Ook voor kleine cafés in Nederland blijft een rookverbod gelden. Vorig jaar besliste het hof in Den Haag dat de uitzondering op het rookverbod voor kleine cafés ongeldig is. De Hoge Raad hield die uitspraak vandaag in stand.
Sinds 1 juli 2008 geldt een rookverbod voor horeca in Nederland. In eerste instantie gold dat verbod voor alle horecaondernemers, maar in 2011 werd een uitzondering gemaakt voor kleine cafés. Onder een 'klein café' wordt verstaan een zaak zonder personeel met een oppervlak van op zijn hoogst 70 vierkante meter.
De uitzondering was volgens het hof ongeldig omdat Nederland een verdrag heeft ondertekend dat de overheid verbiedt om wetgeving in te voeren die roken stimuleert. Er moeten bovendien 'actieve maatregelen worden genomen tegen blootstelling aan tabaksrook.'
Stichting Clean Air Nederland (CAN), dat de rechtszaak startte met ondersteuning van het Longfonds, KWF Kankerbestrijding en de Nederlandse Hartstichting, is verheugd met de uitspraak. CAN eist nu dat de minister erop toeziet dat het algemene rookverbod blijft gehandhaafd.
http://www.volkskrant.nl/(...)ehandhaafd~a3765866/Het café, waar ik niet zo veel meer kom, maar de eigenaar goed ken, zal samen met maten van me balen als een stekker. Een echt klein stamkroegje. Bij een pilsje hoort een peuk. Hoewel ik vanaf afgelopen dinsdag probeer te stoppen.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !