ditquote:Op woensdag 1 oktober 2014 12:47 schreef -Kadesh- het volgende:
Verkiezingen voor de eerste kamer, is dat nieuw? Ik dacht dat die gekozen werden door de leden van Provinciale Staten.
Dat heet een getrapte verkiezingquote:Op woensdag 1 oktober 2014 12:47 schreef -Kadesh- het volgende:
Verkiezingen voor de eerste kamer, is dat nieuw? Ik dacht dat die gekozen werden door de leden van Provinciale Staten.
Klopt. Maar dan is het het nog steeds een verkiezing. Ook al is het een getrapte verkiezing waar maar 566 Statenleden kunnen stemmenquote:Op woensdag 1 oktober 2014 12:47 schreef -Kadesh- het volgende:
Het zou anders zijn, niet per se democratischer.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 13:07 schreef -Kadesh- het volgende:
Het zou democratischer zijn als de burger rechtstreeks de eerste Kamerleden konden kiezen.
Dit zou ervoor zorgen dat enerzijds de democratische legitimiteit van de Eerste Kamer wordt verhoogt. Anderzijds zorgt dit ervoor dat de Eerste Kamer een nog meer politiek orgaan wordt terwijl het eigenlijk een controleorgaan is. Dit zorgt ervoor dat wetgeving nog stroperiger wordt.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 13:07 schreef -Kadesh- het volgende:
Het zou democratischer zijn als de burger rechtstreeks de eerste Kamerleden konden kiezen.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-statenverkiezingen/quote:Lokale partijen bundelen zich om het electorale succes van de gemeenteraadsverkiezingen te herhalen bij de Provinciale Statenverkiezingen van maart 2015.
Kopstukken uit de Zeeuwse politiek geven deze week het startsein voor de provinciale partij Zeeland Lokaal. Twintig lokale partijen in Groningen komen deze week samen om over net zo’n partij te praten. De Liberale Volkspartij Roermond (LVR) roept ‘gelijkgestemde lokale partijen’ op kandidaten te leveren voor een nieuwe Limburgse partij. Politieke vereniging Nederland Lokaal stuurt ‘coördinatoren’ naar alle provincies, om lokalen te helpen bij het opzetten van provinciale partijen.
De lokalen haalden bij de raadsverkiezingen samen bijna 30 procent, meer dan ooit. Maar op provinciaal niveau zijn lokale partijen – of bundelingen – vrijwel afwezig. “Het succes van maart is een stimulans om ook op provinciaal niveau mee te doen,” zegt Julien van Ostaaijen, bestuurskundige aan de Universiteit van Tilburg.
‘DE PROVINCIALE PARTIJGENOOT BELLEN’
Lokale partijen hebben belang bij provinciale vertegenwoordiging vanwege de grote invloed van de provincie op gemeentelijk beleid. Lokale bestemmingsplannen – aantal te bouwen woningen, inrichting van een bedrijventerrein – zijn pas uitvoerbaar als ze stroken met provinciale verordeningen. De provincie houdt ook financieel toezicht op gemeenten: een taak die volgend jaar urgenter wordt vanwege de miljoenenbezuinigingen die met de decentralisatie van de (jeugd)zorg gepaard gaan.
En dus is het belangrijk, zegt initiatiefnemer van Zeeland Lokaal Jos Verdurmen, dat lokale partijen een “goede ingang” hebben bij provinciale volksvertegenwoordigers en bestuurders:
“Als er iets speelt op Noord-Beveland, moet een lokaal politicus meteen de telefoon kunnen pakken. Even de provinciale partijgenoot bellen.”
De politieke vereniging Nederland Lokaal (niet gelieerd aan Zeeland Lokaal; red.) is uit op bundeling van lokale partijen, maar om een andere reden: meer macht in de Eerste Kamer. Statenleden kiezen immers de leden van de senaat. Nederland Lokaal gaat met ‘provinciale coördinatoren’ lokalen ‘faciliteren’ om zich te bundelen, zegt voorzitter Bert Euser (raadslid van Echt voor Albrandswaard). Doel is een senaat die meer oog krijgt voor het belang van lokale autonomie. Euser:
“Dit is een centralistisch land. Den Haag heeft de neiging gemeenten allerlei regels op te leggen. Maar uitvoering van de nieuwe, gedecentraliseerde taken op gebied van zorg en werk kán alleen maar slagen als Den Haag vertrouwen geeft aan gemeenten.”
Zo veel was er niet meer over van die fractie.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 13:14 schreef 99.999 het volgende:
CDA raakt zo inderdaad steeds meer van de hoger geplaatsten op haar TK lijst van 2012 kwijt. Is dat een grote schoonmaak of puur toeval?
Echt nieuw zijn dit soort initiatieven niet, maar vier jaar geleden zijn de laatste van deze clubs uit de Staten verdwenen. Er zijn nog wel een aantal provinciale partijen over (de FNP, de Partij voor het Noorden en de Partij voor Zeeland), maar dat zijn geen bundelingen van lokale partijen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 12:43 schreef borisz het volgende:
[..]
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-statenverkiezingen/
En waterschapsverkiezingenquote:Op maandag 6 oktober 2014 13:54 schreef freako het volgende:
Er zijn overigens nog meer verkiezingen op 18 maart 2015: Eilandraadsverkiezingen op Bonaire, Sint-Eustatius en Saba..
Maar dit keer mogen de Eilandraden nog niet meestemmen voor de Eerste Kamer, toch?quote:Op maandag 6 oktober 2014 13:54 schreef freako het volgende:
Er zijn overigens nog meer verkiezingen op 18 maart 2015: Eilandraadsverkiezingen op Bonaire, Sint-Eustatius en Saba..
Nee, en de volgende keer vermoedelijk ook nog niet. Eerst moet de Grondwetswijziging er door zijn. Voorlopig staat dat even stil.quote:Op maandag 6 oktober 2014 13:58 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar dit keer mogen de Eilandraden nog niet meestemmen voor de Eerste Kamer, toch?
Je bedoelt dus het D66 kruiwagensysteem? Wiens vriend is wiens vriendje.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 14:09 schreef Kaas- het volgende:
Met o.a. Thom de Graaff en Alexander Rinnooy Kan heeft D66 best een mooi lijstje. Paul Schnabel en Hans Wijers er nog even bij en dan is het helemaal top. Niet dat dat ook maar enigszins reëel is.
Geen idee wat daar gebeurd zou moeten zijn?quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 17:18 schreef cempexo het volgende:
[..]
Ok...Delft is een vergissinkje zullen we maar zeggen. Een incidentje.
Maar vooral stemmen voor een bestuur dat zich meer bezig houdt met zichzelf en haar voortbestaan.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 12:44 schreef borisz het volgende:
Provinciale Staten: Stemmen voor het bestuur dat zich bezig houdt met vooral de ruimtelijke ordening, woningbouw, verkeer en vervoer, landbouw, natuurgebieden, recreatie, et cetera. Maar eigenlijk is de grote vraag: houdt het kabinet met de meest geliefde oppositie een meerderheid in de senaat?
Ik zou Boris van der Ham wel een goede vindenquote:Op zaterdag 11 oktober 2014 14:09 schreef Kaas- het volgende:
Met o.a. Thom de Graaff en Alexander Rinnooy Kan heeft D66 best een mooi lijstje. Paul Schnabel en Hans Wijers er nog even bij en dan is het helemaal top. Niet dat dat ook maar enigszins reëel is.
Ben ik ook een groot fan van! Maar lijkt me zeer onwaarschijnlijk.quote:Op zondag 12 oktober 2014 09:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik zou Boris van der Ham wel een goede vinden
http://www.ijmuidercouran(...)lref=R3&visited=truequote:HAARLEM - Uit onderzoek van het bureau Ipsos – onder 1008 stemgerechtigden – blijkt dat het treurig is gesteld met de bekendheid van de leden van Provinciale Staten. Slechts 15 procent van de kiezers zegt een lid van Provinciale Staten persoonlijk of van gezicht te kennen.
Dat er in het voorjaar verkiezingen zijn, is bij weinig mensen bekend
Bij jongere kiezers is de onbekendheid nog groter. Negen van de tien kiezers tot 35 jaar kennen geen enkel Statenlid. Terwijl we over een half jaar (18 maart) weer naar de stembus mogen om de leden van Provinciale Staten te kiezen.
Daarnaast zegt slechts één op de tien kiezers een goed beeld te hebben van de taken die een Provinciaal Statenlid heeft. Waar hoger opgeleiden doorgaans beter op de hoogte zijn van politieke aangelegenheden, is het takenpakket van Statenleden voor iedereen vrij onbekend.
Emotionele band
Ipsos heeft ook onderzocht of de stemgerechtigden een emotionele band hebben met de provincie waarin hij woont. 35 procent van de ondervraagden gaf aan geen emotionele band te hebben, terwijl 29 procent aangaf wel degelijk een emotionele band te hebben met de provincie.
Ondanks de onbekendheid met de Statenleden en met het werk wat ze doen, typeren de ondervraagden de Statenverkiezingen niet als onbelangrijk. Op de stelling ’Ik vind de verkiezingen voor de Provinciale Staten onbelangrijk’ geeft 35 procent aan het hier (zeer) mee oneens te zijn, terwijl 19 procent het hier (zeer) mee eens is. Wellicht heeft dit te maken met het feit dat de Statenleden op hun beurt de Eerste Kamer kiezen.
Overigens blijkt uit onderzoek van Ipsos ook dat de kiezers nog niet bezig zijn met de verkiezingen. Slechts 14 procent van de Nederlanders weet überhaupt dat deze verkiezingen volgend jaar plaatsvinden.
En als er twee provincietjes bestuurlijk samengevoegd moeten worden is de wereld ineens te klein.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 16:08 schreef borisz het volgende:
Geen verrassing dit
[..]
http://www.ijmuidercouran(...)lref=R3&visited=true
Zouden ze het zelf wel weten?quote:Daarnaast zegt slechts één op de tien kiezers een goed beeld te hebben van de taken die een Provinciaal Statenlid heeft. Waar hoger opgeleiden doorgaans beter op de hoogte zijn van politieke aangelegenheden, is het takenpakket van Statenleden voor iedereen vrij onbekend.
De vergoeding opstrijken voor een dag per week vergaderen en deelnemen aan excursies.quote:
Haha, daar kan ik me ergens iets bij voorstellen. Maar we hebben ook een handvol provincies die per stuk minder inwoners hebben dan de gemeente Amsterdam. Ik zie het grote nu niet meer zoquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 09:37 schreef borisz het volgende:
Idd. Nu het zorgpakket ook wordt afgenomen blijft er weer wat minder over.
Als ik het even simpel zeg waarom de provincie (Provincie NH) in stand gehouden moet worden is om Amsterdam op sommige momenten in toom te houden.
http://www.pzc.nl/regio/z(...)ng-zeeland-1.4596992quote:Robesin kopman nieuwe partij Provinciaal Belang Zeeland
MIDDELBURG - Fractievoorzitter en mede-oprichter Johan Robesin van de Partij voor Zeeland (PvZ) wordt het boegbeeld van een nieuwe partij, Provinciaal Belang Zeeland, die in maart volgend jaar meedoet aan de verkiezingen voor Provinciale Staten.
Robesin blijft tot maart wel aan als Statenlid voor de PvZ, maar zal een andere stoel (niet meer naast François Babijn) innemen. Zijn lijsttrekkerschap levert hij in.
Stemmenkanon Robesin werd onlangs door het partijbestuur aan de kant gezet, omdat hij zich 'niet aan gemaakte afspraken houdt', zegt partijvoorzitter Marc Rijk. En: 'hij stelde zijn eigen belang voor het partijbelang', staat in een persverklaring die Rijk zondag uitgaf. Robesin spreekt van een coup, omdat de kieslijst waarop voor hem geen plek meer is, niet is voorgelegd aan de kiescommissie en de ledenvergadering. De breuk met het partijbestuur en de totaal verstoorde verhouding met het andere PvZ-Statenlid, François Babijn, valt volgens Robesin niet meer te lijmen. "Het doet pijn, want de PvZ is mijn geesteskind, maar ik ben dat geetter en de ondemocratische gang van zaken binnen de partij beu."
Robesin werd onlangs nog beticht van financiële malversaties. Uit de partijkas had hij geen voorschot mogen verstrekken aan de afdeling Terneuzen, bedoeld om verkiezingsactiviteiten te ondersteunen, concludeerde de Statengriffie op basis van onderzoek naar besteding van het fractiebudget in 2014. Robesin heeft de 1600 euro uit eigen zak teruggestort. Ook de 1000 euro die hij zijn fractieassistent maandelijks betaalt, rekent de partijtop hem aan. Robesin stelt dat dat de partijtop en Babijn hem op deze manier zwart proberen te maken. "En die 1000 euro is niks te veel. Mijn assistent loopt zich het vuur uit de sloffen."
Robesin wordt gesteund door tientallen sympathisanten, met name uit de PvZ-afdelingen Terneuzen en Vlissingen. Maandag hadden ze het nieuws wereldkundig willen maken, maar het persbericht lekte zondag uit. Robesin: "We zijn er achter gekomen dat partijvoorzitter Marc Rijk via onze provider ons emailverkeer dat via de PvZ-site loopt, heeft opgevraagd." Rijk zegt dat hij op de hoogte wil blijven van wat er namens de PvZ naar buiten gaat. "De PvZ-site is van ons, dus dat lijkt me niet meer dan logisch."
Rijk ziet onder aanvoering van de nieuwe beoogde lijsttrekker Marien Weststrate de verkiezingen met vertrouwen tegemoet. Ook Robesin is optimistisch over de kansen van zijn nieuwe partij.
quote:Op maandag 27 oktober 2014 13:03 schreef freako het volgende:
Scheuring in de Partij voor Zeeland:
[..]
http://www.pzc.nl/regio/z(...)ng-zeeland-1.4596992
En Robesin kennen we nog als het Statenlid dat in 2011 bij Rutte op de koffie mocht op het Torentje, om er zeker van te zijn dat hij bij de Eerste Kamerverkiezingen op de VVD zou stemmen, en zo de gedoogcoalitie in de benen te houden.
http://www.omroepzeeland.nl/node/764482#.VF9hXvmG-Spquote:MIDDELBURG - Johan Robesin en Ellen de Neef zijn door de Partij voor Zeeland geroyeerd als lid. Volgens het partijbestuur benadelen ze de Partij voor Zeeland ernstig met hun voorbereidingen voor de oprichting van Provinciaal Belang Zeeland.
Ledenlijst
Zowel Statenlid Robesin als fractie-assistente De Neef hebben een aangetekende brief gekregen waarin staat dat ze zich gedragen in strijd met de statuten, reglementen en besluiten van de PvZ. Per 4 november zijn hun namen daarom per onmiddellijk geschrapt van de ledenlijst.
Ruzie
In de Partij voor Zeeland is al langer ruzie. Johan Robesin die aan de kant werd gezet als beoogd lijsttrekker voor de verkiezingen besloot daarom al eerder om een eigen partij te beginnen. De Neef, actief voor de afdeling Terneuzen, sloot zich bij hem aan.
Ach, over het provinciale beleid maakt volgens mij bijna niemand zich echt drukquote:Op zondag 9 november 2014 16:15 schreef Marco93 het volgende:
Het zal een aparte verkiezing worden. Aan de ene kant kiezen voor de standpunten in de provinciale politiek en aan de andere kant kiezen voor of tegen het kabinet.
Nou ik zou het niet helemaal uitvlakkenquote:Op zondag 9 november 2014 16:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ach, over het provinciale beleid maakt volgens mij bijna niemand zich echt druk
Hooguit als er war lokaal gedoe is over windmolens oid.quote:Op zondag 9 november 2014 16:53 schreef Marco93 het volgende:
[..]
Nou ik zou het niet helemaal uitvlakken
Hangt er vanaf:quote:Op zondag 26 oktober 2014 15:41 schreef Fossieltje het volgende:
Gaat Rutte II deze verkiezingen overleven?
Waarom zou t niet reëel zijn? Doet Schnabel nog wel iets? Hans Wijers heeft volgens mij n paar commissariaten. 1e kamer is geen full time baan en ja, met u eens: dan heeft D66 n topteam in de 1e kamer.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 14:09 schreef Kaas- het volgende:
geen idee of ze vrienden zijn, ik bemoei me niet zo met t privéleven van betreffende personen. Lijkt me ook irrelevant. Als t gaat om de beste mensen op de juiste plek zou dit, mijns inziens, n heel mooi stel zijn.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 17:11 schreef cempexo het volgende:
[..]
Je bedoelt dus het D66 kruiwagensysteem? Wiens vriend is wiens vriendje.
Dat is dus wat anders als mensen met talenten en capaciteiten.
http://www.haarlemsdagbla(...)t&utm_medium=twitterquote:HAARLEM - Hero Brinkman doet in maart volgend jaar niet mee aan de verkiezingen voor Provinciale Staten van Noord-Holland. De politicus wil zich met zijn nieuwe partij storten op de eerstvolgende Tweede Kamerverkiezingen, zo heeft hij aan deze krant laten weten.
Op donderdag 18 december houdt hij naar eigen zeggen een grote partijbijeenkomst in Haarlem.
,,Ik verwacht dat volgend jaar het kabinet zal vallen en op dat moment ben ik helemaal klaar met mijn Ondernemerspartij voor de 2e kamerverkiezingen. Ik heb besloten niet mee te doen aan de PS-verkiezingen en dus ook niet aan de Eerste Kamer.''
Bij de vorige Statenverkiezingen was Brinkman lijsttrekker voor de PVV. Maar nadat hij het aan de stok had gekregen met partijleider Geert Wilders begon hij zijn eigen partij. Onlangs kondigde hij aan dat hij bezig was met de oprichting van een ondernemerspartij.
Bron: De Volkskrantquote:U kunt nog tot 18 maart wisselen van politieke partij
Basispakket blijft bij alle partijen gelijk
Door Rudolf Julius en Thomas Hogeling • vrijdag 28 november 2014
Nederlanders kunnen voortaan overstappen naar een andere politieke partij. Het kabinet wil met de invoering van dat nieuwe systeem de keuzevrijheid bevorderen. Burgers hebben nog tot 18 maart de tijd om van partij te wisselen.
Minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken legt uit dat iedereen door de plannen kan kiezen voor politiek op maat: “Het is niet meer van deze tijd dat je gebonden bent aan één politieke partij. Misschien heeft een andere partij wel een aanbod dat veel beter aansluit bij jouw persoonlijke wensen. Dan moet je ook de kans hebben om daarvoor te kiezen.”
Het is niet mogelijk om te kiezen voor een totaal ander beleid, want het basispakket blijft bij alle politieke partijen gelijk. SP-leider Emile Roemer vreest dat partijen daarom gaan stunten met aanvullende standpunten om maar zo veel mogelijk twijfelaars over de streep te trekken: “Nu gaan partijen in de laatste weken voor de deadline ineens aantrekkelijke standpunten verkondigen. Het is zeer de vraag of de man in de straat daar echt van profiteert.”
Eveline Tolkens uit Middelburg zit al haar hele leven bij het CDA. Zij is positief over de plannen: “Ik ben niet per se ontevreden bij het CDA, ik weet wat ik aan ze heb. Maar het zou best kunnen dat een andere partij me nog meer te bieden heeft. Ik ga me er zeker in verdiepen. Of ik uiteindelijk echt ga overstappen weet ik nog niet, want ik zie wel op tegen het gedoe.”
Met dat ‘gedoe’ valt het volgens Plasterk wel mee: “Mensen hoeven helemaal niet bang te zijn voor veel papieren rompslomp. Overstappen is juist heel eenvoudig. Je krijgt een formulier, waarop je maar één vakje hoeft aan te kruisen. De rest regelen wij.”
Boodschap: er is interne paniek.quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:36 schreef borisz het volgende:
VVD gaat een miljoen uitgeven aan de PS15 campagne. Dat is 3x zoveel als vier jaar geleden.
wat zou daar precies hun winst van zijn? ze bereiken daar niets mee volgens mij.quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:43 schreef AgLarrr het volgende:
De grote vraag is: gaat de PvdA de coalitie laten klappen als blijkt dat ze de PS verkiezingen zo hard verliezen dat ze een meerderheid in de EK kwijt raken.
Ik zie het ook niet helemaal, maar dat gerucht gaat binnen ambtelijke en politieke kringen.quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:46 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
wat zou daar precies hun winst van zijn? ze bereiken daar niets mee volgens mij.
De coalitie heeft nu al geen meerderheid in de Eerste Kamer.quote:Op zaterdag 29 november 2014 11:43 schreef AgLarrr het volgende:
De grote vraag is: gaat de PvdA de coalitie laten klappen als blijkt dat ze de PS verkiezingen zo hard verliezen dat ze een meerderheid in de EK kwijt raken.
Maar er komt geen van de bewindslieden of prominentere kamerleden boven Zwolle begreep ik. Dus campagne op lokatie zit er niet inquote:Op zaterdag 29 november 2014 11:36 schreef borisz het volgende:
VVD gaat een miljoen uitgeven aan de PS15 campagne. Dat is 3x zoveel als vier jaar geleden.
Klinkt kansrijk.quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:19 schreef martijnde3de het volgende:
Dag PVDA en VVD
http://nos.nl/nieuwsuur/a(...)e-van-financi-n.html
In Noord-Holland komt er een provinciale lokalo.quote:Op maandag 6 oktober 2014 12:43 schreef borisz het volgende:
[..]
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-statenverkiezingen/
http://www.rtvnh.nl/nieuw(...)n-statenverkiezingenquote:HAARLEM De nieuwe politieke partij 'Hart voor Holland' doet mee aan de Provinciale Statenverkiezingen op 18 maart.
De partij is een initiatief van verschillende lokale partijen in de provincie. Door deelname aan de Statenverkiezingen wil Hart voor Holland de lokale politiek 'een geluid geven' in de Provinciale Staten.
Léonie Sazias van de lokale partij Hart voor Hilversum is de lijsttrekker van Hart voor Holland.
Kandidatenlijst en verkiezingsprogramma Wie naast Sazias de gezichten worden van de partij moet nog duidelijk worden, net als het verkiezingsprogramma. De partij zegt allebei ergens in januari bekend te maken.
http://www.publiekrechtenpolitiek.nl/een-senaat-zonder-pvv/quote:Een Senaat zonder PVV?
Als er nu verkiezingen voor de Tweede Kamer worden gehouden, zou de PVV van Geert Wilders 25 zetels halen (peiling Ipsos 4 december 2014). Bij de verkiezingen voor de Eerste Kamer, die op 26 mei volgend jaar plaatsvinden, zouden dat er wel eens heel wat minder kunnen worden dan de 12 à 13 die je op basis van de peiling voor de Tweede Kamer zou verwachten. Misschien worden het er wel nul.
Als dit gebeurt, is het voor een groot deel toe te schrijven aan de getrapte verkiezingen voor onze Eerste Kamer. De burger kiest de leden van de staten in zijn provincie, waarop de leden van provinciale staten de leden van de Eerste Kamer kiezen. Een partij die landelijk goed scoort in de peilingen is dus gedwongen om ook op provinciaal niveau actief te worden wil zij niet alleen in de Tweede Kamer, maar ook in de Eerste succes oogsten. Juist daar wringt bij de PVV de schoen. In 2011 slaagde de eenmanspartij van Wilders er weliswaar in om in alle provincies voldoende kandidaten bij elkaar te sprokkelen en een goede uitslag neer te zetten, maar vervolgens ging er van alles mis. De PVV-fractie in Noord-Holland klapte uit elkaar en scheurde in vieren. Ook in andere provincies (Noord-Brabant, Gelderland, Drenthe en Friesland) stapten statenleden uit de respectieve PVV-fracties. In Limburg mocht de PVV het een jaartje proberen in gedeputeerde staten, maar ook dat was geen succes. Voordat het Limburgse college viel, hadden zich overigens ook in die provincie PVV-statenleden afgesplitst van de moederfractie. Het is allemaal al eens op dit blog besproken (hier en hier).
De eerste vraag is of PVV-leider Wilders voldoende capabele kandidaten kan vinden om aan de komende statenverkiezingen deel te nemen. Meindert Fennema legde vier jaar geleden al eens treffend uit waarom het voor de PVV zo moeilijk is om aan goede kandidaten te komen. Maar de tweede vraag is of Wilders wel tijd en energie gaat steken in het vinden van tientallen kandidaten voor de statenverkiezingen in alle twaalf provincies. In 2011 verleende de PVV gedoogsteun aan een kabinet dat belangrijke PVV-speerpunten ten aanzien van immigratie en veiligheid moest uitvoeren. Dat kabinet had geen meerderheid in de Eerste Kamer en deelname van de partij van Wilders aan staten- en Senaatsverkiezingen moest die meerderheid alsnog bewerkstelligen (hetgeen overigens, zoals bekend, niet lukte). Nu is de situatie radicaal anders. Na de breuk in de Catshuis wil niemand meer met de PVV regeren en de partij doet er ook weinig aan om die situatie te keren. De PVV is veroordeeld tot een jarenlange rol in de oppositie. Natuurlijk kan die oppositie ook in de Senaat gevoerd worden, maar de vraag is of de investering daarvoor – namelijk het zoeken van tientallen geschikte kandidaten en deelname aan de verkiezingen in twaalf provincies – wel opwegen tegen het resultaat.
Het risico van weer een reeks afscheidingen en de grote waarschijnlijkheid dat deelname aan colleges van gedeputeerde staten er niet inzit, moeten ook worden meegewogen. Het is in dit verband tekenend dat een partij die het zo goed doet in de peilingen, eerder dit jaar maar in twee gemeenten aan de raadsverkiezingen deelnam. Na de ‘Marokkanen-uitspraak’ van Wilders dreigde zo’n beetje heel PVV Flevoland (de statenfractie en de raadsfractie in Almere) zich tegen de partij te keren, al kon dat onheil uiteindelijk afgewend worden. De Haagse gemeenteraad werd gevuld met oud-Tweede Kamerleden, voor wie na de verkiezingsnederlaag in 2012 geen plaats meer was. Mogen die straks ook op de lijst voor de statenverkiezingen? We zullen het 2 februari volgend jaar weten, de dag van de kandidaatstelling. Wellicht dat we voor die tijd al weten of de PVV deelname aan de Eerste Kamerverkiezingen ambieert, en zo ja, wie dan de lijst gaat trekken. Momenteel hult Wilders zich in stilzwijgen. Terwijl partijen als VVD, CDA, D66 en 50Plus al lang en breed bekend hebben gemaakt wie de lijsttrekker voor de Senaatsverkiezingen wordt, en er bij de PvdA ook maar één kandidaat voor die positie schijnt te zijn, is van de eenmansbeweging van Wilders niet eens bekend óf zij deelneemt.
Het vinden van een geschikte lijsttrekker is natuurlijk geen sinecure. In 2011 ging de PVV de verkiezingen in met Machiel de Graaf, die overigens ook de fractievoorzitter in de Haagse gemeenteraad was en beleidsmedewerker van de Tweede Kamerfractie, en zo als volleerd plucheplakker drie salarissen toucheerde. In dat licht was het opmerkelijk dat hij zijn collega-senatoren hun vele bijbanen aanwreef en verder vooral opviel door de fractievoorzitter van de PvdA weg te zetten als “Wassenaarse burgemeestersvrouw”. Na goed een jaar in de Senaat stapte De Graaf alweer over naar de Tweede Kamer, waar hij inmiddels betoogt dat de Nederlandse identiteit via de baarmoeder om zeep wordt geholpen. Zijn opvolger was Marcel de Graaff met dubbel f. Deze theoloog trad aan in een tijd dat er geen gedoogsteun meer geleverd hoefde te worden, dus hij kon vol op het orgel. Met zijn betoog dat “Nederland wordt overstroomd met mensen uit landen met een minderwaardige cultuur” en dat Syrische vluchtelingen maar harder tegen Assad moeten vechten haalde hij het niveau van de Eerste Kamer flink naar beneden. Na de verkiezingen voor het Europees Parlement, waarvoor hij de PVV-lijsttrekker was, droeg hij het stokje over aan Marjolein Faber. Die scandeerde enthousiast het ‘minder, minder’ mee, maar weigerde een rapportje met voorzichtige aanbevelingen voor meer integriteit in de Senaat te onderschrijven.
Van de overige senatoren van PVV-huize kan niet veel meer worden gezegd dan dat ze niet opvielen, overigens niet heel verrassend voor een groepje politici dat vooral in de Senaat is geplant om een gedoogakkoord uit te voeren. Als ze al in het nieuws kwamen, dan was dat omdat ze de Grote Leider tegen de haren in hadden gestreken, waarop deze hen voor “rat” en “stoker” uitmaakte. Als de PVV de statenverkiezingen en daarmee de Eerste Kamer links laat liggen, ontstaat een buitengewoon interessante dynamiek. Een behoorlijk brok zetels – 10 van de 75 – zal dan worden verdeeld onder andere partijen. Het is niet waarschijnlijk dat de coalitie van VVD en PvdA daar erg van gaat profiteren. De partijen die wél profiteren (SP? CDA? D66?), krijgen een belangrijk aandeel in het lot van het kabinet, dat gedurende zijn hele bestaan al tegen het ontbreken van een vaste meerderheid in de Eerste Kamer aanloopt. Er breken interessante tijden aan. Schrijf 2 februari 2015 maar vast in de agenda’s. Op die dag weten we zeker of de PVV aan de statenverkiezingen deelneemt en dus kans maakt op terugkeer in de Eerste Kamer.
Ik kan je vertellen ,uit betrouwbare bron, dat ze gewoon meedoen en dat dit artikel onzin isquote:Op dinsdag 9 december 2014 13:08 schreef freako het volgende:
Crosspost uit het centrale PVV-topic:
[..]
http://www.publiekrechtenpolitiek.nl/een-senaat-zonder-pvv/
In alle provincies?quote:Op dinsdag 9 december 2014 16:45 schreef martijnde3de het volgende:
[..]
Ik kan je vertellen ,uit betrouwbare bron, dat ze gewoon meedoen en dat dit artikel onzin is
uiteraardquote:
vind ik toch een bijzondere ontwikkelingen. de meeste lokale partijen vertellen graag dat ze lokaal en dus niet gebonden zijn aan een landelijke politieke partij. maar nu gaan zich dus juist verbinden.quote:Op dinsdag 9 december 2014 12:15 schreef borisz het volgende:
[..]
In Noord-Holland komt er een provinciale lokalo.
[..]
http://www.rtvnh.nl/nieuw(...)n-statenverkiezingen
13 december is er een grote bijeenkomst in Alkmaar met de lokale partijen die mee doen.
Dat wordt feest, ben benieuwd met wat voor volslagen bosmongolen ze nu weer komen aanzetten.quote:Op dinsdag 9 december 2014 16:45 schreef martijnde3de het volgende:
[..]
Ik kan je vertellen ,uit betrouwbare bron, dat ze gewoon meedoen en dat dit artikel onzin is
Bij alle Statenverkiezingen sinds de jaren '80 zie je dit soort initiatieven ontstaan. In enkele gevallen zijn dat soort partijen succesvol geweest in het verleden (de Partij Nieuw Limburg haalde 8-9% van de stemmen in de jaren '90), ook in andere provincies werd soms een enkele zetel behaald. In 2012 deed er ook zo'n club mee aan de Kamerverkiezingen, Nederland Lokaal haalde maar liefst 2842 stemmen.quote:Op dinsdag 9 december 2014 19:15 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
vind ik toch een bijzondere ontwikkelingen. de meeste lokale partijen vertellen graag dat ze lokaal en dus niet gebonden zijn aan een landelijke politieke partij. maar nu gaan zich dus juist verbinden.
quote:Het CDA presenteert woensdag de advies-kandidatenlijst voor de Eerste Kamer. De partij komt met een aantal verrassende kandidaten onder wie Niek Jan van Kesteren, algemeen directeur van werkgeversvereniging VNO-NCW en ook wel bekend als Haagse 'superlobbyist'.
Van Kesteren staat op nummer zes van de door Elco Brinkman aangevoerde lijst. Burgemeester Ton Rombouts van Den Bosch staat op vijf, oud-staatssecretaris Ben Knapen, werkzaam bij de Europese Investeringsbank, staat op de achtste plek. Voormalig CDA-voorzitter Marnix van Rij op tien en oud-staatssecretaris Joop Atsma op elf.
Steun
Op 18 maart volgend jaar zijn de verkiezingen voor Provinciale Staten die op hun beurt op 26 mei de samenstelling van de Eerste Kamer bepalen. De verkiezingen kunnen van invloed zijn op het voortbestaan van het VVD-PvdA-kabinet.
Dat steunt nu al niet op een meerderheid in de Eerste Kamer. Aangezien de regeringspartijen er in de peilingen erg slecht voor staan, dreigt die steun alleen nog maar minder te worden. Het CDA heeft nu elf zetels in de Senaat en rekent erop er veertien te halen.
Kandidaten
Aan de zware kandidaten die het CDA in het spel brengt valt het belang van de verkiezingen af te lezen.
De lijst zoals die 9 december door het partijbestuur is vastgesteld en door de lokale afdelingen moet worden goedgekeurd ziet er als volgt uit:
1 Elco Brinkman
2 Maria Martens
3 Wopke Hoekstra
4 Greetje de Vries-Leggedoor
5 Ton Rombouts
6 Niek Jan van Kesteren
7 Anne Flierman
8 Ben Knapen
9 Ria Oomen-Ruijten
10 Marnix van Rij
11 Joop Atsma
12 Sophie van Bijsterveld
13 Pia Lokin-Sassen
14 Siem Korver
15 Dick van Hemmen
16 Frank Kerckhaert
17 Gertjan van der Brugge
18 Jan de Vries
19 Anita Sørensen
20 Brigitte Bauer
21 Geart Benedictus
22 Marius Buiting
23 Hans van Kranenburg
24 Paul van Geest
25 Marianne Luyer
26 Raymond Gradus
27 Bas Jan van Bochove
28 Frank van den Heuvel
29 Jan Leliveld
30 Yolande Ulenaers
31 Pieter van Maaren
32 Lida Schelwald-van der Kleij
33 Harry Bodifée
34 Wim van Fessem
35 Antoinette Vietsch
36 Marlies Veldhuijzen van Zanten
http://www.pvda.nl/berich(...)enlijst+Eerste+Kamerquote:De Partij van de Arbeid heeft woensdag 10 december haar concept-kandidatenlijst voor de Eerste Kamer gepresenteerd. ‘Het is een lijst om trots op te zijn’, zegt partijvoorzitter Hans Spekman. ´De kandidaten hebben veel ervaring en kennis in huis op terreinen als goed en eerlijk werk en een zorgzame samenleving. Met deze senatoren bouwen we aan onze wereld van morgen.’
Op nummer 1 staat zoals eerder bekend is gemaakt Marleen Barth, de huidige fractievoorzitter en beoogd-lijsttrekker. Barth: ‘Als Partij van de Arbeid werken we aan een sterk en sociaal Nederland. Met dit mooie team krijg ik nog meer zin in de campagne voor de Provinciale Staten en de Eerste Kamer.’
Barth wordt gevolgd op nummer 2 door Ruud Vreeman, waarnemend burgemeester in Groningen en onder andere voormalig burgemeester van Tilburg en oud-voorzitter van de FNV Vervoersbond. Op nummer 3 staat Jannette Beuving, huidig Eerste Kamerlid en hoofddocent aan de Haagse Hogeschool.
De concept-lijst is tot stand gekomen dankzij de adviescommissie kandidaatstelling onder leiding van Elske ter Veld. Hans Spekman: 'Ik wil Elske en haar commissie bedanken voor het vele werk dat zij de afgelopen maanden hebben verzet. In januari heeft ons Congres, zoals gebruikelijk, het laatste woord.'
Concept-kandidatenlijst voor de Eerste Kamer:
1. Marleen Barth (1964), Wassenaar, fractievoorzitter Eerste Kamer, beoogd lijsttrekker
2. Ruud Vreeman (1947), Tilburg, waarnemend burgemeester Groningen
3. Jannette Beuving (1965), Den Haag, hoofddocent Rechten Haagse Hogeschool, Eerste Kamerlid
4. Nico Schrijver (1954), Oegstgeest, directeur Grotius Centre for International Legal Studies van Universiteit Leiden, Eerste Kamerlid
5. Jopie Nooren (1961), Doorn, voorzitter Raad van Bestuur Stichting Bartiméus Sonneheerdt
6. André Postema (1969), Maastricht, voorzitter Nederlandse delegatie Benelux Parlement, Eerste Kamerlid
7. Lambert Verheijen (1954), Nijmegen, dijkgraaf waterschap Aa en Maas
8. Esther-Mirjam Sent (1967), Nijmegen, hoogleraar Economie, Radboud Universiteit Nijmegen, Eerste Kamerlid
9. Mohamed Sini (1957), De Meern, strategisch adviseur korpsleiding Nationale Politie
10. Jannie Vlietstra (1948), Winschoten, waarnemend burgemeester in achtereenvolgens De Wolden, Marum en Haren, Eerste Kamerlid
11. Wouter van Zandbrink (1958), Aagekerke, Wouter van Zandbrink Organisatie en advies, Eerste Kamerlid
12. Flora Goudappel (1968), Rotterdam, Jean Monnet Leerstoel
13. Mary Fiers (1968), Eindhoven, directeur Groen Ontwikkelfonds Brabant
14. Anne Koning (1970), Delft, voorzitter Sociale Verhuurders Haaglanden, Eerste Kamerlid
15. Pierter Tops (1956), Tilburg, hoogleraar Bestuurskunde Tilburg University
16. Attiya Gamri (1972), Haarlem, directeur Allerzorg Wijkverpleging, Provinciale Statenlid Noord-Holland
17. Co Verdaas (1966), Nijmegen, voormalig Tweede Kamerlid en oud-staatssecretaris Economische Zaken
18. Usman Santi (1954), Waalwijk, voormalig Tweede Kamerlid
19. Jan Westhoff (1946), Amsterdam, EU-rechter Kosovo
20. Jaouad Khamkhami (1989), Den Haag, directeur Khamkhami Coaching & Advies
21. Wilma Brouwer (1952), Goes, lid Algemeen Bestuur Waterschap Zeeuwse Eilanden
22. Jan Schuurman Hess (1956), Kats, publicist
23. Nicole Teeuwen (1964), Houten, directeur Passend Primair Onderwijs Rotterdam
24. Saskia Noorman-den Uyl, 1946, Heemstede, voormalig Tweede Kamerlid
Alfabetische lijst:
Ruud Koole (1953), Oegstgeest, hoogleraar Politieke Wetenschap Universiteit Leiden, Eerste Kamerlid
Edit: Koole wil via het congres op een goede plek terecht komen. http://www.nrc.nl/nieuws/(...)t-terug-als-senator/twitter:thijsniemant twitterde op woensdag 10-12-2014 om 16:01:13#PvdA-prominenten Ruud Koole en Guusje ter Horst keren niet terug in de Eerste Kamer. Een te lage plek op de kandidatenlijst, vonden beiden. reageer retweet
quote:Dannij van der Sluijs is door de PVV-fractie Noord-Holland unaniem gekozen als lijsttrekker voor de komende Provinciale Statenverkiezingen in 2015. Van der Sluijs, in het dagelijks leven medewerker bij Defensie, is al sinds 2011 Statenlid en is bovendien fractievoorzitter van de regionale PVV-afdeling.
Van der Sluijs: ,,Het is de tweede keer dat we meedoen aan de Statenverkiezingen. De eerste keer ging het als kersverse partij nog met de nodige strubbelingen, maar nu staat er een sterk en goed op elkaar ingespeeld team.''
Van der Sluijs verwacht dat de fractie na de verkiezingen groter zal zijn dan nu. ,, Achter de schermen hebben we hiervoor al mensen opgeleid die naadloos in het team passen zodat we vol gas door kunnen gaan. Hartverwarmend is bovendien dat we vele spontane aanmeldingen krijgen van Noord-Hollanders die mee willen doen. Van directeuren van grote bedrijven tot advocaten. En dat toont dat onze partij volwassen is geworden."
De overige namen op de Noord-Hollandse PVV-lijst worden op een later moment bekendgemaakt.
Dannij.quote:Op woensdag 17 december 2014 14:15 schreef borisz het volgende:
PVV heeft een lijsttrekker in NH http://www.ijmuidercouran(...)ijs-lijsttrekker-PVV
[..]
Huh, ze gaan toch niet echt een minister in de bak gooien?quote:Op zaterdag 29 november 2014 12:19 schreef martijnde3de het volgende:
Dag PVDA en VVD
http://nos.nl/nieuwsuur/a(...)e-van-financi-n.html
Man man, Groningen.quote:Op donderdag 1 januari 2015 16:17 schreef freako het volgende:
Groningen
Seniorenpartij Groningen
Red het Noorden
Groninger Belang
Vrij Mandaat
Groningen Centraal!
StemNL
Verenigde Communistische Partij
VCP.quote:
Beste wensen voor 2015.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 12:11 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
VCP.![]()
Zelfs de rechtse rukkertjes van Pownieuws hebben niets in te brengen in Groningen. Groningen, de enige provincie waar men echt verzet biedt (hier in Fryslan zouden we toch wel iets van Groningen kunnen leren dat aangaande). Terechte acties tegen schurken en gespuis als Kleinsma en Rutte.
http://vcp.nu/
Ik denk het niet. De partij heeft nu 3 zetels in de gemeenteraden (Heiloo 2 en Friese Meren 1), vooral op basis van lokaal bekende gezichten. In andere gemeenten werd bij de laatste verkiezingen niet eens meer een poging gewaagd, zelfs niet in de oude bolwerken in het Oldambt. Daar heeft de VCP het volledig overgenomen, lijkt het.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 12:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gaat de NCPN het nog ergens proberen in 2015?
Niet dat ik weet, helaas.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 12:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gaat de NCPN het nog ergens proberen in 2015?
Helaas doet VNL nog niet meequote:Op donderdag 1 januari 2015 16:17 schreef freako het volgende:
Even een schopje..
Op 22 december verliep de termijn voor het registreren van een naam (aanduiding) door een politieke partij. Daarmee wordt het al weer wat duidelijker welke partijen deel gaan nemen over 2 maanden. Ik heb nog niet van alle provincies de lijst gevonden met nieuw geregistreerde aanduidingen (en ik ben ook niet altijd zeker of de andere lijstjes compleet zijn), maar dit is wat ik tot nu toe heb:
Groningen
Seniorenpartij Groningen
Red het Noorden
Groninger Belang
Vrij Mandaat
Groningen Centraal!
StemNL
Friesland
Friese Koers
Drenthe
Sterk Lokaal
Senioren Belang Noord
StemNL
Overijssel
Lokaal Overijssel
StemNL
Flevoland
StemNL
Gelderland
1 Achterhoek – 50 kernen – samen sterk
Lokaal Belang Gelderland
PSP'92
Utrecht
?
Noord-Holland
Hart voor Holland
StemNL
Vrouwenpartij
Zuid-Holland
Verenigde Lokale Partijen Zuid-Holland
StemNL
Zeeland
StemNL
Zeeland Lokaal
Provinciaal Belang Zeeland
Noord-Brabant
EenHeidpartij
StemNL
Lokaal Brabant
Limburg
Lokaal Limburg
StemNL is een club die zich sociaal-liberaal noemt, en wil regeren via referenda. Waarom ze zich niet gewoon landelijk registreren bij de Kiesraad is me een raadsel, eerlijk gezegd. Dat werkt gewoon door naar het provinciale niveau.
Op 2 februari is de dag van kandidaatstelling, dan worden de lijsten ingeleverd, en wordt duidelijk welke partijen daadwerkelijk deel gaan nemen.
Vooralsnog lijkt het er op dat de landelijke of provinciale partijen die bij de vorige verkiezingen een of meer zetels behaald hebben, ook nu weer deel gaan nemen in die provincies.
Niet alle landelijke partijen zijn op dit moment in alle Staten vertegenwoordigd:
• de ChristenUnie neemt vermoedelijk niet deel in Limburg.
• de SGP wil deelnemen in de 7 provincies waar de partij in 2011 ook al deelnam (en daarnaast in Noord-Holland en Noord-Brabant weer samen met de ChristenUnie, in Friesland, Groningen en Limburg geen deelname).
• de Partij voor de Dieren gaat deelnemen in tien provincies (niet in Drenthe en Zeeland)
• 50PLUS gaat overal deelnemen. Zoals het hoort in een ouderenpartij is er inmiddels weer heibel, een aantal dissidenten in Flevoland wil nu onder de vlag van OPA deel gaan nemen omdat ze te laag op de kandidatenlijst van 50PLUS Flevoland staan.
• de Piratenpartij wil in Noord-Holland een lijst indienen
Hollands Noorderkwartier (Noord-Holland boven het Noordzeekanaal en het IJ)quote:Op maandag 24 maart 2014 00:30 schreef freako het volgende:
De PVVA, de zoveelste poging van de huisjesmelkers Bremer en Van Bennekum om in de raad verkozen te worden. Eerder probeerde Bremer het via Amsterdam Leeft. In 2008 is het ze gelukt in het waterschap Amstel ,Gooi en Vecht. Bremer via de lijst Eigen Woning & Water, zijn zakenpartner Van Bennekum via de Socialistische Waterschapsvereniging, die handig gebruik maakte van de naamsbekendheid van de SP.
http://www.parool.nl/paro(...)chapverkiezing.dhtml
In het verleden heeft Bremer ook al gerommeld met handtekeningen bij de waterschapsverkiezingen: http://vorige.nrc.nl/binnenland/article1603852.ece
Ah, D66 en GL doen dus weer niet mee. Wordt nog lachen op het stembureau, allemaal kiezers die hun partij niet kunnen vinden op het stembiljet.quote:Op zondag 4 januari 2015 22:44 schreef borisz het volgende:
Water Natuurlijk is onafhankelijk. Maar D66 en GL riepen wel op om via WN kandidaat te worden. Ook hebben ze steun van de PVDA en SP in enkele provincies.
afschaffen die handelquote:Op zondag 4 januari 2015 22:25 schreef freako het volgende:
En bij de tweede serie waterschappen is er in totaal 1 nieuwe partij geregistreerd:
Rijnland (Haarlem e.o., Haarlemmermeer, Leiden, Zoetermeer, Gouda en de rest van Zuid-Holland ten noorden van Den Haag)
• Water Natuurlijk
• Algemene Waterschapspartij
• Politieke Partij Wil van Aken
Delfland (Den Haag, Delft, Schiedam, Vlaardingen, Rotterdam-Spangen)
• Water Natuurlijk
• Hollands Tij
• Delfland Onafhankelijk en Liberaal
• Sociaal-Liberale Partij
• Stadsbelangen Delfland
• Europese (Nieuwe) Burgers Water & Werk
Schieland en de Krimpenerwaard (Rotterdam boven de Maas, Capelle a/d IJssel, de Krimpenerwaard en het gebied tot aan Zoetermeer en Gouda)
• Water Natuurlijk
• Hollands Tij
• Boulevard Rotterdam
• DWLK & Schieland: Helder als water
• Stichting Veilig Vitaal Waterbeheer (in 2008: Stichting Krimpenerwaard op de Kaart)
Rivierenland (het gebied tussen Nederrijn/Lek en de Maas, van Arnhem/Nijmegen tot net ten oosten van Dordrecht)
• Water Natuurlijk
• Huiseigenaren
• Vereniging Kleine Kernen Gelderland
• PSP'92 Rivierenland (nieuw)
Hollandse Delta (Rotterdam-Zuid, IJsselmonde, Voorne-Putten, Hoeksche Waard, Eiland van Dordrecht, Goeree-Overflakkee)
• Waterschapspartij Hollandse Delta
• Water Natuurlijk
• Hollandse Delta Natuurlijk
• Inwonersbelang/AWP (in 2008: Algemene Waterschapspartij)
• Huurdersvereniging IJsselmonde
• Samenwerkende Lokale Partijen
• Hollands Tij
Scheldestromen (provincie Zeeland)
• Water Natuurlijk
• Partij voor Zeeland
• Waterschapspartij Zeeuws-Vlaanderen
Brabantse Delta (West-Brabant)
• Water Natuurlijk
• Ons Water
• West-Brabant Waterbreed
• Vrienden Markdal Buitenplaats Bouvigne
• Tilburgse Volkspartij (TVP) & Ouderen Nu
De Dommel (Zuidoost-Brabant)
• Water Natuurlijk
• Werken aan Water
• Tilburgse Volkspartij (TVP) & Ouderen Nu
Aa en Maas (Noordoost-Brabant)
• Water Natuurlijk
Peel en Maasvallei (Noord-Limburg)
• Waterbelang (CDA)
• Water Natuurlijk
• De Maaslanders (Tegelse Democraten)
Roer en Overmaas (Midden- en Zuid-Limburg)
• Waterbelang (CDA)
• Water Natuurlijk
De beide Limburgse waterschappen fuseren per 1-1-2017 tot Waterschap Limburg.
Ja, dat was het ooit wel, en er waren ook een aantal prominente oud-PSP'ers lid, Fred van der Spek bijvoorbeeld. De partij heeft in de jaren '90 een keer deelgenomen aan de Kamerverkiezingen, met weinig succes (0,08% van de stemmen), en een aantal keer aan wat raadsverkiezingen, met net zo weinig succes. De laatste keer in 2002 in Enkhuizen.quote:Op maandag 5 januari 2015 09:50 schreef Reya het volgende:
Is PSP'92 een 'voortzetting' van de oude PSP?
Wat veel straks te veel partijen voor coalitiequote:Op maandag 5 januari 2015 11:36 schreef freako het volgende:
Nog wat nagekomen registraties in Groningen en Utrecht:
Groningen
Seniorenpartij Groningen
Red het Noorden
Groninger Belang
Vrij Mandaat
Groningen Centraal!
StemNL
Grunnegers veur Stad en Ommelaand
Utrecht
Provincie@Inwonersbelangen (was Platform Lokale Partijen Utrecht)
StemNL
Het aantal wat ook daadwerkelijk een zetel haalt zal heel beperkt zijn. Waarbij de coalitie in GS uiteindelijk ook zal bestaan uit de bekende partijen.quote:Op donderdag 8 januari 2015 13:25 schreef martijnde3de het volgende:
[..]
Wat veel straks te veel partijen voor coalitie
Ja, klopt. Groningen is trouwens wel een van de interessantere provincies de komende verkiezingen, in verband met het gedoe rond de gaswinning. Er is al een regionale partij (de Partij voor het Noorden), maar hun Statenlid kreeg tijdens de Eerste Kamerverkiezingen mot met het bestuur, en is toen voor zichzelf begonnen als Vrij Mandaat.quote:Op donderdag 8 januari 2015 13:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het aantal wat ook daadwerkelijk een zetel haalt zal heel beperkt zijn. Waarbij de coalitie in GS uiteindelijk ook zal bestaan uit de bekende partijen.
quote:Op vrijdag 9 januari 2015 19:26 schreef Hexagon het volgende:
Ruud Koole knokt terug
http://www.kieskoole.nl/
Hij krijgt steunbetuigingen van iedereen.quote:David Koole
Student Utrecht
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |