Geen mechanisch falen dus. Spijtig genoeg kan er dus gezegd worden dat het Bianchi's eigen fout is en dat ie te snel de bocht door ging.....quote:F1: FIA reveals details of Jules Bianchi's crash in Japanese GP
The FIA has revealed more details about the circumstances that led up to Jules Bianchi's horrific Formula 1 accident at the Japanese Grand Prix.
During a media briefing at the Russian GP on Friday, F1 race director Charlie Whiting ran through CCTV footage of the minutes before Bianchi crashed into a recovery vehicle.
The video footage, taken from cameras overlooking Turn 7, showed the cars coming through the long left-hander in the closing stages of the Japanese Grand Prix.
FIA plans changes to yellow flag rules
With rain falling, the racing line appears to have less water on it - with worse conditions on the outside of the bend where cars are not running.
The incident begins when Adrian Sutil runs wide onto the outside line of water and spins off.
Whiting said: "There is a dryish line. As the rain has intensified, a little bit of water creeps on to the drier line, and as cars go a little bit wide there, you see that Adrian got onto that and lost control.
"He touches that slightly wetter bit of track, and he is behind Jules at this point.
"When he hits that slightly wetter bit of track, he loses control and spins."
A lap later, with double waved yellow flags being displayed, Bianchi hits the same bit of water.
But unlike Sutil, Bianchi does not spin around. Instead, he attempts to correct the slide but over-corrects and spears straight off the track.
Whiting added: "You can see Jules doing something similar. He hits the same bit of water, but there is a slight difference - he does not spin like Adrian did.
"He corrects and goes off at a slightly different trajectory."
Bianchi's car slides straight off the track and skips across a gravel trap before colliding with the recovery vehicle that is retrieving Sutil's car.
Whiting said that it was not yet possible to judge exactly what speed Bianchi hit the truck at.
"It is a little too early because you don't get any proper data from the car when it is going across gravel," he said.
"GPS data is all you can rely on and you cannot rely on that very much.
"It is not a good idea at this stage until we have proper investigations, really analyse the footage and GPS data to see what the impact speed was.
"It would be too early to throw a figure out there and come back later and say it wasn't quite right."
The trajectory of Bianchi's accident means that even if he had not hit the truck, it would still have been a sizeable accident with the barriers.
"Looking at the first estimates of the speed of the car, I would say it would have been - with three row tyre barrier and guard rail -very similar to Heikki Kovalainen's accident in Barcelona [in 2008]," said Whiting. "But that is a very rough estimate."
Whiting said that initial analysis had ruled out mechanical failure for causing the crash.
quote:“The situation is desperate. Every time the telephone goes, we know it could be the hospital to tell us that Jules is dead. But initially they said that the first 24 hours were crucial. Then it became the first 72 hours and here we are still with Jules, who is fighting.
He will succeed in the most important qualifying lap of his life. He won’t give up, I’m sure of that. I can see it. I believe it. I speak to him. I know he can hear me. His doctors have told us that this is already a miracle, no one has ever survived such a serious accident. But Jules won’t give-up. His trainer Andrea says that if there is one person who can make it happen, with his will, it’s Jules.
It’s tough. In a week the life of this family has been destroyed. What are we doing here? Living a nightmare in a place very far from home. But when Jules gets a bit better we can transfer him, maybe to Tokyo and things will be a bit easier. But who knows when that will happen. If it will happen. We have no certainties, we just have to wait. The people here are lovely but no-one speaks English.
Everyone keeps asking me how Jules is but I can’t reply, there is no answer. It’s very serious, but he’s stable. One day he seems a bit better, other days bit worse. The doctors don’t say. The damage from the accident is very bad but we don’t know how it will evolve.Even with Schumacher it took months to come out of the coma. Jean Todt said he hopes Michael will one day be able to have a normal life. One day I hope we can say the same about Jules.
“The support we get touched us very deeply. We thank every one of them. So many of them have been in touch, written to me; Alonso, Vergne, Massa have given strong messages, Hamilton wrote me a beautiful email in which he says that if there is anything he can do, he’s there. Rossi and Marquez from Moto GP too. We are sure that all this love, this energy Jules can feel it, Marussia and Ferrari too.”
Nou ja, dat blijkt nu dus ook, hij leeft nog net...quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 17:22 schreef nils7 het volgende:
Gisteren Deatch Machines op 1 van de Discoveries gezien toevallig.
Daarin maakten ze de opmerking dat 100G op het hoofd fataal is.
Na ja ze zeiden wel dat 60G op de buik tot behoorlijke (misschien zelfs fatale) verwondingen kon leiden.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 17:22 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Nou ja, dat blijkt nu dus ook, hij leeft nog net...
Het schijnt een paar weken te duren voordat duidelijk is wat de permanente schade is die Jules heeft opgelopen, dat heeft weer te maken met hoeveel beschadigde axonen zich nog weer kunnen herstellen, en hoeveel van de hersenen geen signaal meer krijgt en gaat atrofiëren.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 17:11 schreef Geralt het volgende:
92G is wel veel zeg en zo te horen gaat het nog helemaal niet een beetje de goeie kant op met Bianchi
Als er moeilijke woorden voor de verwondingen bestaan dan is dat meestal geen goed tekenquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 17:31 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Het schijnt een paar weken te duren voordat duidelijk is wat de permanente schade is die Jules heeft opgelopen, dat heeft weer te maken met hoeveel beschadigde axonen zich nog weer kunnen herstellen, en hoeveel van de hersenen geen signaal meer krijgt en gaat atrofiëren.
Sorry, afsterven klinkt dan weer zo hard...quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 17:35 schreef Geralt het volgende:
[..]
Als er moeilijke woorden voor de verwondingen bestaan dan is dat meestal geen goed teken
Ik denk dat dat z'n "geluk" ook is (als in: dat hij niet meteen gestorven is).quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 17:24 schreef nils7 het volgende:
[..]
(afgezien dat t een sport man is natuurlijk die iets meer vitaliteit zou moeten hebben dan een normaal mens).
Het team mag van mij uitgesloten worden van F1 deelname, zij waren verantwoordelijk dat hij moest pushen. Schandalig.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 16:55 schreef twiFight het volgende:
Hmm spijtige conclusies in dat stuk:
- Die 92G was dus op het hoofd van Bianchi
- Het team is mogelijk medeverantwoordelijk aan de crash
- Gele vlaggen zijn een wassen neus (maar dat hadden we al geconcludeerd)
Uiteindelijk is er toch maar een man die echt daadwerkelijk zijn voet op het gas heeft en weet hoe de baancondities zijn.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 17:47 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
Het team mag van mij uitgesloten worden van F1 deelname, zij waren verantwoordelijk dat hij moest pushen. Schandalig.
Het team droeg hem op te pushen in dit soort gevaarlijke omstandigheden, dat is onverantwoord.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 17:51 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Uiteindelijk is er toch maar een man die echt daadwerkelijk zijn voet op het gas heeft en weet hoe de baancondities zijn.
Enige bron die dat beweerd is F1Today. Absoluut niet de meeste betrouwbare bron. Ik wacht pas af met oordelen totdat de FIA met de resultaten uit het onderzoek komt.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 17:52 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
Het team droeg hem op te pushen in dit soort gevaarlijke omstandigheden, dat is onverantwoord.
Uh, ja... Ze zijn daar namelijk aan het racen. Het idee van racen is dat je eerder over de streep komt dan je tegenstander. Als het team ziet dat je directe tegenstander dichterbij komt, dan moeten ze inderdaad zeggen dat ie moet pushen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 17:52 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
Het team droeg hem op te pushen in dit soort gevaarlijke omstandigheden, dat is onverantwoord.
Bild weet het ook te melden, en schrijft ook dat Bianchi in de ronde dat Sutil crashte sneller was in sector twee en drie dan de ronde daarvoor, terwijl het weer snel slechter werd.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 17:53 schreef Fiorano het volgende:
[..]
Enige bron die dat beweerd is F1Today. Absoluut niet de meeste betrouwbare bron. Ik wacht pas af met oordelen totdat de FIA met de resultaten uit het onderzoek komt.
Meestal is het ook net zo bepalend hoelang die G-krachten zich manifesteren. Maar goed, lijkt me duidelijk dat je 92G gewoon nooit moet willen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 17:22 schreef nils7 het volgende:
Gisteren Deatch Machines op 1 van de Discoveries gezien toevallig.
Daarin maakten ze de opmerking dat 100G op het hoofd fataal is.
Dat is zo mogelijk nog een grotere Kut bron qua nieuws.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 19:08 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Bild weet het ook te melden, en schrijft ook dat Bianchi in de ronde dat Sutil crashte sneller was in sector twee en drie dan de ronde daarvoor, terwijl het weer snel slechter werd.
Hij rijdt langzamer onder dubbel geel dan de ronde ervoor, al is het verschil marginaal (225 t.o.v. 210).quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 19:08 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Bild weet het ook te melden, en schrijft ook dat Bianchi in de ronde dat Sutil crashte sneller was in sector twee en drie dan de ronde daarvoor, terwijl het weer snel slechter werd.
quote:[...]
De Fransman reed op het moment dat hij de controle over zijn auto verloor 212 kilometer per uur. De ronde voor zijn ongeluk ging hij nog met 217 kilometer per uur door de Dunlop-bocht op Suzuka. Sport Bild baseert die informatie op officiële documenten van de FIA.
[...]
Kubica had toch ook zoiets in Canada?quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 21:27 schreef sasquatsch het volgende:
David Purley overleefde 179G en Kenny Brack 214G. Die twee staan te boek als de personen die de meeste G krachten bij een crash op een lichaam overleefden (en later weer in een racewagen stapten).
http://www.autosport.com/news/report.php/id/59988quote:Op donderdag 16 oktober 2014 17:35 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Kubica had toch ook zoiets in Canada?
Die van Purley zal berekend zijn, en ik vermoed dat Bracks metertjes ook niet in zijn oren zaten. Als het hoofd nog heen en weer kan, en er zit nog wat rek in gordels, het lichaam wordt samengedrukt etc, dan is de netto G-kracht op het hoofd waarschijnlijk toch nog een flink stuk minder dan de gemeten piek ergens in de monocoque.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 21:27 schreef sasquatsch het volgende:
David Purley overleefde 179G en Kenny Brack 214G. Die twee staan te boek als de personen die de meeste G krachten bij een crash op een lichaam overleefden (en later weer in een racewagen stapten).
quote:Bianchi uit artificiële coma
Formule 1-piloot Jules Bianchi wordt niet langer in een artificiële coma gehouden, en is vanuit Japan overgebracht naar thuisland Frankrijk. De Fransman blijft wel bewusteloos en in kritische toestand. De piloot van renstal Marussia lag in coma sinds zijn crash tijdens de Grote Prijs van Japan in oktober.
Volgens de familie ademt Bianchi momenteel zelfstandig en zijn de ‘vitale functies stabiel’, maar blijft zijn situatie ‘kritiek’. Zijn toestand werd ‘voldoende stabiel’ geacht om hem dinsdagavond per vliegtuig over te brengen naar het universitaire ziekenhuis Le Centre Hospitalir in Nice.
‘Bijna zeven weken na het ongeval van Jules op het circuit van Suzuka, en na een uitdagende periode van intensieve neurologische zorg, kunnen we aankondigen dat Jules een belangrijke stap heeft gezet. Hij wordt niet langer in de artificiële coma gehouden die als noodzakelijk werd beschouwd meteen na de crash, maar hij is nog steeds bewusteloos’, laten de ouders van Bianchi weten in een persbericht.
‘Hij ademt zelfstandig en zijn vitale functies zijn stabiel, maar zijn situatie blijft ‘kritiek’. Zijn behandeling gaat nu een nieuwe fase in, waarin we zijn hersenfunctie zullen proberen te verbeteren. Zijn neurologische situatie is momenteel stabiel. Hoewel de situatie nog steeds ernstig is, and misschien zo zou kunnen blijven, werd beslist dat Jules voldoende stabiel was om hem te repatriëren naar Frankrijk.'
'We zijn opgelucht dat we kunnen bevestigen dat Jules per vliegtuig werd overgebracht van het Mie Prefectural General Medical Center in het Japanse Yokkaichi, naar het universitaire ziekenhuis Le Centre Hospitalier in Nice. Jules bevindt zich momenteel op de dienst intensieve zorgen bij professoren Raucoules en Ichai, waar hij ook verzorgd zal worden door professor Paquis, chef neurochirurgie.’
We zijn dankbaar dat de volgende fase van de behandeling van Jules dicht bij huis kan plaatsvinden, waar hij kan omringd worden door familie en vrienden. We hebben enkel lof voor de uitmuntende zorg die het Mie Prefectural General Medical Center leverde sinds het ongeval.‘
‘We zijn de medische staf erg dankbaar voor alles wat ze voor Jules en voor ons hebben gedaan in deze moeilijke tijden. We willen vooral dokters Kamei en Yamamichi en het team dat voor Jules zorgde in Japan bedanken.’
De zoveelste bron die iets roept over Schumacher (en Bianchi). Eerlijk gezegd voldoet deze omschrijving veel meer aan de verwachtingen die je mag hebben bij iemand die zo lang als MS in coma gelegen heeft. Ik ben dus geneigd om dit verhaal meer te geloven dan de positieve verhalen die de laatste tijd in de media gekomen zijn.quote:Op woensdag 19 november 2014 23:21 schreef IBAZ het volgende:
Het laatste nieuws rond Michael Schumacher is alles behalve goed. De zevenvoudige F1-kampioen is nog steeds volledig verlamd, lijdt zwaar aan geheugenverlies en kan met zijn naasten alleen maar communiceren via de ogen. Dat zegt de Fransman Philippe Streiff, een vriend van 'Schumi' die na een zwaar ongeluk in een F1-bolide ook verlamd raakte en in een rolstoel zit. Ook over Jules Bianchi liet Streiff zich erg pessimistisch uit.
Na zijn val op de skipiste op 29 december vorig jaar ontwaakte Michael Schumacher begin juni uit zijn coma, waarna hij in september naar zijn huis in het Zwitserse Gland overgebracht werd. Daar revalideert hij aan de zijde van zijn vrouw Corinna, met de hulp van een 15-koppig medisch team dat hem dag en nacht kan bijstaan. Maar dat herstel verloopt bijzonder langzaam.
In een interview met het Franse radiostation Europe 1 draaide Philippe Streiff er niet omheen. ,,Je zou kunnen zeggen dat het goed gaat met Schumacher, maar dat is relatief", aldus Streiff. ,,Het is moeilijk in te schatten omdat hij niet kan praten. Net zoals ik zit hij verlamd in een rolstoel. Bovendien lijdt hij aan geheugenverlies. Het feit dat hij kan herstellen in het bijzijn van zijn familie zal hem misschien toelaten wat sneller te herstellen, maar dat wordt toch heel moeilijk. Naar verluidt kan hij alleen maar via zijn ogen contact maken. Met zijn vrouw en met zijn manager/woordvoerster Sabine Kehm."
Situatie Bianchi erger dan Schumacher'
Jules Bianchi ligt zo'n zes weken na zijn zware crash tijdens de Grand Prix van Japan nog altijd slecht. "De situatie is zeer, zeer zorgelijk", zegt oud-coureur Philippe Streiff die zelf in 1989 na een zwaar ongeluk in een rolstoel belandde en net als Bianchi en Michael Schumacher werd bijgestaan door arts Gérard Saillant.
"Naar mijn mening is de situatie van Bianchi erger dan die van Schumacher", zegt Streiff tegen Europe1. "Helaas, ik heb geen goed nieuws.
Nou moet je wel even bedenken dat dit verhaal al online was voordat de vader van Bianchi zei dat Jules uit de kunstmatige coma was. (Hoewel ik me afvraag hoeveel invloed dat heeft)quote:Op donderdag 20 november 2014 09:29 schreef Coelho het volgende:
[..]
De zoveelste bron die iets roept over Schumacher (en Bianchi). Eerlijk gezegd voldoet deze omschrijving veel meer aan de verwachtingen die je mag hebben bij iemand die zo lang als MS in coma gelegen heeft. Ik ben dus geneigd om dit verhaal meer te geloven dan de positieve verhalen die de laatste tijd in de media gekomen zijn.
Dit is het Bianchi topic, maar eerlijk gezegd doelde ik meer op MS en de positieve verhalen van oa Jean Todt die net deed alsof Michael over een paar jaar weer lopend door de pitstraat zou gaan...quote:Op donderdag 20 november 2014 09:35 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou moet je wel even bedenken dat dit verhaal al online was voordat de vader van Bianchi zei dat Jules uit de kunstmatige coma was. (Hoewel ik me afvraag hoeveel invloed dat heeft)
Hartstein post er vandaag ook nog iets over, ben benieuwd.
Jean Todt heeft dat nooit zo gezegd. Hij is zeer selectief geqoute.quote:Op donderdag 20 november 2014 09:37 schreef Coelho het volgende:
[..]
Dit is het Bianchi topic, maar eerlijk gezegd doelde ik meer op MS en de positieve verhalen van oa Jean Todt die net deed alsof Michael over een paar jaar weer lopend door de pitstraat zou gaan...
quote:The Guardian, Tuesday 7 October 2014 18.47 BST
Jean Todt, the FIA president and former Ferrari chief executive, said he hopes Michael Schumacher can lead a relatively normal life again.
Todt was speaking after visiting Schumacher at the seven-times Formula One world champion’s home in Switzerland. Schumacher is recovering from life-threatening head injuries suffered in a skiing accident in December.
“He will probably no longer be able to drive in Formula One. Voilà, that’s what we can say,” Todt told the broadcaster RTL. When asked if Schumacher would be able to live a normal life again Todt said “we have to hope for that”.
Todt added that Schumacher should be left to recover in private. “I believe that what is important is that he is living, that his family is close to him, that we really believe that things will improve,” he said. “He needs time and then to be left in peace.”
Schumacher left hospital in Lausanne, Switzerland, in September. He hit his head on a rock while skiing off-piste in France and was placed in a medically induced coma to help reduce swelling of his brain.
• This article was amended on 8 October 2014. The headline and text originally said that Jean Todt believed Michael Schumacher could lead a “relatively normal life again”. In fact, Todt said that he “hoped” that Schumacher would make a recovery.
Dat lijkt me wel een belangrijke, maar wel een geval van de put dempen nadat het kalf verdornken is.quote:1. A new regulation for double yellow flags:
Proposed new Appendix H Article (possibly under 2.4.5.1 b):
The Clerk of the Course will impose a speed limit in any section of track where double yellow flags are being displayed.
It is proposed that a Working Group, made up of FIA Race Directors and Stewards should meet and draw up detailed regulations and guidelines for the application of this new regulation, in time to apply it in 2015 across international circuit racing.
Je mist nog de conclusie dat Bianchi te hard gereden heeft.quote:Op woensdag 3 december 2014 20:36 schreef Wombcat het volgende:
Het 'Accident panel' van de FIA heeft het rapport klaar:
http://www.fia.com/node/9173
Belangrijke aanbeveling:
[..]
Dat lijkt me wel een belangrijke, maar wel een geval van de put dempen nadat het kalf verdornken is.
En die aanbeveling is al door de FIA afgeschoten. In plaats daarvan komt er tijdens dubbel geel een Virtual Safety Car die ervoor moet zorgen dat over het gehele circuit met een lage maximum snelheid gereden wordt.quote:3. Bianchi did not slow sufficiently to avoid losing control at the same point on the track as Sutil.
Nee hoor, die had ik niet gemist. Ik had hem niet gequote.quote:Op woensdag 3 december 2014 20:53 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Je mist nog de conclusie dat Bianchi te hard gereden heeft.
[..]
Precies zoals ik er over denk.quote:Op woensdag 3 december 2014 20:56 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nee hoor, die had ik niet gemist. Ik had hem niet gequote.
De discussie over het te hard rijden is al eerder gevoerd, en voor zover ik me kan herinneren reed Bianchi daar niet wezenlijk harder dan de andere coureurs. Het probleem is imo niet dat Bianchi te hard reed, maar dat de FIA al jaren niets deed om er voor te zorgen dat coureurs idd dusdanig veel langzamer gaan rijden onder dubbel geel dat het ook echt uitmaakt. De gangbare praktijk is dat ze iets liften.
en vandaar dus mijn opmerking dat het een geval is van de put dempen als het kalf al verdronken is.quote:Op woensdag 3 december 2014 20:59 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Precies zoals ik er over denk.
Maar ik noem het omdat dat de conclusie van de FIA is ten aanzien van het ongeluk.
Maar wat zijn nu de regels van die VSC dan, heeft iemand meer detail? Want het laatste dat ik gelezen heb is dat ze gewoon een minimum tijd hebben voor een rondje (of sector?), net zoals nu al het geval is met een SC, maar dan meer electronisch geregeld via de F1 wagens. Maar dan kun je nog steeds door op het ene punt heel langzaam te gaan vervolgens met 300 km/u langs 12 marchalls op de baan rijden.quote:Op woensdag 3 december 2014 20:53 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Je mist nog de conclusie dat Bianchi te hard gereden heeft.
[..]
En die aanbeveling is al door de FIA afgeschoten. In plaats daarvan komt er tijdens dubbel geel een Virtual Safety Car die ervoor moet zorgen dat over het gehele circuit met een lage maximum snelheid gereden wordt.
Die VSC lijkt mij ook niet zo'n strak plan. Het lijkt mij idd ook beter om op/rond de plek van het ongeval een maximum snelheid in te stellen. Kan er op de rest van het circuit gewoon geraced worden.quote:Op woensdag 3 december 2014 21:08 schreef twiFight het volgende:
[..]
Maar wat zijn nu de regels van die VSC dan, heeft iemand meer detail? Want het laatste dat ik gelezen heb is dat ze gewoon een minimum tijd hebben voor een rondje (of sector?), net zoals nu al het geval is met een SC, maar dan meer electronisch geregeld via de F1 wagens. Maar dan kun je nog steeds door op het ene punt heel langzaam te gaan vervolgens met 300 km/u langs 12 marchalls op de baan rijden.
Dus ik mag hopen dat ze daar wel wat meer mee gedaan hebben, anders blijft die VSC een wassen neus.
Dat hebben ze getest en werd door de coureurs afgewezen omdat ze bezorgd zijn over het harde afremmen voor de sector met dubbel geel.quote:Op woensdag 3 december 2014 21:16 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Die VSC lijkt mij ook niet zo'n strak plan. Het lijkt mij idd ook beter om op/rond de plek van het ongeval een maximum snelheid in te stellen. Kan er op de rest van het circuit gewoon geraced worden.
quote:"Most of the drivers preferred the VSC approach, because [with the single sector] they were concerned about braking from high speed down to the slow speed limit," an FIA spokesman said. "Some drivers were worried they might not see it, and some drivers were worried they might see it too late. And these large differences of speed could cause some difficulties.
"Plus, the fact that there was not a specific line on the track to show drivers where it started could give rise to endless penalties. Overall, everyone prefers the VSC approach."
Zoals ik het gelezen heb is het een maximum snelheid voor elke sector van het circuit (en dat zijn er meer dan de 3 voor de tijdwaarneming, meestal zo'n 20).quote:Op woensdag 3 december 2014 21:08 schreef twiFight het volgende:
[..]
Maar wat zijn nu de regels van die VSC dan, heeft iemand meer detail? Want het laatste dat ik gelezen heb is dat ze gewoon een minimum tijd hebben voor een rondje (of sector?), net zoals nu al het geval is met een SC, maar dan meer electronisch geregeld via de F1 wagens. Maar dan kun je nog steeds door op het ene punt heel langzaam te gaan vervolgens met 300 km/u langs 12 marchalls op de baan rijden.
Dus ik mag hopen dat ze daar wel wat meer mee gedaan hebben, anders blijft die VSC een wassen neus.
Tja, dat is natuurlijk een wat negatieve insteek. Zo goed als alle veiligheidsmaatregelen die gelden in de autosport zijn het gevolg van zware ongelukken en die maatregelen hebben vervolgens een heleboel coureurs het leven gered.quote:Op woensdag 3 december 2014 21:00 schreef Wombcat het volgende:
[..]
en vandaar dus mijn opmerking dat het een geval is van de put dempen als het kalf al verdronken is.
quote:Formule 1-coureur Bianchi (25) overleden
De Franse Formule 1-coureur Jules Bianchi is in een ziekenhuis in Nice overleden aan verwondingen die hij vorig jaar opliep bij een crash. Dat maakte zijn familie bekend. Bianchi is 25 jaar geworden.
„Jules vocht tot het einde, zoals hij altijd deed. Maar vandaag is een einde gekomen aan zijn gevecht”, schreef zijn familie in een verklaring. Ook zijn ploeg liet van zich horen. „We vinden het verschrikkelijk om Jules te verliezen na zo'n zwaar gevecht”, schreef het Manor F1 Team op Twitter.
Senna
Bianchi raakte in coma toen hij vorig jaar oktober in Japan tegen een takelwagen botste die een eerder gecrashte auto wegsleepte. Door de botsing liep hij zwaar hoofdletsel op. Het ongeluk in Japan was het zwaarste in de Formule 1 sinds de dood van Ayrton Senna in 1994 op het circuit van San Marino.
Uit onderzoek van de bond FIA bleek later dat Bianchi ondanks waarschuwingsvlaggen niet voldoende zou hebben afgeremd. De coureur crashte met 126 kilometer per uur. Na het ongeval werd hij aanvankelijk behandeld in Japan. Later werd Bianchi overgebracht naar zijn thuisland.
Vader Bianchi
De vader van Bianchi erkende eerder deze maand op de radio dat hij „minder optimistisch” was over het herstel van zijn zoon. „Het is moeilijk om 's ochtends op te staan als je jezelf moet vertellen dat je niet zeker weet of je zoon het gaat overleven”, zei hij.
Bron: Telegraaf
Dat lijkt me ook, al klinkt dat wel wat wrang.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 09:55 schreef Weltschmerz het volgende:
Het trieste nieuws was er vorig jaar al. Eerlijk gezegd lijkt het me maar beter zo dan dat hij eerst nog jaren in een coma ligt.
Ik verwacht ook niet van de familie dat die zo naar buiten treedt, maar ergens zal het misschien ook een opluchting zijn. Het lijkt mij heel erg bij zo'n coma dat de verwerking niet kan beginnen, terwijl je wel wat te verwerken hebt.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 10:14 schreef Geralt het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook, al klinkt dat wel wat wrang.
RIP
helaas moet ik het met je eens zijnquote:Op zaterdag 18 juli 2015 09:55 schreef Weltschmerz het volgende:
Het trieste nieuws was er vorig jaar al. Eerlijk gezegd lijkt het me maar beter zo dan dat hij eerst nog jaren in een coma ligt.
Idd. Rip JBquote:Op zaterdag 18 juli 2015 10:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het lijkt mij heel erg bij zo'n coma dat de verwerking niet kan beginnen, terwijl je wel wat te verwerken hebt.
Iddquote:
Het is niet aan de Telegraaf om dit zomaar te beslissen, maar ik vind dat ze wel gelijk hebben. Spa 1998 waren de meeste auto's bij betrokken, Kubica 2008 was het spectaculairste, Bianchi 2014 het zwaarste.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 15:51 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Sneue zaak, triest einde.
Voor de statistieken: de eerste coureur sinds Senna (1994) die overlijdt als gevolg van een crash in een F1-race.
Overigens vind ik de bewering van de Telegraaf dat het het zwaarste ongeval sinds Senna zou zijn, nogal subjectief en discutabel. Ik kan me wel zwaardere ongevallen herinneren.
Tja. Definieer "zwaar". Er zijn sinds Senna, zeker in de jaren '90, tientallen heftige ongelukken gebeurd, waarbij de coureurs van geluk mogen spreken dat ze er levend vanaf zijn gekomen. De domme pech dat Bianchi een kraanwagen tegenkwam, maakt de crash in mijn ogen niet zwaarder dan sommige andere, de gevolgen waren alleen serieuzer.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 16:09 schreef Racerblade het volgende:
[..]
Het is niet aan de Telegraaf om dit zomaar te beslissen, maar ik vind dat ze wel gelijk hebben. Spa 1998 waren de meeste auto's bij betrokken, Kubica 2008 was het spectaculairste, Bianchi 2014 het zwaarste.
Burti 2001 en Firman 2003 komen ook in de buurt, maar die hebben het geluk gehad dat ze een bandenstapel inreden. Bianchi helaas niet.
Je vergeet nog wat ongevallen met zwaar letsel:quote:Op zaterdag 18 juli 2015 16:09 schreef Racerblade het volgende:
[..]
Het is niet aan de Telegraaf om dit zomaar te beslissen, maar ik vind dat ze wel gelijk hebben. Spa 1998 waren de meeste auto's bij betrokken, Kubica 2008 was het spectaculairste, Bianchi 2014 het zwaarste.
Burti 2001 en Firman 2003 komen ook in de buurt, maar die hebben het geluk gehad dat ze een bandenstapel inreden. Bianchi helaas niet.
Ik niet. Hij raakte die shovel vol met zn helm.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 22:01 schreef Red_85 het volgende:
Ik kan me wel zwaardere klappen herinneren van die van Bianchi.
Dan Wheldon die in de hekken ging en overleed.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 22:31 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik niet. Hij raakte die shovel vol met zn helm.
Je kan beter 3x over de kop vliegen met je auto of de hele auto verpulveren dan met je kop een shovel liften.
Die andere zien er misschien veel harder uit, maar dat is juist de veiligheid aan het werk die de energie aan het absorberen is.
De enige echte harde klap die ik me kan heugen is die waarbij Zanardi zijn benen verloor. Maar dat was uiteraard geen F1.
Klopt. Het is en blijft een freak accident en een trieste zaak dat Bianchi er dus uiteindelijk aan is overleden.quote:
Klopt. Villeneuve op Melbourne en Alonso op Brazilië schieten me ook even te binnen. (ik denk dat je Trulli op Silverstone bedoelt, overigensquote:Op zaterdag 18 juli 2015 22:01 schreef Red_85 het volgende:
Je vergeet nog wat ongevallen met zwaar letsel:
M. Schumacher op Silverstone, dubbele beenbreuk
R. Schumacher op Indianapolis, breuk in ruggenwervel
J. Verstappen op Spa, waarbij Sid Watkins gezegd had dat het goed was dat er verhoogde cockpitranden waren.
En nog een paar die ik zo maar kan herinneren omdat ze zo hard waren:
J. Fisichella die bizar hard er af was gegaan op Silverstone na Bridge, 3x over de kop.
J. Villeneuve die 2x was gaan onderzoeken waar de grens lag in Eau Rouge en daar ook met resultaat van terug kon lopen
De la Rosa op Monza waar bij een steward om kwam
Brundle op Melbourne ging vliegen
Kan wel doorgaan denk ik...
Ik kan me wel zwaardere klappen herinneren van die van Bianchi. De pech die hij had is dat die takelwagen daar stond en hij die raakte met zijn hoofd.
Dit vind ik eigenlijk wel een onderbelichte, maar zeer terechte vraag. Wat is er nou precies gebeurd? Er was nagenoeg geen vooruitgang, maar hij was al tijden stabiel, in ieder geval voor zover de media liet weten. Is zijn toestand plotseling achteruit gegaan? Trok hij het uberhaupt al niet meer? Of heeft de familie besloten dit hoofdstuk af te sluiten?quote:
Kan natuurlijk ook een longontsteking ofzo zijnquote:Op zondag 19 juli i2015 03:00 schreef twiFight het volgende:
[..]
Dit vind ik eigenlijk wel een onderbelichte, maar zeer terechte vraag. Wat is er nou precies gebeurd? Er was nagenoeg geen vooruitgang, maar hij was al tijden stabiel, in ieder geval voor zover de media liet weten. Is zijn toestand plotseling achteruit gegaan? Trok hij het uberhaupt al niet meer? Of heeft de familie besloten dit hoofdstuk af te sluiten?
Die van Kubica in Canadaquote:Op zaterdag 18 juli 2015 22:31 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik niet. Hij raakte die shovel vol met zn helm.
Je kan beter 3x over de kop vliegen met je auto of de hele auto verpulveren dan met je kop een shovel liften.
Die andere zien er misschien veel harder uit, maar dat is juist de veiligheid aan het werk die de energie aan het absorberen is.
De enige echte harde klap die ik me kan heugen is die waarbij Zanardi zijn benen verloor. Maar dat was uiteraard geen F1.
Euthanasie is nog steeds erg omstreden in Frankrijk, en opzettelijk een patient laten sterven staat daar meestal gelijk aan doodslag. Al hebben ze de stekker eruit getrokken, ik denk dat men dat nooit als zodanig naar buiten zal brengen.quote:Op zondag 19 juli 2015 03:00 schreef twiFight het volgende:
[..]
Dit vind ik eigenlijk wel een onderbelichte, maar zeer terechte vraag. Wat is er nou precies gebeurd? Er was nagenoeg geen vooruitgang, maar hij was al tijden stabiel, in ieder geval voor zover de media liet weten. Is zijn toestand plotseling achteruit gegaan? Trok hij het uberhaupt al niet meer? Of heeft de familie besloten dit hoofdstuk af te sluiten?
In veel gevallen liggen mensen niet eens 'aan een stekker'. Mensen die in een vegetatief stadium terecht komen hebben een zeer beperkte hersenactiviteit, net voldoende om hun organen te laten werken. Tegelijk maakt dat ze ook kwetsbaar omdat het afweersysteem ook grotendeels lam gelegd is. Vaak overlijden deze mensen dus aan complicaties, zoals ontstekingen of orgaanfalen.quote:Op zondag 19 juli 2015 11:16 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Euthanasie is nog steeds erg omstreden in Frankrijk, en opzettelijk een patient laten sterven staat daar meestal gelijk aan doodslag. Al hebben ze de stekker eruit getrokken, ik denk dat men dat nooit als zodanig naar buiten zal brengen.
Het gaat erom dat hij kunstmatig voeding en vocht kreeg. Als je daarmee stopt "trek je dus de stekker uit" het laten leven van de patiënt.quote:Op zondag 19 juli 2015 11:50 schreef Coelho het volgende:
[..]
In veel gevallen liggen mensen niet eens 'aan een stekker'. Mensen die in een vegetatief stadium terecht komen hebben een zeer beperkte hersenactiviteit, net voldoende om hun organen te laten werken. Tegelijk maakt dat ze ook kwetsbaar omdat het afweersysteem ook grotendeels lam gelegd is. Vaak overlijden deze mensen dus aan complicaties, zoals ontstekingen of orgaanfalen.
Is prima te behandelen.quote:Op zondag 19 juli 2015 09:59 schreef Fiorano het volgende:
[..]
Kan natuurlijk ook een longontsteking ofzo zijn
quote:Startnummer overleden Bianchi niet meer gebruikt in Formule 1
In de Formule 1 zal voortaan geen bolide met startnummer 17 meer te zien zijn. Dat heeft de autosportfederatie FIA maandag besloten ter nagedachtenis aan Jules Bianchi.
De Franse coureur overleed afgelopen vrijdag na negen maanden in coma te hebben gelegen na een ernstig race-ongeluk tijdens de GP van Japan. Bij de crash op het circuit van Suzuka liep de 25-jarige Bianchi ernstig hersenletsel opliep, waarvan hij niet meer herstelde.
In de F1 wordt sinds vorig jaar met vaste startnummers gereden, die de coureurs gedurende hun hele carrière behouden. Bianchi had voor 17 gekozen. Hij wordt dinsdag in zijn woonplaats Nice begraven.
quote:Racewereld neemt afscheid van Bianchi
In de Sainte-Réparate kathedraal in het Franse Nice is vanochtend de uitvaart van Formule 1-coureur Jules Bianchi begonnen. De 25-jarige raakte vorig jaar oktober in een coma na een zware crash tijdens de Grand Prix van Japan en is vrijdag overleden aan zijn verwondingen.
...
Vraag het maar aan Jackie Steward, Niki Lauda en hun (nog levende) generatiegenoten. Tel de doden maar eens uit beginjaren tot begin '70's. Toen was de sfeer dat je bijna suïcidaal moest zijn, wilde je in een auto stappen. De generatie die nu rijdt, die in de 00's heeft gedebuteerd en later, weten alleen nog van beelden hoe het zo verkeerd ging in het weekend van Imola '94. Zelfs in de Indycar was is het besef groter dat het kleinste foutje je echt een hoop kan kosten. F1's van nu denken, gezien bepaalde acties op het circuit, dat het playstationen is.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 15:02 schreef twiFight het volgende:
Tsja, mensen rouwen op verschillende manieren. Plus dat voor coureurs het besef kan komen dat het voor hetzelfde geld hun eigen lijk was geweest die in die kist lag. Dat kan soms hard aankomen, vooral voor mensen met een gezin.
Zelfs in de Indycar? Er zijn zeven coureurs omgekomen in Indycar/CART sinds 1994. Dat is een enorm aantal vergeleken met de F1.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 17:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vraag het maar aan Jackie Steward, Niki Lauda en hun (nog levende) generatiegenoten. Tel de doden maar eens uit beginjaren tot begin '70's. Toen was de sfeer dat je bijna suïcidaal moest zijn, wilde je in een auto stappen. De generatie die nu rijdt, die in de 00's heeft gedebuteerd en later, weten alleen nog van beelden hoe het zo verkeerd ging in het weekend van Imola '94. Zelfs in de Indycar was is het besef groter dat het kleinste foutje je echt een hoop kan kosten. F1's van nu denken, gezien bepaalde acties op het circuit, dat het playstationen is.
Dat ze nu met de neus op de feiten worden gedrukt is misschien het voordeel uit dit enorme nadeel.
Wel heel erg mooi dat de grote mannen zijn komen opdagen voor hun collega.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |