Lol wat een gekke neiging. Dat heb ik werkelijk nog NOOIT gehad. Je moet hem ook niet helemaal willen vasthouden met 1 hand, maar gewoon met de zijkant van je hand weg "schuiven" zegmaar.quote:Op dinsdag 23 december 2014 12:16 schreef roos94 het volgende:
verder heb ik de neiging om vaak mijn stuur even los te laten, bijv als ik de richtingaanwijzer aanzet en mijn instructeur heeft al 1000 x gezegd dat ik dat niet moet doen, en toch doe ik het
Het besturen van de auto moet automatisch gaan, dan kan je je 100% focussen op het verkeer. Dus niet naar je versnellingspook kijken als je schakelt of naar die hendel om je richtingaanwijzer aan te zetten. Bij rotondes en bepaalde kruispunten waar je wilt afslaan al automatisch afremmen en schakelen naar 2. Als je stil komt te staan automatisch schakelen naar 1. Over dit soort zaken hoor je nieteens na te denken, maar het moet automatisch gebeuren.quote:Op dinsdag 23 december 2014 12:16 schreef roos94 het volgende:
Ik heb het probleem dat ik borden gewoon heel vaak niet zie. Ik ben best wel druk in mijn hoofd en de auto zelf besturen gaat op zich goed, maar ik moet soms nog steeds nadenken. Het gaat nog niet automatisch en dan is het zoveel dat op je af komt. Het heeft me echt iets van 15 lessen gekost om te leren schakelen enzo.. nu was mijn vorige instructeur wel een flapdrol dus nu zit ik bij een andere waarbij het allemaal vlotter gaat.
We zijn vorige les gestart met borden oefenen maar ik reed gewoon twee keer een weg in waarbij een bord stond met verboden toegang. En ik zie dat gewoon echt niet.. verder heb ik de neiging om vaak mijn stuur even los te laten, bijv als ik de richtingaanwijzer aanzet en mijn instructeur heeft al 1000 x gezegd dat ik dat niet moet doen, en toch doe ik het
Verder ben ik ook altijd super zenuwachtig en dat helpt ook niet mee voel me redelijk hopeloos
VekaBest is het beste boek dat beschikbaar is. Dat boek is gemaakt op basis van de CBR-richtlijnen.quote:Op maandag 22 december 2014 00:53 schreef WorldsGreatestOne het volgende:
Welk theorieboek is aan te raden? Ik wil nanelijk geen risico lopen op een nutteloos boek, aangezien per 1 januari nieuwe verkeersregels worden toegevoegd/gewijzigd..
Heb ik ook gehad, dacht dat het nooit goed zou komen maar ben nu akelig dicht bij het halen van mijn rijbewijs. Komt goed, laat je vooral niet gek maken (door jezelf).quote:Op dinsdag 23 december 2014 12:16 schreef roos94 het volgende:
Verder ben ik ook altijd super zenuwachtig en dat helpt ook niet mee voel me redelijk hopeloos
Perfect rijdt niemand. Gaat er voornamelijk om dat je het veilig houdt. Fouten maken is daarom ook helemaal niet erg, als je deze maar correct corrigeert en je vervolgens niet uit je concentratie laat halen.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:23 schreef Sander166 het volgende:
Jammergenoeg rij ik nog niet perfect.
Toch vind ik het persoonlijk zonde als iemand rijdt op examenniveau dat je dan nog 8 weken moet wachten totdat je daadwerkelijk mag afrijden. Mijn rijschool vroeg het direct aan na het behalen van mijn theorie (2/3 lessen gehad) en zou binnen 2 maanden afrijden (dus heel veel lessen). Vond dat persoonlijk wel fijn. Uiteindelijk zakte ik wel de eerste keer, maar lang wachten is ook geen garantie op succes natuurlijk. Een maand later slaagde ik wel voor mijn her en mijn rijvaardigheid was geen haar beter dan bij de eerste keer.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:23 schreef Sander166 het volgende:
Ik moet gewoon fucking 8 weken wachten voordat ik examen kan doen Klote CBR...volgens mij woon ik in een van de drukste regio's van Nederland
M'n instructeur wou pas het examen aanvragen als ik echt goed kon rijden. Want stel je haalt het examenniveau niet binnen 5/6 weken (was volgens hem de normale wachttijd), dan is het zonde van je geld als je zakt.
Jammergenoeg rij ik nog niet perfect. Zie soms borden over het hoofd die bv. aankondigen welke rijstrook je moet pakken. Ik kijk wel goed, maar soms is het zo'n klein klotebordje dat amper opvalt. En bij kruispunten twijfel ik teveel of ik wel in 1x kan doorrijden, maar dat komt omdat het verkeer hier (grote stad) zo abnormaal druk is.
Precies dit, of even snel met je wijsvinger een tikje geven dat werkt ook goed.quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:46 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Lol wat een gekke neiging. Dat heb ik werkelijk nog NOOIT gehad. Je moet hem ook niet helemaal willen vasthouden met 1 hand, maar gewoon met de zijkant van je hand weg "schuiven" zegmaar.
Mij is opgevallen dat in de praktijk echt NIEMAND rijdt volgens de regels van het CBR De meeste mensen rijden opzich wel veilig, maar ik zie dat bijna niemand z'n richting aanhoudt op de uitvoegstrook of voorsorteerstrook. Ook bij het verlaten van een rotonde of het wisselen van rijstrook vertikken veel mensen het om richting aan te geven. Ik sta zovaak voor niks stil, omdat mensen niet aangeven dat ze de rotonde gaan verlatenquote:Op dinsdag 23 december 2014 20:46 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Heb ik ook gehad, dacht dat het nooit goed zou komen maar ben nu akelig dicht bij het halen van mijn rijbewijs. Komt goed, laat je vooral niet gek maken (door jezelf).
Overzicht houden in het verkeer is een van de moeilijkste dingen in een rijopleiding, verwacht niet dat je dit meteen kan. Ik kan het ook nog niet goed genoeg, maar gaat elke keer beter.
[..]
Perfect rijdt niemand. Gaat er voornamelijk om dat je het veilig houdt. Fouten maken is daarom ook helemaal niet erg, als je deze maar correct corrigeert en je vervolgens niet uit je concentratie laat halen.
Hij had ook verwacht dat ik binnen 4 weken examen zou kunnen doen, maar het was veel drukker dan verwacht. Als je al goed kan rijden is het wel relaxed om de laatste weken de puntjes op de i te zetten ipv dat je nog nieuwe dingen moet gaan leren en oefenen. Ik zou 'm eerlijk gezegd wel knijpen als ik binnen 2 weken examen moest doen, terwijl ik weet dat ik bepaalde dingen nog niet beheers.quote:Op dinsdag 23 december 2014 22:58 schreef Foxiee het volgende:
[..]
Toch vind ik het persoonlijk zonde als iemand rijdt op examenniveau dat je dan nog 8 weken moet wachten totdat je daadwerkelijk mag afrijden. Mijn rijschool vroeg het direct aan na het behalen van mijn theorie (2/3 lessen gehad) en zou binnen 2 maanden afrijden (dus heel veel lessen). Vond dat persoonlijk wel fijn. Uiteindelijk zakte ik wel de eerste keer, maar lang wachten is ook geen garantie op succes natuurlijk. Een maand later slaagde ik wel voor mijn her en mijn rijvaardigheid was geen haar beter dan bij de eerste keer.
Maar goed, je weet in ieder geval waar je nu aan toe bent en heb je iets om naar toe te werken.
Dat is wel heel vervelend ja, ik begin in Januari, moet nog 10 les uur, dus dat word elke week 2 lesjes van 1 uurtje.quote:Op woensdag 24 december 2014 00:42 schreef Nattekat het volgende:
Ik daarentegen baal dan weer als een stekker dat ik tot begin februari moet wachten voor mijn her, echt veel valt er niet meer te oefenen en het enige wat ik kan doen is mijn 8 uur zo veel mogelijk spreiden om nog een beetje ervaring op te doen...
Het is lastig om over zoiets te oordelen. Een hoog slagingspercentage klinkt natuurlijk wel leuk, maar als je dan bij een rijschool zit die je tot in de treuren laat lessen en de moeilijke leerlingen laten lessen via een 2e B.V. dan kan je je afvragen of dat het waard is.quote:Op woensdag 24 december 2014 12:06 schreef -Mellow- het volgende:
Ik heb zojuist een proefles gehad, zo'n vijf jaar na mijn laatste keer zakken. Maar die man had nauwelijks wat op me aan te merken. Ik moest er echt naar vragen en toen zei ie "ja je mag soms nog wel nog iets langzamer rijden bij sommige zijstraatjes, maar je kijkt heel goed vooruit. Ik vond dat je de auto ook heel goed beheerste."
Aan de ene kant is dat geruststellend, dat ik het goed doe. Maar aan de andere kant vraag ik me dan af of ie wel kritisch genoeg is. Helemaal gezien mijn dramatische rij-examen geschiedenis...
Zit te twijfelen of ik nu eerst nog ergens anders een proefles ga nemen voor ik beslis of ik bij deze verder ga.
En hoeveel zegt nou eigenlijk zo'n slagingspercentage? Want deze instructeur zei dat die grote rijscholen mensen met bijv. een lichte achterstand/ beperking, die wat moeilijker leren/slagen, gewoon wel eens weigeren om hun slagingspercentage hoog te houden.
Welke regio heb je?quote:Op dinsdag 23 december 2014 19:23 schreef Sander166 het volgende:
Ik moet gewoon fucking 8 weken wachten voordat ik examen kan doen Klote CBR...volgens mij woon ik in een van de drukste regio's van Nederland
M'n instructeur wou pas het examen aanvragen als ik echt goed kon rijden. Want stel je haalt het examenniveau niet binnen 5/6 weken (was volgens hem de normale wachttijd), dan is het zonde van je geld als je zakt.
Jammergenoeg rij ik nog niet perfect. Zie soms borden over het hoofd die bv. aankondigen welke rijstrook je moet pakken. Ik kijk wel goed, maar soms is het zo'n klein klotebordje dat amper opvalt. En bij kruispunten twijfel ik teveel of ik wel in 1x kan doorrijden, maar dat komt omdat het verkeer hier (grote stad) zo abnormaal druk is.
Wel fijn dat je zo'n geluk had. Bij mij was het de laatste keer bijna exact jouw verhaal, en ben daar dan ook op gezakt.quote:Op woensdag 24 december 2014 12:51 schreef Pietertjuh het volgende:
[..]
Welke regio heb je?
Moest ook precies 8 weken wachten na mijn TTT, vond ik ook echt klote. Zelf had ik regio Gelderland. Dat van die kruispunten had ik ook, mn examinator zat soms te zeiken dat ik hem er makkelijk voor had kunnen gooien enzo. Dan was ik weer te voorzichtig. Uiteindelijk op mn examen daar bijna door gezakt. Dacht hem ervoor te kunnen gooien op een kruispunt want 2 auto's sloegen af, derde kwam rechtdoor. Stampt ze opeens op de rem, kon maar beter ff wachten.
Verder goed gereden en gelukkig alsnog geslaagd. Achjaah gewoon netjes door blijven rijden ook al maak je een fout. Succes iig.
Das balen. Die ingreep gebeurde bij mij toen we net een kilometer onderweg waren. Ik wist al wat ging komen, je bent gezakt. Na die ingreep reden we vervolgens een erg moeilijke route met dubbele rotondes, onoverzichtelijke kruispunten enzo. Moeilijkste route die mn instructeur heeft meegemaakt. Ik reed die route verder foutloos dus was ik alsnog geslaagd. Meestal is een ingreep niet meteen gezakt, het gaat erom wat je dan vervolgens laat zien. Na zo'n ben je natuurlijk extra gespannen dus hoe ga je daarmee om. Daar kijken ze meestal naar, dat zei mn examinator ook na afloop. Heb je 1 ingreep maar verder foutloos, dan noemen dat vaak een incident. Ligt natuurlijk ook wel aan de situatie van de ingreep. Dat van die druk voelde ik dus ook enorm, daarom wou ik hem er ook voor gooien.quote:Op woensdag 24 december 2014 12:59 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
Wel fijn dat je zo'n geluk had. Bij mij was het de laatste keer bijna exact jouw verhaal, en ben daar dan ook op gezakt.
De derde keer dat ik zakte kreeg ik het commentaar dat ik te onzeker reed, dus bij de vierde keer heb ik gelegenheidsvoorrang genomen nadat ik al heel lang zat te wachten om op een voorrangsweg in te voegen. Omdat de volgende auto iets moest afremmen om mij ruimte te geven kreeg ik een ingreep en was ik gezakt. Erg lullig, want als ik daar in mijn eentje had gestaan had ik nog wel even gewacht. Ik voelde toen echt de druk van die ogen op me en dacht:" ik moet initatief tonen"
2e rijles moest ik meteen iemand wegbrengen naar Almere, en daarna zat ik constant om de les op de snelweg, ik had het sturen al snel onder de knie dus dat vond hij geen probleem Alleen het schakelen is echt een probleem geweest tot zeker mijn 15e-20e les uur (Koppeling te snel op laten komen, verkeerd schakelen etc)quote:Op woensdag 24 december 2014 17:45 schreef TheSatanSlayer het volgende:
mag ik vragen bij de hoeveelste les reden jullie al op de snelweg en de stad in waar je je examen moest afleggen?
ik heb nu 30 lessen gehad in totaal en ben nog maar paar keer op de snelweg geweest. ik ben nog niet in de stad gekomen waar ik straks mijn praktijk moet afleggen. is dit normaal of ligt het gewoon aan mezelf, dat ik er nog niet klaar voor ben??
We rijden best wel vaak op bekend terrein en eigenlijk alleen maar binnen bebouwde kom / 60km wegen..
Na ongeveer 20 lessen ben ik anderhalf uur gaan lessen in plaats van een uur, toen was er pas genoeg tijd om naar de stad te rijden waar ik ga afrijden. Andere stad is voor mij iets dichterbij maar daar rij ik liever niet af. Vraag het anders even aan je instructeur, maak hem erop attent dat je dit wil oefenen.quote:Op woensdag 24 december 2014 17:45 schreef TheSatanSlayer het volgende:
mag ik vragen bij de hoeveelste les reden jullie al op de snelweg en de stad in waar je je examen moest afleggen?
ik heb nu 30 lessen gehad in totaal en ben nog maar paar keer op de snelweg geweest. ik ben nog niet in de stad gekomen waar ik straks mijn praktijk moet afleggen. is dit normaal of ligt het gewoon aan mezelf, dat ik er nog niet klaar voor ben??
We rijden best wel vaak op bekend terrein en eigenlijk alleen maar binnen bebouwde kom / 60km wegen..
Mijn instructeur had een opbouw in de lessen. De eerste lessen reed ik veel buiten de bebouwde kom. Dat was gewoon puur om rustig te wennen aan de auto/sturen/schakelen. Na een paar lesjes gingen we voor het eerst de stad in (examen plaats ook). Ik mocht iets eerder dan gebruikelijk omdat ik de basis wel snel onder de knie had. Vanaf dat moment echt heel veel in de stad (examen gebied) gereden en pas vlak voor mijn examen gingen we de snelweg doen (heen stad, terug snelweg). Voor mijn TTT had ik geloof ik eenmaal op de snelweg gereden voor wat uitleg (doortrekken in 3/4, minimaal 80 km/u, volgafstand, welke spiegels etc. etc.)quote:Op woensdag 24 december 2014 17:45 schreef TheSatanSlayer het volgende:
mag ik vragen bij de hoeveelste les reden jullie al op de snelweg en de stad in waar je je examen moest afleggen?
ik heb nu 30 lessen gehad in totaal en ben nog maar paar keer op de snelweg geweest. ik ben nog niet in de stad gekomen waar ik straks mijn praktijk moet afleggen. is dit normaal of ligt het gewoon aan mezelf, dat ik er nog niet klaar voor ben??
We rijden best wel vaak op bekend terrein en eigenlijk alleen maar binnen bebouwde kom / 60km wegen..
Snelweg al in mijn eerste les geloof ik Afrijstad rijd praktisch ik elke les, maar is ook zeer dichtbij.quote:Op woensdag 24 december 2014 17:45 schreef TheSatanSlayer het volgende:
mag ik vragen bij de hoeveelste les reden jullie al op de snelweg en de stad in waar je je examen moest afleggen?
ik heb nu 30 lessen gehad in totaal en ben nog maar paar keer op de snelweg geweest. ik ben nog niet in de stad gekomen waar ik straks mijn praktijk moet afleggen. is dit normaal of ligt het gewoon aan mezelf, dat ik er nog niet klaar voor ben??
We rijden best wel vaak op bekend terrein en eigenlijk alleen maar binnen bebouwde kom / 60km wegen..
Wait....whut?quote:Op woensdag 24 december 2014 19:33 schreef Reemi het volgende:
[..]
Snelweg al in mijn eerste les geloof ik Afrijstad rijd praktisch ik elke les, maar is ook zeer dichtbij.
Ik hoefde alleen te sturen en gas te gevenquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |