abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 22 oktober 2014 @ 09:09:11 #1
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_145807134

Dit topic is voor alle hardlopers, van hardlopende beginners tot helden van de RoPaRun. Het maakt niet uit of je nou met Evy loopt, je eigen schema volgt of bij een vereniging loopt: Iedereen is hier welkom! Je kan in dit topic praten over hoe het gaat, welke kleding je wil dragen, hoe zwaar/makkelijk het allemaal gaat..Je kan het zo gek niet verzinnen. Stel ook gerust vragen, we zijn hier om elkaar te helpen :).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er zijn 2 hardlooptopics gaande:
[LIF] Topicreeks: Hardlopen voor beginners (heet inmiddels Hardlopen) :
Alles over hardlopen! Kleding, schema's, lappenmandopvang, motivatie, wedstrijdjes..you name it!
[SPT] Topicreeks: Centraal topic voor amateurhardlopers :
Dit topic is voor de hardlopers die geen beginners meer zijn, al aardig wat wedstrijden lopen, flink op de tijden letten maar toch nog amateurs zijn.

Kijk en post gezellig mee in het topic wat voor jou van toepassing is :)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gebruik je Endomondo om je voortgang bij te houden? Meld je dan aan bij het Fok! Endomondo team en laat zien dat Fok!kers ook buiten komen *O* Stuur EERST even een PM/DM naar mosselmossel en meld je DAARNA aan op Endomondo :)

SPOILER: Schema's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Wedstrijdtijden voorspellen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Wie loopt er waar en wanneer?
SPOILER: 2014 Challenge
SPOILER: Verlopen Challenges
SPOILER: Formule voor het berekenen van je maximale hartslag
SPOILER: PRs bijhouden
SPOILER: Ten commandments for the runner
SPOILER: Why we run
SPOILER: Blogs van enkele vaste posters

[ Bericht 0% gewijzigd door Ynske op 22-10-2014 12:43:17 ]
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_145807143
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 08:59 schreef m0ridin het volgende:
Heb zelf totaal geen drank op een M te lopen namelijk (hooguit ooit een keer voor de prestatie an sich) :P maar kan me er wel iets bij voorstellen...
Kan gewoon met sportdrank hoor, geen probleem. ;)

Ik vond de marathon altijd al magisch en zeker nadat ik voor het blad Sport International interviews mocht maken met alltime held Haile Gebrselassie, Tekla Loroupe en toenmalige toppers als Felix Limo.

Toen ik zelf begon te lopen leek het me onhaalbaar om het ooit te doen, maar ik kon steeds vaker lopen en in april, nadat ik al een halve had gelopen, zag ik YUR en Swets in Rotterdam lopen en dacht ik: Hee, voor hen hoef ik niet onder te doen, ik kan dat ook, want ik voel me nu sterker dan ooit. En toen heb ik me ingeschreven voor de marathon die me het meest aan het hart gaat, de Kustmarathon Zeeland.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
pi_145807204
Weet iemand vanaf wanneer je in kunt schrijven voor de Marathon van Amsterdam voor volgend jaar? Ik weet het, ik ben er erg vroeg bij, maar ik heb geen idee hoe lang van te voren die inschrijving is en hoe snel het gaat.
pi_145807223
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 09:05 schreef ChuckBartowski het volgende:

[..]

Ik ben verre van een marathon op dit moment maar het heeft mij persoonlijk altijd gefascineerd, het is voor mij een soort van het ultieme doel... De voldoening lijkt me ook geweldig groot als je zo'n afstand hebt kunnen afleggen
Een beetje hetzelfde als Mossel, ik dacht altijd; als ik ooit toch eens een marathon zou lopen zou dat geweldig zijn, maar stiekem vond ik dat niet weggelegd voor iemand als mijzelf.
Toen ik wat serieuzer ging trainen en wat HMs liep, leek het ineens een stuk meer binnen bereik.
En omdat ik de halve marathon voorheen de leukste van alle afstanden vond, was ik wel erg benieuwd of ik de marathon dan nóg leuker zou vinden. Over dat laatste ben ik nog niet helemaal uit, maar het is wel ontzettend speciaal..
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_145807343
quote:
7s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 09:13 schreef S15 het volgende:
Weet iemand vanaf wanneer je in kunt schrijven voor de Marathon van Amsterdam voor volgend jaar? Ik weet het, ik ben er erg vroeg bij, maar ik heb geen idee hoe lang van te voren die inschrijving is en hoe snel het gaat.
Ik heb me volgens mij in april of mei ingeschreven. Eind augustus/begin september was het volgens mij wel vol.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_145807363
Gisteren die aflevering van Tom testosteron gekeken over MDS, dat doet ie niet onverdienstelijk!

Maar z'n voeten 8)7 Moblo, zijn jouw blaren ook zo erg?
pi_145807397
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 09:20 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Ik heb me volgens mij in april of mei ingeschreven. Eind augustus/begin september was het volgens mij wel vol.
Oke, het gaat dus niet zo heel snel. Top, bedankt :)
  woensdag 22 oktober 2014 @ 09:29:24 #8
326858 Toekito
Fietst zich de pleuris
pi_145807511
[code]12 april 2015 - Marathon van Rotterdam
• Toekito- 10.5 km[/code ]
PS4-tag: TJDoornbos// Origin: Toek85
Sporten voor Sophia
pi_145807532
http://www.runnersworld.c(...)0&cid=social34150167

Jaaa hoor kinders doe eens even normaal :o
pi_145807569
quote:
He would much rather eat and then wrestle, than run non-stop for no given reason. In fact, his very exciting incentive for running that (and every other race) was that he got to go eat bagels and other goodies when he was finished.”
_O-
Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 22 oktober 2014 @ 09:33:03 #11
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_145807576
quote:
99s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 09:29 schreef Toekito het volgende:
[code]12 april 2015 - Marathon van Rotterdam
• Toekito- 10.5 km[/code ]
toegevoegd.

stomme vraag maar vind je dit een redelijk doel voor de periode?
ik denk er misschien anders over, maar zoveel loop je toch niet :@

ik zie t hier iig niet gebeuren om al aan een 10 km te gaan denken
Today is life -

Dale Carnegie
  woensdag 22 oktober 2014 @ 09:34:56 #12
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_145807616
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 09:33 schreef Ynske het volgende:

[..]

toegevoegd.

stomme vraag maar vind je dit een redelijk doel voor de periode?
ik denk er misschien anders over, maar zoveel loop je toch niet :@

ik zie t hier iig niet gebeuren om al aan een 10 km te gaan denken
Het is over 6 maanden he ;) Dat is voor opbouwen van 0 naar 10 al een hele mooie, ruime periode.
pi_145807629
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 09:30 schreef La_Tramposa het volgende:
http://www.runnersworld.c(...)0&cid=social34150167

Jaaa hoor kinders doe eens even normaal :o
Zieke shit.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 22 oktober 2014 @ 09:38:39 #14
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_145807690
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 09:34 schreef GotC het volgende:

[..]

Het is over 6 maanden he ;) Dat is voor opbouwen van 0 naar 10 al een hele mooie, ruime periode.
zoals ik zei ik denk er anders over en vind t best snel.
zal wel komen omdat ik weer opnieuw begonnen ben en voor maart t doel op 5 km gezet
Today is life -

Dale Carnegie
pi_145807725
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 09:38 schreef Ynske het volgende:

[..]

zal wel komen omdat ik weer opnieuw begonnen ben en voor maart t doel op 5 km gezet
Jij weet dat dat voor jezelf een goed tempo is om op te bouwen, dus dat is alleen maar mooi.
Voor de gemiddelde beginnende hardloper is het goed mogelijk om in een halfjaar naar 10(.5) km te gaan. En mocht het niet lukken, dan is er nog geen man overboord toch :o hoogstens wat eurootjes inschrijfgeld :P
pi_145807730
quote:

[..]

Het hangt van het verleden af van iemand. Als je bijvoorbeeld jarenlang gevoetbald hebt kun je in principe al een 10km lopen zonder specifieke training.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 22 oktober 2014 @ 09:41:20 #17
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_145807751
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 09:40 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Het hangt van het verleden af van iemand. Als je bijvoorbeeld jarenlang gevoetbald hebt kun je in principe al een 10km lopen zonder specifieke training.
ja ok, maar dat is toek niet he :D

@toek, geen aanval op je, dat weet je ;)
Today is life -

Dale Carnegie
  woensdag 22 oktober 2014 @ 09:43:34 #18
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_145807799
quote:

[..]

Ik ben ook van het rustig opbouwen :) Maar nu ik wat meer loopervaring heb en weet wat m'n lijf kan, durf ik wel iets sneller op te bouwen naar de 10km (22 december 10.5km wedstrijdje).
Mja, m'n volgende doel is de 7^^ in november 2015, dusja :+
pi_145807814
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 23:14 schreef Daywalk3r het volgende:
Zo ben ik :@ Een ware internetheld. Al kan ik lullen als bruggeman als ik éénmaal los ben.

:o
Ik denk dat ik dan dit weekend OF sneller ga lopen dan jou OF langzamer dan jou :P

SPOILER
pi_145807824
Ik ben nu ook al een tijdje (maand of 6) aan het hardlopen en zit erover na te denken om een sporthorloge of hartslagmeter aan te schaffen, heb alleen geen idee welke. Lijkt me handig om inzicht te hebben in mijn hartslag om zo wat affectiever te kunnen trainen richting de halve marathon die ik in het voorjaar wil gaan lopen.
Gebruiken jullie een sporthorloge/hartslagmeter en welke zouden jullie me aanraden?
pi_145807854
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 09:44 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:
Ik ben nu ook al een tijdje (maand of 6) aan het hardlopen en zit erover na te denken om een sporthorloge of hartslagmeter aan te schaffen, heb alleen geen idee welke. Lijkt me handig om inzicht te hebben in mijn hartslag om zo wat affectiever te kunnen trainen richting de halve marathon die ik in het voorjaar wil gaan lopen.
Gebruiken jullie een sporthorloge/hartslagmeter en welke zouden jullie me aanraden?
http://www.dcrainmaker.com/
Heeft een boel reviews.

Kijk daar maar eens rond
pi_145807923
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 09:41 schreef Ynske het volgende:

[..]

ja ok, maar dat is toek niet he :D

@toek, geen aanval op je, dat weet je ;)
Ik heb me ook na zes weken hardlopen al ingeschreven voor een 10 km een half jaar later. Om te voorkomen dat ik zou stoppen met lopen na Evy..

Moet zo lopen. Lig nog in bed en het klinkt als slecht weer. Buh!
pi_145807926
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 09:44 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:
Een hoop gebruiken idd een sporthorloge. En elk horloge heeft zijn voordelen en zijn nadelen. En je kan het zo duur maken als je zelf wilt.
En wat Guard al zegt, kijk even op de site van dcrainmaker.

En dan naar mijn mening, vooral naar deze link: http://www.dcrainmaker.co(...)recommendations.html
pi_145807932
Ik heb voor het eerst sinds topic #381 niet in een hardlooptopic gepost :o Gelukkig wel globaal gescand, want de O+ tussen mossel en RD had ik niet willen missen.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 22 oktober 2014 @ 09:50:23 #25
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_145807940
quote:
1s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 09:49 schreef Gogo83 het volgende:

[..]

Ik heb me ook na zes weken hardlopen al ingeschreven voor een 10 km een half jaar later. Om te voorkomen dat ik zou stoppen met lopen na Evy..

ik lig ook nog. zo maar eens in de benen en werken.
hopend dat ik vanavond niet langer moet blijven
Today is life -

Dale Carnegie
pi_145807974
quote:
1s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 09:49 schreef Gogo83 het volgende:

[..]

Bij mij hier is er gewoon blauwe lucht zichtbaar, zo te zien komt die wel vanuit het westen, dus dadelijk ook bij jou :)
pi_145808088
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 09:50 schreef Ynske het volgende:

[..]

ik lig ook nog. zo maar eens in de benen en werken.
hopend dat ik vanavond niet langer moet blijven
Ik ben vrij. Maar kan vanavond niet lopen.. Dus zo toch maar de deur uit.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 22 oktober 2014 @ 09:58:36 #28
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_145808092
quote:
inderdaad de vergelijkingssite die genoemd is
maar ook een lijstje maken van dingen die je echt nodig denkt te hebben en dan niet voor de heb
wil je alleen je hartslag monitoren, gps, intervallen, trainingen uploaden, tril functie, etc?
Today is life -

Dale Carnegie
pi_145808104
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 09:52 schreef Guard het volgende:

[..]

Bij mij hier is er gewoon blauwe lucht zichtbaar, zo te zien komt die wel vanuit het westen, dus dadelijk ook bij jou :)
Ah, dat zijn goede vooruitzichten!
pi_145808242
quote:
1s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 09:58 schreef Gogo83 het volgende:

[..]

Ah, dat zijn goede vooruitzichten!
:( Ik heb het nog niet getypt en het wordt alweer grijs hier...

Sorry.. ;(
  woensdag 22 oktober 2014 @ 10:11:09 #31
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_145808428
Hier prima loopweer! T was fris maar te doen. Weer een kleine 7 km gelopen en ging ok.
Behalve dat ik het nog steeds erg kut vind om op mijn houding te moeten letten
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_145808433
Zou iemand deze erbij kunnen zetten :) ? Ik ga Berlijn als opwarmer en laatste test voor Parijs gebruiken.

1
2
[b]29 maart 2015 - [url=http://www.vattenfall-berliner-halbmarathon.de/en/]Vattenfall Berlin Half Marathon (Berlijn)[/url][/b]
[*] Devv - HM
pi_145808457
quote:
1s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 09:21 schreef Tarahumara het volgende:
Gisteren die aflevering van Tom testosteron gekeken over MDS, dat doet ie niet onverdienstelijk!

Heb hem nu ook bekeken en eigenlijk was ik maar een laffe aansteller toen ik het zwaar had tijdens de marathon :')
pi_145808951
Fris en fruitig uit bed gestaptom een rondje te doen, komt het met bakken naar beneden :(
pi_145808965
quote:
1s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 09:21 schreef Tarahumara het volgende:

:') nee, gelukkig niet :D! Al zouden ze denk ik wel zo erg zijn als ik ook de MdS zou doen :X
Ja doei.
pi_145809008
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 10:32 schreef HDLed het volgende:
Fris en fruitig uit bed gestaptom een rondje te doen, komt het met bakken naar beneden :(
Ik zie het probleem niet.
pi_145809030
quote:
Ja, en?
Ja doei.
pi_145809043
quote:
Daar word je alleen maar frisser van.
pi_145809077
quote:
zit er lekker veel zuurstof in de lucht, en heb je waterkoeling ipv luchtkoeling.
Zoveel redenen om juist nu te gaan...
Dus hup, niet miepen maar lopen!
  woensdag 22 oktober 2014 @ 10:37:50 #40
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_145809081
Zonnetje hier hoor! 8-)
  woensdag 22 oktober 2014 @ 10:43:18 #41
22930 Wolve000
Het loopt wel los
pi_145809212
Prachtig grijs wolkendek hier. Maar tegen de tijd dat ik ga lopen is al donker.
NT650V - XJR1300 - R1100GS - GTR1000 - XL600R - ZZR600
pi_145809222
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 09:05 schreef ChuckBartowski het volgende:

[..]

Ik ben verre van een marathon op dit moment maar het heeft mij persoonlijk altijd gefascineerd, het is voor mij een soort van het ultieme doel... De voldoening lijkt me ook geweldig groot als je zo'n afstand hebt kunnen afleggen
quote:
99s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 09:09 schreef mosselmossel het volgende:

[..]

Kan gewoon met sportdrank hoor, geen probleem. ;)

Ik vond de marathon altijd al magisch en zeker nadat ik voor het blad Sport International interviews mocht maken met alltime held Haile Gebrselassie, Tekla Loroupe en toenmalige toppers als Felix Limo.

Toen ik zelf begon te lopen leek het me onhaalbaar om het ooit te doen, maar ik kon steeds vaker lopen en in april, nadat ik al een halve had gelopen, zag ik YUR en Swets in Rotterdam lopen en dacht ik: Hee, voor hen hoef ik niet onder te doen, ik kan dat ook, want ik voel me nu sterker dan ooit. En toen heb ik me ingeschreven voor de marathon die me het meest aan het hart gaat, de Kustmarathon Zeeland.
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 09:14 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Een beetje hetzelfde als Mossel, ik dacht altijd; als ik ooit toch eens een marathon zou lopen zou dat geweldig zijn, maar stiekem vond ik dat niet weggelegd voor iemand als mijzelf.
Toen ik wat serieuzer ging trainen en wat HMs liep, leek het ineens een stuk meer binnen bereik.
En omdat ik de halve marathon voorheen de leukste van alle afstanden vond, was ik wel erg benieuwd of ik de marathon dan nóg leuker zou vinden. Over dat laatste ben ik nog niet helemaal uit, maar het is wel ontzettend speciaal..

Dat van 'ooit een keer' heb ik ook wel. Maar denk dat dat 'ooit' nog even gaat duren, eerst nog de persoonlijke doelen op de 5 en 10 halen en dan af en toe eens richting de HM gaan. Stap voor stap:)

quote:

[..]

Mjah, is natuurlijk persoonlijk... Ik ben zelf in 4 maanden van een sportief verleden met tennis en zaalvoetbal maar al enkele maanden weinig tot niets aan beweging doen, naar 10km gegaan. Waarbij ik dan in het begin nog niet eens een km kon lopen zonder last te krijgen van mijn knie. Misschien achteraf iets te snel, maar zeker mogelijk. Vooral naar je lichaam blijven luisteren en niet te extreme doelen stellen.

quote:
Ik gebruik zelf de TomTom Cardio, erg fijn icm de ingebouwde hartslagmeter maar wel erg prijzig. De tomtom runner is er ook nog, alleen voor hardlopen bedoeld, en wat voordeliger. Hierbij kun je dan een losse hartslagband gebruiken.

Ik ben zelf wel fan van de tomtom, een redelijk simpel horloge maar voor mijn doelen meer dan voldoende. Fijn is ook de quickgps, hiermee kun je via de pc sattelietlocaties updaten (elke 3 dagen een keer doen) waardoor je bijna altijd binnen enkele seconden een fix hebt. Maar inderdaad, de dcrainmaker site is echt een aanrader...

Grote voordeel van een horloge tov telefoon vind ik het 'geen gedoe'. Met een telefoon is het net wat meer klooien, zit wat minder prettig, tijdens het lopen dingen checken en bedienen is lastiger, etc. Enige is dat audio feedback met een horloge verre van standaard (uberhaupt aanwezig?) is. Laat staan muziek luisteren, daar heb je dan toch een adner dingetje voor nodig.
pi_145809252
Een beetje regen oke.. maar dit was wel heeel erg:) nu is het redelijk dus ik ben weg;)
pi_145809329
Weg gaan in de regen vind ik toch minder, als het eenmaal begint te regenen onderweg... prima :) Enjoy ;)
pi_145809336
quote:
1s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 10:35 schreef TheWhiteCowboy het volgende:

[..]

Ik zie het probleem niet.
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 10:36 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ja, en?
quote:
14s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 10:36 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Daar word je alleen maar frisser van.
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 10:37 schreef Guard het volgende:
zit er lekker veel zuurstof in de lucht, en heb je waterkoeling ipv luchtkoeling.
:D _O-

Hier in het westen klaart het idd goed op, al het vuile weer hebben we naar die reserve duitsers gestuurd *O* van harte HDLed

quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 10:43 schreef m0ridin het volgende:
Ik ben zelf wel fan van de tomtom, een redelijk simpel horloge maar voor mijn doelen meer dan voldoende. Fijn is ook de quickgps, hiermee kun je via de pc sattelietlocaties updaten (elke 3 dagen een keer doen) waardoor je bijna altijd binnen enkele seconden een fix hebt. Maar inderdaad, de dcrainmaker site is echt een aanrader...
_O_ Ja sinds die mobiele tip gaat het een stuk beter met het zoeken van satalieten.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_145809407
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 10:43 schreef m0ridin het volgende:

Bij Garmin duurt dat meestal wat langer ja, maar een groot probleem is dat niet. Als ik eenmaal een fix heb verlies ik hem niet zo snel.

Kwestie van horloge bij het raam leggen, dan omkleden en dan kun je meteen lopen :P
  FOK!fotograaf woensdag 22 oktober 2014 @ 10:54:22 #47
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_145809489
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 10:11 schreef Devv het volgende:
Zou iemand deze erbij kunnen zetten :) ? Ik ga Berlijn als opwarmer en laatste test voor Parijs gebruiken.
[ code verwijderd ]

Gaaf!
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_145809609
Ynske, wil je mij in de WLWW zetten bij 12 april Rotterdam voor de marathon?
pi_145809813
Leuk parcours trouwens van die HM in Berlijn.
pi_145809848
Wij gaan dus overigens deze doen in mei: http://www.hardcastle24.co.uk/
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')