En waarom zou men (=de rijkere medemens), nadat hun politieke macht is toegenomen, die cap niet een beetje opschuiven? En nog eens? En dan nog eens?quote:Op woensdag 5 november 2014 15:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat lijkt me vrije eenvoudig te voorkomen door een cap te zetten op het stemgewicht.
Prima dat Gates 100 x meer stemgewicht heeft dan een dakloze, maar niet 1.000.000 x meer.
Note: ik ga mee in de discussie, dit wil niet zeggen dat ik een voorstander van het plan ben.
Waarom de politieke macht vergroten naar rato van belastbaar inkomen? Zou iemand die vrijwillig fulltime mantelzorg aan haar ouders niet ook iets meer te zeggen moeten hebben, omdat hij/zij ook meer bijdraagt dan de op de bank liggende buurman? Of is het weer zo dat alleen geld waarde heeft?quote:Op woensdag 5 november 2014 16:01 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als je per belastingschijf een punt geeft kan je stem nooit meer wegen dan vier keer zoveel als een ander. Middeninkomens betalen vaak al in 3 schijven belasting. Trekken ze veel af dan betalen ze effectief maar in 2. Aangezien er heel veel mensen een stem zullen hebben die voor 2 of 3 telt zal er nooit en situatie ontstaan waarin een kleine groep welgestelden alles bepaalt. Omdat ze wel bovenmatig betalen moeten ze gewoon naar verhouding wat meer in de melk te brokkelen hebben.
In een maatschappij die draait om herverdelen en collectief geld uitgeven is dat helaas het belangrijkste. Zorgen voor je kinderen en je ouders betekent dat je minder inbrengt en dus ook minder hebt te zeggen over hoeveel geld er wordt afgenomen en hoeveel er wordt uitgegeven en waaraan. Je mag nog steeds stemmen alleen telt je stem iets minder zwaar.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:39 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Waarom de politieke macht vergroten naar rato van belastbaar inkomen? Zou iemand die vrijwillig fulltime mantelzorg aan haar ouders niet ook iets meer te zeggen moeten hebben, omdat hij/zij ook meer bijdraagt dan de op de bank liggende buurman? Of is het weer zo dat alleen geld waarde heeft?
Een factor 100 is ook wat overdreven. Ik denk dat de bereidwilligheid om belasting te betalen ook toe zal nemen als er voortaan beter naar je geluisterd wordt.quote:Op woensdag 5 november 2014 19:36 schreef Kaas- het volgende:
[..]
En waarom zou men (=de rijkere medemens), nadat hun politieke macht is toegenomen, die cap niet een beetje opschuiven? En nog eens? En dan nog eens?
Anonieme held <3quote:Op woensdag 5 november 2014 19:33 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Oke.
Dan ben ik vanaf nu een echte liberalist. Ik vind dat ik die miljonair in elkaar mag slaan en hem alles af moet kunnen pakken. Dat is vrijheid.
Dit systeem is een dienst van de rijken. Hun kapitaal wordt tegen alles beschermd terwijl ze zelf hun kapitaal mogen vergroten en als iemand daar wat aan wil doen dan is dat een beperking van hun vrijheid. Alles in het voordeel van de rijken.
Halve vrijheid, wat de liberalen willen, werkt niet.
De enorme vlucht die technologie heeft genomen heeft er niets mee van doen gehad vertel je ons nu?quote:Op woensdag 5 november 2014 20:33 schreef Klopkoek het volgende:
'Rechts' heeft het toch altijd over "de koek groter maken". Welnu, dat is precies spectaculair gebeurt toen het censuskiesrecht eraan ging.
Dat is nu al een tijdje de ontwikkeling...quote:Op woensdag 5 november 2014 23:46 schreef MadScientist het volgende:
Gaan we nou echt economische en politieke macht samen laten vallen? Dat is precies wat het feodalisme was.
The new road to serfdom...
Ik zou het gelijknamige boek eens lezen.quote:Op donderdag 6 november 2014 09:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is nu al een tijdje de ontwikkeling...
Betoogde Hayek uiteindelijk niet dat als politieke en economische macht geconcentreerd was in een kleine groep, dat tot totalitarisme leidde? Die voorstellen hier om grotere belastingbetalers meer politieke macht te geven bewegen precies die kant op.quote:Op donderdag 6 november 2014 09:38 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik zou het gelijknamige boek eens lezen.
Lees het boek nog maar eens. http://www.the-philosophy.com/hayek-road-to-serfdom-summaryquote:Op donderdag 6 november 2014 11:20 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Betoogde Hayek uiteindelijk niet dat als politieke en economische macht geconcentreerd was in een kleine groep, dat tot totalitarisme leidde? Die voorstellen hier om grotere belastingbetalers meer politieke macht te geven bewegen precies die kant op.
Dat doen zo'n beetje alle economen. R>G is al lang debunked waarmee het boek zijn waarde al heeft verloren. Lees het zelf eens voordat je er conclusies aan verbindt.quote:Op donderdag 6 november 2014 12:42 schreef Klopkoek het volgende:
Typisch hoe de kleptocraten van de VVD en CDA het boek van Piketty (en hoe de rijken hun vermogens vergroten) sterk bagatelliseren. Zelfs klagen over de aandacht en er van balen dat zijn charisma zo groot is dat de mediamachinaties hem niet weten te verstommen.
Is dit Pietverdriet in vermomming?quote:Op donderdag 6 november 2014 12:59 schreef Paper_Tiger het volgende:
Lees het zelf eens voordat je er conclusies aan verbindt.
Ik zie rechtsboven een D66-banner.quote:Op donderdag 6 november 2014 13:35 schreef Klopkoek het volgende:
http://www.stopdebankiers(...)lle-wetgeving-staat/
Hup SP
Ik gelukkig niet. Deze gebakken lucht en consultancy partij.quote:Op donderdag 6 november 2014 13:36 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik zie rechtsboven een D66-banner.
Ik begrijp dat je het boek helemaal gelezen hebt?quote:Op donderdag 6 november 2014 12:59 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat doen zo'n beetje alle economen. R>G is al lang debunked waarmee het boek zijn waarde al heeft verloren. Lees het zelf eens voordat je er conclusies aan verbindt.
Ik heb me daar vlak na het uitkomen ervan in een vakantie door geworsteld. Volgens mij tegelijkertijd met monolith.quote:Op donderdag 6 november 2014 13:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik begrijp dat je het boek helemaal gelezen hebt?
R>G is trouwens helemaal niet debunked. Enkel in jouw sprookjeswereldje. Waar HongKong en Somalië de paradijzen op aarde zijn.
Grappig trouwens hoe libertariërs paradijzen uitkiezen waar 'crony capitalism' hoogtij viert volgens The Economist.
Geen van beiden zijn nodig maar ze zijn er nou eenmaal.quote:Op donderdag 6 november 2014 14:40 schreef Klopkoek het volgende:
VVD offert ook graag de netneutraliteit op het altaar van mammon. Ook daarom is de SP hard nodig.
Netneutraliteit niet nodig?quote:Op donderdag 6 november 2014 14:43 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Geen van beiden zijn nodig maar ze zijn er nou eenmaal.
Gelukkig zijn de meeste partijen in Nederland voor netneutraliteit.quote:Op donderdag 6 november 2014 14:40 schreef Klopkoek het volgende:
VVD offert ook graag de netneutraliteit op het altaar van mammon. Ook daarom is de SP hard nodig.
Dat is dus geen meerderheid.quote:Op donderdag 6 november 2014 21:31 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Gelukkig zijn de meeste partijen in Nederland voor netneutraliteit.
SP, GroenLinks, D66. Van PvdA weet ik het niet, maar dat lijkt me wel.
Als we de politiek überhaupt niet van onbegrensde macht voorzien hoeft die discussie over netneutraliteit helemaal niet plaats te vinden. Dat is mijn punt. Waar in de grondwet staat de de staat zich daarmee dient te bemoeien?quote:Op donderdag 6 november 2014 14:40 schreef Klopkoek het volgende:
Tja, macht bij de staat leggen is erom vragen dat men daar zaken mee gaat doen.quote:Op vrijdag 7 november 2014 08:40 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als we de politiek überhaupt niet van onbegrensde macht voorzien hoeft die discussie over netneutraliteit helemaal niet plaats te vinden. Dat is mijn punt. Waar in de grondwet staat de de staat zich daarmee dient te bemoeien?
Ow, dus zonder staat had dat probleem nooit gespeeld? Wat een flauwekul toch.quote:Op vrijdag 7 november 2014 08:40 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als we de politiek überhaupt niet van onbegrensde macht voorzien hoeft die discussie over netneutraliteit helemaal niet plaats te vinden. Dat is mijn punt. Waar in de grondwet staat de de staat zich daarmee dient te bemoeien?
Inderdaad. Het gaat juist vaak om bijvoorbeeld providers die dan abonnementen kunnen verkopen als:quote:Op vrijdag 7 november 2014 09:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ow, dus zonder staat had dat probleem nooit gespeeld? Wat een flauwekul toch.
De staat reguleert alles. Een Wet die jou je vrijheid geeft in een contradictie. Die vrijheid had je toen je geboren werd. Het enige wat de staat je kan geven is een privilege.quote:Op vrijdag 7 november 2014 09:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ow, dus zonder staat had dat probleem nooit gespeeld? Wat een flauwekul toch.
Ik blijf dit erg eenzijdig vinden. Als een gevolg van menselijke interactie is dat bijv. homo's gediscrimineerd worden en de overheid voorziet zowel de juridische kaders om hen te beschermen en verzorgt campagnes ter bevordering van hun integratie in de samenleving, dan kan je dat per saldo toch moeilijk vrijheidsbeperking noemen?quote:Op vrijdag 7 november 2014 14:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De staat reguleert alles. Een Wet die jou je vrijheid geeft in een contradictie. Die vrijheid had je toen je geboren werd. Het enige wat de staat je kan geven is een privilege.
Daar dacht men ten tijde van de slavernij toch even net iets anders over.quote:Op vrijdag 7 november 2014 14:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De staat reguleert alles. Een Wet die jou je vrijheid geeft in een contradictie. Die vrijheid had je toen je geboren werd. Het enige wat de staat je kan geven is een privilege.
Er zijn vandaag de dag meer slaven dan in de tijden waar jij aan refereert en via ons geldsysteem zijn de meeste mensen met schulden ook slaaf. Die mensen waren en zijn allemaal slaaf door legitimatie via de Wet. Hun vrijheid is ze ontnomen.quote:Op vrijdag 7 november 2014 15:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daar dacht men ten tijde van de slavernij toch even net iets anders over.
Toch heeft iedere homo de vrijheid om homo te zijn tenzij het collectief dat via wetgeving meent te moeten verbieden. Dat er mensen zijn die zich met deze groep weigert te associëren is een ander verhaal net zoals het feit dat de staat geld uitgeeft aan propaganda om dit geaccepteerd te maken.quote:Op vrijdag 7 november 2014 15:08 schreef keste010 het volgende:
[..]
Ik blijf dit erg eenzijdig vinden. Als een gevolg van menselijke interactie is dat bijv. homo's gediscrimineerd worden en de overheid voorziet zowel de juridische kaders om hen te beschermen en verzorgt campagnes ter bevordering van hun integratie in de samenleving, dan kan je dat per saldo toch moeilijk vrijheidsbeperking noemen?
Ben jij niet gewoon iets te gefixeerd op dat je geen centen aan een centrale macht wil afdragen en vergeet?
Nou fijn, als er iets is wat 'natuurlijk' is dan is het wel dat men gewoon naar zijn seksuele geaardheid kan leven. Feit is dat door overheidsingrijpen (zowel het vaststellen van juridische kaders alswel het voeren van campagnes) die vrijheid verbeterd/beschermd wordt. Dergelijke wetten geven dus wel degelijk vrijheid, maar dat komt omdat jij niet wil erkennen hoe men door interactie elkanders vrijheid kan beperken. Zoals ik je al vaker heb gezegd: je redeneert puur als individu. Jij beschouwt vrijheid alszijnde dat je zo min mogelijk beperkt wordt in je doen of laten door een overheid maar vergeet daarmee het effect dat jij door je opvattingen en acties hebt op een ander. Vandaag de dag gaat dat in heel subtiele vormen.quote:Op vrijdag 7 november 2014 17:16 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Toch heeft iedere homo de vrijheid om homo te zijn tenzij het collectief dat via wetgeving meent te moeten verbieden. Dat er mensen zijn die zich met deze groep weigert te associëren is een ander verhaal net zoals het feit dat de staat geld uitgeeft aan propaganda om dit geaccepteerd te maken.
quote:Op vrijdag 7 november 2014 15:41 schreef keste010 het volgende:
Ik ben overigens afgelopen week naar een symposium over de politieke en sociale gevolgen van Piketty's analyse geweest en ik dacht dat het op basis daarvan wel interessant is om even een overzicht te geven van wat er wetenschappelijk bekend is over de gevolgen van ongelijkheid. In dit geval worden de effecten van inkomens- en vermogensongelijkheid samengevoegd, maar ik kan ze ook nog op basis hiervan onderscheiden als dat gewenst is.
Zeker! 1 van de betere boeken van deze tijd, die in tegenstelling tot Piketty ook verder gaat dan enkel de morele bezwaren tegen ongelijkheid.quote:Op vrijdag 7 november 2014 18:24 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Super interessant man.
Een goed boek hierover dat je ongetwijfeld al kennen is The Price of Inequality van Joseph Stiglitz.
Een boek gebaseerd op linkse onderbuikgevoelens en foute aannames.quote:Op vrijdag 7 november 2014 18:35 schreef keste010 het volgende:
[..]
Zeker! 1 van de betere boeken van deze tijd, die in tegenstelling tot Piketty ook verder gaat dan enkel de morele bezwaren tegen ongelijkheid.
Als die 2 miljoen in een huis zit dan betaal je er geen vermogensbelasting daarover.quote:Op zaterdag 8 november 2014 19:43 schreef truthortruth het volgende:
Ik snap iets niet aan vermogensbelasting. Stel ik krijg het voor elkaar een bedrag van 2 miljoen te realiseren maar mijn maandelijks inkomsten zijn net 2000 euro oid. Van die 2 miljoen koop ik een huis Dat lijkt me een heerlijk leven, heb niet veel nodig maar een huis met veel grond eromheen en dan een beetje mijn eigen ding doen, prima. Als ik het nu goed begrijp moet ik dan vermogensbelasting gaan betalen over die 2 miljoen en is de kans groot dat ik niet meer met die 2000 uitkom...
Vertel..quote:Op vrijdag 7 november 2014 22:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Een boek gebaseerd op linkse onderbuikgevoelens en foute aannames.
Onzin, een ander belastingsysteem betekent zeker niet per sé meer centrale macht. Dat is een rechtse drogreden..quote:Op zondag 9 november 2014 20:57 schreef Homey het volgende:
Instemmen met Piketty betekent eigenlijk dat je stemt voor nog meer machtscentralisatie. De historie leert wat daar de uitkomst van is, als je steeds meer macht geeft aan een miniem klein clubje mensen (de politieke elite).
Ik geloof niet in links vs rechts, dat is een wij/zij vorm van syndroomdenken waar ik niet aan meedoe.quote:Op zondag 9 november 2014 21:10 schreef keste010 het volgende:
[..]
Onzin, een ander belastingsysteem betekent zeker niet per sé meer centrale macht. Dat is een rechtse drogreden..
Zoals eerder gezegd: een hogere vermogensbelasting om daarmee de belasting op arbeid te verlagen leidt niet tot een grotere overheid, alleen een verschuiving van inkomensposten.quote:Op maandag 10 november 2014 10:01 schreef Homey het volgende:
[..]
Ik geloof niet in links vs rechts, dat is een wij/zij vorm van syndroomdenken waar ik niet aan meedoe.
Piketty hamert op belastingverhogingen, en belastingverhogingen leiden tot meer machtscentralisatie. Vreemd dat mensen klagen over ongelijkheid in inkomen en vervolgens pleiten voor een grote overheid die alles regelt. Maar dan is de inkomensongelijkheid op het toppunt. Kijk maar naar Venezuela. Iedereen arm, behalve de politieke elite, die bezit alles. Ongelijker kan toch niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |