Als baton gebruiken en het filmen. Als je er dan een irritant liedje bij zingt kan je het verkopen als ringtone.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 17:11 schreef sirdanilot het volgende:
Heb je nog iets leuks met prei? Het is altijd in de aanbieding maar ik denk dan altijd van:![]()
Heb preisoep, prei door de pasta, en een soort hartige taart met prei in het repetoire. De preisoep was nog best lekker overigens.
Spek, Lamsworstquote:Op woensdag 22 oktober 2014 18:42 schreef Hagelkaas het volgende:
Ik ga morgen een stoofschotel maken met hele kippenpoten, tomaat en olijven. Wat voor gevogelte of vlees past hier nog meer goed bij? Wil er een soort cassoulet-achtige stoofpot van maken. Misschien een bepaald soort worsten?
Konijn aan stukkenquote:Op donderdag 23 oktober 2014 10:28 schreef rhubarb het volgende:
Hi Piet, Ik heb 2 wilde konijnen van de Makro meegenomen. Heb je nog een goed recept om ze lekker klaar te maken, bijvoorbeeld met chocoladesaus?
Vervang in het onderstaande recept de morieljes en het eekhoorntjesbrood met jouw paddenstoelenquote:Op donderdag 23 oktober 2014 09:17 schreef NutKees het volgende:
Ik heb een doos paddestoelen wildmix gekocht maar heb eigenlijk geen idee wat ik hiermee moet doen. Ben totaal onbekend op dit gebied (behalve champignons roerbakken of op de pizza doen), Tips?
Ik wil dat dus binnenkort ook eens gaan maken. Maar hoe weet ik wanneer 't konijn gaar is?quote:Op donderdag 23 oktober 2014 16:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Konijn aan stukken
Kriekenbier
knoflook
peen
peper zout, grove mosterd
ui
Kruid konijn, braad het aan in boter, doe de uien knoflook en peen erbij, net als de rest, stoven tot gaar,
Mmmm
Vervang het bier door rode wijn, en de mosterd door wat chili's
Voeg als hij gaar is een paar stukjes bittere chocolade (85% of meer) toe (niet meerkoken) en laat deze in de saus smelten
als het uit elkaar begint te vallenquote:Op donderdag 23 oktober 2014 16:22 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
Ik wil dat dus binnenkort ook eens gaan maken. Maar hoe weet ik wanneer 't konijn gaar is?
Hmm, de vorm van goji is te rond zie ik.quote:
Te rond?quote:Op donderdag 23 oktober 2014 20:39 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Hmm, de vorm van goji is te rond zie ik.
Is het? Ik ben een beetje dement.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:21 schreef PluisigNijntje het volgende:
Mijn bietenstamppotHeb ik volgens mij al een keer uitgelegd hoe je dat maakt.
Oke, ik zal het wel gewoon vertellen.
Men neme:
Aardappelen (ongeveer evenveel als verse biet)
1 potje bieten (afhankelijk van hoeveel bieten en aardappelen natuurlijk, klein potje voor 2 à 3 personen, grote voor 4 à 5)
een aantal verse bieten, gekookt en in blokjes gesneden
Een paar uien (ongeveer evenveel ui als verse biet) Het liefst snijd ik de helft in halve ringen en de helft in grove snippers, voegt wat toe aan de structuur vind ik.
Spekjes
Aardappels koken, spekjes uitbakken en uit de pan halen. Het vet in de pan laten en daarin de uien bakken, dan de verse gekookte bieten even meebakken en dan de bieten uit pot nog even erbij opwarmen.
Aardappels afgieten en alles stampen, spekjes er weer door.
Liefst eten met wat brieEn als je het zoals ik niet kunt laten, een flinke flats appelmoes.
Nom!
Of ik, dat kan ookquote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:40 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Is het? Ik ben een beetje dement.
Ui, aardappel en biet, met wat spekjes? Hmm. Dankjewel, ik zal eens kijken deze week.
Ik moet dan toch naar de supermarkt om spekjes te halen, neem ik wel gelijk biet uit pot mee.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:44 schreef PluisigNijntje het volgende:
[..]
Of ik, dat kan ook
Yep! De biet uit pot is wel vrij belangrijk, heb het eens zonder gemaakt maar dat is wel redelijk saai, dan kun je net zo goed een avg'tje eten.
En als je het lust is de brie echt een aanrader. Beetje er bovenop laten smelten
Verder heb ik trouwens totaal geen recepten met biet.. Je schijnt er salades van de kunnen maken, met geitenkaas e.d. Maar daarvoor moet je niet bij mij zijn
Pompoensoepquote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:47 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik moet dan toch naar de supermarkt om spekjes te halen, neem ik wel gelijk biet uit pot mee.
Ik heb ook nog allemaal kleuren wortels liggen en een pompoen. Oh, en pastinaak. Moet snel eten voordat alles verrot.
Ik lust wel brie, maar de combinatie klinkt erg vreemd in mijn oren. Ik probeer wel een hapje en als het lekker is ook bij de rest.
De wortel en pompoensoep staat ook op het programma, ja. Maar de pastinaak moet iig eerder op. De bieten denk ik ook.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:51 schreef PluisigNijntje het volgende:
[..]
PompoensoepKun je ook wortels doorheen doen
En gekleurde wortels is heel leuk om gewoon in zijn geheel zachtjes gaar te bakken en op het laatst afglaceren met honing![]()
(Ik houd van zoet-hartig, is het al duidelijk?)
Pastinaak kan ik wel een paar dingen mee. Ga er deze keer chips van maken, op aanraden van Crack.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:00 schreef PluisigNijntje het volgende:
Voor pastinaak heeft Piet of iemand anders vast nog wel een mooi recept.![]()
Laat me weten hoe het was
Ja, in mijn herinnering was het een puntiger vormpje.quote:
Ik heb ook Pastinaken gekocht, ga hier morgen wat mee doen, denk een soep, recept hoor je dan, dan is het beproeftquote:Op donderdag 23 oktober 2014 22:00 schreef PluisigNijntje het volgende:
Voor pastinaak heeft Piet of iemand anders vast nog wel een mooi recept.![]()
Laat me weten hoe het was
Jaaa! Dank u! Qua smaak klopt die beschrijving helemaal, en de foto ook.quote:
Piet heb je het over een Cream sherry? Het is paddestoelen tijd en er ligt toch mooi spul in de winkeltjes hier.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 16:06 schreef Pietverdriet het volgende:
200 Ml zoete sherry (is hét geheim van de kok, paddestoelen en sherry, dat versterkt elkaar in paddestoelen smaak)
Ja, in paddestoelensoep en saus kan je ook andere sherry gebruiken trouwensquote:Op vrijdag 24 oktober 2014 10:05 schreef Bramito het volgende:
[..]
Piet heb je het over een Cream sherry? Het is paddestoelen tijd en er ligt toch mooi spul in de winkeltjes hier.
Daarom vroeg ik het eigenlijk. Ik zou zelf niet naar de cream gegrepen hebben. Ik ga het de komende week proberen, neem ik meteen ook een fles finoquote:Op vrijdag 24 oktober 2014 10:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, in paddestoelensoep en saus kan je ook andere sherry gebruiken trouwens
piet, wil je een foto van je keuken posten? ik ben nieuwsgierig.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 10:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, in paddestoelensoep en saus kan je ook andere sherry gebruiken trouwens
Piet, ik hoop dat je het niet erg vind dat ik dit post, heb vorige keer dat ik in de buurt was stiekem een foto van je keuken gemaaktquote:Op zaterdag 25 oktober 2014 12:59 schreef bolker het volgende:
[..]
piet, wil je een foto van je keuken posten? ik ben nieuwsgierig.
Mooi rustikaal design niet?quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 13:05 schreef Molo het volgende:
[..]
Piet, ik hoop dat je het niet erg vind dat ik dit post, heb vorige keer dat ik in de buurt was stiekem een foto van je keuken gemaakt
[ afbeelding ]
Die heeft Piet van zijn eerste verdiende salaris gekocht ja! Beetje respectloos dit!quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 13:17 schreef bolker het volgende:
[..]
best wel. alleen die roestige attributen horen in de container thuis
beste wat ik ervan kan maken. vind je me nu weer lief moloquote:Op zaterdag 25 oktober 2014 13:17 schreef bolker het volgende:
[..]
best wel. alleen die roestige attributen horen in de container thuis een museum thuis:+
Much better!quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 13:19 schreef bolker het volgende:
[..]
beste wat ik ervan kan maken. vind je me nu weer lief molo
Goeie vraag, zou niet weten hoe. Mijn handmixer heb ik jaren geleden met brooddeeg kapot gekregen en sindsdien heb ik een standmixerquote:Op zaterdag 25 oktober 2014 13:20 schreef minilot het volgende:
Piet, is het mogelijk om nougat te maken als je geen standmixer hebt? Zo ja, hoe? Ik er heb vanmorgen mijn trouwe elektrische handmixer definitief mee om zeep geholpen.
Ah, vergelijkbare kwestie dus.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 13:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Goeie vraag, zou niet weten hoe. Mijn handmixer heb ik jaren geleden met brooddeeg kapot gekregen en sindsdien heb ik een standmixer
Heb inmiddels al wat traditionelere bereidingswijzen gevonden, komt de volgende keer dus wel goed.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 14:03 schreef bolker het volgende:
standmixer op marktplaats scorenkenwood
handmatig is niet te doen als ik het zo snel lees op google
ben benieuwd naar het resultaat.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 14:06 schreef minilot het volgende:
[..]
Heb inmiddels al wat traditionelere bereidingswijzen gevonden, komt de volgende keer dus wel goed.
En nee, ik ga niet alleen voor nougat een standmixer kopen.Ik kneed en klop juist graag met de hand, dus zonde van het geld.
Die biet uit de pot bevat vast veel zout. Misschien een beetje zuur, dus lijkt me te vervangen door wat zout en eventueel een scheut azijn.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:44 schreef PluisigNijntje het volgende:
[..]
Of ik, dat kan ook
Yep! De biet uit pot is wel vrij belangrijk, heb het eens zonder gemaakt maar dat is wel redelijk saai, dan kun je net zo goed een avg'tje eten.
En als je het lust is de brie echt een aanrader. Beetje er bovenop laten smelten
Verder heb ik trouwens totaal geen recepten met biet.. Je schijnt er salades van te kunnen maken, met geitenkaas e.d. Maar daarvoor moet je niet bij mij zijn
Als je wilt sudderen moet je idd wat vocht toevoegen, water, bouillon, (krieken)bier, rode wijnquote:Op zondag 26 oktober 2014 09:22 schreef gcjoel het volgende:
Ik ben nu sukadelappen aan het maken, ze zijn alleen behoorlijk dik.
Moet ik er gewoon zoveel water bij doen tot ze onder staan? Of beter iets anders?
Of is helemaal onder niet nodig?
Ik wil het inderdaad graag sudderen, dus nu extra bouillon toegevoegd dan. Bedankt!quote:Op zondag 26 oktober 2014 09:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je wilt sudderen moet je idd wat vocht toevoegen, water, bouillon, (krieken)bier, rode wijn
Ze hoeven niet perse onder te staan.
Mits ze goed gerijpt zijn en mooi doorregen kan je de zeen in het midden er ook uitsnijden en ze als steak bereiden, ik eet ze zelf regelmatig zo.
Let op dat het niet te zout wordt.quote:Op zondag 26 oktober 2014 09:56 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Ik wil het inderdaad graag sudderen, dus nu extra bouillon toegevoegd dan. Bedankt!
Nee, het is juist heel zoetzuurquote:Op zondag 26 oktober 2014 00:23 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Die biet uit de pot bevat vast veel zout. Misschien een beetje zuur, dus lijkt me te vervangen door wat zout en eventueel een scheut azijn.
Ik gebruik geen biet uit pot (vind ik niet lekker) maar ik doe er appel door, lekker!quote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:44 schreef PluisigNijntje het volgende:
[..]
Of ik, dat kan ook
Verder heb ik trouwens totaal geen recepten met biet.. Je schijnt er salades van te kunnen maken, met geitenkaas e.d. Maar daarvoor moet je niet bij mij zijn
Het werd helaas niet erg lekker, veel te droog geworden.quote:Op zondag 26 oktober 2014 09:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Let op dat het niet te zout wordt.
Zachter vuurtje en meer tijd geven..? Hoe lang heeft het uiteindelijk gesudderd?quote:Op maandag 27 oktober 2014 18:59 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Het werd helaas niet erg lekker, veel te droog geworden.
Het lukt mij nooit om goed draadjesvlees te maken, altijd wordt het droog![]()
Heb jij een foolproof recept? dan ga ik het dit weekend nogmaals proberen!
Ik heb het kleinste en zachtste vuurtje gebruikt. Het heeft zo'n 3 uur opgestaan gisteren en vandaag pas gegetenquote:Op maandag 27 oktober 2014 19:13 schreef PluisigNijntje het volgende:
[..]
Zachter vuurtje en meer tijd geven..? Hoe lang heeft het uiteindelijk gesudderd?
3 uur is volgens mij wel kort hoor, om het echt lekker zacht te krijgen is 4+ wel aan te raden. Heb je er wel azijn bij gedaan? Dat helpt ook om het vlees zachter te maken.quote:Op maandag 27 oktober 2014 19:16 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Ik heb het kleinste en zachtste vuurtje gebruikt. Het heeft zo'n 3 uur opgestaan gisteren en vandaag pas gegeten
te mager vlees gebruikt? Stoofvlees wil ik altijd doorregen vlees, wil sowieso doorregen vlees.quote:Op maandag 27 oktober 2014 18:59 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Wel een deksel op de pan gehouden? het wordt ook nogal snel droog anders. Gewoon weer proberen gaat vanzelf goed.quote:Op maandag 27 oktober 2014 19:16 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Ik heb het kleinste en zachtste vuurtje gebruikt. Het heeft zo'n 3 uur opgestaan gisteren en vandaag pas gegeten
Ja dat wel! Ik hoop dat het ooit een keer lukt. Ik kan op zich best koken maar dit is nog nooit echt lekker gewordenquote:Op maandag 27 oktober 2014 20:54 schreef mytec het volgende:
[..]
Wel een deksel op de pan gehouden? het wordt ook nogal snel droog anders. Gewoon weer proberen gaat vanzelf goed.
Ik heb even gekeken, er zit water suiker, azijn, zout en zetmeel bij. Dus tsja, wat suiker zout en azijn lossen jouw probleem mbt smaak op.quote:Op maandag 27 oktober 2014 08:42 schreef PluisigNijntje het volgende:
[..]
Nee, het is juist heel zoetzuurdus waarschijnlijk een berg suiker en azijn.
Nou, tussen ergens wat suiker, zout en azijn bij flikkeren en iets inmaken zit nog wel degelijk verschil. Bovendien zit er geen troep (als in een lijst aan E-nummers) of wat dan ook in dus ik zie niet in waarom je voor de doordeweekse maaltijd per se meer moeite zou moeten doen.quote:Op maandag 27 oktober 2014 20:56 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik heb even gekeken, er zit water suiker, azijn, zout en zetmeel bij. Dus tsja, wat suiker zout en azijn lossen jouw probleem mbt smaak op.
Je mag het helemaal zelf weten, ik vind het niet echt lekker, te weeig. Maar er is weinig mis mee.quote:Op maandag 27 oktober 2014 20:58 schreef PluisigNijntje het volgende:
[..]
Nou, tussen ergens wat suiker, zout en azijn bij flikkeren en iets inmaken zit nog wel degelijk verschil. Bovendien zit er geen troep (als in een lijst aan E-nummers) of wat dan ook in dus ik zie niet in waarom je voor de doordeweekse maaltijd per se meer moeite zou moeten doen.
zelfde recept alleen een uurtje of 8 laten pruttelen. net niet koken maar af en toe een blup horen.quote:Op maandag 27 oktober 2014 18:59 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Oh lekker. Daar ben ik gek op. Met name hertengoulash... laurier, jeneverbes, rode wijn... en slagroom.... hrmz.quote:Op maandag 27 oktober 2014 21:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Ga morgen hert stoven, met rode wijn
ik heb er niet veel verstand van maar zit je dan niet gewoon een of andere rauwe gele knol te etenquote:Op maandag 27 oktober 2014 23:49 schreef Daeneris het volgende:
Ik heb een vraagje en ik hoop dat het niet te dom is voor dit topic![]()
Paar dagen geleden had ik een simpele versie van moussaka gemaakt en in het recept stond: kook de aardappelen beetgaar. Maar hoe lang is nu precies beetgaar? Ik had vastkokende aardappelen en had 5 minuten gekookt maar dat was blijkbaar veel te kort.. De aardappelen gaan daarna nog 20 minuten de oven in maar ze waren nog best hard. Dus hoe lang kook je nu precies aardappelen zodat ze beetgaar zijn?
Het mag duidelijk zijn dat ik nog veel moet leren op kookgebied
Zo'n 18 minuten. Net dat je nog een licht, harde kern proeft (of net niet). Of als je met een scherp mesje erin prikt, dat je er redelijk soepel doorheen glijdt. Maar bikkelhard is niet beetgaar...quote:Op maandag 27 oktober 2014 23:49 schreef Daeneris het volgende:
Ik heb een vraagje en ik hoop dat het niet te dom is voor dit topic![]()
Paar dagen geleden had ik een simpele versie van moussaka gemaakt en in het recept stond: kook de aardappelen beetgaar. Maar hoe lang is nu precies beetgaar? Ik had vastkokende aardappelen en had 5 minuten gekookt maar dat was blijkbaar veel te kort.. De aardappelen gaan daarna nog 20 minuten de oven in maar ze waren nog best hard. Dus hoe lang kook je nu precies aardappelen zodat ze beetgaar zijn?
Het mag duidelijk zijn dat ik nog veel moet leren op kookgebied
Dankje! Ik ga het binnenkort nog eens uitproberenquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 08:55 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Zo'n 18 minuten. Net dat je nog een licht, harde kern proeft (of net niet). Of als je met een scherp mesje erin prikt, dat je er redelijk soepel doorheen glijdt. Maar bikkelhard is niet beetgaar...
Edit: Of wacht. Moussaka? Had je de aardappels dan al van te voren in plakjes gesneden? Dan kan je volgens mij wel met tien minuten toe. Maar ze moeten net nog een beetje hard/zacht zijn. Net als met pasta.![]()
Staat je vuur wel zacht genoeg? Als je lang gaat stoven moet je het net tegen de kook aanhouden, dat wil zeggen dat er af en toe wat belletjes omhoog komen. Je kan de pan ook goed afgesloten in een oven van 110 graden zetten. Als het vuur te hoog staat wordt je vlees gegarandeerd kurkdroog.quote:Op maandag 27 oktober 2014 20:55 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Ja dat wel! Ik hoop dat het ooit een keer lukt. Ik kan op zich best koken maar dit is nog nooit echt lekker geworden
Ik ga het aankomend weekend nog eens proberen en inderdaad opletten dat het niet echt kookt dus. Anders probeer ik het in de oven!quote:Op woensdag 29 oktober 2014 13:39 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Staat je vuur wel zacht genoeg? Als je lang gaat stoven moet je het net tegen de kook aanhouden, dat wil zeggen dat er af en toe wat belletjes omhoog komen. Je kan de pan ook goed afgesloten in een oven van 110 graden zetten. Als het vuur te hoog staat wordt je vlees gegarandeerd kurkdroog.
Dat lang en laag stoven is echt de truc. Mij lukte het met verschillende recepten ook niet, vaak stond er 3 uur suddertijd genoemd.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 14:00 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Ik ga het aankomend weekend nog eens proberen en inderdaad opletten dat het niet echt kookt dus. Anders probeer ik het in de oven!
Ja inderaad, dat staat er meestal. Ga het dus gewoon lekker lang doen dit weekend!quote:Op woensdag 29 oktober 2014 14:03 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Dat lang en laag stoven is echt de truc. Mij lukte het met verschillende recepten ook niet, vaak stond er 3 uur suddertijd genoemd.
Nu pak ik minimaal 6 maar liever 8 uur lang sudderen en dan is het heerlijk!
Bekend probleem. Ik denk dat ik de volgende keer ook de oven op 110 ga proberen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 14:18 schreef Elleska het volgende:
kleinste pitje op de laagste stand gaat hier ook te hard. een sudderplaatje bied uitkomst al zou het van mij nog wel zachter mogen.
1 of 2 theelichtjes een idee?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 14:18 schreef Elleska het volgende:
kleinste pitje op de laagste stand gaat hier ook te hard. een sudderplaatje bied uitkomst al zou het van mij nog wel zachter mogen.
Vind het best knap als het aanbrandt, behalve als het dus inderdaad drooggekookt is. Maar zoals iemand hierboven zei, dat het gegarandeerd gortdroog wordt als het vuur hoger staat is gewoon niet waar.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 16:20 schreef Elleska het volgende:
Tja je kan het flauwe kul noemen.
ik vind het te hard gaan wanneer ik regelmatig moet roeren om te voorkomen dat de boel aanbrand. en zelfs met deksel op de pan in de gaten houden of de boel niet droogkookt. dat werkt niet voor mij.
met het gasstel in de vorige woning (zelfde pannenset) had ik daar helemaal geen last van.
heb ikquote:Op woensdag 29 oktober 2014 16:23 schreef Dragonberry het volgende:
Met een sudderplaatje brand het niet aan
Toch niet op deze wijze he..quote:Op maandag 27 oktober 2014 21:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Ga morgen hert stoven, met rode wijn
Wat staat je tegen?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |