quote:
Op zaterdag 25 oktober 2014 10:32 schreef HardMetal het volgende:Ik vind dit wel een aardig setje argumenten......
http://www.geenstijl.nl/m(...)od_aan_de_islam.htmlPolitieagent Nico G., docent bij regio Rotterdam-Rijnmond, schreef op Facebook: “Ik ben helemaal klaar met die k islamieten. Ik hoop dat ze zeer snel een langzame pijnlijke dood sterven. Oftewel dood aan de islam!” De politie beraadt zich op disciplinaire en strafrechtelijke maatregelen tegen de goede man ‘die zich laatdunkend over de Islam en moslims heeft uitgelaten’, las ik als reactie. Lees ik de reactie van de politie wel goed? De twee eerste zinnen van Nico bevatten niets dat je als laatdunkend over de Islam of de moslims kunt noemen. In de derde zin roept Nico ‘dood aan de Islam!’. Let wel, dood aan de Islam, een religie, niet aan de moslims. Gerard van het Reve schreef veel ergere dingen over het Christendom. Hij is daar weliswaar voor vervolgd, maar vrijgesproken. Allicht heeft Reve sommigen gekwetst, hetgeen Nico ook doet bij anderen. Maar dat is nu precies wat zo mooi wordt uitgedrukt met ‘‘Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal het recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen”, dat aan Voltaire wordt toegeschreven maar komt eigenlijk voor het eerst voor in het boek The Friends of Voltaire (1906) van Evelyn Beatrice Hall die schreef onder het pseudoniem S.G. Tallentyre. Wat is dan het verwijt aan Nico? Bovendien, Nico schreef het na het zien van een video waarop een vrouw gestenigd werd. Ja, door moslims vanwege hun religie, de Islam. Het pleit dan juist voor Nico om "dood" te roepen aan een religie waarop zoiets barbaars wordt gebaseerd. Waarom Nico vervolgen maar niet de demonstranten in Den Haag die ‘dood aan de joden’ (niet aan het Jodendom) scandeerden? Hiervan zei Jozias van Aartsen met de slappe knieën en met de persoonlijkheid van een garnaal: niets aan de hand, geen overtreding. Ahmed Marcouch, een ex-agent en nu Kamerlid, jawel voor de PvdA, was geschokt door de uitlating van Nico, las ik. Maar niet van de roep om ‘dood aan de joden’ door geloofsgenoten? Pijnlijk vond ik het om te lezen dat Nico spijt heeft betuigd voor zijn uitlating. “Dit was een domme reactie”, schijnt hij te hebben gezegd. Domme reactie? Op het -in de 21ste eeuw- stenigen van een vrouw? Wie is hier dom en achterlijk? Wie moet spijt betuigen?
Zogenaamde professor Pinto slaat hier de plank volledig mis. Met zijn
ICI (Inter-Cultureel Instituut) verzorgt hij cursussen, trainingen, workshops en presentaties. Ook verricht het ICI (toegepast) onderzoek en adviseert profit, non-profit en (semi)overheidsorganisaties. Ik mag aannemen dat na dit schrijfsel geen enkel (semi)overheidsorganisatie zich meer aan hem wil linken.
Allereerst mist Pinto de uitspraak van Nico Groenewold met datum
6 september 2014. Deze uitspraak: "Ik haat moslims. Punt. Ik ben er klaar mee" dient als context en ik zal hier onderstaand nog naar verwijzen. Pinto gaat in op
de uitspraak die de headlines gehaald heeft: "Ik ben helemaal klaar met die k islamieten. Ik hoop dat ze allemaal zeer snel een langzame dood sterven. Oftewel dood aan islam!!!". Pinto zegt dat de eerste twee zinnen geen problemen opleveren en de laatste zin wordt er dood aan "een religie" toegeschreven. Klopt dit wel?
Laten we het ontleden:
1. "Ik ben helemaal klaar met die k islamieten". Waar staat de "k" hier voor? Zou iemand die alle moslims een langzame dood toewenst, zich generen voor "kut"? Of is het waarschijnlijker dat hij met "k islamieten", "kanker islamieten" bedoelde? M.i. het laatste.
2. "Ik hoop dat ze allemaal zeer snel een langzame dood sterven". 'Ze' verwijst hier naar islamieten ("k islamieten"). Hij spreekt hier zijn wens uit dat alle moslims snel een langzame dood krijgen. Het is evident dat hij niet wenst dat moslims nog lang en gelukkig leven, maar dat ze snel een langzame en pijnlijke dood ondergaan. Men zou nog kunnen betogen dat hij enkel de "k islamieten" een langzame dood toewenst en dat die "k islamieten" een bijzondere groep islamieten zijn. Wat zegt Nico Groenewold echter in september? Hij is klaar met de moslims, hij haat moslims.
3. "Oftewel dood aan islam!!!" Nico Groenewold sluit af met "oftewel" gevolgd door "dood aan islam". Wat bedoelt Nico G hiermee? Je kunt een religie niet doden, dat staat vast. Nico verduidelijkt het eigenlijk zelf al met het woordje "oftewel". Zijn laatste zin moet in samenhang bezien worden met de eerste twee zinnen. Nico doelt duidelijk op een dood aan de islam, door de langzame dood die hij aan moslims toewenst.
Verder maakt Pinto een misplaatste vergelijking met Gerard Reve, en Pinto was een expert in communicatie? Gerard Reve heeft nooit opgeroepen tot de dood van een religie, laat staat in context met een doodsverwensing aan alle moslims/christenen/joden. Ja, je hebt de vrijheid om een religie belachelijk te maken. Maar dat is niet wat Nico Groenewold heeft gedaan.
Verder haalt Pinto een onjuistheid aan. Namelijk dat diegenen die riepen "dood aan de joden" door Van Aarsten vrijgepleit waren. Pertinent onwaar.
Er zijn naderhand demonstranten opgepakt. De onterechte toespeling naar Marcouch ga ik niet eens op in, aangezien het in deze context volstrekt irrelevant is. Met vingerwijzen, kun je de uitspraken van Nico Groenewold niet goedpraten.
Om in de stijl van Pinto te blijven, gooi ik er nog een drogreden tegenaan. Had Pinto ook zo gereageerd als iemand alle joden snel een langzame dood had toegewenst? Van interculturele communicatie heb jij weinig begrepen Pinto. Je houdt een monocultureel verhaal.
[ Bericht 0% gewijzigd door Ceberut op 25-10-2014 12:30:49 ]