abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_146342018
quote:
15s.gif Op woensdag 5 november 2014 15:43 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat lijkt me vrije eenvoudig te voorkomen door een cap te zetten op het stemgewicht.
Prima dat Gates 100 x meer stemgewicht heeft dan een dakloze, maar niet 1.000.000 x meer.

Note: ik ga mee in de discussie, dit wil niet zeggen dat ik een voorstander van het plan ben.
En waarom zou men (=de rijkere medemens), nadat hun politieke macht is toegenomen, die cap niet een beetje opschuiven? En nog eens? En dan nog eens?
pi_146342156
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2014 16:01 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Als je per belastingschijf een punt geeft kan je stem nooit meer wegen dan vier keer zoveel als een ander. Middeninkomens betalen vaak al in 3 schijven belasting. Trekken ze veel af dan betalen ze effectief maar in 2. Aangezien er heel veel mensen een stem zullen hebben die voor 2 of 3 telt zal er nooit en situatie ontstaan waarin een kleine groep welgestelden alles bepaalt. Omdat ze wel bovenmatig betalen moeten ze gewoon naar verhouding wat meer in de melk te brokkelen hebben. :7
Waarom de politieke macht vergroten naar rato van belastbaar inkomen? Zou iemand die vrijwillig fulltime mantelzorg aan haar ouders niet ook iets meer te zeggen moeten hebben, omdat hij/zij ook meer bijdraagt dan de op de bank liggende buurman? Of is het weer zo dat alleen geld waarde heeft?
  woensdag 5 november 2014 @ 20:13:17 #153
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_146343659
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2014 19:39 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Waarom de politieke macht vergroten naar rato van belastbaar inkomen? Zou iemand die vrijwillig fulltime mantelzorg aan haar ouders niet ook iets meer te zeggen moeten hebben, omdat hij/zij ook meer bijdraagt dan de op de bank liggende buurman? Of is het weer zo dat alleen geld waarde heeft?
In een maatschappij die draait om herverdelen en collectief geld uitgeven is dat helaas het belangrijkste. Zorgen voor je kinderen en je ouders betekent dat je minder inbrengt en dus ook minder hebt te zeggen over hoeveel geld er wordt afgenomen en hoeveel er wordt uitgegeven en waaraan. Je mag nog steeds stemmen alleen telt je stem iets minder zwaar.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  woensdag 5 november 2014 @ 20:15:26 #154
379943 Paper_Tiger
pi_146343738
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2014 19:36 schreef Kaas- het volgende:

[..]

En waarom zou men (=de rijkere medemens), nadat hun politieke macht is toegenomen, die cap niet een beetje opschuiven? En nog eens? En dan nog eens?
Een factor 100 is ook wat overdreven. Ik denk dat de bereidwilligheid om belasting te betalen ook toe zal nemen als er voortaan beter naar je geluisterd wordt.
pi_146343965
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2014 19:33 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Oke.
Dan ben ik vanaf nu een echte liberalist. Ik vind dat ik die miljonair in elkaar mag slaan en hem alles af moet kunnen pakken. Dat is vrijheid.

Dit systeem is een dienst van de rijken. Hun kapitaal wordt tegen alles beschermd terwijl ze zelf hun kapitaal mogen vergroten en als iemand daar wat aan wil doen dan is dat een beperking van hun vrijheid. Alles in het voordeel van de rijken.

Halve vrijheid, wat de liberalen willen, werkt niet.
Anonieme held <3
so long and thanks for all the fish
  woensdag 5 november 2014 @ 20:33:51 #156
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_146344589
'Rechts' heeft het toch altijd over "de koek groter maken". Welnu, dat is precies spectaculair gebeurt toen het censuskiesrecht eraan ging.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_146354046
Gaan we nou echt economische en politieke macht samen laten vallen? Dat is precies wat het feodalisme was.

The new road to serfdom...
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
  donderdag 6 november 2014 @ 06:29:51 #158
379943 Paper_Tiger
pi_146357453
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 20:33 schreef Klopkoek het volgende:
'Rechts' heeft het toch altijd over "de koek groter maken". Welnu, dat is precies spectaculair gebeurt toen het censuskiesrecht eraan ging.
De enorme vlucht die technologie heeft genomen heeft er niets mee van doen gehad vertel je ons nu?
pi_146357515
Ah het is de SP, wie neemt deze partij nog serieus buiten de armoedzaaiers die nu euro tekens in hun ogen zien?
pi_146358783
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 23:46 schreef MadScientist het volgende:
Gaan we nou echt economische en politieke macht samen laten vallen? Dat is precies wat het feodalisme was.

The new road to serfdom...
Dat is nu al een tijdje de ontwikkeling...
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_146359253
Denk nou logisch na, als die belastinverhoging er komt dan worden heel veel Nederlands gepakt die toch al de meeste belastingen ophoesten. Is dat eerlijk? De partijtop van de SP en GL kunnen weer een nieuwe villa kopen, die trekken de champagne flessen open als de verhoging erdoor komt.
  donderdag 6 november 2014 @ 09:38:15 #162
379943 Paper_Tiger
pi_146359279
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 09:10 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat is nu al een tijdje de ontwikkeling...
Ik zou het gelijknamige boek eens lezen.
pi_146361663
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 09:38 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik zou het gelijknamige boek eens lezen.
Betoogde Hayek uiteindelijk niet dat als politieke en economische macht geconcentreerd was in een kleine groep, dat tot totalitarisme leidde? Die voorstellen hier om grotere belastingbetalers meer politieke macht te geven bewegen precies die kant op.
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
  donderdag 6 november 2014 @ 11:21:10 #164
379943 Paper_Tiger
pi_146361689
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 11:20 schreef MadScientist het volgende:

[..]

Betoogde Hayek uiteindelijk niet dat als politieke en economische macht geconcentreerd was in een kleine groep, dat tot totalitarisme leidde? Die voorstellen hier om grotere belastingbetalers meer politieke macht te geven bewegen precies die kant op.
Lees het boek nog maar eens. http://www.the-philosophy.com/hayek-road-to-serfdom-summary
pi_146362250
Hayek goot het in de vorm van centrale planning. Ondanks dat dat al de dominante vorm binnen kapitalistische bedrijven zelf is natuurlijk.
Centrale planning staat dan tegenover een decentrale netwerkstructuur. Wat heeft dat laatste te maken met rijkelui die de regering beheersen? Is dat niet de "crony capitalism" waar iedereen hier zo altijd tegen tekeer gaat?
pi_146364272
Typisch hoe de kleptocraten van de VVD en CDA het boek van Piketty (en hoe de rijken hun vermogens vergroten) sterk bagatelliseren. Zelfs klagen over de aandacht en er van balen dat zijn charisma zo groot is dat de mediamachinaties hem niet weten te verstommen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 6 november 2014 @ 12:59:07 #167
379943 Paper_Tiger
pi_146364730
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 12:42 schreef Klopkoek het volgende:
Typisch hoe de kleptocraten van de VVD en CDA het boek van Piketty (en hoe de rijken hun vermogens vergroten) sterk bagatelliseren. Zelfs klagen over de aandacht en er van balen dat zijn charisma zo groot is dat de mediamachinaties hem niet weten te verstommen.
Dat doen zo'n beetje alle economen. R>G is al lang debunked waarmee het boek zijn waarde al heeft verloren. Lees het zelf eens voordat je er conclusies aan verbindt.
pi_146365790
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2014 12:59 schreef Paper_Tiger het volgende:
Lees het zelf eens voordat je er conclusies aan verbindt.
Is dit Pietverdriet in vermomming?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_146365948
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 6 november 2014 @ 13:36:56 #170
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_146365990
quote:
Ik zie rechtsboven een D66-banner.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_146366387
quote:
10s.gif Op donderdag 6 november 2014 13:36 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik zie rechtsboven een D66-banner.
Ik gelukkig niet. Deze gebakken lucht en consultancy partij.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_146366417
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2014 12:59 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat doen zo'n beetje alle economen. R>G is al lang debunked waarmee het boek zijn waarde al heeft verloren. Lees het zelf eens voordat je er conclusies aan verbindt.
Ik begrijp dat je het boek helemaal gelezen hebt?

R>G is trouwens helemaal niet debunked. Enkel in jouw sprookjeswereldje. Waar HongKong en Somalië de paradijzen op aarde zijn.

Grappig trouwens hoe libertariërs paradijzen uitkiezen waar 'crony capitalism' hoogtij viert volgens The Economist.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 6 november 2014 @ 14:29:58 #173
379943 Paper_Tiger
pi_146367813
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 13:47 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik begrijp dat je het boek helemaal gelezen hebt?

R>G is trouwens helemaal niet debunked. Enkel in jouw sprookjeswereldje. Waar HongKong en Somalië de paradijzen op aarde zijn.

Grappig trouwens hoe libertariërs paradijzen uitkiezen waar 'crony capitalism' hoogtij viert volgens The Economist.
Ik heb me daar vlak na het uitkomen ervan in een vakantie door geworsteld. Volgens mij tegelijkertijd met monolith.
pi_146368144
VVD offert ook graag de netneutraliteit op het altaar van mammon. Ook daarom is de SP hard nodig.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 6 november 2014 @ 14:43:23 #175
379943 Paper_Tiger
pi_146368248
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 14:40 schreef Klopkoek het volgende:
VVD offert ook graag de netneutraliteit op het altaar van mammon. Ook daarom is de SP hard nodig.
Geen van beiden zijn nodig maar ze zijn er nou eenmaal.
pi_146368985
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2014 14:43 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Geen van beiden zijn nodig maar ze zijn er nou eenmaal.
Netneutraliteit niet nodig?

Ik zou zeggen dat het zelfs harder dan ooit nodig is in een censuskiesrechtsysteem.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_146383180
quote:
Gelukkig zijn de meeste partijen in Nederland voor netneutraliteit.

SP, GroenLinks, D66. Van PvdA weet ik het niet, maar dat lijkt me wel. :)
pi_146385001
quote:
1s.gif Op donderdag 6 november 2014 21:31 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Gelukkig zijn de meeste partijen in Nederland voor netneutraliteit.

SP, GroenLinks, D66. Van PvdA weet ik het niet, maar dat lijkt me wel. :)
Dat is dus geen meerderheid.

Goed artikel trouwens dat je naar me linkte. Ik zal het ook even hier plaatsen, ook al wist ik het meeste al (en heb ik verwezen naar artikelen van dezelfde strekking).
https://decorrespondent.n(...)71343690518-fd552a44

Zie ook dit:
http://www.volkskrant.nl/(...)e-overheid~a2840707/
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 7 november 2014 @ 08:40:02 #179
379943 Paper_Tiger
pi_146392392
quote:
Als we de politiek überhaupt niet van onbegrensde macht voorzien hoeft die discussie over netneutraliteit helemaal niet plaats te vinden. Dat is mijn punt. Waar in de grondwet staat de de staat zich daarmee dient te bemoeien?
  vrijdag 7 november 2014 @ 08:46:21 #180
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146392479
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 08:40 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Als we de politiek überhaupt niet van onbegrensde macht voorzien hoeft die discussie over netneutraliteit helemaal niet plaats te vinden. Dat is mijn punt. Waar in de grondwet staat de de staat zich daarmee dient te bemoeien?
Tja, macht bij de staat leggen is erom vragen dat men daar zaken mee gaat doen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 7 november 2014 @ 09:05:21 #181
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_146392732
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 08:40 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ow, dus zonder staat had dat probleem nooit gespeeld? Wat een flauwekul toch.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_146393685
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 09:05 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Inderdaad. Het gaat juist vaak om bijvoorbeeld providers die dan abonnementen kunnen verkopen als:

"Onbeperkt videobellen voor ¤40!"

En het dan niet in de standaardpakketten doen bijvoorbeeld.
  vrijdag 7 november 2014 @ 14:51:48 #183
379943 Paper_Tiger
pi_146402619
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 09:05 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De staat reguleert alles. Een Wet die jou je vrijheid geeft in een contradictie. Die vrijheid had je toen je geboren werd. Het enige wat de staat je kan geven is een privilege.
pi_146403111
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2014 14:51 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

De staat reguleert alles. Een Wet die jou je vrijheid geeft in een contradictie. Die vrijheid had je toen je geboren werd. Het enige wat de staat je kan geven is een privilege.
Ik blijf dit erg eenzijdig vinden. Als een gevolg van menselijke interactie is dat bijv. homo's gediscrimineerd worden en de overheid voorziet zowel de juridische kaders om hen te beschermen en verzorgt campagnes ter bevordering van hun integratie in de samenleving, dan kan je dat per saldo toch moeilijk vrijheidsbeperking noemen?
Ben jij niet gewoon iets te gefixeerd op dat je geen centen aan een centrale macht wil afdragen en vergeet?
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_146403166
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2014 14:51 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Daar dacht men ten tijde van de slavernij toch even net iets anders over.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_146404205
Ik ben overigens afgelopen week naar een symposium over de politieke en sociale gevolgen van Piketty's analyse geweest en ik dacht dat het op basis daarvan wel interessant is om even een overzicht te geven van wat er wetenschappelijk bekend is over de gevolgen van ongelijkheid. In dit geval worden de effecten van inkomens- en vermogensongelijkheid samengevoegd, maar ik kan ze ook nog op basis hiervan onderscheiden als dat gewenst is.

Politieke gevolgen:
- De invloed van ongelijkheid op het beïnvloeden van politici: weliswaar in Amerika gemeten, maar universeel van toepassing. Senatoren reageren voornamelijk op de wensen van midden- en bovenklasse als het gaat om inkomen, terwijl er een klein negatief verband is tussen de wensen van de laagste klassen en het gedrag van senatoren. Overigens reageerden republikeinse senatoren ook 2 keer meer op de wensen van de bovenste klasse dan de middenklasse, terwijl dit bij democraten vrijwel gelijk lag.
- De impact op daadwerkelijke verandering: de kans op verandering (in termen van beleid of uitkomsten daarvan) nam toe naarmate de wens voor deze verandering aanwezig was bij het bovenste deciel (top 10% inkomen) van de bevolking, terwijl deze kans onafhankelijk is van de wens van de groep bij andere inkomensgroepen.
- Subjectieve inkomensonveiligheid: de waargenomen kans om volgend jaar geen of weinig inkomen meer te hebben is groter bij landen waar grotere inkomensongelijkheden heersen.
- Dezelfde uitkomsten worden ook gesteld voor corruptie, anti-globalisering en verkiezingen: in landen met een scheve gini-coëfficiënt zijn significant meer mensen die stellen dat hun land corrupt is, dat globalisering slecht is voor hen of dat hun verkiezingen oneerlijk zijn.
- Terrorisme: in landen met hoge ongelijkheid worden meer terroristische aanslagen gepleegd.

Sociale gevolgen (de impact op sociale cohesie en individueel geluk):
- afnemend vertrouwen: bij toenemende ongelijkheid neemt zowel vertrouwen generalised trust (het vertrouwen in andere mensen) als het vertrouwen in instituties af
- subjectieve welzijn: ook hier was weer niet een sterk verband, maar gaven de data wel aan dat het beoordeelde welzijn van lagere inkomensgroepen afnamen met meer ongelijkheid.
- het belang van status: dit nam toe bij toenemende ongelijkheid. Nu is de vraag natuurlijk wat hier slecht aan is. Is het immers erg dat mensen meer erkenning zoeken bij anderen? Wel als we ervan uitgaan dat er weinig mobiliteit is waardoor zij in lagere klassen te lijden hebben onder het gebrek aan erkenning van anderen. Dit zou overigens een socio-economische definitie van status betekenen, maar de onderzoekers gaven juist aan dat 1 van de problemen bij een samenleving die op status drijft is dat de erkenning vaak niet komt omdat men veelal verschillende ideeën hebben van wat status is).

Nu zijn dit natuurlijk data en resultaten en ontbreekt de theoretische verklaring hiervoor. Maar daarvoor val ik graag terug op mijn eerdere posts, waar ik uiteenzette dat mensen zowel als burger (democratische impact), arbeider (positie binnen het bedrijf) en sociaal-economische actor (relatieve inkomens- en vermogenspositie) buitenspel worden gezet bij groeiende ongelijkheid. Vele van de bovengenoemde gevolgen van ongelijkheid zijn dan ook simpel te verklaren: uit rancune. Dat de data van Piketty op bepaalde plekken tekort schieten erken ik, maar gezien de omvang van zijn analyse en de theoretische logica die er aan ten grondslag ligt kan ik niet anders dan concluderen dat degenen die zijn conclusies niet geloven dat niet doen vanwege het gebrek aan bewijs, maar puur om het feit dat zij het niet willen geloven.

Al met al een niet meer dan logisch lijstje. Ik ben benieuwd wat de "ongelijkheid is niet erg zolang iedereen er maar op vooruit gaat"-betogers hiervan zeggen. Mochten jullie de onderzoeken willen zien die hieraan ten grondslag liggen stuur dan even een DM.

Overigens werd er ook betoogd dat het zo vaak genoemde argument dat Piketty's analyse pensioenen niet meeneemt irrelevant is omdat pensioenongelijkheden vrijwel identiek zijn aan vermogensongelijkheden. Pensioenen werken overigens ook heel anders; ze kunnen niet geinvesteerd worden in menselijk kapitaal, er kan geen winst over behaald worden en kunnen niet als uitbuitingsinstrument gebruikt worden. Vandaar dat het meenemen van pensioenen in de discussie over de impliciaties van vermogens voor ongelijkheid niet noodzakelijk wordt geacht. Bovendien is de toename in vermogen de afgelopen 20 jaar overigens voornamelijk vermogen van ondernemingen, niet van individuen.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
  vrijdag 7 november 2014 @ 17:13:24 #187
379943 Paper_Tiger
pi_146406921
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 15:10 schreef Monolith het volgende:

[..]

Daar dacht men ten tijde van de slavernij toch even net iets anders over.
Er zijn vandaag de dag meer slaven dan in de tijden waar jij aan refereert en via ons geldsysteem zijn de meeste mensen met schulden ook slaaf. Die mensen waren en zijn allemaal slaaf door legitimatie via de Wet. Hun vrijheid is ze ontnomen.
  vrijdag 7 november 2014 @ 17:16:38 #188
379943 Paper_Tiger
pi_146406999
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 15:08 schreef keste010 het volgende:

[..]

Ik blijf dit erg eenzijdig vinden. Als een gevolg van menselijke interactie is dat bijv. homo's gediscrimineerd worden en de overheid voorziet zowel de juridische kaders om hen te beschermen en verzorgt campagnes ter bevordering van hun integratie in de samenleving, dan kan je dat per saldo toch moeilijk vrijheidsbeperking noemen?
Ben jij niet gewoon iets te gefixeerd op dat je geen centen aan een centrale macht wil afdragen en vergeet?
Toch heeft iedere homo de vrijheid om homo te zijn tenzij het collectief dat via wetgeving meent te moeten verbieden. Dat er mensen zijn die zich met deze groep weigert te associëren is een ander verhaal net zoals het feit dat de staat geld uitgeeft aan propaganda om dit geaccepteerd te maken.
pi_146408153
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2014 17:16 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Toch heeft iedere homo de vrijheid om homo te zijn tenzij het collectief dat via wetgeving meent te moeten verbieden. Dat er mensen zijn die zich met deze groep weigert te associëren is een ander verhaal net zoals het feit dat de staat geld uitgeeft aan propaganda om dit geaccepteerd te maken.
Nou fijn, als er iets is wat 'natuurlijk' is dan is het wel dat men gewoon naar zijn seksuele geaardheid kan leven. Feit is dat door overheidsingrijpen (zowel het vaststellen van juridische kaders alswel het voeren van campagnes) die vrijheid verbeterd/beschermd wordt. Dergelijke wetten geven dus wel degelijk vrijheid, maar dat komt omdat jij niet wil erkennen hoe men door interactie elkanders vrijheid kan beperken. Zoals ik je al vaker heb gezegd: je redeneert puur als individu. Jij beschouwt vrijheid alszijnde dat je zo min mogelijk beperkt wordt in je doen of laten door een overheid maar vergeet daarmee het effect dat jij door je opvattingen en acties hebt op een ander. Vandaag de dag gaat dat in heel subtiele vormen.

Juist homoemancipatie toont aan dat jou idee van vrijheid alszijnde het niet worden beperkt in je identiteit door een staat slechts een heel klein onderdeel van daadwerkelijke vrijheid is.
pi_146408898
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 15:41 schreef keste010 het volgende:
Ik ben overigens afgelopen week naar een symposium over de politieke en sociale gevolgen van Piketty's analyse geweest en ik dacht dat het op basis daarvan wel interessant is om even een overzicht te geven van wat er wetenschappelijk bekend is over de gevolgen van ongelijkheid. In dit geval worden de effecten van inkomens- en vermogensongelijkheid samengevoegd, maar ik kan ze ook nog op basis hiervan onderscheiden als dat gewenst is.
_O_
Super interessant man.

Een goed boek hierover dat je ongetwijfeld al kent is The Price of Inequality van Joseph Stiglitz.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2014 18:36:32 ]
pi_146409078
De discussie gaat over homo-emancipatie in het topic over de door de SP gewenste miljonairsbelasting, eens even teruglezen hoe dat in hemelsnaam mogelijk is.
pi_146409259
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2014 18:24 schreef robin007bond het volgende:

[..]

_O_
Super interessant man.

Een goed boek hierover dat je ongetwijfeld al kennen is The Price of Inequality van Joseph Stiglitz.
Zeker! 1 van de betere boeken van deze tijd, die in tegenstelling tot Piketty ook verder gaat dan enkel de morele bezwaren tegen ongelijkheid.
  vrijdag 7 november 2014 @ 22:51:43 #193
379943 Paper_Tiger
pi_146419782
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 18:35 schreef keste010 het volgende:

[..]

Zeker! 1 van de betere boeken van deze tijd, die in tegenstelling tot Piketty ook verder gaat dan enkel de morele bezwaren tegen ongelijkheid.
Een boek gebaseerd op linkse onderbuikgevoelens en foute aannames.
pi_146440052
Ik snap iets niet aan vermogensbelasting. Stel ik krijg het voor elkaar een bedrag van 2 miljoen te realiseren maar mijn maandelijks inkomsten zijn net 2000 euro oid. Van die 2 miljoen koop ik een huis Dat lijkt me een heerlijk leven, heb niet veel nodig maar een huis met veel grond eromheen en dan een beetje mijn eigen ding doen, prima. Als ik het nu goed begrijp moet ik dan vermogensbelasting gaan betalen over die 2 miljoen en is de kans groot dat ik niet meer met die 2000 uitkom...
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_146442910
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 19:43 schreef truthortruth het volgende:
Ik snap iets niet aan vermogensbelasting. Stel ik krijg het voor elkaar een bedrag van 2 miljoen te realiseren maar mijn maandelijks inkomsten zijn net 2000 euro oid. Van die 2 miljoen koop ik een huis Dat lijkt me een heerlijk leven, heb niet veel nodig maar een huis met veel grond eromheen en dan een beetje mijn eigen ding doen, prima. Als ik het nu goed begrijp moet ik dan vermogensbelasting gaan betalen over die 2 miljoen en is de kans groot dat ik niet meer met die 2000 uitkom...
Als die 2 miljoen in een huis zit dan betaal je er geen vermogensbelasting daarover.
pi_146472660
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2014 22:51 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Een boek gebaseerd op linkse onderbuikgevoelens en foute aannames.
Vertel..

Jij was toch trouwens 1 van degenen die zei dat ongelijkheid niet uitmaakte zolang iedereen maar genoeg te eten had? Ben benieuwd wat jij van het lijstje sociale en politieke gevolgen van ongelijkheid vindt dat ik hierboven gaf..

[ Bericht 19% gewijzigd door keste010 op 09-11-2014 19:22:31 ]
pi_146477382
Instemmen met Piketty betekent eigenlijk dat je stemt voor nog meer machtscentralisatie. De historie leert wat daar de uitkomst van is, als je steeds meer macht geeft aan een miniem klein clubje mensen (de politieke elite).
pi_146477898
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 20:57 schreef Homey het volgende:
Instemmen met Piketty betekent eigenlijk dat je stemt voor nog meer machtscentralisatie. De historie leert wat daar de uitkomst van is, als je steeds meer macht geeft aan een miniem klein clubje mensen (de politieke elite).
Onzin, een ander belastingsysteem betekent zeker niet per sé meer centrale macht. Dat is een rechtse drogreden..
pi_146491294
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 21:10 schreef keste010 het volgende:

[..]

Onzin, een ander belastingsysteem betekent zeker niet per sé meer centrale macht. Dat is een rechtse drogreden..
Ik geloof niet in links vs rechts, dat is een wij/zij vorm van syndroomdenken waar ik niet aan meedoe.

Piketty hamert op belastingverhogingen, en belastingverhogingen leiden tot meer machtscentralisatie. Vreemd dat mensen klagen over ongelijkheid in inkomen en vervolgens pleiten voor een grote overheid die alles regelt. Maar dan is de inkomensongelijkheid op het toppunt. Kijk maar naar Venezuela. Iedereen arm, behalve de politieke elite, die bezit alles. Ongelijker kan toch niet?
pi_146492395
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 10:01 schreef Homey het volgende:

[..]

Ik geloof niet in links vs rechts, dat is een wij/zij vorm van syndroomdenken waar ik niet aan meedoe.

Piketty hamert op belastingverhogingen, en belastingverhogingen leiden tot meer machtscentralisatie. Vreemd dat mensen klagen over ongelijkheid in inkomen en vervolgens pleiten voor een grote overheid die alles regelt. Maar dan is de inkomensongelijkheid op het toppunt. Kijk maar naar Venezuela. Iedereen arm, behalve de politieke elite, die bezit alles. Ongelijker kan toch niet?
Zoals eerder gezegd: een hogere vermogensbelasting om daarmee de belasting op arbeid te verlagen leidt niet tot een grotere overheid, alleen een verschuiving van inkomensposten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')