Bedankt voor de snelle reactie!quote:Op woensdag 8 oktober 2014 22:14 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Laat zien dat de verdelingsfuncties hetzelfde zijn.
voor alle u in [0,1]
Aangezien U ∈ [0,1], is 1-U nooit kleiner dan 0. Sterker nog, 1-U∈ [0,1]quote:Op woensdag 8 oktober 2014 22:25 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Bedankt voor de snelle reactie!
Maar ik begrijp dat er gevraagd wordt om de verdelingsfuncties gelijk te stellen. Echter snap ik niet hoe ik dat moet doen, want ik zie gewoon niet anders dan dat 1 - U negatieve getallen geeft en dat kan toch niet?
Misschien bekijk ik het te algebraïsch. Ik zie niet in hoe de functies identiek kunnen zijn. Ik snap dat de lijn hetzelfde patroon volgt, maar dan gespiegeld. Maar ik denk niet dat het hetzelfde is... U is niet gelijk aan U want f(U) = 1 en f(1-U) = -1.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 22:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Aangezien U ∈ [0,1], is 1-U nooit kleiner dan 0. Sterker nog, 1-U∈ [0,1]
lim x --> 0quote:Op woensdag 8 oktober 2014 21:53 schreef Riparius het volgende:
[..]
Weer hetzelfde advies: lees hier niet alleen de antwoorden op je eigen vragen, maar ook de antwoorden op vragen van je studiegenoten die vaak over precies dezelfde opgaven gaan.
Ik vermoed (c.q. weet bijna wel zeker) dat je probeert deze limiet te bepalen met behulp van de regel van L'Hôpital, maar dan heb je fouten gemaakt bij het differentiëren.
Ik neem aan dat jij geen moeite hebt met van rechts naar links te gaan. Doe dat dan eens en je zal er vanzelf achter komen hoe ze van links naar rechts gaan.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 22:49 schreef GeschiktX het volgende:
Goedenavond,
Ziet iemand de overgang van wat er links voor het = teken staat naar wat er rechts van het = teken staat?:
[ afbeelding ]
Wat mij onduidelijk is (de vraag heeft betrekking op de extreme punten) is x1 en x2... Ik vind het erg lastig om te weten wat voor getal x1 en x2 nou voorstellen en hoe ik dit moet invullen, want de functie maakt het er niet gemakkelijker op met wortels en al..
Om te beginnen zie ik een fout (en een typo). De afgeleide van arctan x naar x is 1/(1 + x²). Om √(x² + a²) te primitiveren met behulp van partiële integratie vat je de integrand op als het product van 1 en √(x² + a²) en dan krijg jequote:Op woensdag 8 oktober 2014 21:00 schreef Aardappeltaart het volgende:
Eerste keer dat ik dit topic nodig heb tijdens mijn studie wiskunde. Bevalt erg goed.
Uit g(x)=ln(x+sqrt(x2+a2)) zijn afgeleide g'(x)= 1 / (sqrt(a2+x2) en die van d/dx artcan(x) = 1/sqrt(a2-x2) moet ik de primitieve van h(x)=sqrt(x2+a2) kunnen halen door middel van partiële integratie (ik vermoed op h(x). Ik zie alleen niet hoe, met welke keuzes dus. De delen van de vraag over het differentiëren van g(x) en de primitieve vinden van 1/h(x) zijn me gelukkig al gelukt. Op dit stuk loop ik echter vast. Iemand een tip of idee? Goniometrische substituties zijn dus niet de bedoeling. Alvast bedankt!
De verdelingsfunctie van U is de volgende:quote:Op woensdag 8 oktober 2014 22:45 schreef Anoonumos het volgende:
Dat U een kansdichtheid f heeft impliceert niet dat 1 - U een kansdichtheid 1 - f heeft. (Dat zou ook niet kunnen want dat is geen kansdichtheid)
Je moet laten zien dat U ook kansdichtheid f heeft.
Dat kan door te laten zien dat de verdelingsfuncties van U en 1-U hetzelfde zijn.
Als je links in de teller haakjes uitwerkt en de 8 buiten haakjes laat staat er 8(3x2+4-6x2)= 8(4-3x2). Via het merkwaardig product a2-b2=(a+b)(a-b) kom je aan de rechterkant uit.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 22:49 schreef GeschiktX het volgende:
Goedenavond,
Ziet iemand de overgang van wat er links voor het = teken staat naar wat er rechts van het = teken staat?:
[ afbeelding ]
Wat mij onduidelijk is (de vraag heeft betrekking op de extreme punten) is x1 en x2... Ik vind het erg lastig om te weten wat voor getal x1 en x2 nou voorstellen en hoe ik dit moet invullen, want de functie maakt het er niet gemakkelijker op met wortels en al..
Tot zover was het mij wel gelukt, maar de merkwaardigheid ervan zie ik niet. Daar stoot ik mijzelf tegen de 'douchekop'.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 22:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als je links in de teller haakjes uitwerkt en de 8 buiten haakjes laat staat er 8(3x2+4-6x2)= 8(4-3x2). Via het merkwaardig product a2-b2=(a+b)(a-b) kom je aan de rechterkant uit.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Merkwaardig_productquote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:04 schreef GeschiktX het volgende:
[..]
Tot zover was het mij wel gelukt, maar de merkwaardigheid ervan zie ik niet. Daar stoot ik mijzelf tegen de 'douchekop'.
Ja die ken ik allemaal... Dit was nog zelfs nog middelbare school wiskunde. Toch zie ik hem niet.. Het ziet er veel anders uit die 8(4-3x²).. dan ik gewend ben voor een merkwaardig product zoals bijv. (a-b)²quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Merkwaardig_product
Vergeet even de 8, en kijk alleen naar 4-3x². Dat is van de vorm a²-b², waarbij a=2 en b=x√3.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:07 schreef GeschiktX het volgende:
[..]
Ja die ken ik allemaal... Dit was nog zelfs nog middelbare school wiskunde. Toch zie ik hem niet.. Het ziet er veel anders uit die 8(4-3x²).. dan ik gewend ben voor een merkwaardig product zoals bijv. (a-b)²
Noem dat FU. De verdelingsfunctie van 1-U is dan (voor alle u in [0,1])quote:Op woensdag 8 oktober 2014 22:59 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
De verdelingsfunctie van U is de volgende:
Maar moet ik de 1 buiten de functie laten of niet? Dus 1 - f(u) is 1 - U ?
Ohh wat oliedom van me. Dankje.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vergeet even de 8, en kijk alleen naar 4-3x². Dat is van de vorm a²-b², waarbij a=2 en b=x√3.
Je weet dat a²-b²=(a+b)(a-b), dus dan is ook, in dit geval:
4-3x² = (2+x√3)(2-x√3)
Om te beginnen: de term merkwaardig product is ergens in de 19e eeuw in het onderwijs geïntroduceerd. Niet omdat er iets 'merkwaardigs' mee aan de hand zou zijn, maar omdat ze het (be)merken waard zijn, oftewel omdat ze het waard zijn onthouden te worden. Dit klinkt nu een beetje ouderwets, en de term wordt door hedendaagse generaties vaak verkeerd begrepen, maar de term is blijven hangen en deze identiteiten heten nu eenmaal zo. En inderdaad moet je ze gewoon van buiten kennen, en dan niet alleen van links naar rechts maar ook van rechts naar links. En daarnaast moet je ze ook altijd kunnen herkennen en toepassen, anders heb je er tenslotte nog niets aan. En aan dat laatste schort het bij jou. Als je zietquote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:07 schreef GeschiktX het volgende:
[..]
Ja die ken ik allemaal... Dit was nog zelfs nog middelbare school wiskunde. Toch zie ik hem niet.. Het ziet er veel anders uit die 8(4-3x²).. dan ik gewend ben voor een merkwaardig product zoals bijv. (a-b)²
Dat is gewoon -4x5.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:17 schreef GeschiktX het volgende:
[..]
Ohh wat oliedom van me. Dankje.
Dit is dan zeker ook een merkwaardig product?
4x5 - 8x5 ?
Dit stuk schort bij mij, waardoor ik het laatste dus niet kan zien.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:18 schreef Riparius het volgende:
[..]
Om te beginnen: de term merkwaardig product is ergens in de 19e eeuw in het onderwijs geïntroduceerd. Niet omdat er iets 'merkwaardigs' mee aan de hand zou zijn, maar omdat ze het (be)merken waard zijn, oftewel omdat ze het waard zijn onthouden te worden. Dit klinkt nu een beetje ouderwets, en de term wordt door hedendaagse generaties vaak verkeerd begrepen, maar de term is blijven hangen en deze identiteiten heten nu eenmaal zo. En inderdaad moet je ze gewoon van buiten kennen, en dan niet alleen van links naar rechts maar ook van rechts naar links. En daarnaast moet je ze ook altijd kunnen herkennen en toepassen, anders heb je er tenslotte nog niets aan. En aan dat laatste schort het bij jou. Als je ziet
4 − 3x²
en je wil dit ontbinden in lineaire factoren (en ja, dat wil je, waarom eigenlijk?) dan moet je direct zien dat je dit op kunt vatten als een verschil van twee kwadraten, namelijk als
2² − (√3·x)²
en dus als
(2 − √3·x)(2 + √3·x)
Nee. Bedenk zelf maar waarom niet.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:17 schreef GeschiktX het volgende:
Dit is dan zeker ook een merkwaardig product?
4x5 - 8x5 ?
Oeps verkeerde functie gekopieerd..quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:19 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee. Bedenk zelf maar waarom niet.
quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:19 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee. Bedenk zelf maar waarom niet.
quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:19 schreef GeschiktX het volgende:
[..]
Klopt, maar als je dit wilt factoriseren, hoe doe je dit?
[ 4x ( x4 + 1 ) - 2x² 4x³ ]quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:21 schreef GeschiktX het volgende:
[..]
Oeps verkeerde functie gekopieerd..
Ik denk dat het een goede oefening voor jou is als je zelf eens (a+b)(a+b) , (a+b)(a-b) en (a-b)(a-b) uitrekent en er op let wat het patroon is. Je zou binnen een seconde moeten kunnen opdreunen wat er uit komt als a en b een ander ander getal zijn.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:19 schreef GeschiktX het volgende:
[..]
Dit stuk schort bij mij, waardoor ik het laatste dus niet kan zien.
Die factoren staan al voor je neus, het is namelijk −4·x·x·x·x·x maar zo moet je dit natuurlijk niet opschrijven, Descartes heeft niet voor niets de notatie van een exponent met superscript bedacht.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:19 schreef GeschiktX het volgende:
[..]
Klopt, maar als je dit wilt factoriseren, hoe doe je dit?
Omslachtig, maar klopt welquote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:22 schreef GeschiktX het volgende:
[..]
[..]
[..]
[ 4x ( x4 + 1 ) - 2x² 4x³ ]
ofwel
4x5 + 4x - 8x5
Het zou moeten resulteren tot:
4x( 1 + x² ) ( 1 + x) ( 1-x)
De fout is inderdaad een typo, helaas. Omdat ik een nieuwe laptop heb is een werkende Mathtype niet meer beschikbaar en zo typen is enorm onoverzichtelijk. Tijd om misschien een LaTeX te gaan leren...quote:
@Geschiktquote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Omslachtig, maar klopt wel
4x5 + 4x - 8x5
=-4x5 + 4x
=4x(1-x4)
= 4x(1+x2)(1-x2)
= 4x(1+x2)(1-x)(1+x)
Hetzelfde merkwaardig product als boven wordt twee keer gebruikt.
Ik zie het écht niet. Ben me er nu al een paar uur op aan het blindstaren...quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:13 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Noem dat FU. De verdelingsfunctie van 1-U is dan (voor alle u in [0,1])
Waar jij nog de laatste één a twee tussenstappen kan invullen.
Snap je het zo? Ik weet niet wat je bedoelt met je laatste vraag.
Werkt je registratiecode niet meer? Of heb je nu een ander besturingssysteem waarmee MathType niet meer werkt?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:27 schreef Aardappeltaart het volgende:
[..]
De fout is inderdaad een typo, helaas. Omdat ik een nieuwe laptop heb is een werkende Mathtype niet meer beschikbaar en zo typen is enorm onoverzichtelijk. Tijd om misschien een LaTeX te gaan leren...
quote:Fijn deze uitwerking, ik snap hem! Heel erg bedankt! Het blijkt dat ik dit spoor niet heb afgemaakt omdat ik bij het afleiden van de wortel vergat te compenseren met 2x, waardoor er geen kwadraat in de teller kwam, enz. Wat haat ik slordigheidsfouten zeg.
De ontbrekende stappen zie je niet, of begrijp je niet wat ik tot nu toe doe?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:29 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Ik zie het écht niet. Ben me er nu al een paar uur op aan het blindstaren...
Ja inderdaad Bram_Van_Loon, het is zoals je in een post hiervoor al zei een kwestie voor mij om het goed in mijn hoofd te stampen. Ik zal er goed naar kijken!~quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
@Geschikt
Hier zie je nu een goede demonstratie waarom het belangrijk is dat je het merkwaardige product direct herkent. Je ziet dan direct bij de derde regel van Janneke haar uitleg hoe je dat verder opschrijft waardoor je niet zelf hoeft te zoeken door willekeurig wat uit te proberen.
Het is belangrijk om een beetje systematisch na te denken bij zoiets. Als je een vergelijking hebt van de vorm ax²+ bx + c, waar komen die a, b en c vandaan? Wat is het gevolg voor de a, b en c als je bij (d+e)(f+g) twee keer een - of 1 keer een - hebt in plaats van een plus? Kan a, b of c 0 zijn en wanneer gebeurt dat? Probeer voor jezelf eens alle variaties uit en je zal vanzelf inzien hoe het werkt zodat je niets van buiten hoeft te leren, in ieder geval niet voor de tweede graad. Bij de een duurt het langer dan bij de ander maar dat inzicht komt wel als je dat doet.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:34 schreef GeschiktX het volgende:
[..]
Ja inderdaad Bram_Van_Loon, het is zoals je in een post hiervoor al zei een kwestie voor mij om het goed in mijn hoofd te stampen. Ik zal er goed naar kijken!~
Vanaf de derde regel is het inderdaad al gelijk te zien... en dan is het een kwestie van het 'verkleinen' van de vierde macht naar tweede machten en dat dan weer verkleinen naar een 1e graad (1e exponent).
Ik heb geen Word meer. Ik moet nog kijken of ik de code terug kan vinden en het kan installeren enzovoorts op Openoffice.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:30 schreef Riparius het volgende:
[..]
Werkt je registratiecode niet meer? Of heb je nu een ander besturingssysteem waarmee MathType niet meer werkt?
[..]
Een som van twee kwadraten kun je niet schrijven als een product van reële lineaire factoren en daarom heeft bijvoorbeeld de vergelijkingquote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:34 schreef GeschiktX het volgende:
[..]
Ik wou bijna vragen waarom (1+x²) zo blijft staan, maar dat komt omdat beide plus is (neem ik aan?). Als het bijv x² - 1 was geweest, had (x+1) (x-1) gemogen toch?
Als je in dit quotiënt x = 0 invult, dan komt erquote:Op woensdag 8 oktober 2014 22:48 schreef Super-B het volgende:
[..]
lim x --> 0
(-1/2(1+x) -3/2 ) / [ 2(1 + x + x²) -1/2 + ( 1 + 2x)² ( -1/2) ( (1 + x + x²) -3/2 ]
Er moest een 2 weg, welke ik nu weggehaald heb. De afgeleide klopt exact met wat er in het antwoordenboek staat.
Voor mij verdwijnt die 1 op magische wijze. Ik kan me niet bedenken waarom dat gebeurt namelijk.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:13 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Noem dat FU. De verdelingsfunctie van 1-U is dan (voor alle u in [0,1])
Waar jij nog de laatste één a twee tussenstappen kan invullen.
Snap je het zo? Ik weet niet wat je bedoelt met je laatste vraag.
Hartstikke bedankt!quote:Op donderdag 9 oktober 2014 00:46 schreef Riparius het volgende:
[..]
Als je in dit quotiënt x = 0 invult, dan komt er
quote:Op donderdag 9 oktober 2014 06:00 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Voor mij verdwijnt die 1 op magische wijze. Ik kan me niet bedenken waarom dat gebeurt namelijk.
Ik vermoed dat de uitwerking op de puntjes iets in de trant van is, maar echt lekker voelt het niet aan.
Nee, dit klopt niet, en dat is ook onmiddellijk te zien. Subsitutie geeft namelijkquote:Op donderdag 9 oktober 2014 18:36 schreef Super-B het volgende:
Even een kleine vraagje:
Stel ik heb:
ax + by = c
en
dx + ey = f
Waar x dan vervolgens: (ce - bf) / (ae - bd) is..
Hoe bereken ik y?
Ik vulde gewoon x in één van de twee vergelijkingen ( ik deed het in de eerste) en ik kwam uit op het volgende:
y = (ace - abf) / (ae - bd) + by - c
Klopt dit?
Je hebt 2 lineaire verbanden. Waar x dan vervolgens *iets* is. Hoezo is x dat? Hoe kom je aan die x?quote:Op donderdag 9 oktober 2014 18:36 schreef Super-B het volgende:
Even een kleine vraagje:
Stel ik heb:
ax + by = c
en
dx + ey = f
Waar x dan vervolgens: (ce - bf) / (ae - bd) is..
Hoe bereken ik y?
Ik vulde gewoon x in één van de twee vergelijkingen ( ik deed het in de eerste) en ik kwam uit op het volgende:
y = (ace - abf) / (ae - bd) + by - c
Klopt dit?
Ik moet er uiteindelijk (af - cd) / (ae - bd) van maken.... Ik zie het niet. Dat laatste stap maakt het mij dus lastig. Wat jij had, had ik dus ook, alleen had ik per ongeluk uit automatisme y = opgeschreven..quote:Op donderdag 9 oktober 2014 18:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je hebt 2 lineaire verbanden. Waar x dan vervolgens *iets* is. Hoezo is x dat? Hoe kom je aan die x?
Ik heb het niet nagerekend, maar het zal wel het evenwichtspunt zijn, oftewel de x-waarde van het snijpunt van die twee rechte lijnen. Dit soort dingen moet je vermelden in je post!. Áls dat zo is, dan kun je y uitrekenen door x in te vullen in één van beide vergelijkingen. Hebben we het niet over een evenwichtspunt, dan werkt het natuurlijk niet omdat er bij allebei wat anders uitkomt.
OK, we gaan invullen in de bovenste:
ax+by=c
a((ce - bf) / (ae - bd)) + by = c
(ace-abf)/(ae-bd) + by = c
even een onnodige tussenstap, behalve om je denkfout te laten zien
(ace-abf)/(ae-bd) + by - c = 0
Jij concludeert dat gedeelte links van het =-teken gelijk moet zijn aan y. Klopt niet, het is gelijk aan 0. Je eigen uitdrukking voor y hangt trouwens af van y, wat al niet handig is)
einde intermezzo
(ace-abf)/(ae-bd) + by = c
by = c - (ace-abf)/(ae-bd)
y = (c - (ace-abf)/(ae-bd))/b
Dat laatste verder netjes uitschrijven mag je zelf doen. Mag je daarna uittesten of er hetzelfde uitkomt als je de x-waarde invult in de onderste.
Tja, dit is algebra die ze in 2-vmbo-t zonder al te veel problemen uitvoeren.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 19:12 schreef Super-B het volgende:
[..]
Ik moet er uiteindelijk (af - cd) / (ae - bd) van maken.... Ik zie het niet. Dat laatste stap maakt het mij dus lastig. Wat jij had, had ik dus ook, alleen had ik per ongeluk uit automatisme y = opgeschreven..
Schrijven in de vorm x=..., zodat we ze gelijk kunnen stellen met y als variabele, levertquote:ax + by = c
en
dx + ey = f
De vraag is hoe je x hebt bepaald uit je lineaire stelsel. Als je dat zelfstandig kunt, dan kun je op dezelfde manier ook y bepalen.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 19:12 schreef Super-B het volgende:
[..]
Ik moet er uiteindelijk (af - cd) / (ae - bd) van maken.... Ik zie het niet. Dat laatste stap maakt het mij dus lastig. Wat jij had, had ik dus ook, alleen had ik per ongeluk uit automatisme y = opgeschreven..
Waarom mogen de noemers weg?quote:Op donderdag 9 oktober 2014 19:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Tja, dit is algebra die ze in 2-vmbo-t zonder al te veel problemen uitvoeren.
Overigens, nog steeds onder het vermoeden dat het om een evenwichtspunt gaat, kan het natuurlijk ook anders:
[..]
Schrijven in de vorm x=..., zodat we ze gelijk kunnen stellen met y als variabele, levert
x = (c-by)/a
en
x = (f-ey)/d
Gelijkstellen:
(c-by)/a = (f-ey)/d
dc-dby = af - aey
aey - dby = af - dc
(ae - db)y = af - dc
y = (af - cd)/(ae - bd)
Klaar.
Hoe vaak is je in dit topic al verteld dat je zorgvuldig moet zijn met het opschrijven van vergelijkingen en dus niet het =-teken en alles wat erachter staat moet vergeten?quote:Op donderdag 9 oktober 2014 19:45 schreef Super-B het volgende:
[..]
Waarom mogen de noemers weg?
Ik kwam namelijk uit op
(( dc - dby) / ad ) - ((a - aey) / ad)
Vermenigvuldig links en rechts alles met a en d.quote:(c-by)/a = (f-ey)/d
dc-dby = af - aey
Dus dan moet ik weer met ad vermenigvuldigen om zo de noemer weg te krijgen?quote:Op donderdag 9 oktober 2014 19:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoe vaak is je in dit topic al verteld dat je zorgvuldig moet zijn met het opschrijven van vergelijkingen en dus niet het =-teken en alles wat erachter staat moet vergeten?
Maar goed,
[..]
Vermenigvuldig links en rechts alles met a en d.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |