Kijken ook een hoop mensen naar:482.000 ruim. Hier werkt het prima gelukkig.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:09 schreef µ het volgende:
Jezus die stream werkt voor geen meter bij mij.
10+ jaar werk... en vandaag gaat blijken of die investering de moeite waard is geweest. Dus ja, dat moet zenuwslopend zijn.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:09 schreef essnhills het volgende:
Leuk om die reacties te zienLijkt me echt zenuwslopend voor hun
Windows XP?quote:Op woensdag 12 november 2014 12:11 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
dit was vlak na het nieuws dat de lander was losgekoppeld
[ afbeelding ]
(ik krijg ze op de een of andere manier niet groter)
en nu net toen er gejuiched werd
[ afbeelding ]
Ja, tot de kerst nogquote:
Veeel langer dan 10 jaar... Rosetta was gelanceerd 10 jaar geleden, maar de 15 jaar daarvoor ofzo is er door velen gewerkt om dat ding uberhaupt te bouwen en de missie vorm te geven.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
10+ jaar werk... en vandaag gaat blijken of die investering de moeite waard is geweest. Dus ja, dat moet zenuwslopend zijn.
Maar zoals Andre Kuypers ook zei: deze missie is al voor 80% geslaagd. Een succesvolle landing maakt 'slechts' het verschil tussen een fantastische missie en een legendarische missie.
De kosten lagen toen rond de 400 miljoen euro, das een beste klap geld als het dan toch nog mis loopt bij de landing zelf.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:13 schreef nikao het volgende:
[..]
Veeel langer dan 10 jaar... Rosetta was gelanceerd 10 jaar geleden, maar de 15 jaar daarvoor ofzo is er door velen gewerkt om dat ding uberhaupt te bouwen en de missie vorm te geven.
nogmaals; de landing van Philae is niet zozeer de 'kern' van de missiequote:Op woensdag 12 november 2014 12:14 schreef Klapskaats het volgende:
[..]
De kosten lagen toen rond de 400 miljoen euro, das een beste klap geld als het dan toch nog mis loopt bij de landing zelf.
Wetenschappelijk gezien, misschien niet. Maar als het gaat om publieke opinie lijkt het me heel belangrijk dat ook dat lukt.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:16 schreef nikao het volgende:
[..]
nogmaals; de landing van Philae is niet zozeer de 'kern' van de missie
Nee, maar wel cruciaal om de missie uit te voerenquote:Op woensdag 12 november 2014 12:16 schreef nikao het volgende:
[..]
Maar wel de kers op de taart, als het lukt.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:16 schreef nikao het volgende:
[..]
Inderdaad, als dit fout gaat kan dat zeker gevoeld kunnen worden in de portemonnee van ESA en gerelateerde organisaties, puur door publieke opinie, politiek en media, ook al is het gros van de missie al behaald.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wetenschappelijk gezien, misschien niet. Maar als het gaat om publieke opinie lijkt het me heel belangrijk dat ook dat lukt.
nicequote:Op woensdag 12 november 2014 12:21 schreef Gehenna het volgende:
Hé handig, alle activiteiten van vandaag op een rijtje![]()
http://www.planetary.org/(...)landing-preview.html
quote:Op woensdag 12 november 2014 12:11 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
(ik krijg ze op de een of andere manier niet groter)
Hamvraag is, doen de raketmotoren het ook ?quote:Op woensdag 12 november 2014 12:26 schreef X11 het volgende:
"The landing gear has been deployed"
Als onderdeel van de bevestiging van ontvangst van de telemetrie data.
quote:Op woensdag 12 november 2014 12:23 schreef qltel het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zo is het een stukje duidelijker.
Dat gevoel heb ik net zo goed met een Nederlander die Engels praat...quote:Op woensdag 12 november 2014 12:32 schreef Klapskaats het volgende:
Man, een Fransman Engels horen praten kan tenenkrommend zijn, maar het is al niet echt anders gesteld met een Duitser Engels horen praten. Geeft je een soort Alllo, Allo gevoel, Herr Flick !!
En nu een Hongaar aan het woord.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:32 schreef Klapskaats het volgende:
Man, een Fransman Engels horen praten kan tenenkrommend zijn, maar het is al niet echt anders gesteld met een Duitser Engels horen praten. Geeft je een soort Alllo, Allo gevoel, Herr Flick !!
Frans Timmerman, die gast die nu in de EU zit, die kon het wel, alleen beetje overdreven netjes.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:34 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Dat gevoel heb ik net zo goed met een Nederlander die Engels praat...
ik bedoelde in kmquote:
wat?quote:Op woensdag 12 november 2014 12:45 schreef X11 het volgende:
In 2021, vlak voor de Aarde door deze komeet verwoest zal worden, zal men ons vervloeken:
"Als ze bij de vorige omloop niet zo hadden zitten klooien met die komeet, was hij deze keer helemaal niet bij de Aarde in de buurt gekomen."
Zo'n komeet verandert echt niet zomaar van koers doordat er zo'n lander op terecht komt. Is echt wel wat meer voor nodig.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:45 schreef X11 het volgende:
In 2021, vlak voor de Aarde door deze komeet verwoest zal worden, zal men ons vervloeken:
"Als ze bij de vorige omloop niet zo hadden zitten klooien met die komeet, was hij deze keer helemaal niet bij de Aarde in de buurt gekomen."
de harpoenen werkten iets te goed, klote philaequote:Op woensdag 12 november 2014 12:45 schreef X11 het volgende:
Die twitter van hem is wel schattig zegtwitter:Philae2014 twitterde op woensdag 12-11-2014 om 12:31:14.@ESA_Rosetta WOW! I feel like I’m floating! And #67P is closer and closer… #CometLanding reageer retweet
Zijn baan zal altijd IETS veranderen. Actie=reactie. Maar bij zo'n korte omlooptijd zal dat niet meteen opvallen. En een komeet van 4 km is bovendien meen ik niet voldoende om de Aarde te vernietigen.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:48 schreef Klapskaats het volgende:
[..]
Zo'n komeet verandert echt niet zomaar van koers doordat er zo'n lander op terecht komt. Is echt wel wat meer voor nodig.
Nee, tenzij die perfect met een relatieve snelheid van 0,000000000001cm/s land. Maar dat is zeeeeer onwaarschijnlijk.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:52 schreef Molurus het volgende:
Ik bedoel... is de zwaartekracht van 67P voldoende om Philae op het oppervlak te houden?
67P heeft nauwelijks zwaartekracht zover ik het weet. Als Philae niet kan landen met de raketmotoren, en de harpoenen functioneren niet naar behoren, dan zal Philae er hoogstwaarschijnlijk vanaf vallen of eventueel ondersteboven terecht komen.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:52 schreef Molurus het volgende:
Is het niet gebruiken van de harpoenen, om zo het risico op wegzweven als gevolg daarvan te verkleinen, eigenlijk een optie?
Ik bedoel... is de zwaartekracht van 67P voldoende om Philae op het oppervlak te houden?
quote:Op woensdag 12 november 2014 12:52 schreef Molurus het volgende:
Is het niet gebruiken van de harpoenen, om zo het risico op wegzweven als gevolg daarvan te verkleinen, eigenlijk een optie?
Volgens mij als je een perfecte landing hebt, met eigenlijk op het moment van touchdown een snelheid van 0m/s, dan is dat wel mogelijk ja. Iemand hier wat meer inzicht in? Maargoed, die landing is nagenoeg onmogelijk.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:52 schreef Molurus het volgende:
quote:Op woensdag 12 november 2014 12:48 schreef Gehenna het volgende:
Die twitter van hem is wel schattig zegtwitter:Philae2014 twitterde op woensdag 12-11-2014 om 12:31:14.@ESA_Rosetta WOW! I feel like I’m floating! And #67P is closer and closer… #CometLanding reageer retweet
meer info over het trustergebeuren:quote:Op woensdag 12 november 2014 12:52 schreef Molurus het volgende:
Die originele van Carl Sagan? Er is ook een nieuw seizoen namelijkquote:Op woensdag 12 november 2014 12:55 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Voor de mensen die niks te doen hebben tijdens het wachten, op dit moment is Cosmos bezig op National Geographic
Ontzagwekkend.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:56 schreef Klapskaats het volgende:
67P maakt trouwens ook geluidTe zwak voor het menselijk gehoor, maar ze "leeft" wel ...
Apophis zou wel eens in kunnen slaan over een jaar of 20quote:Op woensdag 12 november 2014 12:45 schreef X11 het volgende:
die kan weg, was al gepostquote:Op woensdag 12 november 2014 12:56 schreef Klapskaats het volgende:
67P maakt trouwens ook geluidTe zwak voor het menselijk gehoor, maar ze "leeft" wel ...
De nieuwe van Neil Degrasse Tysonquote:Op woensdag 12 november 2014 12:57 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Die originele van Carl Sagan? Er is ook een nieuw seizoen namelijk
Je moet niet vergeten: 67P beweegt zich met een snelheid van zo'n 50.000 km/u door het heelal. De lander zelf zal dus ook exact die snelheid moeten hebben bij het afdalen. Zit daar maar een klein beetje verschil in, dan kan dat al gevolgen hebben bij de landing.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:56 schreef Marsenal het volgende:
[..]
[..]
Volgens mij als je een perfecte landing hebt, met eigenlijk op het moment van touchdown een snelheid van 0m/s, dan is dat wel mogelijk ja. Iemand hier wat meer inzicht in? Maargoed, die landing is nagenoeg onmogelijk.
lezen jullie dit topic wel?quote:
De hele tijd. Maar probeer ondertussen ook wat werk af te krijgen.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:59 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
lezen jullie dit topic wel?
W&T / [LIVE] Missie Rosetta: een reis naar de oorsprong van het leven #2
Uiteraard. Ik had in mijn vorige post hierover wel ergens het woord 'relatieve' kunnen plaatsen.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:59 schreef Klapskaats het volgende:
[..]
Je moet niet vergeten: 67P beweegt zich met een snelheid van zo'n 50.000 km/u door het heelal. De lander zelf zal dus ook exact die snelheid moeten hebben bij het afdalen. Zit daar maar een klein beetje verschil in, dan kan dat al gevolgen hebben bij de landing.
Je moet het een beetje zien als een vliegtuig wat op een vliegdekschip gaat landen. Het schip zal zo stil mogelijk moeten liggen in de golven, en de piloot zal direct moeten inspelen op de beweging van het vliegdek.
Nou, die was al voorbijgekomen hoorquote:Op woensdag 12 november 2014 13:00 schreef Marsenal het volgende:
[..]
De hele tijd. Maar probeer ondertussen ook wat werk af te krijgen.
Interessant stuk.quote:Op woensdag 12 november 2014 12:57 schreef zuchtje het volgende:
[..]
meer info over het trustergebeuren:
http://spaceflightnow.com(...)te-thruster-problem/
Excusez moi danquote:Op woensdag 12 november 2014 13:01 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Nou, die was al voorbijgekomen hoor
Daar hopen we dus maar opquote:“In principle, the ice screws should be enough if the surface is what we think it is,” Jansen said.
quote:
Zal dit inhouden dat ze de thruster dus wel gebruiken, maar dan blind?quote:Op woensdag 12 november 2014 13:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Interessant stuk.
"Officials said the thruster system carries a single pressure sensor, leaving open the possibility of an instrumentation issue."
Kan nog steeds een sensor probleem zijn dus.
Dat gaat allemaal geautomatiseerd. Dus ik vermoed dat er wel een poging wordt gedaan om hem te activeren.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:03 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Zal dit inhouden dat ze de thruster dus wel gebruiken, maar dan blind?
In dat geval is er nog wel hoop voor een redelijk zachte landingquote:Op woensdag 12 november 2014 13:03 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ze spreken ook van een 'potential problem', waarschijnlijk is een bepaalde test gefaald. Tijdens de landing zullen ze 'm gewoon proberen te gebruiken en dan ze zien we wel wat er gebeurtquote:Op woensdag 12 november 2014 13:03 schreef Marsenal het volgende:
[..]
4 tests (2x met 2 redundant systemen) om precies te zijn. Maar ze zien op zich de test goed gaan, alleen ze registreren geen toename in druk. Dit kan dus ook liggen aan de druksensor (waar er blijkbaar maar 1 van is)quote:Op woensdag 12 november 2014 13:05 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Ze spreken ook van een 'potential problem', waarschijnlijk is een bepaalde test gefaald. Tijdens de landing zullen ze 'm gewoon proberen te gebruiken en dan ze zien we wel wat er gebeurd
Naar mijn weten gaat het landen zoals normaal.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:04 schreef Klapskaats het volgende:
[..]
In dat geval is er nog wel hoop voor een redelijk zachte landingWe gaan het meemaken.
Die snelheid van 50.000 km/u is nu niet relevant meer. Daar hebben ze de afgelopen 10 jaar voor nodig gehad om die te bereiken. Op dit moment vormen de komeet, de raket en de lander één stelsel. Alle andere snelheden zijn relatief. Ik vermoed dat die 50.000 ook alleen maar de relatieve snelheid t.o.v. de Aarde is? Of de Zon?quote:Op woensdag 12 november 2014 12:59 schreef Klapskaats het volgende:
[..]
Je moet niet vergeten: 67P beweegt zich met een snelheid van zo'n 50.000 km/u door het heelal. De lander zelf zal dus ook exact die snelheid moeten hebben bij het afdalen. Zit daar maar een klein beetje verschil in, dan kan dat al gevolgen hebben bij de landing.
Je moet het een beetje zien als een vliegtuig wat op een vliegdekschip gaat landen. Het schip zal zo stil mogelijk moeten liggen in de golven, en de piloot zal direct moeten inspelen op de beweging van het vliegdek.
Volgens mij wordt de snelheid altijd berekend vanuit de orbital object, in dit geval de zon.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:09 schreef X11 het volgende:
Ik vermoed dat die 50.000 ook alleen maar de relatieve snelheid t.o.v. de Aarde is? Of de Zon?
Zou heel gaaf zijn als ze daar een filmpje van gaan maken, en uitzenden later. Zou die landing wel eens willen zien.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:09 schreef X11 het volgende:
[..]
Die snelheid van 50.000 km/u is nu niet relevant meer. Daar hebben ze de afgelopen 10 jaar voor nodig gehad om die te bereiken. Op dit moment vormen de komeet, de raket en de lander één stelsel. Alle andere snelheden zijn relatief. Ik vermoed dat die 50.000 ook alleen maar de relatieve snelheid t.o.v. de Aarde is? Of de Zon?
Wat mij wel van belang lijkt, behalve de -geringe- valsnelheid, is de rotatiesnelheid waarmee de lander op de komeet terechtkomt en die hij meegekregen heeft van de raket.
Maar iets zegt me dat de geleerden daar wel rekening mee gehouden zullen hebben.
Edit: O, en de eventuele rotatie van de komeet zelf maakt het nog ingewikkelder.
hihi hij zei penetratiequote:Op woensdag 12 november 2014 13:09 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Naar mijn weten gaat het landen zoals normaal.
Alleen na de landing, als ze het ding vast willen maken met harpoenen, kan er een probleem optreden. Zo'n harpoen wordt er niet lafjes uitgeschoten, dus hebben ze er een raket bovenop gezet om die kracht tegen te gaan en de Philae op zijn plaats te houden tijdens de penetratie.
..."schat, momentje hoor, ik moet even mijn raket activeren anders lukt de penetratie niet. Niet weglopen he *zet wachtmuziekje aan* en BAM ! jonguh!! "quote:
Philae had wel een sandwich ingepakt, ik heb het zelf gezien!quote:Op woensdag 12 november 2014 13:28 schreef Tunafish het volgende:
Pfft, lunchen. Alsof Philae een lunchtrommeltje mee heeft
nog 3.5 uur, om 17:02 om precies te zijnquote:
probably not... er is nog hoopquote:Op woensdag 12 november 2014 13:38 schreef essnhills het volgende:
Er zijn geen walvissen in de ruimte?
Oh gelukkig! Ik kan nog blijven dromenquote:
die plaatjes moeten in de volgende OPquote:Op woensdag 12 november 2014 13:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
whales, probably not in space.![]()
Geniale cartoonreeks.
Ik weet nog wel een verhaal van een walvis die naar de aarde viel.quote:Op woensdag 12 november 2014 13:38 schreef essnhills het volgende:
Er zijn geen walvissen in de ruimte?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.జ్ఞా
quote:Op woensdag 12 november 2014 13:41 schreef µ het volgende:
[..]
Ik weet nog wel een verhaal van een walvis die naar de aarde viel.Don't PanicSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.nee, jij dan!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |