quote:De sociale zekerheid is een publiek stelsel dat bedoeld is om inkomen en/of verzorging te garanderen of te beschermen voor personen of gezinnen, tijdelijk of blijvend, niet (langer) in staat worden geacht om zelf in (voldoende) inkomen en/of verzorging te voorzien. De sociale zekerheid beschermt ons tegen zaken als armoede (uitkering), hoge leeftijd (pensioen), handicaps (AWBZ), werkloosheid (WW) enzoverder.
Het probleem met dit hele stelsel is dat het veel te complex is geworden. Er zijn vele subsidies voor vele zaken, iets dat geresulteerd heeft in het feit dat dit stelsel tot een bureaucratische moloch is verworden. Per jaar kost de sociale zekerheid ons 169 miljard euro (CBS 2010), waarbij het CBS schrijft dat dit 'relatief veel' is.
Mijn mening is dat dit een stuk simpeler en beter kan. Mijn voorstel is om een onvoorwaardelijk basisinkomen in te voeren. Het onvoorwaardelijk basisinkomen definieer ik, in navolging van Philippe van Parijs, als "an income paid by a government, at a uniform level and at regular intervals, to each adult member of society. The grant is paid, and its level is fixed, irrespective of whether the person is rich or poor, lives alone or with others, is willing to work or not." (Van Parijs 2000) Het basisinkomen is dus een gegarandeerd inkomen voor elk staatsburger (dus niet permanente bewoners!). Omgerekend zouden onze huidige uitgaven voor sociale bescherming een basisinkomen kunnen bieden van ongeveer 880 euro per maand (uitgaand van 16 miljoen Nederlanders).
Een aantal grote voordelen aan dit systeem zijn de volgende:
• Stuk minder bureaucratie. Een hoop zaken als de studiefinanciering, collectieve zorgverzekering, pensioen etc. kunnen afgeschaft worden.
• De 'werkloosheid-val' (unemployment trap) wordt opgelost. In ons huidige systeem is het zo dat men geen motivatie heeft om te gaan werken als men een uitkering ontvangt. Grotendeels komt dit doordat als men gaat werken deze uitkering weer moet inleveren. Ergo: werken loont niet.
• De bestaanszekerheid van elk burger wordt gegarandeerd. Spreekt voor zich.
• Werken loont voor elk klein beetje. Door het onvoorwaardelijke karakter van het basisinkomen zal elk beetje werk lonen. Deze wordt immers er bovenop geteld.
• De mens wordt niet meer gereduceerd tot zijn werk. Mensen moeten ook de principiële keuze kunnen maken om te besluiten niet te werken. Als zij willen kiezen voor een uiterst sober bestaan zonder werk dan is dat mogelijk door het basisinkomen. Tevens worden werkgevers aangespoord om interessante banen te creëren voor hun werknemers.
Toch blijft het grootste argument één van filosofisch karakter. De sociale zekerheid is een stelsel dat op het snijvlak ligt tussen het typisch linkse (gelijkheid/eerlijkheid) en het typisch rechtse (vrijheid). In zijn autobiografie schrijft John Stuart Mill daarover het volgende:
"The social problem of the future we considered to be, how to unite the greatest individual liberty of action, with a common ownership in the raw material of the globe, and an equal participation of all in the benefits of combined labor." (Mill 1873)
Het grote probleem is dus volgens Mill hoe wij in de toekomst enerzijds de (persoonlijke) vrijheid en anderzijds de gelijkheid (in deelname) als eenheid weten te denken. Ik denk dat een basisinkomen deze eenheid kan vormen: het zorgt voor de gelijkheid van mensen voor de staat, maar ook voor een vorm van echte vrijheid (de mogelijkheid tot zelfverwerkelijking).
Referenties
• Centraal Bureau voor de Statistiek 2010, ‘Sociale bescherming kost 169 miljard euro’, Webmagazine, <http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)010/2010-3175-wm.htm >
• Mill, JS 1873, Autobiography, Londen, pp. 230-231, zie ook <http://www.fordham.edu/halsall/mod/1873jsmill.asp >
• Parijs, van P 2000, ‘A Basic Income for All’, Boston Review,<http://bostonreview.net/BR25.5/vanparijs.html >
Neen, kun je nog even de post van Igen doorlezen?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:03 schreef LesStroud het volgende:
We hebben het hier over 900 euro, niet over een kwart daarvan. En gehandicapten leven nu ook al van 900 euro.
Denk je dat kassawerk veel meer verdient dan die 900 euro ? Als mensen dat geld zo krijgen gaan ze echt niet achter de kassa zittenquote:Op woensdag 1 oktober 2014 13:58 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Met 900 euro per maand kan ik geen nieuwe mobieltjes kopen, op vakantie, uit eten. Mijn hobbyprojecten zetten wat dat betreft ook weinig zoden aan de dijk. Wil ik extra geld, dan moet ik pakken wat ik pakken kan, dus ook kassawerk.
quote:• Stuk minder bureaucratie. Een hoop zaken als de studiefinanciering, collectieve zorgverzekering, pensioen etc. kunnen afgeschaft worden.
• De 'werkloosheid-val' (unemployment trap) wordt opgelost. In ons huidige systeem is het zo dat men geen motivatie heeft om te gaan werken als men een uitkering ontvangt. Grotendeels komt dit doordat als men gaat werken deze uitkering weer moet inleveren. Ergo: werken loont niet.
• De bestaanszekerheid van elk burger wordt gegarandeerd. Spreekt voor zich.
• Werken loont voor elk klein beetje. Door het onvoorwaardelijke karakter van het basisinkomen zal elk beetje werk lonen. Deze wordt immers er bovenop geteld.
• De mens wordt niet meer gereduceerd tot zijn werk. Mensen moeten ook de principiële keuze kunnen maken om te besluiten niet te werken. Als zij willen kiezen voor een uiterst sober bestaan zonder werk dan is dat mogelijk door het basisinkomen. Tevens worden werkgevers aangespoord om interessante banen te creëren voor hun werknemers.
• De arbeidsmarkt kan worden geliberaliseerd en gedereguleerd. Als het werk alleen maar voor de extraatjes is zijn dingen als minimumloon, ontslagbescherming en doorbetaling bij ziekte ook minder relevant. Meer ruimte voor flexibele arbeid dus, de arbeidsmarkt gaat meer op een echte vrije markt lijken waar vraag en aanbod de prijs bepalen,
Zie de berekening van Igen, gebaseerd op afschaffen van de hele sociale zekerheid, en geen enkele compensatie voor extreme gevallen, is het basisinkomen dan ook (al) stukken lager.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:05 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Denk je dat kassawerk veel meer verdient dan die 900 euro ? Als mensen dat geld zo krijgen gaan ze echt niet achter de kassa zitten
Heb ik al tig keer gezegd, meer belasting, tax the rich.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:04 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Neen, kun je nog even de post van Igen doorlezen?
Anders moet je nog even een gat van een slordige 130 mrd opvullen.
Ik kan ook wel 130 mrd verzinnen en dan iedereen gratis geld beloven, maar dat werkt in de praktijk nog niet zo goed.
Voor 400 euro zou ik wel achter de kassa gaan zitten, zolang er nog kassawerk is.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:05 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Denk je dat kassawerk veel meer verdient dan die 900 euro ? Als mensen dat geld zo krijgen gaan ze echt niet achter de kassa zitten![]()
Daar komt bij dat als mensen het geld willen aanvullen ze waarschijnlijk maar 1 dagje per week gaan werken ipv 5 of 6 dagen. Kort gezegd: Je zal een enorm tekort aan werknemers krijgen.
Of je krijgt situaties zoals in Dubai waar de lokale bevolking amper werkt en het werk allemaal gedaan wordt door buitenlandse krachten. Compleet kansloos en je bent per direct een minderheid in je eigen land.
Hebben diverse mensen al diverse malen over opgemerkt dat je het gat nog groter maakt, want je houdt geen 'rich' meer over om te belasten, terwijl je wel een hoop basisloners binnenhaalt.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:07 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Heb ik al tig keer gezegd, meer belasting, tax the rich.
Maar geen 5 dagen in de week neem ik aan.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:08 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Voor 400 euro zou ik wel achter de kassa gaan zitten, zolang er nog kassawerk is.
En die blijven in Nederland wonen denk je.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:07 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Heb ik al tig keer gezegd, meer belasting, tax the rich.
Dat wordt gewoon 7 dagen in de week, als iedereen zijn basisinkomen moet aanvullen hoor.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:08 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Maar geen 5 dagen in de week neem ik aan.
Die berekening is niet helemaal volledig, ik neem aan dat je dat begrijpt? Bovendien;quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:06 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Zie de berekening van Igen, gebaseerd op afschaffen van de hele sociale zekerheid, en geen enkele compensatie voor extreme gevallen, is het basisinkomen dan ook (al) stukken lager.
Hoe kom je aan die 1200 euro die een gezin met twee kinderen meer kwijt is aan ziektekostenverzekering?quote:
Wat voor zin heeft het basisinkomen dan? Niks.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:09 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Dat wordt gewoon 7 dagen in de week, als iedereen zijn basisinkomen moet aanvullen hoor.
Ik heb ergens al uit gelegd dat het in principe, economisch gezien wel zou kunnenquote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:08 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Hebben diverse mensen al diverse malen over opgemerkt dat je het gat nog groter maakt, want je houdt geen 'rich' meer over om te belasten, terwijl je wel een hoop basisloners binnenhaalt.
quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:52 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Het hoef niet per se een grote groep te zijn. Nu al is het maar een minderheid die echt geld binnenbrengt. De rest wordt, linksom of rechtsom, door die minderheid onderhouden. Denk hierbij niet alleen aan werklozen en arbeidsongeschikten, maar ook aan bejaarden, kinderen, studenten en huisvrouwen (en mannen). De werkzame beroepsbevolking is 7,2 miljoen sterk, op een totaal van 16.8.
In de toekomst zou het kunnen dat een nóg kleinere groep de rest makkelijk onderhouden kan.
Door nieuwe technologieën kan er namelijk door een kleine groep heel veel waarde geproduceerd worden. Steeds minder mensen zijn nodig om de fabrieken te runnen. Misschien lopen er straks in heel Pernis nog maar 3 proces-operators rond. Die drie zijn dan goed voor de hele petrochemische industrie van Rotterdam!
Extreem voorbeeld is een maatschappij waar 0% werkt en waar een enorme computer automatisch alle productiesystemen beheert. Die computer produceert dan alles wat de niet werkende mensheid nodig heeft.. (en stemt geen VVD!)
Ja, dat begrijp ik, Igen heeft de uitverdieneffecten geeneens meegenomen, anders was ie nog veel lager uitgekomen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:10 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Die berekening is niet helemaal volledig, ik neem aan dat je dat begrijpt? Bovendien;
[..]
Hoe kom je aan die 1200 euro die een gezin met twee kinderen meer kwijt is aan ziektekostenverzekering?
Het zal waarschijnlijk stuk lopen op een gebrek aan politieke wil, helaas. De rijken zullen er inderdaad alles aan doen om hieronder uit te kunnen. Dat fijne leven dat zij zelf hebben gunnen zij een ander niet.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:08 schreef Metro2005 het volgende:
En die blijven in Nederland wonen denk je.
Die vertrekken massaal naar het buitenland, in elk geval op papier.
quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:13 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ja, dat begrijp ik, Igen heeft de uitverdieneffecten geeneens meegenomen, anders was ie nog veel lager uitgekomen.
De rijken profiteren juist van zo'n systeem. Ik hoop dat je dat begrijpt? Het basisinkomen is geen nivellerende maatregel...quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:14 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Het zal waarschijnlijk stuk lopen op een gebrek aan politieke wil, helaas. De rijken zullen er inderdaad alles aan doen om hieronder uit te kunnen. Dat fijne leven dat zij zelf hebben gunnen zij een ander niet.
Igen neemt de hele begroting incl. alle kosten.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:15 schreef tofastTG het volgende:
[..]Nee, igen houd totaal geen rekening met de kosten dat een basisinkomensysteem voorkomt. Enig idee hoeveel ambtenaren bezig zijn met zaken als uitkeringsfraude, en het rondpompen van geld?
Nee, als je het huishoudboekje van Nederland bekijkt zie je dat hij dit niet doet. Dusja.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:17 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Igen neemt de hele begroting incl. alle kosten.
Neem eens de moeite om de feiten te checken ipv te luchtfietsen!
Moet dat? Het is nu all over the news dat er te weinig banen zijn, Ik deel die baan lekker met iemand anders die ook voor zijn vakantie spaartquote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:08 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Maar geen 5 dagen in de week neem ik aan.
In principe zou je elke euro die in Nederland verdiend wordt inderdaad voor 100% kunnen belasten en dan aan een ander kunnen geven. Dat is waar. En nu met wat realisme?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:11 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Ik heb ergens al uit gelegd dat het in principe, economisch gezien wel zou kunnen
[..]
Beter lezen dan.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:18 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Nee, als je het huishoudboekje van Nederland bekijkt zie je dat hij dit niet doet. Dusja.
De afgunst druipt van je post af. Wat is het probleem met een stel rijken. Slaap je daar niet door? Verziekt het jouw leven dat iemand anders een duurdere auto kan rijden dan jij? Wat is het probleem precies?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 14:14 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Het zal waarschijnlijk stuk lopen op een gebrek aan politieke wil, helaas. De rijken zullen er inderdaad alles aan doen om hieronder uit te kunnen. Dat fijne leven dat zij zelf hebben gunnen zij een ander niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |