abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146460196
Nav van de discussie in het OUD FB topic is besloten het lijstje in dit topic te laten vervallen.
Alle OUD-users en hun kindjes die daar behoefte aan hadden, kun je terugvinden in het verjaardagslijstje op de Fok!wiki:

http://wiki.fok.nl/index.php/Ouder%28s%29_Kalender

Voel je vrij om daar je eigen gegevens aan te passen.

pi_146460237
Waar ik "ohai" zei omdat ik al een week en een dag een peuter heb en gelijk het topic dichtgooide. :')
pi_146460250
Nog gefeliciteerd met je peuter Ophelia!
  zondag 9 november 2014 @ 13:12:49 #4
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_146460251
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2014 13:05 schreef agter het volgende:

[..]

Ja, dat doe ik nu ook. Zodat ik zeker weet dat ik haar hoor. :)
Maar als je naar beneden gaat hoor je haar niet meer denk ik?
Daar ligt voor mij dan de grens.

(Ik woon gelijkvloers dus ben niet bekend met de reikwijdte van geluiden een verdieping lager hoor)
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_146460327
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2014 13:12 schreef laziness het volgende:

[..]

Maar als je naar beneden gaat hoor je haar niet meer denk ik?
Daar ligt voor mij dan de grens.

(Ik woon gelijkvloers dus ben niet bekend met de reikwijdte van geluiden een verdieping lager hoor)
Ja, dan blijf ik met haar praten / laat ik haar een liedje zingen.
Make my day!
pi_146460346
Ik blijf inderdaad wel op dezelfde verdieping. Bij het maken van koffie zou ik voor mijn gevoel te lang weg zijn.

Maar dan ga ik inderdaad uit van ons eigen huis.
pi_146460425
quote:
2s.gif Op zondag 9 november 2014 13:15 schreef Kyara het volgende:
Ik blijf inderdaad wel op dezelfde verdieping. Bij het maken van koffie zou ik voor mijn gevoel te lang weg zijn.

Maar dan ga ik inderdaad uit van ons eigen huis.
Niet het maken van koffie. Maar alleen op de koffieknop drukken van het apparaat. Denk zo'n 1 minuut.

Vanaf hoe oud zou je ze wel wat langer alleen durven laten?
Make my day!
  zondag 9 november 2014 @ 13:18:28 #8
244125 laziness
pi_146460478
Alle eengezinswoningen die ik ken liggen keuken en badkamer toch wel zodanig van elkaar af met trap etc dat je niet meer voldoende kan communiceren.
Pas als hij op zwemles heeft geleerd verstandig met water om te gaan zou ik er geruster op zijn.

Noh Otje alweer twee. De tijd vliegt ook maar door.
pi_146460501
Denk dat dat heel erg afhankelijk is van kind en situatie. Hier zitten ze met z'n drietjes in bad en kan het er best hard/lomp aan toe gaan bijvoorbeeld.
pi_146460819
Troeta, ik denk dat het.van de reclame komt. Geen idee :D heb het zelf nog nooit gezien :') nou let ik ook slecht op reclame hoor :P

Bad hebben we thuis niet, maar wel vaak op vakantie. En dan laat ik ze wel eens alleen om iets uit een slaapkamer te pakken, maar verder niet.
pi_146460863
Hier mogen kleuter en bijna peuter niet samen in bad. Dat werkt echt niet. We hebben een biba bad. Ze gaan nu achter elkaar aan.

Toen we nog op de flat woonden hadden we de badkamer naast de keuken. Toen ging ik wel wat aan rommelen in de keuken.
pi_146463010
Gefeliciteerd en welkom Ophelia.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_146463919
Gefeliciteerd en welkom Otje O+
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)
pi_146473540
Ik loop wel eens naar zolder om een nieuwe was in te zetten ofzo. Maar dat is een open ruimte/verbinding. En nouja, mijn kleinste is bijna 4 al. Een jaar geleden deed ik dat echt niet.

Andere vraag... heeft iemand van jullie ervaring met muziekles (viool in dit geval) volgens de Suzuki methode?
Ik overweeg dat voor E. maar ben wel op zoek naar ervaringen van andere ouders nog.
:)
  zondag 9 november 2014 @ 19:40:47 #15
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_146474379
Gefeliciteerd Ophelia!

Ik pak meestal de was en ga deze opvouwen. Of ik ga douchen, terwijl zij in bad zit. Ik laat haar wel even alleen, deur open en dan ben ik in de slaapkamer (aankleden dus) en hoor ik haar gillen en plonsen O+
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 november 2014 @ 19:45:06 #16
147316 crew  DJMO
#trut
pi_146474544
Tegenwoordig staan de mijnesse altijd onder de douche, maar ze zaten ook wel samen in bad (ikea badje, toen dat te klein werd voor twee, extra badje bijgehaald) en ik liet ze gerust vijf minuten alleen oid. Maar nou maken die van mij wel een dusdanig kabaal dat stilte meteen zou opvallen :')
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_146474648
Haai Ophelia :W gefeliciteerd met je peuter! Men wat moet ik er self nog aan wennen :o :+ :@ .. gaat veul te hard

Toevallig had ik gister zo'n situatie. Djen in bad .. Boaz die het opeens op een brullen zette. Deur van de badkamer zodat ik haar kon horen spetteren en spatteren.. als de wiedeweerga bij Boaz zijn speen erin gefrot en weer terug naar Djenna. Vond het maar niks maar ik moest wat. Denk dat ik er pas vertrouwen in heb inderdaad zodra ze bezig is met haar zwemdiplona. Tot die tijd voorzichtig. Better safe than sorry.
pi_146496561
Verse peuter! Welkom Ophelia.

Ik blijf meestal wel op de verdieping als Daan in bad zit. Dat is dan zo'n babybadje. Soms even snel naar beneden om iets te pakken. Niet langer dan de koffie aanzetten. Of naar de wc onderaan de trap, onder de douche. Maar dan hoor ik hem nog wel lawaai maken.
In een groter bad zou ik wel in de buurt blijven. Dat is toch glader en meer ruimte om uit te glijden.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 10 november 2014 @ 20:13:28 #19
147316 crew  DJMO
#trut
pi_146510177
morgen voor de eerste keer Sint Maarten lopen met de kinderen.. Geert kent de liedjes nu ook en durft ze heel zachtjes en voorzichtig (met wat aansporing en het begin van de zin maken zeg maar) ook te zingen als vreemde mensen hem kunnen horen O+

(ik kan de liedjes zo langzamerhand niet meer horen, Jan blijft ze tot in den treure herhalen, zelfs tot een half uur na bedtijd hoorde ik hem nog zingen _O- )
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

pi_146511145
Vanavond een oververmoeide peuter. Zo zielig om het minste of geringste kan hij dan vreselijk huilen. En protest ophouden als het erom gaat, dat hij niet naar bed wil, maar dan om 19 uur (normaal is bedtijd rond 20 uur) zonder problemen overgaan naar dromenland.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_146511699
Roy laat ik niet alleen douchen,die haalt zulke toeren uit onder de douche daar moet je bij blijven. Al is het maar om de douche deuren dicht te houden
:')
Roy danst en gymt onder de douche :') en als je er niet bij blijft gaat hij al dansend de douche uit :7
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_146513924
Wij doen morgen ook voor de eerste keer mee met Sint Maarten *O*
Het lampje hebben we .. maar een lampion vinden is drama in onze woonplaats. Dus morgen zelf maar even aan de knutsel denk ik :')
  maandag 10 november 2014 @ 21:44:00 #23
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_146514030
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 21:41 schreef Twinkle20 het volgende:
Wij doen morgen ook voor de eerste keer mee met Sint Maarten *O*
Het lampje hebben we .. maar een lampion vinden is drama in onze woonplaats. Dus morgen zelf maar even aan de knutsel denk ik :')
action
pi_146514147
Man zegt net dat ook daar alles uitverkocht was ;( .. xenos big bazaar hema kruidvat marskramer blokker .. you name it ;(

En ik ben al zon crea bea *not*
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 10 november 2014 @ 21:47:16 #25
147316 crew  DJMO
#trut
pi_146514192
hier liggen ze gewoon bij de AH

pi_146515516
quote:
14s.gif Op maandag 10 november 2014 21:44 schreef PureEvil het volgende:

[..]

action
lege petfles laten beplakken met stickers of plaatjes daar het lichtje in hangen.

veel plezier met sint maarten. Hier kennen we dat niet.
pi_146515587
Op het KDV heeft mijn peuter een lampion geknutseld O+. Maar ik heb geen lampje nog. Morgen dus naast bezoek vk, boekjes halen/brengen bij de bieb en boodschappen doen, ook nog zoeken naar zo'n lamp :').
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_146516271
Lampjes lagen bij de supermarkt hier.
pi_146517495
Ik heb papa opgezadeld met het klusje :D
pi_146523254
Hee als jullie gaan zwemmen met mini he, wat doen jullie hem/haar dan aan voor de veiligheid? Zwembandjes? Zwemvest? Kurkjes? Want misschien is dat nog wel iets voor op het lijstje van Sinterklaas.
  dinsdag 11 november 2014 @ 08:23:46 #31
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_146523448
Lampjes lagen hier zojuist ook nog bij de supermarkt.
Lampion is op kdv geknutseld O+
Ik moet alleen werken tot 19 uur en voordat ik thuis ben is het 20 uur, dus mis alles :'(
pi_146539436
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 08:01 schreef Twinkle20 het volgende:
Hee als jullie gaan zwemmen met mini he, wat doen jullie hem/haar dan aan voor de veiligheid? Zwembandjes? Zwemvest? Kurkjes? Want misschien is dat nog wel iets voor op het lijstje van Sinterklaas.
Zwembandjes.
Life is what happens while you are busy making other plans...
pi_146541611
Hier zwemt Daan met zwembandjes. Ik heb wel een zwemvest (met van die losse drijvers), maar daar drijft hij heel raar in. Alsof hij te licht is nog..
Met de bandjes springt hij zo in het water en trappelt zichzelf het bad rond. Dus dat werkt prima..

Sint maarten wordt hier niet aan gedaan volgens mij. Halloween een beetje, maar degene die langs onze deur zou komen werd bang onderweg ;)
pi_146552231
Hier ging vandaag weer een briefje op de deur dat we niet mee doen. Het is hier echt zo'n net niet feest. Idem voor Halloween trouwens.
pi_146552972
Mijn kinderen zwemmen met zwembandjes, behalve de grote, die zwemt tijdens zwemles nu met andere drijfmiddelen.

Kyara waarom net niet feest?

Hier alle buren met kinderen aan de deur gehad. De mijnessen vonden het ook superleuk snoepjes aan de andere kinderen uit te delen. En ze kregen er zelf ook een.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  dinsdag 11 november 2014 @ 21:57:32 #36
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_146553823
Mijn peuter vond het reuze spannend O+ Gelukkig vonden de buren mijn gezang ook mooi :7

S zong thuis wel alle liedjes. Met de lampen uit uiteraard, want pas als het donker is heb je je lantaarn nodig O+
Oude (on)bekende.
  dinsdag 11 november 2014 @ 22:00:27 #37
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_146553993
Hier was dus niemand thuis. Man is met Anouk langs de familie gegaan en daar heeft ze geen enkel liedje gezongen. Toen ik thuis kwam, ging ik haar nog even een knuffel geven (nog net wakker) en toen ik weg ging, klonk er "elluf november de dag dat lichtje branduh mag" O+
pi_146554158
Eerst het Sinterklaasjournaal, met rode oortjes.
En toen met de buurtkinderen met een lampion langs de deuren (met papa op veilige afstand).
Daarna oververmoeid naar bed. Haha! Zo lief!
Make my day!
pi_146554242
Oh, ik wil nog even een idee spammen:
Wij willen dit jaar samen met onze dochter zelf een kerstboom gaan zagen.
Toen kwam ik dit tegen:
http://www.hogeveluwe.nl/(...)de-hoge-veluwe/38907

Iemand dit al eens gedaan?
Make my day!
  dinsdag 11 november 2014 @ 22:25:26 #40
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_146555271
Mijn S. O+
Oude (on)bekende.
pi_146555413
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 21:41 schreef Tinuviel het volgende:
Kyara waarom net niet feest?
Lees vooral ook even het woordje "hier" ;)

Het is hier geen traditie en het leeft ook amper. Een paar groepjes kinderen en that's it. Beetje net als carnaval hier, het gewone leven gaat gewoon door en dan op 1 plek wordt er carnaval gevierd en dan lopen er een paar verkleden figuren rond.
pi_146555543
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 22:05 schreef agter het volgende:
Oh, ik wil nog even een idee spammen:
Wij willen dit jaar samen met onze dochter zelf een kerstboom gaan zagen.
Toen kwam ik dit tegen:
http://www.hogeveluwe.nl/(...)de-hoge-veluwe/38907

Iemand dit al eens gedaan?
Nee, maar wel tof! Misschien volgend jaar. Nu geen ruimte voor grote boom, plus kindjes net iets te klein nog.
pi_146556275
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 22:25 schreef Mevr_Mus het volgende:
Mijn S. O+
[ link | afbeelding ]
Haha! Dat zingen. Zo leuk!
Make my day!
pi_146556298
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 08:01 schreef Twinkle20 het volgende:
Zwembandjes zijn verplicht in het zwembad hier, ze hebben ze ook standaard in alle maten liggen dus ik pak daar altijd een paar.
pi_146556461
Mevr. Mus O+

Ik vind het wel jammer dat het hier niet gevierd wordt. Met Driekoningen heb ik persoonlijk een stuk minder.
pi_146557341
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 november 2014 21:28 schreef Kyara het volgende:
Hier ging vandaag weer een briefje op de deur dat we niet mee doen. Het is hier echt zo'n net niet feest. Idem voor Halloween trouwens.
hier ook niet hoor :N
ik haal wel hardnekkig snoep in huis voor de verdwaalde kindjes :P voordeeltje, alles is voor bassie nu :+
pi_146558031
Ja, dat vond ik dan weer een nadeeltje :D
En vorig jaar alle kinderen wakker en hyper, vond ik ook niet tof,
  dinsdag 11 november 2014 @ 23:18:31 #48
244125 laziness
pi_146558164
S O+ mooie lampion ook!

Hier wel Halloween en vandaag een lampionnenoptocht.

Plaatje bij het praatje :P

Nu lekker onderdompelen in Sinterklaas. Ollie zit er al helemaal in en we hebben heel hard sinterklaas liedjes gezongen samen onder de douche :D
En we lezen het grote boek voor sinterklaas van Anne Takens samen met een zelfgebakken speculaasje.
I O+ O+ O+ de kneuterigheid van deze tijd van het jaar.
  woensdag 12 november 2014 @ 00:10:01 #49
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_146560226
Bij ons is het echt een big deal.. ook hart van nederland uitzending etc etc.
Ik heb er echt helemaal niets mee (pax loopt dus met de kinderen ) :D
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_146562742
Ik heb ook niet zoveel met Sint Maarten, maar vond het gisteren wel jammer dat ik niet wist dat de bewonersvereniging dat ook organiseert (kan het me niet herinneren van de afgelopen 6 jaar :')). Jut en jul waren wel in ban van de lampionnen.
Dus volgend jaar maar :D

Ben iig al blij dat ze Sint Maarten doen en geen Halloween . Daar heb ik helemaaaaaal niks mee .
pi_146563224
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2014 23:18 schreef laziness het volgende:
I O+ O+ O+ de kneuterigheid van deze tijd van het jaar.
QFT _O_

Die mummiemonsterpyjama en fotosmile :D O+

Mijn kind doet ineens raar, gisteren sliep ze van 0.30 tot 6u en vandaag van 23 tot 6u, voor het eerst sinds meer dan twee jaar heb ik een hele nacht geslapen. Ik weet niet wat me overkomt, maar ik hoop dat ze het volhoudt.
pi_146563814
Mus en Lazi O+ ik hou ook van de kneuterigheid!

Waar ik vandaan kom is Sint Maarten heel groot dus ik ben blij dat het hier nu ook een beetje op gang komt. We hebben meegelopen in de optocht van het kdv, met zelfgeknutselde linksdraaiende pompoenlampion :+ Daarvan was de kabouter zo opgewonden dat we het lopen door de buurt maar hebben gelaten. Maar wel de deur open gedaan voor alle kindjes die langskwamen (en zelf snoepjes uit de bak gepikt 8-) )
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  woensdag 12 november 2014 @ 09:53:57 #53
244125 laziness
pi_146564562
Joehoe go Otje *O*
pi_146565415
Hier ook Sint Maarten overal! Maar wij wonen aan een redelijk afgesloten pleintje met weinig jonge kinderen, dus alsnog weinig snoep kunnen slijten :P. Het bleek dat peuter op het kdv een lampion had geknutseld en liedjes had geleerd (en dan na het zingen heel triomfantelijk zeggen: "En dan krijg je een snoepje! *)"). Dus gister nog het hele winkelcentrum afgelopen voor een lampje, uiteraard in de laatste winkel (blokker) voor het geweldige bedrag van 65 cent :'). Hij vond het mooi!! En overweldigend, en spannend... Durfde natuurlijk niet te zingen toen we eenmaal de deuren langsgingen. We liepen met buurtkindjes het pleintje langs, maar na het halve pleintje wilde peuter liever weer naar huis.

Ophelia, wat heerlijk!! Hopelijk houdt ze het nu vast *O*.

Wij hoorden maandag dat peuter vanaf januari al naar de oudste peutergroep mag. Bizar hoe snel dat gaat! In maart kwam hij van de babygroep naar zijn huidige groep en nog geen jaar later schuift hij alweer door. Hij is zo hard gegaan in zijn ontwikkeling afgelopen maanden :o :o. Hij schijnt ook status te hebben in de groep, want andere kindjes maken ruzie over wie er naast hem mag zitten :D O+. Wat heerlijk om te horen dat het zo leuk is daar, gewoon door helemaal zichzelf te zijn O+. Kon het maar altijd zo makkelijk blijven!

*zucht*
*zwijmel*
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_146572759
Otje gefeliciteerd!! *O*
Ik ben niet goed bij gelezen...we waren naar Landal en dan naar mijn ouders en toen werd ik uitgelogd en was ik te lui om mijn ww te zoeken :@
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_146575073
Klinkt leuk Phaidra O+

Ik merk dat ik wat kritischer wordt naar het kdv. Volgende week 10 minutengesprekje en dan heb ik toch wel wat vragen. Wij betalen nu natuurlijk alles zelf en hij gaat niet naar een psz dus kijk er nu toch een beetje anders naar.
pi_146579262
Vandaag was de eerste keer dat er thuis meegekeken werd, zodat we snel de gepaste behandeling kunnen inzetten.

wat een fijne vrouw,een aanpakker,een luisterend oor.
Daar gaan we een fijne tijd mee beleven.

Roy liet al snel zien wie hij is enzo en dat was juist helemaal top. Ze snapte meteen waarom wij om hulp gevraagd hebben.
O+
  woensdag 12 november 2014 @ 17:48:48 #58
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_146580067
Hier wordt er niks aan Sint Maarten gedaan, vind het wel jammer want lijkt me wel gezellig al die kindjes aan de deur voor snoepjes ;)
Wel wordt er een lampionnenoptocht gehouden maar dat is samen met Sinterklaas en de zwarte pieten.

Goh Kyara wat voor vragen zijn dat dan waar je nu kritischer over bent? De voorbereiding voor groep 1?

Hier zit Rayen op een zeg maar zwarte school, waar ze hoog inzetten op taal en dergelijke.
Ook logopediste aan school (maar dat zal op meer scholen zijn)
Nu vonden ze dat hij vaak niet te verstaan was, dat kan natuurlijk. Hij klets de oren van je hoofd en mijn vriend verstaat het ook niet altijd.
Maar ik vond dat dat wel bij zijn leeftijd hoorde (bijna 3) Hij was al 2x getest door de logopediste (een kort 10 minuten gesprekje).
Ze vond dat hij een ruime woordenschat had en inderdaad vaak niet goed te verstaan, en sommige letters zoals de R nog niet zei. Bijvoorbeeld "klaar" wordt "klaaj"
Maar hij kan bijvoorbeeld weer wel "verrukkelijk" zeggen :{

Afijn mijn vroegere gastouder die ik nog 1x in de maand zie, vond Rayen wel goed te verstaan.
Naar mijn mening hoort dit soms "onverstaanbare woorden" bij zijn leeftijd.

Toen ik aan de logopediste vroeg of het nou echt nodig was, zei ze "jaaa je kan maar beter vroeg genoeg beginnen".
Toen ik vroeg van tsja word het wel vergoed door de verzekering want als dat niet zo is dan is het weer een ander verhaal.
Toen was haar antwoord, :{ nou als het niet vergoed word dan zou ik gewoon even afwachten en testen we over een tijd weer. Dan zou ik geen "behandeling" starten.
Eigenlijk vind ik dat nogal vreemd, want is het niet zo, dat een kind dan zwart/wit gezien gewoon wel of niet een behandeling nodig heeft.
Daar is die test toch voor. En als het niet vergoed word dan valt ineens blijkbaar zijn onverstaanbaarheid wel mee ;( :N

Ik vind het nogal een apart gesprek en heb er ook geen goed gevoel over.
Ik krijg er een beetje het idee van, lekker makkelijk, het wordt toch vergoed dus beginnen we maar of het nou echt nodig is of niet.
Rayen 2½ jaar!
  woensdag 12 november 2014 @ 17:52:56 #59
244125 laziness
pi_146580221
Ik vind het normaal bij een peuter.
Ik zou die druk er echt nog niet op leggen.
Sterker nog ik vind het vrij slecht dat een logopediste inderdaad het af laat hangen van vergoeding maar ook dat ze dit als zo afwijkend beschouwd.
Nou moet ik het natuurlijk wel doen met enkel jouw verhaal en hoor ik hem niet praten(als nuance ff :P )
pi_146580954
Ooooh lazi je foto's ♡♡ heerlijk he deze tijd ♡

En Bar wat fijn! Dat klinkt als iemand waar je je goed op je gemak mee voelt.

TJ, ik ben geen logopedist dus hoe me ten goede maar ik heb altijd begrepen dat de spraakontwikkeling van een kind pas rond een jaar of 6 af is. Voor die tijd struikelen veel kinderen over letters. De R is een beruchte, maar ook het verschil tussen m/n/ng is lastig als eindklank of de w als beginletter. Kortom, persoonlijk zou ik het nog even aankijken. Wel voorleven, maar zonder constant te corrigeren. Hij doet het teb slotte niet opzettelijk fout. Als hij zeg dat hij hommer heeft gewoon herhalen van oh heb je honger. 9 van de 10 gevallen komt het echt vanzelf wel weer goed.
pi_146580989
TJ, wat ik juist van logopedisten begrijp is dat therapie voor het niet goed maken van klanken absoluut geen zin heeft onder 6 jaar, omdat kinderen nog veel te weinig bewuste sturing hebben over het mondgebied. Ze moeten hun motoriek op gevoel aanpassen (ipv op zicht) en dat is voor heel jonge kinderen nog erg moeilijk. M heeft ook een spraatgebret ( ;) ) en het advies van oma de logopedist is om er vooral niets aan te doen. Het komt vanzelf wel waarschijnlijk en anders is over een paar jaar wat logopedie echt vroeg genoeg.
pi_146581028
Oh en ik kwam vertellen dat we kennis gemaakt hebben met E.'s juf, leuke meid. Ze stelde voor om een keer rustig te gaan zitten samen om het over haar coeliakie te hebben omdat ze er niet zoveel vanaf weet. Heel fijn dat ze zich zo open opstelt vond ik.
pi_146581134
Hier ook een oma logopedist en sluit me aan bij bovenstaande.

Bij peuters is de n/l ook een beruchte.

Mijn schoonmoeder raadt wel aan om liedjes te zingen met een bepaalde letter. Hier de L dus veel lalala.
  woensdag 12 november 2014 @ 18:43:26 #64
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_146581857
Anouk zegt standaard Anout :P En dus met meerdere woorden waar een k in zit. Terwijl ze kikker wel weer gewoon kan zeggen? :?
En ze slist wat, alhoewel ik het niet echt slissen kan noemen, maar meer haar speeksel "ophalen" bij bepaalde woorden? Weet niet hoe te omschrijven eigenlijk. Dat laatste ga ik bespreken bij het cb.
  woensdag 12 november 2014 @ 19:01:52 #65
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_146582471
Bedankt voor jullie commentaren ^O^ wat een fijn forum is dit toch. :Y
Ik heb in mijn omgeving die Rayen kennen ook wat rond geïnformeerd, en volgens mij valt het met de "onverstaanbaarheid" geweldig mee. Gewoon wat bij zijn leeftijd hoort.
Maar was toch effe van de wijs gebracht door die testdrang daar op die school.
En daarbij als het niet nodig is, om dan misschien zo'n druk op mijn kind te leggen :N
Als hij wat verkeerds zeg, herhaal ik gewoon op gewone toon de hele zin. Dat moet nu nog voldoende zijn.

En ik heb er ook wat tegen om onnodig te "behandelen". We betalen al genoeg verzekeringspremie, die word ook alleen maar hoger als de hele groep daar onder logopedie"behandeling"staat bij gevallen waar het niet nodig is.
Lekker de logopediste aan het werk houden. Nu gun ik die mevrouw haar baan wel, maar niet in onnodige gevallen.

Bar wat fijn dat het zo'n fijn mens is. Dat scheelt al een heleboel als er een klik is :Y
Rayen 2½ jaar!
pi_146584898
Bar, fijn dat Roy zichzelf goed heeft laten zien en dat de mevrouw aardig was. Hoelijk

Hier een 7-jarige die de R nog niet eens fatsoenlijk kan zeggen..
En veel andere klanken kwamen ook later dan ze zouden moeten komen. Of verwisselen met andere klanken aan het begin van het woord.
Chris is wel naar de logopedist gegaan vanaf 3 jaar. Maar puur omdat ik 9 van de 10 woorden begreep, maar een vreemde in de winkel misschien 1 van de 10. Dat contrast was te groot. En omdat ik het wel begreep kon ik het ook niet goed bijsturen. Hij heeft zich er prima vermaakt, en in periodes van steeds een paar maanden wel, een paar maanden niet alles geleerd behalve de R. Vooral dat verwisselen van klanken was hardnekkig, omdat hij zelf niet hoorde dat hij het verkeerd zei. hij was verkeerd geprogrammeerd. Als ik koek zei, zei Chris toek. Het horen van een K-klank, werd in zijn hoofd de de T. Maar een losse K kon hij prima zeggen, en ook verderop in een woord.

Hier nog een lijstje met welke klank wanneer komt, veel pas tussen 3&5 jaar. ;) http://www.logopedica.nl/files/3014/0506/6071/articulatie.pdf
pi_146585152
Ja, dat is ook wel weer zo DF, vaak wordt het zo spelenderwijs gedaan dat ze het gewoon leuk vinden.

Want in het geval van misschien niet helemaal noodzakelijk behandelen mag ik ook niet zoveel zeggen. M heeft momenteel fysiotherapie voor zijn grove motoriek. Ik merkte dat hij toch teveel de aansluiting mistte met zijn leeftijdsgenootjes. En wat voor mij de druppel was: zijn zusjes zitten nu al op hetzelfde niveau als hij. De drempel om de fysio te bellen was niet zo hoog omdat ze hier ook al een jaar over de vloer is geweest voor mijn meiden. In elk geval is er lichamelijk niets aan de hand maar zit het vooral in het zelfvertrouwen. Met peutergym (ouder- en kindgym dus) hebben we amper wat bereikt (waarschijnlijk ook door de juf en de manier van "lesgeven") dus nu dus fysio in een 1 op 1 situatie. En hij maakt nu echt supergrote sprongen O+ figuurlijk dan, letterlijk nog niet
pi_146586957
Goed bezig M! ^O^

Ik moest vanmiddag "oppe slang liggen" toen we een boekje gingen lezen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 12 november 2014 @ 21:23:10 #69
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_146588889
Oppe slang liggen O+
Oude (on)bekende.
pi_146606103
Volgens mij wordt logopedie bij kinderen vergoed vanuit de basisverzekering, er zijn wel uitzonderingen, bijvoorbeeld als het verband houdt met tweetaligheid, en je hebt een verwijsbriefje nodig en moet even informeren of de logopediepraktijk een contract met de zorgverzekering heeft.

Als moeder heb je vaak het meeste contact met je kind en begrijp je ook woorden of uitdrukkingen, die een ander niet verstaat, en er zit natuurlijk ook gewoon verschil tussen de kinderen in wat en hoe ze spreken. Bij ons heeft toen het consultatiebureau aanbevolen om contact met logopedie op te nemen, tussentijds had ik misschien ook een keertje kunnen stoppen om te zien hoe zich mijn zoon verder ontwikkelt, ik heb er wel voor gekozen om door te gaan, ook al heb ik soms twijfel of het echt werkt.

De logopediste heeft testen waaruit ze het niveau kan aflezen en vooruitgang kan laten zien, maar voor een leek is het best wel moeilijk om te zien of het komt door de normale spraakontwikkeling of door de oefeningen bij de logopediste.

Alles gaat spelenderwijs en soms lijkt het op een knutselles en ik denk dat mijn zoon het vooral daarom leuk vindt, maar het is ook best lastig oefenen, omdat hij dan geen zin heeft om de woorden of zinnen zo te zeggen hoe het eigenlijk zou moeten. Je kunt hem ook niet dwingen, alleen vaak laten horen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Zana op 13-11-2014 19:23:32 ]
pi_146608447
TJ soms begrijpen mensen R niet maar ik begrijp dr altijd! ze spreekt niet alle letters precies goed maar het hoort echt zo bij die leeftijd
:*

Otje wat een schatje O+

Mijn vader zei dat R dr ene been draait naar binnen bij het lopen en dat ze ook veel op de tenen loopt. Kan ook bij het cb bespreken. Ik heb wel correctie zolen hiervoor want mijn been draait niet alleen flink naar binnen maar is ook korter dan de andere :')
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_146620379
Moet je binnenkort naar het Cb Bitterend? Anders is even naar de huisarts misschien een kortere route.
pi_146636276
TJ dan zou ik toch nog even afwachten en voorlopig niets doen met de logopediste.

Wat schattig Ophelia.

Bitterend hoe is het met R?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_146672809
Logopedie zou ik nu ook nog niet zo gauw doen (tenzij het echt duidelijk is dat er iets 'mis' is). Mijnes spreekt ook sommige letters nog niet goed uit, maar ik merk wel dat het steeds verbeterd. Onze poes heet Bobbie, dat was tot voor kort Bollie maar opeens lukte het wel. Tortel voor wortel, onijn ipv konijn. Helemaal schattig als hij woorden als cranberry, bibliotheek of navigatiesysteem uit probeert te spreken O+.

Ik vind het vervelender dat hij geregeld te snel wil praten en dan niet uit zijn woorden komt en/of gaat stotteren. Ik weet dat dat er ook bij hoort, maar mijn zwager is een vreselijke stotteraar en hij zit redelijk in mijn irritatiezone :@. Dus ik vind het lastig om er neutraal mee om te gaan. Is het beter om het te negeren (afwachten of hij er zelf uitkomt, wat soms resulteert in dat hij eindigt met mja, ja, en het opgeeft omdat hij kwijt is wat hij wilde zeggen), hem gerust te stellen (iets zeggen als: 'probeer het maar rustig te vertellen') of woorden aanreiken/ gericht vragen stellen als ik weet waar hij heen wil?

Nog even trots: peuter heeft met 2 jaar, 5 maanden en 2 dagen opeens zonder speen geslapen! *O* Gister paste mijn schoonmoeder even op en die vergat zijn slaapkamerdeur dicht te doen na het verschonen van de luier. Nou hebben wij een kat met rubberfetish, dus toen ik peuter 's middags naar bed wilde brengen, waren zijn twee speentjes in kleine stukjes gebeten :'(. Mini helemaal verdrietig natuurlijk (Mijhijhijn speeheeeheeen) maar ik had niks liggen meer. Nou slaapt hij 's middags altijd makkelijk in (meestal aan de borst) dus dat ging nog wel. We hadden wel gezorgd voor een reservespeen 's avonds, maar we wilden ook eens kijken hoe het zonder zou gaan. Prima dus! Hij heeft nog 2x verteld dat Hobbes zijn speen heeft stukgemaakt, dat die nu niet meer in je mond past en weg is en toen was het klaar. Inslapen duurde 15 minuten langer dan anders, maar daarna hebben we hem niet meer gehoord tot 6.30 :o *O*. Ik hoop dat het zo makkelijk blijft!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_146673158
Stoere peuter *O* phaidra hopelijk blijft het idd zo ^O^

Wij hebben net Roy naar "school"gebracht. Het fijne is het is op dezelfde locatie als door de week.
Hij keek wel even verbaasd toen we voor de deur stopten,eenmaal uit de auto in een rechte lijn zo naar binnen :)

om 4uur mogen we er weer om.
even wennen hoor even rust om ons heen :7
pi_146673168
Phaidra, M doet dat ook en van mijn schoonmoeder (logopediste) begreep ik dat het inderdaad normaal is maar je kunt er wel verkeerd mee om gaan. Hem.gewoon zelf zijn woorden laten zoeken en er niet teveel aamdacht aan besteden is het beste. Bij M,merk ik dat het steeds beter gaat in elk geval.
  zaterdag 15 november 2014 @ 10:16:45 #77
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_146673423
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2014 09:48 schreef _Bar_ het volgende:
Stoere peuter *O* phaidra hopelijk blijft het idd zo ^O^

Wij hebben net Roy naar "school"gebracht. Het fijne is het is op dezelfde locatie als door de week.
Hij keek wel even verbaasd toen we voor de deur stopten,eenmaal uit de auto in een rechte lijn zo naar binnen :)

om 4uur mogen we er weer om.
even wennen hoor even rust om ons heen :7
Jeujjjjj Bar *O* *O* *O*
Volgens mij zit je nu thuis jezelf "kaal" te voelen met zoveel rust ;)
Geniet ervan!!!!!
Rayen 2½ jaar!
pi_146673457
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2014 10:16 schreef TimeJumper het volgende:

[..]

Jeujjjjj Bar *O* *O* *O*
Volgens mij zit je nu thuis jezelf "kaal" te voelen met zoveel rust ;)
Geniet ervan!!!!!
we vonden ons "zielig" ;) en zijn langs de bakker gegaan voor wat lekkers :9

Ik wilde een boel doen,maar mag niet van p, eerst eens even helemaal niks.
pi_146673531
Dat zal vast wel even wennen zijn Bar! Hopelijk kun je er een beetje van genieten :*

Oh en Phaidra, wat goed van die speen zeg!
pi_146674737
Oh bar wat gek zeg, die rust opeens! Maar je hebt een verstandige man, lekker even niets doen O+.

Kyara, dank voor de tips over het stotteren ^O^.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_146678096
Bar wel vreemd lijkt mij. Maar een goed besluit van p.
pi_146679273
Phaidra wat goed *O*

Bar 'geniet' nog even van de rust. Raar wel!

Net met Djen Sinterklaas proberen te kijken. Maar het boeit haar echt niet :')
  zaterdag 15 november 2014 @ 14:41:14 #83
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_146680404
Wat fijn Bar. Ik zou idd ook heel veel gaan doen, verstandige man ;)

Prettig zo zonder speen Phaidra ^O^ Ik zou het verhaal van de poezen volhouden en niet de reserve aanbieden :P
  zaterdag 15 november 2014 @ 14:42:00 #84
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_146680427
En Anouk boeide de intocht op tv ook niet :{
pi_146680623
Ik denk dat de intocht voor Otje ook nog te moeilijk is, al ga ik hem wel gewoon aanzetten waar ze bij is. We hebben vanmorgen wel samen onder een dekentje een oude aflevering van Sinterklaas in Sesamstraat gekeken. O+ En vanavond mag ze haar schoen zetten.

Verstandige man heb je Bar ;) ik hoop dat je een beetje kunt bijtanken.

Phaidra zomaar zonder speen, wat goed! Kan ik je kat niet lenen over een half jaartje. ;)
  zaterdag 15 november 2014 @ 14:51:18 #86
244125 laziness
pi_146680677
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2014 14:42 schreef Susie het volgende:
En Anouk boeide de intocht op tv ook niet :{
Dat is vrij normaal op die leeftijd. Vorig jaar was Ollie 2 jr 10 maanden en ging hij ook spelen na een tijdje.
Nu met 3 jr 10 maanden snapte hij veel meer en kon het hem tot het eind boeien.

Hij vraagt ook om de schoen zet kalender die bij het sinterklaasjournaal voorbij komt. En een potlood moet er dus in de schoen en een wortel voor het paard hebben we gekocht bij de supermarkt op zijn verzoek O+
pi_146680740
We hebben ze hier met hun boterhammetjes voor de tv gezet. Ze gingen wel hun eigen gang maar M ging ook weer niet heel ver weg van de tv. Morgen naar de intocht kijken.
pi_146685845
Heerlijk en stoer Bar ! Hoe gaat het na die aanvallen ?
Knap Phaidra !
De Sint komt hier morgen aangevaren. Ben benieuwd. Vandaag zei ik dat ze vanavond al haar schoen mag zetten. "Nee, morggggggggeeeeeen whaaaaa" Ok :D
pi_146690511
:6 zetten.

In box op de rand geklommen en zo eruit gegaan. Gezegd dat dit niet mocht(ik vond het wel knap )erg beheersd, en dan gooide hij zich even plat op de buik maar ging dan weer mooi spelen.

:+

Het ging hardstikke goed ^O^
  zaterdag 15 november 2014 @ 22:50:12 #90
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_146695281
Bij ons was ook de intocht nu pas leuk en over 13 dagen is hij 4 ( :o )
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_146697163
Hier boeit de intocht niet "mama, ik vind het een beetje saai" en we waren het eerlijk gezegd helemaal vergeten ook schoen zetten dachten we niet aan..Het zit gewoon totaal niet in mijn systeem en mijn man is misschien Nederlander maar hij denkt er ook niet aan. Misschien dat als ze volgend jaar veel meer mee bezig is dat wij ook vaker aan denken.

Ohja! we waren bij de Ikea en ze had een plantje gezien dat op een kerstboom leek en daar was ze helemaal weg van :D die hebben we dus gekocht en ze mocht versieringen bij kiezen (balletjes) en ze had hem dus helemaal mooi gedaan! hij mocht niet in het raam maar op haar tafeltje O+

Tinu het gaat veel beter bedankt voor het vragen!

Phaidra wat fijn van het speentje!! hier is het andersom...met 2 jaar en 8 maanden (ofzo) had ze een speen ontdekt...en ze kan niet slapen zonder :? ik vind het wel gek maar maakt me niet uit..ik hoop alleen dat hij niet breekt want het is die BIBI speen en ze hebben ze nergens meer...productie fout ofzo??

Bar wat super goed zeg O+
pi_146701150
Hier is Sint op tv nog niet zo interessant (want geen tekenfilm en is dus niet leuk) heb van de week wel het Sinterklaasjournaal opgezet en expres niet iets anders opgezet toen hij dat vroeg en heeft wel aandachtig zitten kijken (toen ik daarna vroeg of ie het leuk vond zei hij van niet). De intocht heeft bij oma wel even op gestaan maar heeft ie blijkbaar ook niet heel aandachtig gekeken.
Morgen hier in het dorp naar Sinterklaas. Ben benieuwd wat hij er van vind, maar hij heeft er in ieder geval zin in (vorig jaar vond ie het ook leuk)
Schoen zetten was niet veel interesse voor, hij weet dat ie staat maar papa heeft hem neer moeten zetten. Ben benieuwd of ie er morgenvroeg aan denkt en de chocolade muntjes ziet.. Of ie dan vaker wil ;)
pi_146703912
Wat stoer van I, Phaidra!

Yeah, Bar. Heel fijn dat het zo goed ging. En wat verstandig van je man.

Bitterend, fijn, dat het beter gaat.

Vanochtend 2 minuten intocht op tv gekeken. Ze vonden er niets aan. Terwijl de live intocht vorig jaar (4 jaar) en ik dacht ook het jaar daarvoor (3 jaar) al leuk was voor de grote. Intocht gaat dit jaar denk ik niet lukken. Daar was gisteren geen tijdvoor en vandaag in A' dam vinden we nog te druk voor ze.

Vanavond wel even schoen zetten.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_146704244
Hoe gaat het nu met speenloze I? En wat fijn Bar, zo'n zaterdag tijd voor jezelf. Ik hoop dat je ervan genoten hebt! Fijn dat je meisje opknapt Bitterend!

M was dit jaar boven verwachting geïnteresseerd in Sinterklaas. Hij heeft een stuk van de intocht gekeken en leefde echt mee ("waarom is sinterklaas nog niet wakker mama?!!") Daarna naar de intocht in ons stadje en dat vond hij ook magisch. Sinterklaas te paard vond hij hilarisch ("Sinterklaas zit op een paard mama, dat is supergrappig!! _O- ") :+ en hij wilde heel graag met Sint praten en vertellen wat voor cadeautjes hij wilde. Helaas had de beste man daar geen tijd voor ;) dus hebben we een mooie tekening in de schoen gedaan. Hij was het vanmorgen alweer glad vergeten, van die schoen zetten, maar hij was wel heel blij met z'n cadeau. Een gitaartje van de Hema, dus er wordt hier druk gemusiceerd. Hij heeft ook al een plectrum van mijn lief ergens vandaag geplukt om het een nog wat professioneler karakter te geven :+

Ik vind het zo leuk, Sinterklaas vieren met mijn kindje O+
  zondag 16 november 2014 @ 09:17:36 #95
244125 laziness
pi_146704259
Alle intochten in de omgeving zijn tegelijk met de televisie intocht en die kijken we dan liever.
Maar we gaan volgende week naar het huis van Sinterklaas en omdat het daar met een klein groepje per keer gaat is er ook echt tijd om Sinterklaas een handje te geven. We waren er vorig jaar ook.

Mijn kleintje wilde al heel lang een viool dus via ebay een mooi roze is niet lelijk exemplaar gevonden.
Hij is er zo gelukkig mee. Ik moet wel even een plakbandje zoeken want de takke herrie die er uit komt is wat minder :P

pi_146704273
Nog een muzikant in de dop! ^O^
  zondag 16 november 2014 @ 09:23:42 #97
244125 laziness
pi_146704316
M. ook al een klein muzikantje O+

I. wat ontzettend stoer zo zonder speen!

Bitterend is het echt de bewuste speen die terug geroepen is die ze heeft? Want dan zou ik hem niet meer geven en een alternatief proberen te vinden.
Sowieso worden ze na een tijdje broos en moet je ze eigenlijk wel vervangen vanwege de veiligheid. Dat ze hem niet per ongeluk 's nachts kapot bijt met gevolgen van dien.
pi_146704689
Lazi hier is de intocht volgende week. Ik twijfel nog over wel of niet gaan. Ze vonden de tv intocht wel heel spannend maar het was niet alsof ze non-stop aan de buis zaten. Bovendien moet ik dan weer allerlei kunstgrepen uithalen met E en dr kruidnootjes enzo. Misschien dat we ook wel weer naar Leiden gaan naar de waag, was vorig jaar ook leuk.

En wat grappig die viool! ♡
pi_146706059
Timejumper,aan de andere kant kan 2 of 3 keer naar de logopedie gaan al een heel groot verschil geven en is er vroeg bij zijn idd beter.

Nena,nog geen 2,5 jaar heeft gisteren echt genoten bij de optocht. Ze riep maar Pieten,pieten!! Gaf iedereen handjes en high fives en danste op elk muziekje. Wat een verschil met haar broer:D
pi_146708988
Wij waren een klein uurtje bij de Utrechtintocht en dat was heel gezellig. Komen ze op het water, dus mooi geen pepernoten of kruidnoten. Lekker makkelijk :)
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_146712085
Leuke viool! en sinterklaas verhaaltjes <3

Ja die speen die ze nu heeft is een oude...paar maandjes terug nieuw gekocht nadat diegene die ze al 3 maanden had kapot ging. Het is een 16m+ (of 18m+ ??) speen maar ik was toevallig bij de kruidvat en bedacht me dat het goed was om eentje thuis te hebben voor het geval dat deze ook kapot ging of iets maar ze hadden dus niks meer liggen..als deze kapot gaat dan heeft ze pech denk ik!
pi_146712237
Niet terug gelezen maar heb je een plaatje bitterend? Er zwervem hier nog heel wat nieuwe spenen want geen van de 2 heeft een speen. Dus wil best kijken voor je.
pi_146712560
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 09:59 schreef mignonne het volgende:
Lazi hier is de intocht volgende week. Ik twijfel nog over wel of niet gaan. Ze vonden de tv intocht wel heel spannend maar het was niet alsof ze non-stop aan de buis zaten. Bovendien moet ik dan weer allerlei kunstgrepen uithalen met E en dr kruidnootjes enzo. Misschien dat we ook wel weer naar Leiden gaan naar de waag, was vorig jaar ook leuk.

En wat grappig die viool! ♡
Daar kwam mijn schoontante gisteren mee om naar de intocht in Leiden of Leiderdorp te gaan en Sint per boot te zien aankomen, maar met minder drukte dan in A' dam.

Nog wat leuke schoencadeautjes gescored voor het weekend en vandaag. Laatste van de badkrijtjes gekocht. Knutselspullen voor de grote en een getallen natrek boekje. En voor peuter een potje klei. Vanavond alles inpakken en eerste keer schoen zetten.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_146712626
Wij hebben gisteren alles ingepakt en stiekem hebben we best veel :@ ean vond sint en piet eng zoals ik al verwacht had.
pi_146713472
Gisteren zijn we met Daan naar de intocht geweest. De oudste liep mee in de stoet, dus een paar keer langs de route gestaan.
Daan is in ieder geval niet bang voor zwarte piet:

Kijk piet, daar is sint:

En ondertussen zat zijn capuchon vol met peternoten :D
  zondag 16 november 2014 @ 17:20:58 #106
244125 laziness
pi_146713790
Haha F_R herkenbaar. Ik heb gisteren alle schoencadeautjes , 5 december cadeaus en de cadeautjes voor de advent kalender die ik maak ingepakt.
En dan doen de grootouders ook nog van beide kanten iets in de zak. De economie draait wel weer zullen we maar zeggen :')

De Waag in Leiden klinkt ook leuk Mignonne :Y En dat is inderdaad best wel een geregel om te zorgen dat E. geen pepernoten aanneemt overal en haar eigen pepernootjes krijgt. Ik las dat je ook al druk bezig was om dat dadelijk op school allemaal goed te communiceren.

Het huis waar wij heen gaan is in Utrecht. Kost wel 3,50pp maar daar reserveer je een tijdstip en hoef je dus niet in de rij te wachten. Aan het eind ontmoet je Sinterklaas en kan je vragen stellen en een handje geven. Vorig jaar ook geweest en dat beviel ons wel.
Volgend jaar dan maar eens een optocht in een wat kleinere plaats uitproberen. Scheveningen vind ik te massaal.

Daan is stoer!
pi_146714064
Waren zat rustige plekjes gister bij de optocht hoor, je hoeft niet in een drukke winkelstraat te gaan staan he ;)

Hier nog helemaal geen kadootjes ingeslagen, iemand nog leuke aanbiedingen gezien?
  zondag 16 november 2014 @ 17:59:10 #108
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_146715039
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 11:38 schreef Troeta het volgende:
Timejumper,aan de andere kant kan 2 of 3 keer naar de logopedie gaan al een heel groot verschil geven en is er vroeg bij zijn idd beter.

Nena,nog geen 2,5 jaar heeft gisteren echt genoten bij de optocht. Ze riep maar Pieten,pieten!! Gaf iedereen handjes en high fives en danste op elk muziekje. Wat een verschil met haar broer:D
Wat een leuke foto zeg met dat viooltje O+ knap joch vind ik het ook :Y

Tsja ik was laatst bij het consultatiebureau , begon dat mens ook al van ik versta hem slecht. En gelijk erachteraan als hij straks naar groep 1 moet dan moet hij wel goed verstaanbaar zijn. Ik zeg hij heeft nog een heel jaarrrr.
Wat me eigenlijk irriteert is dat kinderen geen tijd krijgen om gewoon op hun eigen tempo duidelijk te leren spreken. Want ik heb helemaal niet zo de indruk dat hij bij wijze van alleen maar brabbeltaal uitslaat.
Maar ja, om een lang verhaal kort te maken. Ik laat hem maar een uitgebreide test doen bij de logopediste en daarna een aantal behandelingen.
Eens kijken of het dan echt met "sprongen" vooruit gaat.
Ik wil natuurlijk ook niet door mijn dwarsigheid hem iets "ontnemen". Maar als ik er al bij nadenk irriteert het me mateloos die druk van snelheid. Gek he, maar ja dan maar een beetje gek :+

Hier hebben we Rayen;s derde verjaardag al gevierd (hij is namelijk woensdag jarig)
Hij was dolblij met zijn cadeau's een auto met afstandsbediening als een echt stuurtje, een grote hijskraan met afstandbediening, zo'n magneetboek van janod en rolschaatsen.
Hij was blij met zijn verjaardagsmuziekhoed die "happy birthday" zong _O- dus lekker haast een hele dag met die hoed lopen leuren die heen en weer zwiept en dan lekker dat muziekje.
Leuke leeftijd hoor als hij zijn verjaardag bewuster meemaakt. Hij zei wel 5x op die dag hejjj ik ben jarigggg *O*
Uh en nu sinterklaas nog :@ ;)
Rayen 2½ jaar!
pi_146715605
Is niet gek hoor! Heb zelf ook gewacht tot hij 3 was, daarvoor vond ik hem nog te baby om op logopedie te zitten.
Maar een half jaar terug heeft de logopedist mij eens getest of ik hem verstond als ik niet wist waar het over ging. Hun hadden een plaatje en hij moest omschrijven wat hij zag en ik begreep het echt totaal niet. En zo begrepen anderen hem dus nooit, dat vond ik best wel heftig.
Hij is nu net 4 en hij is ontzettend vooruit gegaan, maar hij is voor anderen nog steeds wel lastig te verstaan af en toe.
De juf en de andere kinderen begrijpen hem niet altijd en dat is toch best wel lastig hoor, vooral voor hem zelf. Hij wordt er boos en onzeker van als iemand hem niet begrijpt en dat was nog veel erger geweest als we nu pas met logopedie zouden beginnen.

Dingen zoals tellen en kleuren doet hij ook niet, dus nog genoeg middelen om tegen die snelheidsdruk in te gaan hoor :D , maar het is gewoon fijn als ze verstaanbaar zijn
pi_146717963
F_r jammer dat hij het eng vond.

DF leuke foto!

Ook die foto met viooltje.

TJ wat leuk, dat hij heeft genoten.

Troeta, wat vinden je kinderen leuk? Ik heb bij de hema badkrijtjes gekocht (eigenlijk vanaf 3 jaar) en bij Intertoys hadden ze hier een potje klei voor ¤1. Weet alleen niet of dat een nationale actie is.

Zometen schoencadeautjes inpakken, in de schoen doen etc.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_146718150
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2014 16:41 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Daar kwam mijn schoontante gisteren mee om naar de intocht in Leiden of Leiderdorp te gaan en Sint per boot te zien aankomen, maar met minder drukte dan in A' dam.

Nog wat leuke schoencadeautjes gescored voor het weekend en vandaag. Laatste van de badkrijtjes gekocht. Knutselspullen voor de grote en een getallen natrek boekje. En voor peuter een potje klei. Vanavond alles inpakken en eerste keer schoen zetten.
oh maar ik ga daar niet naar de intocht hoor, dat is me nog steeds veel te druk daar. In de Waag in Leiden hebben ze ook altijd een huis van sinterklaas, daar wil jk wellicht weer heen met ze.
Dat van die in Utrecht klinkt handig idd lazi, in leiden moet je wel wachten en dat moet je echt wel ff incalculeren met kleintjes vind ik :X niet aan het einde van een lange dag nog gaan :') :+

Tj helemaal niet raar hoor! Ik wou dat meer mensen zo dachten. Je kind moet al genoeg, en er ligt al zoveel prestatiedruk op ze. Als er echt iets aan de hand is dan is het wat anders maar voor zover je het nu omschrijft klinkt het echt niet raar.
pi_146718363
Ik vind ddat best een moeilijke lijn hoor. Dot loopt erg achter op taal, krijgt logopedie maar pas sinds kort, en is nog wel echt jong voor haar leeftijd, slecht instrueerbaar, doet alleen wat ze zelf wil. Ik krijg regelmatig de vraag hoe ik dat dan ga doen met school.
En dat wweet ik niet. Ze heeft nog 4 mnd en in die tijd kan vanalles of helemaal niks veranderen, weetikveel hoe ze dan is of wat er verwacht wordt van een kleuter in groep 3?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zondag 16 november 2014 @ 19:38:18 #113
244125 laziness
pi_146719321
Ik kreeg het idee dat Rayen alleen letters omdraaide. Daar lijkt me geen logo voor nodig nog.
Als ze met 3 nog steeds alleen voor bekenden verstaanbaar zijn is het issue wel wat groter.

Klinkt als een leuk feest TJ ^O^
En bedankt voor het compliment over mijn jongetje.

Vanyel je bedoelt verwacht van een kleuter in groep 1 denk ik?
En gaat ze langer naar het kdv? Ik ben het even kwijt.
Voor Ollie duurt het namelijk geen vier maanden meer.
Ik ben druk met rugtas, gymkleding, lunchtrommels. Ik vind het spannender dan hij man :D
pi_146719594
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2014 19:17 schreef Vanyel het volgende:
Ik vind ddat best een moeilijke lijn hoor. Dot loopt erg achter op taal, krijgt logopedie maar pas sinds kort, en is nog wel echt jong voor haar leeftijd, slecht instrueerbaar, doet alleen wat ze zelf wil. Ik krijg regelmatig de vraag hoe ik dat dan ga doen met school.
En dat wweet ik niet. Ze heeft nog 4 mnd en in die tijd kan vanalles of helemaal niks veranderen, weetikveel hoe ze dan is of wat er verwacht wordt van een kleuter in groep 3?
groep1 toch? :o of zet je hoog in voor dot? :P

je hebt ook gelijk hoor, maar ik denk dat het wel goed is om te kijken naar enkel slecht verstaanbaar of daadwerkelijk achterlopen met de spraak/taalontwikkeling. En als het alleen gaat om de cb-dame die hem slecht kan verstaan bijv maar als ouder weet je dat het qua woordenschat en zulks wel goed zit. Mja... tj voeden jullie hem ook tweetalig op?
pi_146719702
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2014 19:38 schreef laziness het volgende:
Ik kreeg het idee dat Rayen alleen letters omdraaide. Daar lijkt me geen logo voor nodig nog.
Als ze met 3 nog steeds alleen voor bekenden verstaanbaar zijn is het issue wel wat groter.

Ik ben druk met rugtas, gymkleding, lunchtrommels. Ik vind het spannender dan hij man :D
leuk he? :D
E. heeft bedacht dat ze van sint een joki en jet rugzakje wil, en aangezien ze de maandag na sint gaat wennen is dat best een goed plan van haar :D
pi_146719766
En vanyel ze kleutert 2,5 jaar. Dan kan ze nog heel veel leren. Sowieso is het verschil in groep 0 en 1 nog heel groot tussen de kinderen. De een kleed zich al heel al helemaal alleen aan de ander kan nog geen knoop open maken. De een praat alsof ze alles snapt en de ander is nog zeer moeilijk te verstaan.
pi_146720054
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2014 19:38 schreef laziness het volgende:

Jaa groep 1 natuurlijk. Dot gaat 2 maart omdat eind feb nog voorjaarsvakantie is en we het dan onzin vinden om vlak daarvoor te beginnen. De klas splitst ook op 2 maart, dan gaat groep 2 eruit. Juist omdat ze nog zo jong is, vinden we dat wel handig.

Wij zijn er nog helemaal niet mee bezig. Druk zat met alles wat nu speelt, die rugzak en zooi komt over een paar maanden wel. Bovendien gymmen de kleuters bij ons in hun ondergoed :)
  zondag 16 november 2014 @ 19:54:50 #118
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_146720209
Wat een leuke foto DF!!

En tof die gitaar!

Peuter in kerststemming O+

Hier ook een peuter die ontzettend heeft genoten van de intocht. Wegens het slechte weer naar niet naar het inhalen geweest maar langs de route (op de dijk naast mijn moeder huis). Helaas liep alles ontzettend uit dus we zijn weer naar binnen gegaan, man met plu op de dijk achtergelaten om een seintje te geven. Voor de meiden duurde het wachten te lang maar M was echt aan het wachten. Toen ze eenmaal kwamen was hij echt helemaal hyper. Hij rende zo de optocht tegemoet (bijna de fanfare in dus rechtsomkeert en toen liep hij zo voor de fanfare uit :D Piet wilde hem een hand pepernoten geven maar dat snapte hij niet helemaal dus hij pakte netjes 1 pepernootje van Piet aan O+
pi_146720213
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 19:46 schreef ferrari_rood het volgende:
En vanyel ze kleutert 2,5 jaar. Dan kan ze nog heel veel leren. Sowieso is het verschil in groep 0 en 1 nog heel groot tussen de kinderen. De een kleed zich al heel al helemaal alleen aan de ander kan nog geen knoop open maken. De een praat alsof ze alles snapt en de ander is nog zeer moeilijk te verstaan.
Dat is nou een boodschap waar ik vrolijk van word. Om ons heen lijkt t alsof elke kleuter vanaf dag 1 alles zelf moet kunnen en ook nog graag briljante inhoudelijke gesprekken kan voeren.

Los daarvan is haar taal echt slecht hoor. De logo zegt steeds 'heel zwak, das wel heel zwak hoor'. Gelukkig praat ze thuis wel beter dan daar, maar dan nog.
  zondag 16 november 2014 @ 19:57:16 #120
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_146720322
Zo zie je maar he. Hier dus een peuter die erg goed praat maar dus motorisch niet zo'n snelle is. Als ik hier lees over fietsjes voor 3e verjaardag dan denk ik ook wel eens :o M kan nog niet eens op een driewieler of loopfiets fietsen. En het is pas sinds fysio dat hij een beetje fatsoenlijk een glijbaan af kan.
pi_146720376
Hoe oud is hij?
pi_146720379
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 19:54 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Dat is nou een boodschap waar ik vrolijk van word. Om ons heen lijkt t alsof elke kleuter vanaf dag 1 alles zelf moet kunnen en ook nog graag briljante inhoudelijke gesprekken kan voeren.

Los daarvan is haar taal echt slecht hoor. De logo zegt steeds 'heel zwak, das wel heel zwak hoor'. Gelukkig praat ze thuis wel beter dan daar, maar dan nog.
Ik kan het natuurlijk niet en dat haal taal slecht is momenteel is nooit leuk om te horen. Maar het kan ook ineens omslaan. Ze hoort goed toch?
Ik verbaasde mij laatst van de verschillen en dacht ean er toen bij en verbaasde mij om haar kunnen.

En ook bij lange na niet iedereen kan haar verstaan hoor. En bij vreemde zegt ze weinig tot niets. Gisteren was ze bij mij moeder en ze had gezegd dat ze Wingo wilde kijken. Ik dacht ook dat ze winkel zei. Iemand hier die het wel meteen goed had? Vriend had het heel snel door.
pi_146720416
Ik denk meteen Lingo, maar dat lijkt me gek.
pi_146720439
Dat was het niet helaas.
  zondag 16 november 2014 @ 20:02:02 #125
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_146720513
Leuk al die kinderen bij de intocht. Ik baalde al van het weer, maar Anouk maakte de beslissing wat makkelijker, die liep namelijk giga te gapen de hele ochtend (half 7 wakker, viel mee ;) ), maar vond haar ook wat warm: 38.4 Dus lekker naar bed. Zojuist is de temperatuur opgelopen naar 39,8 :{
Ik heb haar Sinaspril gegeven, de siroop, dat vond ze niet echt een succes, nog harder brullen dan na een zetpil :o Nu maar hopen dat het wel wat helpt en de nacht goed gaat.
Haar schoen is wel nog gezet, met tekening en appel voor het paard O+ (zingen deed ze dan weer niet, alleen laarsje, waar schoentje moet :D
pi_146720582
En een kauwparacetamol vindt ze dat ook niets? Beterschap voor Anouk.

Hier staat d'r schoen ook maar zingen werd ook geweigerd.
  zondag 16 november 2014 @ 20:04:31 #127
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_146720622
Die kauw ook al geprobeerd, die wordt er ook gelijk weer uitgewerkt...

Wingo?? Ik dacht ook Lingo dan, maar wat het anders zou zijn?
pi_146720714
Het was diego
  zondag 16 november 2014 @ 20:07:33 #129
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_146720759
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 19:58 schreef Vanyel het volgende:
Hoe oud is hij?
Hij wordt in januari 3.
  zondag 16 november 2014 @ 20:08:58 #130
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_146720815
Nee, dat had ik er niet uitgehaald, Diego. :D
  zondag 16 november 2014 @ 20:09:14 #131
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_146720828
Beterschap voor Anouk Susie!
pi_146721165
quote:
2s.gif Op zondag 16 november 2014 19:57 schreef Kyara het volgende:
Zo zie je maar he. Hier dus een peuter die erg goed praat maar dus motorisch niet zo'n snelle is. Als ik hier lees over fietsjes voor 3e verjaardag dan denk ik ook wel eens :o M kan nog niet eens op een driewieler of loopfiets fietsen. En het is pas sinds fysio dat hij een beetje fatsoenlijk een glijbaan af kan.
Hier kan peuter met 2,5 jaar ook nog niet trappen op de driewieler. Dus hij heeft echt nog niets aan een fietsje voor zijn 3e verjaardag.

Susie, beterschap voor Anouk!
Carpe Diem- Pluk de Dag
  zondag 16 november 2014 @ 20:30:11 #133
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_146721857
Nou was dat ook niet de enige reden dat we bij de fysio lopen hoor ;)
  zondag 16 november 2014 @ 20:30:13 #134
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_146721861
Dank. Ik hoop dat de nacht rustig verloopt. Voor de zekerheid duik ik er vroeg in :)
pi_146722400
f_r lief je aanbod!! ze heeft gewoon een roze speen van bibi...:D ik zal kijken of ik een foto kan maken
Is ean altijd bang voor Sint en Piet?

TJ super leuk die kadootjes!!! hier met 2 jaar cb bezoek en toen had R geen zin in een boekje dingen na te zeggen "hemdje, gieter, beer" ze keek vooral op de muur en bleef kiiijkkk nijntje!!! roepen :P dat was aanleiding voor de arts om ons 6 maanden later weer te willen zien :')
(Hmm het kan zijn dat ik de data niet goed heb, dat het bezoek met 18 maanden was en dan weer met 2 jaar terug ik weet het niet meer)

DF wat een schatje O+

Anouk beterschap!! hier ook eentje die zet pillen haat maar als het moet, moet het gewoon.
pi_146722484
Voor jullie met de schoenkadootjes bij de Zeeman hebben ze echt super leuke dingen voor meiden...een strijkijzer (3.99) die geluid maakt en water spuit :D
pi_146722603
Ean is altijd bang voor ze geweest. Ik vond als kind ook niks aan zwarte piet vond het maar rare mensen. Ook clowns vind ik nog steeds niet leuk.
pi_146722808
Clows zijn ook heel eng!!
  zondag 16 november 2014 @ 20:50:47 #139
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_146722856
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2014 19:42 schreef mignonne het volgende:

[..]

groep1 toch? :o of zet je hoog in voor dot? :P

je hebt ook gelijk hoor, maar ik denk dat het wel goed is om te kijken naar enkel slecht verstaanbaar of daadwerkelijk achterlopen met de spraak/taalontwikkeling. En als het alleen gaat om de cb-dame die hem slecht kan verstaan bijv maar als ouder weet je dat het qua woordenschat en zulks wel goed zit. Mja... tj voeden jullie hem ook tweetalig op?
Nee helaas niet moet ik zeggen. En eigenlijk vind ik dat heel spijtig.
Want hoe makkelijk leren kinderen niet en je geeft hem daarmee zo'n voorsprong.(later dan in het leven, want ik had gelezen bij meertalige opvoeding dat de talen in het begin altijd achterlopen)
Vanaf het begin dat hij geboren is probeer ik mijn vriend te motiveren. Die kan vloeiend Arabisch en Frans.(en Nederlands natuurlijk)
Dus het liefst voedde ik hem nog 3 talig op, maar nee hoor. Op ée'n of andere manier komt het gewoon bij mijn vriend niet van de grond.

Tsja, ik vind Rayen niet echt onverstaanbaar. Sommige dingen verstaan buitenstaanders en sommige dingen niet.
Hij kletst gewoon veel, van klaar maakt hij klaaj. Van speelgoed maakt hij peelgoed. van die dingen. Tsja als je dan een zin hebt met die "toevoegingen of in de plaats van" vervangende letters, dan maak je er al gauw niks van denk ik als je dat niet gewend bent.

Vanavond nog was hij aan het spelen, zegt hij "kom we gaan een plan maken om te slepen (de hijskraan te slepen).
Nou dat is al meer dan de 3 woord zinnen die voldoende waren volgens de CB madam ;)

Maar we zullen zien met dat logopedie gedoe :P

Leuk al die Sint en Piet verhalen O+
Hier speelt het nog niet zo, en met dat rotweer ben ik eigenlijk ook niet naar de intocht geweest :@
Volgend jaardan maar ;)
Rayen 2½ jaar!
pi_146723004
TJ, R zei heel lang "pannepoets" ipv tandenpoetsen :9
En sinterklaas was tot 1 maand geleden gewoon klaas. Ze heeft moeite met "ge" bijvoorbeeld op het kdv verteld ze dat mama een rokje voor haar had "akocht"
pi_146723080
De R is ook een moeilijke letter.
Ean zegt jokje tegen rokje en oranje is ojanje. Veel kinderen spreken de beginletter en eindletter nog niet goed uit. En goed vervoegen duurt helemaal lang.
  zondag 16 november 2014 @ 20:57:11 #142
244125 laziness
pi_146723171
Akocht is wel voltooid deelwoord en dus knap. Vaak zeggen ze nog gekoopt.
Ollie heeft dat ook nog niet volledig onder de knie.
Verkeerde letters gebruiken doet hij niet (meer).
  zondag 16 november 2014 @ 20:59:29 #143
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_146723291
Hier is de N en L nog een probleem. Maar dat is ook allebei dezelfde stand van de mond alleen bij de een blaas je door je mond en bij de ander door de neus geloof ik. En de R inderdaad.
pi_146723385
gekoopt :D <3

Straks kan mijn kind mij correct leren spreken :+

Maar ieder kind zijn eigen ontwikkeling toch...sommigen zijn sneller met praten sommige poepen al lang op de pot...
Laat je vooral niet onzeker maken TJ!
  zondag 16 november 2014 @ 21:17:51 #145
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_146724201
Pannepoet O+
pi_146724376
TJ, dingen als sp- klanken is ook erg lastig. En de R kan mijn 7 jarige nog niet eens uitspreken.
Vervoegen kan ook heel creatief. Soms ook dubbelop. "Ik liepde" ipv ik liep/loopde :P
Of stoppeldeen, handwasje( washandje) en dolfijntje (fontein) bleven ook lang hangen.
Ik zou niet panieken TJ, maar eens kijken of alles op lijn loopt (passieve woordenschat, actieve woordenschat, klankontwikkeling) kan wel fijn zijn als je je zorgen maakt.

We hebben hier een snelle en langzame ontwikkelaar. Chris ging niet zo snel. Daan heeft haast. Als ik ze andersom had gehad had ik me zeker meer zorgen gemaakt om chris. Maar hij heeft genoeg ingehaald in de kleuterklassen. Toen ging alles ineens hard vooruit. Daan heeft nu ook meer voorbeeld dan Chris destijds. Dus hij doet alles ook eerder (sociaal, grove motoriek, taalontwikkeling, tellen, kleuren, etc). Scheelt ook als het een tweede is. Dat is toch vaak anders.
pi_146724555
Hier is de k dus een groot struikelblok. En de 'ng' ('it hebt hommer mama!') en 'sp' gaan ook niet, die laatste wordt een 'ft'. Voltooid deelwoorden gaan nog niet altijd goed inderdaad en persoonlijk voornaamwoorden ook niet. We zijn nu bezig met het verschil tussen hij en zij oefenen maar dat is erg moeilijk nog. En hem en haar en jou is nog lastiger. En alles wat een tijdsaanduiding is, is vanmorgen. Varierend van 'vanmorgen toen ik een baby was', via 'vanmorgen wil ik sokken aan in bed' tot 'vanmorgen ga ik naar opa en oma'. Ik vind het verwarrend :+

Oh, en Kyara, M fietst ook absoluut niet op een driewieler hoor, laat staan op een echte fiets. Sterker nog, opa heeft op hoop van zegen het derde wiel van de wishbonebike gehaald vanmiddag. Ik vermoed zomaar dat ie er snel weer op zit ;)
pi_146724770
Haak aan ;) Wat heb ik onthouden ?

- Kerst R O+
- Mooie Daan met Piet
- M die genoten heeft
-Zieke Anoukje :*
-Cs die elke dag wel Sint wil vieren
- Knappe Ollie met viool
- Knappe lieve Mex en spontane Nena O+
- Fr met wat angstige kindjes die heel veeeel kadootjes krijgen
- Knutselspulletjes en badkrijt voor Tinu
- I zonder speen en R met afgekeurde speen :D
- Rayen die R en J verwisseld maar 100 uitkletst

Intocht verhalen en taalproblemen ^O^

Zoooooooooooo, iemand vergeten ?? :@

Hier genoten van de intocht. In het drukke Amsterdam *O* Vip plaatsen gevonden naast ons huis en zelfs Sint een handje gegeven O+

Mn kleine smurf praat enorm veel nu ( 2,4 jaar) en gebruikt ook al de verleden tijd. "gegeten, gekocht....". Wel R en J verwisseling en nog meer lastige letters.
Maar ze is echt wel goed te verstaan.

Vragen:
- Ze praat op de spelinloop veel minder dan thuis. Is dat herkenbaar ?
- Ze kan veel meer en moeilijkere dingen zeggen sinds ongeveer 2 weken, maar is opeens ook wat minder goed te verstaan. Herkenbaar ? En hoe kan dat ?
- Hier begint ze nu met Ik en Mij.... en jij en wij. Is dat vroeg ? Laat ?

Trots op mn mooie meisje O+ Ze is zo lief en vrolijk ! Het is echt genieten. Zelfs een uur in de regen wachten op Sint ging met zwaaiende vlaggetjes O+ # trotse slijm moeder modus
pi_146724925
quote:
2s.gif Op zondag 16 november 2014 20:07 schreef Kyara het volgende:

[..]

Hij wordt in januari 3.
Mja dan snap ik wel dat je bijvoorbeeld een glijbaan wel verwacht.

Dot oogt een beetje onhandig en ze wil niks waarvan ze niet weet of ze het kan dus ik denk altijd dat ze niet zo snel is. Op veel vlakken klopt dat ook heus.
Ondertussen fietste ze wel rond haar tweede verjaardag soepel op de loopfiets, incl 2 benen van de grond tillen. Vreemd kind.
pi_146725050
Ean doet pas iets als ze zeker weet dat ze het kan. Oogt dus ook wat langzaam.
Sac niet die dendert maar door en valt dus ook heel veel. Heeft overal blauwe plekken en daar kan ik dus constant achterna.

Dot is ook gewoon voorzichtig koester het maar wat hoe is nr 2?
pi_146725173
2 mist waarschijnlijk tanden voor ie een jaar is. Dendert ook overal op, over en doorheen. Met zijn 10 mnd..
  zondag 16 november 2014 @ 21:38:11 #152
244125 laziness
pi_146725188
Ergens anders minder praten is wel heel normaal hoor kleinzusje :Y
Doet O. ook nog wel op plekken waar hij minder vertrouwd is. Dat vindt hij dan toch wel spannend.
pi_146725210
Mijn R heeft niet zo veel zelfvertrouwen als het komt op loopfietsen en dergelijk...het duurde een tijdje voor dat ze het echt durfde. Het was altijd mama helpen!!!
Maar ik bleef zeggen dat ze het gewoon moest proberen, en soms was ik toch iets anders aan het doen en trots dat ze was dat ze het zelf kon O+

KZ geen idee wat vroeg of laat is :P Ze is bijna 3 hier en pas sinds paar maandjes met IK bezig..

En wat lazi zegt idd. Met gezelschap praat R ook minder..ze is toch beetje verlegen dan.
  zondag 16 november 2014 @ 21:42:06 #154
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_146725398
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2014 21:33 schreef Vanyel het volgende:
Mja dan snap ik wel dat je bijvoorbeeld een glijbaan wel verwacht.

Ja, het is hier dus ook meer een geval van zelfvertrouwen. En dat geeft de fysio hem nu. Hij vindt het heel erg leuk en zij kan net een stap verder met hem gaan dan wij. Ik zie echt zoveel verschil. Erg mooi om te zien. Zeker als hij net is geweest.

KZ, elders minder praten dan thuis is normaal. Toch een beetje kat uit de boom kijken. M praat ook wat minder dan thuis. Minder goed verstaan kan ook zijn omdat het haar minder moeite kost, dus doet ze er ook minder moeite voor? Dit is trouwens een gokje ook. Mij, jij, wij.... geen idee of dat vroeg of laat is. Ik kan me voorstellen dat M laat is daarmee omdat wij thuis nog best wel in het "mama doet" etc zit (vooral dus naar de meiden toe, ook zodat ze snappen wat hun eigen naam is) en dat neem je dus ook gemakkelijk over naar M. M is denk ik een maandje of 2 bezig met ik en mij.
pi_146725953
Ok. elders minder praten dan in vertrouwde omgeving is herkenbaar ! ^O^
Wel kan ze bij een Porsche die voorbij komt en dan stil staat bij het stoplicht zeggen " Dat is een hele kleine auto " ;) binnen gehoor afstand :)

Minder moeite kost ? Nooit aan gedacht. Kan . Heb zelf het idee dat ze nu zoveel meer kan en zo veel meer wil uitproberen, dat ze gaat versnellen en struikelen.

Glijbaan gaat hier prima, mits alle andere kindjes weg zijn :)
pi_146726118
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 21:53 schreef kleinzusje het volgende:
Wel kan ze bij een Porsche die voorbij komt en dan stil staat bij het stoplicht zeggen " Dat is een hele kleine auto " ;) binnen gehoor afstand :)
_O_ O+
pi_146734518
Kyara, ik begrijp, dat dat niet de enige reden voor fysio is.

Hier gaat praten overal heel goed. Maar hij maakt nog wel kleine foutjes. Televisie is bijvoorbeeld teletivie.

Kz elders minder praten is denk ik heel normaal. Als de mijne geïntimideerd is als we ergens binnenkomen, verstopt hij zich zelfs nog achter mijn benen. Van praten is dan echt geen sprake.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  maandag 17 november 2014 @ 09:34:20 #158
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_146735370
Dat was geen rustige nacht, maar de koorts is helemaal weg nu. Hoop dat dat zo blijft.

Teletievi O+
pi_146735936
Fijn Susie!

Kinderen verschillen ook gewoon. Daan ziet een hoop van Chris natuurlijk. Maar is ook een ander type ontwikkelaar.
Chris deed de dingen pas als hij het echt kende. Loslopen, praten, tellen. Alles pas op het laatste moment bij het CB, maar dan wel in 1 keer goed. Dus qua ontwikkeling liep hij steeds iets achter, tot een grote ontwikkelsprong en liep dan weer mooi in de pas ;)
Daan doet de dingen gewoon, soms lukt het, soms niet. Als Daan bij mijn ouders op zijn fietsje gaat zitten (12"met zijwieltjes), dan fiets hij lekker rondjes op het terras. Soms gaat de bocht te scherp en ligt hij om, soms weet hij dat de bocht te scherp gaat en fietst hij door de struikjes in.. In beide gevallen staat hij weer op, pakt de fiets, stapt er weer op, en gaat hij verder. Echt de laatste keer wel 10 keer gevallen en 20 keer de struikjes in. Boeit hem niet.

Chris zei buitenshuis echt weinig. Op het KDV deed hij met 3 jaar maar net 2 woord zinnen maken, terwijl hij dat thuis al een jaar deed.. Maar nu kletst hij de oren van je hoofd. Ook buitenshuis, voor de klas etc.. Daan zei gisteren een 11-woordenzin, en doet dat buitenshuis/tegen vreemden ook net zo. Extravert vs introvert, ontdekker vs kat-uit-de-boom-kijk-kind, tweede vs 1e kind..
pi_146737468
Heel herkenbaar die verschillen tussen kinderen DF. Hier zijn de meiden ook totaal anders als M. Hoewel ik ook denk dat ik er zelf ook een klein beetje anders in sta.
  maandag 17 november 2014 @ 16:25:02 #161
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_146745535
Helaas koorts is weer terug :( 39.2 alweer. En als je vraagt of ze pijn in haar keel heeft (want eet ook niks), zegt ze "nee, nu niet, misschien straks" :? Daar kan ik dus niets mee... lastig hoor dit.
  maandag 17 november 2014 @ 19:37:01 #162
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_146751760
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 16:25 schreef Susie het volgende:
Helaas koorts is weer terug :( 39.2 alweer. En als je vraagt of ze pijn in haar keel heeft (want eet ook niks), zegt ze "nee, nu niet, misschien straks" :? Daar kan ik dus niets mee... lastig hoor dit.
Even langs de huisarts? misschien?
Of wacht je het nog even af
Rayen 2½ jaar!
pi_146751796
Lastig susie, vaak loopt het over de dag ook wel op. Hopelijk trekt het toch blijvend weg morgen!
  maandag 17 november 2014 @ 21:15:25 #164
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_146755827
Ik wacht het nog af. "Ze" zeggen dat je na 3 dagen koorts beter even kan bellen en uiteraard naar je kind moet kijken. Ze was vanmiddag ondanks de koorts toch in om te puzzelen en te spelen, dus tja.
Ze heeft in ieder geval en half broodje op en 1 glas drinken. Drinken is belangrijk las ik, dus flink aan lopen bieden. We zullen zien.
Ik heb morgen geen afspraken in de agenda staan, anders ben ik zo (hooguit 45 minuten) weer thuis.
pi_146757127
Herkenbaar idd wat je zegt df. Mijn oudste wacht tot ze zeker weet dat ze iets kan en dan doet ze het ook ineens goed. Waar andere kindjes al bezig waren met zichzelf optrekken, los gaan staan of aan een handje stapen deed de mijne helemaal niks :') tot zr op een dag ineens naar t andere eind van de kamer liep :') like wtf :D mn jongste zoekt juist meer de frustratie, constant proberen en nog es proberen. Het lichtknopje... ze kon er niet bij, gewoon lengte, niks aan te doen, en toch élke dag meermaals proberen of ze er al bij kon :X
pi_146757650
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 21:42 schreef mignonne het volgende:
Herkenbaar idd wat je zegt df. Mijn oudste wacht tot ze zeker weet dat ze iets kan en dan doet ze het ook ineens goed. Waar andere kindjes al bezig waren met zichzelf optrekken, los gaan staan of aan een handje stapen deed de mijne helemaal niks :') tot zr op een dag ineens naar t andere eind van de kamer liep :') like wtf :D mn jongste zoekt juist meer de frustratie, constant proberen en nog es proberen. Het lichtknopje... ze kon er niet bij, gewoon lengte, niks aan te doen, en toch élke dag meermaals proberen of ze er al bij kon :X
Mijnes is zoals jouw jongste :D. Zo vaak heb ik de neiging moeten onderdrukken om speelgoed op te bergen om al die frustratie en woede simpelweg te voorkomen.. Maar ja, dat leert zo lastig :'). En dan opeens lukt het wel of zegt meneer heel rustig: nee, dat gaat niet. Geeft niet. Mama wil helpen? O+

KZ, I. praat alleen als hij zich op zijn gemak voelt. Soms kan dat heel goed gaan in een andere omgeving, ligt net aan de persoon. Maar meestal kijkt hij dan meer de kat uit de boom.

Het gaat nog steeds goed zonder speen! Enige side-effect is dat hij wat eerder wakker is, zo rond zessen ipv zeven uur. Maar inslapen gaat zonder problemen, vandaag ook op het KDV. Als hij midden in de nacht wakker wordt is het wel lastiger (maar dan wil hij ook eigenlijk bij ons in bed en dat mag niet altijd, dus huilen). Hoewel dat ook met speen vaak zo was :P.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_146758533
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 21:24 schreef Clubsoda het volgende:
Hier is de k dus een groot struikelblok. En de 'ng' ('it hebt hommer mama!') en 'sp' gaan ook niet, die laatste wordt een 'ft'. Voltooid deelwoorden gaan nog niet altijd goed inderdaad en persoonlijk voornaamwoorden ook niet. We zijn nu bezig met het verschil tussen hij en zij oefenen maar dat is erg moeilijk nog. En hem en haar en jou is nog lastiger. En alles wat een tijdsaanduiding is, is vanmorgen. Varierend van 'vanmorgen toen ik een baby was', via 'vanmorgen wil ik sokken aan in bed' tot 'vanmorgen ga ik naar opa en oma'. Ik vind het verwarrend :+

Oh, en Kyara, M fietst ook absoluut niet op een driewieler hoor, laat staan op een echte fiets. Sterker nog, opa heeft op hoop van zegen het derde wiel van de wishbonebike gehaald vanmiddag. Ik vermoed zomaar dat ie er snel weer op zit ;)
Dit deel is heel herkenbaar! Hier is alles 'morgen'. Morgen ben ik bij bakker 'eweest! :D

En discussies over onregelmatige werkwoorden.

I: Hij heeft gevliegd!
Mama: Oh, heeft hij gevlogen?
I: Nee mama, moet toch vliegen?! (Hij rolt nog net niet met zijn ogen, maar zegt wel vaak erachteraan: Dat is raar!)
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_146758858
:D Wij hadden precies hetzelfde een tijdje terug!

"De vogel is weggevloogd!"
"Oh, is hij weggevlogen?" (zie ons een pedagogisch correct zijn he? :+ )
*stilte* "Hij is weggevloogd" :Y

Einde discussie :+

En alles is inderdaad ook een tijdje morgen geweest, maar nu is het verder gespecificeerd naar het veel duidelijkere 'vanmorgen' ^O^
pi_146758890
:D

Susie, beterschap voor je meisje!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_146759213
Susie beterschap!

Otje stoeit lekker met verleden tijd maar merkt het nog niet bewust op als ik een woord anders uitspreek dan zij. Wel weigert ze stug "muts" te zeggen, "capuchon" en "hoed" zijn mooiere woorden en vindt ze het veel leuker om "assisteren" te zeggen dan "helpen".

Kennen jullie die mop van die peuter die twee nachten goed sliep? Die haalde dat de nachten erop ruimschoots in. :') :O

pi_146759330
pi_146798685
Ik plaatste duidelijk de topickiller.

Mijn mini dacht de dag goed te beginnen en at een lik Luuf. }:|
  woensdag 19 november 2014 @ 08:44:05 #173
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_146799392
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 07:25 schreef _Ophelia_ het volgende:

:o
Nou veel meer kan er niet mis gaan vandaag dan :+
Rayen 2½ jaar!
pi_146799754
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 07:25 schreef _Ophelia_ het volgende:

:o :D
dat doet ie waarschijnlijk meer 1 keer :') *sterk spul eh...*
pi_146800023
Luc klets echt overal de oren van je kop. Hij praat schijnbaar net zoveel als dat ik vroeger deed. Ik/jij/mij etc gaat goed, net zoals verleden tijd en voltooiddeelwoorden. Zijn uitspraak kan nog wel wat beter, maar ja hij is ook pas net 2 dus dat zal nog wel wat tijd nodig hebben. Gisteren had hij zo'n lange zin, met 18 woorden, ik viel bijna van mijn stoel. Hij praat ook echt alles & iedereen na. Op het KDV worden ze er soms gek van :D

Haha die blender opmerking _O-
pi_146801272
Wauw Luc!! _O_

Ophelia :o

Wij hebben opeens te maken met een doodsbange peuter. Hij is ervan overtuigd dat er een monster in zijn bed zit en was gisteravond echt panisch :'(. Wegjagen lukte niet, erover praten ging redelijk tot we weer een poging deden om hem in zijn bed te leggen. Bij hem blijven was niet genoeg om hem te kalmeren. Voorgesteld om matras op de grond te leggen, zodat hij daar kon slapen, maar dat wilde hij ook niet. Hij had wel bij papa en mama in bed willen slapen, maar dat vonden wij eigenlijk geen optie/ oplossing. Want dan zouden we hem toch omleggen naar zijn eigen bed als hij sliep en daar wordt hij misschien nog wel banger van. Hebben jullie nog andere tips?

Hij heeft al knuffels in zijn bed en had zelf bedacht dat zijn uil het monster weg kon jagen door met zijn vleugels te wapperen. En blijkbaar hielpen de babyfoonmuziekjes ook wel om het monster weg te krijgen, maar toch wilde hij echt-echt-echt niet in zijn bed. Hij slaapt nog in een ledikantje en wilde dan wel slapen in een groter bed, maar dat staat er ook niet van vandaag op morgen.

Het was zo sneu om hem zo bang te zien.. Uiteindelijk sliep hij rond 21 uur, na ruim een uur praten en troosten.
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 19 november 2014 @ 11:32:12 #177
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_146802867
Oh, wat naar Phaidra. Wel herkenbaar helaas... Gelukkig gaat het nu wat beter. S. is bang voor tijgers en krokodillen. Wat hier helpt is "bellen" met de dierentuin om te zeggen dat ze de hokken goed dicht moeten doen en de wetenschap dat de politie komt als er onverhoopt een tijger of krokodil uit de dierentuin ontsnapt.
Oude (on)bekende.
  woensdag 19 november 2014 @ 11:55:55 #178
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_146803650
Oh my, luuf :Y) :D

Wat sneu Phaidra. Misschien een nachtlampje? Anouk heeft een lampje van Winnie the Pooh (niet zo een die in het stopcontact moet). Maar wellicht heb je dat al? Ik zou het niet weten eigenlijk.
Hier zegt ze wel eens dat Swieber ( van Dora ja :') ) eraan komt en die jaag ik weg.
pi_146804249
Klein nachtlampje hebben we al, gister ook nog een ander klein lampje aangehad en/of licht in de gang. Maar dat hielp helaas ook niks.

Ik had al gevraagd of het monster niet in zijn eigen bedje kon slapen (een blauw bedje volgens peuter), maar daar luisterde hij blijkbaar niet naar :').

De herkenning is wel fijn! Hij was af en toe wel wat bang voor monsters, maar niet zo erg. Misschien toch ook een link met het speentje? Dat hij zich zonder speen minder zeker voelt ofzo..
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 19 november 2014 @ 12:39:37 #180
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_146804978
Anouk heeft een staande lamp in haar slaapkamer, oh wee als die niet aan staat als ze gaat slapen. Ook overdag :')
pi_146815242
;( ik zit er een beetje doorheen. Zolang we Roy entertainen zoals hij het Wilt gaat het gewoon fijn hier.
Maar ja dat kan gewoonweg niet altijd.
Hij word dan zo boos.
hij heeft me al 2keer gebeten van de week, 3x geslagen,2x brik van gezicht geslagen. Geknepen geschopt.
omdat hij in zijn stoel moest omdat we gaan eten.
omdat de luier verschoond moet worden.
of omdat we niet de hele tijd op de wc kunnen blijven zitten.

p werkt langere dagen nu door drukte op het werk. En is pas thuis vlak voor bedtijd van Roy.
pittig. En de hulp was er vandaag niet jammer genoeg had nu heel graag wat tips en handvaten gehad.

phaidra naar van dat Monster zeg.
Susie hoe is het met Anouk?
pi_146819750
Wat zwaar. Ik herken delen wel van slechte boze dagen hier, maar dan met een van 3, toch minder groot en sterk.
  woensdag 19 november 2014 @ 20:22:37 #183
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_146820087
Snap dat je er doorheen zit Bar :*

Anouk was gisteren weer koortsvrij, maar evengoed een baggernacht. Tot over 1 ieder half uur er wel naartoe geweest omdat ze lag te huilen. En niets zeggen. Pas kwart over 1 wilde ze een slokje water, toen niet meer gehoord (had dat dan ff om half 11 al gezegd :P ).
pi_146820515
Heel zwaar Bar, zeker met die lange dagen. Ik heb er ook dagen bij zitten dat ik de uren tel tot mijn vriend weer thuis is, terwijl hij rond 5 uur meestal thuis komt. Heel veel sterkte :*.

Anouk toch, slapen is toch veel fijner!
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 19 november 2014 @ 21:57:06 #185
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_146824344
Nou gelukkig is Anouk zonder koorts, ik hoop voor haarzelf en jullie dat ze vannacht wel lekker door slaapt.

Pfff monsters, ik zou ook geen oplossing weten. Vind het altijd zo zielig voor kindjes als ze bang zijn voor monsters en dergelijke. Daarom als Rayen een filmpje kijkt waar bijvoorbeeld een spookauto in voor komt (dan denk ik al waarom moet dat in kinderfilmpjes :{ ) Kom ik gelijk met mijn "commentaar" dat bestaat toch niet. En dan zegt hij zelf altijd "neee dat is alleen in filmpjes" (pff gelukkig en hopen dat het daarbij blijft ;) )

Jee Bar, ik zou voor minder er al doorheen zitten, dikke knuffel voor jou :*

Morgen trakteert Rayen op zijn peuterspeelzaal voor zijn verjaardag. Ik heb gewoon gekozen voor fruitspiesjes. (Er wordt altijd op zoveel snoep getrakteerd op die school, je houdt het niet voor mogelijk, soms een hele zak vol)
Afijn was ik er zo mee bezig om dat leuk te presenteren, had leuke lange prikkers met een sterretje erop gevonden en een belletje eraan vast.
Ben ik helemaal wat vergeten te kopen voor de "juffen" |:( :@
Typisch weer wat voor mij :@ Nou ja ze zullen het wel overleven, een keer zonder iets, met al die kinderverjaardagen.
Rayen 2½ jaar!
pi_146824955
Ik geef ze een traktatie,koop niks aparts voor ze.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 19 november 2014 @ 22:12:36 #187
147316 crew  DJMO
#trut
pi_146825022
De leidsters op de psz van Geert doen gewoon met de kinderen mee qua traktatie. Die willen niet eens dat er voor hen iets aparts wordt gekocht ;)

Susie & Bar :*

en spoken .. hier gelukkig nog niet meegemaakt

woensdag 19 november 2014 @ 22:23:30 #188
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_146825507
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 22:12 schreef DJMO het volgende:

en spoken .. hier gelukkig nog niet meegemaakt
hier wel....ze wees ook een keer naar de trap, dat daar een spookje was. en bij mn nicht was een "klein spookje", ze heeft het wel vaker over spoken. Ik ga dr maar gewoon in mee, ze hoeft er niet bang voor te zijn. ik vind het wel erg apart, want ja, is het nou echt, of fantasie? Blijft lastig. Ik kan niet zeggen dat ze er niet zijn, want zij 'ziet' blijkbaar wel iets vanuit haar beleving (of fantasie...)

Volgens mij heeft ze trouwens krentebaard.....fijn zo'n psz. Morgen ff naar de dokter...

Bar, wat een heftige dag zeg. En dan kan je gewoon rustig blijven? Ik zou denk ik compleet uit mn plaat gaan....(geen verwijt of wat dan ook, begrijp me niet verkeerd ajb)
pi_146826022
quote:
1s.gif Op maandag 17 november 2014 22:12 schreef Phaidra het volgende:

I: Nee mama, moet toch vliegen?! (Hij rolt nog net niet met zijn ogen, maar zegt wel vaak erachteraan: Dat is raar!)
Ik hoor mijn kind hier uit. Hij zegt dat ook heel vaak. Ik verheug me erop dat ze het straks in koor zeggen ;)

Bar, dat klinkt heel pittig. Sterkte!

Phaidra lastig zulke angsten. Bij onze grote hielp idd wegjagen of vertellen, dat zijn knuffels hem beschermen enzo. Hebben jullie nog ergens een matras van een groot bed? Zou hij daar dan wel op willen slapen?

[ Bericht 15% gewijzigd door Tinuviel op 19-11-2014 22:41:17 ]
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_146827459
quote:
0s.gif [b]Op woensdag 19 november 2014 22:23 schreef PureEvil het volgende:[/

Bar, wat een heftige dag zeg. En dan kan je gewoon rustig blijven? Ik zou denk ik compleet uit mn plaat gaan....(geen verwijt of wat dan ook, begrijp me niet verkeerd ajb)
ik kan lang rustig blijven,maar er zijn ook dagen als ik bv moe ben of rot dag heb,dan kan ik minder verdragen minder hebben.
En dan reageer ik soms echt heftig.
Maar grotendeels blijf ik rustig. De emotie komt er wel,uit maar als Roy op bed ligt.
pi_146833337
Wij hadden laatst ook een monster op het toilet....en eerder al onder zijn bed, ik ben er ook een beetje radeloos ..wij hebben antimonsterspray geprobeerd, een hele hoorde knuffels ter bescherming in en rond het bed, soms ga ik kijken en zeg dat ik een piepklein monstertje gezien heb dat zelfs heel erg bang is, en laatst heb ik het monster een nacht in mijn eigen bed laten slapen en was het de volgende dag ontsnapt toen ik net de voordeur iets te lang had opengelaten...ik probeer er meestal een verhaal van te maken, maar nog steeds is hij af en toe bang als hij alleen naar toilet moet, of ergens iets wil pakken waar nog geen licht brandt, dus ik weet eigenlijk niet zo goed wat beter is, zeggen dat geen monsters bestaan of in zijn verhaal mee te gaan en het minder erg maken, door te zeggen dat het wel een heel schattig monstertje is wat ik heb gezien.
pi_146835533
Oh Bar heel herkenbaar met kleuter. Het zuigt je zo leeg he? Op een gegeven moment heb je te weinig reserve om het op te kunnen vangen. Ik wilde dat ik tips had, maar wij zijn ook nog erg aan het zoeken. Als ik opgeladen ben dan ben ik heel rustig maar na drie van zulke dagen dan is het gewoon zo op. Een goede dag is als ze maar twee of drie keer mij of V slaat. En de bijna peuter kopieert het gedrag. Wij zijn nu aan het denken aan een trampoline zodat ze frustraties eruit kan springen en ze vindt springen ook leuk. Maar of het helpt? Sterkte met het er erdoorheen zitten :*
pi_146836390
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 10:44 schreef Solagratia het volgende:
Oh Bar heel herkenbaar met kleuter. Het zuigt je zo leeg he? Op een gegeven moment heb je te weinig reserve om het op te kunnen vangen. Ik wilde dat ik tips had, maar wij zijn ook nog erg aan het zoeken. Als ik opgeladen ben dan ben ik heel rustig maar na drie van zulke dagen dan is het gewoon zo op. Een goede dag is als ze maar twee of drie keer mij of V slaat. En de bijna peuter kopieert het gedrag. Wij zijn nu aan het denken aan een trampoline zodat ze frustraties eruit kan springen en ze vindt springen ook leuk. Maar of het helpt? Sterkte met het er erdoorheen zitten :*
springen haalt hier alleen de ergste drukke eraf.

wij hebben voor frustraties een gooidoos.
pi_146837851
Een gooidoos is een doos met spullen waar hij mee mag gooien? Wij overwegen ook een bokszak. Maar daar ben ik nog niet helemaal enthousiast over, want ik wil haar niet stimuleren om te slaan. Hebben jullie daar misschien ervaring mee?
pi_146839761
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 10:44 schreef Solagratia het volgende:
Een goede dag is als ze maar twee of drie keer mij of V slaat.
Precies dat. Alleen dan over ons en haar babybroertje.
pi_146839857
Jullie zijn snel!

Ophelia, hopelijk heeft ze geen last gehad??

Phaidra hier ook een periode van Monsters. Ze sliep wel af en toe in ons bed of met licht aan in haar kamer. En handjes vast houden tot ze sliep.
Ze is nu bang voor de draag bij mike de ridder. Ik heb uitgelegd dat het een lieve draakje is maar het tv moet uit als het komt want eng!

Bar lastig zo :*

TJ heb je een foto?? ik heb geen idee wat je bedoeld met je fruit traktatie :? :9
pi_146841985
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 12:19 schreef Solagratia het volgende:
Een gooidoos is een doos met spullen waar hij mee mag gooien? Wij overwegen ook een bokszak. Maar daar ben ik nog niet helemaal enthousiast over, want ik wil haar niet stimuleren om te slaan. Hebben jullie daar misschien ervaring mee?
de gooidoos is een doos vol zachte ballen en blokken en die komt alleen tevoorschijn als Roy uit frustratie met zijn speelgoed bewust moet gooien.
met de spullen uit de gooidoos mag Roy dan wel gooien. Tot hij ermee klaar is dan ruimen we het samen op en zetten de doos weer weg.

weten jullie de reden waarom ze gaat slaan?
  donderdag 20 november 2014 @ 15:51:25 #198
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_146843618
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 13:42 schreef bitterend het volgende:

TJ heb je een foto?? ik heb geen idee wat je bedoeld met je fruit traktatie :? :9
Nee net geen foto van zijn traktatie gemaakt.
Maar zeg maar hele lange sateprikkers en daar zat bovenop een sterretje met een belletje (gekocht bij een prijsmepper, kan ff niet op de naam komen)
En daaraan, een blokje kaas, een worstje, een druifje, een snoeptomaatje en een aardbei.
Simpel eigenlijk ;)
Rayen 2½ jaar!
  donderdag 20 november 2014 @ 18:57:44 #199
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_146848602
TJ nog gefeliciteerd met je peuter! *O* Zie net dat het gisteren was :@
  donderdag 20 november 2014 @ 19:07:33 #200
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_146848919
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 18:57 schreef Susie het volgende:
TJ nog gefeliciteerd met je peuter! *O* Zie net dat het gisteren was :@
Dankjewel hoor !
Nou hoef je niet rood voor te worden ;) ik lees hier elke dag mee maar ik vergeet zeker verjaardagen en ook vaak zit ik te peinzen hoe oud de kids van een bericht ook weer zijn.
Ik heb een geheugen als een zeef wat dat betreft :+
Rayen 2½ jaar!
pi_146851210
Gefeliciteerd!! en leuke idee van de kaas sate prik :9
pi_146852504
TJ gefeliciteerd met je peuter !! :*

Wat rot van die angsten Phaidra.

Anouk weer beter ?

Bar sterkte :*
  donderdag 20 november 2014 @ 21:15:40 #203
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_146853032
Anouk is weer helemaal Anouk ;)
pi_146853572
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 21:15 schreef Susie het volgende:
Anouk is weer helemaal Anouk ;)
^O^
pi_146854244
TJ gefeliciteerd! *G*

Bar :*

En fijn dat Anouk weer helemaal Anouk is!
pi_146856726
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 10:30 schreef Phaidra het volgende:
Wauw Luc!! _O_

Ophelia :o

Wij hebben opeens te maken met een doodsbange peuter. Hij is ervan overtuigd dat er een monster in zijn bed zit en was gisteravond echt panisch :'(. Wegjagen lukte niet, erover praten ging redelijk tot we weer een poging deden om hem in zijn bed te leggen. Bij hem blijven was niet genoeg om hem te kalmeren. Voorgesteld om matras op de grond te leggen, zodat hij daar kon slapen, maar dat wilde hij ook niet. Hij had wel bij papa en mama in bed willen slapen, maar dat vonden wij eigenlijk geen optie/ oplossing. Want dan zouden we hem toch omleggen naar zijn eigen bed als hij sliep en daar wordt hij misschien nog wel banger van. Hebben jullie nog andere tips?

Hij heeft al knuffels in zijn bed en had zelf bedacht dat zijn uil het monster weg kon jagen door met zijn vleugels te wapperen. En blijkbaar hielpen de babyfoonmuziekjes ook wel om het monster weg te krijgen, maar toch wilde hij echt-echt-echt niet in zijn bed. Hij slaapt nog in een ledikantje en wilde dan wel slapen in een groter bed, maar dat staat er ook niet van vandaag op morgen.

Het was zo sneu om hem zo bang te zien.. Uiteindelijk sliep hij rond 21 uur, na ruim een uur praten en troosten.
Boekjes lezen over bang zijn in het donker helpen hier goed. En we sturen monsters altijd naar hun mama :+ helpt ook vaak!
pi_146860798
Gefeliciteerd TJ met je peuter!
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_146862523
Tj gefeliciteerd
Spees welkom
Vanyel/sola/bar zwaar voor jullie maar geen tips helaas.

Dank u sinterklaas
pi_146865861
Phaidra, angst is lastig.. Bij Chris hielp een lampje wel, bij Daan de sterren van de babyfoon. Maar die waren niet zo bang. Hopelijk is het een korte fase.

TJ nog gefeliciteerd :@

FR, dat is ook een leuk cadeautje!
  vrijdag 21 november 2014 @ 16:40:47 #210
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_146872601
Ventje is nu 3 jaar en 4 maanden en is is opeens geen land meer met hem te bezeilen. Huilen om het minste of geringste, idem met boos worden. Bijna niets eten op een dag en enorm de grenzen opzoeken. Aan- en uitkleden, naar bed brengen, alles gaat even moeizaam. Het lijkt wel een ander kind. Herkenbaar?
pi_146873195
Hier is het ook even wat minder. De gastouder klaagde al dat de oren zoek zijn...
pi_146875917
Ze worden schoolrijp ik merk het ook aan Ean.
pi_146881248
Wat een lieve foto f_r !
pi_146902018
A. speelt ook anders. Hij gaat nu zelf boekjes lezen/voorlezen, ipv dat de trein gewoon rondjes rijdt op het spoor komen er hele verhalen bij kijken, en hij bedenkt zelf liedjes...

Met de duplo wordt ook vanalles gebouwd, het gaat echt weer hard ineens...
pi_146904186
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 16:40 schreef Aventura het volgende:
Ventje is nu 3 jaar en 4 maanden en is is opeens geen land meer met hem te bezeilen. Huilen om het minste of geringste, idem met boos worden. Bijna niets eten op een dag en enorm de grenzen opzoeken. Aan- en uitkleden, naar bed brengen, alles gaat even moeizaam. Het lijkt wel een ander kind. Herkenbaar?
oh ja, hier vooral overduidelijk nephuilen, omdat iets niet lukt of hij zijn zin niet krijgt, eten was hier een periode ook heel weinig, nu gaat het weer ietsje beter, en bij het aan en uitkleden niet meewerken is bijna standaard, dan gaat hij zich verstoppen, of steeds weer weglopen en natuurlijk precies dan wanneer je haast hebt, of bij het tandenpoetsen net het hoofd zo draaien dat je niet makkelijk bij kunt,

met aan en uitkleden heb ik hem verteld dat hij dat het liefst zelfs moet kunnen, wanneer hij naar de basisschool wil, ik leg nu alles op tijd klaar en laat hem een beetje aanklooien, heb hem gezegd waarop hij moet letten en een paar trucjes laten zien....nu ja soms heeft hij dan na 5 minuten zijn onderbroek en de sokken aan en is met zijn armen verstrikt in het hemdje....

ik probeer duidelijk en consequent te zijn en hoop dat zich dat op gegeven moment ook uitbetaald

maar misschien is niet alleen de leeftijd, maar ook het Sinterklaasgedoe van invloed?
pi_146913935
Pfff hier ook even een kindje wat de kluts kwijt is (denk ik).

Ze is woensdagochtend met haar vader naar monkeytown geweest. Bij terugkomst viel ze op schoot bij me in slaap :? Achteraf bleek waarom. Want na een uur slapen in haar bed (wat ze dus nooit meer doet, omdat ze dat niet meer wil) zat ze ziek op de bank en heeft een paar keer overgegeven.
De volgende dag weer oké, maar einde van de dag huilde ze steeds omdat ze hoofdpijn had. Ze wilde ook gelijk naar bed en niet meer in bad. Wat ze heerlijk vindt.
Gisteravond weer, maar toen moest ze van mij wel in bad (gaat zo stinken anders hè :P ) en heeft ze uiteindelijk de nacht bij mij geslapen.

Vanmorgen heerlijk gespeeld thuis en rond 14.00 even naar het lokale winkelcentrum voor een boodschap en ik wist dat er een sinterklaasfeest was. Bewust niks gezegd want dan kan ze zich al een dag van tevoren druk gaan maken.
Ze was nieuwsgierig toen ze de geluiden hoorde, maar eenmaal daar was het brullen. Ze vond het doodeng! -O- dikke tranen en in mijn hand knijpen en haar hoofd wegdraaien.

Terwijl er achter haar haar zusje zat te stuiteren 'piet! Piet! Sintklaas!'
Eenmaal in de winkel nog even erover gehad en toen zei ze dat ze bang was dat zwarte piet haar op zou eten :?
Uitgelegd dat zwarte piet ook een mens is en dat die elkaar toch niet opeten? Maar ik vraag me af of ze er iets mee kon.

Ik baal daar dan zo van hè. Om me heen zie ik allemaal enthousiaste kinderen die staan te dansen en te zingen en mijn gup duikt in elkaar en gaat huilen. Ze raakt er compleet van van slag.
Als een piet tegen haar ging praten ging ze gewoon stoïcijns de andere kant op kijken. En ook nergens op reageren, ook niet op mij.

Het is een heel bijdehand kind, maar wat dit soort dingen betreft (en ook minder groot), zou ik het toch fijn vinden als ze onbezorgd kan genieten.

Ik heb al eerder hoogsensitiviteit vermoed, en dit versterkt het alleen maar -O-
pi_146914197
Iedere dag in bad?
No way hier. Hooguit 2 keer per week. En maximaal 1 keer per week haren wassen.
Haha!
En bang voor Sinterklaas/zwarte piet: ja, dat kan ik me van mijzelf nog heel goed herinneren. En ik ben niet hoog sensitief oid. Mijn dochter van drie heeft dat ook. In mijn ogen een goed ontwikkelde gave om te kunnen fantaseren. :)
Make my day!
pi_146915318
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2014 23:47 schreef agter het volgende:
Iedere dag in bad?
No way hier. Hooguit 2 keer per week. En maximaal 1 keer per week haren wassen.
Haha!
Hier om de dag om soms 2 dagen niet.
Maar bijna altijd om de dag. Haren wassen idd ook 1x per week.
pi_146915531
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 17:11 schreef laiveneertiekje het volgende:
A. speelt ook anders. Hij gaat nu zelf boekjes lezen/voorlezen, ipv dat de trein gewoon rondjes rijdt op het spoor komen er hele verhalen bij kijken, en hij bedenkt zelf liedjes...

Met de duplo wordt ook vanalles gebouwd, het gaat echt weer hard ineens...
Luc doet dat ook. Vooral de verhalen, liedjes & boekje voorlezen. Hij verzint de grappigste dingen O+

Ik ben vandaag bij mijn ouders en ik zat samen met mijn moeder en Luc in de auto en hij heeft 15 min lang allemaal zelf verzonnen liedjes (op bestaande melodieën) zitten zingen

Luc is ook gevoelig voor veel dingen. Mij heeft het boek temperamentvolle kinderen heel erg geholpen. Ik zou uit mezelf kinderen niet zo opvoeden (mede door mijn eigen opvoeding) maar het boek was pijnlijk herkenbaar en ik heb echt zitten huilen :@ bij sommige stukken omdat ik mijzelf er zo in herkende (en hoe mijn ouders daar "verkeerd" mee omgingen) Maar ik pas nu sommige tips bij Luc ook toe en het gaat zoveel beter. En door het boek begrijp ik Luc ook veel beter. (En mijzelf :D)
  zondag 23 november 2014 @ 08:20:20 #220
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_146919473
Bedankt voor alle felicitaties :W
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 23:38 schreef danic het volgende:

Ik baal daar dan zo van hè. Om me heen zie ik allemaal enthousiaste kinderen die staan te dansen en te zingen en mijn gup duikt in elkaar en gaat huilen. Ze raakt er compleet van van slag.
Als een piet tegen haar ging praten ging ze gewoon stoïcijns de andere kant op kijken. En ook nergens op reageren, ook niet op mij.

Ha hier nog zo één :Y
Huilen doet hij nog niet, maar hij draait gewoon zijn hoofd om en zegt niets meer of als we zwarte piet tegenkomen als hij op zijn loopfiets zit dan gaat hij er gewoon vandoor :+

Laatst zijn we wel in het "pietenhuis" geweest hier in de stad. Heel leuk heel het gemeentehuis is ingericht als Piet en Sinterklaashuis.
Dit had ik vantevoren wel gezegd dat we daar naartoe gingen. Het was eigenlijk best wel zielig.
Rayen steeds zielig zeggen, terwijl we op de fiets daarnaartoe gingen, Mama, rij maar door ik vind het niet leuk.
Eenmaal binnen duurde het nog effe voordat hij "ontdooit" was, maar daarna ging het goed.
Heeft hij in de "keuken" van de pieten ook nog pepernoten gebakken (net alsof dan)
Hij heeft altijd even tijd nodig om te "ontdooien" noem ik het maar.

Misschien heeft ze meer tijd nodig om ook te "ontdooien". Maar ik kan me je gevoel van "balen" wel voorstellen.
Heb ik ook altijd als rayen helemaal in me duikt en zijn armen voor zijn ogen slaat. Dan denk ik toe nou :{ ;)
Maar ja het is niet anders.
Rayen 2½ jaar!
pi_146919482
Danic, niet gelijk panieken hoor. Ik zie het best wel vaker gebeuren dan een kind rond de 2/3 jaar wat meer teruggetrokken en gevoeliger wordt, soms best wel extreem ook. Mijn oudste, een neefje, en meer. Andere peuters gaan juist helemaal los. Ze ontwikkelen zich verder, en op die leeftijd is de wereld steeds groter. Sommigen kunnen dat niet zo snel aan, en slaan even dicht. Chris werd vanaf 3,5 opeens weer beter, en nu bij 7 jaar is hij nog steeds rustig. Maar als ik hem vergelijk met zijn klasgenootjes is dat wel normaal qua karakter.
pi_146919591
quote:
1s.gif Op zondag 23 november 2014 00:30 schreef Skoap het volgende:

[..]

Luc doet dat ook. Vooral de verhalen, liedjes & boekje voorlezen. Hij verzint de grappigste dingen O+

Ik ben vandaag bij mijn ouders en ik zat samen met mijn moeder en Luc in de auto en hij heeft 15 min lang allemaal zelf verzonnen liedjes (op bestaande melodieën) zitten zingen

Luc is ook gevoelig voor veel dingen. Mij heeft het boek temperamentvolle kinderen heel erg geholpen. Ik zou uit mezelf kinderen niet zo opvoeden (mede door mijn eigen opvoeding) maar het boek was pijnlijk herkenbaar en ik heb echt zitten huilen :@ bij sommige stukken omdat ik mijzelf er zo in herkende (en hoe mijn ouders daar "verkeerd" mee omgingen) Maar ik pas nu sommige tips bij Luc ook toe en het gaat zoveel beter. En door het boek begrijp ik Luc ook veel beter. (En mijzelf :D)
Bedoel je het boek van Eva Bronsveld? Ik heb haar blog gelezen en ik viel echt achterover van verbazing want het was echt woord voor woord mijn kind wat ze beschreef. (hier staat een algemeen stukje en dan heeft ze nog wat blogs waarin ze de karaktereigenschappen wat dieper uitwerkt). Het heeft mij ook enorm geholpen om aan de ene dat hyperactieve, stuiterige en onhoudbaar nieuwsgierige en aan de andere kant het voorzichtige, terughoudende en angstige van M te kunnen snappen. Het voelde voor mij heel tegenstrijdig maar ik snap nu beter hoe dat samen gaat. En ik herken mezelf er ook erg in ;) Met het boek ben ik nog bezig maar dat vind ik ook fijn.

Danic, ik herken je teleurstelling. Je gunt je kind onbezorgheid en dat lukt niet. Ik probeer altijd ervoor te waken om die teleurstelling te veel te laten zien, want juist zo'n opmerkzaam en gevoelig kind pikt dat weer op en de kans is groot dat ze zich dan schuldig gaan voelen. En dat wil ik niet, mijn kind is goed zoals hij is, óók als dat anders is dan ik me had voorgesteld. Ik denk dat de peuterleeftijd sowieso een leeftijd is vol angsten, en dat veel dingen ook weer makkelijker gaan als ze ouder worden. Wat hier goed werkt is ook op mijn eigen stemming en gemoedstoestand letten. Als ik ontspannen naar uitstapjes ga, dan pikt M dát op en dan komt hij vanzelf los en geniet hij meer. Maar het blijft soms een moeilijk balans tussen wat we wel en niet doen en of ik hem wel of niet een drempeltje over moet helpen.

Wij gaan woensdag bijvoorbeeld naar Sinterklaas op het werk van mij lief. M vindt sinterklaas leuk en niet eng, maar ik ben er nu al wel mee bezig hoe we dat aanpakken. Rustige ochtend ervan maken, hem voorbereiden op wat we gaan doen enzo. Er heeft vorige week al een lieve collega bij ons gegeten, zodat M straks nog een vertrouwd gezicht heeft (dat was het idee van mijn lief trouwens, ik vond het zo tof ze zo meedenkt O+ ) Maar ik hou er wel rekening mee dat hij er geen bal aan vindt. Is ook niet erg trouwens, dan gaat het vast volgend jaar beter,
pi_146919667
@clubsoda: inderdaad! Dat boek.
pi_146923019
Bedankt voor jullie reacties. 'Balen' is misschien ook niet het goede woord. Het is niet zo dat ze van mij 'moet' genieten. Maar ik zou haar inderdaad zo graag een beetje onbezorgder willen maken.

Zoals Clubsoda M omschrijft, dat is in een notendop exact Eva. Stuiteren en heel nieuwsgierig, maar aan de andere kant heel onzeker en angstig.
Ze heeft een hele goede fantasie ontwikkeling. Dat heb ik al met meer dingen gemerkt. Ze kan zich ook heel erg goed inleven. Ze heeft al met meerdere tekenfilms zitten mee-huilen omdat ze het zo zielig vond (dat knorretje kwijt was, dat pim en pom verdwaalden in het bos).
Veel familie en vrienden zeggen ook dat ze nooit baby is geweest. Ze ontwikkelde zich motorisch zo bizar snel. En je merkte dat dat koppie erin meeging. Ze lijkt echt een oude ziel te hebben (zo zeg je dat toch?)

Gisteren als ze dan op afstand de muziek en de feestelijke hoort, dan is ze heel enthousiast en zei ze zelfs dat ik moest doorlopen 'want ze was nieuwsgierig'. Maar eenmaal aan de rand van het feestgedruis, slaat ze helemaal dicht.
Ik moest me echt inhouden om niet met haar mee te huilen.
En ook dat heb ik al wel eens stilletjes gedaan. Terwijl ze op schoot zat en heel haar klas met ouders liedjes aan het zingen was zat ik stilletjes tranen weg te vegen en wel mee te zingen, terwijl zij moest huilen. Dan probeer ik haar op haar gemak te stellen door mee te zingen en 'gewoon' te doen. Maar het lijkt niks te helpen.

Als ik er aan denk ga ik dat boek eens opzoeken in de bieb.
  zondag 23 november 2014 @ 14:14:15 #225
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_146924979
Gister Sinterklaas gevierd op het werk van mijn man. M vindt het heel spannend, maar wel leuk spannend. Hij is meer een observeerder die alles van een afstandje bekijkt en wel mee wil doen maar het niet altijd durft. Soms gaat het te druk en te ruw (springen en zo) en dan blijft hij liever op een afstandje. Maar Sinterklaas een handje geven dat was geen probleem. Hij snapte alleen de microfoon niet helemaal die sinterklaas voor hem hield om iets te zeggen. Dus hij gaf er maar een kusje op.

Overigens herken is]k het lichtelijke gevoel van teleurstelling wel. Ik vind het bij M ook vaak erg sneu om te zien dat hij wel wil maar niet goed durft. Als hij liever aan de kant zit om toe te kijken dan is dan natuurlijk geen probleem maar het lijkt er zo op dat hij vaak wel mee wil doen maar nog een beetje de sociale vaardigheden en het lef mist om daar wat mee te doen.
pi_146925537
Naar dat boek ga ik ook eens zoeken.

Hier gisteren Sinterklaasviering van vriends werk gehad in Toverland. Ean kon 's morgens niet wachten om naar Sinterklaas te gaan maar eenmaal daar durfde ze niks. Zwarte piet was wegkruipen en ze durfde niet bij Sint in de buurt te komen. Zo sneu omdat ik zie dat ze wel graag wilt. Ze wees heel enthousiast naar de boomstammen en ik ben met haar in de rij gaan staan. Eenmaal boven wilde ze niet meer maar ik heb toch doorgezet. Wel een huilende Ean die de rest van de dag gezegd heeft dat ze nat geworden was.

Het cadeau moest bij opa en oma blijven :? maar vandaag is ze wel als Pietje verkleed.

Volgende week komt de Sint bij de familie van vriend ik verwacht een Ean die niks zegt en ik gok zelfs dat ze gaat huilen en ook ik huil dan een beetje mee.
pi_146946480
Ik begrijp jullie heel goed Danic, Kyara en f_r jullie willen gewoon het beste voor je kind. Net als elke ouder en daar hoort vreugde en levenslust bij en dat zien jullie duidelijk niet in de omschreven situaties.

Wij waren gisteren in de efteling voor de eerste keer voor ons allemaal. Het was superleuk. As zondag weer sinterklaasviering op mijn werk. Voor de zekerheid heb ik maar ingevuld, dat ze sint en piet eng vinden (je weet maar nooit). Maar tot nu toe lukte het iig wel aardig als wij erbij bleven.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_147025955
Wij hadden ean uitgelegd dat ze naar het Sinterklaasjournaal mocht kijken als de grote wijzer op boven stond op de 12 en de kleine wijzer op de 6.

Dat duurde wel erg lang volgens haar komt ze met de klok aan en houdt hem op zijn kop kijk hij staat bijna bovenaan op de 6. Wel slim gevonden van d'r

En ik ben weer zo blij dat ean en sac zo als wij nu weten gezond zijn. Had vandaag en gisteren een klas met kinderen tussen de 12 en 18 waarvan vele niet konden praten ed. Dan word je wel even wakker geschud.
pi_147036333
DL vindt de hele sint gebeuren niet zo boeiend..vandaag op het werk was het te druk voor dr..ze vond de pieten eng en de sint "een beetje saai" ze vonden het veel leuker bij mij aan mijn bureau te zitten kleuren :D
Eenmaal toen de cadeautjes werden uitgedeeld werd ze enthousiast :P Ik had gevraagd of ze de schoen wou zetten maar ze had er niet zo veel interesse in.
  woensdag 26 november 2014 @ 22:44:21 #230
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_147040214
Een van m'n laatste posts hier: Soneal is ook een kind dat zich ergens thuis moet voelen voor hij enthousiast gaat doen.
Wat ons in vreemde en drukke situaties wel helpt is zorgen dat we er vroeg zijn, als het nog rustig is, dan lijkt hij de omgeving meer als "eigen" te zien en zijn degenen die na hem binnenkomen de "nieuwelingen".
Of het is omdat het dan overzichtelijker voor hem is (hij hoeft de meute niet te scannen, ze druppelen immers een voor een binnen), of omdat hij zich dan koning van zijn territorium voelt weet ik niet, maar het helpt bij onze kat uit de boom kijker wel heel goed.
Maar het blijft een kat uit de boom kijker natuurlijk, aard van t beestje.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_147040358
danic, ik heb dat ook vaak gedacht bij Mex, hij vond ook nooit dat soort dingen leuk...en zijn zusje geniet volop van feesten,zingen,dansen enz.
Maar Mex vindt andere dingen gewoon heel leuk, als ik goed oplet zie ik hem daar ook intens van genieten. Zoals logeren bij opa en oma, bouwen met duplo of met grote jongens spelen.
En dan ineens ziet hij een breakdancevoorstelling en vindt hij dat geweldig O+
Komt echt goed!
pi_147066678
Die van mij kan heel stil enorm genieten. Maar je moet haar ( als vreemden dus) niet willen aanraken of zomaar op schoot nemen. Lekker kijken, luisteren, dansen.......................... op afstand. Ook als het mega druk is !

[ Bericht 26% gewijzigd door kleinzusje op 27-11-2014 21:49:01 ]
pi_147082080
haha KZ dat is met mijn jongste ook :Y
Echt hoe vaak ik niet tegen mensen zeg "laat haar maar" om moe van te worden. Laat haar toch lekker staan en op haar eigen gekozen afstand toekijken. Waar komt toch dat idee vandaan dat het pas leuk is als je vóóraan staat. Dat het pas leuk is als je bij sinterklaas op schoot zit of piet een handje geeft (ik noem maar wat). Ieder geniet op zn eigen manier van dingen, en voor sommige mensen zijn bepaalde dingen gewoon écht niet leuk. Geef je kind ook die ruimte om iets gewoon echt niet leuk te vinden.

Disclaimer... dit is absoluut niet bedoeld als kritiek! ik snap heel goed wat je bedoeld danic; het is meer bedoeld als iets wat me opvalt dat er door sommige mensen heel veel druk op bepaalde dingen gelegd wordt terwijl het kind er geen behoefte aan lijkt te hebben. Lekker zo laten denk ik dan.

Verder, Danic, ik kan zelf niet zoveel met dat soort termen of concepten als hoog-sensitief of weet ik het, maar das ieder voor zich. Het 'gevaar' ervan is dat je veel meer daar aan op gaat hangen dan eigenlijk nodig of terecht is. Ik merk het bij E. ook met haar coeliakie. Als ze eens buikpijn heeft of moe is of slecht slaapt of weet ik het, dan denk ik gelijk shit, wáár is het fout gegaan? Wanneer heeft ze iets verkeerds binnen gekregen, wát heb ik verkeerd gedaan. In detail je dag nalopen om dat allemaal na te gaan. En dan valt het kwartje weer, het kán, het hoeft niet daaraan te liggen. Alle kinderen hebben wel eens buikpijn of zijn moe, not to mention slapen slecht.
Ik zou met zo'n theorie doen waar je je prettig bij voelt, als het je helpt om je kind beter te snappen dan, grijp het vooral aan om er meer over te lezen. Als je zelf heel extravert bent en je kind heel introvert of andersom dan kan het best een grote brug zijn die je over moet. Als je behoefte hebt aan tips om met bepaalde situaties om te gaan dan is zo'n theorie/boek erg fijn en handig. Maar bedenk voor jezelf ook steeds hoeveel van Eva hoog-sensitief is en hoeveel gewoon peuter/kind; en daarbij, bedenk ook waar jij/je omgeving in mee kunt veren, maar ook waarin zij moet leren mee te veren. Als ze gevoelig is voor prikkels, dan niet alleen maar hoe jij die prikkels kunt reduceren, maar ook hoe zij zich er tegen kan 'wapenen', wat ze moet doen als het teveel wordt.

Nouja so much voor ongevraagd advies :') haha, maar dat is wat in me opkwam toen ik het las. Ik vind dat gewoon het lastigste aan opvoeden, hoeveel veer je als ouders mee (heel veel wat mij betreft) en hoeveel moet je je kind ook aanleren om zelf met situaties om te leren gaan.
  vrijdag 28 november 2014 @ 11:28:09 #234
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_147082135
Hier ook een gevoelig jongetje. Enerzijds heel mooi omdat hij alles heel intens beleeft, maar soms overweldigt de wereld hem ook en dan kruipt hij in zijn schulp. Hoe vrij hij zich voelt lijkt echt af te hangen van de sfeer / stemming van mensen. Als ik me ergens niet helemaal op mijn gemak voel, weet ik dat S zich ook niet zo snel open zal stellen. En als hier iemand op bezoek komt die stress heeft oid, dan merk ik dat ook aan S. Best lastig soms, maar juist dat gevoelige maakt hem ook zo puur O+
Oude (on)bekende.
  vrijdag 28 november 2014 @ 11:34:12 #235
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_147082313
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 11:25 schreef mignonne het volgende:
haha KZ dat is met mijn jongste ook :Y
Echt hoe vaak ik niet tegen mensen zeg "laat haar maar" om moe van te worden. Laat haar toch lekker staan en op haar eigen gekozen afstand toekijken. Waar komt toch dat idee vandaan dat het pas leuk is als je vóóraan staat. Dat het pas leuk is als je bij sinterklaas op schoot zit of piet een handje geeft (ik noem maar wat). Ieder geniet op zn eigen manier van dingen, en voor sommige mensen zijn bepaalde dingen gewoon écht niet leuk. Geef je kind ook die ruimte om iets gewoon echt niet leuk te vinden.
En dit! Als volwassen ben je geneigd in te vullen wat een kind leuk zou moeten vinden. Ik probeer dat zoveel mogelijk los te laten. En ik probeer mijn omgeving zover te krijgen :7 Mijn moeder kan namelijk echt teleurgesteld zijn omdat S iets niet leuk vindt wat hij in haar beleving wel leuk zou moeten vinden :X
Oude (on)bekende.
pi_147082352
oja, ik kan me ook zo aan mensen ergeren die hem optillen (hij haat het en het komt dan echt niet goed meer) of ze blijven maar aan hem trekken of gaan grappig in zijn zij prikken.
We kunnen dan net zo goed weg gaan, want voor hem en mij is het dan al niet leuk meer.
Maar dat zijn zusje zo spontaan is open geeft hem wel een goed voorbeeld, hij staat er nu ook meer voor open....lekker op zijn eigen manier.
pi_147084833
Hi! Meld!
Met mijn vandaag jarige peuter N.

Vandaag haar verjaardag een beetje gevierd in Ballorig. Zondag het echte feestje.
pi_147085195
:W AM, welkom hier
pi_147089608
Hai, ik kom me ook maar melden met een peuter. Helaas geen groot feest voor hem nu omdat zijn zus goed ziek is nu. Ik heb net al het bezoek afgebeld :(
pi_147091137
Ook (weer) welkom Olivia. Beterschap voor zus -O-
pi_147125883
AM en Olivia gefeliciteerd met jullie peuters en welkom!

Beterschap voor de zus van je peuter. Balen dat ze precies op verjaardag en verjaardagsweekend/ feestje van haar broer ziek is.

Vanavond was weer zo'n typische avond waarbij hij standaard zegt dat hij niet moe is en niet naar bed wil. Maar dan om 19 uur al diep in slaap zijn (is een uur eerder dan zijn standaard bedtijd). Hopelijk is hij niet een uur eerder wakker morgenochtend, 6 uur is al vroeg genoeg.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_147127130
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 11:25 schreef mignonne het volgende:
knip
Helemaal + 1 ^O^

Welkom nieuwe peuters *O*
Beterschap voor je meisje O
pi_147127178
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 11:35 schreef Troeta het volgende:
oja, ik kan me ook zo aan mensen ergeren die hem optillen (hij haat het en het komt dan echt niet goed meer) of ze blijven maar aan hem trekken of gaan grappig in zijn zij prikken.
We kunnen dan net zo goed weg gaan, want voor hem en mij is het dan al niet leuk meer.
Maar dat zijn zusje zo spontaan is open geeft hem wel een goed voorbeeld, hij staat er nu ook meer voor open....lekker op zijn eigen manier.
Ik heb hem stiekem wel even opgetild :@ O+
pi_147127304
Welkom nieuwe peuters :W

Tinu hier ook eentje om 7 uur in slaap viel! (aan de borst O+ ) dat gebeurt als je geen dutjes meer wil doen!
pi_147127379
Mignonne en KZ, heel begrijpelijk hoor. Hier vandaag paniek toen een vage kennis zijn hand op het hoofd van mijn peuter legde. Dat vond hij duidelijk niet leuk.

Bitterend dat idd. En als je dan ook nog veel buiten bent geweest en een inspannende dag had. Hier viel hij ook aan de borst in slaap.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_147132969
Animal is dat een winterjasje ? O+
Mensen moeten kindjes gewoon niet ongevraagd aanraken vind ik.

[ Bericht 38% gewijzigd door kleinzusje op 29-11-2014 23:19:19 ]
pi_147133026
Heerlijk is het he Tinu O+
pi_147143701
Mignonne je hebt helemaal gelijk hoor. En ik zal haar ook nooit die stempel uit mezelf geven. Het valt me wel op dat ze veel overeenkomsten heeft met de beschrijving die hoor bij hoog - sensitief.
Dus ik probeer daar soms wel rekening mee te houden.
En verder vind ik het vooral voor haar heel sneu. Ik zou zo graag zien dat ze onbezorgd kan genieten ipv zo angstig te zijn. Maar ik forceer niks.
Ik probeer het met haar te bespreken en uitleg te geven, maar ik zal nooit iets door duwen als ze niet wil.
pi_147144148
Hier gisteren Sint aan de kant van schoonfamilie gehad met Sint op bezoek. Ean wilde dus absoluut niet in de beurt komen. Zo sneu voor haar want ze was wel nieuwsgierig naar wat er gebeurde. Alle andere kinderen aan de kant van schoonfamilie gingen er graag naar toe alleen Ean dus niet.
pi_147144336
En Tinu hoe heeft ie geslapen??
En bij Bitterend?

Kz nee helaas is het een zomerjasje. Dit was op de laatste mooie warme dag van november. Jasje is bijna te klein. Zo jammer....heel veel complimenten over gekregen. Stond haar geweldig!
pi_147144731
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 22:44 schreef Leandra het volgende:
Een van m'n laatste posts hier: Soneal is ook een kind dat zich ergens thuis moet voelen voor hij enthousiast gaat doen.
Wat ons in vreemde en drukke situaties wel helpt is zorgen dat we er vroeg zijn, als het nog rustig is, dan lijkt hij de omgeving meer als "eigen" te zien en zijn degenen die na hem binnenkomen de "nieuwelingen".
Of het is omdat het dan overzichtelijker voor hem is (hij hoeft de meute niet te scannen, ze druppelen immers een voor een binnen), of omdat hij zich dan koning van zijn territorium voelt weet ik niet, maar het helpt bij onze kat uit de boom kijker wel heel goed.
Maar het blijft een kat uit de boom kijker natuurlijk, aard van t beestje.
Dit is echt precies mijn kind en wat bij ons ook helpt. Al moet ik zeggen dat we er meestal niet speciaal rekening mee houden. Hij is geen type dat graag op de voorgrond treedt, dat zijn wij zelf ook niet.

En tevens hoi, ik heb al een tijd een peuter maar ik lees hier eigenlijk alleen :P
pi_147157583
F_r hielp het ook niet als je met haar (excuses) mee ging naar de sint? Dat wil hier nog wel helpen.

Animal hij had wel goed geslapen tot 6.15 uur, dus dat uurtje extra was wel nodig blijkbaar.

Minneola, alsnog welkom en gefeliciteerd!

Vandaag Sinterklaas op mijn werk, het was super gezellig. Alleen ja,mer dat hij ging overgeven dwars over al zijn en mijn kleren heen. En ook dat we daardoor een groot gedeelte misten.

Nog even een verlate Efteling foto: -weg

[ Bericht 10% gewijzigd door Tinuviel op 01-12-2014 06:47:08 ]
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_147160280
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 19:26 schreef Tinuviel het volgende:
F_r hielp het ook niet als je met hem mee ging naar de sint? Dat wil hier nog wel helpen.

Animal hij had wel goed geslapen tot 6.15 uur, dus dat uurtje extra was wel nodig blijkbaar.

Vandaag Sinterklaas op mijn werk, het was super gezellig. Alleen ja,mer dat hij ging overgeven dwars over al zijn en mijn kleren heen. En ook dat we daardoor een groot gedeelte misten.

Nog even een verlate Efteling foto:
[ afbeelding ]
Ik ga wel met HAAR mee hoor. Maar dat wil ze ook niet.
  zondag 30 november 2014 @ 21:17:48 #254
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_147162186
Dames, het was gezellig (als ik er was :@ ) maar vanaf vandaag heb ik een kleuter, morgen voor het eerst echt naar school... Als hij niet ziek is, want vandaag was geen feestje qua gezondheid :X

:W
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_147162312
foutje
pi_147162618
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 20:34 schreef kleinzusje het volgende:

[..]

Ik heb hem stiekem wel even opgetild :@ O+
quote:
19s.gif Op zaterdag 29 november 2014 22:46 schreef kleinzusje het volgende:
Animal is dat een winterjasje ? O+
Mensen moeten kindjes gewoon niet ongevraagd aanraken vind ik.

[/quote]

pi_147163653
Ze heeft tot half 7 geslapen vanochtend! om vervolgens van 1-4 te slapen en nu is ze pas naar bed :D

Tinu wat een schatje O+ wat sneu dat ie zo ziek was!!

f_r sneu zo -O- kijkt ze wel uit naar pakjes avond?

Leandra veel plezier bij de kleuters!! :W
  zondag 30 november 2014 @ 21:49:14 #258
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_147163802
Welkom Mineola! Hoe gaat het bij jullie?

Leandra, gefeliciteerd met je kleuter!

Leuke foto Tinu! Wat sneu dat hij ziek was. Hoe gaat het inmiddels met hem?

Hopelijk slaapt ze vannacht ook goed Bitterend :D
pi_147165344
quote:
2s.gif Op zondag 30 november 2014 21:49 schreef Kyara het volgende:
Welkom Mineola! Hoe gaat het bij jullie?

Leandra, gefeliciteerd met je kleuter!

Leuke foto Tinu! Wat sneu dat hij ziek was. Hoe gaat het inmiddels met hem?

Hopelijk slaapt ze vannacht ook goed Bitterend :D
Wat lief, dat je het vraagt. Hij heeft nog wel last van hoest en is erg moe. Hopelijk is hij morgen weer ok.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  zondag 30 november 2014 @ 22:15:08 #260
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_147165419
Leuke foto Tinu! Hij wordt alweer groot ook! O+

Anouk was vanmorgen kwart over 7 wakker O+ (gister een uur eerder trouwens), ook vanmiddag geslapen ruim 2,5 en dus vanavond ook pas slapen tegen half tien :X We zullen zien morgenochtend :P

:W Leandra, succes op school morgen!
pi_147168819
Eva praat heel veel in haar slaap en meestal kan ik er niks van maken.

Maar nu net hoor ik heel zielig "mama, ik ben echt niet moe"

En ze slaapt weer verder :D _O-
pi_147168842
Oh spannend Leandra, eerste schooldag. Hopelijk begint hij er een beetje fit aan.
pi_147170958
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 23:14 schreef danic het volgende:

pi_147171747
Om maar even kort aan te haken (lees vooral veel mee de laatste tijd)

Hier ook een peuter met Sint en piet angst. Wilde nog geen pepernoten aanpakken van zwarte piet, ik moest de kleurplaat geven en de snoepzak aanpakken deed ie alleen maar als ik hem op tilde.
Een week later wilde hij eigenlijk niet mee naar Sinterklaas bij mij op het werk, maar daar hadden de pieten het zo goed voor elkaar dar Jelle op een gegeven moment huilend naar me toe kwam omdat er een ander kindje naast zwarte piet zat en hij wilde naast zwarte piet zitten. Die pieten hadden het dus erg goed voor elkaar daar! Sinterklaas een tekening geven was nog steeds wel heel spannend hoor ;)

Verder is Jelle al het hele weekend ziek. Flink koortsig en hangerig. Zo sneu..
Net voelde hij ook nog wel wat warm aan. Hopelijk gaat het morgen wat beter
pi_147174613
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 23:14 schreef danic het volgende:

_O-

Susie hoe ging het vanochtend?

Hillie beterschap voor Jelle!
Carpe Diem- Pluk de Dag
  maandag 1 december 2014 @ 08:02:00 #266
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_147174938
Wij zijn net een half uurtje wakker :7

Beterschap Hillie.

Wij mogen straks naar het cb voor de 3 jaar afspraak.
  maandag 1 december 2014 @ 11:46:11 #267
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_147178572
Beterschap Hilli!

Fijn Tinu, hopelijk gaat het elke dag weer wat beter.

Succes Susie. Oh ja, die afspraak komt er natuurlijk ook weer aan. Mijn vorige bezoekje zit me nog steeds dwars dus dat ga ik dan ook maar even aankaarten. Maar goed, dat duurt nog heel lang.

Mijn peuter is vandaag even mee naar de 3+ groep op het kdv :o En nu lijkt ie ineens weer heel klein en jong op de foto's O+ Hij wordt natuurlijk ook pas volgend jaar 3. Duurt nog heeeeeeeeeeeel lang. :+
pi_147179587
Tinu foto gezien. Toffe vent heb je!

Beterschap voor Jelle!

Kyara M. vindt het vast leuk! En ik herken het wel dat ie dan ineens weer zo klein lijkt. Heb ik ook als ik mijn kleuter op school zie tussen alle grotere kleuters.

Whaha Danic! Die is grappig!

Leandra, spannend voor het eerst naar school!

Mijn meisje is ook al niet helemaal fit. Zouden op kraamvisite gaan, maar dat hebben we maar afgezegd. Was meer dan een uur rijden. Dat zag ik met een meisje dat gisteren nog spuugde niet echt zitten.

Gisteren haar verjaardag gevierd. Grappig om te zien dat ze totaal geen interesse had voor de kadootjes. Broer heeft ze voor haar uitgepakt. Zij speelde liever met de ballon :D
  maandag 1 december 2014 @ 12:38:02 #269
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_147180223
16,3 kg bij 97 cm. Arts was tevreden over haar gewicht, want het boog af.
Ogentest ging niet zo goed. Bovenste 3 lijnen zag ze wel, de 4de wilde of zag ze niet goed. Herkansing over 2 maanden.
Edit; en uiteraard niets zeggen hè? Later wel wat, en de arts gaf aan dat ze haar goed verstond ook.
pi_147180415
Hier ook een zieke peuter. En ik ook. Iets met een virusje, dat schijnt te heersen.
Beterschap voor alle zieken!!
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
pi_147181236
Beterschap voor alle zieken! Er heerst van alles he! :(

AM welkom met je mooie meisje!

Leandra, gefeliciteerd met je kleuter en veel succes vandaag op zijn eerste schooldag. Bijzonder moment lijkt me dat toch!

Kyara, wat was er bij de laatste CB afspraak ook alweer? Vervelend dat het nog dwars zit, goed dat je er wat van gaat zeggen iig. En M. al naar de 3+ groep! I. mag in januari over naar de 'grote' peuters (er is niet echt een leeftijdsgrens bij ons), gek idee inderdaad!

Susie, mooie stats, maar balen dat de ogentest nog niet goed ging. Lijkt me ook lastig om langere tijd de medewerking van peuter te houden en het verschil tussen niet willen/niet kunnen te onderscheiden.

Wij hadden gister een heel zielige jongetje met oorpijn. Hij schreeuwde het af en toe uit van de pijn, om een kwartiertje later weer door de kamer te rennen alsof er niks aan de hand was. En dat op repeat de hele dag (vanaf 5 uur). Vannacht beter geslapen en ook vanmorgen geen pijn meer, dus hij is wel naar het kdv. Ik werk thuis zodat ik hem snel op kan halen als het nodig is..
Venus in pocketformaat
© loveli
  maandag 1 december 2014 @ 13:41:11 #272
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_147181956
Mooie stats Susie! Balen van de ogentest. M heeft hem met 2,5 al ens gedaan maar toen hoefde hij de onderste regels nog niet te kunnen. en dat mens was nogal lomp met het oogafdekken dus ik vond het al heel wat dat hij uberhaupt meedeed :X

AM, wat heeft ze gekregen? Sneu dat ze ziekjes is/was. Voelt ze zich vandaag weer wat beter?

Phaidra, M is met 2,5 nog een keer extra gegaan voor zijn ogen. Toen heb ik ook mijn twijfels aangekaart over zijn motorische ontwikkeling. De reactie van de (inval)cb arts was dat hij te dik was en dat hij daarom motorisch achterbleef. Ze kwam met wat tips die misschien prima te doen zijn met 1 kind maar met 3 best wel onmogelijk als je alleen bent. En ze bleef maar doorhameren op zijn gewicht en dat ik toch ook niet wilde "dat hij straks op school gepest gaat worden omdat hij te dik is en als laatste gekozen wordt met gym". (letterlijk gezegd dus). En voor de goede orde, hij volgt dus gewoon de curve die hij met 6 maanden heeft ingezet en hij zit ook nog ruim in het groene gebied, wel aan de bovenkant en bovengemiddeld maar goed, elk kind zijn eigen bouw.

Wat mij dus dwars zit is de manier van communiceren (over dat pesten), het niet meedenken/inleven in mijn specifieke situatie en het volledig voorbijgaan aan wat nou mijn initiële vraag was.

dus toen zelf maar een fysio ingeschakeld en daar lopen we nu. Volgens de fysio heeft gewicht dus absoluut geen invloed op zijn manier van bewegen en is hij zeker ook niet te zwaar :6
pi_147182205
quote:
2s.gif Op maandag 1 december 2014 13:41 schreef Kyara het volgende:
Mooie stats Susie! Balen van de ogentest. M heeft hem met 2,5 al ens gedaan maar toen hoefde hij de onderste regels nog niet te kunnen. en dat mens was nogal lomp met het oogafdekken dus ik vond het al heel wat dat hij uberhaupt meedeed :X

AM, wat heeft ze gekregen? Sneu dat ze ziekjes is/was. Voelt ze zich vandaag weer wat beter?

Phaidra, M is met 2,5 nog een keer extra gegaan voor zijn ogen. Toen heb ik ook mijn twijfels aangekaart over zijn motorische ontwikkeling. De reactie van de (inval)cb arts was dat hij te dik was en dat hij daarom motorisch achterbleef. Ze kwam met wat tips die misschien prima te doen zijn met 1 kind maar met 3 best wel onmogelijk als je alleen bent. En ze bleef maar doorhameren op zijn gewicht en dat ik toch ook niet wilde "dat hij straks op school gepest gaat worden omdat hij te dik is en als laatste gekozen wordt met gym". (letterlijk gezegd dus). En voor de goede orde, hij volgt dus gewoon de curve die hij met 6 maanden heeft ingezet en hij zit ook nog ruim in het groene gebied, wel aan de bovenkant en bovengemiddeld maar goed, elk kind zijn eigen bouw.

Wat mij dus dwars zit is de manier van communiceren (over dat pesten), het niet meedenken/inleven in mijn specifieke situatie en het volledig voorbijgaan aan wat nou mijn initiële vraag was.

dus toen zelf maar een fysio ingeschakeld en daar lopen we nu. Volgens de fysio heeft gewicht dus absoluut geen invloed op zijn manier van bewegen en is hij zeker ook niet te zwaar :6
Oh ja, nou weet ik het weer! Dat was inderdaad op zijn minst nogal lomp :X. Gelukkig heb je nu een plek gevonden waar beter meegedacht wordt.
Venus in pocketformaat
© loveli
  maandag 1 december 2014 @ 13:50:44 #274
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_147182286
Ja, maar omdat het me nu nog steeds raakt (paar maanden later nog :') ) zal ik het toch even aankaarten dan, dat ik die opmerkingen echt niet gepast vind.
pi_147182464
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2014 22:58 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Boekjes lezen over bang zijn in het donker helpen hier goed. En we sturen monsters altijd naar hun mama :+ helpt ook vaak!
Oh ja, hier wilde ik (heeeeel laat) nog even op reageren.

Wij hebben het boekje over Kikker is bang en die leest hij heel graag. Ik worstel zelf nog of ik steeds moet benadrukken dat monsters niet bestaan en proberen te achterhalen waar hij bang door werd (geluid van de verwarming, herrie buiten, gekke schaduw, etc) of erin mee moet gaan door ze bijv. weg te jagen. Bij het boekje van Kikker wordt het allemaal een beetje in het midden gelaten, dat vind ik wel prettig.

Monsters zijn nu weer wat minder aanwezig, maar laatst zei hij wel dat het monster soms naar hem kijkt als hij in zijn bed ligt. Ik kreeg er zelf de kriebels van :X.
Venus in pocketformaat
© loveli
  maandag 1 december 2014 @ 17:30:43 #276
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_147190083
Inderdaad een achterlijke opmerking Kyara, nog steeds.
Anouk zit dus ook op het bovenste lijntje, in het groene. Het buigt nu iets af. Maar hallo, mevrouw had ook bij geboorte al een flinke voorsprong! (Voor degene die het niet meer weten 4790 gr bij geboorte :+ )
Die ogentest maak ik mij ook niet heel druk om. Hier hebben ze trouwens een brilletje die 1 oog afdekt? Anouk ging spieken :P
pi_147198053
Beterschap zieke peuters :*

AM grappig he :D toen R net werd boeide het haar ook niet veel het feestje

Susie je dame is lang! ik denk dat R 95cm is..ze heeft echt een pens O+

Kyara wat een rot opmerking zeg!!! ik kreeg ook te horen dat ze te dik was, kwam door de bv kennelijk _O- ik heb haar verteld wat ik ervan dacht ;)

Phaidra hier ook eentje die veel bang is. Nu is ze bang van auto's en in de garage bij mijn werk ging ze echt volledig over de rooie van angst :'(

Monsters waren hier ook een big deal paar maanden terug
  maandag 1 december 2014 @ 21:22:43 #278
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_147200563
Lang? Met 95 is jouw dame dan toch ook lang? Is maar 2 cm verschil! Anouk is een maandje ouder hè? :P
pi_147200776
In mijn hoofd is Anouk ze nog groter :D
Misschien heeft mijne een groei spurt gehad!
pi_147204140
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 13:57 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Oh ja, hier wilde ik (heeeeel laat) nog even op reageren.

Wij hebben het boekje over Kikker is bang en die leest hij heel graag. Ik worstel zelf nog of ik steeds moet benadrukken dat monsters niet bestaan en proberen te achterhalen waar hij bang door werd (geluid van de verwarming, herrie buiten, gekke schaduw, etc) of erin mee moet gaan door ze bijv. weg te jagen. Bij het boekje van Kikker wordt het allemaal een beetje in het midden gelaten, dat vind ik wel prettig.

Die moet ik onthouden! Geen monsters hier, wel varkens (m.n. miss Piggy) en clowns. :? (dat zou natuurlijk ook kunnen komen doordat 'monsters' nog te abstract is, ze kent ze alleen van Sesamstraat en die zijn leuk)

quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 20:32 schreef bitterend het volgende:
Phaidra hier ook eentje die veel bang is. Nu is ze bang van auto's en in de garage bij mijn werk ging ze echt volledig over de rooie van angst :'(
Die lijkt me heel lastig. :*
  maandag 1 december 2014 @ 22:39:58 #281
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_147204408
Boekje van Kikker was hier juist de oorzaak van angsten op een gegeven moment }:|

En net als kikker wilde S dan samen in het grote bed, net als Kikker, Varkentje en Eend dat doen als ze bang zijn voor monsters. Dus wij lagen dankzij Kikker een tijd lang met een overdwarse peuter in ons bed :')
Oude (on)bekende.
pi_147204491
Ah, dat gaat hier gegarandeerd ook gebeuren. Dan laat ik dat nog maar even denk ik.
pi_147205360
Oei phaidra daar zou ik ook de rillingen van krijgen. Van zo'n opmerking.

Eva heeft het momenteel vooral over boze wolven. Volgens mij is het een beetje een haat/liefde verhouding. Ze vindt ze eng maar fascinerend tegelijk.
Ik leg haar steeds uit dat boze wolven bij roodkapje zijn (vindt ze een geweldig sprookje, we hebben het sprookjesboek van Richard scary) en dat de gewone wolven in Blijdorp zijn. Ze komt daar regelmatig en weet in welk verblijf ze zitten.

Mevrouw had vanmiddag ook weer een pareltje trouwens: mijn vriend was met haar aan het kleien en zei 'zo! Dat heb ik eens even goed voor je geregeld hè'
Eva: 'nou papa, daar zijn de meningen nog over verdeeld'
_O-

Echt. Hoezo je hoort jezelf terug? Hij werd echt ff een spiegel voorgehouden. Echt hilarisch
pi_147205655
Ik ben vandaag met jongste nzar het cb geweest. Waar hij vorig jaar nog zwaar was en we op zijn tussendoortjes mesten letten is hij nu te licht voor zijn lengte. Hij is 12 kilo bij 92 cm vorig jaar was hij nkg een liggende baby en nu een overactieve peuter. Die heel hard doorheeft dat eten een machtsmiddel is en je dat dus kan weigeren

Verder waren ze tevreden geloof ik.
We moeten komend weekend zijn verjaardag maar eens goed inhalen. Alles is niet door gegaan dor zijn zieke zus. ( die 6 dagen hoge (40+) koorts had en uiteindelijk oor ontsteking had en er ook nog een beginnende luchtweg infectie leek te zitten)
  maandag 1 december 2014 @ 23:39:07 #285
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_147205882
Hihi Danic!! Lekker bijdehand. Zo gaf ik ventje laatst een kleurboek. Zegt-ie: 'ja, wat moet ik daarmee?!'
pi_147209472
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 23:39 schreef Aventura het volgende:
Hihi Danic!! Lekker bijdehand. Zo gaf ik ventje laatst een kleurboek. Zegt-ie: 'ja, wat moet ik daarmee?!'
Geniaal!

Olivia, wat heftig zeg van je oudste! Ze is echt goed ziek geweest. Hopelijk knapt ze nu een beetje op.
En je jongste, die laat het cb gewoon even heel goed merken dat ze niet te voorbarige conclusies moeten trekken.
Als ik hem zo heb gezien op de foto's van laatst, zou ik me er geen zorgen over maken. Hij ziet er prima uit.
pi_147210199
Ik heb hier het idee dat mijn zoontje om de zoveel weken groeipijn heeft, zou dat kunnen?
Vannacht weer een jongetje dat midden in de nacht over pijn aan zijn voet klaagde tot huilen aan toe, eerst de ene voet en toen die ingesmeerd en ingezwachteld was even later ook de ander. Daar voldeed gelukkig een nat washandje. In het verleden heb ik het altijd gerelateerd aan enthousiast voetbalspelen, maar dat heeft hij gisteren niet echt gedaan. Hij kan zich natuurlijk ook in bed hebben gestoten of een rare droom hebben gehad, maar ik vroeg mij dus af of het gerelateerd kan zijn aan het groeien.
pi_147216156
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 22:39 schreef Mevr_Mus het volgende:
Boekje van Kikker was hier juist de oorzaak van angsten op een gegeven moment }:|

En net als kikker wilde S dan samen in het grote bed, net als Kikker, Varkentje en Eend dat doen als ze bang zijn voor monsters. Dus wij lagen dankzij Kikker een tijd lang met een overdwarse peuter in ons bed :')
Met dit intentie had ik het boekje Lotje op het potje gekocht ( :+ :') ) het boek vindt ze geweldig maar als ik vraag of ze ook op het potje wil als Lotje zegt ze "neee potje is stom" _O-
Ze gaat af en toe wel op de wc trouwens en ze informeert me als ze in dr luier heeft geplast :7
pi_147238665
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 08:47 schreef Zana het volgende:
Ik heb hier het idee dat mijn zoontje om de zoveel weken groeipijn heeft, zou dat kunnen?
Vannacht weer een jongetje dat midden in de nacht over pijn aan zijn voet klaagde tot huilen aan toe, eerst de ene voet en toen die ingesmeerd en ingezwachteld was even later ook de ander. Daar voldeed gelukkig een nat washandje. In het verleden heb ik het altijd gerelateerd aan enthousiast voetbalspelen, maar dat heeft hij gisteren niet echt gedaan. Hij kan zich natuurlijk ook in bed hebben gestoten of een rare droom hebben gehad, maar ik vroeg mij dus af of het gerelateerd kan zijn aan het groeien.
Zit er echt een regelmaat in? Dan zou ik eerder denken dat het met activiteit overdag te maken heeft. Maar last van groeipijn kan ook natuurlijk. Ik heb er als kind veel last van gehad, doet behoorlijk zeer.

Otje, vers aangekleed om naar het kinderdagverblijf te gaan, met een stukje brood met pindakaas: "komt een vliegtuig aangevlogen, whieee, zomaar in je nekje gekropen" *frotfrotfrot*.
pi_147246900
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 22:39 schreef Mevr_Mus het volgende:

Dat is hier ook wel, maar volgens mij staat het los van het boekje :P. Als meneer wakker wordt 's nachts is het een hele toer om hem nog in zijn eigen bed te laten slapen }:|. Omdat ik mijn/onze eigen slaap ook wel belangrijk vind, krijgt hij meestal nog zijn zin ook...

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 13:26 schreef bitterend het volgende:

[..]

Met dit intentie had ik het boekje Lotje op het potje gekocht ( :+ :') ) het boek vindt ze geweldig maar als ik vraag of ze ook op het potje wil als Lotje zegt ze "neee potje is stom" _O-
Ze gaat af en toe wel op de wc trouwens en ze informeert me als ze in dr luier heeft geplast :7

Hier is het potje opeens wel een trending topic in huis. Maar meestal pas nadat hij geplast heeft. Roept hij opeens "hee! Een plasje!" even stil "Oh moet op het potje!" en dan volgt de riedel van uitkleden, 2 seconden zitten, 1 druppel in de wc gooien, wc doortrekken (hoogtepunt!!), weer aankleden, handen wassen :+. En meestal gaat hij tussendoor nog even als een bezetene in zijn blote kont door het huis rennen _O-.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_147252447
Hallo allemaal,

Ik wil hier een vraag droppen...
Ben geen echte lurker of poster in dit topic.
Maar zit toch echt met iets, hoop dat ik het hier kwijt kan.

Ons zoontje is nu 2 en een half jaar.
Alles oke en gezellig, hij heeft zijn buien maar niet veel ( ff afkloppen)
KA al vrij veel voor zijn leeftijd en is meeste van de dagen echt een vrolijk jongetje

Maar nu komt het:

Ik als papa vind dat ik te weinig tijd aan hem besteed.

Ik speel bij elkaar op pappa-dag misschien wel een half uurtje maar met hem, en voor de rest grijp ik toch weer naar oude gewoontes en ga ik achter de laptop zitten, niet constant natuurlijk.
We maken voor de rest samen wel het eten, eten daarna samen enz.

Maar de momentjes dat hij toch aandacht vraagt en ik toch mijn eigen ding wil doen die zijn voor mij best moeilijk om te verkroppen of ik nu wel een goede vader ben.
Natuurlijk zit dat ook in andere dingen, maar vooral het aandacht probleem heb ik zelf moeite mee.

Ik kan zelf mijn aandacht er niet zo lang bij houden om met hem te spelen en dat vind ik altijd achteraf best erg.

Nou ja dit is zo beetje mijn probleem..... :)
pi_147252683
Waarom ga je dan niet iets met hem ondernemen? Dierentuin, speeltuin, kinderboerderij, bibliotheek, boodschapjes doen, fietsen, treinen kijken, met de bus mee.........
pi_147252809
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 17:08 schreef Handheld het volgende:
Hallo allemaal,

KA al vrij veel voor zijn leeftijd en is meeste van de dagen echt een vrolijk jongetje

Maar nu komt het:

Ik speel bij elkaar op pappa-dag misschien wel een half uurtje maar met hem, en voor de rest grijp ik toch weer naar oude gewoontes en ga ik achter de laptop zitten, niet constant natuurlijk.

Maar de momentjes dat hij toch aandacht vraagt en ik toch mijn eigen ding wil doen die zijn voor mij best moeilijk om te verkroppen of ik nu wel een goede vader ben.
Natuurlijk zit dat ook in andere dingen, maar vooral het aandacht probleem heb ik zelf moeite mee.

Ik kan zelf mijn aandacht er niet zo lang bij houden om met hem te spelen en dat vind ik altijd achteraf best erg.

De deur uitgaan. Daar heb je geen laptop en dat scheelt al een hele hoop aantrekkingskracht ;)
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_147254621
quote:
2s.gif Op woensdag 3 december 2014 17:17 schreef Kyara het volgende:
Waarom ga je dan niet iets met hem ondernemen? Dierentuin, speeltuin, kinderboerderij, bibliotheek, boodschapjes doen, fietsen, treinen kijken, met de bus mee.........
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 17:21 schreef Vlindur het volgende:

[..]

De deur uitgaan. Daar heb je geen laptop en dat scheelt al een hele hoop aantrekkingskracht ;)
Daar hebben jullie inderdaad gelijk in! :)

Heb ik vandaag alleen niet aan gedacht, was niet zo lekker weer en voel mij zelf vandaag ook niet zo lekker.
Normaal gaan we inderdaad even de deur uit. Meestal naar de speeltuin en een rondje op zijn loopfiets.

Maar dan nog.. het speelt zich vaak thuis af dat ik mijn aandacht er bij kan houden in plaats van hij.
Hij mag max half uurtje Tv kijken dus die staat ook vaak uit, wel hebben we de muziek aan.

Het is in principe MIJN probleem.
Mensen om mij heen zeggen, maak je niet druk je geeft hem genoeg aandacht en liefde, alleen zo voel ik het dus zelf niet.
pi_147254926
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 07:47 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Zit er echt een regelmaat in? Dan zou ik eerder denken dat het met activiteit overdag te maken heeft. Maar last van groeipijn kan ook natuurlijk. Ik heb er als kind veel last van gehad, doet behoorlijk zeer.

Het is nu echt al de derde keer of zo dat hij midden in de nacht klaagt. Ik kan het van mijzelf ook herinneren, maar dan pas op veel latere leeftijd.
pi_147255294
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 17:08 schreef Handheld het volgende:
Hallo allemaal,

Maar nu komt het:

Ik herken het ook een beetje, 2 1/2 jaar is ook best een lastige leeftijd, ze kunnen vaak hun aandacht nog niet zo lang bij één ding houden, trekken alles los wat in hun bereik komt en kunnen nog niet zo goed opruimen, kunnen niet lang alleen spelen en komen steeds weer opnieuw bij jou, ook wanneer je net even zit en ook eens behoefde aan een beetje rust hebt, de communicatie kan soms lastig zijn en ik vond de bezigheden/ spelletjes op zich nu ook niet echt uitdagend.
Wat hier hielp om iets binnenhuis samen te doen was gewoon aan het werk zetten...oude kranten in een bakje doen, toiletpapierrol laten vervangen, beddengoed samen wisselen, wasmachine vullen en aanzetten, vaatwasser uitruimen, water schepen, kleren opruimen, wasknijpers opruimen, groente laten wassen, nu ja, wat jezelf ook moet doen .....alles duurt 6 keer zo lang en het is soms niet zoals het hoort, maar ja ze zijn bezig en helpen mee...en ze willen sowieso alles zelf doen, dus laat maar prutsen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zana op 03-12-2014 18:44:57 ]
pi_147256995
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 18:38 schreef Zana het volgende:

[..]

Ik herken het ook een beetje, 2 1/2 jaar is ook best een lastige leeftijd, ze kunnen vaak hun aandacht nog niet zo lang bij één ding houden, trekken alles los wat in hun bereik komt en kunnen nog niet zo goed opruimen, kunnen niet lang alleen spelen en komen steeds weer opnieuw bij jou, ook wanneer je net even zit en ook eens behoefde aan een beetje rust hebt, de communicatie kan soms lastig zijn en ik vond de bezigheden/ spelletjes op zich nu ook niet echt uitdagend.
Wat hier hielp om iets binnenhuis samen te doen was gewoon aan het werk zetten...oude kranten in een bakje doen, toiletpapierrol laten vervangen, beddengoed samen wisselen, wasmachine vullen en aanzetten, vaatwasser uitruimen, water schepen, kleren opruimen, wasknijpers opruimen, groente laten wassen, nu ja, wat jezelf ook moet doen .....alles duurt 6 keer zo lang en het is soms niet zoals het hoort, maar ja ze zijn bezig en helpen mee...en ze willen sowieso alles zelf doen, dus laat maar prutsen.
Precies wat je hierboven schetst inderdaad.
We doen in principe ook best veel in huis (misschien door dit topic kom ik erachter dat ik het toch best goed doe :) )
Vandaag de kliko gevuld en buiten gezet in de ochtend daarvoor nog de kattenbak verschoond.
Hij de folders weggegooid en inderdaad samen de vaatwasser uitgeruimd.

Ja die dingen doe ik dan toch wel, het is inderdaad meer de momenten dat hij komt voor aandacht en ik op dat moment daar mijzelf niet toe kan zetten.
Misschien maak ik het voor mijzelf wel te zwaar en gaat het dan toch best goed.

Maar dat gevoel dat ik soms mijn eigen ding doet terwijl hij op dat moment alleen op mij aangewezen is en dat ik dan s'avonds in bed denk dat ik meer met hem had moeten spelen/doen.
pi_147258329
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 19:28 schreef Handheld het volgende:

[..]

Maar dat gevoel dat ik soms mijn eigen ding doet terwijl hij op dat moment alleen op mij aangewezen is en dat ik dan s'avonds in bed denk dat ik meer met hem had moeten spelen/doen.
Ik denk het hangt ook een beetje van je eigen persoonlijkheid af en hoe je bent opgegroeid, ik was steeds heel erg op mezelf gefocust en kon doen en laten wat ik wou.
Ik moest eerst leren dat een kind daar geen rekening mee houdt. Iemand die misschien heel veel broers en zussen heeft is dat misschien meer gewend dat er steeds iemand komt en aandacht vraagt. Ook zijn er mensen die het zorgzaame "in zich hebben" en anderen die het eerst moeten leren, niet iedereen is een geboren peuterleidster, juf/ meester of verpleegster.
pi_147260284
Phaidra O+ Beseft ie trouwens dat ie een broertje/zusje krijgt?

Grappige Otje O+ O+
pi_147263112
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 20:53 schreef bitterend het volgende:
Phaidra O+ Beseft ie trouwens dat ie een broertje/zusje krijgt?

Grappige Otje O+ O+
Niet echt denk ik. Wel dat er een baby in m'n buik zit en dat hij grote broer wordt, maar of hij nu echt beseft dat er straks nog een kindje in huis is en blijft, dat vraag ik me af.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_147275249
Zullen we deze maar gewoon even op slot gooien?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')