De politici in de eerste kamer bepalen zelf wel op basis van wat ze wetten goed of afkeuren. En de kiezer bepaalt wel of ze dat stemgedrag waarderen. Ik vind het nogal raar dat sommigen met een opgeheven vingertje komen op basis van allerlei ongeschreven regels.quote:Op woensdag 27 mei 2015 02:33 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De Eerste Kamer moet de kwaliteit van wetgeving toetsen, maar is momenteel gewoon een machtsmiddel om zaken in de Tweede Kamer gedaan te krijgen. Het is overigens niet alleen een probleem voor de huidige regering hoor; de volgende regering - ongeacht welke partijen erin zitten - krijgt er net zo veel last van.
De drie grootste partijen (VVD, CDA en D66) hebben samen niet eens een meerderheid in de Senaat, zo veel versplintering is er. In de vorige samenstelling hadden de drie grootste partijen samen 41 van de 75 zetels, nu nog maar 35. Je hebt dus OF een regering van minstens 4 partijen die ook een meerderheid heeft in de senaat, of je moet als regering voortdurend om steun lobbyen in de Eerste Kamer.
Ook omdat het systeem per saldo best goed in elkaar steekt in Nederland.quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Kennelijk hebben de voormalige grote partijen te veel wervingskracht verloren en leidt dat dus tot versplintering. Als dat de uitslag is dan zullen we het daarmee moeten doen. We moeten niet het systeem gaan veranderen omdat de uitslag ons niet bevalt.
De fracties in de Eerste Kamer maken formeel zelf hun afweging, maar die is vaak politiek gekleurd. En die wordt ook vaak beïnvloed door de machtsverhoudingen aan de overkant. Jouw voorman staat niet voor iets glunderend voor de camera te verkondigen dat de verhoudingen zijn veranderd.quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De politici in de eerste kamer bepalen zelf wel op basis van wat ze wetten goed of afkeuren. En de kiezer bepaalt wel of ze dat stemgedrag waarderen. Ik vind het nogal raar dat sommigen met een opgeheven vingertje komen op basis van allerlei ongeschreven regels.
Kennelijk hebben de voormalige grote partijen te veel wervingskracht verloren en leidt dat dus tot versplintering. Als dat de uitslag is dan zullen we het daarmee moeten doen. We moeten niet het systeem gaan veranderen omdat de uitslag ons niet bevalt.
volgens mij was D66 juist de eerste partij die de positie van de eerste kamer te discussie stelde. bij hun oprichting.quote:Op woensdag 27 mei 2015 16:53 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De positie van de Eerste Kamer staat al jaren ter discussie, niet pas nu, na deze uitslag. Misschien niet bij D66, voor wie democratische vernieuwing vooral inhoudt dat het bestuur verder bij de burger vandaan wordt geplaatst, maar wel bij andere partijen.
En het nog altijd wil vervangen door een constitutioneel hof, dus Elfletterig is slecht geïnformeerd.quote:Op woensdag 27 mei 2015 19:31 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
volgens mij was D66 juist de eerste partij die de positie van de eerste kamer te discussie stelde. bij hun oprichting.
Zou best eens kunnen, inderdaad. Maar het komt nu even niet zo goed uit.quote:Op woensdag 27 mei 2015 19:31 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
volgens mij was D66 juist de eerste partij die de positie van de eerste kamer te discussie stelde. bij hun oprichting.
Beter dan vriendjes politiekquote:Op woensdag 27 mei 2015 20:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Zou best eens kunnen, inderdaad. Maar het komt nu even niet zo goed uit.
D66 wil de foute bestuurlijke vernieuwingen in dit land. Via gemeentelijke en zelfs provinciale herindelingen plaatsen ze de burger op veel grotere afstand van het lokale bestuur. In ruil daarvoor mag de burger kiezen wie burgemeester wordt, terwijl burgemeester helemaal geen politiek-beladen functie is.
"Veel grotere afstand". Zelfs de grootste gemeente van Nederland fiets je zo ff volledig doorheen. Toe-standen!quote:Op woensdag 27 mei 2015 20:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Zou best eens kunnen, inderdaad. Maar het komt nu even niet zo goed uit.
D66 wil de foute bestuurlijke vernieuwingen in dit land. Via gemeentelijke en zelfs provinciale herindelingen plaatsen ze de burger op veel grotere afstand van het lokale bestuur. In ruil daarvoor mag de burger kiezen wie burgemeester wordt, terwijl burgemeester helemaal geen politiek-beladen functie is.
Hoewel fysieke afstand ook een rol speelt, bedoelde ik afstand meer figuurlijk. De afstand tussen politiek en de burger. Ik woonde tot 2001 in een gemeente van ruim 7,500 inwoners. Die gemeente moest toen fuseren en werd een gemeente van 36.000 inwoners. En als het aan D66 ligt, hebben we straks geen gemeenten meer van minder dan 100.000 inwoners.quote:Op woensdag 27 mei 2015 20:47 schreef De_Kaas het volgende:
[..]
"Veel grotere afstand". Zelfs de grootste gemeente van Nederland fiets je zo ff volledig doorheen. Toe-standen!
Een gemeente van 7500 inwoners moet je toch ook niet willen.quote:Op woensdag 27 mei 2015 20:53 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Hoewel fysieke afstand ook een rol speelt, bedoelde ik afstand meer figuurlijk. De afstand tussen politiek en de burger. Ik woonde tot 2001 in een gemeente van ruim 7,500 inwoners. Die gemeente moest toen fuseren en werd een gemeente van 36.000 inwoners. En als het aan D66 ligt, hebben we straks geen gemeenten meer van minder dan 100.000 inwoners.
D66 doet ook niks anders dan de hoeveelheid bestuurders in de Randstad vergelijken met een stad als New York. Het impliciete pleidooi is duidelijk: veel minder bestuurders, dus veel minder invloed en zeggenschap voor burgers. Met dit soort standpunten is de partij z'n eigen naam eigenlijk niet waard.
Tja, daar denk ik dus heel anders over. Ik zou juist veel méér kleinschaligheid willen zien in Nederland. Zo veel mogelijk bevoegdheden zo laag mogelijk in de samenleving neerleggen, in plaats van alles te centraliseren en op afstand te zetten.quote:Op woensdag 27 mei 2015 20:55 schreef De_Kaas het volgende:
[..]
Een gemeente van 7500 inwoners moet je toch ook niet willen.Hoeveel bestuurders en politici wil je hebben? Het is dan ook per definitie elke keer weer een ramp om fatsoenlijke volksvertegenwoordigers te vinden in zo'n verschrikkelijk kleine gemeente.
Minder kleine gemeenten zorgt er nu juist voor dat het ook eindelijk praktisch mogelijk wordt om taken naar gemeenten over te hevelen.quote:Op woensdag 27 mei 2015 20:57 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Tja, daar denk ik dus heel anders over. Ik zou juist veel méér kleinschaligheid willen zien in Nederland. Zo veel mogelijk bevoegdheden zo laag mogelijk in de samenleving neerleggen, in plaats van alles te centraliseren en op afstand te zetten.
Overigens hebben we in Nederland nog steeds gemeenten die veel kleiner zijn dan 7.500 inwoners.
Met alle nadelen van dien. Je kunt de zaken trouwens ook best zo inrichten dat gemeenten op regionaal niveau samenwerken om bepaalde taken uit te voeren. Dat was eerder trouwens ook gewoon zo (en volgens mij nog steeds wel). Alleen zijn die regio's de laatste jaren steeds meer ondergesneeuwd.quote:Op woensdag 27 mei 2015 20:59 schreef De_Kaas het volgende:
[..]
Minder kleine gemeenten zorgt er nu juist voor dat het ook eindelijk praktisch mogelijk wordt om taken naar gemeenten over te hevelen.
Die samenwerkingen zijn juist de meest mistige gedrochten die er zijn. Zelfs gemeenteraadsleden hebben de grootste moeite om daar greep te krijgen op wat er besloten wordt. Laat staan de burgers.quote:Op woensdag 27 mei 2015 21:01 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Met alle nadelen van dien. Je kunt de zaken trouwens ook best zo inrichten dat gemeenten op regionaal niveau samenwerken om bepaalde taken uit te voeren. Dat was eerder trouwens ook gewoon zo (en volgens mij nog steeds wel). Alleen zijn die regio's de laatste jaren steeds meer ondergesneeuwd.
Je moet zulke regionale verbanden dan ook taken laten uitvoeren. Een goed voorbeeld vind ik de zorgtaken die nu aan gemeenten zijn overgedragen. Je hebt gemeenten van 400.000 inwoners, maar ook gemeenten van nog geen 20.000 inwoners. Hoe kun je verwachten dat die gemeenten dergelijke taken op een gelijkwaardige manier kunnen uitvoeren?quote:Op woensdag 27 mei 2015 21:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die samenwerkingen zijn juist de meest mistige gedrochten die er zijn. Zelfs gemeenteraadsleden hebben de grootste moeite om daar greep te krijgen op wat er besloten wordt. Laat staan de burgers.
Het probleem is dat je alleen beleid kan uitvoeren als je een besluit hebt genomen over dat beleid. En het probleem zit dus in die besluitvorming die heel ondoorzichtig is.quote:Op woensdag 27 mei 2015 21:27 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je moet zulke regionale verbanden dan ook taken laten uitvoeren. Een goed voorbeeld vind ik de zorgtaken die nu aan gemeenten zijn overgedragen. Je hebt gemeenten van 400.000 inwoners, maar ook gemeenten van nog geen 20.000 inwoners. Hoe kun je verwachten dat die gemeenten dergelijke taken op een gelijkwaardige manier kunnen uitvoeren?
De menselijke maat moet terug. In een regio zoals de mijne (Zwolle), hadden zorgtaken bijvoorbeeld prima naar GGD IJssel-Vecht gekund. Het is immers landelijk beleid, dat lokaal / regionaal* moet worden uitgevoerd. (* afhankelijk van de grootte van de gemeente).
Besluitvorming moet op landelijk niveau plaatsvinden. De criteria op basis waarvan iemand bepaalde zorg krijgt, moeten voor tante Truus in Maastricht en tante Beppie in Leeuwarden precies hetzelfde zijn.quote:Op woensdag 27 mei 2015 21:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het probleem is dat je alleen beleid kan uitvoeren als je een besluit hebt genomen over dat beleid. En het probleem zit dus in die besluitvorming die heel ondoorzichtig is.
hier wil ik wel even op reageren. ik denk niet dat je met meer bestuurders meer invloed en zeggenschap hebt als burger. ik denk dat niet zozeer het aantal bestuurders ertoe doet maar de manier hoe die bestuurders werken.quote:Op woensdag 27 mei 2015 20:53 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
veel minder bestuurders, dus veel minder invloed en zeggenschap voor burgers.
twitter:JeroenStans twitterde op zondag 31-05-2015 om 10:32:47Wow, volgens @tomjanmeeus steunde PVV'er Faber zèlf de actie om niet op haar te stemmen. (Uit 'Haagse Invloeden' NRC) http://t.co/TNgjEeY08m reageer retweet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |