quote:Op zaterdag 7 juni 2014 14:05 schreef Jigzoz het volgende:
Van alle zaken rondom religie is er toch een die me het meest blijft verbazen: hoe is het mogelijk dat er intelligente mensen zijn die toch in een god geloven? En om nog een stap verder te gaan: hoe kan het dat er intelligente creationisten bestaan? Je hoeft echt geen genie te zijn om te zien wat een flauwekul het is, maar toch zijn er universitair afgestudeerde mensen die echt geloven dat de wereld slechts een paar duizend jaar oud is, dat evolutie een fabeltje is, enzovoort.
Nu zijn er natuurlijk wel onderzoeken geweest die aantonen dat gelovigen gemiddeld minder intelligent zijn dan ongelovigen, maar die gemiddelden interesseren me nu even niet. Het gaat me nu om die eenlingen.
Ah, het gaat om het verschil tussen onvermijdelijk en toevallig.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:49 schreef laforest het volgende:
[..]
Geef een voorbeeld zou ik dan zeggen.
Met toevallig bedoel ik contingent, mogelijk, jij bestaat, maar jij hoeft niet te bestaan, jouw bestaan hangt van iets anders af, je ouders. Als je moeder een maand later zwanger was geworden dan zou jij niet bestaan, dat is het toevallig, of mogelijk.
jaquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 22:52 schreef peterkailey het volgende:
Mijn vraag is hier, is de evolutietheorie (bewijzen tussenvormen, macro biologie etc) waarschijnlijker dan de bijbeltheorie (bewijzen dat de bijbel echt profetieën heeft, en dus van God afkomstig is)?
Die vraag kun je beter hier stellen:quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 22:52 schreef peterkailey het volgende:
Mijn vraag is hier, is de evolutietheorie (bewijzen tussenvormen, macro biologie etc) waarschijnlijker dan de bijbeltheorie (bewijzen dat de bijbel echt profetieën heeft, en dus van God afkomstig is)?
Kun je dat onderbouwen?quote:
Beter topic jaquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 23:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die vraag kun je beter hier stellen:
F&L / Evolutie of scheppingverhaal?
Er is niet eens discussie over, alle relevante natuurwetenschappen onderbouwen de evolutietheorie en niks ondersteund creationisme. (De rest van de bijbel is niet zo relevant in een discussie over evolutie) Er zijn overigens massa's gelovigen die dat geloof in een god combineren met begrip van de (biologische) wetenschappen. Zelf zie ik niet zo snel hoe je een beeld van de Abrahamitische God die na miljoenen jaren ineens besloot zich persoonlijk te gaan bemoeien met een stel primaten, combineert met onze huidige kennis over het universum, maar ik accepteer dat er genoeg mensen zijn die dat wel kunnen.quote:
Evolutietheorie is inderdaad waarschijnlijker. Darwin was zelf gelovig christen en geloofde in de zondvloed-theorie die dinosaurussen zou hebben uitgespoeld. Maar zijn eigen ontdekkingen kon hij niet plaatsen: de diversiteit van de soorten moest het gevolg zijn van een proces van soortsvorming. Darwin wist in zijn tijd ook nog niets van genetica, dat kwam later. Maar op basis van een leven lang waarnemingen moest hij met tranen in de ogen concluderen dat zijn christelijke geloof en de Bijbelverhalen simpelweg niet waar kon zijn.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 22:52 schreef peterkailey het volgende:
Mijn vraag is hier, is de evolutietheorie (bewijzen tussenvormen, macro biologie etc) waarschijnlijker dan de bijbeltheorie (bewijzen dat de bijbel echt profetieën heeft, en dus van God afkomstig is)?
Deze vraag is een grap, toch?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 22:52 schreef peterkailey het volgende:
Mijn vraag is hier, is de evolutietheorie (bewijzen tussenvormen, macro biologie etc) waarschijnlijker dan de bijbeltheorie (bewijzen dat de bijbel echt profetieën heeft, en dus van God afkomstig is)?
Ik denk dat het accepteren nu juist de centrale vraag voor dit topic is. Ik ben het met TS eens dat het bizar is hoe sommige mensen toch laten zien rationeel te kunnen nadenken maar vervolgens toch vasthouden aan die bijbelse oorsprong.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 09:15 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Er is niet eens discussie over, alle relevante natuurwetenschappen onderbouwen de evolutietheorie en niks ondersteund creationisme. (De rest van de bijbel is niet zo relevant in een discussie over evolutie) Er zijn overigens massa's gelovigen die dat geloof in een god combineren met begrip van de (biologische) wetenschappen. Zelf zie ik niet zo snel hoe je een beeld van de Abrahamitische God die na miljoenen jaren ineens besloot zich persoonlijk te gaan bemoeien met een stel primaten, combineert met onze huidige kennis over het universum, maar ik accepteer dat er genoeg mensen zijn die dat wel kunnen.
Die mensen zien dus die bijbelse verhalen als mythen van een primitievere tijd, maar ze geloven wel dat er een god bestaat die de inspiratie is achter die verhalen. Ze geloven niet dat die verhalen letterlijk gebeurd zijn.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 12:54 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik denk dat het accepteren nu juist de centrale vraag voor dit topic is. Ik ben het met TS eens dat het bizar is hoe sommige mensen toch laten zien rationeel te kunnen nadenken maar vervolgens toch vasthouden aan die bijbelse oorsprong.
Ik enk zelf dat bijna al die 'rationele gelovigen' niet in de abrahamitische god geloven in orthodoxe zin, maar eigenlijk gewoon een soort ietsisten zijn die het gewoon prettig vinden om vast te houden aan bepaalde religieuze gebruiken uit bv het christendom.quote:Ik accepteer bijvoorbeeld wel dat mensen spirituele gevoelens hebben, maar om die als rationeel mens in te laten vullen door die abrahamitische god is voor mij onbegrijpelijk. En gezien de ellende en polarisatie die we er ook door hebben niet makkelijk te accepteren.
De verwarring treed dan ook precies op dat moment op. Hoe kan je aan één kant beweren dat de christelijke god bestaat, almachtig is en de bijbel zijn woord is maar dan wel opeens vraagtekens stellen bij bepaalde regeltjes die worden opgelegd door dezelfde god.quote:Op zondag 12 oktober 2014 13:39 schreef Grietje-tit het volgende:
Wat me bij dit soort topics opvalt is dat nietgelovigen denken dat alle christenen hetzelfde denken. Zo zie ik zaken voorbijkomen als "Hoe is het mogelijk dat intelligente mensen geloven en denken dat de aarde 6.000 jaar oud is?"
Blijkbaar denken nietgelovigen dat alle gelovigen dat denken. Dat is niet waar.
Lang niet alle gelovigen denken denken dat het scheppingsverhaal waar is en de meesten onder hun denken dat de evolutietheorie waar is. Veel gelovigen spelen met het idee dat er wel eens heel andere zaken spelen dan in de bijbel wordt verteld.
Dat lijkt me onlogisch en overdreven.quote:Bedenk wel: als alle gelovigen precies geloofden wat er in de Bijbel staat, hadden we een IS hier. Dat is niet zo.
Ik ben een gelovig iemand maar ik gebruik alleen het nieuwe testament als uitgangspunt.quote:Op zondag 12 oktober 2014 14:01 schreef ems. het volgende:
[..]
De verwarring treed dan ook precies op dat moment op. Hoe kan je aan één kant beweren dat de christelijke god bestaat, almachtig is en de bijbel zijn woord is maar dan wel opeens vraagtekens stellen bij bepaalde regeltjes die worden opgelegd door dezelfde god.
En als je al speelt met dat 'idee', waarom dan überhaupt de bijbel als uitgangspunt gebruiken?
Vaak komt het erop neer dat precies hetgeen dat net even niet goed uitkomt en waar men geen zin in heeft wordt afgeschreven als 'overbodig' of 'twijfelachtig'. En op dat moment vraag ik me af waarom je in de eerste plaats zo graag wilt geloven.
[..]
Dat lijkt me onlogisch en overdreven.
Waarom alleen dat?quote:Op zondag 12 oktober 2014 14:06 schreef Grietje-tit het volgende:
[..]
Ik ben een gelovig iemand maar ik gebruik alleen het nieuwe testament als uitgangspunt.
Zo werken hersenen, jaquote:Ik denk wat me ingegeven wordt, wat ik zelf denk.
Waarom geloof en bid je? Ik kan me daar zelf niet echt iets bij voorstellen. Zelfs als ik zou weten dat er goden bestaan zie ik nog geen reden om ze te aanbidden.quote:Ik denk ook niet dat God almachtig is, puur omdat de mens alle vrijheid heeft. God heeft daar niets over te zeggen. Maar ik geloof wel en bid.
Nogmaals: Dat heeft iedereen.quote:Omdat de mens vrij is mag hij zelf weten wat hij denkt. Ik heb mijn eigen gedachten.
Waarom?quote:Ook denk ik dat ik meerdere levens had en zal hebben.
In jouw ogen. In mijn ogen draait geloof om angst en onzekerheid. En onze eerdergenoemde vrienden uit IS hebben daar weer een ander perspectief opquote:Godsdienst draait om liefde en begrip. Niet om wetten en boeken opvolgen. De kern van godsdienst is dat iedereen gelijke kansen heeft en dat iedereen vrij is.
Maar het is het woord van de god waar jij naar bidt. Dan lijkt het me toch dat je er op de een of andere manier waarde aan moet hechten.quote:Het oude testament is discrimerend en gewelddadig.
Prima. Ik geloof niet in geesten en zielen maar ieder z'n dingquote:Hersenen zijn volgens mij een instrument om een link te leggen van geest naar lichaam. Een soort vertaalmachine. Ik geloof dat de ziel een geest is die in een lichaam huist.
Je hoeft het ook niet te verdedigen, ik vraag het gewoon.quote:Ik hoef dat niet te verdedigen. Als ik dat wil dan doe ik het. Ik vind het ook onverklaarbaar dat mensen aan tennis doen. Belachelijke sport, vind ik, maar wie ben ik?
En als het geloof 'kwaad' voorschrijft?quote:Op zondag 12 oktober 2014 14:24 schreef Grietje-tit het volgende:
Zolang gelovigen anderen geen kwaad doen en hun geloof niet opdringen aan anderen is er niets aan de hand en hoeven zij zich ook niet te verdedigen.
En als je goede god het opdraagt om oorlog te voeren tegen hetgeen wat in hun ogen het kwaad is?quote:Het wordt pas een andere zaak als oorlogen en voeten tussen deuren hand in hand gaan met een godsdienst. Dan ben je erger bezig dan wie dan ook. Dat stoort me heel erg. Pas dan mag je gelovigen tot verantwoording roepen, eh moet..
Dat is het voornaamste inderdaad.quote:Maar niet als ze anderen gewoon met rust laten en hun eigen leven laten leiden.
Wie vinden dat? Het is een discussieforum hm? Vanzelfsprekend gaan mensen vragen om verklaringen als je hier een mening of punt wilt maken.quote:Maar blijkbaar vinden hier anderen het nodig dat gelovigen een verklaring af moeten geven.
Waarom is het zo erg om je levensvisie te moeten verklaren dan? Ik vind het juist heel fijn om mijn manier van denken te mogen verklaren, zo leer ik nog iets en blijf ik zelf-kritisch.quote:En dat vertik ik.
Dat kan, maar waarom die dan verbinden aan je spiritualiteit. Dus op de een of andere manier zien ze een relatie tussen de god die daarin beschreven wordt en hun eigen gevoel. En dat is dus nergens op gebaseerd.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 19:40 schreef vaarsuvius het volgende:
Die mensen zien dus die bijbelse verhalen als mythen van een primitievere tijd, maar ze geloven wel dat er een god bestaat die de inspiratie is achter die verhalen. Ze geloven niet dat die verhalen letterlijk gebeurd zijn.
Maar dat is dus niet rationeel.quote:Ik enk zelf dat bijna al die 'rationele gelovigen' niet in de abrahamitische god geloven in orthodoxe zin, maar eigenlijk gewoon een soort ietsisten zijn die het gewoon prettig vinden om vast te houden aan bepaalde religieuze gebruiken uit bv het christendom.
Als gelovigen anderen met rust laten en hun eigen leven laten leiden dan zou deze discussie er niet eens geweest zijn. Ik word nooit op mijn gedachten over mijn ideeën over het aards bestaan aangesproken, doe eens raden waarom niet?quote:Op zondag 12 oktober 2014 14:24 schreef Grietje-tit het volgende:
Zolang gelovigen anderen geen kwaad doen en hun geloof niet opdringen aan anderen is er niets aan de hand en hoeven zij zich ook niet te verdedigen.
Het wordt pas een andere zaak als oorlogen en voeten tussen deuren hand in hand gaan met een godsdienst. Dan ben je erger bezig dan wie dan ook. Dat stoort me heel erg. Pas dan mag je gelovigen tot verantwoording roepen, eh moet..
Maar niet als ze anderen gewoon met rust laten en hun eigen leven laten leiden.
Maar blijkbaar vinden hier anderen het nodig dat gelovigen een verklaring af moeten geven.
En dat vertik ik.
dat klopt , maar blijkbaar vinden ze dat niet ergquote:Op zondag 12 oktober 2014 15:02 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Dat kan, maar waarom die dan verbinden aan je spiritualiteit. Dus op de een of andere manier zien ze een relatie tussen de god die daarin beschreven wordt en hun eigen gevoel. En dat is dus nergens op gebaseerd.
[..]
Maar dat is dus niet rationeel.
Laat ik alles even zo omschrijven:quote:Op zondag 12 oktober 2014 14:43 schreef ems. het volgende:
[..]
Maar het is het woord van de god waar jij naar bidt. Dan lijkt het me toch dat je er op de een of andere manier waarde aan moet hechten.
[..]
Prima. Ik geloof niet in geesten en zielen maar ieder z'n ding
[..]
Je hoeft het ook niet te verdedigen, ik vraag het gewoon.
[..]
En als het geloof 'kwaad' voorschrijft?
Verder met je eens hoor.
[..]
En als je goede god het opdraagt om oorlog te voeren tegen hetgeen wat in hun ogen het kwaad is?
[..]
Dat is het voornaamste inderdaad.
[..]
Wie vinden dat? Het is een discussieforum hm? Vanzelfsprekend gaan mensen vragen om verklaringen als je hier een mening of punt wilt maken.
[..]
Waarom is het zo erg om je levensvisie te moeten verklaren dan? Ik vind het juist heel fijn om mijn manier van denken te mogen verklaren, zo leer ik nog iets en blijf ik zelf-kritisch.
Ik vraag me echt af wat je van die god in de bijbel afweet... Veel van je stellingen druisen recht in tegen dat wat de bijbel beschrijft als zijnde wat die god belangrijk vindt. Dat is niet erg, maar waarom dan toch aan die bijbelse beschrijving van god vasthouden. Laat het dan helemaal los en heb je eigen idee van een 'god' entiteit, los van de bijbel, los van het christendom.quote:Op zondag 12 oktober 2014 18:45 schreef Grietje-tit het volgende:
[..]
Laat ik alles even zo omschrijven:
Je hebt niet voor niets hersens gekregen!
Laat ik het zo zeggen: als God je heeft geschapen, dan heeft hij je gemaakt met hersens, en die heb je niet voor niets! Voorbeeld: mensen die zich niet willen in laten inenten, sorry, maar de mens heeft de intelligentie gekregen dat hij inenten heeft ontdekt. Maak daar gebruik van. Je hebt de tools gekregen. Als je een lekke band krijgt onderweg heb je ook een krik en reserveband in de auto liggen. Die is er echt niet voor niets.
Hetzelfde geldt voor geweld. Godsdienst is liefde. Waarom doe je dan een ander kwaad. Denk na! Het is dom om een ander aan te vallen.
Ikzelf denk dat alle mensen onderdeel uitmaken van God. Ieder mens heeft zijn intelligentie, zijn ziel. Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn daden. God oordeelt niet. Jij oordeelt over jezelf.
Het gaat om noodzakelijk bestaan (necessary) en contingent/toevallig of niet-noodzakelijk bestaan.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 22:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ah, het gaat om het verschil tussen onvermijdelijk en toevallig.
Misschien is het (gezien de natuurwetten) onvermijdelijk dat er leven ontstaat in het universum, maar het ontstaan van specifieke individuen is toevallig.
Zoiets?
Uiteindelijk moet men concluderen dat alles wat God betreft metafysisch is en dat wij met onze zintuigen daar weinig weet van kunnen hebben. We kunnen er over redeneren, maar concreet weten wij niets over God of de transcedente realiteit.quote:Op zondag 12 oktober 2014 19:24 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik vraag me echt af wat je van die god in de bijbel afweet... Veel van je stellingen druisen recht in tegen dat wat de bijbel beschrijft als zijnde wat die god belangrijk vindt. Dat is niet erg, maar waarom dan toch aan die bijbelse beschrijving van god vasthouden. Laat het dan helemaal los en heb je eigen idee van een 'god' entiteit, los van de bijbel, los van het christendom.
Maar wat is dan noodzakelijk? Het universum is niet noodzakelijk.quote:Op maandag 13 oktober 2014 08:07 schreef laforest het volgende:
[..]
Het gaat om noodzakelijk bestaan (necessary) en contingent/toevallig of niet-noodzakelijk bestaan.
Het leven is het universum is niet-noodzakelijk, het is contingent, je kunt bestaan of je kunt niet bestaan. Zonder universum geen leven en daarmee kan het leven in het universum nooit noodzakelijk zijn, het hangt van iets af.
Precies, dit is inderdaad een probleem. Hier komt men dat ook met de uitleg van God en komen daar via een wetenschappelijke uitleg. Dit is mijn stelling, je kunt dus en intelligent zijn en in God geloven.quote:Op maandag 13 oktober 2014 09:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar wat is dan noodzakelijk? Het universum is niet noodzakelijk.
Hoe kom je precies tot deze premisse?quote:Op maandag 13 oktober 2014 10:11 schreef laforest het volgende:
Er moet iets zijn dat noodzakelijk is dat zijn bestaan niet dankt aan iets anders, de eerste oorzaak van alles.
Dat het universum een oorzaak moet hebben wil ik best in meegaan, maar waarom zou dat de eerste oorzaak moeten zijn? Oneindige regressie is op zijn best paradoxaal, maar ik zie er eerlijk gezegd geen fundamenteel probleem in.quote:Op maandag 13 oktober 2014 10:11 schreef laforest het volgende:
Dit is wat gelovigen God noemen (ik niet). Het heelal kan nooit dienen als het begin van ons leven omdat dit een ketting van oorzaken is die allen een andere oorzaak benodigen en als dit voor eeuwig door zou gaan zou deze ketting nooit beginnen. Feit is dat het er allemaal is en dus moet er een eerste oorzaak zijn die dateert van voor de Big Bang.
Omdat er anders een eeuwige regressie zou zijn en niets zou beginnen. Dit is logisch gezien niet mogelijk daar wij weten dat alles er is, dus de oneindige regressie kan tegen gesproken worden door het feit dat er nu iets is.quote:Op maandag 13 oktober 2014 10:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe kom je precies tot deze premisse?
[..]
Dat het universum een oorzaak moet hebben wil ik best in meegaan, maar waarom zou dat de eerste oorzaak moeten zijn? Oneindige regressie is op zijn best paradoxaal, maar ik zie er eerlijk gezegd geen fundamenteel probleem in.
Dat laatste volgt daar helemaal niet uit?quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:01 schreef laforest het volgende:
[..]
Omdat er anders een eeuwige regressie zou zijn en niets zou beginnen.
Je stelt dat dat logisch gezien niet mogelijk zou zijn, maar het ontgaat me eerlijk gezegd waarom dat zo zou zijn.quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:01 schreef laforest het volgende:
Dit is logisch gezien niet mogelijk daar wij weten dat alles er is, dus de oneindige regressie kan tegen gesproken worden door het feit dat er nu iets is.
Toch wel, leg het maar uit, waarom dat niet volgt.quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat laatste volgt daar helemaal niet uit?
[..]
Je stelt dat dat logisch gezien niet mogelijk zou zijn, maar het ontgaat me eerlijk gezegd waarom dat zo zou zijn.
Dit lijkt een rehash van het kosmologische argument, maar dan zonder de invulling 'god' als eerste oorzaak. De argumenten zijn echter precies hetzelfde: Zo'n eerste oorzaak, god of niet, zal of dynamisch of statisch moeten zijn. 1 van die twee. Als het dynamisch is dan heb je het probleem verplaatst naar die eerste oorzaak, als het statisch is kunnen er nooit gebeurtenissen uit volgen.
Zie ook:
Het argument dat je hier maakt *is* het kosmologische argument, en tegelijk stel je dat het van geen kant klopt? Dan spreek je jezelf gewoon tegen.quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:09 schreef laforest het volgende:
[..]
Toch wel, leg het maar uit, waarom dat niet volgt.
Ik vind het kosmologische argument onwaar, klopt van geen kant, hoef ik deze video niet voor te bekijken, daar ik het op het moment bestudeer aan de uni. Ik ken alle argumenten. Het enige waar niemand mij een bevredigend antwoord op kan geven is het probleem ik niet geloof dat iets uit niets kan komen (lees mijn langere post hierboven) en dat ik er bij blijf dat er wel een eerste oorzaak moet zijn en er geen enkele professor, boek, etc. mij een antwoord kan geven dat dit niet nodig is.
Superluminale uitdijing tijdens inflatie is niet strijdig met de rel.theorie. Waarom het er naar uitziet dat de fysicawetten anders waren kort na de BB ontgaat me dusquote:Op maandag 13 oktober 2014 08:10 schreef laforest het volgende:
Ik breng deze toch nog even terug.
Mijn post vorige topic:
Als we iets wetenschappelijks als de Big Bang theorie nemen en daar vanuit aannemen dat de Big Bang waar is, dan zou dit betekenen dat het heelal voorwaardelijk (toevallig, mogelijk, contingent en niet-noodzakelijk) is. Nu kun je redeneren dat alles wat niet noodzakelijk is een oorzaak benodigd, toch? Je kunt dan aankomen een recente theorie dat iets uit niets kan voorkomen (is ook wel op het forum gepost), echter kun je daar tegen argumenteren dat wij niet zeker kunnen zijn dat er quantum wetten bestaan in een leeg universum en dat deeltjes zich dus hetzelfde gedragen zoals we ze nu kunnen uitleggen. Het ziet er al naar uit dat tijdens het begin van de Big Bang de wetten van de Fysica anders waren dan ze nu zijn (daar mee doel ik op het feit dat op basis van de theorie tijdens het allereerste begin van de Big Bang dingen zich sneller uitdijde dan de snelheid van het licht). Hoe kunnen we dan aannemen dat voor de Big Bang de wetten van quantum mechanics überhaupt zo waren zoals we zu nu denken te kennen/weten (dus dat in een absoluut niets deze wetten toch van kracht waren)? Dat kunnen we dus niet en daarmee kan de quantum theorie niet verder helpen met de uitleg dat uit het niets iets kwam.
Met dit komen we dan terug op het oude argument dat iets wat toevallig (contingent/niet-noodzakelijk) bestaat ook niet zou kunnen bestaan en dat het bestaan van zoiets toch van iets ander zou moeten afhangen? Nu is in het verleden geschreven dat deze eerste oorzaak van alles dan een noodzakelijk wezen moet zijn dat in alle mogelijke werelden bestaat (samenhangend argument) en dat dit wezen dus God zou moeten zijn.
Dus iemand kan geloven en intelligent zijn (in de zin van het betrekken van de wetenschap voor geloof).
Ik geloof niet in God, ik bestudeer het alleen dit jaar. Ik zeg ook niet dat wat hier boven staat waar is, ik probeer slechts en voorbeeld te geven dat mensen dus kunnen geloven en toch intelligent kunnen zijn.
Heel veel, geloof me.quote:Op zondag 12 oktober 2014 19:24 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik vraag me echt af wat je van die god in de bijbel afweet... Veel van je stellingen druisen recht in tegen dat wat de bijbel beschrijft als zijnde wat die god belangrijk vindt. Dat is niet erg, maar waarom dan toch aan die bijbelse beschrijving van god vasthouden. Laat het dan helemaal los en heb je eigen idee van een 'god' entiteit, los van de bijbel, los van het christendom.
Nee dat doe ik niet.quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het argument dat je hier maakt *is* het kosmologische argument, en tegelijk stel je dat het van geen kant klopt? Dan spreek je jezelf gewoon tegen.
Omdat we het niet kunnen weten kunnen we dus niet AANNEMEN dat het zo was, dat is slechte wetenschap op het niveau van 'we nemen aan dat God er was'.quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Superluminale uitdijing tijdens inflatie is niet strijdig met de rel.theorie. Waarom het er naar uitziet dat de fysicawetten anders waren kort na de BB ontgaat me dus
We weten idd niet of de QM tijdens de bb opgaat. Maar dat is wetenschap: redeneren met wat je wel weet.
Hoe weet jij wat de wereld van God is? Jij hebt zintuigen die de 'wereld van God' niet kunnen waarnemen. Je lult dus maar wat.quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:00 schreef Grietje-tit het volgende:
Tijd en energie zijn zaken van het universum, van de materiële wereld. Niet in de wereld van God, wij zitten in de wereld ernaast, waarin andere krachten heersen.
Wat doet jou geloven dat er überhaupt zo'n andere wereld bestaat? Daar zijn in de materiële wereld toch helemaal geen aanwijzingen voor?quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:00 schreef Grietje-tit het volgende:
Tijd en energie zijn zaken van het universum, van de materiële wereld. Niet in de wereld van God, wij zitten in de wereld ernaast, waarin andere krachten heersen.
Dank je.quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:03 schreef laforest het volgende:
[..]
Hoe weet jij wat de wereld van God is? Jij hebt zintuigen die de 'wereld van God' niet kunnen waarnemen. Je lult dus maar wat.
Het is wel een legitieme vraag natuurlijk. Hoe kan een gelovige iets weten over de god waarin hij gelooft? Waarop kun je je baseren, behalve fantasie?quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:04 schreef Grietje-tit het volgende:
[..]
Dank je.
Kan het ietsje sympathieker?
Alsof de geschiedenis (en ook tot en met vandaag nog) het Christendom er bekend om staat dat ze zo sympathiek zijn (vooral als het om vrouwen, kleine jongens, en homoseksuelen gaat).quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:04 schreef Grietje-tit het volgende:
[..]
Dank je.
Kan het ietsje sympathieker?
Lees eens een keer mijn berichten!quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:11 schreef laforest het volgende:
[..]
Alsof de geschiedenis (en ook tot en met vandaag nog) het Christendom er bekend om staat dat ze zo sympathiek zijn (vooral als het om vrouwen, kleine jongens, en homoseksuelen gaat).
Maar, okay, sorry, laat ik het zo schrijven: omdat jij geen weet kan hebben van de wereld van God, denk jij te weten wat zaken van God, en zaken van de materiële wereld, zijn, maar eigenlijk heb jij daar totaal geen weet van, omdat jij, net zoals alle andere mensen, geen toegang hebt tot de transcedente wereld en wat zich daar afspeelt.
Is dat beter?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |