Lol wat een gekke neiging. Dat heb ik werkelijk nog NOOIT gehad. Je moet hem ook niet helemaal willen vasthouden met 1 hand, maar gewoon met de zijkant van je hand weg "schuiven" zegmaar.quote:Op dinsdag 23 december 2014 12:16 schreef roos94 het volgende:
verder heb ik de neiging om vaak mijn stuur even los te laten, bijv als ik de richtingaanwijzer aanzet en mijn instructeur heeft al 1000 x gezegd dat ik dat niet moet doen, en toch doe ik het
Het besturen van de auto moet automatisch gaan, dan kan je je 100% focussen op het verkeer. Dus niet naar je versnellingspook kijken als je schakelt of naar die hendel om je richtingaanwijzer aan te zetten. Bij rotondes en bepaalde kruispunten waar je wilt afslaan al automatisch afremmen en schakelen naar 2. Als je stil komt te staan automatisch schakelen naar 1. Over dit soort zaken hoor je nieteens na te denken, maar het moet automatisch gebeuren.quote:Op dinsdag 23 december 2014 12:16 schreef roos94 het volgende:
Ik heb het probleem dat ik borden gewoon heel vaak niet zie. Ik ben best wel druk in mijn hoofd en de auto zelf besturen gaat op zich goed, maar ik moet soms nog steeds nadenken. Het gaat nog niet automatisch en dan is het zoveel dat op je af komt. Het heeft me echt iets van 15 lessen gekost om te leren schakelen enzo.. nu was mijn vorige instructeur wel een flapdrol dus nu zit ik bij een andere waarbij het allemaal vlotter gaat.
We zijn vorige les gestart met borden oefenen maar ik reed gewoon twee keer een weg in waarbij een bord stond met verboden toegang. En ik zie dat gewoon echt niet.. verder heb ik de neiging om vaak mijn stuur even los te laten, bijv als ik de richtingaanwijzer aanzet en mijn instructeur heeft al 1000 x gezegd dat ik dat niet moet doen, en toch doe ik het
Verder ben ik ook altijd super zenuwachtig en dat helpt ook niet mee voel me redelijk hopeloos
VekaBest is het beste boek dat beschikbaar is. Dat boek is gemaakt op basis van de CBR-richtlijnen.quote:Op maandag 22 december 2014 00:53 schreef WorldsGreatestOne het volgende:
Welk theorieboek is aan te raden? Ik wil nanelijk geen risico lopen op een nutteloos boek, aangezien per 1 januari nieuwe verkeersregels worden toegevoegd/gewijzigd..
Heb ik ook gehad, dacht dat het nooit goed zou komen maar ben nu akelig dicht bij het halen van mijn rijbewijs. Komt goed, laat je vooral niet gek maken (door jezelf).quote:Op dinsdag 23 december 2014 12:16 schreef roos94 het volgende:
Verder ben ik ook altijd super zenuwachtig en dat helpt ook niet mee voel me redelijk hopeloos
Perfect rijdt niemand. Gaat er voornamelijk om dat je het veilig houdt. Fouten maken is daarom ook helemaal niet erg, als je deze maar correct corrigeert en je vervolgens niet uit je concentratie laat halen.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:23 schreef Sander166 het volgende:
Jammergenoeg rij ik nog niet perfect.
Toch vind ik het persoonlijk zonde als iemand rijdt op examenniveau dat je dan nog 8 weken moet wachten totdat je daadwerkelijk mag afrijden. Mijn rijschool vroeg het direct aan na het behalen van mijn theorie (2/3 lessen gehad) en zou binnen 2 maanden afrijden (dus heel veel lessen). Vond dat persoonlijk wel fijn. Uiteindelijk zakte ik wel de eerste keer, maar lang wachten is ook geen garantie op succes natuurlijk. Een maand later slaagde ik wel voor mijn her en mijn rijvaardigheid was geen haar beter dan bij de eerste keer.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:23 schreef Sander166 het volgende:
Ik moet gewoon fucking 8 weken wachten voordat ik examen kan doen Klote CBR...volgens mij woon ik in een van de drukste regio's van Nederland
M'n instructeur wou pas het examen aanvragen als ik echt goed kon rijden. Want stel je haalt het examenniveau niet binnen 5/6 weken (was volgens hem de normale wachttijd), dan is het zonde van je geld als je zakt.
Jammergenoeg rij ik nog niet perfect. Zie soms borden over het hoofd die bv. aankondigen welke rijstrook je moet pakken. Ik kijk wel goed, maar soms is het zo'n klein klotebordje dat amper opvalt. En bij kruispunten twijfel ik teveel of ik wel in 1x kan doorrijden, maar dat komt omdat het verkeer hier (grote stad) zo abnormaal druk is.
Precies dit, of even snel met je wijsvinger een tikje geven dat werkt ook goed.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:46 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Lol wat een gekke neiging. Dat heb ik werkelijk nog NOOIT gehad. Je moet hem ook niet helemaal willen vasthouden met 1 hand, maar gewoon met de zijkant van je hand weg "schuiven" zegmaar.
Mij is opgevallen dat in de praktijk echt NIEMAND rijdt volgens de regels van het CBR De meeste mensen rijden opzich wel veilig, maar ik zie dat bijna niemand z'n richting aanhoudt op de uitvoegstrook of voorsorteerstrook. Ook bij het verlaten van een rotonde of het wisselen van rijstrook vertikken veel mensen het om richting aan te geven. Ik sta zovaak voor niks stil, omdat mensen niet aangeven dat ze de rotonde gaan verlatenquote:Op dinsdag 23 december 2014 20:46 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Heb ik ook gehad, dacht dat het nooit goed zou komen maar ben nu akelig dicht bij het halen van mijn rijbewijs. Komt goed, laat je vooral niet gek maken (door jezelf).
Overzicht houden in het verkeer is een van de moeilijkste dingen in een rijopleiding, verwacht niet dat je dit meteen kan. Ik kan het ook nog niet goed genoeg, maar gaat elke keer beter.
[..]
Perfect rijdt niemand. Gaat er voornamelijk om dat je het veilig houdt. Fouten maken is daarom ook helemaal niet erg, als je deze maar correct corrigeert en je vervolgens niet uit je concentratie laat halen.
Hij had ook verwacht dat ik binnen 4 weken examen zou kunnen doen, maar het was veel drukker dan verwacht. Als je al goed kan rijden is het wel relaxed om de laatste weken de puntjes op de i te zetten ipv dat je nog nieuwe dingen moet gaan leren en oefenen. Ik zou 'm eerlijk gezegd wel knijpen als ik binnen 2 weken examen moest doen, terwijl ik weet dat ik bepaalde dingen nog niet beheers.quote:Op dinsdag 23 december 2014 22:58 schreef Foxiee het volgende:
[..]
Toch vind ik het persoonlijk zonde als iemand rijdt op examenniveau dat je dan nog 8 weken moet wachten totdat je daadwerkelijk mag afrijden. Mijn rijschool vroeg het direct aan na het behalen van mijn theorie (2/3 lessen gehad) en zou binnen 2 maanden afrijden (dus heel veel lessen). Vond dat persoonlijk wel fijn. Uiteindelijk zakte ik wel de eerste keer, maar lang wachten is ook geen garantie op succes natuurlijk. Een maand later slaagde ik wel voor mijn her en mijn rijvaardigheid was geen haar beter dan bij de eerste keer.
Maar goed, je weet in ieder geval waar je nu aan toe bent en heb je iets om naar toe te werken.
Dat is wel heel vervelend ja, ik begin in Januari, moet nog 10 les uur, dus dat word elke week 2 lesjes van 1 uurtje.quote:Op woensdag 24 december 2014 00:42 schreef Nattekat het volgende:
Ik daarentegen baal dan weer als een stekker dat ik tot begin februari moet wachten voor mijn her, echt veel valt er niet meer te oefenen en het enige wat ik kan doen is mijn 8 uur zo veel mogelijk spreiden om nog een beetje ervaring op te doen...
Het is lastig om over zoiets te oordelen. Een hoog slagingspercentage klinkt natuurlijk wel leuk, maar als je dan bij een rijschool zit die je tot in de treuren laat lessen en de moeilijke leerlingen laten lessen via een 2e B.V. dan kan je je afvragen of dat het waard is.quote:Op woensdag 24 december 2014 12:06 schreef -Mellow- het volgende:
Ik heb zojuist een proefles gehad, zo'n vijf jaar na mijn laatste keer zakken. Maar die man had nauwelijks wat op me aan te merken. Ik moest er echt naar vragen en toen zei ie "ja je mag soms nog wel nog iets langzamer rijden bij sommige zijstraatjes, maar je kijkt heel goed vooruit. Ik vond dat je de auto ook heel goed beheerste."
Aan de ene kant is dat geruststellend, dat ik het goed doe. Maar aan de andere kant vraag ik me dan af of ie wel kritisch genoeg is. Helemaal gezien mijn dramatische rij-examen geschiedenis...
Zit te twijfelen of ik nu eerst nog ergens anders een proefles ga nemen voor ik beslis of ik bij deze verder ga.
En hoeveel zegt nou eigenlijk zo'n slagingspercentage? Want deze instructeur zei dat die grote rijscholen mensen met bijv. een lichte achterstand/ beperking, die wat moeilijker leren/slagen, gewoon wel eens weigeren om hun slagingspercentage hoog te houden.
Welke regio heb je?quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:23 schreef Sander166 het volgende:
Ik moet gewoon fucking 8 weken wachten voordat ik examen kan doen Klote CBR...volgens mij woon ik in een van de drukste regio's van Nederland
M'n instructeur wou pas het examen aanvragen als ik echt goed kon rijden. Want stel je haalt het examenniveau niet binnen 5/6 weken (was volgens hem de normale wachttijd), dan is het zonde van je geld als je zakt.
Jammergenoeg rij ik nog niet perfect. Zie soms borden over het hoofd die bv. aankondigen welke rijstrook je moet pakken. Ik kijk wel goed, maar soms is het zo'n klein klotebordje dat amper opvalt. En bij kruispunten twijfel ik teveel of ik wel in 1x kan doorrijden, maar dat komt omdat het verkeer hier (grote stad) zo abnormaal druk is.
Wel fijn dat je zo'n geluk had. Bij mij was het de laatste keer bijna exact jouw verhaal, en ben daar dan ook op gezakt.quote:Op woensdag 24 december 2014 12:51 schreef Pietertjuh het volgende:
[..]
Welke regio heb je?
Moest ook precies 8 weken wachten na mijn TTT, vond ik ook echt klote. Zelf had ik regio Gelderland. Dat van die kruispunten had ik ook, mn examinator zat soms te zeiken dat ik hem er makkelijk voor had kunnen gooien enzo. Dan was ik weer te voorzichtig. Uiteindelijk op mn examen daar bijna door gezakt. Dacht hem ervoor te kunnen gooien op een kruispunt want 2 auto's sloegen af, derde kwam rechtdoor. Stampt ze opeens op de rem, kon maar beter ff wachten.
Verder goed gereden en gelukkig alsnog geslaagd. Achjaah gewoon netjes door blijven rijden ook al maak je een fout. Succes iig.
Das balen. Die ingreep gebeurde bij mij toen we net een kilometer onderweg waren. Ik wist al wat ging komen, je bent gezakt. Na die ingreep reden we vervolgens een erg moeilijke route met dubbele rotondes, onoverzichtelijke kruispunten enzo. Moeilijkste route die mn instructeur heeft meegemaakt. Ik reed die route verder foutloos dus was ik alsnog geslaagd. Meestal is een ingreep niet meteen gezakt, het gaat erom wat je dan vervolgens laat zien. Na zo'n ben je natuurlijk extra gespannen dus hoe ga je daarmee om. Daar kijken ze meestal naar, dat zei mn examinator ook na afloop. Heb je 1 ingreep maar verder foutloos, dan noemen dat vaak een incident. Ligt natuurlijk ook wel aan de situatie van de ingreep. Dat van die druk voelde ik dus ook enorm, daarom wou ik hem er ook voor gooien.quote:Op woensdag 24 december 2014 12:59 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
Wel fijn dat je zo'n geluk had. Bij mij was het de laatste keer bijna exact jouw verhaal, en ben daar dan ook op gezakt.
De derde keer dat ik zakte kreeg ik het commentaar dat ik te onzeker reed, dus bij de vierde keer heb ik gelegenheidsvoorrang genomen nadat ik al heel lang zat te wachten om op een voorrangsweg in te voegen. Omdat de volgende auto iets moest afremmen om mij ruimte te geven kreeg ik een ingreep en was ik gezakt. Erg lullig, want als ik daar in mijn eentje had gestaan had ik nog wel even gewacht. Ik voelde toen echt de druk van die ogen op me en dacht:" ik moet initatief tonen"
2e rijles moest ik meteen iemand wegbrengen naar Almere, en daarna zat ik constant om de les op de snelweg, ik had het sturen al snel onder de knie dus dat vond hij geen probleem Alleen het schakelen is echt een probleem geweest tot zeker mijn 15e-20e les uur (Koppeling te snel op laten komen, verkeerd schakelen etc)quote:Op woensdag 24 december 2014 17:45 schreef TheSatanSlayer het volgende:
mag ik vragen bij de hoeveelste les reden jullie al op de snelweg en de stad in waar je je examen moest afleggen?
ik heb nu 30 lessen gehad in totaal en ben nog maar paar keer op de snelweg geweest. ik ben nog niet in de stad gekomen waar ik straks mijn praktijk moet afleggen. is dit normaal of ligt het gewoon aan mezelf, dat ik er nog niet klaar voor ben??
We rijden best wel vaak op bekend terrein en eigenlijk alleen maar binnen bebouwde kom / 60km wegen..
Na ongeveer 20 lessen ben ik anderhalf uur gaan lessen in plaats van een uur, toen was er pas genoeg tijd om naar de stad te rijden waar ik ga afrijden. Andere stad is voor mij iets dichterbij maar daar rij ik liever niet af. Vraag het anders even aan je instructeur, maak hem erop attent dat je dit wil oefenen.quote:Op woensdag 24 december 2014 17:45 schreef TheSatanSlayer het volgende:
mag ik vragen bij de hoeveelste les reden jullie al op de snelweg en de stad in waar je je examen moest afleggen?
ik heb nu 30 lessen gehad in totaal en ben nog maar paar keer op de snelweg geweest. ik ben nog niet in de stad gekomen waar ik straks mijn praktijk moet afleggen. is dit normaal of ligt het gewoon aan mezelf, dat ik er nog niet klaar voor ben??
We rijden best wel vaak op bekend terrein en eigenlijk alleen maar binnen bebouwde kom / 60km wegen..
Mijn instructeur had een opbouw in de lessen. De eerste lessen reed ik veel buiten de bebouwde kom. Dat was gewoon puur om rustig te wennen aan de auto/sturen/schakelen. Na een paar lesjes gingen we voor het eerst de stad in (examen plaats ook). Ik mocht iets eerder dan gebruikelijk omdat ik de basis wel snel onder de knie had. Vanaf dat moment echt heel veel in de stad (examen gebied) gereden en pas vlak voor mijn examen gingen we de snelweg doen (heen stad, terug snelweg). Voor mijn TTT had ik geloof ik eenmaal op de snelweg gereden voor wat uitleg (doortrekken in 3/4, minimaal 80 km/u, volgafstand, welke spiegels etc. etc.)quote:Op woensdag 24 december 2014 17:45 schreef TheSatanSlayer het volgende:
mag ik vragen bij de hoeveelste les reden jullie al op de snelweg en de stad in waar je je examen moest afleggen?
ik heb nu 30 lessen gehad in totaal en ben nog maar paar keer op de snelweg geweest. ik ben nog niet in de stad gekomen waar ik straks mijn praktijk moet afleggen. is dit normaal of ligt het gewoon aan mezelf, dat ik er nog niet klaar voor ben??
We rijden best wel vaak op bekend terrein en eigenlijk alleen maar binnen bebouwde kom / 60km wegen..
Snelweg al in mijn eerste les geloof ik Afrijstad rijd praktisch ik elke les, maar is ook zeer dichtbij.quote:Op woensdag 24 december 2014 17:45 schreef TheSatanSlayer het volgende:
mag ik vragen bij de hoeveelste les reden jullie al op de snelweg en de stad in waar je je examen moest afleggen?
ik heb nu 30 lessen gehad in totaal en ben nog maar paar keer op de snelweg geweest. ik ben nog niet in de stad gekomen waar ik straks mijn praktijk moet afleggen. is dit normaal of ligt het gewoon aan mezelf, dat ik er nog niet klaar voor ben??
We rijden best wel vaak op bekend terrein en eigenlijk alleen maar binnen bebouwde kom / 60km wegen..
Wait....whut?quote:Op woensdag 24 december 2014 19:33 schreef Reemi het volgende:
[..]
Snelweg al in mijn eerste les geloof ik Afrijstad rijd praktisch ik elke les, maar is ook zeer dichtbij.
Ik hoefde alleen te sturen en gas te gevenquote:
quote:Op woensdag 24 december 2014 17:45 schreef TheSatanSlayer het volgende:
mag ik vragen bij de hoeveelste les reden jullie al op de snelweg en de stad in waar je je examen moest afleggen?
ik heb nu 30 lessen gehad in totaal en ben nog maar paar keer op de snelweg geweest. ik ben nog niet in de stad gekomen waar ik straks mijn praktijk moet afleggen. is dit normaal of ligt het gewoon aan mezelf, dat ik er nog niet klaar voor ben??
We rijden best wel vaak op bekend terrein en eigenlijk alleen maar binnen bebouwde kom / 60km wegen..
Schroom vooral niet om twijfels en vragen bij je instructeur neer te leggen. Ik heb zelf ooit de fout gemaakt ervan uit te gaan dat de manier waarop de lessen gingen de juiste waren.quote:Op woensdag 24 december 2014 17:45 schreef TheSatanSlayer het volgende:
mag ik vragen bij de hoeveelste les reden jullie al op de snelweg en de stad in waar je je examen moest afleggen?
ik heb nu 30 lessen gehad in totaal en ben nog maar paar keer op de snelweg geweest. ik ben nog niet in de stad gekomen waar ik straks mijn praktijk moet afleggen. is dit normaal of ligt het gewoon aan mezelf, dat ik er nog niet klaar voor ben??
We rijden best wel vaak op bekend terrein en eigenlijk alleen maar binnen bebouwde kom / 60km wegen..
na 6-10 lessen ofzo ben ik de snelweg opgegaan.quote:Op woensdag 24 december 2014 17:45 schreef TheSatanSlayer het volgende:
mag ik vragen bij de hoeveelste les reden jullie al op de snelweg en de stad in waar je je examen moest afleggen?
ik heb nu 30 lessen gehad in totaal en ben nog maar paar keer op de snelweg geweest. ik ben nog niet in de stad gekomen waar ik straks mijn praktijk moet afleggen. is dit normaal of ligt het gewoon aan mezelf, dat ik er nog niet klaar voor ben??
We rijden best wel vaak op bekend terrein en eigenlijk alleen maar binnen bebouwde kom / 60km wegen..
Dit dus. Iedere instructeur kiest voor een andere aanpak, er bestaat niet zoiets als de juiste aanpak. Daarom zal je toch echt met je instructeur moeten overleggen als er iets is wat niet bevalt of wat je liever anders doet, zodat je komt tot een manier die voor jou het beste werkt.quote:Op woensdag 24 december 2014 20:39 schreef -Mellow- het volgende:
Schroom vooral niet om twijfels en vragen bij je instructeur neer te leggen. Ik heb zelf ooit de fout gemaakt ervan uit te gaan dat de manier waarop de lessen gingen de juiste waren.
Dat went opzich wel. Ik reed 80% van mijn rijlessen in het donker en op een gegeven moment raak je eraan gewend en als je dan in het licht rijdt dan is het gelijk makkelijker. Maar in het donker + mist/regen dan is het wel echt lastig om fietsers te zien zonder licht.quote:Op maandag 29 december 2014 20:14 schreef Sander166 het volgende:
Vandaag voor de eerste keer in het donker gereden. Is toch wel even wennen. Je kan minder ver vooruit kijken en sommige mensen/fietsers zie je nieteens aankomen Zelfs de strepen of pijlen op het wegdek zie je niet van veraf (tenzij de weg goed verlicht is)
Nou, hier iemand die er dus niet aan went.quote:Op dinsdag 30 december 2014 18:51 schreef Foxiee het volgende:
[..]
Dat went opzich wel. Ik reed 80% van mijn rijlessen in het donker en op een gegeven moment raak je eraan gewend en als je dan in het licht rijdt dan is het gelijk makkelijker. Maar in het donker + mist/regen dan is het wel echt lastig om fietsers te zien zonder licht.
Drukken is vervelend, maar waarom ben je bang voor mensen die je inhalen? Daar heb jij toch verder geen last van?quote:Op dinsdag 30 december 2014 20:39 schreef Messina het volgende:
Ik heb inmiddels 7 maanden m'n rijbewijs en rijd regelmatig over stikdonkere 80km wegen, en het went niks. Ik zie nog steeds geen hand voor ogen en ben doodsbang voor die idioten die de weg beter kennen en gaan zitten drukken en me uiteindelijk inhalen om met een kilometertje of 100/110 hun weg te vervolgen.
Pas vanaf nu begrijp je echt waarom het zo vervelend is als fietsers geen licht hebben. :pquote:Op maandag 29 december 2014 20:14 schreef Sander166 het volgende:
Vandaag voor de eerste keer in het donker gereden. Is toch wel even wennen. Je kan minder ver vooruit kijken en sommige mensen/fietsers zie je nieteens aankomen Zelfs de strepen of pijlen op het wegdek zie je niet van veraf (tenzij de weg goed verlicht is)
Leef je nog?quote:Op dinsdag 23 december 2014 23:02 schreef dick_laurent het volgende:
Weet je wat leuk is.... Ik heb al sinds begin februari mn rijbewijs. En ik ben rond november vorig jaar begonnen met rijlessen, in die winter die geen winter werd.
Dus, ondanks dat ik in de winter ben begonnen met rijles en al bijna een jaar rondrijd, heb ik nog steeds NUL ervaring met rijden in sneeuwcondities.
En aanstaand weekend moet ik naar maastricht rijden vanaf utrecht (en ik heb geen winterbanden) dus ik freak 'm een beetje met die "sneeuw" weersvoorspellingen
Als je naar de lijnen voor je kijkt is het best makkelijk. Ik heb daar iig nooit last vanquote:Op maandag 29 december 2014 21:58 schreef LintuxCx het volgende:
Ik heb woensdagavond ook gereden, op een zo goed als verlaten onverlichte snelweg. Dan zie je helemaal weinig. Best vervelend om bochten te moeten volgen terwijl je niet meer dan vijftig (?) meter vooruit kunt kijken. En toch nog zo nu en dan een tegenligger dus het grote licht kun je ook niet gebruiken.
Is toch juist heerlijk, een niet verlichte snelweg. Ten minste, vind ik.quote:Op woensdag 31 december 2014 02:32 schreef Doublepain het volgende:
[..]
Als je naar de lijnen voor je kijkt is het best makkelijk. Ik heb daar iig nooit last van
Alles lijkt ook sneller te gaan, het is idd heerlijk rijden. Groot licht op een snelweg lijkt me onnodig, ik gebruik het zelden zelfs bij een 80km weg, dat trekt juist wild aan volgensmij en is gevaarlijk.quote:Op woensdag 31 december 2014 02:50 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Is toch juist heerlijk, een niet verlichte snelweg. Ten minste, vind ik.
Vind ik ook, bij mij in de buurt laten ze tegenwoordig een gedeelte aan (erg flauwe bocht), omdat er klachten waren van bange mensen. Dan denk ik kom op zeg d'r zijn zat snelwegen die helemaal niet verlicht worden.quote:Op woensdag 31 december 2014 02:50 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Is toch juist heerlijk, een niet verlichte snelweg. Ten minste, vind ik.
quote:Op woensdag 31 december 2014 10:23 schreef PoisonPrince het volgende:
[..]
Vind ik ook, bij mij in de buurt laten ze tegenwoordig een gedeelte aan (erg flauwe bocht), omdat er klachten waren van bange mensen. Dan denk ik kom op zeg d'r zijn zat snelwegen die helemaal niet verlicht worden.
Yep. En wel omdat ik heel lame mijn bezoek naar t zuiden gecancelled had.quote:
De angst zit 'm in het drukkenquote:Op woensdag 31 december 2014 02:17 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Drukken is vervelend, maar waarom ben je bang voor mensen die je inhalen? Daar heb jij toch verder geen last van?
Had ik ook hoor. Ik reed zelf altijd zonder licht en had altijd zoiets van: "als ik ze kan zien, dan kunnen ze mij ook zien". Reed natuurlijk wel heel afwachtend en stak niet zo maar over. Na mijn eerste les in het donker gelijk verlichting gehaald voor mijn fiets.quote:Op woensdag 31 december 2014 02:22 schreef Physsic het volgende:
[..]
Pas vanaf nu begrijp je echt waarom het zo vervelend is als fietsers geen licht hebben. :p
Wat ik vervelend vind, is die stukjes wel, stukje niet, dat je echt 10x in 10 minuten wisselt. Mooi stukje voorbeeld daarvan is knooppunt Velsen - Kooimeer op de A9. Je komt uit donker, bij knooppunt licht, dan weer donker (alhoewel dat steeds vaker permanent aan lijkt te staan), tunnel is licht, afrit Beverwijk licht, dan stukje donker, knooppunt Beverwijk licht, donker, echter tankstations die eenzijdig verlicht zijn, dan afrit Heemskerk, oprit Heemskerk/afrit Uitgeest, 2 km donker, af/oprit Akersloot verlicht en dan 10 km donker tot Knooppunt Kooimeer.quote:Op woensdag 31 december 2014 10:23 schreef PoisonPrince het volgende:
[..]
Vind ik ook, bij mij in de buurt laten ze tegenwoordig een gedeelte aan (erg flauwe bocht), omdat er klachten waren van bange mensen. Dan denk ik kom op zeg d'r zijn zat snelwegen die helemaal niet verlicht worden.
Het stikt op de weg helaas van mensen die de veiligheid niet ten goed komen.quote:Op woensdag 31 december 2014 10:28 schreef SgtPorkbeans het volgende:
[..]
Als je bang bent in het verkeer heb je er weinig te zoeken achter het stuur van een auto imo
Zoveel relaxter zonder instructeur naast je, ik werd er nerveus van. Maakte ook soms hele domme fouten en dan zei hij als je dat maar niet doet met je examen, dat deed ik dus ook niet haha.quote:Op woensdag 31 december 2014 17:23 schreef Foxiee het volgende:
[..]
Had ik ook hoor. Ik reed zelf altijd zonder licht en had altijd zoiets van: "als ik ze kan zien, dan kunnen ze mij ook zien". Reed natuurlijk wel heel afwachtend en stak niet zo maar over. Na mijn eerste les in het donker gelijk verlichting gehaald voor mijn fiets.
Nu bijna een maand mijn rijbewijs . Sinds kort ook mijn eigen auto en dat scheelt een hoop. Voel mij daar toch prettiger bij zolang ik nog niet echt ervaren ben
In zijn 1 zetten en lekker in zijn 1 blijven rijden totdat je buiten staat.quote:Op donderdag 1 januari 2015 18:16 schreef padlarf het volgende:
Ik ga morgen voor het eerst sinds het behalen van mijn rijbewijs een jaar geleden weer rijden in een auto waar ik zelf moet schakelen. Heeft iemand tips? Voornamelijk om hem uit de parkeergarage te krijgen van niveau -2
Prima, ga ik dat doen. Toevallig enig idee of dat snel weer gaat wennen, het schakelen? Het is een diesel, dus dat scheelt. Waarschijnlijk moet ik er vooral niet te veel over nadenken en gewoon gaan rijden.quote:Op donderdag 1 januari 2015 20:33 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
In zijn 1 zetten en lekker in zijn 1 blijven rijden totdat je buiten staat.
quote:Op donderdag 1 januari 2015 21:02 schreef padlarf het volgende:
Waarschijnlijk moet ik er vooral niet te veel over nadenken en gewoon gaan rijden.
Diesel is makkelijk, kun je gewoon meteen op de koppeling wegrijden is wel wat anders bij een benzinequote:Op donderdag 1 januari 2015 21:02 schreef padlarf het volgende:
[..]
Prima, ga ik dat doen. Toevallig enig idee of dat snel weer gaat wennen, het schakelen? Het is een diesel, dus dat scheelt. Waarschijnlijk moet ik er vooral niet te veel over nadenken en gewoon gaan rijden.
Ligt eraan. Heb je meteen na je rij examen een automaat onder je gat gekregen of heb je eerst nog flink wat kilometers mogen maken met een schakel. Bij het eerste kan het wel eens lastig zijn, bij het tweede moet het makkelijker gaan.quote:Op donderdag 1 januari 2015 21:02 schreef padlarf het volgende:
[..]
Prima, ga ik dat doen. Toevallig enig idee of dat snel weer gaat wennen, het schakelen? Het is een diesel, dus dat scheelt. Waarschijnlijk moet ik er vooral niet te veel over nadenken en gewoon gaan rijden.
Dan weet je wat je nu te doen staat!quote:Op vrijdag 2 januari 2015 12:55 schreef padlarf het volgende:
Ik heb na het halen van mijn rijbewijs letterlijk geen meter gereden zonder automaat. Maar op zich ging het nog wel redelijk vanochtend. Was wel even zweten bij de uitgang van de parkeergarage, daar zit dan nog net zo'n hellinkje. Heb hem daar wel 4 keer af laten slaan Onderweg maar 1 keer af laten slaan bij het verkeerslicht, dat viel dan wel weer mee. Het enige echt gevaarlijke wat ik heb gedaan is per ongeluk hem in zn 1 gezet terwijl ik de 3 wilde hebben. Gelukkig zat er toen niemand achter me.
Inderdaad. Ik let ook veel beter op, maar heb soms nog wel met onbekend terrein en dan drukke verkeer situaties. Dan mis ik soms nog wel overzicht, maar die situaties zullen wel beter gaan naarmate ik meer ervaring krijg. Maar ik vind het wel heerlijk om te rijden. Lekker muziek aan en gaan met die banaan.quote:Op donderdag 1 januari 2015 12:54 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Zoveel relaxter zonder instructeur naast je, ik werd er nerveus van. Maakte ook soms hele domme fouten en dan zei hij als je dat maar niet doet met je examen, dat deed ik dus ook niet haha.
Heb nu een maand mijn auto en ik vind het heerlijk.
Heb al wat langere stukken gereden en woensdag voor het eerst met mijn auto naar mijn werk.
Je bent op de hoogte van het feit dat de regels per 13 januari 2013 veranderd zijn?quote:Op zondag 4 januari 2015 09:18 schreef Soohr het volgende:
Ik heb na jaren gedacht om mijn BE te gaan halen de knoop doorgehakt en eind van deze maand heb ik 5 uur les plus examen.
Het moest nu ook wel, anders kan ik dit jaar niet op vakantie of moet ik een andere auto kopen.
Maar betekent dat ook dat je het kan? Weet je waarop je moet letten bij het rijden met een aanhanger?quote:Op zondag 4 januari 2015 23:34 schreef delano.888 het volgende:
Ik ga echt geen BE halen, alles wat ik wil trekken is minder gewicht dan mijn auto (1400kg), dus waarom zou je. En met kleine autotjes kan je toch niks boeiends trekken.
Met die 1x per 5 jaar dat ik het nodig heb dan zal dat wel goed komen.quote:Op maandag 5 januari 2015 00:16 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Maar betekent dat ook dat je het kan? Weet je waarop je moet letten bij het rijden met een aanhanger?
Niet de exacte wijzigingen, maar een theoretisch totaalgewicht van 4200 kilo blijft in alle gevallen meer dan 3500 kiloquote:Op zondag 4 januari 2015 23:00 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je bent op de hoogte van het feit dat de regels per 13 januari 2013 veranderd zijn?
Mijn vriendin heeft bijna alle rijbewijzen behalve vrachtwagen en ik moet zeggen dat het wel echt heeft geholpen. Ze is sowieso niet het type vrouw wat zenuwachtig in de auto zit maar haar inzicht en techniek voor het handelen van trailers ed is wel erg goed, ze rijdt het zo achteruit en zet het precies neer.quote:Op maandag 5 januari 2015 00:17 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Met die 1x per 5 jaar dat ik het nodig heb dan zal dat wel goed komen.
Er staat jaren aan dashcam-materiaal op YouTube. Kun je bijna onbeperkt scannen vanuit je luie stoel.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 18:19 schreef TheSatanSlayer het volgende:
net weer rijles gehad.. ik ehb geoefend in het examen centrum. maar het ging vandaag echt slecht de ene blunder na de ander.
ik kon niet goed scannen en miste een aantal borden..
echt klote als alles weer tegen zit was ik net blij dat ik mn theorie heb, nu is het echt moeizaam met de praktijk...
Pfff ik zit nu op me 30e rijles en kan nog steeds niet goed scannen.. hoe zou ik thuis kunnen oefenen met autorijden? bestaat er stimulatie software?? ik wil echt nu 200% ervoor gaan en ook thuis oefenen
Ach, na 2 jaar rijbewijs miste ik laatst ook nog een bord, wat niet handig afliep:quote:Op dinsdag 6 januari 2015 18:19 schreef TheSatanSlayer het volgende:
ik kon niet goed scannen en miste een aantal borden..
Welk bord? Niet parkeren?quote:Op dinsdag 6 januari 2015 20:06 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ach, na 2 jaar rijbewijs miste ik laatst ook nog een bord, wat niet handig afliep:
Geel bord: werkverkeerquote:
shit dude dit had anders kunnen aflopen.. je moet altijd alert blijven maar ik snap dat je zon kut bordje mist met nog zoveel tekst erop..quote:Op dinsdag 6 januari 2015 20:06 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ach, na 2 jaar rijbewijs miste ik laatst ook nog een bord, wat niet handig afliep:
Heeft niet zoveel met rijlessen te maken (al zullen sommige rijscholen ze misschien hebben). Is gewoon iets wat je koopt in je "echte" auto. Ik postte het omdat ik een bord gemist had dus.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 20:29 schreef TheSatanSlayer het volgende:
[..]
shit dude dit had anders kunnen aflopen.. je moet altijd alert blijven maar ik snap dat je zon kut bordje mist met nog zoveel tekst erop..
wat is zon dashcam eigenlijk? speciaal voor het autorijlessen, mag je die gewoon tijdens het rijlessen aanzetten>???
oh ik weet het al... voor een bewijs stel je krijgt auto ongeluk ofzo... rijd je er echt altijd mee?quote:Op dinsdag 6 januari 2015 20:33 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Heeft niet zoveel met rijlessen te maken (al zullen sommige rijscholen ze misschien hebben). Is gewoon iets wat je koopt in je "echte" auto. Ik postte het omdat ik een bord gemist had dus.
Ja lol dat zit vast geplakt aan het raam, en gaat vanzelf aan als je de motor start. Super handig. Heb wel meer leuke situaties op film gekregen zo (zie mijn kanaal bij bovenstaand filmpje).quote:Op dinsdag 6 januari 2015 20:47 schreef TheSatanSlayer het volgende:
[..]
oh ik weet het al... voor een bewijs stel je krijgt auto ongeluk ofzo... rijd je er echt altijd mee?
Je reed toch nu in een automaat? In principe kan je dan 100% focussen op het verkeer, omdat je alleen maar hoetf te gassen en remmen.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 18:19 schreef TheSatanSlayer het volgende:
net weer rijles gehad.. ik ehb geoefend in het examen centrum. maar het ging vandaag echt slecht de ene blunder na de ander.
ik kon niet goed scannen en miste een aantal borden..
echt klote als alles weer tegen zit was ik net blij dat ik mn theorie heb, nu is het echt moeizaam met de praktijk...
Pfff ik zit nu op me 30e rijles en kan nog steeds niet goed scannen.. hoe zou ik thuis kunnen oefenen met autorijden? bestaat er stimulatie software?? ik wil echt nu 200% ervoor gaan en ook thuis oefenen
nee, gewoon schakel. lang verhaal maar nu dus in totaal 30 lessen gehad [schakel] en het gaat moeizaam, met scannen heb ik erg veel moeitequote:Op donderdag 8 januari 2015 19:01 schreef Sander166 het volgende:
[..]
Je reed toch nu in een automaat? In principe kan je dan 100% focussen op het verkeer, omdat je alleen maar hoetf te gassen en remmen.
Ja. Die bestaan. Kijk maar:quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:04 schreef TheSatanSlayer het volgende:
zijn er trouwens [3d] spelletjes die je helpen bij het autorijden? zegmaar waar echte situaties nagebootst worden.
vandaag was afwisselend. de technische voertuigbeheersing oa het schakelen gaat steeds beter zegt ie. maar mijn scannen en opletten in het verkeer doe ik nog steeds afdoende...
dus hierwil ik aan meer werken, door ook thuis ermee bezig te zijn, door stimulatie games te spelen
heel veel succes!@ hoevel lessen heb je al gehad?quote:Op vrijdag 9 januari 2015 22:11 schreef usernaamvergeten het volgende:
Nog een lesje en dan rijexamen, spannend
Thanks. 40-45 uur ongeveer.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 23:33 schreef TheSatanSlayer het volgende:
[..]
heel veel succes!@ hoevel lessen heb je al gehad?
En wat bedoel je precies met scannen? Als je zoiets wilt oefenen kan je beter actief meekijken als je met iemand in de auto zit. Spelletjes werken toch niet, in real life is toch anders ook al bootsen ze het nog zo goed na. Je moet ook niet denken dat iedereen altijd alles ziet, andere (nieuwe) routes zijn altijd zoeken en zeker als je nog niet lang je je rijbewijs hebt. Ik heb sinds een week mijn eigen auto en heb er een kilometer of 6/700 mee gereden en merk ook dat ik relaxter rijd als ik weet wat er komt. Als je straks je rijbewijs hebt en je zit alleen in de auto dan zie je echt zoveel meer. In de lesauto zag ik nog wel eens iets over het hoofd, maar ik ben nu veel scherper/zelfverzekerder.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:04 schreef TheSatanSlayer het volgende:
zijn er trouwens [3d] spelletjes die je helpen bij het autorijden? zegmaar waar echte situaties nagebootst worden.
vandaag was afwisselend. de technische voertuigbeheersing oa het schakelen gaat steeds beter zegt ie. maar mijn scannen en opletten in het verkeer doe ik nog steeds afdoende...
dus hierwil ik aan meer werken, door ook thuis ermee bezig te zijn, door stimulatie games te spelen
Mooi toch? Een maandje wachten dus en nog lekker wat lesjes voor je examen. Dat moet goedkomenquote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:18 schreef -Mellow- het volgende:
Laatst weer een proefles gehad bij een andere rijschool. Opnieuw had de instructeur weinig aan te merken. Heb besloten bij hen te gaan lessen en vrijwel meteen examen gepland: Ik mag 11 februari afrijden. Voor die tijd nog 9 lessen voor het examen, in twee weken tijd.
Ik heb er een goed gevoel over in ieder geval
Dit herken ik echt héél erg! Soms heb ik echt een auto over het hoofd gezien, maar meestal is hij me gewoon (secondes) voor. Ook wel logisch natuurlijk, hij kan niet ruiken of ik wel of niet ga kijken...quote:Op zaterdag 10 januari 2015 00:18 schreef Foxiee het volgende:
[..]
En wat bedoel je precies met scannen? Als je zoiets wilt oefenen kan je beter actief meekijken als je met iemand in de auto zit.
maar dat soort momenten zijn dan momenten dat je instructeur vaak sneller is waardoor je gaat twijfelen 'wat als hij/zij niet naast mij zat, had ik dan ook op tijd geremd?'. Dat had ik tenminste wel gedurende mijn lessen als mijn instructeur moest ingrijpen, maar als je dan alleen zit en je krijgt dat soort situaties en je krijgt door dat je geen vangnet nodig hebt dan groeit je zelfvertrouwen en daarmee je rijvaardigheid
Heb je trouwens wel een examendatum staan?
Je hebt kijken en kijken. Als je vluchtig kijkt zie je nog niks, dus kijk goed. Je moet je constant bezig zijn met vooruitplannen, als je een rontonde ziet ga je alvast (ruim van te voren) kijken hoe het zicht is op die rotonde, of er verkeer komt (auto's van links), hoe het zit met fietspaden en voorang, etc., zodat je als je dichtbij komt alleen nog een nacontrole hoeft te doen. Probeer dit elke keer te doen met de zelfde structuur, dus eerst plannen, kijken, richting aangeven en daarna de auto te bedienen.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 22:01 schreef TheSatanSlayer het volgende:
Het actief kijken naar het verkeer en daarnaar handelen. Ik kijk wel, maar dan reageer ik er vervolgens niet op.
Maar je kan al kijken/plannen als je bij stoplicht stil staat. Lijnen lopen meestal door, dan kun je je auto tussen de lijnen houden. Maar kijk niet alleen naar de lijnen, maar ook vooruit naar waar je uit moet komen. (dan herken je de trambaan wel, of zie je 2 banen: sta je zelf links dan moet je na de bocht ook links uitkomen etc.)quote:Op zaterdag 10 januari 2015 22:01 schreef TheSatanSlayer het volgende:
[..]
Vooral in de stad heb ik er moeite mee, als we dan rijstroken moeten kiezen of na de stoplichten, al die strepen op de weg welke is nou de goeie???
Wat je daarvan kan leren is dus dat je zelf eerder moet beginnen met kijken naar die zijweg. Misschien zie je nog niks, maar dan heb je in elk gevalquote:Op zaterdag 10 januari 2015 22:01 schreef TheSatanSlayer het volgende:
[..]
Dit herken ik echt héél erg! Soms heb ik echt een auto over het hoofd gezien, maar meestal is hij me gewoon (secondes) voor. Ook wel logisch natuurlijk, hij kan niet ruiken of ik wel of niet ga kijken...
Zo ook met die straatjes van rechts. Hij zegt altijd: ''kijken'' terwijl ik dat net van plan was.
Ik had dat ook. Onbewust weet je dan toch dat er iemand naast je zit, maar er zijn ook situaties die je zelf goed zou oplossen, maar omdat de instructeur eerder ingrijpt dat je dan aan jezelf gaat twijfelen of je het net zo zou oplossen. Maar als jij alleen in de auto zit dan ga je dingen inzien en doen omdat het goed/makkelijk is en niet omdat iemand rechts van je zegt hoe het moet. Voorsorteren is net zoiets, je hebt het nu niet door laat je blijken, maar als jij straks alleen zit en je sorteert een paar keer verkeerd voor waardoor je in de knoei komt dan leer je dat echt wel af. Zeker als je rijdt in de stad tijdens werkverkeer.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 22:01 schreef TheSatanSlayer het volgende:
[..]
Dit herken ik echt héél erg! Soms heb ik echt een auto over het hoofd gezien, maar meestal is hij me gewoon (secondes) voor. Ook wel logisch natuurlijk, hij kan niet ruiken of ik wel of niet ga kijken...
Zo ook met die straatjes van rechts. Hij zegt altijd: ''kijken'' terwijl ik dat net van plan was.
Als je iemand professioneel naast je hebt zitten dan heb je al een veiliger gevoel en ben je geneigd eerder fouten te maken, ook al zegt die iets voor de zoveelste keer.. ELKE situatie is weer anders dus..
Wat ik met scannen bedoel? Het actief kijken naar het verkeer en daarnaar handelen. Ik kijk wel, maar dan reageer ik er vervolgens niet op. Vooral in de stad heb ik er moeite mee, als we dan rijstroken moeten kiezen of na de stoplichten, al die strepen op de weg welke is nou de goeie???
Balen... maar idd volgende keer gewoon beterquote:Op dinsdag 13 januari 2015 14:22 schreef usernaamvergeten het volgende:
Helaas gezakt, volgende keer beter
Als ik het mij goed herinner zou hij pas in februari weer examen hebbenquote:Op dinsdag 13 januari 2015 14:49 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Balen... maar idd volgende keer gewoon beter
Shit, ik weet dat ik er eigenlijk niet over mag beginnen maar ik ben toch stiekem benieuwd of onze grote vriend broodje banaan braddie nou al voor de 2e keer op is gegaan? Iemand die daar nog iets van heeft gehoord?
Ps, ik zeg dit echt uit oprechte nieuwsgierigheid, niet om te bashen/flamen
Je bent niet door de test gekomenquote:Op woensdag 14 januari 2015 09:18 schreef d4v1d het volgende:
Nog anderhalve les en dan medische test van het CBR morgen.
Ik ben zenuwachtig nu al
Bradster was al geslaagd toch?quote:Op dinsdag 13 januari 2015 18:41 schreef Foxiee het volgende:
[..]
Als ik het mij goed herinner zou hij pas in februari weer examen hebben
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |