Rij beginnend met (0,1,...) oftewel x1 = 0 en x2 = 1.quote:Op zondag 14 december 2014 17:46 schreef Knuck-les het volgende:
[..]
Wat zie je als x1 en x2? Ik snap volgens mij ook niet echt hoe een differentievergelijking in elkaar zit. Zou je de eerste wellicht (deels) voor kunnen doen?
Aaah zo. Dit schept duidelijkheid. Thanks!quote:Op zondag 14 december 2014 17:52 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Rij beginnend met (0,1,...) oftewel x1 = 0 en x2 = 1.
Er geldt xn+1 = xn + xn−1 voor n ≥ 2.
Voor n = 2 krijgen we
x3 = x2 + x1 = 1 + 0 = 1
Voor n = 3 krijgen we
x4 = x3 + x2 = 1 + 1 = 2
Voor n = 4 krijgen we
x5 = x4 + x3 = 2 + 1 = 3
Dit is de Fibonacci reeks
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rij_van_Fibonacci
Dat laatste klopt inderdaad, daarom weet ik ook niet zeker of het uberhaupt mogelijk is wat ik wil. Maar het lijkt me wel want in feite is dequote:Op zondag 14 december 2014 17:13 schreef Novermars het volgende:
[..]
Er zijn wel wat ouderejaars econometristen op dit forum, misschien kan je hen even aanspreken. Of een willekeurige prof emailen die veel met tijdreeksen doet.
Verder is de variatie van de variatie per definitie 0, dus volgens mij bedoel je wat anders.
Wellicht mis je wat kennis over homogene lineaire tweede orde recursies. Ik denk dat het helpt als je eerst dit en eventueel dit eens goed doorneemt. Dan begrijp je ook waar die waarden van η en η' in je opgave vandaan komen.quote:Op zondag 14 december 2014 17:20 schreef Knuck-les het volgende:
Ik zit in de knoop met de volgende opgave:
Beschouw de verzameling V gegeven door de rijen (xn)n≥1
(termen in R) die voldoen aan de differentievergelijking xn+1 = xn + xn−1 voor
n ≥ 2.
1. Schrijf de eerste vijf termen op van de rij beginnend met (0, 1, . . .).
2. Schrijf de eerste vijf termen op van de rij beginnend met (1, 0, . . .).
3. Laat zien dat met de voor de hand liggende optelling en scalaire vermenigvuldiging
V een vectorruimte is van dimensie 2.
4. Stel η = (1 + √5)/2 en η′ = (1 −√5)/2. Laat zien dat de rijen (ηn)n≥1en (η′n)n≥1 voldoen aan de differentievergelijking.
5. Zij (un)n≥1 de oplossing van de differentievergelijking met begintermen 0,1. Dit is de rij van Fibonacci. Geef een formule voor un in termen van ηn en η′n.
Nu gaat het hoofdstuk over vectorruimten. Het hoofdstuk heb ik goed (proberen) door te nemen en te begrijpen, maar begrijp ik vrij weinig van wat ze precies in deze opgaven willen zien. Wat wordt er bedoeld met de 'rij beginnend met..'? Ik zie dit namelijk voor het eerst. Hebben jullie toevallig nog wat sites met info waarmee ik deze opgave zou kunnen oplossen? Het hoofdstuk in mijn boek staat namelijk vol met definities en bewijzen die mij niet bepaald verder helpen
De vraag is wat voor meetkunde je precies bedoelt, maar ik veronderstel dat je de klassieke (Euclidische) vlakke meetkunde bedoelt, ook wel Planimetrie genoemd. Ik denk dat het Prisma Compendium Planimetrie van J.H. van der Hoeven (Prisma Compendia C10) wel iets voor je is. Behandelt zeer uitvoerig de schoolstof zoals die tot pakweg een halve eeuw geleden werd onderwezen. Dit boek is alleen nog maar antiquarisch verkrijgbaar, bijvoorbeeld via deze site.quote:Op dinsdag 23 december 2014 13:36 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
Ik ben op zoek naar een boek over meetkunde. Tot nu toe lijken ze allemaal onder twee categoriën te vallen 1) ze gaan ervan uit dat je Euclidische meetkunde kent en beginnen met de interessante dingen of 2) ze houden het 'leuk' door het vooral over de toepassingen te hebben. Ik zoek iets wat hier tussenin zit. Heeft iemand aanraders?
Post eerst maar eens de complete en originele opgave. Je vraagstelling is volkomen onduidelijk. Verder is een interval niet gelijk aan een getal dus beweren dat (a−ε, a+ε) gelijk zou zijn aan 5 is alvast lariekoek.quote:Op dinsdag 23 december 2014 17:28 schreef Holograph het volgende:
Zou iemand mij kunnen helpen met het bepalen van de ε-omgeving van het nummer 5? De situatie is als volgt:
{x ∈ R : 4 ≤ x < 8 }. Dus ik vermoed dat ze (a-ε, a+ε)=5 bedoelen. a wordt gedefinieerd als het midden van een open interval (ik vermoed 6) en de ε als de radius, ik vermoed 2. Het antwoordenboek zegt dat ε = 1/4 (zonder motivering, voorbeelden ontbreken ook). Zou iemand me op weg kunnen helpen?
"Verify which of the following sets contains an ε-neighbourhood of the number 5:quote:Op dinsdag 23 december 2014 18:00 schreef Riparius het volgende:
[..]
Post eerst maar eens de complete en originele opgave. Je vraagstelling is volkomen onduidelijk. Verder is een interval niet gelijk aan een getal dus beweren dat (a−ε, a+ε) gelijk zou zijn aan 5 is alvast lariekoek.
Deze vraagstelling betekent: bekijk van de vier verzamelingen welke een omgeving van '5' bevatten, oftewel er is een ε>0 waarvoor (5-ε , 5+ε) helemaal in de gegeven verzameling zit.quote:Op dinsdag 23 december 2014 18:23 schreef Holograph het volgende:
[..]
"Verify which of the following sets contains an ε-neighbourhood of the number 5:
(i ) {x ∈ R : 4 ≤ x < 8 }
(ii) {x ∈ R : 4 ≤ x < 5} ∪ {x ∈ R : 5 < x < 8 }
(iii) R
(iv) {x ∈ R : 5 ≤ x < 8 }."
Dus even ter controle of ik het begrijp, bij de verzameling [4,6] zou ε=1 ook kunnen, want 5-1 = 4 ∈ [4, 6] en 5 + 1 = 6 ∈ [4, 6]?quote:Op dinsdag 23 december 2014 18:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Deze vraagstelling betekent: bekijk van de vier verzamelingen welke een omgeving van het '5' bevatten, oftewel er is een ε>0 waarvoor (5-ε , 5+ε) helemaal in de gegeven verzameling zit.
Voor je beeldvorming: met de verzameling [4,6] lukt dat (neem ε=0,5 bijvoorbeeld) maar bij [5,6] of bij ℚ gaat je dat niet lukken.
De vraagstelling is dus niet zo zeer wat die ε nu precies moet zijn, maar hoe die verzamelingen in elkaar zitten en of er een omgeving van '5' in past.
Ja. Het gaat erom dat er een of andere ε bestaat waarvoor het klopt, niet hoe groot die is of mag zijn.quote:Op dinsdag 23 december 2014 18:36 schreef Holograph het volgende:
[..]
Dus even ter controle of ik het begrijp, bij de verzameling [4,6] zou ε=1 ook kunnen, want 5-1 = 4 ∈ [4, 6] en 5 + 1 = 6 ∈ [4, 6]?
Duidelijk, bedankt!quote:Op dinsdag 23 december 2014 18:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja. Het gaat erom dat er een of andere ε bestaat waarvoor het klopt, niet hoe groot die is of mag zijn.
Bij de verzameling [5,6] gaat het je dus niet lukken, want welke ε je ook kiest, het getal 5-ε/2 ligt wel in (5-ε,5+ε) maar nooit in [5,6]
Ik heb geen ervaring met statistiek in Excel, maar ik heb het kunnen oplossen door de lijst te sorteren (zodat je de data van de mannen er makkelijk buiten kan laten). [Waarschijnlijk kan het ook met dummy variables, maar dat leek me wat ingewikkelder om uit te voeren.] Vervolgens kan je een scatterplot maken en daar een lineaire trendlijn aan toevoegen. Rechts klikken op de trendlijn en wat opties aanpassen geeft de equation, en dat is het antwoord op vraag b.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 18:05 schreef Regilio_ het volgende:
Hoi,
Vraagje van een alfa die met statistiek loopt te klooien:
Voor statistiek kom ik bij een tweetal vragen er werkelijk totaal niet uit, filmpjes op YouTube bieden ook geen uitkomst voor wat ik zoek, vandaar dat ik hier mijn vraag voorleg aan welwillende mensen die het antwoord wellicht zo kunnen geven.
Dit alles moet worden gemaakt in Excel (2010), dus niet in SPSS.
De vragen zijn als volgt:
Men wil een eventueel verband tussen de variabele ‘Leeftijd’ en de variabele ‘Inkomen’ onderzoeken van vrouwelijke reizigers met behulp van de gegevens van het bestand “Fictie2000”.
a. Onderzoek de correlatie tussen ‘Leeftijd’ en ‘Inkomen’ van de vrouwelijke respondenten.
b. Bepaal de lineaire regressielijn die het verband beschrijft tussen de (onafhankelijke) variabele ‘Leeftijd’ en de (afhankelijke) variabele ‘Inkomen’ van de vrouwelijke respondenten.
Het bestand met data waaruit ik dit moet maken heb ik hieronder bijgevoegd, evenals wat de antwoorden moeten zijn.
Maar tot deze antwoorden kom ik dus niet. Het gaat me er juist om dat ik echt totaal er niet achter kom hoe ik de variabele “geslacht” moet verwerken in bovenstaande vragen, laat staat moet filteren zodat alleen antwoord “2” wordt meegenomen en ik de correcte spreidingsdiagram krijg (1=man, 2=vrouw).
Data: http://s000.tinyupload.com/index.php?file_id=91909141826364787512
Antwoorden: http://s000.tinyupload.com/index.php?file_id=02201822255834951343
Alvast bedankt voor de hulp!
Pi is een getal, geen variabele. Als het je in de war brengt, schrijf er even een '3' voor in de plaats en kijk of je er dan wel uitkomt.quote:
Nee klopt, maar je moet de kettingregel toch doen als de variabele niet alleen staat? In de wortel staat de variabele t samen met pi, en daarom moet toch kettingregel? Dan moet je daar toch eerst de afgeleide van nemen?quote:Op maandag 5 januari 2015 19:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Pi is een getal, geen variabele.
Wat is de afgeleide van f(x)=√(½t) ?quote:Op maandag 5 januari 2015 19:58 schreef Faux. het volgende:
[..]
Nee klopt, maar je moet de kettingregel toch doen als de variabele niet alleen staat? In de wortel staat de variabele t samen met pi, en daarom moet toch kettingregel? Dan moet je daar toch eerst de afgeleide van nemen?
f'(x) = 1/(2√(1/2))?quote:Op maandag 5 januari 2015 19:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat is de afgeleide van f(x)=√(½t) ?
En waarom doe je niet de ketting regel op 1/2?quote:Op maandag 5 januari 2015 20:03 schreef Faux. het volgende:
[..]
f'(x) = 1/(2√(1/2))?
dit is het goede antwoord als t goed is:
[ afbeelding ]
Dus 1 + n/(n-1) + …quote:Op maandag 5 januari 2015 22:34 schreef thabit het volgende:
Dat is:
het verwachte aantal kaarten dat je moet trekken totdat je 1 kaartsoort hebt +
het verwachte aantal kaarten dat je daarna moet trekken totdat je een nieuwe hebt (2 in totaal dus) +
... +
het verwachte aantal kaarten dat je moet trekken, als je er eenmaal n-1, om de n-de te vinden.
Zeer zeker!quote:Op maandag 5 januari 2015 22:38 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Dus 1 + n/(n-1) + …
Dus ∑n/(n-k)
Met k van 0 tot n
k denquote:Op maandag 5 januari 2015 23:18 schreef thabit het volgende:
[..]
Er stond "tot n", niet "tot en met n".
Ketting en productregel toepassen... Dat moet je nu wel kunnen.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 15:55 schreef RustCohle het volgende:
Ik heb de volgende functie:
[ afbeelding ]
Hoe differentieer ik deze? Ik kwam er zelf niet uit. Ik ging het zelf allereerst uitschrijven in machten en vervolgens alles herschrijven (vermenigvuldigen e.d.) en dan de afgeleide nemen.
Wat zijn de afgeleiden van ln(x) en sqrt(x)?quote:Op dinsdag 6 januari 2015 15:55 schreef RustCohle het volgende:
Ik heb de volgende functie:
[ afbeelding ]
Hoe differentieer ik deze? Ik kwam er zelf niet uit. Ik ging het zelf allereerst uitschrijven in machten en vervolgens alles herschrijven (vermenigvuldigen e.d.) en dan de afgeleide nemen.
De afgeleide naar x van je uitdrukking isquote:Op dinsdag 6 januari 2015 15:55 schreef RustCohle het volgende:
Ik heb de volgende functie:
[ afbeelding ]
Hoe differentieer ik deze? Ik kwam er zelf niet uit.
Wacht even...quote:Op dinsdag 6 januari 2015 21:50 schreef defineaz het volgende:
Ik ben nu een hoofdstuk over Browniaanse beweging aan het leren. Er wordt hier gebruik gemaakt voor een regel voor de verwachtingswaarde van een Browniaanse beweging B(t), waarbij van onafhankelijkheid gebruikt wordt gemaakt (wat ik overigens alleen weet omdat dat erbij staat):
E((B(t) - B(s))2) = E(B(t) - B(s))2 = t - s
en in een andere bron:
E((B(t) - B(s))2) = E(B(t - s)2) = t - s
Waar ik in de eerste afleiding de eerste twee stappen niet snap (waarom mag je dat kwadraat opeens buiten de verwachtingwaarde halen???) en in het laatste bewijs de laatste stap: ik snap niet waar de t - s opeens vandaan komt. Het lijkt wel of er een regel gebruikt wordt die ik niet ken.
Wat hier staat, lijkt me flauwekul.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 21:50 schreef defineaz het volgende:
E((B(t) - B(s))2) = E(B(t) - B(s))2 = t - s
quote:Op dinsdag 6 januari 2015 21:57 schreef thabit het volgende:
Maar ik ben geen expert op het gebied van Brownian motions; daarvoor kom ik een paar ton tekort.
Ja, t>=s.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:10 schreef thabit het volgende:
E(((B(t)-B(s))2) = t-s.
De uitdrukking links is symmetrisch in t en s, terwijl de uitdrukking rechts dat niet is. Ik denk dat we wat voorwaarden missen.
Je hoeft niet rijk te zijn om een boek over Brownian motion te kopen.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 21:57 schreef thabit het volgende:
Maar ik ben geen expert op het gebied van Brownian motions; daarvoor kom ik een paar ton tekort.
Aha, die conditionering valt weg vanwege "independent increments".quote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:16 schreef defineaz het volgende:
[..]
Ik miste
[..]
Ik ben sowieso de conditionering vergeten. Dit is wat er staat:
[ afbeelding ]
Als je een boek downloadtkoopt, ben je nog niet direct een expert.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:16 schreef thenxero het volgende:
[..]
Je hoeft niet rijk te zijn om een boek over Brownian motion te kopen.
Kloptquote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:21 schreef thabit het volgende:
[..]
Als je een boek downloadtkoopt, ben je nog niet direct een expert..
Echt? Wat een idiote notatie danquote:Op dinsdag 6 januari 2015 21:52 schreef thenxero het volgende:
[..]
Wacht even...
E((B(t) - B(s))2) = E(B(t) - B(s))2
Dit is een notatiekwestie. Je kan E[(X-Y)^2] noteren als E(X-Y)^2.
Die stationary eigenschap snapte ik, de rest is me nog niet helemaal duidelijk. Ik kom er niet helemaal uit met het uitschrijven (maar ik loop ook weer niet totaal vast):quote:Verder weet je dat B(t) normaal verdeeld is met gemiddelde 0 en var t (ik neem aan dat je deze eigenschap mag gebruiken). Hiermee kan je bewijzen dat
E[(B(t)-B(s))2] = t-s.
Dat doe je door de haakjes uit te schrijven. De mixterm valt dan weg vanwege onafhankelijkheid. Verder weet je dat t = Var(B(t)) = E(B(t)^2) - (E[B(t)])2 = E(B(t)^2).
Verder is het zo dat B(t) - B(s) dezelfde verdeling heeft als B(t-s). Dat is de stationarity eigenschap van Brownian motion.
Vergeet dit stukje, want je was daar nog de conditionering vergeten. Maar in het algemeen:quote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:24 schreef defineaz het volgende:
[..]
Echt? Wat een idiote notatie danDan gebruiken ze (E[X - Y])2 voor wat ik bedoelde ofzo?
Ja (op de mintekens naquote:[..]
Die stationary eigenschap snapte ik, de rest is me nog niet helemaal duidelijk. Ik kom er niet helemaal uit met het uitschrijven (maar ik loop ook weer niet totaal vast):
E[(B(t)-B(s))2] = E[B(t)2+2B(s)B(t)+B(s)2]
= E[B(t)2]+E[2B(s)B(t)]+E[B(s)2]
= E[B(t)2]+E[B(s)2]
...?
quote:Verder weet je dat t = Var(B(t)) = E(B(t)^2) - (E[B(t)])2 = E(B(t)2).
Er moet een minteken voor E[2B(s)B(t)]. Die term zal dan wel 2s zijn. Ofwel Cov(B(s), B(t)) = s als s <= t. Interessant.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:24 schreef defineaz het volgende:
[..]
Echt? Wat een idiote notatie danDan gebruiken ze (E[X - Y])2 voor wat ik bedoelde ofzo?
[..]
Die stationary eigenschap snapte ik, de rest is me nog niet helemaal duidelijk. Ik kom er niet helemaal uit met het uitschrijven (maar ik loop ook weer niet totaal vast):
E[(B(t)-B(s))2] = E[B(t)2+2B(s)B(t)+B(s)2]
= E[B(t)2]+E[2B(s)B(t)]+E[B(s)2]
= E[B(t)2]+E[B(s)2]
...?
quote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:25 schreef thabit het volgende:
Maar met t>=s klinkt het allemaal wat logischer. Substitueer u = t-s, dan is B(t) - B(s) = B(s+u) - B(s), wat volgens mij een Brownian motion in u is.
excuus. Gelukkig maakt het niet zoveel omdat de term wegvaltquote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:28 schreef thabit het volgende:
[..]
Er moet een minteken voor E[2B(s)B(t)]. Die term zal dan wel 2s zijn. Ofwel Cov(B(s), B(t)) = s als s <= t. Interessant.
Even kijken hoorquote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:27 schreef thenxero het volgende:
[..]
Vergeet dit stukje, want je was daar nog de conditionering vergeten. Maar in het algemeen:
[..]
Ja, en dan:
[..]
Ja.quote:
Nee, die term valt dus niet weg. Anders zou er t + s uitkomen ipv t - s.quote:[..]
excuus. Gelukkig maakt het niet zoveel omdat de term wegvalt
Top, echt bedankt man!quote:Op dinsdag 6 januari 2015 23:20 schreef thenxero het volgende:
Het is niet zó triviaal.
Je kan de iterated expectation gebruiken (ook wel bekend als tower property):
(ik noteer E_s voor conditionele verwachting op tijdstip s en ik gebruik de tower property en "taking out what is known")
Substitueren geeft
En dus
Weet je dat Var(X) = E(X2) - (EX)2 en dat Var B(t) = t?quote:Op dinsdag 6 januari 2015 23:31 schreef defineaz het volgende:
[..]
Top, echt bedankt man!
Nog een dingetje: waarom geldt E[B(t)2] = t?
Ja! Ik heb alleen nu pas door dat E[B(t)] = 0 dus Var(B(t)) = t = E[B(t)2]quote:Op dinsdag 6 januari 2015 23:32 schreef thenxero het volgende:
[..]
Weet je dat Var(X) = E(X2) - (EX)2 en dat Var B(t) = t?
Altijd wel leuk om met dit soort dingen te spelen. Nu weet ik ook weer waar die E[BsBt] = min(s,t) vandaan komt. Prachtige eigenschap trouwens.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 23:37 schreef defineaz het volgende:
[..]
Ja! Ik heb alleen nu pas door dat E[B(t)] = 0 dus Var(B(t)) = t = E[B(t)2]
Mijn god
Nogmaals dank
Het enige correcte antwoord op je vraag is 'nee', maar wat je wil weten is denk ik -3 000 000 * ln x.quote:Op woensdag 7 januari 2015 16:57 schreef Super-B het volgende:
Weet iemand wat de integraal is van: - 3 000 000 * x-1 ?
Jep klopt.. Ik heb namelijkquote:Op woensdag 7 januari 2015 16:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het enige correcte antwoord op je vraag is 'nee', maar wat je wil weten is denk ik -3 000 000 * ln x.
Dan gaat er iets mis met het invullen. Ik heb hem even uitgeschreven, en zowel je primitieve als de uitkomst klopt.quote:Op woensdag 7 januari 2015 17:09 schreef Super-B het volgende:
[..]
Jep klopt.. Ik heb namelijk
1/2000 ʃ (bovengrens 3000 en ondergrens 1000) f(x) dx
f(x) = 4000 - x - 3 000 000/x
Ik kwam uit op:
4000x - 1/2x˛ - 3 000 000 ln (x)
Vervolgens vul ik voor x 3000 in, vervolgens ook 1000 en dat trek ik dan van elkaar af.. Toch krijg ik niet het gewenste resultaat..
Het antwoord moet zijn: 2000 - 1500 ln 3 = 352
Moet ik iets doen met die 1/2000 in de berekening of niet? Waarvoor dient die 1/2000 aan de linkerkant van het integraal?quote:Op woensdag 7 januari 2015 17:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dan gaat er iets mis met het invullen. Ik heb hem even uitgeschreven, en zowel je primitieve als de uitkomst klopt.
Heb je misschien ooit iets gehoord over vermenigvuldigen?quote:Op woensdag 7 januari 2015 17:54 schreef Super-B het volgende:
[..]
Moet ik iets doen met die 1/2000 in de berekening of niet? Waarvoor dient die 1/2000 aan de linkerkant van het integraal?
Het is een vermenigvuldigingsfactor. Het handigste is meestal om eerst de integraal uit te rekenen, en daarna de uitkomst te vermenigvuldigen met 1/2000.quote:Op woensdag 7 januari 2015 17:54 schreef Super-B het volgende:
[..]
Moet ik iets doen met die 1/2000 in de berekening of niet? Waarvoor dient die 1/2000 aan de linkerkant van het integraal?
Dat is onmogelijk, want ln 3 is niet rationaal.quote:Op woensdag 7 januari 2015 17:09 schreef Super-B het volgende:
Het antwoord moet zijn: 2000 - 1500 ln 3 = 352
Semi-grappig proberen over te komen.quote:Op woensdag 7 januari 2015 17:57 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Heb je misschien ooit iets gehoord over vermenigvuldigen?
Het is wel vrij nieuw, dus kan zijn dat je dat niet kent.
Ik wist dat het een vermenigvuldigingsfactor is, maar ik wist niet of het ook gold voor de integraalrekening.quote:Op woensdag 7 januari 2015 17:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is een vermenigvuldigingsfactor. Het handigste is meestal om eerst de integraal uit te rekenen, en daarna de uitkomst te vermenigvuldigen met 1/2000.
Nee best wel treurig, je komt hier wel vaker...quote:Op woensdag 7 januari 2015 18:38 schreef Super-B het volgende:
[..]
Semi-grappig proberen over te komen.
Net zoals met differentiëren kan je factors buiten de integraal zetten.quote:Op woensdag 7 januari 2015 18:39 schreef Super-B het volgende:
[..]
Ik wist dat het een vermenigvuldigingsfactor is, maar ik wist niet of het ook gold voor de integraalrekening.
Als F(x) een primitieve is van een reële functie f(x) van een reële variabele x en c een reële constante, dan is c·F(x) een primitieve van c·f(x) omdat de afgeleide van c·F(x) naar x immers gelijk is aan c·F'(x) = c·f(x).quote:Op woensdag 7 januari 2015 18:39 schreef Super-B het volgende:
[..]
Ik wist dat het een vermenigvuldigingsfactor is, maar ik wist niet of het ook gold voor de integraalrekening.
Duidelijk. Dank.quote:Op woensdag 7 januari 2015 19:32 schreef Riparius het volgende:
[..]
Als F(x) een primitieve is van een reële functie f(x) van een reële variabele x en c een reële constante, dan is c·F(x) een primitieve van c·f(x) omdat de afgeleide van c·F(x) naar x immers gelijk is aan c·F'(x) = c·f(x).
Volgens de hoofdstelling van de integraalrekening heb je voor een continue functie f: [a,b] → R dan
en ook
zodat dus inderdaad
Laat zien dat de samenstelling van twee injectieve functies, injectief is.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 14:29 schreef -sabine- het volgende:
Is er iemand die dit uit kan schrijven?
Bewijs dat de samenstelling van twee bijectieve functies bijectief is.
Als je hebt bewezen dat de compositie injectief en surjectief is, dan kan je toch meteen concluderen dat deze dan bijectief is? Dat is letterlijk de definitie van bijectiviteit overpennen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:47 schreef -sabine- het volgende:
Die twee had ik wel gevonden in mijn eigen reader.
De combinatie, dus bijectief, niet. Bewijs je dat met de bewijzen van surjectief en injectief? Of in een keer bijectief en dan net als het bewijs van surjectief of injectief?
Je ziet dat het voor mij niet zo logisch is als het zou moeten zijn.
De link ga ik opslaan. Top!
Dankjewel alle2.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 17:49 schreef Novermars het volgende:
[..]
Als je hebt bewezen dat de compositie injectief en surjectief is, dan kan je toch meteen concluderen dat deze dan bijectief is? Dat is letterlijk de definitie van bijectiviteit overpennen.
Bedoel je euclidische meetkunde? Ik zou eerder met andere onderwerpen beginnen, aangezien je modernere, makkelijkere manieren hebt om naar euclidische meetkunde te kijken. Het volgende is een goed boek om te leren bewijzen: Mathematical Proofs: A Transition to Advanced Mathematics.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 00:58 schreef netchip het volgende:
Ik zou graag willen leren bewijzen, en ook meer te weten willen komen over meetkunde. Volgens mij valt dit prima te combineren, maar ik weet niet of dit de meest handige stap is? Heeft iemand misschien tips of een paar boeken waarin beide worden behandeld?
Ja, euclidische meetkunde.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 14:57 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Bedoel je euclidische meetkunde? Ik zou eerder met andere onderwerpen beginnen, aangezien je modernere, makkelijkere manieren hebt om naar euclidische meetkunde te kijken. Het volgende is een goed boek om te leren bewijzen: Mathematical Proofs: A Transition to Advanced Mathematics.
Euclidische meetkunde is niet een handig beginpunt. Ik zou eerst met dat boek beginnen en de hoofdstukken over logica, bewijzen, verzamelingen en getaltheorie instuderen (en de bijhorende opgaven maken). Je kunt daarna makkelijker overstappen naar euclidische meetkunde, of de rest van dat boek doen.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 18:21 schreef netchip het volgende:
[..]
Ja, euclidische meetkunde.Ik denk dat dat het handigst is om mee te beginnen.
Dat boek leest erg fijn. Dank je.
Is 'partieel integreren' schop genoeg?quote:Op zaterdag 10 januari 2015 22:34 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
Kan iemand me even een schop in de juiste richting geven?
[ afbeelding ]
Dat probeer ik, maar dan kom ik dus vast te zitten met int[2x5 -sin(2x3 +1)]dxquote:Op zaterdag 10 januari 2015 22:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Is 'partieel integreren' schop genoeg?
x2 cos (2x3 + 1)quote:Op zaterdag 10 januari 2015 22:34 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
Kan iemand me even een schop in de juiste richting geven?
[ afbeelding ]
Niet partieel integreren, maar de substitutieregel gebruiken. Dat kan ook impliciet, zie hier. Merk op dat je hebtquote:Op zaterdag 10 januari 2015 22:53 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
[..]
Dat probeer ik, maar dan kom ik dus vast te zitten met int[2x5 -sin(2x3 +1)]dx
Als je wat aan Euclidische meetkunde wil gaan doen, lees deze adviezen dan even.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 18:21 schreef netchip het volgende:
[..]
Ja, euclidische meetkunde.Ik denk dat dat het handigst is om mee te beginnen.
De redenen waarom ik Euclidische meetkunde wil leren zijn,quote:Op zaterdag 10 januari 2015 18:30 schreef thenxero het volgende:
Waarom wil je Euclidische meetkunde leren?
Ik zou eerder met het bovengenoemde boek beginnen en leren over verzamelingen, functies, limieten, lineaire algebra, (groepentheorie), etc. Verzamelingen en functies vormen de basis van de moderne wiskunde, dus daar kan je altijd wat mee als je verder wil. Klassieke meetkundige (Euclidische) bewijzen staan daar in mijn ogen een beetje los van, alhoewel die kennis natuurlijk ook mooi meegenomen is.
Ga ik zeker doen. Dank je voor je advies.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 19:10 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Euclidische meetkunde is niet een handig beginpunt. Ik zou eerst met dat boek beginnen en de hoofdstukken over logica, bewijzen, verzamelingen en getaltheorie instuderen (en de bijhorende opgaven maken). Je kunt daarna makkelijker overstappen naar euclidische meetkunde, of de rest van dat boek doen.
Dank je. Ik zal je post doornemen.quote:Op zondag 11 januari 2015 00:00 schreef Riparius het volgende:
[..]
Als je wat aan Euclidische meetkunde wil gaan doen, lees deze adviezen dan even.
quote:
Oh ja, verdraaid! Hartstikke bedankt!quote:Op zaterdag 10 januari 2015 23:54 schreef Riparius het volgende:
[..]
Niet partieel integreren, maar de substitutieregel gebruiken. Dat kan ook impliciet, zie hier. Merk op dat je hebt
en dus
zodat
en we dus krijgen
Als je 3D programma's wil schrijven, dan zou ik me meer op lineaire algebra richten. Euclidische meetkunde behandelt alleen vlakke meetkunde en het is lastiger.quote:Op zondag 11 januari 2015 00:27 schreef netchip het volgende:
[..]
De redenen waarom ik Euclidische meetkunde wil leren zijn,
i) Het interesseert me op de een of andere manier.
ii) Het schijnt dat het best uitdagend is.
iii) In de toekomst wil ik misschien een 3D programma schrijven met behulp van de OpenGL API.
Dat boek ga ik sowieso grondig doorlezen en opdrachten uit maken. Ik ben nu namelijk al een paar maanden aan het prutsen met lineaire algebra, omdat ik niet eens een bewijs voor iets simpels kan leveren.
Je moet eerst integreren, dan pas de grenzen invullen.quote:Op zondag 11 januari 2015 13:23 schreef Super-B het volgende:
[ afbeelding ]
Snapt iemand hoe ze op dit uitkomen:
[ afbeelding ]
Als ik 2 invul voor x, kom ik niet op 16 en -8 uit en al helemaal niet op 2c..
Oh, ik dacht dat het alleen hoefde wanneer er nog dx erbij stond.quote:Op zondag 11 januari 2015 13:25 schreef Alrac4 het volgende:
[..]
Je moet eerst integreren, dan pas de grenzen invullen.
Die staat er inderdaad niet bij, maar ik denk dat dat een typefout is. Een integraal moet namelijk altijd een dx hebben.quote:Op zondag 11 januari 2015 13:31 schreef Super-B het volgende:
[..]
Oh, ik dacht dat het alleen hoefde wanneer er nog dx erbij stond.
Aha top bedankt. Weet jij overigens ook waarom er een 2C bij moet staan?quote:Op zondag 11 januari 2015 13:35 schreef Alrac4 het volgende:
[..]
Die staat er inderdaad niet bij, maar ik denk dat dat een typefout is. Een integraal moet namelijk altijd een dx hebben.
Wat krijg je als je een constante integreert?quote:Op zondag 11 januari 2015 13:36 schreef Super-B het volgende:
[..]
Aha top bedankt. Weet jij overigens ook waarom er een 2C bij moet staan?
Dat wordt dan Cx.quote:Op zondag 11 januari 2015 13:40 schreef Alrac4 het volgende:
[..]
Wat krijg je als je een constante integreert?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |