: "hoe meer haat, hoe sterker ik terug kom" #laatzemaarkomen #haters
Ga je nu beweren dat de antipietdemonstranten van vandaag bedolven worden onder subisidies?quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:48 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ja ze hebben het ook zo ongelofelijk kut hier, ze leven in vrijheid en veiligheid, worden bedolven onder de subsidies en mogen hun mening verkondigen. Ik zou ook gaan protesteren ja, mensonterend dit.
Was niet eens m'n bedoeling, maar puur een tipquote:Op zaterdag 15 november 2014 21:51 schreef UltraR het volgende:
[..]
Goed mijn argumenten weerlegd. Echt bravo!
Dat ken blijkbaar niet.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:51 schreef Strani het volgende:
Kunnen we niet gewoon met z'n allen afspreken dat Zwarte Piet zwart blijft maar we gewoon allemaal accepteren dat het geen zwarte huid is maar roet? Nu bestaat daar onenigheid over..maar we kunnen het ook gewoon nu 'officiëel' zo instellen.
Meen je dit nu serieus gastquote:Op zaterdag 15 november 2014 21:49 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Nou blijkbaar niet in vrijheid.
We hebben nu zwarte pieten, witte pieten, roetpieten etc. De anti-pieten zouden nu toch geen reden meer moeten hebben om tegen Piet te zijn? Iedereen is nu Piet.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:51 schreef Strani het volgende:
Kunnen we niet gewoon met z'n allen afspreken dat Zwarte Piet zwart blijft maar we gewoon allemaal accepteren dat het geen zwarte huid is maar roet? Nu bestaat daar onenigheid over..maar we kunnen het ook gewoon nu 'officiëel' zo instellen.
Zwarte Piet slaat gewoon nergens op en is daarom volkomen onzin om dat nog te vierenquote:Op zaterdag 15 november 2014 21:51 schreef Loserkid het volgende:
[..]
Jij kijkt ook naar de nostalgische gedachten van Amerikaanse blackfaces en projecteert die op zwarte piet.
Zonder de folklore zou je het idd als blackface kunnen zien, maar je vergeet de hele context van het verhaal dan gelijk omdat dat je beter uitkomt.
De argumenten worden sterker en sterker.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:53 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Zwarte Piet slaat gewoon nergens op en is daarom volkomen onzin om dat nog te vieren
Dat is het dus niet, want er zit een verhaal achter..quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:50 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
het is een karikatuur zeg ik toch. waarom luister je nou niet
Ah dus jij vindt verbod op een demonstratie gewoon de definitie vrijheid. lolzjequote:Op zaterdag 15 november 2014 21:53 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Meen je dit nu serieus gastHier ga ik niet eens de moeite voor nemen om erop in te gaan
Je kijkt te vaak in de spiegel, dat wel...je projecteert je evenbeeld op anderen maar je ziet de balk niet.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:51 schreef UltraR het volgende:
IHelemaal geen zielige gekwetste mensen. Maar racistische haatzaaiers die je echt geen centimeter tegemoet moet komen. Geef ze een vinger en ze pakken je arm, trekken je naar zich toe en steken een mes in je rug.
Ik ga niet alles wat ik vanmorgen heb gezegd nog twintig keer herhalenquote:Op zaterdag 15 november 2014 21:54 schreef UltraR het volgende:
[..]
De argumenten worden sterker en sterker.
Ja, alle mensen die tegen Zwarte Piet zijn zijn racistische haatzaaiers.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:51 schreef UltraR het volgende:
Ik hoop zo ontzettend dat vandaag bij veel mensen de ogen zijn geopend en nu zien wat voor uitschot die piethaters eigenlijk zijn. Helemaal geen zielige gekwetste mensen. Maar racistische haatzaaiers die je echt geen centimeter tegemoet moet komen. Geef ze een vinger en ze pakken je arm, trekken je naar zich toe en steken een mes in je rug.
Nee want dan kunnen er geen terugbetalingen worden gedaan voor het (nog steeds dagelijks pijnlijke) slavernij verleden.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:51 schreef Strani het volgende:
Ik vind wel meer feestjes onzin en nergens op slaan en dat zijn voornamelijk religieuze feestjes.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:53 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Zwarte Piet slaat gewoon nergens op en is daarom volkomen onzin om dat nog te vieren
Ik heb het uiteraard over die types die vandaag in Gouda waren. Duh.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ja, alle mensen die tegen Zwarte Piet zijn zijn racistische haatzaaiers.
Maar zoals zwarte piet zie je zo erg nietquote:Op zaterdag 15 november 2014 21:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik vind wel meer feestjes onzin en nergens op slaan en dat zijn voornamelijk religieuze feestjes.
Moest door die opsomming opeens aan From Dusk Till Dawn denkenquote:Op zaterdag 15 november 2014 21:53 schreef MaLo het volgende:
[..]
We hebben nu zwarte pieten, witte pieten, roetpieten etc.
Verrek, nou je het zegtquote:Op zaterdag 15 november 2014 21:57 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Moest door die opsomming opeens aan From Dusk Till Dawn denken
Nee, dieren de keel doorsnijden, dat is feestelijk.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:56 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Maar zoals zwarte piet zie je zo erg niet
Dit topic gaat over zwarte pietquote:Op zaterdag 15 november 2014 21:57 schreef MaLo het volgende:
[..]
Nee, dieren de keel doorsnijden, dat is feestelijk.
Nog even voor de laatste keer, misschien dat je er overheen hebt gelezen, kan gebeuren hoor. Er was géén demonstratieverbod.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:54 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ah dus jij vindt verbod op een demonstratie gewoon de definitie vrijheid. lolzje
K.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:58 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Nog even voor de laatste keer, misschien dat je er overheen hebt gelezen, kan gebeuren hoor. Er was géén demonstratieverbod.
Hej, dit is mijn mening en die mag ik overal en altijd geven. Of het nu gepast is of niet.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:58 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Dit topic gaat over zwarte piet
quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:47 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Langs die route moet het ook kunnen. Jouw mening (en de mening van al die ouders) staan daarbij niet bovenaan.
Dat is dus jouw mening...quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:53 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ja ik zeg niet dat het niet mag, maar ik praat hier ontopic dus als jij degene bent die offtopic gaat ga ik niet verder met verdedigen.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:59 schreef MaLo het volgende:
[..]
Hej, dit is mijn mening en die mag ik overal en altijd geven. Of het nu gepast is of niet.
Moet je toch met me eens zijn.
[..]
Ik zei daarna dat het feest gewoon niet meer kan. Van mij mag het gevierd worden alleen het kan niet meer.quote:Op zaterdag 15 november 2014 22:00 schreef Loserkid het volgende:
[..]
Dat is dus jouw mening...
Laten we Kerst ook maar niet vieren, want een man die (volgens de folklore) elfjes zijn speelgoed in elkaar laat zetten, en in één nacht zijn vliegende rendieren afbeult om op tijd cadeautjes over de hele wereld rond te brengen slaat wel ergens op, en moet geaccepteerd worden, louter omdat die elfjes niet zwart zijn geschminkt.
Je zei zelf dat je als kind het hele jaar uit keek naar Sinterklaas, waarom wil je jonge/toekomstige landgenoten die kans ontnemen, om op de zelfde manier van dat feest te genieten als hoe jij dat gedaan hebt?
Hou je in godsnaam bij de feiten, niemand had het verboden, er waren alleen restricties opgelegd aan de demonstratie, maar daar voelde ze niets voor en hebben hun eigen (illegale) plan getrokken, dat werd nog gedoogd tot ze gingen provoceren.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:54 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ah dus jij vindt verbod op een demonstratie gewoon de definitie vrijheid. lolzje
En hoezo "kan het niet meer"...? Omdat een handjevol idioten er aanstoot aan nemen?quote:Op zaterdag 15 november 2014 22:01 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ik zei daarna dat het feest gewoon niet meer kan. Van mij mag het gevierd worden alleen het kan niet meer.
Ach, zoiets als kerst vind ik juist wel mooi, want dat is juist een samenraapsel van zowel religieuze als 'heidense' feestjes. Als je dat gaat afschaffen kun je ook wel oud en nieuw af gaan schaffen, maar dan zou Nederland wel heel heel saai worden.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik vind wel meer feestjes onzin en nergens op slaan en dat zijn voornamelijk religieuze feestjes.
Nooit gewetenquote:Oosprong van iemand de zwartepiet toespelen
Wanneer je iemand tot zondebok maakt of de schuld op iemand af probeert te schuiven kun je dit verwoorden door te stellen dat je iemand ‘de zwartepiet toespeelt.’ In tegenstelling tot wat men zou verwachten heeft deze uitdrukking echter maar weinig te maken met Zwarte Piet als de knecht van Sinterklaas. De term ‘zwartepieten’ heeft namelijk een hele andere oorsprong.
De term ‘iemand de zwartepiet toespelen’ komt uit het gelijknamige kaartspel ‘zwartepieten’. In dit spel, dat gespeeld wordt met een klassiek spel kaarten, heet de schoppenboer de zwartepiet en is het de bedoeling dat je als speler niet met de schoppenboer eindigt. Degene die als laatste de schoppenboer heeft, heeft het spel verloren en is daarmee de zwartepiet. Bij het spel zwartepieten heet zowel de houder van de kaart als de kaart zelf de zwartepiet. Zwarte Piet wordt hier dus gebruikt als een term voor ongeluk hebben en bestaat waarschijnlijk al enkele honderden jaren als zodanig.
Het kaartspel
Het spel zoals we dat nu kennen ontstond in de late middeleeuwen. De oorsprong van het kaartspel is niet bekend, maar algemeen wordt aangenomen dat het stamt uit China en daar ontwikkeld is na de uitvinding van het papier. In Europa dook het vermoedelijk voor het eerst op in Italië in de 14e eeuw. De symbolen schoppen, harten, klaveren en ruiten stammen uit dezelfde tijd, zodat de huidige kaarten nog steeds vol zit met symbolen uit de middeleeuwen. Het kaartspel kwam vermoedelijk rond 1530 in de huidige vorm in Nederland terecht, overgewaaid uit Frankrijk.
Schoppenboer
Schoppen zijn eigenlijk ijzeren pieken of lansen en komen rond 1530 in Nederland terecht, net als de rest van het kaartspel. Het symbool ‘schoppen’ is een symbool voor de landadel. Alle plaatjes in het kaartspel zoals we deze kennen verwijzen oorspronkelijk naar historische figuren. De schoppenboer, die dus in het spel zwartepieten de zwartepiet heet, is van oorsprong de figuur Ogier.
Ogier de Deen was een populair figuur uit een gelijknamige roman uit de 14e eeuw die ging over het rijk van Karel de Grote. Hij was hierin een gevangene aan het hof van Karel de Grote, omdat Ogiers vader Karel de Grote geld verschuldigd was. Van de tekst van dit verhaal bestaan slechts nog een aantal fragmenten. Deze Ogier vormde dus de basis voor de schoppenboer, de hartenheer stelt overigens Karel de Grote zelf voor.
Zwartepieten
Het spel zwartepieten is overigens ook in andere talen bekend onder de naam zwartepieten en kan ook gespeeld worden met als ‘zwartepiet’ een hele andere kaart dan de schoppenboer. De schoppenboer die afstamt van Ogier heeft waarschijnlijk dus weinig verwantschap met een zwartepiet zelf. De term zwartepiet uit het kaartspel bestaat vermoedelijk al veel langer dan dat de hulpjes van Sinterklaas Zwarte Pieten heten, zodat ook de uitdrukking al lang in de Nederlandse taal bestaat. Tegenwoordig wordt er vooral in de politiek veel gebruik gemaakt van de term ‘zwartepieten’ of ‘de zwartepiet toespelen’.
Weer een mening.. waarom KAN het volgens jou niet meer?quote:Op zaterdag 15 november 2014 22:01 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ik zei daarna dat het feest gewoon niet meer kan. Van mij mag het gevierd worden alleen het kan niet meer.
er is dan zoveel blackface. Op de camping was een vossenjacht/dierenspel met verschillende ouders die zich als dier verkleeddden, groepjes kinderen die punten verzamelden door de dieren te vinden en te verzorgen, en een enge jager die achter de dieren aan zat. De jager was volledig zwart geschminkt: armen, handen, gezicht, maar ook z'n kaalgeschoren schedel was zwart.quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:33 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Daar gaan we weerzwarte piet is wel degelijk blackface, daar is simpelweg niet omheen te draaien.
Is Sinterklaas geen karikatuur ?quote:Op zaterdag 15 november 2014 21:50 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
het is een karikatuur zeg ik toch. waarom luister je nou niet
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |